abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 maart 2017 @ 22:41:17 #1
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_169382918
Sinds kort woon ik op mezelf en dus ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het leggen van een netwerk in mijn huis.
Nu heb ik een UTP kabel vanaf de meterkast naar mijn slaapkamer getrokken (ca 15 meter), type cat6 voor interactieve tv. Hier heb ik UTP connectoren aan vastgemaakt en aangesloten. Echter geeft de Experiabox in de meterkast geen groen lampje als ik dit doe, in geen enkele poort. Zodra ik andere kabels aansluit op de experiabox (tv in de woonkamer en xbox) op deze poort werken ze wel.

Ik heb toen voor de zekerheid opnieuw de UTP connectoren vastgemaakt (nieuwe connectoren er op gezet) maar nog steeds blijft het groene lampje van de Experiabox afwezig.

Zou het kunnen zijn dat mijn kabel beschadigt is tijdens het trekken van de draad? Of zou het ook nog aan iets anders kunnen liggen?

EDIT: Ik heb ook al de interactieve tv ontvanger verwisseld met die van de woonkamer. Beide ontvangers werken naar behoren.
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_169383190
Ik denk dat de kabel beschadigd is, heb je al een kabeltester geprobeerd of met een multi meter? (Bij aan 1 kant 2 anders verbinden en dan aan de andere zijde deze meten. Zo moet je met 4 metingen eruit zijn waar het issue zit.

Als 1 kabeltje stuk is kan je t nog gebruiken als 100mbit, maar dat zou zonde zijn.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 8 maart 2017 @ 22:51:49 #3
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_169383421
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:46 schreef Chinless het volgende:
Ik denk dat de kabel beschadigd is, heb je al een kabeltester geprobeerd of met een multi meter? (Bij aan 1 kant 2 anders verbinden en dan aan de andere zijde deze meten. Zo moet je met 4 metingen eruit zijn waar het issue zit.

Als 1 kabeltje stuk is kan je t nog gebruiken als 100mbit, maar dat zou zonde zijn.
Heb hier geen multimeter / kabeltester liggen, dus nee.
Op zich is 100 mbit geen probleem voor interactieve tv, aangezien ik in een krot woon kom ik toch niet hoger dan 22 MB/s. Heb alleen cat6 liggen omdat ik nog 40 meter van een oude opdracht had liggen.

Ga morgen even een kabeltester regelen, misschien dat er dan meer duidelijk wordt..
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_169383553
Het kan ook aan de connector liggen:

  woensdag 8 maart 2017 @ 22:56:42 #5
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_169383605
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:55 schreef Vijf_voor het volgende:
Het kan ook aan de connector liggen:

[ afbeelding ]
Zelfde UTP connectoren zitten op de andere interactieve tv ontvanger en die doet het wel, dus denk dat dat afvalt dan, toch?
Thanks tho!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_169383987
Je zal hier denk ik echt een kabeltester of multimeter voor nodig hebben. Grote kans dat er ergems een ader is beschadigd
pi_169387175
quote:
99s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:56 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

Zelfde UTP connectoren zitten op de andere interactieve tv ontvanger en die doet het wel, dus denk dat dat afvalt dan, toch?
Thanks tho!
Heeft die ook het zelfde type kabel dan (stranded/solid)?

Mijn ervaring is dat stekkertjes voor een solid kabel op een stranded kabel knijpen meestal wel werkt, maar andersom meestal niet.

Daarnaast zou het idd kunnen zijn dat de kabel beschadigd is, maar 9 van de 10 keer met dit soort problemen zit het 'm in verkeerd geknepen stekkertjes. Ofwel de kleurvolgorde niet goed aangehouden, ofwel verkeerde type stekkertjes voor de kabel gebruikt, ofwel niet volledig gekrompen.
pi_169406713
Als je helemaal 100% zeker weet dat de kleurvolgorde van de alle adertjes aan beide stekers kloppen, dan kan het mogelijk zijn dat inderdaad de klemmetjes niet geheel goed aangedrukt zijn.

Dit kun je eventueel verhelpen door voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier zachtjes tegen de koperen connectors te houden en met een hamer even verder er in te tikken.

Maar in de meeste gevallen is het euvel dat de kleurvolgorde niet goed is aangehouden.

Heb je de UTP kabel te strak tegen de wand gemonteerd met wat haakse bochten, dan heb je ook nog kans dat er een ader in de kabel kapot getrokken is.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_169406793
Een UFO kabel beschadigd niet zomaar. Dit is dan meestal ook wel te zien.

Fout zit hem voor 90% zeker in je connectoren. Gebruik je zo een Gamma RJ45 tang? Die zijn ruk! Knijpen vaak niet goed aan.
pi_169407097
Even de stekkers uit alle macht aanknijpen wil wel vaak helpen.
pi_169407197
vaak is er op de xperiabox 1 poort ingericht voor (interactieve) tv signaal op deze poort is dan ook een vlan ingesteld, om scheiding te maken tussen het "gewone" netwerk en tv netwerk van je provider.
heb je al geprobeerd het interactieve tv kastje van je provider achter die ene kabel te hangen?

Of probeer je 2 interactieve tv decoders te gebruiken?
Want dan zul je een switch moeten gaan gebruiken, denk ik.
Weet alleen niet of je genoeg hebt aan een "domme" switch die alleen het signaal verdeelt en verder geen vlan instelling nodig heeft, misschien dat iemand anders daar meer van weet?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 15:22:15 #12
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_169413290
Je hebt de connectoren netjes volgens de T568A (of T568B) standaard aangesloten ? En beide kanten op dezelfde manier (beide A of beide B) ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_169420732
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 09:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
vaak is er op de xperiabox 1 poort ingericht voor (interactieve) tv signaal op deze poort is dan ook een vlan ingesteld, om scheiding te maken tussen het "gewone" netwerk en tv netwerk van je provider.
heb je al geprobeerd het interactieve tv kastje van je provider achter die ene kabel te hangen?

Of probeer je 2 interactieve tv decoders te gebruiken?
Want dan zul je een switch moeten gaan gebruiken, denk ik.
Weet alleen niet of je genoeg hebt aan een "domme" switch die alleen het signaal verdeelt en verder geen vlan instelling nodig heeft, misschien dat iemand anders daar meer van weet?
Dan zou - in principe - de poort nogsteeds activiteit moeten tonen via een ledje.
pi_169478960
ja, maar via de poort voor interactieve tv kun je volgens mij niet internetten ;) vanwege die andere vlan dier op in gesteld staat.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 14:24:03 #15
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_169507722
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 09:15 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Als je helemaal 100% zeker weet dat de kleurvolgorde van de alle adertjes aan beide stekers kloppen, dan kan het mogelijk zijn dat inderdaad de klemmetjes niet geheel goed aangedrukt zijn.

Dit kun je eventueel verhelpen door voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier zachtjes tegen de koperen connectors te houden en met een hamer even verder er in te tikken.

Maar in de meeste gevallen is het euvel dat de kleurvolgorde niet goed is aangehouden.

Heb je de UTP kabel te strak tegen de wand gemonteerd met wat haakse bochten, dan heb je ook nog kans dat er een ader in de kabel kapot getrokken is.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 08:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Heeft die ook het zelfde type kabel dan (stranded/solid)?

Mijn ervaring is dat stekkertjes voor een solid kabel op een stranded kabel knijpen meestal wel werkt, maar andersom meestal niet.

Daarnaast zou het idd kunnen zijn dat de kabel beschadigd is, maar 9 van de 10 keer met dit soort problemen zit het 'm in verkeerd geknepen stekkertjes. Ofwel de kleurvolgorde niet goed aangehouden, ofwel verkeerde type stekkertjes voor de kabel gebruikt, ofwel niet volledig gekrompen.
quote:
11s.gif Op woensdag 8 maart 2017 23:07 schreef d4v1d het volgende:
Je zal hier denk ik echt een kabeltester of multimeter voor nodig hebben. Grote kans dat er ergems een ader is beschadigd
Kabeltester gebruikt, geeft geen signaal.
2 mogelijkheden:
1 - De kabel is volledig door
2 - De connectoren zijn niet goed (aangesloten.)

Aangezien 1 me vrijwel onmogelijk lijkt op een FTP kabel door een normaal huis, ga ik voor 2.

De draden zitten 100% goed, gisteren nogmaals gecontroleerd en dat is echt het probleem niet. De eventuele goedkope Gamma kabelknijper zou dat wel kunnen zijn. Vandaag neem ik kabelknijper van de zaak mee, dit is een professionele, die sowieso goed werkt.

Na kort research op internet denk ik dat het een solid kabel is, ik zal thuis ook even kijken naar de connector, of deze solid of stranded is.

FTP kabel is wel met enkele haakse bochten gelegd (onder de plinten), dus mogelijk zouden één of meerdere kabels niet goed meer werken, maar daar heb ik de tester voor!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
  dinsdag 14 maart 2017 @ 14:24:57 #16
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_169507744
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 09:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
vaak is er op de xperiabox 1 poort ingericht voor (interactieve) tv signaal op deze poort is dan ook een vlan ingesteld, om scheiding te maken tussen het "gewone" netwerk en tv netwerk van je provider.
heb je al geprobeerd het interactieve tv kastje van je provider achter die ene kabel te hangen?

Of probeer je 2 interactieve tv decoders te gebruiken?
Want dan zul je een switch moeten gaan gebruiken, denk ik.
Weet alleen niet of je genoeg hebt aan een "domme" switch die alleen het signaal verdeelt en verder geen vlan instelling nodig heeft, misschien dat iemand anders daar meer van weet?
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 21:27 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Dan zou - in principe - de poort nogsteeds activiteit moeten tonen via een ledje.
Op de Experiabox zijn poort 3 en 4 ingesteld voor interactieve tv volgens het installatieboekje.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 15:22 schreef Aaargh! het volgende:
Je hebt de connectoren netjes volgens de T568A (of T568B) standaard aangesloten ? En beide kanten op dezelfde manier (beide A of beide B) ?
T568A, ja!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')