is ook niet helemaal waar natuurlijk, want je kunt wel zeggen dat de top 3 teams het best aardig voor elkaar lijkt te hebben.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:10 schreef Kyran het volgende:
De tijden zeggen echt geen poep, zowel in een team als tussen teams. Tijdens met soft, super soft, ultra soft, alles gaat doorelkaar
Nou geen poep, lijkt me bijzonder overdreven.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:10 schreef Kyran het volgende:
De tijden zeggen echt geen poep, zowel in een team als tussen teams. Tijdens met soft, super soft, ultra soft, alles gaat doorelkaar
Nee, dat klopt natuurlijk. Dat Ferrari Mercedes en Red Bull weer top 3 gaan halen is duidelijk. Williams kan misschien zelfs meedoen op sommige banen lijkt het. Ik bedoel meer dat onderling tussen de top teams nog moeilijk is iets te zeggen.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:19 schreef heywoodu het volgende:
In (vrij) grote lijnen zeggen tests echt wel iets, het is niet zo dat het realistisch is om Mercedes, Ferrari of Red Bull in Melbourne ineens op plekken tien en elf te verwachten. Een Sauber of McLaren hoef je ook niet in de top acht te verwachten. Hoe de verhoudingen tussen teams als Renault, Toro Rosso en Williams liggen zou ik echt niet durven zeggen
quote:
quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:28 schreef Floriz87 het volgende:
Snelste tijden tot nu toe per band (voor zover ik terug heb kunnen vinden):
Medium
1. S. Vettel Ferrari 01:21.878
Soft
1. K. Raikkonen Ferrari 01:19.267
2. M. Verstappen Red Bull Racing 01:20.432
3. L. Hamilton Mercedes Grand Prix 01:20.456
Super soft
1. K. Raikkonen Ferrari 01:19.019
2. V. Bottas Mercedes Grand Prix 01:19.310
3. M. Verstappen Red Bull Racing 01:19.438
Ultrasoft
1. S. Vettel Ferrari 01:19.024
2. L. Hamilton Mercedes Grand Prix 01:19.352
3. D. Ricciardo Red Bull Racing 01:19.900
Yup, was die tijd van vandaag nog vergeten hierin mee te nemen, excuus. Andere snelle tijden van vandaag zouden er wel in moeten staan. Even editten.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:28 schreef Predator38 het volgende:
Verstappen reed vanochtend een 1:19:8 op Softs ?
[..]
quote:Op vrijdag 10 maart 2017 11:52 schreef franklop het volgende:
Alonso weer buiten
En rode vlag
en Alonso staat weer stil
zegt allemaal niksquote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:39 schreef Peterselieman het volgende:
Bam. 1.18,6 voor Kimi op supersofts
Nee. Ferrari gebruikt nu nog een straalmotor die ze voor de races eruit moeten halenquote:
Ze zijn nog niet klaar he.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:46 schreef tja77 het volgende:
RBR gaat dat gat van 0,8 seconde echt niet dichten, en dan kun je zeggen dat tests niets zeggen. Maar je wilt toch wel weten hoe hard je bolide ECHT kan voordat je naar de eerste GP van het jaar gaat. Een auto reageert anders op 95% dan op 100%.
"gat van 0,8 seconde" op wat? Aangezien het om test, waarin iedereen op alle gebieden aan van alles aan het fiedelen is hebben we geen idee waar tijden op gebaseerd zijn. Dit is geen kwalificatie, waarin teams echt op zoek zijn naar de snelste tijd. Conclusies zijn dus heel moeilijk te trekken.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:46 schreef tja77 het volgende:
RBR gaat dat gat van 0,8 seconde echt niet dichten, en dan kun je zeggen dat tests niets zeggen. Maar je wilt toch wel weten hoe hard je bolide ECHT kan voordat je naar de eerste GP van het jaar gaat. Een auto reageert anders op 95% dan op 100%.
