Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.quote:
Weggegooide stemmen.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 18:20 schreef Onnoman het volgende:
Veel kleine partijen met een rechts geluid zullen geen zetel behalen. Maar toch vertegenwoordigen al deze niet-toegetreden partijen een rechts geluid.
Laten we zeg maar aannemen dat VNL + Geenpeil + ondernemerspartij gezamelijk 2 zetels zouden zijn maar individueel dus 0 zetels.. zijn dit weggegooide stemmen? blanco stemmen? rechtse stemmen?
Nee. Partijen die niet genoeg stemmen halen om zelfstandig een zetel te krijgen worden uit de lijstverbinding gehaald.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 19:58 schreef pechvogel-010 het volgende:
[..]
Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.
Het is een vrij idiote gedachte om de Tweede Kamer kleiner te willen maken dan -ie is. De Tweede Kamer telde aanvankelijk 100 leden. In 1956 is dit opgehoogd naar 150 leden. Nederland telde toen nog geen 11 miljoen inwoners, inmiddels zijn dat er meer dan 17 miljoen.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 20:42 schreef Idisrom het volgende:
Als we alle reststemmen nu uitschakelen, dan krijgt de Tweede Kamer straks zo'n 10 tot 15 leden minder. Dat bespaart een hoop.
53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.quote:Op zondag 12 maart 2017 15:55 schreef Elfletterig het volgende:
In 2000 woonde ik in een gemeente van 7.500 inwoners, in een provincie van 1,1 miljoen inwoners. Als de herindelingstrein doordendert, is dat straks een gemeente van 53.000 inwoners
En nu het aantal inwoners per km2quote:Op zondag 12 maart 2017 16:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.
Ik kan me ook best voorstellen dat je er niet blij van wordt, maar het is toch echt beter, want een gemeente van 7.500 inwoners kan niet voldoende kennis onderhouden om een beetje behoorlijk beleid te ontwikkelen, of zelfs op een behoorlijk niveau bouwvergunningen te beoordelen of de handhaving op gebied van RO en milieu te organiseren.quote:Op zondag 12 maart 2017 16:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En nu het aantal inwoners per km2
Dat is veel belangrijker, want ik kan me voorstellen dat je niet blij wordt dat een grote stad 10km verderop het voor het zeggen krijgt in jouw gehucht.
Daar kun je vast voorbeelden van noemen.quote:Op zondag 12 maart 2017 17:21 schreef Nattekat het volgende:
Zulke fusies zijn dan nog wel te begrijpen, te kleine gemeentes zullen ook niet werken. Er zijn echter fusies geweest waarbij er gemeentes zijn gevormd die bijna provinciaal zijn qua grootte.
Alphen a/d Rijn. De gemeente waarbij de naam door middel van een referendum gekozen is. Er is maar één plaats geweest waarin die naam überhaupt een flink percentage kreeg.quote:Op zondag 12 maart 2017 18:58 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Daar kun je vast voorbeelden van noemen.
Overigens ben ik wel met je eens dat gemeenten niet te groot worden. Rond de 50.000-100.000 is de optimale grootte wmb.
107.000 inwoners. Dat is niet bijna provinciaal qua grootte.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alphen a/d Rijn. De gemeente waarbij de naam door middel van een referendum gekozen is. Er is maar één plaats geweest waarin die naam überhaupt een flink percentage kreeg.
Daarmee bedoelde ik de oppervlakte.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:06 schreef Wombcat het volgende:
[..]
107.000 inwoners. Dat is niet bijna provinciaal qua grootte.
Ik maakte een rekenfoutje. Deze niet-denkbeeldige gemeente zou 54.700 inwoners hebben. En die moet vervolgens weer verplicht fuseren met een andere gemeente van gelijke omvang. Dan krijgen we een gemeente van 100.000 inwoners of zo...quote:Op zondag 12 maart 2017 16:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
53.000 inwoners is een mooie omvang voor een gemeente. Een gemeente van 7.500 inwoners is echt te klein.
Ook niet echt. Kleinste provincie is 1385 km2. Alphen is132 km2.quote:
De meeste gemeenten in Groningen zitten onder de 30.000 inwoners. De meeste die eronder zittten zelfs onder de 20.000.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik maakte een rekenfoutje. Deze niet-denkbeeldige gemeente zou 54.700 inwoners hebben. En die moet vervolgens weer verplicht fuseren met een andere gemeente van gelijke omvang. Dan krijgen we een gemeente van 100.000 inwoners of zo...
In Groningen gaan ze straks terug naar 6 gemeenten. En zo zie je de gekste bewegingen: mensen die heel Noord-Nederland willen herindelen, mensen die willen dat heel Twente één gemeente wordt....
