abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169435088
De laatste tijd zit ik in een diep dal. Gedachten aan er niet meer zijn, wanen, stress, en ik heb het gevoel dat niemand me kan helpen.

Alle reguliere zorg faalt. Ik kom nog niet in beweging, ik kan praten wat ik wil maar dat brengt ook geen verandering. Doen is echt een onmogelijke opgave voor me.

Wat ik eigenlijk zou willen is liefde en begrip. Iemand die naar me luistert en me een knuffel geeft. Iemand waar ik het van kan hebben als ik aan het werk gezet wordt. Heb het gevoel dat dt het enige is wat mij nog kan helpen.

Nu weet ik ook wel dat niemand daar zin in heeft. Maar er zal toch wel iemand zijn?
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 16:43:16 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_169435339
Tinder

Die wijven knuffelen je helemaal klaar
Nobody exists on purpose.
Nobody belongs anywhere.
Everybody's gonna die.
pi_169435394
Jij bent de gene die jou kan helpen en jij bent de gene diezelf aan het werk moet zetten.

Ik snap je behoefte of wat je bedoelt maar ik denk ook dat je jezelf voor de gek houdt met dit verlangen.
ich habe niemals satz
pi_169435414
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 16:43 schreef SpecialK het volgende:
Tinder

Die wijven knuffelen je helemaal klaar
Tinder is een optie, maar een goede GGZ behandeling die aanslaat heeft TS wat meer behoefte aan icm met een leuk persoon in zijn leven :)
a great future doesn't require a great past
  zaterdag 11 maart 2017 @ 16:51:54 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169435513
Hoi Mister, er zijn iets van buddy-projecten. Dat zijn vrijwilligers die mensen zoals jij (en ik) bijstaan. Zolang je puur emotionele ondersteuning vraagt is er wel iets mogelijk. Maar niet elke dag waarschijnlijk. Tijd zal gelimiteerd zijn. Snuffel hier eens (advertenties even overslaan):

https://www.google.nl/search?q=buddy%20projecten%20psychische
pi_169435604
Je klinkt echt als een enorm slachtoffer. Iemand anders moet het voor je oplossen.

Waarom faalt de reguliere zorg?
pi_169435812
Haptonomie
pi_169435913
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 16:55 schreef Allures het volgende:
Je klinkt echt als een enorm slachtoffer. Iemand anders moet het voor je oplossen.

Ja joh natuurlijk ben ik weer het slachtoffer. Als niks werkt en je hebt iets nodig wat onmogelijk dan blijf je ook een slachtoffer. Slachtoffer van de GGZ en van mijn ziekte.

De GGZ geeft alleen pillen zodat je niet meer zo diep in een psychose zit. Verder zeggen ze zoek het maar uit. Waar is de compassie? Het begrip? Liefde voor de medemens?

Het enige wat ik te horen krijg is zoek afleiding. JA HALLO dat is juist mijn hulpvraag, dat kan ik simpelweg niet. Onmogelijk is het.

Er zullen toch wel mensen zijn die eens een arm om je heen slaat als je het moeilijk hebt? Waarom doen ze dat dan niet bij mij. Volgens mij doet iedereen wel normaal tegen me maar tegelijkertijd ben ik niet interessant.
pi_169435980
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:04 schreef Postbus100 het volgende:
Haptonomie
Hier ga ik me eens in verdiepen, thanks. :)
pi_169435988
Heb je wel eens gedacht om een buddy of een vrijwilliger aan te schrijven. :)
pi_169436000
Ga vissen !
pi_169436087
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:11 schreef Droopie het volgende:
Heb je wel eens gedacht om een buddy of een vrijwilliger aan te schrijven. :)
Een buddy of vrijwilliger is er niet voor fysiek contact. Die zijn er meer om je bijvoorbeeld uit huis te trekken als je eenzaam bent. Een liefdevolle knuffel zie ik ze niet doen.
pi_169436112
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:15 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Een buddy of vrijwilliger is er niet voor fysiek contact. Die zijn er meer om je bijvoorbeeld uit huis te trekken als je eenzaam bent. Een liefdevolle knuffel zie ik ze niet doen.
dit is alleen je perceptie
Als je alleen blijft hangen in die perceptie word het niet veel
pi_169436170
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:15 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Die kunnen je helpen de sociale drempel over te helpen.

Persoonlijk heb ik het gedaan bij een chronische schizofreen.
Die wilde zo graag een vriendin en fysiek contact, maar wilde niet op datingsite, weigerde te koken of naar buiten te gaan.

Kocht wel een nieuw matras en condooms.

Maar als je af en toe met een buddy naar de kroeg gaat en sociale ervaring opdoet een gemeende knuffel niet heel erg ver weg meer is.

Geen garantie, dat klopt :)
pi_169436415
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:08 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Ja joh natuurlijk ben ik weer het slachtoffer. Als niks werkt en je hebt iets nodig wat onmogelijk dan blijf je ook een slachtoffer. Slachtoffer van de GGZ en van mijn ziekte.

De GGZ geeft alleen pillen zodat je niet meer zo diep in een psychose zit. Verder zeggen ze zoek het maar uit. Waar is de compassie? Het begrip? Liefde voor de medemens?

Het enige wat ik te horen krijg is zoek afleiding. JA HALLO dat is juist mijn hulpvraag, dat kan ik simpelweg niet. Onmogelijk is het.

Er zullen toch wel mensen zijn die eens een arm om je heen slaat als je het moeilijk hebt? Waarom doen ze dat dan niet bij mij. Volgens mij doet iedereen wel normaal tegen me maar tegelijkertijd ben ik niet interessant.
Die zijn er zeker. Familie, vrienden. De rest heeft geen zin in de tuchtcommissie.
pi_169436535
Heb je vrienden? Kun je die niet om een knuffel vragen?

Mensen kunnen je gedachten niet lezen natuurlijk, maar wat Let je om als vrienden vragen hoe 't gaat te antwoorden met 'ik kan best een knuffel gebruiken'?
  zaterdag 11 maart 2017 @ 18:14:45 #17
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_169437237
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 16:55 schreef Allures het volgende:

daarom. omdat al die psygiaters niet luisteren en alleen maar met hun bankrekening bezig zijn.
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
  zaterdag 11 maart 2017 @ 18:23:03 #18
460156 Anthonie24
pi_169437393
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:08 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Volgens mij doet iedereen wel normaal tegen me maar tegelijkertijd ben ik niet interessant.
luister. ik begrijp heel goed wat je bedoelt. maar weetje wat zou kunnen helpen...........
als mensen je niet interesant vinden dan moet je er simpelweg voor zorgen dat mensen je interesant gaan vinden. dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan maar er zijn wel veel manieren voor. bijv: je kan leuke grappen maken. mensen houden daarvan en dan word je meteen een stuk interesanter, of je kan bijv iets meer opscheppen over jouw capaciteiten....ook daar mee kun je het interesse wekken van je medemens,.....nou ja....kortom er zijn zeker wel manieren om het interesse te wekken....maar je moet er wel een beetje moeite voor doen.

ik heb trouwens nog een vraag.....ben jij tevreden met je uiterlijk?
pi_169437608
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:23 schreef Anthonie24 het volgende:

[..]

luister. ik begrijp heel goed wat je bedoelt. maar weetje wat zou kunnen helpen...........
als mensen je niet interesant vinden dan moet je er simpelweg voor zorgen dat mensen je interesant gaan vinden. dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan maar er zijn wel veel manieren voor. bijv: je kan leuke grappen maken. mensen houden daarvan en dan word je meteen een stuk interesanter, of je kan bijv iets meer opscheppen over jouw capaciteiten....ook daar mee kun je het interesse wekken van je medemens,.....nou ja....kortom er zijn zeker wel manieren om het interesse te wekken....maar je moet er wel een beetje moeite voor doen.

ik heb trouwens nog een vraag.....ben jij tevreden met je uiterlijk?
Grapjes maak ik genoeg in een goede periode. Maar dat maakt niet dat mensen direct meer voor me willen doen.

