Ja en nee. Ik breng mijn auto elke 30.000 km naar de garage. Zit er op een cv ketel niet een soort draaiuren teller? Of gewoon kijken hoeveel gas de ketel verstookt heeft en aan de hand daarvan bepalen wanneer er onderhoud nodig is.quote:Op woensdag 8 maart 2017 21:18 schreef Vonkenboer het volgende:
De vuistregel is één keer in de twee jaar geloof ik; het onderhouden van je cv ketel zorgt er zonder meer voor dat je cv ketel lang er meegaat, zuinig is in verbruik en blijft en storingen worden beperkt.
Tijdens een beurt kijkt men voornamelijk naar de brander, de ontsteking, inonisatiepen e.d. en zaken als pakkingen die bij gebruik uitzetten en krimpen en gewoon stuk kunnen gaan.
Je brengt je auto toch ook ieder jaar naar de garage ?
Tja, je kan daar lang over discussiëren, maar een paar voordelen:quote:Op woensdag 8 maart 2017 20:57 schreef Piet200 het volgende:
Wat is jullie gedachten als het gaat over onderhoud van een nieuwe CV ketel ?
Mijn vorige ketel was een Nefit en daar heb ik de eerste 9 jaar geen onderhoud voor laten uitvoeren. daarna heb ik een onderhoudsmonteur laten komen, maar toen werd er ook heel weinig aan gedaan.
Eigenlijk heb ik nu de neiging om voor mijn net nieuwe ketel de komende jaren ook geen onderhoud te laten uitvoeren, of zijn er argumenten om dit wel te laten doen ?
Diesel? Doe je dan zelf frequenter olie + filter vervangen?quote:Op woensdag 8 maart 2017 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Ik breng mijn auto elke 30.000 km naar de garage.
Nee, 1.4 TFSI benzine.quote:Op donderdag 9 maart 2017 08:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Diesel? Doe je dan zelf frequenter olie + filter vervangen?
Nou, dat red die van mij zeer zeker niet.quote:Op woensdag 8 maart 2017 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Ik breng mijn auto elke 30.000 km naar de garage.
30.000 is de service interval. Ga nu van de zomer voor het eerst APK doen. Dus vanaf dan toch de jaarlijkse controle beurt.quote:Op donderdag 9 maart 2017 17:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nou, dat red die van mij zeer zeker niet.
Hij komt eigenlijk alleen in de garage wanneer er iets stuk is, of voor de apk.
Maar ik rij ook een 19 jaar oude auto
En die heeft per 30000km genoeg aan olie + filter verwisselen? Bijzonder weinig!quote:
Blijkbaar als je die iSense hebt. Ik heb een Honeywell thermostaat op de Remeha ketel, en die geeft niet van dien aard iets aan.quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:51 schreef jcb_nl het volgende:
Remeha ketels geven toch zelf aan of ze onderhoud nodig hebben? Bij mij verscheen na 3 jaar een melding in het schermpje van de iSense dat er een onderhoudsbeurt moest plaats vinden.
Die brandt nog, nog geen melding gehad?quote:Op woensdag 8 maart 2017 21:03 schreef Renesite het volgende:
Heb de mijne (Tzerra) 2 jaar geloof ik. Nog niks aan laten doen.
En jij weet ook dat een cv ketel een gesloten systeem is ?quote:Op woensdag 8 maart 2017 21:50 schreef halfway het volgende:
Nogmaals veiligheid, beetje je leven op het spel zetten voor een paar tientjes.
https://www.feenstra.com/onderhoud/koolmonoxide/
Of bezuinig je ook op een rookmelder van een tientje?
Als de afvoer stuk gaat is het dus niks nopa nada gesloten meer!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 17:40 schreef tiho1 het volgende:
[..]
En jij weet ook dat een cv ketel een gesloten systeem is ?
Hoezo?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 16:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die brandt nog, nog geen melding gehad?
Dacht dat rond de 2jr de melding komt dat de service monteur onderhoud moet uitvoeren.quote:
Oh, zal wel binnenkort dan gebeuren.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 18:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dacht dat rond de 2jr de melding komt dat de service monteur onderhoud moet uitvoeren.
En dan gaat die niet meer vooruit of achteruit, tenzij jij hem zelf zeggen doet er is onderhoudt gepleegd.
In de handleiding is het te vinden!quote:Op zaterdag 18 maart 2017 18:15 schreef Renesite het volgende:
[..]
Oh, zal wel binnenkort dan gebeuren.
Dat is ook niet te zien natuurlijk als de afvoer doormidden is gebroken. Als alles goed zit is er niks aan de hand. Wil je zeker zijn hang je een co melder in de buurt. Die controleert 24/7 en niet een keer per jaar.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 17:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als de afvoer stuk gaat is het dus niks nopa nada gesloten meer!
Of een pakking stuk gegaan is.
Dat onderhoud is wel nodig, maar het is de vraag hoe frequent: vergelijk het aantal km's met het aantal m3 gas verstookt. Ik lees nooit dat je na zoveel m3 gas een CV beurt moet geven. Wel dat het om het jaar moet (waarom eigenlijk?). Dan vind ik het best goed dat er kritisch wordt gekeken naar lukraak een service interval opgeven, terwijl daar geen enkele onderbouwing voor is.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 20:22 schreef Juup© het volgende:
Nee joh, net als b.v.een auto er is vast geen onderhoud nodig.
Zou dat naar gemiddeld gebruik kunnem zijn ?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat onderhoud is wel nodig, maar het is de vraag hoe frequent: vergelijk het aantal km's met het aantal m3 gas verstookt. Ik leeggooit dat je na zoveel m3 gas een beurt moet geven. Wel dat het om het jaar moet (waarom eigenlijk). Dan vind ik het best goed dat er kritisch wordt gekeken naar lukraak een service interval opgeven, terwijl daar geen enkele onderbouwing voor is.
Dat zou kunnen, maar dan moet daarbij worden vermeld: bij meer dan gemiddeld, vaker onderhoud etc....quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:15 schreef tiho1 het volgende:
Zou dat naar gemiddeld gebruik kunnem zijn ?
Dat is niet nodig als je het wel jaarlijks doet toch.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar dan moet daarbij worden vermeld: bij meer dan gemiddeld, vaker onderhoud etc....
Ja klopt. Maar TS vraag wat nou echt noodzakelijk is qua overhaul.quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:20 schreef tiho1 het volgende:
Dat is niet nodig als je het wel jaarlijks doet toch.
Echt?quote:Op zaterdag 18 maart 2017 21:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat onderhoud is wel nodig, maar het is de vraag hoe frequent: vergelijk het aantal km's met het aantal m3 gas verstookt. Ik lees nooit dat je na zoveel m3 gas een CV beurt moet geven. Wel dat het om het jaar moet (waarom eigenlijk?). Dan vind ik het best goed dat er kritisch wordt gekeken naar lukraak een service interval opgeven, terwijl daar geen enkele onderbouwing voor is.
Ik ben sarcastisch en deed serieusquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |