sambeek | zondag 12 maart 2017 @ 11:31 |
Ben kapschuur aan het bouwen; hierbij moet eiken balken (liggers op staanders) met storx schroeven ( 8,0 x 220) met elkaar verbonden worden. Maak voor het maken van het benodigde boorgat gebruik van een 6,0 mm boortje. Blijkt dat de schroeven erg moeizaam in het boorgat te schroeven zijn. Moet ik overstappen op een 7,0 mm boor of zijn er andere oplossingen (gebruik van vet/olie)? | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 11:33 |
Wat voor machine gebruik je om die schroeven er in te draaien? merk en type? | |
sambeek | zondag 12 maart 2017 @ 11:37 |
black&decker cd12c ligt het niet aan de boor? | |
Surveillance-Fiets | zondag 12 maart 2017 @ 11:57 |
Met het juiste apparaat draai je die schroeven zonder te boren door de balken. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 11:58 |
Het houdt niet over volgens deze pdf http://service.blackandde(...)2gt,%20kc14gt_uk.pdf is de koppel 8Nm, terwijl die van bv deze: BDCDC18B-QW (ook B&D) 30Nm is. edit: Net even in de schuur gekeken, mijn metabo doet 40Nm, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (maar heb dit soort schroeven ook nog nooit gberuikt) [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2017 12:01:58 ] | |
Nixxor | zondag 12 maart 2017 @ 11:59 |
Hoe lang is je boor? Qua diameter voor voorboren zit je nu al goed, dus naar 7 zou ik niet gaan. | |
halfway | zondag 12 maart 2017 @ 12:12 |
Eerste ligger doorboren met 8,5 de staander met 6mm | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 12:14 |
Beter koopt die gast een schroefmachine welke deze taak aan kan ipv dit soort fratsen | |
Prof_Hoax | zondag 12 maart 2017 @ 14:57 |
Slagschroevendraaier. en het is Torx | |
derLudolf | zondag 12 maart 2017 @ 15:10 |
Deze afmetingen kun je beter met een slagschroevendraaier doen. Gebruik je wel RVS spul? | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 15:17 |
Ligger doorboren, alsmede voorboren met een fatsoenlijke diameter, in plaats van in één ruk de schroef er doorheen te jassen, zou ik nu niet bepaald 'fratsen' willen noemen. Sterker nog; da's montage 101. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2017 15:19:07 ] | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 15:28 |
6mm voorboren voor een 8mm schroef is vrij normaal hoor. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 15:30 |
Inderdaad. Daarom bevreemdt het mij dat je deze werkwijze omschrijft als 'fratsen' | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 15:43 |
Voorboren met 6mm, 8mm schroef er in is in mijn optiek prima Ligger voorboren met 8.5, staander met 6mm voorboren, schroef er in van 8mm zijn in mijn ogen rare fratsen, stel dat er op wat voor manier dan ook zijwaartse frictie plaats vindt op de ligger dan is de enige bescherming de kop van de schroef, terwijl als de ligger ook voorzien is van een 6mm boorgat werkt de hele schroefdraad als een verankering. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 15:47 |
Nee. Het gat in het te bevestigen deel dient groter te zijn dan de bout/moer die je voor de verbinding gebruikt. Alleen op die manier kun je het geheel deugdelijk vasttrekken. Zoals ik al zei; montage 101. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 16:04 |
of de schroeven hebben alleen op de 1ste helft draad, dan werkt het ook goed. oftwel, een accu schroefmachine lenen die het aankan en je kan ook proberen wat vet aan de punt van de schroef te doen (vet, geen olie) | |
Atmoz | zondag 12 maart 2017 @ 18:06 |
Ik geloof dat hier niet gebruik wordt gemaakt van bouten en moeren. Tenminste, dat idee krijg ik... | |
usernaamvergeten | zondag 12 maart 2017 @ 18:30 |
Zo is het maar net. | |
Atmoz | zondag 12 maart 2017 @ 19:56 |
In het geval van bout + moer uiteraard wel, maar daar gaat 't hier volgens mij niet over.... | |
usernaamvergeten | zondag 12 maart 2017 @ 19:57 |
Met schroeven moet je precies hetzelfde doen natuurlijk. | |
#ANONIEM | zondag 12 maart 2017 @ 20:00 |
schroeven als deze https://www.foerch.nl/din(...)ijfkop-geel-verzinkt hebben om deze reden alleen op het voorste deel draad zodat je de balk kan "aantrekken" met volledig draad kan/werkt dit niet | |
Atmoz | zondag 12 maart 2017 @ 20:01 |
Ja, maar met bout en moer "moeten" (tja, wat is moeten...) beide delen toch even groot zijn? Geen reden om daar met 2 verschillende maten te werken. Bij een schroef verbinding (in deze maten) wel. | |
Atmoz | zondag 12 maart 2017 @ 20:01 |
Precies | |
usernaamvergeten | zondag 12 maart 2017 @ 20:05 |
Bij houtdraadbouten moet je wel een groter gat boren net zoals bij schroeven zonder (voldoende) deeldraad, bij gewone bouten niet inderdaad. | |
halfway | zondag 12 maart 2017 @ 20:33 |
De verbinding wordt er sterker door, waarom denk je dat er aan houtdraadbouten een stuk geen schroefdraad zit? | |
Impreza_driving_Nutcase | zondag 12 maart 2017 @ 21:40 |
Klopt, bij een voldraadschroef moet het vast te zetten deel juist net wat groter geboord worden. Anders heb je kans dat de schroefdraad zichzelf in alle 2 de delen vasttrekt, waardoor er geen klemming tussen de 2 delen ontstaat, en de schroef op afschuiving veel zwaarder wordt belast. Je merkt dat bv als je een houten lat vastzet, de 1e schroef zit maximaal vast, vaak al een stuk in het hout getrokken, en toch is de lat nog te draaien. Indien je 1 deel juist wat groter boort zal de draad in het wel op maat geboorde deel maximaal aan de bout en het uitgeboorde hout trekken waardoor de afschuifkracht op de bout verminderd, want je krijgt dan wel frictie tussen de 2 delen. | |
mister_white | maandag 13 maart 2017 @ 08:29 |
Wat ik nog wel eens doe (zeker met schroeven in hardhout) is een likje vaseline op het schroefdraad. | |
halfway | maandag 13 maart 2017 @ 10:17 |
Vaseline,zeep,vet het kan allemaal alleen uitkijken dat je geen probleem met schilderwerk krijgt. | |
Gieliovd | maandag 13 maart 2017 @ 22:02 |
Het antwoord is simpel. Verkeerd gereedschap. | |
sambeek | dinsdag 14 maart 2017 @ 17:06 |
Inderdaad verkeerd gereedschap. Met een krachtige schroefboormachine / in combinatie met een beetje vet / lukt het vandaag wel. Dank voor ieders inbreng |