En ja ik ben tevreden over mijn uiterlijk alleen niet over mijn verzorging...
  zaterdag 11 maart 2017 @ 18:45:47 #20
460156 Anthonie24
pi_169437819
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:34 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Grapjes maak ik genoeg in een goede periode. Maar dat maakt niet dat mensen direct meer voor me willen doen.

En ja ik ben tevreden over mijn uiterlijk alleen niet over mijn verzorging...
oke. dit is heel goed nieuws. je ziet er dus goed uit. dat is heel mooi want daardoor kan je interesant worden voor de vrouwtjes. :Y ;) en ik ga er uiteraard vanuit dat je het liefst een knuffel wilt krijgen van iemand van het vrouwlijke geslacht....toch?

als je je zelf interesanter wilt maken moet je jezelf uiteraard ook goed verzorgen. mensen in het algemeen kunnen nogal afknapen als iemand zichzelf niet goed verzorgt. je hebt je uiterlijk al mee...en nu moet je er voor zorgen dat jouw uiterlijk het beste tot zijn recht komt. en daarvoor moet je jezelf ook goed verzorgen. misschien een nieuw haarkapsel...kan ook altijd leuk zijn om te proberen. koop ook meteen een setje nieuwe kleding erbij ^O^ dan ga je gegarandeerd stralen. :Y

als je dit alles gedaan hebt moet je voor de test maar eens even op straat lopen. je zult zien dat mensen naar je gaan kijken (vooral vrouwen) en denken dan van.....eeeh wat een leuke jongen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anthonie24 op 11-03-2017 18:52:48 ]
pi_169449351
heb je Fight Club gezien, TS?
  zondag 12 maart 2017 @ 00:39:01 #22
460494 naoomx
Die rare meiz die maar geen tu
pi_169449924
Geknuffeld en naar geluisterd willen worden, is geen zeldzame behoefte. Net zoals het tegenovergestelde - knuffelen en luisteren - overigens.

Wij mensen zijn sociale dieren. Zowel mensen helpen als geholpen worden maakt ons blij. Vandaar dat we dan in beiden normaliter ook zoveel energie steken.
n van de nadelen van sociaal gedrag is dat er hierbij ook sociale normen komen, wat wel en niet "normaal" is om te doen. En we houden ons grotendeels aan die regels - de meesten van ons zelfs aan bijna allemaal.

En nu is in onze cultuur het nou eenmaal niet normaal om zomaar (relatief) onbekenden te vragen om knuffels. Maar dat betekent niet dat het ongewenst is. Sterker nog, ik denk dat velen zo'n vraag juist zouden waarderen.

Maarja, ik sta er in ieder geval wel open voor om platonisch te knuffelen (wel de eerste keer op een openbare plek enzo. Ik weet niet waar je ongeveer woont...? :)
Young, wild and philosophical
pi_169459901
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 00:39 schreef naoomx het volgende:
Geknuffeld en naar geluisterd willen worden, is geen zeldzame behoefte. Net zoals het tegenovergestelde - knuffelen en luisteren - overigens.

Wij mensen zijn sociale dieren. Zowel mensen helpen als geholpen worden maakt ons blij. Vandaar dat we dan in beiden normaliter ook zoveel energie steken.
n van de nadelen van sociaal gedrag is dat er hierbij ook sociale normen komen, wat wel en niet "normaal" is om te doen. En we houden ons grotendeels aan die regels - de meesten van ons zelfs aan bijna allemaal.

En nu is in onze cultuur het nou eenmaal niet normaal om zomaar (relatief) onbekenden te vragen om knuffels. Maar dat betekent niet dat het ongewenst is. Sterker nog, ik denk dat velen zo'n vraag juist zouden waarderen.

