abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169461152
Het idee van een single, een track die voorafgaand aan een album of na de verschijning ervan, zelfstandig wordt uitgebracht, is definitief dood. Decennialang brachten artiesten singles uit; eerst op 7-inch vinyl, later op cd-single, daarna digitaal. Vaak vergezeld van unieke b-kanten of remixes.

Maar het concept van de single als zodanig is nu echt definitief dood. De reden waarom ik dit zeg, is de officiële Engelse hitlijst van vrijdag 10 maart. Die ziet er als volgt uit.


Bron: http://www.officialcharts.com/charts/singles-chart/

Ed Sheeran heeft zijn nieuwe album "Divide" uitgebracht. De deluxe-uitvoering daarvan telt 16 nummers, die dus inderdaad alle zestien zijn binnengekomen (of al stonden) in de Top 20 van de Engelse hitlijst. Hij voert - weinig verrassend - ook de albumlijst aan en zijn album is het snelst verkopende album ooit van een mannelijke solo-artiest.

Ik gun iedereen al het succes van de wereld, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een singles-chart? Het hele concept van wat een single is, is compleet verdwenen. Elke track die op een album staat, kan nu zelfstandig in de singles-hitlijst belanden.

In Nederland ziet de lijst er trouwens bijna net zo uit: http://dutchcharts.nl/weekchart.asp?cat=s&date=20170311&year=2017

Ed Sheeran bekleedt in onze officiële Top 100 de posities 1, 2, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26 en 29 met de zestien tracks van zijn album. En ook in Nederland voert hij uiteraard de albumlijst aan; hij verkocht ongeveer 11 keer zo veel albums als de nummer-2...

We kunnen vanaf hier twee kanten op: of we bedenken, in samenspraak met platenlabels, radio-zenders, streamingdiensten, etc. nieuwe definities van wat een single is, of we verklaren de single als zodanig definitief dood.
pi_169461274
Door de streamingsdiensten en Youtube klopt de top-40 niet meer. Vroeger kocht je een single en nu luister je een nummer via een streamingsdienst, zoals op de radio eigenlijk. Veel mensen luisteren een playlist gegenereerd door Spotify. Spotify bepaalt nu dus onder andere de top-40.
  Trouwste user 2022 zondag 12 maart 2017 @ 17:01:39 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_169463718
WTF ? :D :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 12 maart 2017 @ 17:53:11 #4
13973 ranja
image means nothing
pi_169465188
Blijkbaar heeft de Top 40 toch een andere definitie van single... ok op 1, 6 en 33 maar dat zijn er dan 3 en geen 16
https://www.top40.nl/top40/2017/week-10
  zondag 12 maart 2017 @ 19:24:00 #5
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_169467521
Unieke B-kantjes die niet op het album zelf stonden _O_ Vaak ook nog de beste nummers. Mooie tijden :)
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  zondag 12 maart 2017 @ 19:49:01 #6
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_169468167
Terecht. Briljant album.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Moderator zondag 12 maart 2017 @ 21:43:02 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169472143
Leuk dan kunnen ze het laatste uur van de top 40 gewoon het nieuwe album van ed sheeran draaien :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169473159
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 17:53 schreef ranja het volgende:
Blijkbaar heeft de Top 40 toch een andere definitie van single... ok op 1, 6 en 33 maar dat zijn er dan 3 en geen 16
https://www.top40.nl/top40/2017/week-10
De Britse hitlijst draait - bij mijn weten - puur om verkoop, net als de Single Top 100 in Nederland. De Top 40 weegt zaken als airplay en streaming data mee en voert ook nog een soort enquête / onderzoek uit.

Ik vind dat de Top 40 een juiste vertaling maakt door niet 16 nummers van één artiest in hun lijst op te nemen. De stevige #1-positie in de albumlijst reflecteert de populariteit van het album.
pi_169480396
Als ze daar nog Top Of The Pops hadden uitgezonden (wat altijd op de Britse hitparade gebaseerd was), hadden ze daar gewoon een concert van Ed Sheeran met een Chainsmokers-intermezzo uit kunnen zenden. :')

Maar ja, hitlijsten. Wat moet je er nu nog mee? De lijst die op verkoop gebaseerd is, is vaak grotendeels gevuld met twijfelachtige volksmuziek en materiaal op vergelijkbaar niveau. En de lijsten die aan radiostations gelinkt zijn, zoals de Top 40, worden qua samenstelling weer zo gemanipuleerd dat niet bij het station passende nummers zoveel mogelijk geweerd worden - behoorlijk nep dus. :{

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2017 12:31:38 ]
  Trouwste user 2022 maandag 13 maart 2017 @ 12:50:47 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_169480779
quote:
2s.gif Op zondag 12 maart 2017 21:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Leuk dan kunnen ze het laatste uur van de top 40 gewoon het nieuwe album van ed sheeran draaien :')
:D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_169480818
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 12:26 schreef female81 het volgende:
Maar ja, hitlijsten. Wat moet je er nu nog mee?
Baseren op klicks natuurlijk.

[/in before riazop]
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_169484426
quote:
6s.gif Op maandag 13 maart 2017 12:53 schreef Litpho het volgende:

[..]

Baseren op klicks natuurlijk.

[/in before riazop]
Volgens mij moet je gewoon weer teruggaan naar pure verkoop, misschien aangevuld met airplay. Kliks zijn te manipuleren en zeggen feitelijk ook niks over de kwaliteit van een nummer. Als ik op Spotify meer 30 seconden naar een nummer luister, telt het al als een afspeelbeurt. Dus als ik het vroegtijdig afzet omdat ik het niks aan vind, heb je kans dat het toch meetelt. Ook wordt aan kliks geen geld uitgegeven.

En verder moet je het begrip "single" opnieuw gaan definiëren. En als dat onmogelijk blijkt, moet er een grens komen aan het aantal noteringen voor één artiest in de singles-hitlijst. Het lijkt me heel billijk dat een artiest maximaal 5 keer in de Top 40 mag staan.
pi_169485745
Airplay ook niet. Dat wordt ook maar bekokstoofd door radiozenders in samenwerking met platenmaatschappijen. Indirect bepaalt die airplay alsnog grotendeels de hitparade, zelfs als je het niet mee zou tellen. Wat vaak gedraaid wordt, wordt ook verkocht.

En pure verkoop is tegenwoordig die iTunes-chart. Word ik niet blij van, als ik zie wat daar zoal in staat, maar het is het meest realistische wat er tegenwoordig qua hitparades is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2017 16:29:58 ]
pi_169749406
Deze week een herhaling van zaken in de Single Top 100, met alle ooraids van BOEF in de Top 25, waaronder 6 nieuwe binnenkomers in de Top 10....
pi_169749747
Ik ben single en ik leef nog.
pi_169749887
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 19:01 schreef MaGNeT het volgende:
Ik ben single en ik leef nog.
:o
pi_169760118
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 22:19 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De Britse hitlijst draait - bij mijn weten - puur om verkoop, net als de Single Top 100 in Nederland. De Top 40 weegt zaken als airplay en streaming data mee en voert ook nog een soort enquête / onderzoek uit.

Ik vind dat de Top 40 een juiste vertaling maakt door niet 16 nummers van één artiest in hun lijst op te nemen. De stevige #1-positie in de albumlijst reflecteert de populariteit van het album.
Wat ik hier schreef, blijkt bij nader inzien niet juist.

In de Single Top 100 worden streams al een jaartje of 3-4 meegewogen. In de Album Top 100 is dat sinds oktober 2015 het geval.
pi_169760409
pay to get played!

Thats all folks :W :W :W :W
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 03:57:15 #19
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_169760438
Woow. Ik wilde zeggen 'De single is al heel lang dood', maar dit is het andere uiterste.

Dit is heel, heel erg triest.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_169765205
Daarom, de enige betrouwbare lijst in Nederland is de Vinyl33 8-)
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  zaterdag 25 maart 2017 @ 13:50:42 #21
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_169765485
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 16:29 schreef female81 het volgende:
Airplay ook niet. Dat wordt ook maar bekokstoofd door radiozenders in samenwerking met platenmaatschappijen. Indirect bepaalt die airplay alsnog grotendeels de hitparade, zelfs als je het niet mee zou tellen. Wat vaak gedraaid wordt, wordt ook verkocht.

En pure verkoop is tegenwoordig die iTunes-chart. Word ik niet blij van, als ik zie wat daar zoal in staat, maar het is het meest realistische wat er tegenwoordig qua hitparades is.
Dat denk ik ook. Verkoop is uiteindelijk nog altijd de enige echte maatstaf die je zou kunnen en moeten gebruiken voor charts. De rest wordt allemaal gemanipuleerd.

Overigens is 1981 het beste geboortejaar ooit!
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_169766724
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 13:50 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Verkoop is uiteindelijk nog altijd de enige echte maatstaf die je zou kunnen en moeten gebruiken voor charts. De rest wordt allemaal gemanipuleerd.

Overigens is 1981 het beste geboortejaar ooit!
Ik had mezelf wat beter in de materie moeten verdiepen. Ik begreep al niet waarom al die meuk van figuren als Lil Kleine, BOEF, Ronnie Flex en consorten steeds zulke grote hits werden. Maar dat is dus puur dankzij streams. Als je je fanbase maar goed genoeg mobiliseert om als een malle te klikken op YouTube en dergelijke en als je maar genoeg online-spamhoeren als riazop hebt, dan tikt het snel aan.

Overigens staan BOEF, Ed Sheeran en Drake deze week samen met iets van 46 noteringen in de Single Top 100; dat is bijna de halve lijst. Hun complete albums staan genoteerd. Dit is het ultieme bewijs dat deze hitlijst op de schop moet.

Kliks worden overgewaardeerd, aanschaf van muziek wordt ondergewaardeerd. En het kan niet zo zijn dat complete albums nummer voor nummer tellen als single. Een album is een album; daar is een aparte lijst voor.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 15:44:52 ]
pi_169767183
Er worden nog meer dan genoeg goede singles uitgebracht hoor. Als je in de top 40 of top 100 naar goede muziek zocht zat je sowieso op de verkeerde plek. Dat komt omdat de populairste muziek bijna zonder uitzondering rotzooi is gemaakt met als doel om populair te zijn.
pi_169784067
Wanneer iets echt als 'single' zou moeten tellen, is een lastige vraag.

Is een nummer dat enkel op Bandcamp of Soundcloud staat dat ook?

Zulke nummers tellen iig voor geen enkele chart mee. Maar er zijn er wel heel veel van.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 13:50 schreef Strani het volgende:

Overigens is 1981 het beste geboortejaar ooit!
(offtopic) Lekker tussen wal en schip. Te laat voor veel dingen die X'ers mee hadden (o.a. muziek), te vroeg om vanuit de wieg vertrouwd te zijn met social media. Mwoah. :')

[ Bericht 59% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2017 06:30:50 ]
  zondag 26 maart 2017 @ 15:36:04 #25
13973 ranja
image means nothing
pi_169791674
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2017 06:24 schreef female81 het volgende:
Wanneer iets echt als 'single' zou moeten tellen, is een lastige vraag.

Volgens mij zou iets als single moeten tellen wanneer de artiest danwel platenmaatschappij het als single uitbrengt. Ik geloof niet dat Ed Sheeran (of boef) bewust meer dan 10 singles tegelijk heeft uitgebracht.
Bovendien: wanneer je een single uitbrengt is dat vaak een nummer dat een visitekaartje van de artiest of het album is. Als alle tracks singles heten (al zijn er in het verleden ook albums gemaakt waarvan meer dan de helft van de tracks uiteindelijk een single werden) is dat doel ook voorbij.
Het is wel een ouderwetse gedachte maar volgens mij werken de meeste artiesten en labels nog wel op die manier. Ik zie in elk geval nog regelmatig berichten van 'nieuwe single' voorbijkomen. Waarom de hitparades ineens allerlei losse tracks op menen te moeten nemen, geen idee, misschien komt het door het meenemen van de downloads, maar dan nog, als je een album downloadt wordt dat toch niet als losse download van alle tracks gezien maar als 1 download van 1 album? Streams net zo... Heel vreemd.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')