abonnement Unibet Coolblue
pi_169407695
quote:


China dreigt met tegenmaatregelen nu Amerikaanse troepen zijn begonnen het THAAD-anti-raketsysteem in Zuid-Korea te stationeren. Zuidkoreaanse bedrijven lijken daarvan het eerste slachtoffer.

Dinsdagochtend arriveerden op de luchtmachtbasis Osan bij Pyeongtaek de eerste Amerikaanse transportvliegtuigen met onderdelen van het afweersysteem. Het THAAD-systeem zal worden geplaatst op een voormalige golfbaan, zeventig kilometer onder de hoofdstad Seoul.
De Chinese overheid dreigde dinsdag met tegenmaatregelen, zonder in detail te treden waaruit die zouden kunnen bestaan. “China zal resoluut alle noodzakelijke maatregelen nemen om onze veiligheidsbelangen te verdedigen. Alle consequenties hiervan moeten worden gedragen door de VS en Zuid-Korea", aldus een verklaring van het Chinese ministerie van buitenlandse zaken.

Strafmaatregelen
China is -evenals Rusland- vanaf het begin tegen de komst van het raketsysteem geweest. Volgens Beijing kijken de sterke radars van het systeem veel te ver op het Chinese vasteland en vormt het raketschild ook een bedreiging voor zijn nucleaire afschrikking. China zou kunnen besluiten om zijn onderzeebootvloot voortaan met kernraketten de Pacific op te sturen, om zo te voorkomen dat in geval van oorlog zijn balistische raketten door THAAD uit de lucht worden geschoten.
Op korte termijn liggen economische strafmaatregelen tegen Zuid-Korea voor de hand. Maandag werden zeker tien, maar mogelijk 39 vestigingen van Lotte-supermarkten gesloten. Volgens de Chinese overheid wegens overtreding van de brandveiligheidsregels. Omdat het om vestigingen door heel China gaat, ligt een gecoördineerde actie voor de hand. Het Zuidkoreaanse conglomeraat Lotte was de eigenaar van de golfbaan die werd verkocht om als basis voor de THAAD-batterij te dienen.

WTO-klacht
Ook andere Zuidkoreaanse bedrijven zeggen door China te worden gestraft voor de plaatsing van de THAAD-batterij door hun regering. Chinese reisbureaus boeken aanzienlijk minder tripjes naar Zuid-Korea. Chartermaatschappij Jeju Air kreeg geen toestemming om meer vluchten op China uit te voeren. En Zuidkoreaanse muziek en tv-programma's worden niet meer doorgegeven door Chinese internetbedrijven.
De Zuidkoreaanse regering ziet een patroon en vindt dat economische strafmaatregelen inbreuk maken op het Chinees-Zuidkoreaanse handelsverdrag. De regering in Seoul liet dinsdag weten dat het overweegt een klacht wegens oneerlijke handelsbelemmeringen in te dienen bij de wereldhandelsorganisatie WTO. China ontkent dat er sprake is repercussies van overheidswege; volgens de regering zijn alle buitenlandse ondernemingen die zich aan de Chinese wet houden welkom en genieten bescherming. Het zou kunnen dat Chinese bedrijven uit angst voor onpatriottistisch te worden versleten op eigen initiatief stoppen zaken te doen met Zuidkoreaanse bedrijven. Veel Chinezen zijn faliekant tegen de komst van het THAAD-systeem en roepen op internet op tot boycotacties.

Stroomversnelling
De Zuidkoreaanse regering besloot in juli tot stationering van het Amerikaanse anti-raketsysteem. Maar de plaatsing is in een stroomversnelling gekomen, nadat Noord-Korea maandag opnieuw een raketproef hield. Daarbij werden vier raketten afgeschoten, waarvan er drie voor de kust van Japan in zee landden. De Japanse premier Shinzo Abe en de Amerikaanse president Donald Trump hadden maandagavond telefonisch overleg over de raketproef. De installatie zou nu al in april operationeel moeten zijn.
Iedere THAAD-batterij bestaat uit zes mobiele lanceerinrichtingen, 48 raketten, één radar- en één commandovoertuig. De bedoeling is dat de radar een vijandelijke raketlancering direct signaleert, waarna de afweerraketten in gereedheid kunnen worden gebracht. De afweerraket raakt het vijandelijke doel in volle vlucht, ook als die zich buiten de dampkring bevindt.

UPDATE - De Chinese minister van buitenlandse zaken Wang Yi heeft de Noordkoreaanse regering woensdag opgeroepen te stoppen met kern- en raketproeven. Tegelijk riep hij de VS en Zuid-Korea op te stoppen met grootschalige oefeningen, die door Noord-Korea als een voorbereiding op oorlog worden gezien. Als beide partijen bereid zijn een eerste stap te zetten, moeten onderhandelingen mogelijk zijn, aldus Wang. Hij vergeleek de huidige opstelling van Noord-Korea en de VS met twee treinen die steeds sneller op elkaar inrijden.

http://www.blogaap.nl/blo(...)ysteem-in-Zuid-Korea
Een regio vol spannningen, zowel in het noorden, oosten als zuid-oosten. Hoe lang kan dit nog goed gaan.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 maart 2017 @ 10:18:57 #2
186611 Haags
pi_169407712
Vrede op aarde *O*
Zonder wrijving geen glans
pi_169407763
Zo gek is het toch niet als die dikkie in het noorden maar rakettesten blijft uitvoeren ?
Dan moet China maar zo stoer zijn om Noord-Korea op hun gedrag aan te spreken.
pi_169407786
Jammer dat die Chinezen zo sneu aan het doen zijn. Zou ze wel graag als bondgenoot zien.
pi_169407980
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:22 schreef So_Surreal het volgende:
Zo gek is het toch niet als die dikkie in het noorden maar rakettesten blijft uitvoeren ?
Dan moet China maar zo stoer zijn om Noord-Korea op hun gedrag aan te spreken.
Ja, je hebt gelijk.

China kan een hoop voor elkaar krijgen in Noord-Korea, en op bepaalde gronden zijn ze al minder pro-noord-korea door het beleid van Xi Jinping. Maar het is inderdaad een goede manier om je te beschermen tegen al die raketten die nu getest worden.
pi_169407999
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:36 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk.

China kan een hoop voor elkaar krijgen in Noord-Korea, en op bepaalde gronden zijn ze al minder pro-noord-korea door het beleid van Xi Jinping. Maar het is inderdaad een goede manier om je te beschermen tegen al die raketten die nu getest worden.
Ik snap het argument van China ook wel aan de andere kant hoor.
Want als je je verdediging op orde hebt is het ook makkelijker om het besluit te nemen om tot de aanval over te gaan.
pi_169408094
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:37 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Ik snap het argument van China ook wel aan de andere kant hoor.
Want als je je verdediging op orde hebt is het ook makkelijker om het besluit te nemen om tot de aanval over te gaan.
Ja, het is een gevaarlijke cocktail, maar ik verwacht niet dat China de regio nog verder wil laten destabiliseren. Zou ontzettend schadelijk zijn voor al die landen, inclusief China.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 10:44:44 #8
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_169408125
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:22 schreef So_Surreal het volgende:
Zo gek is het toch niet als die dikkie in het noorden maar rakettesten blijft uitvoeren ?
Dan moet China maar zo stoer zijn om Noord-Korea op hun gedrag aan te spreken.
Precies. China is nog de enige die NK steunt, laat ze die mafketels dwingen hun wapenfascinatie te staken.

Niemand die staat te trappelen dat straatarme land binnen te vallen. Dat die gekke Kim dat zelf niet snapt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_169408324
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:44 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Precies. China is nog de enige die NK steunt, laat ze die mafketels dwingen hun wapenfascinatie te staken.

Niemand die staat te trappelen dat straatarme land binnen te vallen. Dat die gekke Kim dat zelf niet snapt.
Ik begrijp dat ze NK in stand willen houden als buffer, maar waarom ze niet meer hun best doen om het te stoppen snap ik ook niet. Ik geloof eigenlijk dat ze dat niet eens echt kunnen met zachte diplomatie. Kim doet wat hij wil.
pi_169408498
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:54 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik begrijp dat ze NK in stand willen houden als buffer, maar waarom ze niet meer hun best doen om het te stoppen snap ik ook niet. Ik geloof eigenlijk dat ze dat niet eens echt kunnen met zachte diplomatie. Kim doet wat hij wil.
Kim is een losgeslagen hond met hondsdolheid, die hebben ze niet eens meer onder controle heb ik het idee.
pi_169408600
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 11:04 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Kim is een losgeslagen hond met hondsdolheid, die hebben ze niet eens meer onder controle heb ik het idee.
Ik geloof dat je gelijk hebt. Erg onvoorspelbaar.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 11:55:04 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_169409402
quote:
99s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 11:04 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Kim is een losgeslagen hond met hondsdolheid, die hebben ze niet eens meer onder controle heb ik het idee.
Dat zou juist China als buurman zorgen moeten baren.

Ik denk dat Kim probeert de rest van de wereld te chanteren voor geld, voedsel en grondstoffen zodat hij op zijn troon kan blijven zitten, aangezien grote delen van zijn (plattelands)bevolking extreme armoede ervaren. En iedereen die de geschiedenis kent, weet dat dat een explosieve situatie is.

Maar wie weet is hij gewoon echt gek in zijn kop en gelooft hij zelf dat hij een soort van god op aarde is.

De eerste situatie zou de beste zijn, want dan gaan we er van uit dat er nog met dit regime te onderhandelen is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_169532916
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 10:23 schreef TheJanitor het volgende:
Jammer dat die Chinezen zo sneu aan het doen zijn. Zou ze wel graag als bondgenoot zien.
Te groot en trots land om vrienden te willen maken. Een beetje concurrentie tegen grote en sterke landen hebben ze hard nodig om beter te worden. Dat houdt ze scherp en zorgt dat ze max. gaan. Als alles rozen en bloemen is wordt het een beetje saai.

https://www.trouw.nl/home(...)aartgigant~a4f5e4e3/

[ Bericht 8% gewijzigd door Dantes_Dantes op 15-03-2017 12:33:54 ]
  woensdag 15 maart 2017 @ 12:49:50 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_169533463
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 11:55 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Dat zou juist China als buurman zorgen moeten baren.

Ik denk dat Kim probeert de rest van de wereld te chanteren voor geld, voedsel en grondstoffen zodat hij op zijn troon kan blijven zitten, aangezien grote delen van zijn (plattelands)bevolking extreme armoede ervaren. En iedereen die de geschiedenis kent, weet dat dat een explosieve situatie is.

Maar wie weet is hij gewoon echt gek in zijn kop en gelooft hij zelf dat hij een soort van god op aarde is.

De eerste situatie zou de beste zijn, want dan gaan we er van uit dat er nog met dit regime te onderhandelen is.
Ik denk eerder dat Kim gewoon niet echt een keus heeft. Het is of het land leiden, of dood. Er is al langer bekend dat er binnenin NK een machtsstrijd gaande is. Hij heeft gewoon in een westers land gestudeerd dus ik denk dat hij prima weet dat hij geen God is, en dat NK er niet al te best voor staat, maar bluf en indoctrinatie is het enige wat ze hebben.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_169537753
Kim probeert simpelweg zijn land te verdedigen tegen verwoestende krachten van buiten zoals de VS. 30% van de Noord-Koreaanse bevolking is afgeslacht tijdens de Korea oorlog, voornamelijk door bombardementen op civiele doelen door de VS. Geen wonder dat NK kernwapens wil om dat in de toekomst te voorkomen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')