Maarja, ik sta er in ieder geval wel open voor om platonisch te knuffelen (wel de eerste keer op een openbare plek enzo. Ik weet niet waar je ongeveer woont...? :)
Weet je dit heel zeker?
pi_169463934
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 16:30 schreef misterxvany het volgende:
De laatste tijd zit ik in een diep dal. Gedachten aan er niet meer zijn, wanen, stress, en ik heb het gevoel dat niemand me kan helpen.

Alle reguliere zorg faalt. Ik kom nog niet in beweging, ik kan praten wat ik wil maar dat brengt ook geen verandering. Doen is echt een onmogelijke opgave voor me.

Wat ik eigenlijk zou willen is liefde en begrip. Iemand die naar me luistert en me een knuffel geeft. Iemand waar ik het van kan hebben als ik aan het werk gezet wordt. Heb het gevoel dat dt het enige is wat mij nog kan helpen.

Nu weet ik ook wel dat niemand daar zin in heeft. Maar er zal toch wel iemand zijn?
Degene die jij nodig hebt zijn door slechte gekken bezet.
  zondag 12 maart 2017 @ 18:19:38 #25
460494 naoomx
pi_169466000
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 14:28 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Weet je dit heel zeker?
Als het op een openbare plek is (waar dan ook wel genoeg mensen in de buurt zijn enzo), why not?

Gewoon afspreken, een babbeltje maken onder een drankje om elkaar een beetje te leren kennen & te kijken of we allebei wel op n lijn zitten over dat hele "knuffelen" en dan ergens (ook in het openbaar) naar TS luisteren en hem knuffelen.

Vind ik niks mis mee, zelfs als TS extreem raar is, geil wordt van het knuffelen oid. Ik kan best wel wat hebben op dit gebied tbh.
pi_169466206
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:19 schreef naoomx het volgende:

[..]

Als het op een openbare plek is (waar dan ook wel genoeg mensen in de buurt zijn enzo), why not?

Gewoon afspreken, een babbeltje maken onder een drankje om elkaar een beetje te leren kennen & te kijken of we allebei wel op n lijn zitten over dat hele "knuffelen" en dan ergens (ook in het openbaar) naar TS luisteren en hem knuffelen.

Vind ik niks mis mee, zelfs als TS extreem raar is, geil wordt van het knuffelen oid. Ik kan best wel wat hebben op dit gebied tbh.

Wat dat vind je normaal? Persoonlijk denk ik dat er bij omstanders we een belletje gaat rinkelen als je zoiets in het openbaar doet. Ik weet niet precies hoe oud TS is, maar jij bent 18, lijkt me wel dat je daar op aangesproken wordt als het serieus is.
pi_169468596
DD ik begrijp je punt en helaas kan ik niet via het forum bewijzen dat ik nooit iemand kwaad zou doen. Dat zit echt niet in me.

Het enige dat ik kan zeggen is dat ik enkel op zoek ben naar een knuffel en geen seks enzo. Kan prima zonder.
  zondag 12 maart 2017 @ 20:11:28 #28
460494 naoomx
pi_169468786
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:29 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Wat dat vind je normaal? Persoonlijk denk ik dat er bij omstanders we een belletje gaat rinkelen als je zoiets in het openbaar doet. Ik weet niet precies hoe oud TS is, maar jij bent 18, lijkt me wel dat je daar op aangesproken wordt als het serieus is.
Ik snap niet echt wat je bedoelt. Wat denk jij dat ik onder "knuffelen en naar iemand luisteren" versta dan? En waarop zou ik dan aangesproken worden?

Ik bedoel gewoon op een bankje zitten met TS, zijn verhalen aanhoren, hem vriendschappelijk knuffelen en/of een arm om hem heen slaan etc als hij dasr behoefte aan heeft. Alsof TS een vriend van me is, die even steun van mij nodig heeft. Wat zouden mensen daarop aan te merken hebben?