Steeds komt het bestuur weer een stapje verder bij de burger vandaan te staan. Waar houdt het op?
Hoe groter de gemeenten, hoe verder de burger bij het bestuur vandaan staat. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van 7.500 inwoners. Dat ging allemaal prima; er was geen enkele noodzaak tot herindeling, behalve de geldingsdrang van provinciale en landelijke bestuurders.quote:Op zondag 12 maart 2017 18:58 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Daar kun je vast voorbeelden van noemen.
Overigens ben ik wel met je eens dat gemeenten niet te groot worden. Rond de 50.000-100.000 is de optimale grootte wmb.
Dat denk je. Dat dachten de inwoners van de kleine gemeenten waar ik hierboven naar refereerde ook. In de praktijk kunnen gemeenten van een dergelijke omvang de wat gecompliceerdere taken niet goed uitvoeren. Zoals ik al zei, gaat zelfs het verlenen van bouwvergunningen en handhaving vaak mis.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:24 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoe groter de gemeenten, hoe verder de burger bij het bestuur vandaan staat. Ik woonde tot 2001 in een gemeente van 7.500 inwoners. Dat ging allemaal prima; er was geen enkele noodzaak tot herindeling, behalve de geldingsdrang van provinciale en landelijke bestuurders.
Dat ben ik met je eens. Die twee hadden ze dan meteen samen moeten voegen.quote:De gemeente waarin ik woonde, heeft nu bijna 37.000 inwoners en heeft veel grotere bestuurlijke problemen gekend dan de kleinere gemeente kende. Ook is destijds, bij het herindelen, niet krachtig doorgepakt. Pal naast de gemeente ligt een nieuw gevormde gemeente van 17.000 inwoners. Het was veel logischer geweest om dat geheel meteen samen te voegen. Want iedereen weet: dat gaat over 10-20 jaar toch wel gebeuren.
Er hoeft niet per se weer een nieuw gemeentehuis te komen.quote:Ondertussen heeft de gemeente van 17.000 inwoners wel een duur nieuw gemeentehuis laten bouwen... En zo gaat het steeds. Straks moeten de gemeenten fuseren en moet er wéér een nieuw gemeentehuis komen. Geldverspilling van de hoogste orde.
Dat werkt niet zo, als je niet zelf minimaal 1 zetel haalt doe je ookm niet mee met de verdeling van de restzetels.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 19:58 schreef pechvogel-010 het volgende:
[..]
Bij sommige partijen doen ze aan lijstverbinding. Dan maken ze een kans dat eventuele restzetel naar 1 van de partijen gaat.
Daar hebben we nu de Omgevingsdiensten voor. Maar die worden helaas ook niet optimaal benut.quote:Op zondag 12 maart 2017 19:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat denk je. Dat dachten de inwoners van de kleine gemeenten waar ik hierboven naar refereerde ook. In de praktijk kunnen gemeenten van een dergelijke omvang de wat gecompliceerdere taken niet goed uitvoeren. Zoals ik al zei, gaat zelfs het verlenen van bouwvergunningen en handhaving vaak mis.
Waarom? Nou, vaak omdat het bestuur juist te dicht bij de burger staat. Iemand die een bouwvergunning wil om zijn bedrijf uit te breiden, gaat op koffie bij de burgemeester, heeft een goed gesprek, en de burgemeester en de wethouder zegt vervolgens "verleen die vergunning maar en doe ook niet te moeilijk, want hij heeft het al zo zwaar."
En een jaar later gaan de buren klagen, omdat ze nu veel meer last hebben van het bedrijf en dan blijkt dat ze nog gelijk hebben ook, maar ja, handhaven is dan weer niet mogelijk, want de eigenaar van het bedrijf staat op te goede voet met de burgemeester of de wethouder. Een dergelijke zaak blijft dus jaren lang etteren, doordat het bestuur blijft pappen en nathouden, totdat er een flinke kluwen ontstaat die bijna onontwarbaar is. Sommige van dergelijke zaken kunnen echt 15 jaar lopen (en dat is geen grap).
Als de gemeente dan destijds in één keer een duidelijk en goed gemotiveerd besluit had genomen, was er veel minder gezeur geweest. En de gemiddelde burger merkt niet zoveel van dergelijk zaken, maar je wilt niet weten wat het kost om dergelijke dossiers op te lossen.
Die doen meestal geen bouwvergunningen.quote:Op woensdag 15 maart 2017 07:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Daar hebben we nu de Omgevingsdiensten voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |