abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 9 maart 2017 @ 09:04:03 #1
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169387369
Goedemorgen Fokkers,

Deze zomer zijn we van plan om met 4 man Oost-Europa in te trekken met een Volvo uit '98.
We willen via Berlijn naar Krakau om vervolgens naar Lviv in Oekraïne te gaan, vanuit daar willen we naar Sighisoara (het dracula dorpje in Roemenië). Vanuit daar willen we via de Transfagarasan (volgens Top Gear de mooiste weg van Europa) naar het Baleameer om daarna richting de Roemeense kust te gaan. Hier blijven we sowieso een dag een 5. Daarna is het plan om via Belgrado, Boedapest en Munchen weer naar Nederland te gaan.

Hiervoor trekken we ongeveer 3 weken uit, waarvan we ongeveer 80 uur in de auto zitten. Lijkt dit allemaal realistisch? We beseffen ons dat er lange ritten tussenzitten. We zijn van plan om tenten mee te nemen en te overnachten op campings omdat we zo weinig mogelijk aan boekingen en tijden vast zitten.
Alleen in Oekraïne en Roemenië zullen we waarschijnlijk in een hotel slapen, door gebrek aan campings.
Praag is niet meegenomen in de planning omdat we hier al geweest zijn.

Graag tips/ervaringen/meningen/toevoegingen van jullie, waarvoor alvast bedankt!
Ajacied.
  donderdag 9 maart 2017 @ 10:13:46 #2
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169388262
Doen! Ga zelf ook meestal met de auto, volop genieten man :P
't gaat
pi_169390486
Tof plan, al vraag ik me af of 3 weken niet kort is. Ik heb jaren geleden een 16-daagse reis gemaakt van Roemenië (Transsylvanië) - Moldavië - Oekraïne (Odessa) - Krim - Kiev en dat was al aan de krappe kant.

80 uur in de auto lijkt me een erg korte schatting, dat is zeker het dubbele.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 9 maart 2017 @ 12:56:11 #4
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169390639
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:48 schreef Ewelina het volgende:
Tof plan, al vraag ik me af of 3 weken niet kort is. Ik heb jaren geleden een 16-daagse reis gemaakt van Roemenië (Transsylvanië) - Moldavië - Oekraïne (Odessa) - Krim - Kiev en dat was al aan de krappe kant.

80 uur in de auto lijkt me een erg korte schatting, dat is zeker het dubbele.
Zelf heb ik dat gevoel nooit met een road trip, ik heb dan lekker cruise control, rokertje en wat drinken :7 Dat is zo hard genieten dat je niet eens merkt dat je lange tijd in de auto zit *)

Is wel belangrijk wat gereedschap en wat extra vloeistoffen etc voor de auto bij je te hebben.
't gaat
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:07:33 #5
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169390826
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:48 schreef Ewelina het volgende:
Tof plan, al vraag ik me af of 3 weken niet kort is. Ik heb jaren geleden een 16-daagse reis gemaakt van Roemenië (Transsylvanië) - Moldavië - Oekraïne (Odessa) - Krim - Kiev en dat was al aan de krappe kant.

80 uur in de auto lijkt me een erg korte schatting, dat is zeker het dubbele.
Bedankt voor je reactie, misschien heb je wel een punt aangezien alles berekend is met Maps en deze houdt natuurlijk geen rekening met de slechte wegen in vooral Oekraïne en Roemenië, maar we zijn met 4 man waarvan niemand het erg vindt om te rijden.

Drie weken is trouwens de maximale vakantie die we kunnen opnemen dus meer zit er helaas niet in..
Ajacied.
pi_169390849
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:07 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, misschien heb je wel een punt aangezien alles berekend is met Maps en deze houdt natuurlijk geen rekening met de slechte wegen in vooral Oekraïne en Roemenië, maar we zijn met 4 man waarvan niemand het erg vindt om te rijden.
Vergeet de grensovergang niet, zeker bij Oekraïne kun je best lang wachten.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:11:37 #7
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169390890
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:56 schreef VAS het volgende:

[..]

Zelf heb ik dat gevoel nooit met een road trip, ik heb dan lekker cruise control, rokertje en wat drinken :7 Dat is zo hard genieten dat je niet eens merkt dat je lange tijd in de auto zit *)

Is wel belangrijk wat gereedschap en wat extra vloeistoffen etc voor de auto bij je te hebben.
Dit dus! 😬 Het rijden is geen probleem. Gereedschap, olie, koelvloeistof etc lijkt me geen probleem. Heb jij een bepaalde ANWB reisservice of iets dergelijks voor je tripjes?
Ajacied.
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:12:24 #8
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169390900
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:09 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Vergeet de grensovergang niet, zeker bij Oekraïne kun je best lang wachten.
Ah oke, hiervan was ik niet op de hoogte. Hoelang heb jij destijds gewacht?
Ajacied.
pi_169390937
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:12 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Ah oke, hiervan was ik niet op de hoogte. Hoelang heb jij destijds gewacht?
Iets van 3 uur en dat was nog redelijk kort. Was wel met een groepsreis (georganiseerd vanuit de universiteit, geen reisorganisatie). Bovendien hadden we nog mensen mee die Russisch en Roemeens spraken (was de grensovergang van Moldavië).
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_169391060
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:07 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, misschien heb je wel een punt aangezien alles berekend is met Maps en deze houdt natuurlijk geen rekening met de slechte wegen in vooral Oekraïne en Roemenië, maar we zijn met 4 man waarvan niemand het erg vindt om te rijden.

Drie weken is trouwens de maximale vakantie die we kunnen opnemen dus meer zit er helaas niet in..
Maps houdt daar wel rekening mee (niet altijd precies misschien, maar ze rekenen zeker geen 120km/u in Oekraïne en Romenië). Over het algemeen klopt de tijd aardig. Wat niet wil zeggen dat 80 uur op maps uiteindelijk ook 80 uur in het echt is natuurlijk, maar het is gewoon een indicatie.

Grensovergangen duren over het algemeen niet heel lang (maar snachts is bijna altijd beter).

Deze trip is zeker een aanrader!

Hoe lang je wilt/kunt autorijden moet je echt zelf bepalen. De één begint al te piepen als ze naar België gaan en een ander rijdt in 1 dag naar Italië.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:26:22 #11
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169391149
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:21 schreef ITrade het volgende:

[..]

Maps houdt daar wel rekening mee (niet altijd precies misschien, maar ze rekenen zeker geen 120km/u in Oekraïne en Romenië). Over het algemeen klopt de tijd aardig. Wat niet wil zeggen dat 80 uur op maps uiteindelijk ook 80 uur in het echt is natuurlijk, maar het is gewoon een indicatie.

Grensovergangen duren over het algemeen niet heel lang (maar snachts is bijna altijd beter).

Deze trip is zeker een aanrader!

Hoe lang je wilt/kunt autorijden moet je echt zelf bepalen. De één begint al te piepen als ze naar België gaan en een ander rijdt in 1 dag naar Italië.
Is inderdaad een indicatie, bedankt voor je reactie, zelf ervaring met een soortgelijke trip?
Ajacied.
pi_169391183
Zijn jullie wel een beetje handig dan?? In Polen kun je je nog wel redden met Duits, in Oekraine zeker niet...
pi_169391267
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:26 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Is inderdaad een indicatie, bedankt voor je reactie, zelf ervaring met een soortgelijke trip?
Meestal reis ik niet met het openbaar vervoer. Maar de laatste jaren ook regelmatig met bijvoorbeeld blablacar (meerijden dus). Echte roadtrips heb ik alleen in West Europa gedaan, omdat ik toch wel de voorkeur heb aan reizen zonder auto.

Overal geweest waar je naar toe wilt behalve in Sighisoara + die road, deze staat wel hoog op de lijst. Lijkt me prachtig daar! (Overigens is een auto in Romenië wel handig want het vervoor per trein/bus is daar echt niet fijn).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:43:48 #14
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169391473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:28 schreef Anakoni het volgende:
Zijn jullie wel een beetje handig dan?? In Polen kun je je nog wel redden met Duits, in Oekraine zeker niet...
Bedoel je nou technisch handig of taalkundig handig? Technisch zitten we wel goed, taalkundig minder, na Polen zal de taalbarriere wel een rol gaan spelen
Ajacied.
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:46:00 #15
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169391529
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:33 schreef ITrade het volgende:

[..]

Meestal reis ik niet met het openbaar vervoer. Maar de laatste jaren ook regelmatig met bijvoorbeeld blablacar (meerijden dus). Echte roadtrips heb ik alleen in West Europa gedaan, omdat ik toch wel de voorkeur heb aan reizen zonder auto.

Overal geweest waar je naar toe wilt behalve in Sighisoara + die road, deze staat wel hoog op de lijst. Lijkt me prachtig daar! (Overigens is een auto in Romenië wel handig want het vervoor per trein/bus is daar echt niet fijn).
Lviv ook gezien dus? Is het de moeite waard?
Ajacied.
pi_169391588
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:43 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Bedoel je nou technisch handig of taalkundig handig? Technisch zitten we wel goed, taalkundig minder, na Polen zal de taalbarriere wel een rol gaan spelen
Beide.
Mocht je wat krijgen met met zon oude bak is het wel lekker als je zelf basisreparaties kunt verrichten, je loopt niet zo makkelijk een garage binnen als je de taal totaal niet spreekt. Dokter idem. Is iets om rekening mee te houden voor jullie.
pi_169391628
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:46 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Lviv ook gezien dus? Is het de moeite waard?
Zeker, mijn favourite stad in Oost Europa!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:51:36 #18
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169391664
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:48 schreef Anakoni het volgende:

[..]

Beide.
Mocht je wat krijgen met met zon oude bak is het wel lekker als je zelf basisreparaties kunt verrichten, je loopt niet zo makkelijk een garage binnen als je de taal totaal niet spreekt. Dokter idem. Is iets om rekening mee te houden voor jullie.
M'n volvo een oude bak noemen... 😣 Nee grapje, je hebt zeker gelijk. Maar misschien is dit wel een beetje de risico's en uitdagingen zijn dat het zo leukt maakt.
Ajacied.
pi_169391778
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:51 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

M'n volvo een oude bak noemen... 😣 Nee grapje, je hebt zeker gelijk. Maar misschien is dit wel een beetje de risico's en uitdagingen zijn dat het zo leukt maakt.
Dat is het ook, taalbarrières kom je overal tegen en moet je er niet van weerhouden om zo'n avontuur aan te gaan.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 maart 2017 @ 14:00:12 #20
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169391881
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:50 schreef ITrade het volgende:

[..]

Zeker, mijn favourite stad in Oost Europa!
Klinkt positief! Nog tips die ik kan noteren? 😊
Ajacied.
pi_169392148
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 14:00 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Klinkt positief! Nog tips die ik kan noteren? 😊
Cafe Masoch, ga naar dit cafe en laat je verrassen :)
Kriyivka, hier moet je een wachtwoord vertellen om naar binnen te gaan (even opzoeken).
Verder mooie stad om even door te lopen. Er is ook een Arsenaal museum wat echt 50 cent kost ofzo.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  donderdag 9 maart 2017 @ 14:15:11 #22
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_169392207
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 14:12 schreef ITrade het volgende:

[..]

Cafe Masoch, ga naar dit cafe en laat je verrassen :)
Kriyivka, hier moet je een wachtwoord vertellen om naar binnen te gaan (even opzoeken).
Verder mooie stad om even door te lopen. Er is ook een Arsenaal museum wat echt 50 cent kost ofzo.
Staat genoteerd, bedankt!
Ajacied.
  donderdag 9 maart 2017 @ 15:09:10 #23
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169393072
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:11 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Dit dus! 😬 Het rijden is geen probleem. Gereedschap, olie, koelvloeistof etc lijkt me geen probleem. Heb jij een bepaalde ANWB reisservice of iets dergelijks voor je tripjes?
Voor de reis goede beurt laten geven en erop vertrouwen dat de auto het vol zal houden, verder geen anwb meer.

Heb dat wel gehad trouwens, echt 2 keer geluk mee gehad toen ik stil stond met de motor.
't gaat
pi_169477010
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:26 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Is inderdaad een indicatie, bedankt voor je reactie, zelf ervaring met een soortgelijke trip?
Ik ben afgelopen jaar in Roemenië, Moldavië en Oekraïne geweest met de auto. De (grote) wegen in Roemenië zijn goed, in Moldavië wordt het al iets minder. Zijn toen ook in het zuidwesten van Oekraïne geweest, daar zaten stukken 'weg' bij waar we 30 km/h reden, en dat 2 uur lang. Rest van Oekraïne is beter maar we hebben eigenlijk nergens sneller dan 100 gereden, meer 70 km/h.
pi_169616397
Hopelijk gaat je oude Volvo niet kapot bovenop de Transfangaran :D

Succes, klinkt leuk maar misschien beetje veel :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')