abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169393304
Deze draad gaat over een ideetje van mij. Het idee is om te discussieren of dit een goed idee is, of het haalbaar is en zo niet of het beter kan.

Feiten:
- Vroegtijdig schoolverlaters zijn mensen die hun middelbare school (havo/vwo), of in het geval van VMBO'ers, hun MBO-2 niet afmaken. Het goede nieuws is dat dit aantal in de afgelopen tien jaar is gehalveerd van 41800 naar 21500 personen (bron). Toch zijn er nog altijd vrij veel mensen die hun school niet afmaken. Dit aantal zou eigenlijk nul moeten zijn in een ontwikkeld land waar iedereen de kans heeft om in ieder geval een middelbare opleiding af te ronden.
- 13,5 % van de voortijdig schoolverlaters wordt verdacht van een misdrijf. best wel problematisch dus.
- Van alle mensen in de bijstand is 65% voortijdig schoolverlater (bron), of heeft iig geen startkwalificatie. Dit is een beetje in tegenspraak met het kleine aantal voortijdig schoolverlaters dus ik denk dat ik hier iets over het hoofd zie in de statistieken.
- Je bent in Nederland leerplichtig totdat je een startkwalificatie hebt (MBO-2 of havo/vwo), en als je dit niet haalt, tot je 18e. Daarna is het schluss. Je hebt dus gewoon de keuze om je school niet af te maken, en vervolgens je hand op te houden bij de bijstand. Ondertussen nog wat zwart geld erbij verdienen met je wietkwekerijtje, etc.

Probleem:
- We leven in een land waar iedereen te kans heeft om zichzelf in ieder geval op middelbareschoolniveau te ontwikkelen. Iedereen kan leren lezen, schrijven, rekenen, geschiedenis, vreemde talen, etc.
- In onze moderne maatschappij is het hebben van een middelbare schoolopleiding gewoon het meest basale noodzakelijke om een beetje mee te kunnen doen. Als je je school niet afmaakt, zet je jezelf gewoon buiten spel.
- In ons land mag verwacht worden dat iedereen iets bijdraagt aan de samenleving. Dan gaat het om het betalen van belastingen (werken en dingen kopen dus !), maar het gaat ook om meer dan alleen geld. Naar mijn mening ben je ook verschuldigd aan de samenleving om in jezelf te investeren, en toch echt op zijn minst een middelbare opleiding af te ronden. Als je een beperking hebt waardoor je dit niet kan, is er altijd nog het speciaal onderwijs. Er is dus gewoon geen excuus om jezelf zo oerdom te houden dat je niet eens je middelbare school af maakt. Daarmee doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook de samenleving als geheel.

Oplossing:
- Je zou iedereen leerplichtig kunnen maken totdat ze de middelbare school af hebben gemaakt. Het probleem daarmee is dat je moeilijk om kunt gaan met spijbelaars. En waar trek je de gens? Wat als iemand op zn 30ste nog steeds niet klaar is? Je kunt moeilijk de politie eropaf sturen om mensen te dwingen naar school te gaan. Deze oplossing lijkt me dus nogal een wassen neus. Wel zou je de leerplichtigheid (voor hen die niet voor hun 18e klaar zijn) nog wat kunnen oprekken, b.v. totaan je 21e of zo.
- Naar mijn mening moet er een serieuze consequentie tegenover gedrag staan dat schoolverlating in de hand werkt. Dus veel strenger worden op spijbelen en dergelijke.
- Daarnaast mag er ook een consequentie zijn, voor de gevalle n waarbij het uiteindelijk toch nog niet is gelukt. Ik stel dus voor om een maatschappelijke dienstplicht (a la CDA) in te voeren, voor dit soort schrijnende gevallen. Maak je je school niet af voor, zeg, je 20 ste of 21 ste of zo? Dan mag je 2 jaar in dienstplicht. Hetzij militair, het zij maatschappelijk, b.v. werken met oudere mensen etc.

- Wie zijn dienstplicht ontloopt, pleegt uiteraard landverraad. Daar staan strenge straffen op. Wie ervoor kiest om te vluchten vanwege de dienstplicht, hoeft nooit meer in Nederland terug te komen.

Wat vinden jullie van dit idee? Is het haalbaar?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169393699
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:21 schreef sirdanilot het volgende:
Is het haalbaar?
Nee, een maatschappelijke dienstplicht houdt juridisch gezien geen stand. Dat wordt door de eerste de beste rechter getorpedeerd omdat het technisch gezien dwangarbeid is en wij nou eenmaal verdragen hebben getekend die dat verbieden. Je kunt natuurlijk wel een militaire dienstplicht instellen maar het is nog maar de vraag of je defensie daarmee een plezier doet, die zitten er immers niet op te wachten om een soort van verkapte kindercrèche te worden.
pi_169393710
quote:
Wat vinden jullie van dit idee?
Slavernij in een nieuw jasje. Een mens is geen staatseigendom.
pi_169394026
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:44 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Slavernij in een nieuw jasje. Een mens is geen staatseigendom.
Maar als ze hun hand ophouden moeten we ze wel geld geven?

Voor wat, hoort wat lijkt mij
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_169394073
Ik zie in dienst zijn niet als iets dat een positieve ontwikkeling op iemand heeft dus nee.
Quod licet Iovi, non licet bovi
  donderdag 9 maart 2017 @ 16:42:05 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_169394734
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Maar als ze hun hand ophouden moeten we ze wel geld geven?

Voor wat, hoort wat lijkt mij
We? Wie dan?
MaGNeT is mijn suikeroom.
pi_169395030
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:42 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

We? Wie dan?
De belastingbetaler.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169395094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 15:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Nee, een maatschappelijke dienstplicht houdt juridisch gezien geen stand. Dat wordt door de eerste de beste rechter getorpedeerd omdat het technisch gezien dwangarbeid is en wij nou eenmaal verdragen hebben getekend die dat verbieden. Je kunt natuurlijk wel een militaire dienstplicht instellen maar het is nog maar de vraag of je defensie daarmee een plezier doet, die zitten er immers niet op te wachten om een soort van verkapte kindercrèche te worden.
Toch wil het CDA zelfs voor iedereen een maatschappelijke dienstplicht. Ik denk dus dat een maatschappelijke dienstplicht wel degelijk mogelijk is. We hebben immers ook al taakstraffen, en mensen in de bijstand moeten ook bepaalde dingen doen. Dat wordt ook neit gezien als dwangarbeid.

En wat betreft militaire dienstplicht: In het leger is meer te doen dan alleen schieten, pang-pang roepen en dagenlang marcheren met een rugzak vol stenen. Te denken valt aan catering, verzorging, schoonmaak, onderhoud, technisch werk, tolken en vertalen etc. Ook zou het leger een grotere rol kunnen gaan spelen in de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan beveiliging, dat zou ook door het leger (deels) kunnen worden gedaan bij bijvoorbeeld belangrijke transportknooppunten, vliegvelden, overheidsgebouwen en dergelijke. Doen ze in Israël ook. Daar wordt elk busstation en winkelcentrum bewaakt door militairen/politie die alle binnenkomende mensen checken op bagage, door een poortje etc.
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:04:09 #9
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_169395097
Dat het nu in een keer in de mode is omdat een als geciviliseerd bekend staande partij het erover heeft, maakt het natuurlijk nog niet tot een goed idee.

Juridisch is het onmogelijk houdbaar, het is namelijk dwangarbeid. En de visie die het CDA hierbij heeft, namelijk het verbinden van groepen die nu ver van elkaar af staan, wordt ook niet behaald aangezien je alleen maar dropouts bij elkaar stopt.

En het is ook nog eens oneerlijke concurrentie/verdringing op de arbeidsmarkt. Net als die tegenprestaties voor de bijstand trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_169395100
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 16:03 schreef ems. het volgende:
Ik zie in dienst zijn niet als iets dat een positieve ontwikkeling op iemand heeft dus nee.
Pfoe lekker goed argument hoor.

Waarom is het geen positieve ontwikkeling?
pi_169395107
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:04 schreef Janneke141 het volgende:
Dat het nu in een keer in de mode is omdat een als geciviliseerd bekend staande partij het erover heeft, maakt het natuurlijk nog niet tot een goed idee.

Juridisch is het onmogelijk houdbaar, het is namelijk dwangarbeid. En de visie die het CDA hierbij heeft, namelijk het verbinden van groepen die nu ver van elkaar af staan, wordt ook niet behaald aangezien je alleen maar dropouts bij elkaar stopt.
Zijn taakstraffen ook dwangarbeid? Sollicitatieplicht in de bijstand?
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:09:03 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395160
quote:
Maak je je school niet af voor, zeg, je 20 ste of 21 ste of zo? Dan mag je 2 jaar in dienstplicht. Hetzij militair, het zij maatschappelijk, b.v. werken met oudere mensen etc.
Dit is slavenarbeid.
TS verlangt terug naar de VOC?

En hoe effectief denk je dat het is als je kansloze agressieve probleemgevallen werk laat doen in een bejaardentehuis? Ik denk dat je die oudjes dat niet kunt aandoen.

Dit soort dingen onder dwang is nooit goed. Ook niet de militaire dienstplicht. Een hoop zullen een voorkeur geven aan een gevangenisstraf, in plaats van uitgezeken te worden door een of andere trieste trainingsofficier.
This harvest is heavy and bitter it seems,
In tainted soil it has grown.
These words are it's venom in it's purest form,
So choke on them now, yes harvest the storm.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:09:34 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395167
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zijn taakstraffen ook dwangarbeid? Sollicitatieplicht in de bijstand?
Sollicitatieplicht niet.

Tegenprestatie zie ik in sommige gevallen zeker als een vorm van dwangarbeid.
pi_169395209
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:09 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Sollicitatieplicht niet.

Tegenprestatie zie ik in sommige gevallen zeker als een vorm van dwangarbeid.
Tsja als je de huidige status quo al dwangarbeid vindt, heb je een dusdanig extreme mening dat er niet echt met je valt te praten denk ik. Dan ga je het hier in ieder geval nooit mee eens zijn.
pi_169395247
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Pfoe lekker goed argument hoor.
Ik vind het vooral opmerkelijk dat men er zonder blikken of blozen vanuit gaat dat dienst een positieve invloed zou hebben op mensen. Zeker wat betreft schoolverlaters.
quote:
Waarom is het geen positieve ontwikkeling?
De zaken die je er leert hebben nauwelijks connectie met de zaken die je in het dagelijks leven als burger tegenkomt. Daarnaast hebben we helemaal geen grotere krijgsmacht nodig.

Laat ze liever iets nuttigs doen dan. Zoals echt werk dus.
pi_169395277
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik vind het vooral opmerkelijk dat men er zonder blikken of blozen vanuit gaat dat dienst een positieve invloed zou hebben op mensen. Zeker wat betreft schoolverlaters.
Laten we als eerste duidelijk hebben dat ik het over maatschappelijke dienstplicht heb, dus niet per se alleen in het leger.

Door dienstplicht word je gedisciplineerder, fitter, je leert orde en regelmaat. Een schoolverlater die altijd zit te blowen en vaak spijbelde kan dat soort zaken wel gebruiken denk ik. Bovendien leer je gezag te accepteren.

quote:
[..]

De zaken die je er leert hebben nauwelijks connectie met de zaken die je in het dagelijks leven als burger tegenkomt. Daarnaast hebben we helemaal geen grotere krijgsmacht nodig.

Laat ze liever iets nuttigs doen dan. Zoals echt werk dus.
Zoals ik zei heb ik het daarom ook over een maatschappelijke dienstplicht, en niet alleen maar militaire.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:20:06 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395343
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:16 schreef sirdanilot het volgende:
Door dienstplicht word je gedisciplineerder, fitter, je leert orde en regelmaat. Een schoolverlater die altijd zit te blowen en vaak spijbelde kan dat soort zaken wel gebruiken denk ik. Bovendien leer je gezag te accepteren.
Waarom zou zo'n persoon veranderen vanwege een dienstplicht?
Denk je echt serieus dat zo iemand bevelen serieus neemt?

Dat deden veel mensen vroeger al niet. Laat staan in deze tijd.
pi_169395364
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Laten we als eerste duidelijk hebben dat ik het over maatschappelijke dienstplicht heb, dus niet per se alleen in het leger.
Ah, ok.
quote:
Door dienstplicht word je gedisciplineerder, fitter, je leert orde en regelmaat.
Dit gaat wel om legerdienst neem ik aan? Dat valt wel mee. Te meer als je met mensen te maken hebt die daar simpelweg niet aan mee willen werken.

Wat stel jij voor als iemand weigert mee te doen? Verbanning dus? Nah.
quote:
Een schoolverlater die altijd zit te blowen en vaak spijbelde kan dat soort zaken wel gebruiken denk ik. Bovendien leer je gezag te accepteren.
Valt wel mee. Ik heb eventjes met de soldaatjes mee gedaan en ik accepteer gezag helemaal niet. Verder mogen mensen van mij best blowen en spijbelen. Heb ik immers ook gedaan.

Ik zie eigenlijk maar weinig voordelen aan het hele plicht-gebeuren.
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:24:27 #19
346939 crew  Janneke141
pi_169395412
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Zijn taakstraffen ook dwangarbeid?
Sollicitatieplicht in de bijstand?
Taakstraffen kun je ook niet accepteren, dan krijg je alsnog een celstraf. Dat is dus geen dwangarbeid.
Solliciteren is überhaupt geen arbeid.

Verder heb je nogal een groot vertrouwen in de heilzame werking van militaire of maatschappelijke dienstplicht voor lieden die het op school, om wat voor reden dan ook, niet voor elkaar krijgen. Ik zou wel graag wat onderbouwing zien, waarom dat zo zou zijn.

Kunnen we het daarna altijd nog hebben over Universele Mensenrechten en dat soort kleinigheden.
pi_169395456
Verplichte maatschappelijke dienstplicht werkt verzet in de hand, en de zorg zit echt niet te wachten op een grote groep ongeregelde dropouts die zich waarschijnlijk niet eens aan de regels van de tehuizen houden. Wél een verplicht maatschappelijk vrijwilligerswerk voor mensen met een uitkering, zodat zij zich blijven betrekken bij de maatschappij en makkelijker een baan gaan vinden.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:31:22 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395513
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:27 schreef sungid.hallo het volgende:
verplicht maatschappelijk vrijwilligerswerk
Je begrijpt dat "verplicht" en "vrijwilligerswerk" erg fout klinkt he? :')
pi_169395580
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:31 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Je begrijpt dat "verplicht" en "vrijwilligerswerk" erg fout klinkt he? :')
Ja klopt haha, verplicht werk dan, met als loon de uitkering.
pi_169395586
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:20 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Waarom zou zo'n persoon veranderen vanwege een dienstplicht?
Denk je echt serieus dat zo iemand bevelen serieus neemt?

Dat deden veel mensen vroeger al niet. Laat staan in deze tijd.
Als iemand niet luistert krijgen ze disciplinaire maatregelen zoals gebruikelijk in het leger.
pi_169395605
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als iemand niet luistert krijgen ze disciplinaire maatregelen zoals gebruikelijk in het leger.
Een maatregel die alleen maar meer verzet in de hand werkt. Je kunt de jongeren beter motiveren om te zorgen dat ze er zelf ook belang bij hebben om zich sterk te maken voor maatschappelijke ontwikkeling.
pi_169395622
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:21 schreef ems. het volgende:

[..]

Ah, ok.

[..]

Dit gaat wel om legerdienst neem ik aan? Dat valt wel mee. Te meer als je met mensen te maken hebt die daar simpelweg niet aan mee willen werken.

Wat stel jij voor als iemand weigert mee te doen? Verbanning dus? Nah.
Van mij mogen ze kiezen tussen militaire dienst of maatschappelijke dienst.

Als iemand in militaire dienst niet meewerkt, worden er disciplinaire maatregelen getroffen die vergelijkbaar zijn met die in het leger. Die zijn niet mals.

Binnen de maatschappelijke dienst zou je kunnen denken aan het strafbaar stellen van b.v. niet op komen dagen op je dienst, of het niet opvolgen van instructies. Denk aan geldboetes.

quote:
[..]

Valt wel mee. Ik heb eventjes met de soldaatjes mee gedaan en ik accepteer gezag helemaal niet. Verder mogen mensen van mij best blowen en spijbelen. Heb ik immers ook gedaan.

Ik zie eigenlijk maar weinig voordelen aan het hele plicht-gebeuren.
Ah, je bent zelf dus ook zo een lutser die zijn school niet heeft afgemaakt, steeds loopt te spijbelen en blowen, etc.

Dat verklaar wel je extreme meningen, denk ik.
pi_169395640
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Taakstraffen kun je ook niet accepteren, dan krijg je alsnog een celstraf. Dat is dus geen dwangarbeid.
Solliciteren is überhaupt geen arbeid.
Een celstraf lijkt me dan ook een goed idee voor mensen die hun maatschappelijke plicht ontlopen.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:42:23 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395659
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En wat voor disciplinaire maatregelen?
Lijfstraffen ofzo? :')

Man, niet veel mensen nemen de Landmacht serieus. Ik ook niet, laat staan die probleemgevallen die overal schijt aan hebben.
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:45:10 #28
346939 crew  Janneke141
pi_169395707
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:39 schreef sirdanilot het volgende:
Ah, je bent zelf dus ook zo een lutser die zijn school niet heeft afgemaakt, steeds loopt te spijbelen en blowen, etc.

Ik hoop dat je ooit op school hebt geleerd dat dit niet echt een constructieve manier is om een discussie te voeren.
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:45:34 #29
346939 crew  Janneke141
pi_169395716
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Een celstraf lijkt me dan ook een goed idee voor mensen die hun maatschappelijke plicht ontlopen.
Met als doel...
pi_169395729
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:45 schreef Janneke141 het volgende:

Nee maar ik vind het gewoon best wel typisch dat de grote tegenstander van dit idee waarschijnlijk 'een van hen' is.
pi_169395743
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met als doel...
Het bijbrengen van discipline, en duidelijk maken dat er consequenties aan zitten als je niet luistert of niet je plicht doet. Dat hele besef is namelijk weg bij deze groep jongeren.
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:48:16 #32
346939 crew  Janneke141
pi_169395763
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het bijbrengen van discipline, en duidelijk maken dat er consequenties aan zitten als je niet luistert of niet je plicht doet. Dat hele besef is namelijk weg bij deze groep jongeren.
Moet je ze vooral opsluiten tussen de criminelen. Wordt het vast beter van.

En ik denk dat je je beeld een beetje moet bijstellen, waarom schoolverlaters scholen verlaten.
pi_169395775
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Moet je ze vooral opsluiten tussen de criminelen. Wordt het vast beter van.
Een andere optie is een geldboete, maar van een kale kip valt niet te plukken, dus dat houdt een keer op.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:49:49 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395787
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En jij denkt dat ze na het uitzitten van die celstraf brave wereldburgers worden?
pi_169395811
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

En jij denkt dat ze na het uitzitten van die celstraf brave wereldburgers worden?
Het gaat niet om de celstraf.

Het alleen al dreigen met een celstraf, voor het geval dat ze niet luisteren, zou in 90 procent van de gevallen al voldoende moeten zijn.

De 10 procent aller, aller ergste gevallen, die dus ondanks dat toch niet luisteren, die zijn waarschijnlijk toch al voorbestemd tot een leven vol problemen en criminaliteit. Dan kun je die beter al in een vroeg stadium bekend hebben bij de politie.
  donderdag 9 maart 2017 @ 17:56:55 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169395887
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het alleen al dreigen met een celstraf, voor het geval dat ze niet luisteren, zou in 90 procent van de gevallen al voldoende moeten zijn.

De 10 procent aller, aller ergste gevallen, die dus ondanks dat toch niet luisteren, die zijn waarschijnlijk toch al voorbestemd tot een leven vol problemen en criminaliteit. Dan kun je die beter al in een vroeg stadium bekend hebben bij de politie.
Oke. En jij denkt dat ze na het uitvoeren van dienstplicht brave wereldburgers worden?
pi_169395915
quote:
10s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Oke. En jij denkt dat ze na het uitvoeren van dienstplicht brave wereldburgers worden?
Het is geen magische oplossing. Maar het is wel een manier om ze in ieder geval iets nuttigs te laten doen en om ze discipline en verantwoordelijkheden bij te brengen.
pi_169395917
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dreigen met een celstraf werkt? Da's nieuws.

Dus, jij ziet wel wat in een systeem waarin nog veel meer van deze mensen een strafblad hebben in plaats van de eerder door jou genoemde 13%. Logisch.

Volgens mij moet jij nog eens goed nadenken over je plan, vooral het aloude "Hoe dan" is interessant.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
“The Grand Canyon is a minor crevice compared to the vast chasm of ignorance of that man,” - Salmond about Donald Trump
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 17:59:29 #39
346939 crew  Janneke141
pi_169395925
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het is geen magische oplossing. Maar het is wel een manier om ze in ieder geval iets nuttigs te laten doen en om ze discipline en verantwoordelijkheden bij te brengen.
Beide is de vraag. Ik meen dat ik een post of wat geleden al eens had gevraagd, om dat te onderbouwen.
pi_169395932
quote:
10s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Als je mensen gaat onderdrukken met dit soort dreigingen van geweld kroppen ze de gevoelens van verzet alleen maar op en zullen ze zich misschien gedisciplineerd gedragen, maar hun opgekropte verzet wordt steeds groter.
pi_169395937
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:58 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Nuttigs. Zoals?

Want als het nuttig is dan is er nu ook een betaalde baan die dat werk doet en die wil jij dan vervangen of beconcurreren met dit idee. Is dat dan waar we naar toe moeten?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
“The Grand Canyon is a minor crevice compared to the vast chasm of ignorance of that man,” - Salmond about Donald Trump
pi_169395985
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nuttigs. Zoals?

Want als het nuttig is dan is er nu ook een betaalde baan die dat werk doet en die wil jij dan vervangen of beconcurreren met dit idee. Is dat dan waar we naar toe moeten?
Het lijkt me best wel nuttig om die werkzaamheden te laten doen door mensen die anders echt helemaal niks van hun leven gaan maken, ja. Het is jammer dat er daar door een kleine hoeveelheid betaald werk verdwijnt, maar het doet de samenleving een hoop goed. In deze groep schoolverlaters heeft immers 15 procent een strafblad. Het is dus heel erg belangrijk voor de maatschappij om júist extra te investeren in deze groep, ook als dat ten koste gaat van een kleine hoeveelheid 'echte' banen.

Daarom zijn er ook projecten om gehandicapte mensen werk te laten doen. Dat kost wellicht ook een kleine hoeveelheid 'echte' banen, maar het doet de maatschappij en die mensen zelf uiteindelijk een hoop goed.
  Moderator donderdag 9 maart 2017 @ 18:06:29 #43
75043 crew  Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169396026
Beter bedenken ze iets dat die lui alsnog een startkwalificatie halen. Daar hebben we veel meer aan.
http://twitter.com/RogerV83
Winnaar van de Fok-POL Hans van Mierlo-trofee 2013 en de Andre Krouwel-trofee 2013.
  donderdag 9 maart 2017 @ 18:06:39 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169396028
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:03 schreef sirdanilot het volgende:
Het lijkt me best wel nuttig om die werkzaamheden te laten doen door mensen die anders echt helemaal niks van hun leven gaan maken, ja
Beter kun je die mensen gewoon ondersteunen of aanmoedigen om nog iets van hun leven te maken. Lijkt mij een stuk beschaafder in plaats van hun vrijheid weg te nemen, en ze onder dwang te laten werken.

Misschien wist je het niet, maar we leven in een vrij land. :P
pi_169396047
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het lijkt me best wel nuttig om die werkzaamheden te laten doen door mensen die anders echt helemaal niks van hun leven gaan maken, ja. Het is jammer dat er daar door een kleine hoeveelheid betaald werk verdwijnt, maar het doet de samenleving een hoop goed. In deze groep schoolverlaters heeft immers 15 procent een strafblad. Het is dus heel erg belangrijk voor de maatschappij om júist extra te investeren in deze groep, ook als dat ten koste gaat van een kleine hoeveelheid 'echte' banen.

Daarom zijn er ook projecten om gehandicapte mensen werk te laten doen. Dat kost wellicht ook een kleine hoeveelheid 'echte' banen, maar het doet de maatschappij en die mensen zelf uiteindelijk een hoop goed.
Dus, je verdringt laag opgeleiden met maar weinig kansen op de arbeidsmartk door laag/onbetaald werk en denkt dat zoiets positief uitpakt? Lijkt mij een vreemde redenatie
  Redactie Frontpage donderdag 9 maart 2017 @ 18:07:36 #46
346939 crew  Janneke141
pi_169396048
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:06 schreef Hexagon het volgende:
Beter bedenken ze iets dat die lui alsnog een startkwalificatie halen. Daar hebben we veel meer aan.
Allicht. Maar ik heb niet het idee dat TS echt een beeld heeft van de achtergronden van school-verlaten.
pi_169396054
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:06 schreef Hexagon het volgende:
Tsja, hoe ga je dat doen bij jongeren die de hele dag spijbelen en in het park zitten te blowen?

Ik ben er helemaal voor om iedereen aan een diploma te helpen. Maar bij dit soort gevallen is het gewoon echt hopeloos, en is school gewoon écht geen optie meer.
pi_169396066
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Allicht. Maar ik heb niet het idee dat TS echt een beeld heeft van de achtergronden van school-verlaten.
Ja wel.

Vaak problemen thuis, vaak spijbelen, vaak psychische problemen, vaak blowen en andere drugs.

Zo moeilijk is het niet hoor.
  Moderator donderdag 9 maart 2017 @ 18:10:12 #49
75043 crew  Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169396094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Tsja, hoe ga je dat doen bij jongeren die de hele dag spijbelen en in het park zitten te blowen?

Ik ben er helemaal voor om iedereen aan een diploma te helpen. Maar bij dit soort gevallen is het gewoon echt hopeloos, en is school gewoon écht geen optie meer.
En een maatschappelijke dienstplicht wel?
http://twitter.com/RogerV83
Winnaar van de Fok-POL Hans van Mierlo-trofee 2013 en de Andre Krouwel-trofee 2013.
pi_169396106
Niet mee eens. Naar volle tevredenheid op m'n 15e gestopt met scholing en ik moet er niet aan denken dat ik omwille van een paar druktemakertjes gelijk TS nog een paar jaar langer had gemoeten.
pi_169396141
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:10 schreef Dven het volgende:
Niet mee eens. Naar volle tevredenheid op m'n 15e gestopt met scholing en ik moet er niet aan denken dat ik omwille van een paar druktemakertjes gelijk TS nog een paar jaar langer had gemoeten.
Dus je woont in een rijk land, waar je gratis alle kansen worden geboden die je nodig hebt voor een succesvol leven, en je kiest er gewoon vrijwillig voor om oerstom te blijven (want dat ben je als je niet eens een middelbare schoolopleiding kan afmaken) en geen enkele verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.

Van mij mag daar best een consequentie tegenover staan hoor. Figuren zoals jij dragen 0,0 bij aan de samenleving.
pi_169396275
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dus je woont in een rijk land, waar je gratis alle kansen worden geboden die je nodig hebt voor een succesvol leven, en je kiest er gewoon vrijwillig voor om oerstom te blijven (want dat ben je als je niet eens een middelbare schoolopleiding kan afmaken) en geen enkele verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen.

Van mij mag daar best een consequentie tegenover staan hoor. Figuren zoals jij dragen 0,0 bij aan de samenleving.
:D _O-

Deze post toont goed aan dat je in ieder geval niet slim hoeft te zijn om een opleiding af te ronden (er voor het gemak vanuitgaande dat je dat inderdaad hebt gedaan).
pi_169396372
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:21 schreef Dven het volgende:

[..]

:D _O-

Deze post toont goed aan dat je in ieder geval niet slim hoeft te zijn om een opleiding af te ronden (er voor het gemak vanuitgaande dat je dat inderdaad hebt gedaan).
Ik heb inderdaad wel netjes mijn VWO afgerond, bachelor behaald en ben momenteel bezig met mijn master, ja.

En roepen dat iets dom is zonder daar een argument bij te geven maakt je alleen maar zelf dommer.
  donderdag 9 maart 2017 @ 18:37:46 #54
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_169396560
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

:') de kortzichtigheid!!!!
Tics van je petten.
pi_169396758
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:27 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad wel netjes mijn VWO afgerond, bachelor behaald en ben momenteel bezig met mijn master, ja.

En roepen dat iets dom is zonder daar een argument bij te geven maakt je alleen maar zelf dommer.
Mastertje ongepaste én domme aannames? Want dan kan ik je alvast op een briefje meegeven dat je cum laude zal slagen. Proficiat knul! Dat je maar heul veul mag bijdragen aan de samenleving van jouw rijke landje! :)
pi_169396814
quote:
10s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:37 schreef nattermann het volgende:

[..]

:') de kortzichtigheid!!!!
Laten we er maar smakelijk om lachen. Alhoewel het eigenlijk om te janken is.
pi_169397166
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Mastertje ongepaste én domme aannames? Want dan kan ik je alvast op een briefje meegeven dat je cum laude zal slagen. Proficiat knul! Dat je maar heul veul mag bijdragen aan de samenleving van jouw rijke landje! :)
Nogmaals, iets dom noemen zonder argumenten maakt je zelf alleen maar dommer.

Al vraag ik me af of je uberhaupt weet wat een argument is als je je school niet hebt afgemaakt.
pi_169397485
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Al vraag ik me af of je uberhaupt weet wat een argument is als je je school niet hebt afgemaakt.
Je bent je eigen topic om zeep aan het helpen, slimmerik.
pi_169397551
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:39 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Van mij mogen ze kiezen tussen militaire dienst of maatschappelijke dienst.

Als iemand in militaire dienst niet meewerkt, worden er disciplinaire maatregelen getroffen die vergelijkbaar zijn met die in het leger. Die zijn niet mals.

Binnen de maatschappelijke dienst zou je kunnen denken aan het strafbaar stellen van b.v. niet op komen dagen op je dienst, of het niet opvolgen van instructies. Denk aan geldboetes.
Waarom dan niet meteen geldboetes en disciplinaire maatregelen als iemand geen werk heeft? Wat voor meerwaarde heeft het hele dienstplicht-gebeuren?

quote:

Ik heb mijn school afgemaakt ondanks het spijbelen en blowen hoor. ;)

Maar je emotionele toon ten opzichte van spijbelen en het gebruiken van soft drugs verklaart inderdaad waarom je dit soort dingen zou denken. Vrij normaal in jouw milieu, ongetwijfeld. Gelukkig prevailen cooler heads wat betreft dit soort zaken dus zal het toch niet snel gebeuren :P

Ben je zelf wel in dienst geweest trouwens?
pi_169398005
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:19 schreef ems. het volgende:

[..]
I
Waarom dan niet meteen geldboetes en disciplinaire maatregelen als iemand geen werk heeft? Wat voor meerwaarde heeft het hele dienstplicht-gebeuren?

[..]

Maar je emotionele toon ten opzichte van spijbelen en het gebruiken van soft drugs verklaart inderdaad waarom je dit soort dingen zou denken. Vrij normaal in jouw milieu, ongetwijfeld. Gelukkig prevailen cooler heads wat betreft dit soort zaken dus zal het toch niet snel gebeuren :P

Geldboetes geven aan mensen die geen geld verdienen _O_

"Linksom of rechtsom, aan uw geld komen we wel!"
pi_169398545
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:03 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hij lijkt argumentatie beter te begrijpen dan jij dat doet. En jouw emotioneel gechargeerde posts waarin de beledigingen in de rondte vliegen doet mij nou niet echt denken aan een student die aan een Masters bezig is, sorry dat ik het zeg.
pi_169398830
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Omdat dit discipline en structuur bijbrengt aan een groep jongeren die hier een ernstig gebrek aan heeft.

De disciplinaire maatregelen zijn een uiterste maatregel. Het hoeft zo ver niet te komen in de meerderheid van de gevallen. Als je zo een jongere, die geen toekomst heeft (want school is mislukt), geen werk heeft etc. bijvoorbeeld een jaar lang in dienst doet, waar hij zijn natje en zijn droogje heeft en gewoon een vaste dagstructuur, doet dat heel veel goed. Dan hebben ze de kans ook niet om hun leven te vergooien dmv de hele dag op straat te hangen en te blowen.
quote:

Oh ik gebruik zelf ook af en toe soft drugs hoor. Dat is het probleem niet. Het probleem is het hele dagen spijbelen, blowen en niks doen.

En nee, uiteraard ben ik niet in dienst geweest, want ik ben nog maar in de 20. Wel heb ik veel gepraat met mensen die wél in dienst zijn geweest in andere landen, of oudere mensen die in Nederland nog in dienst moesten. Uiteraard kleven er een heleboel nadelen aan op de manier waarop dienstplicht in sommige andere landen is geregeld, zoals in Israël, waar iedereen 2 jaar lang in dienstplicht moet en ze simpelweg weinig nuttigs te doen hebben. Maar het gaat hier gewoon om een relatief kleine groep, zeer kwetsbare en problematische jongeren. Niet om invoering van militaire dienstplicht voor iedereen, zoals vroeger.
pi_169398859
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hij lijkt argumentatie beter te begrijpen dan jij dat doet. En jouw emotioneel gechargeerde posts waarin de beledigingen in de rondte vliegen doet mij nou niet echt denken aan een student die aan een Masters bezig is, sorry dat ik het zeg.
Welke argumenten noemt hij dan? Ik ben benieuwd.

En emotioneel gechargeerd ben ik niet hoor.
  donderdag 9 maart 2017 @ 21:17:37 #64
222927 Lurf
Never explain, never apologize
pi_169401088
Dienstplicht is achterlijk (zeg ik als voormalig dienstplichtige). Er zijn genoeg jongeren die een schop onder hun kont verdienen, maar dwangarbeid is daarvoor niet het juiste middel. Het is hier Noord-Korea niet.
Why look for answers where none occur?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')