abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169472060
Klopt, bij een voldraadschroef moet het vast te zetten deel juist net wat groter geboord worden.
Anders heb je kans dat de schroefdraad zichzelf in alle 2 de delen vasttrekt, waardoor er geen klemming tussen de 2 delen ontstaat, en de schroef op afschuiving veel zwaarder wordt belast.
Je merkt dat bv als je een houten lat vastzet, de 1e schroef zit maximaal vast, vaak al een stuk in het hout getrokken, en toch is de lat nog te draaien.

Indien je 1 deel juist wat groter boort zal de draad in het wel op maat geboorde deel maximaal aan de bout en het uitgeboorde hout trekken waardoor de afschuifkracht op de bout verminderd, want je krijgt dan wel frictie tussen de 2 delen.
pi_169477353
Wat ik nog wel eens doe (zeker met schroeven in hardhout) is een likje vaseline op het schroefdraad.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_169478434
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 08:29 schreef mister_white het volgende:
Wat ik nog wel eens doe (zeker met schroeven in hardhout) is een likje vaseline op het schroefdraad.
Vaseline,zeep,vet het kan allemaal alleen uitkijken dat je geen probleem met schilderwerk krijgt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169495851
Het antwoord is simpel. Verkeerd gereedschap.
Laat die handjes wapperen!
pi_169510834
Inderdaad verkeerd gereedschap.

Met een krachtige schroefboormachine / in combinatie met een beetje vet / lukt het vandaag wel.

Dank voor ieders inbreng
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')