Ferrari ook nietquote:
Moet dat of verzin je dat?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:50 schreef tja77 het volgende:
[..]
nee, maar de middag is voor de racesim
Dit is de laatste testdag voor de Grand Prix, je wilt toch wel weten wat er mogelijk is met de auto lijkt me, en wat er nog moet verbeteren en ook hoe je dat wil gaan doen.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
"gat van 0,8 seconde" op wat? Aangezien het om test, waarin iedereen op alle gebieden aan van alles aan het fiedelen is hebben we geen idee waar tijden op gebaseerd zijn. Dit is geen kwalificatie, waarin teams echt op zoek zijn naar de snelste tijd. Conclusies zijn dus heel moeilijk te trekken.
Dat heeft RBR zelf gezegd.quote:
quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat heeft RBR zelf gezegd.
Zelfde opzet als Ricciardo gisteren.
ze gingen vandaag juist meer voor snelheid. RIC had zelfde programma als Max woensdagquote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dat heeft RBR zelf gezegd.
Zelfde opzet als Ricciardo gisteren.
quote:Honda on the Alonso problem: "Fernando has stopped out on track with the same issue that Stoffel encountered yesterday - intermittent electrical shutdown.
"Various electrical components in the PU and chassis were changed overnight, and the team are making further changes to eliminate variables and identify the source of the problem."
Misschien rijdt RBR wel met 50kg extra ballast. Misschien rijdt Ferrari wel zonder ballast.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dit is de laatste testdag voor de Grand Prix, je wilt toch wel weten wat er mogelijk is met de auto lijkt me, en wat er nog moet verbeteren en ook hoe je dat wil gaan doen.
Was deze week toch elke keer tijdens het begin van de lunchbreak?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:06 schreef DutchTrain het volgende:
Aha, er mogen racestarts geoefend worden op het rechte stuk. Die memo had ik gemist (anders was ik daar wel nu)
Waarom zou je maximaal willen pushen? Wat levert het een team op om maximaal te pushen op dit moment? Dan rij je straks een mooi kwalificatierondje van 1:17, en dan? Wat zegt het?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 12:46 schreef tja77 het volgende:
RBR gaat dat gat van 0,8 seconde echt niet dichten, en dan kun je zeggen dat tests niets zeggen. Maar je wilt toch wel weten hoe hard je bolide ECHT kan voordat je naar de eerste GP van het jaar gaat. Een auto reageert anders op 95% dan op 100%.
Ohja? Weten we dan meer? Hebben zij inzicht met hoeveel liter brandstof ze rijden? Of rijders ballast aan boord hadden? Of dat ze wel vol het gaspedaal indrukte? Ik denk het eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:12 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Misschien rijdt RBR wel met 50kg extra ballast. Misschien rijdt Ferrari wel zonder ballast.
Misschien rijden ze allemaal voluit. Echt alles is mogelijk
Vanavond zou sky met een grondige analyse moeten komen en weten we iets meer.
Ze zullen niet helemaal 100% pushen, misschien paar procent minder, maar je wilt ook je systemen verder checken, coureurs laten checken of de afstelling in orde is, etc.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:15 schreef Kyran het volgende:
[..]
Waarom zou je maximaal willen pushen? Wat levert het een team op om maximaal te pushen op dit moment? Dan rij je straks een mooi kwalificatierondje van 1:17, en dan? Wat zegt het?
Je wilt toch data hebben van race en kwalificatie? Dan moet je die situatie toch zo goed mogelijk nabootsen? Wat heb je aan een auto die op 95% perfect op de weg ligt, en bij 100% niet op de baan te houden is?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:15 schreef Kyran het volgende:
[..]
Waarom zou je maximaal willen pushen? Wat levert het een team op om maximaal te pushen op dit moment? Dan rij je straks een mooi kwalificatierondje van 1:17, en dan? Wat zegt het?
Gisteren niet gezien. En toen waren er ook veel starts vanaf einde pitlanequote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:15 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Was deze week toch elke keer tijdens het begin van de lunchbreak?
