abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 maart 2017 @ 18:20:52 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_169437351
Veel kleine partijen met een rechts geluid zullen geen zetel behalen. Maar toch vertegenwoordigen al deze niet-toegetreden partijen een rechts geluid.
Laten we zeg maar aannemen dat VNL + Geenpeil + ondernemerspartij gezamelijk 2 zetels zouden zijn maar individueel dus 0 zetels.. zijn dit weggegooide stemmen? blanco stemmen? rechtse stemmen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_169437487
Weggegooide stemmen.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 19:58:02 #3
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_169439414
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:27 schreef Childofthe90s het volgende:
Weggegooide stemmen.
Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 20:04:07 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169439551
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:20 schreef Onnoman het volgende:
Veel kleine partijen met een rechts geluid zullen geen zetel behalen. Maar toch vertegenwoordigen al deze niet-toegetreden partijen een rechts geluid.
Laten we zeg maar aannemen dat VNL + Geenpeil + ondernemerspartij gezamelijk 2 zetels zouden zijn maar individueel dus 0 zetels.. zijn dit weggegooide stemmen? blanco stemmen? rechtse stemmen?
Weggegooide stemmen.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 20:05:28 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169439596
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 19:58 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.
Nee. Partijen die niet genoeg stemmen halen om zelfstandig een zetel te krijgen worden uit de lijstverbinding gehaald.

Overigens zijn er woensdag 2 lijstverbindingen: PvdA + GroenLinks en ChristenUnie + SGP.
pi_169440873
Als we alle reststemmen nu uitschakelen, dan krijgt de Tweede Kamer straks zo'n 10 tot 15 leden minder. Dat bespaart een hoop.
pi_169441254
Die gaan op een geheim verzamelkonto en stiekem komt Jan-Kees de Jager dan terug in de kamer om vervolgens nog stiekemer minister van Financieen te worden en dan geniepig hendig veul geld aan de grieken te geven uit te "lenen".
pi_169461682
Die worden omgezet tot een grote waterpapierprop en weer WC-Papier van gemaakt die je bij de Lidl kan kopen.
pi_169462025
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:42 schreef Idisrom het volgende:
Als we alle reststemmen nu uitschakelen, dan krijgt de Tweede Kamer straks zo'n 10 tot 15 leden minder. Dat bespaart een hoop.
Het is een vrij idiote gedachte om de Tweede Kamer kleiner te willen maken dan -ie is. De Tweede Kamer telde aanvankelijk 100 leden. In 1956 is dit opgehoogd naar 150 leden. Nederland telde toen nog geen 11 miljoen inwoners, inmiddels zijn dat er meer dan 17 miljoen.

Ook in vergelijking met andere landen heeft Nederland een enorm compacte volksvertegenwoordiging. Er is meer voor te zeggen om de Tweede Kamer uit te breiden, dan om het aantal leden te beperken.

Zeker als je je ook nog eens bedenkt dat het bestuur steeds verder bij de burgers vandaan komt te staan. Overal in Nederland vindt de ene na de andere golf van gemeentelijke herindelingen plaats; vaak tegen de wens van burgers in. Partijen als D66 willen inmiddels zelfs al provincies laten fuseren.

In 2000 woonde ik in een gemeente van 7.500 inwoners, in een provincie van 1,1 miljoen inwoners. Als de herindelingstrein doordendert, is dat straks een gemeente van 53.000 inwoners in een provincie van 3,2 miljoen inwoners. Voeg daarbij nog de neiging van - opnieuw - D66 om te pleiten voor een federaal Europa dat allerlei bevoegdheden van nationale regeringen overneemt. Dan moeten de alarmklokken toch echt wel gaan luiden.
pi_169463446
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 15:55 schreef Elfletterig het volgende:

In 2000 woonde ik in een gemeente van 7.500 inwoners, in een provincie van 1,1 miljoen inwoners. Als de herindelingstrein doordendert, is dat straks een gemeente van 53.000 inwoners
53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.
in a crowd you lose humanity
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 maart 2017 @ 16:55:40 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169463565
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 16:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.
En nu het aantal inwoners per km2 ;)
Dat is veel belangrijker, want ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt dat een grote stad 10km verderop het voor het zeggen krijgt in jouw gehucht.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169463889
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 16:55 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En nu het aantal inwoners per km2 ;)
Dat is veel belangrijker, want ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt dat een grote stad 10km verderop het voor het zeggen krijgt in jouw gehucht.
Ik kan me ook best voorstellen dat je er niet blij van wordt, maar het is toch echt beter, want een gemeente van 7.500 inwoners kan niet voldoende kennis onderhouden om een beetje behoorlijk beleid te ontwikkelen, of zelfs op een behoorlijk niveau bouwvergunningen te beoordelen of de handhaving op gebied van RO en milieu te organiseren.

Bij een gemeente van 53.000 inwoners is er ook niet echt sprake van een grote stad, als daar een gemeente van 7.500 inwoners bijkomen.

En ik heb er wel een beetje ervaring mee, ik heb namelijk gewerkt in een gemeente van 42.000 inwoners, waar een gemeente van 5.000 inwoners bij kwam. En daar kwamen aardig wat lijken uit de kast.

Momenteel werk ik een gemeente van 65.000 inwoners, die een aantal jaren geleden is ontstaan uit een herindeling met drie gemeenten. En juist bij de kleinste gemeente (ca. 7.500 inwoners) zat weer een flink aantal lijken in de kast.

Nou kan dat natuurlijk ook bij grotere gemeenten gebeuren, maar juist in kleine gemeenten gaat dat erg vaak fout. In een andere kleine gemeente hier in de buurt is vorig jaar het college gevallen, naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State, waarin bleek dat door het bestuur flink geblunderd is met het verlenen van bouwvergunningen.
in a crowd you lose humanity
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 maart 2017 @ 17:21:20 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169464219
Zulke fusies zijn dan nog wel te begrijpen, te kleine gemeentes zullen ook niet werken. Er zijn echter fusies geweest waarbij er gemeentes zijn gevormd die bijna provinciaal zijn qua grootte.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169466837
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 17:21 schreef Nattekat het volgende:
Zulke fusies zijn dan nog wel te begrijpen, te kleine gemeentes zullen ook niet werken. Er zijn echter fusies geweest waarbij er gemeentes zijn gevormd die bijna provinciaal zijn qua grootte.
Daar kun je vast voorbeelden van noemen.

Overigens ben ik wel met je eens dat gemeenten niet te groot worden. Rond de 50.000-100.000 is de optimale grootte wmb.
in a crowd you lose humanity
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 maart 2017 @ 19:04:28 #15
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169467008
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Daar kun je vast voorbeelden van noemen.

Overigens ben ik wel met je eens dat gemeenten niet te groot worden. Rond de 50.000-100.000 is de optimale grootte wmb.
Alphen a/d Rijn. De gemeente waarbij de naam door middel van een referendum gekozen is. Er is maar één plaats geweest waarin die naam überhaupt een flink percentage kreeg.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169467063
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:04 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Alphen a/d Rijn. De gemeente waarbij de naam door middel van een referendum gekozen is. Er is maar één plaats geweest waarin die naam überhaupt een flink percentage kreeg.
107.000 inwoners. Dat is niet bijna provinciaal qua grootte.
in a crowd you lose humanity
  Moderator / Redactie Sport zondag 12 maart 2017 @ 19:07:15 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169467092
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

107.000 inwoners. Dat is niet bijna provinciaal qua grootte.
Daarmee bedoelde ik de oppervlakte.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169467240
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 16:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.
Ik maakte een rekenfoutje. Deze niet-denkbeeldige gemeente zou 54.700 inwoners hebben. En die moet vervolgens weer verplicht fuseren met een andere gemeente van gelijke omvang. Dan krijgen we een gemeente van 100.000 inwoners of zo...

In Groningen gaan ze straks terug naar 6 gemeenten. En zo zie je de gekste bewegingen: mensen die heel Noord-Nederland willen herindelen, mensen die willen dat heel Twente één gemeente wordt....

Steeds komt het bestuur weer een stapje verder bij de burger vandaan te staan. Waar houdt het op?
pi_169467245
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Daarmee bedoelde ik de oppervlakte.
Ook niet echt. Kleinste provincie is 1385 km2. Alphen is132 km2.
Dat is nog redelijk gemiddeld.

Noordoostpolder is de grootste gemeente qua oppervlakte, maar dat is wel weer een redelijk gelijkvormige, lijkt me zo.
in a crowd you lose humanity
pi_169467330
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:13 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik maakte een rekenfoutje. Deze niet-denkbeeldige gemeente zou 54.700 inwoners hebben. En die moet vervolgens weer verplicht fuseren met een andere gemeente van gelijke omvang. Dan krijgen we een gemeente van 100.000 inwoners of zo...

In Groningen gaan ze straks terug naar 6 gemeenten. En zo zie je de gekste bewegingen: mensen die heel Noord-Nederland willen herindelen, mensen die willen dat heel Twente één gemeente wordt....

Steeds komt het bestuur weer een stapje verder bij de burger vandaan te staan. Waar houdt het op?
De meeste gemeenten in Groningen zitten onder de 30.000 inwoners. De meeste die eronder zittten zelfs onder de 20.000.
6 gemeenten lijkt me wel een mooi aantal voor Groningen. Zo groot is die provincie nou ook weer niet.
in a crowd you lose humanity
pi_169467545
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Daar kun je vast voorbeelden van noemen.

Overigens ben ik wel met je eens dat gemeenten niet te groot worden. Rond de 50.000-100.000 is de optimale grootte wmb.
Hoe groter de gemeenten, hoe verder de burger bij het bestuur vandaan staat. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van 7.500 inwoners. Dat ging allemaal prima; er was geen enkele noodzaak tot herindeling, behalve de geldingsdrang van provinciale en landelijke bestuurders.

Er zouden allerlei - niet nader gedefinieerde - taken op gemeenten afkomen. Inmiddels zijn er wat meer taken bij gemeenten neergelegd, zoals zorg. Maar het is nogal een puinhoop. Overal geldt ander beleid; de ene gemeente heeft ook meer vet op de botten dan de andere. Daardoor is er nu een enorme ongelijkheid.

De gemeente waarin ik woonde, heeft nu bijna 37.000 inwoners en heeft veel grotere bestuurlijke problemen gekend dan de kleinere gemeente kende. Ook is destijds, bij het herindelen, niet krachtig doorgepakt. Pal naast de gemeente ligt een nieuw gevormde gemeente van 17.000 inwoners. Het was veel logischer geweest om dat geheel meteen samen te voegen. Want iedereen weet: dat gaat over 10-20 jaar toch wel gebeuren.

Ondertussen heeft de gemeente van 17.000 inwoners wel een duur nieuw gemeentehuis laten bouwen... En zo gaat het steeds. Straks moeten de gemeenten fuseren en moet er wéér een nieuw gemeentehuis komen. Geldverspilling van de hoogste orde.
pi_169468046
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hoe groter de gemeenten, hoe verder de burger bij het bestuur vandaan staat. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van 7.500 inwoners. Dat ging allemaal prima; er was geen enkele noodzaak tot herindeling, behalve de geldingsdrang van provinciale en landelijke bestuurders.
Dat denk je. Dat dachten de inwoners van de kleine gemeenten waar ik hierboven naar refereerde ook. In de praktijk kunnen gemeenten van een dergelijke omvang de wat gecompliceerdere taken niet goed uitvoeren. Zoals ik al zei, gaat zelfs het verlenen van bouwvergunningen en handhaving vaak mis.
Waarom? Nou, vaak omdat het bestuur juist te dicht bij de burger staat. Iemand die een bouwvergunning wil om zijn bedrijf uit te breiden, gaat op koffie bij de burgemeester, heeft een goed gesprek, en de burgemeester en de wethouder zegt vervolgens "verleen die vergunning maar en doe ook niet te moeilijk, want hij heeft het al zo zwaar."

En een jaar later gaan de buren klagen, omdat ze nu veel meer last hebben van het bedrijf en dan blijkt dat ze nog gelijk hebben ook, maar ja, handhaven is dan weer niet mogelijk, want de eigenaar van het bedrijf staat op te goede voet met de burgemeester of de wethouder. Een dergelijke zaak blijft dus jaren lang etteren, doordat het bestuur blijft pappen en nathouden, totdat er een flinke kluwen ontstaat die bijna onontwarbaar is. Sommige van dergelijke zaken kunnen echt 15 jaar lopen (en dat is geen grap).

Als de gemeente dan destijds in één keer een duidelijk en goed gemotiveerd besluit had genomen, was er veel minder gezeur geweest. En de gemiddelde burger merkt niet zoveel van dergelijk zaken, maar je wilt niet weten wat het kost om dergelijke dossiers op te lossen.
quote:
De gemeente waarin ik woonde, heeft nu bijna 37.000 inwoners en heeft veel grotere bestuurlijke problemen gekend dan de kleinere gemeente kende. Ook is destijds, bij het herindelen, niet krachtig doorgepakt. Pal naast de gemeente ligt een nieuw gevormde gemeente van 17.000 inwoners. Het was veel logischer geweest om dat geheel meteen samen te voegen. Want iedereen weet: dat gaat over 10-20 jaar toch wel gebeuren.
Dat ben ik met je eens. Die twee hadden ze dan meteen samen moeten voegen.
quote:
Ondertussen heeft de gemeente van 17.000 inwoners wel een duur nieuw gemeentehuis laten bouwen... En zo gaat het steeds. Straks moeten de gemeenten fuseren en moet er wéér een nieuw gemeentehuis komen. Geldverspilling van de hoogste orde.
Er hoeft niet per se weer een nieuw gemeentehuis te komen.
in a crowd you lose humanity
pi_169522226
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 19:58 schreef pechvogel-010 het volgende:

[..]

Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.
Dat werkt niet zo, als je niet zelf minimaal 1 zetel haalt doe je ookm niet mee met de verdeling van de restzetels.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_169528265
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:42 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat denk je. Dat dachten de inwoners van de kleine gemeenten waar ik hierboven naar refereerde ook. In de praktijk kunnen gemeenten van een dergelijke omvang de wat gecompliceerdere taken niet goed uitvoeren. Zoals ik al zei, gaat zelfs het verlenen van bouwvergunningen en handhaving vaak mis.
Waarom? Nou, vaak omdat het bestuur juist te dicht bij de burger staat. Iemand die een bouwvergunning wil om zijn bedrijf uit te breiden, gaat op koffie bij de burgemeester, heeft een goed gesprek, en de burgemeester en de wethouder zegt vervolgens "verleen die vergunning maar en doe ook niet te moeilijk, want hij heeft het al zo zwaar."

En een jaar later gaan de buren klagen, omdat ze nu veel meer last hebben van het bedrijf en dan blijkt dat ze nog gelijk hebben ook, maar ja, handhaven is dan weer niet mogelijk, want de eigenaar van het bedrijf staat op te goede voet met de burgemeester of de wethouder. Een dergelijke zaak blijft dus jaren lang etteren, doordat het bestuur blijft pappen en nathouden, totdat er een flinke kluwen ontstaat die bijna onontwarbaar is. Sommige van dergelijke zaken kunnen echt 15 jaar lopen (en dat is geen grap).

Als de gemeente dan destijds in één keer een duidelijk en goed gemotiveerd besluit had genomen, was er veel minder gezeur geweest. En de gemiddelde burger merkt niet zoveel van dergelijk zaken, maar je wilt niet weten wat het kost om dergelijke dossiers op te lossen.
Daar hebben we nu de Omgevingsdiensten voor. Maar die worden helaas ook niet optimaal benut.
Protège moi de mes désirs.
pi_169528273
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 07:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Daar hebben we nu de Omgevingsdiensten voor.
Die doen meestal geen bouwvergunningen.
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')