FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Stofhoes remklauw kapot, kan dat heel erg kwaad?
junkiexpwoensdag 8 maart 2017 @ 21:45
Ik heb gisteren de blokken en schijven + de blokken achter van mijn Movano vervangen.
Bij de terugdraaien van de cilinder LA is de stofhoes van de zuiger die al niet helemaal meer fris meer was kapot gegaan.
Ik heb de rest er maar af getrokken want het hing aan klein draadje nog.

Kan ik hier nog tot de zomer mee doorrijden? 25-35K kilometer.
De bus gaat er namelijk van de zomer uit voor een nieuwe.

Heb de zuiger eruit gehad en die is perfect, geen pitjes of roest.

Overigens heb ik lopen kloten met het terugdraaien van de zuiger, RA moet je naar rechts terugdraaien en LA naar links, die heeft dus linkse draait.
Als je dat niet weet ben je lekker aan het tobben :')
bokkepootwoensdag 8 maart 2017 @ 21:52
Ja, als je remmen nu niet actief schoonmaakt komt er roest op de cilinder/zuiger.

Die stofhoesjes kosten niet zoveel, dus zou ze lekker vervangen.
junkiexpwoensdag 8 maart 2017 @ 21:54
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:52 schreef bokkepoot het volgende:
Ja, als je remmen nu niet actief schoonmaakt komt er roest op de cilinder/zuiger.

Die stofhoesjes kosten niet zoveel, dus zou ze lekker vervangen.
Maar denk jij dat dit tot de zomer niet meer uit te houden is?
Sounddragonwoensdag 8 maart 2017 @ 22:04
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:54 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar denk jij dat dit tot de zomer niet meer uit te houden is?
10¤, max.. kom op zeg..

Je doet wel de blokken en schijven, maar dat tientje is te veel.. mij ben je effe kwijt.
junkiexpwoensdag 8 maart 2017 @ 22:15
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

10¤, max.. kom op zeg..

Je doet wel de blokken en schijven, maar dat tientje is te veel.. mij ben je effe kwijt.
De blokken zat geen voering meer op, dus dat kon ik echt niet meer uit stellen ;)

Nou het gaat niet zozeer om dat tientje, maar daar kan ik ze niet voor vinden.
Sowieso kan ik het niet echt vinden.
Wel bij Opel zelf, maar dat is een setje voor 60 euro waar ook de keerring inzit.
En 60 euro vind ik een beetje gortig voor een rubbertje.

Je hebt wel van deze setjes:

https://www.winparts.nl/r(...)emklauw/p162243.html

Maar die vind ik overal steeds voor de vooras, niet voor de achteras.

Daar bieden ze alleen dit voor aan:

https://www.winparts.nl/r(...)emklauw/p518863.html

En daar zit nou net alles bij wat ik niet nodig heb.
Of is dit een gevalletje balie autozaak waar ze het opeens wel kunnen bestellen?
Ik vind namelijk altijd alles op het internet, maar dit lukt gewoon niet.
Pizza_Boomwoensdag 8 maart 2017 @ 22:22
Ja, dat kan heel veel kwaad. Buiten het roest e.d. gaan je zuigers viezigheid verzamelen. Zand en andere troep die je absoluut niet in je zuiger wilt hebben. Geef het, afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je rijdt, een tot twee maanden, dan zit ie vast en sleept je rem aan die kant. Kan je weer blokken en schijven vervangen.
Been there, done that.
klawiewoensdag 8 maart 2017 @ 23:11
Lekker laten ziten wordt het toch een probleem dan pas doen
vannelledonderdag 9 maart 2017 @ 04:22
Ik raakte mijn keypad op de laptop aan dus mijn tekst stond flink door elkaar.
Samenvatting van wat ik typte:
Half werk is kut.
Voor jezelf maakt het niet uit, ga je niet merken, maar het zijn wel de remmen. Bezuinig nou eens niet of doe het gewoon goed.
Volgende eigenaar heeft er namelijk wél last van.
Remmen zijn daarnaast ook nog eens belangrijke dingen, vooral als je daar aan werkt is er maar 1 manier om het te doen: GOED.

[ Bericht 4% gewijzigd door vannelle op 09-03-2017 04:32:12 ]
Sounddragondonderdag 9 maart 2017 @ 08:54
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:15 schreef junkiexp het volgende:

[..]

De blokken zat geen voering meer op, dus dat kon ik echt niet meer uit stellen ;)

Nou het gaat niet zozeer om dat tientje, maar daar kan ik ze niet voor vinden.
Sowieso kan ik het niet echt vinden.
Wel bij Opel zelf, maar dat is een setje voor 60 euro waar ook de keerring inzit.
En 60 euro vind ik een beetje gortig voor een rubbertje.

Je hebt wel van deze setjes:

https://www.winparts.nl/r(...)emklauw/p162243.html

Maar die vind ik overal steeds voor de vooras, niet voor de achteras.

Daar bieden ze alleen dit voor aan:

https://www.winparts.nl/r(...)emklauw/p518863.html

En daar zit nou net alles bij wat ik niet nodig heb.
Of is dit een gevalletje balie autozaak waar ze het opeens wel kunnen bestellen?
Ik vind namelijk altijd alles op het internet, maar dit lukt gewoon niet.
Automaterialenzaak heeft vaak van die assortimentsdozen waar ze ze gewoon op maat in hebben liggen.. dingen zijn best vaak stuk. Mèt stofhoes kun je vaak al reviseren, laat staan zonder.. enige mazzel die je hebt is dat 90% van het zout alweer van de weg af is, maar vuil en remmenstof is net zo slecht.

Tevens vind ik het gewoon asociaal om willens en wetens een remmenprobleem voor de volgende eigenaar te veroorzaken.. ikke ikke ikke en de rest kan stikken :X
vannelledonderdag 9 maart 2017 @ 17:25
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 08:54 schreef Sounddragon het volgende:

Tevens vind ik het gewoon asociaal om willens en wetens een remmenprobleem voor de volgende eigenaar te veroorzaken.. ikke ikke ikke en de rest kan stikken :X
Dat dus.
junkiexpdonderdag 9 maart 2017 @ 19:32
Moet ik even nuanceren heren, en dat kunnen jullie niet weten maar deze bus krijgt geen volgende eigenaar.
En dat is tevens een reden waarom ik niet vooruit kijk.
Van de zomer koop ik een nieuwe bus, deze is op en zal op de sloop belanden.

Dus het is zeker niet de bedoeling om willens en wetens een probleem voor een andere te veroorzaken.
Daarom is ook mijn vraag kan ik het nog een paar maanden uitzingen.
Of de zuiger daarna verrot is maakt dus niet uit, er gaat nooit meer iemand in rijden.

Draagarmen zijn gaar aan het worden, krikpunten voor zijn doorgerot, koppelingpedaal blijft vaak op de bodem liggen, voorruit zit een flinke barst in, carroserie begint te roesten, motor loopt bokkerig stationair en rookt soms flink.
16 jaar oud en bijna 300K kilometers.
eXplorer1donderdag 9 maart 2017 @ 21:43
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:32 schreef junkiexp het volgende:
Moet ik even nuanceren heren, en dat kunnen jullie niet weten maar deze bus krijgt geen volgende eigenaar.
En dat is tevens een reden waarom ik niet vooruit kijk.
Van de zomer koop ik een nieuwe bus, deze is op en zal op de sloop belanden.

Dus het is zeker niet de bedoeling om willens en wetens een probleem voor een andere te veroorzaken.
Daarom is ook mijn vraag kan ik het nog een paar maanden uitzingen.
Of de zuiger daarna verrot is maakt dus niet uit, er gaat nooit meer iemand in rijden.

Draagarmen zijn gaar aan het worden, krikpunten voor zijn doorgerot, koppelingpedaal blijft vaak op de bodem liggen, voorruit zit een flinke barst in, carroserie begint te roesten, motor loopt bokkerig stationair en rookt soms flink.
16 jaar oud en bijna 300K kilometers.
Gewoon doorrijden dus en als het wel een probleem wordt kun je altijd nog kijken.
Sounddragondonderdag 9 maart 2017 @ 21:54
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:32 schreef junkiexp het volgende:
Moet ik even nuanceren heren, en dat kunnen jullie niet weten maar deze bus krijgt geen volgende eigenaar.
En dat is tevens een reden waarom ik niet vooruit kijk.
Van de zomer koop ik een nieuwe bus, deze is op en zal op de sloop belanden.

Dus het is zeker niet de bedoeling om willens en wetens een probleem voor een andere te veroorzaken.
Daarom is ook mijn vraag kan ik het nog een paar maanden uitzingen.
Of de zuiger daarna verrot is maakt dus niet uit, er gaat nooit meer iemand in rijden.

Draagarmen zijn gaar aan het worden, krikpunten voor zijn doorgerot, koppelingpedaal blijft vaak op de bodem liggen, voorruit zit een flinke barst in, carroserie begint te roesten, motor loopt bokkerig stationair en rookt soms flink.
16 jaar oud en bijna 300K kilometers.
Zet dat dan in de OP, kutje, je wéét dat je dit soort opmerkingen gaat krijgen op deze manier he :+

Je kunt mazzel hebben dat je zuiger(s) het uithouden op deze manier, maar je kunt ook binnen no time ellende krijgen, variërend van aanlopende blokken tot een kapotte keerring of een combi.. of andere leukigheid.. het zijn- en blijven wel je remmen :)
vannellevrijdag 10 maart 2017 @ 01:13
En alweer wat SD zegt: Het zijn je remmen, dat heeft te maken met je veiligheid (en die van anderen) dus waarom zou je daar op bezuinigen?
Ik neem aan dat veiligheid je wel meer waard is dan een paar tientjes hoewel ik ook inschat dat dit best wel een paar maanden goed zal gaan.
Bovendien zal een evt. probleem zich niet spontaan aandienen maar zal het geleidelijk gaan áls het al een probleem zal gaan geven.
Het gevaar zit het em in het gelijdeleke, je merkt het verschil niet omdat je er elke dag in rijdt.

Maar mijn post was gebaseerd op het feit dat ik dacht dat je je bus ging doorverkopen, dan zou knoeien met de remmerij echt een big nono zijn.
Nu blijkt dat het ding waarschijnlijk de schroothoop op gaat en het maar om een aantal maanden gaat.
Maar beloof dat als je dat ding verkoopt aan iemand anders die er mee wil rijden je hem/haar vertelt over wat je NIET hebt gedaan bij de remmen.

Trouwens, particulier levert je bus meer op dan bij de sloop. Er is echt wel iemand die meer betaalt dan de oud ijzer prijs.
Maar zoals al gezegd: Moet je het remgedeelte wel noemen, gewoon té belangrijk om het achterwege te laten.
Jismzaterdag 11 maart 2017 @ 02:44
Heren,

Er rijden een miljoenmiljard auto's rond zonder stofkap voor de remklauwen in waarin de cilinders zitten.

Ja er kan vuil tussen zitten maar dat vuil zal enkele jaren nodig moeten hebben wil het schade aan de zuiger kunnen doen. Het ergste dat kan gebeuren is dat de zuiger vast komt te zitten. Maar dat is een langdurend proces wat echt niet binnen een maand, kwartaal of halfjaar gebeurd.

Als er oorspronkelijk een remstof-kapje op zat en het kost maar 10 euro voor vervanging, zou ik het altijd gewoon doen.
junkiexpmaandag 4 september 2017 @ 21:46
Even terugkoppelen is wel zo netjes dacht ik, de remmen hebben het prima volgehouden, vandaag een nieuwe bus gekocht dus deze mag gaan uitrusten :)

Omdat wij met deze bus erg tevreden waren weer een Movano gekocht met een 2.5 liter motor, nu L2H2 in plaats van L1H1, dan kunnen we staan in de bus en kunnen er goederen in mee van 3 meter lang, nu was 2.80 lang het maximale.

opel__movano_2_5_cdti_l2h2_green_umweltplakette_2004_1_lgw.jpg

Niet onze bus, wel exact hetzelfde.
vaginabeheerderdinsdag 5 september 2017 @ 17:24
Knappe bus :)
Ferdinsdag 5 september 2017 @ 20:37
Zeker weten dat die ouwe straks niet achterstevoren op een Bulgaarse/Afrikaanse weg beland, na een remactie?
Hyperdudedinsdag 5 september 2017 @ 20:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:37 schreef Fer het volgende:
Zeker weten dat die ouwe straks niet achterstevoren op een Bulgaarse/Afrikaanse weg beland, na een remactie?
Als je in Afrika remmen hebt, klapt iedereen bij je achterop.
:P
junkiexpdinsdag 5 september 2017 @ 22:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 september 2017 20:37 schreef Fer het volgende:
Zeker weten dat die ouwe straks niet achterstevoren op een Bulgaarse/Afrikaanse weg beland, na een remactie?
Geen idee, is niet mijn probleem toch?
Auto wordt opgehaald door een handelaar oid, hun zaak om dit te controleren.
Maar die komt iig niet meer op de weg in NL:

Uitlaat direct na de motor afgescheurd
Krikpunten voor helemaal doorgeroest en niet meer te gebruiken
Koppeling doet het niet altijd even goed, cilinder in de bak is lek
4de versnelling doet het niet, achteruit soms
Gas blijft soms hangen

Dus of voor de export, of voor onderdelen gok ik zo.
De motor is wel top, die heeft nog nooit een klap verkeerd gedraaid en start altijd, zou hem bijna in mijn boot zetten maar dan moet ik echt teveel aanpassen.