Ik verwacht niet oprecht dat TS er echt geil van wordt ofzo hoor. Ik nam gewoon dat voorbeeld om aan te geven dat zelfs als dat zou gebeuren ik het geen big deal vind, zolang hij er maar verder niks mee doet. Al zou ik wel wat meer afstand nemen als er echt zoiets zou gebeuren.
pi_169471705
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 20:11 schreef naoomx het volgende:

[..]

Ik snap niet echt wat je bedoelt. Wat denk jij dat ik onder "knuffelen en naar iemand luisteren" versta dan? En waarop zou ik dan aangesproken worden?

Ik bedoel gewoon op een bankje zitten met TS, zijn verhalen aanhoren, hem vriendschappelijk knuffelen en/of een arm om hem heen slaan etc als hij dasr behoefte aan heeft. Alsof TS een vriend van me is, die even steun van mij nodig heeft. Wat zouden mensen daarop aan te merken hebben?

Ik verwacht niet oprecht dat TS er echt geil van wordt ofzo hoor. Ik nam gewoon dat voorbeeld om aan te geven dat zelfs als dat zou gebeuren ik het geen big deal vind, zolang hij er maar verder niks mee doet. Al zou ik wel wat meer afstand nemen als er echt zoiets zou gebeuren.
Dus jij bent een meisje van 18 en bent bereid om met een wildvreemde ergens op een bankje te gaan knuffelen...? Ik durf niet te zeggen of dat super behulpzaam is of gewoon best wel raar.

En waarom zou dit op lange termijn gaan helpen voor TS? Lijkt mij juist beter om in een situatie te belanden waar wel potentie aanwezig is (partner oid). Maargoed mochten jullie het beide leuk vinden, prima.
pi_169472110
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 20:11 schreef naoomx het volgende:

[..]

Ik snap je, maar zonder vervelend naar de TS toe over te willen komen: Hij lijkt niet echt stabiel.

Je weet niet wat er kan gebeuren. Deze TS is mentaal niet in orde en jij bent 18 en naef. Geen ideale combinatie. TS heeft professionele hulp nodig en het lijkt me echt zeer onverstandig om hier in te mengen.

Dit zeg ik echt niet omdat ik rot tegen je wil doen, maar het lijkt me voor beide partijen echt een onveilige situatie, doe het alsjeblieft niet.
pi_169472747
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 21:41 schreef Swlabr het volgende:

[..]

Ik snap je, maar zonder vervelend naar de TS toe over te willen komen: Hij lijkt niet echt stabiel.

Je weet niet wat er kan gebeuren. Deze TS is mentaal niet in orde en jij bent 18 en naef. Geen ideale combinatie. TS heeft professionele hulp nodig en het lijkt me echt zeer onverstandig om hier in te mengen.

Dit zeg ik echt niet omdat ik rot tegen je wil doen, maar het lijkt me voor beide partijen echt een onveilige situatie, doe het alsjeblieft niet.
Dank je, dit was precies wat ik probeerde duidelijk te maken.
pi_169473187
Soms word ik een beetje moe van dat stigma. Iemand heeft psychische problemen en weet niet meer wat hij doet of hij is een gevaar of heeft geen zelfbeheersing meer... dat is maar een klein gedeelte.

Zelf heb ik in mijn psychoses nooit een vinger naar iemand uitgestoken. Altijd aardig gebleven. Wat mijn paranoia ook was. Het enige geweldadige was tegen mijzelf...

Gelieve iets meer inlezen voordat je me onveilig noemt. Bedankt.
pi_169473690
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 22:20 schreef misterxvany het volgende:
Soms word ik een beetje moe van dat stigma. Iemand heeft psychische problemen en weet niet meer wat hij doet of hij is een gevaar of heeft geen zelfbeheersing meer... dat is maar een klein gedeelte.

Zelf heb ik in mijn psychoses nooit een vinger naar iemand uitgestoken. Altijd aardig gebleven. Wat mijn paranoia ook was. Het enige geweldadige was tegen mijzelf...

Gelieve iets meer inlezen voordat je me onveilig noemt. Bedankt.
Dan nog steeds. Ook als je psychisch in orde zou zijn dan vind ik het leeftijdsverschil (aannemende dat dat minimaal 10-15 jaar is) al een reden tot wantrouwen.
pi_169474623
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 22:34 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dan nog steeds. Ook als je psychisch in orde zou zijn dan vind ik het leeftijdsverschil (aannemende dat dat minimaal 10-15 jaar is) al een reden tot wantrouwen.
Hoe kom je daarbij?

Ze is 18 geen klein kind.Genoeg mannen die wel meer willen en ook doen met een 18jarige. Of zijn die dan plots pedofiel en moeten ze aan de hoogste boom opgehangen worden?

Ergo: je overdrijft.

Ps ik heb nergens mijn leeftijd verteld dus dat is ook maar giswerk.
pi_169474752
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 23:09 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij?

Ze is 18 geen klein kind.Genoeg mannen die wel meer willen en ook doen met een 18jarige. Of zijn die dan plots pedofiel en moeten ze aan de hoogste boom opgehangen worden?

Ergo: je overdrijft.

Ps ik heb nergens mijn leeftijd verteld dus dat is ook maar giswerk.
he het was toch niet seksueel? Waarom zeg je dit dan

Geloof er geen reet van, je ziet gewoon al de kans om een 18jarige lekker dicht tegen je aan te drukken voor je
pi_169474877
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 23:14 schreef Allures het volgende:

[..]

he het was toch niet seksueel? Waarom zeg je dit dan

Geloof er geen reet van, je ziet gewoon al de kans om een 18jarige lekker dicht tegen je aan te drukken voor je
Nee? Dit is blijkbaar jullie kans om een heksenjacht te beginnen! :r

Dat seksuele maak jij ervan! Niet ik! Had het al moeten zien aankomen bij dat 'onveilige'.

Kankert toch op allemaal heb er al geen zin in ik spring morgen wel voor de trein zo eindigt het toch altijd als ik iets wil dat er vanallwd in mn schoenen geschoven wordt als ik eens mij mond opendoe.

Hoop dat het morgenochtend jullie trein is...! Krijg gewoin maar de kanker. Altijd op de manier. IK BEN HET ZAT AJUUS.
pi_169474920
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 23:20 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Nee? Dit is blijkbaar jullie kans om een heksenjacht te beginnen! :r

Dat seksuele maak jij ervan! Niet ik! Had het al moeten zien aankomen bij dat 'onveilige'.

Kankert toch op allemaal heb er al geen zin in ik spring morgen wel voor de trein zo eindigt het toch altijd als ik iets wil dat er vanallwd in mn schoenen geschoven wordt als ik eens mij mond opendoe.

Hoop dat het morgenochtend jullie trein is...! Krijg gewoin maar de kanker. Altijd op de manier. IK BEN HET ZAT AJUUS.
dude dit is ook precies waarom het voor haar onveilig is. Niet alleen het eventueel fysieke aspect maar als je dit doet naar mensen is het niet veilig voor ze om met jou sociale interactie aan te gaan. Je probeert nu anderen ergens voor verantwoordelijk te maken, je slachtofferrol zo ver door te voeren dat je gedrag kunt benvloeden. Dat is niet goed voor de mensen die met jou in aanraking komen (en waarschijnlijk ook waarom mensen afstand houden)
pi_169474951
Ja joh flikkert toch op
pi_169475059
Het zijn meerderjarigen.
Wat iedereen er ook van mag vinden.

Maar dit is ook niet de bedoeling qua topic en reacties.

TS.
Doe maar gewoon de trein instappen morgen, geluk is soms heel dichtbij en onverwacht
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')