Wat heb je aan data van Spanje in Australie? Een coureur voelt echt wel aan of je met 95% nog meer speling hebt om harder te gaan.Heb je geen data voor nodig.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:21 schreef tja77 het volgende:
[..]
Je wilt toch data hebben van race en kwalificatie? Dan moet je die situatie toch zo goed mogelijk nabootsen? Wat heb je aan een auto die op 95% perfect op de weg ligt, en bij 100% niet op de baan te houden is?
Deze man snaptquote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:20 schreef twiFight het volgende:
Het lijkt wel alsof velen voor het eerst tests volgen.
Ja, er wordt aan alle kanten gesandbagged. Elk team doet dat, op wellicht een Sauber/Manor (ja ik weet dat ze dit jaar niet meedoen) team na, die strategisch weinig te winnen hebben met sandbaggen. McLaren heeft momenteel uiteraard de luxe niet.
De aero die nu op de auto zit gaat nog veel veranderen voor de eerste race. Elk team zal daar aero updates hebben. Dat betekent niet dat de tests met de aero van nu nutteloos zijn. De data blijft waardevol én ze hebben altijd een onderdeel om op terug te vallen als de update niet werkt. Bovendien altijd handig als je maar 1 of 2 nieuwe onderdelen hebt en Stroll een coureur rijdt de auto in de prak.
Geen enkel team gaat hier 100% voluit, ook Redbull niet. Dat heeft ook helemaal geen nut; er worden geen punten uitgedeeld bij de test. Globaal begin je op bv. 90%, gaat dat goed dan zet je de performance op 91%, daarna op 92%, etc. Vorig jaar heeft het ook meerdere races geduurd voordat veel teams het vertrouwen hadden om 100% te gaan. Teams gaan pas 'volle bak' op de performance die zij op dat moment vertrouwen bij de kwalificatie van de eerste race.
Oerigens is Redbull een team wat notoir veel sandbagt, zeker gedurende raceweekenden. Daarnaast zijn ze de laatste jaren niet bijster sterk met wintertests. Waar Redbull wél in uitblinkt is development gedurende het seizoen. Iets waar Ferrari beduidend slechter in is.
Dan ben ik daar mee in de war.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:22 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Gisteren niet gezien. En toen waren er ook veel starts vanaf einde pitlane
Ze lopen er al 2 weken lang rond. Dus ze zullen allicht IETS meer weten dan wat wij kunnen opmaken uit de summiere data die ons gegeven wordt.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:20 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ohja? Weten we dan meer? Hebben zij inzicht met hoeveel liter brandstof ze rijden? Of rijders ballast aan boord hadden? Of dat ze wel vol het gaspedaal indrukte? Ik denk het eigenlijk niet.
Dat is wel iets wat zeker is. Ander puntje is dat de Renaultmotor nog werk kan gebruiken, maar dat wisten ze dus voor de test al.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:23 schreef Kyran het volgende:
[..]
Deze man snapt
Edit: Ik denk inderdaad dat velen voor het eerste keer bewust wintertests meemaken Niks mis mee, maar conclusies trekken uit tests en als harde feiten presenteren begint een beetje te vervelen.
Enige wat we kunnen zeggen is dat Mercedes, Red Bull en Ferrari weer de top drie lijken te zijn, met een Williams die er misschien nog bij kan komen.
Dan kun je net zo goed niet testen. Waarom rijden ze dan met die aerodecks? Puur voor alleen de 5e race van dit seizoen?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:22 schreef Kyran het volgende:
[..]
Wat heb je aan data van Spanje in Australie?
Ik denk niet dat Red Bull specifiek sandbagt, maar wel dat hun aanpak van de (door)ontwikkeling van de auto erg afwijkt van wat de meeste andere teams doen. Bepaalde keuzes in de aero en belangrijke onderdelen van de auto lijken ze veel later te maken dan Ferrari en Mercedes. RBR oogde begin vorige week veel voorzichtiger in hun aanpak dan Ferrari en Mercedes.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:20 schreef twiFight het volgende:
Oerigens is Redbull een team wat notoir veel sandbagt, zeker gedurende raceweekenden. Daarnaast zijn ze de laatste jaren niet bijster sterk met wintertests. Waar Redbull wél in uitblinkt is development gedurende het seizoen. Iets waar Ferrari beduidend slechter in is.
Nee, tuurlijk niet. Je kan alle data van Spanje gebruiken om je auto beter te snappen of beter te maken. Je hoeft daar niet 100% voor te gaan. Dat is alles wat ik probeer te zeggen. 100% gaan om te kijken hoe snel je bent in Barca levert je straks niks op in Australie.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:29 schreef tja77 het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed niet testen. Waarom rijden ze dan met die aerodecks? Puur voor alleen de 5e race van dit seizoen?
Ben ik toch niet helemaal met je eens, tuurlijk is elk circuit uniek, maar je kunt zeker wel leren van de bochten op 100% te nemen tijdens tests op een ander circuit dan waar je gaat racen.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:34 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nee, tuurlijk niet. Je kan alle data van Spanje gebruiken om je auto beter te snappen of beter te maken. Je hoeft daar niet 100% voor te gaan. Dat is alles wat ik probeer te zeggen. 100% gaan om te kijken hoe snel je bent in Barca levert je straks niks op in Australie.
Dat zullen ze vast ook wel gedaan hebben, een bochtje op 100% motor vermogen etc... maar nooit de hele ronde op 100%.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ben ik toch niet helemaal met je eens, tuurlijk is elk circuit uniek, maar je kunt zeker wel leren van de bochten op 100% te nemen tijdens tests op een ander circuit dan waar je gaat racen.
Tuurlijk heb je daar wel wat aan, maar daar hoef je niet een heel rondje 100% voor te rijdenquote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:38 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ben ik toch niet helemaal met je eens, tuurlijk is elk circuit uniek, maar je kunt zeker wel leren van de bochten op 100% te nemen tijdens tests op een ander circuit dan waar je gaat racen.
quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:23 schreef DutchTrain het volgende:
Snelste rondje van Alonso?
[ afbeelding ]
Leukquote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:53 schreef franklop het volgende:
Ha! Ik heb de Autosport live lunch break gehaald
Die heb ik gemist?quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:59 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Leuk
En gisteren heb je de FP ook al gehaald
Ferrari was aan het begin van het seizoen ook de betere.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:02 schreef beantherio het volgende:
Ik zat nog eens de lijstjes van de tests van vorig jaar te bekijken, maar die zeiden nauwelijks iets over de resultaten van dat seizoen. Mercedes en Red Bull deden het stukken slechter en Ferrari was (ook toen) veelal de snelste.
Zie je, McLaren is verstoppertje aan het spelen.quote:
Niet beter dan Mercedes, maar die reden toen niet met de zachte banden.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ferrari was aan het begin van het seizoen ook de betere.
Fansquote:There's an upside-down #GoMax banner in the grandstand. You F1 fans, with your japes!
Neequote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:27 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Ze lopen er al 2 weken lang rond. Dus ze zullen allicht IETS meer weten dan wat wij kunnen opmaken uit de summiere data die ons gegeven wordt.
Of acht je het grootste media concern in de F1 daar niet toe in staat?
Hij verdient zat maar wel met je eens dat hij pech heeft met z'n auto keuzesquote:Op vrijdag 10 maart 2017 14:14 schreef Kyran het volgende:
Ik vind het toch wel erg sneu voor Alonso hoor Verdient beter.
Het grootste media concern in F1 lijkt me toch nog steeds Liberty Global. Gedragen zich zelfs alsof alles van hun is... oh, wacht.quote:Op vrijdag 10 maart 2017 13:27 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Ze lopen er al 2 weken lang rond. Dus ze zullen allicht IETS meer weten dan wat wij kunnen opmaken uit de summiere data die ons gegeven wordt.
Of acht je het grootste media concern in de F1 daar niet toe in staat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |