abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  maandag 12 juni 2017 @ 19:18:58 #101
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_171648691
registreer om deze reclame te verbergen
45 jaar geleden verscheen Lennon's Sometime In New York City. Of beter gezegd: van John èn Yoko. Weliswaar niet zijn beste album. Ik schreef er een artikel over: http://classicrockmag.nl/(...)aar-sometime-in-nyc/
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  zondag 18 juni 2017 @ 13:50:13 #102
228665 Peter88Online
pi_171769863
*O* 75 jaar geworden vandaag *O*

donderdag 6 juli 2017 @ 09:02:43 #103
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_172208287
En vandaag is het precies 60 jaar geleden dat Paul en John elkaar ontmoeten, i.e. het begin van de Beatles :)
  maandag 31 juli 2017 @ 14:43:06 #104
228665 Peter88Online
pi_172807019
quote:
'Paul McCartney maakt nummer over Trump'

Op het nieuwe album van Paul McCartney komt een nummer over de Amerikaanse president Donald Trump, schrijft de Liverpool Echo. De ex-Beatle zei dat tegen studenten tijdens zijn bezoek aan de Liverpool Institute of Performing Arts.

"Soms is de toestand in de wereld zo gek dat je er iets mee moet", verklaarde McCartney. De 75-jarige muzikant liet niets los over de tekst van de song, maar deze zal waarschijnlijk niet lovend zijn voor Trump. Paul heeft zich een aantal keren zeer kritisch uitgelaten over de Amerikaanse president.

"Ik ben helemaal geen fan. Hij heeft de lelijke kant van Amerika ontketend. Veel mensen voelen zich door hem gesteund in hun afkeer van mensen met een andere kleur of ras. Ik denk dat we allemaal dachten dat die tijd achter ons lag", zei McCartney eerder in een interview in de Australische Daily Telegraph.

McCartney, die tijdens de presidentsverkiezingen Trumps tegenstander Hillary Clinton steunde, voegt zich in de rij artiesten die zich via de muziek of sociale media tegen de president hebben uitgesproken. Ook onder meer Roger Waters, Joan Baez, Carole King, Lady Gaga en Bruce Springsteen keerden zich tegen Trump.
Veel van zijn maatschappelijk betrokken nummers pakken meestal niet heel best uit. Maar we kunnen natuurlijk nog niet oordelen over iets dat we nog niet hebben gehoord ;).
pi_173749782
Het is niet te geloven: 6 verschillende nummers tussen Newark 1 & 2. Hoewel er geen nieuwe nummers zijn. Listen to what the man said is terug van weg geweest (2015), dat is de enige "grote" wijziging qua nummers in de setlist. Eigenlijk niks bijzonders :P Het is niet zo schokkend als ik hierboven begon, zie de ironie. Maar het zijn er wel meer dan de standaard 3 roulerende nummers.

Nog een wijziging: Fool on the hill is verdwenen uit de setlist ten opzichte van voor de summer break. Beetje bij beetje lijken de Paul concerten iets korter te worden. Een tijdje terug van 6 naar 5 toegiften, waardoor ook 1 van de 2 encore breaks verdween. Nu nog 1 nummer minder. Dat is al ongeveer een kwartier korter. Van 'bijna 3 uur' (2 uur + 45 minuten) naar 2,5 uur. Reden?

Bron die ik gebruik: https://www.setlist.fm/setlists/paul-mccartney-13d6bd15.html
pi_173753066
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 12:45 schreef awijmans het volgende:
Het is niet te geloven: 6 verschillende nummers tussen Newark 1 & 2. Hoewel er geen nieuwe nummers zijn. Listen to what the man said is terug van weg geweest (2015), dat is de enige "grote" wijziging qua nummers in de setlist. Eigenlijk niks bijzonders :P Het is niet zo schokkend als ik hierboven begon, zie de ironie. Maar het zijn er wel meer dan de standaard 3 roulerende nummers.

Nog een wijziging: Fool on the hill is verdwenen uit de setlist ten opzichte van voor de summer break. Beetje bij beetje lijken de Paul concerten iets korter te worden. Een tijdje terug van 6 naar 5 toegiften, waardoor ook 1 van de 2 encore breaks verdween. Nu nog 1 nummer minder. Dat is al ongeveer een kwartier korter. Van 'bijna 3 uur' (2 uur + 45 minuten) naar 2,5 uur. Reden?

Bron die ik gebruik: https://www.setlist.fm/setlists/paul-mccartney-13d6bd15.html
Eigenlijk is het niets wat afwijkt van z’n tour-patroon van de afgelopen jaren: tijdens 2 shows op rij 1 of 2 liedjes roterend in het begin, 1 of 2 in het midden en 1 of 2 in de toegift, allemaal materiaal wat hij altijd al speelt. Sinds dit jaar ‘Jet’, ‘Letting Go’, ‘Junior’s Farm’, ‘Save Us’ afwisselend in het begin, akoestische set tegenwoordig nog maar één keuze, en tot slot in de toegift ‘Hi, Hi, Hi’, ‘Birthday’, ‘Helter Skelter’, ‘I Saw Her Standing There’, ‘Get Back’ roterend. Regulier materiaal uit de tours van de afgelopen jaren.

Enige noemenswaardige verschil hier is inderdaad dat hij in plaats van “1 of 2”, hij nu in het begin gelijk 3 liedjes heeft afgewisseld, ‘I’ve Just Seen A Face’ ipv ‘We Can Work It Out’ zoals bekend, maar ook nog eens 2 ipv 1 in de toegift, wat het dus op 6 ipv 3 laat uitkomen. Het is minimale inspanning, maar hij zal echt wel moeten, dit zijn 10 gigs in een cirkel van 100km ofzo? Het is duidelijk dat deze groep shows een grote promo voor zijn nieuwe album had moeten zijn, inclusief “gratis” album bij aankoop van een ticket via Ticketmaster, wat er niet gaat komen tot 2018. Gefaal van alle kanten.

Zoals ik hier al zei, de shows in juli waren specifiek geboekt in gebieden waar hij al jaren niet was geweest, om zo niets te hoeven te veranderen. Die shows hebben we hier nog geen woord over gesproken, die waren inderdaad 1 op 1. (En 2 posts daaronder grap ik al hoe we in cirkels gaan, alleen ‘Listen To What The Man Said’ bleef nog over, en zie gisterenavond…) Maar daar gaat hij nu niet meer mee wegkomen, ik was hier al maanden bang voor zoals je daar (post #75) kunt lezen. En zo geschiedde:

"The sprawling 38-song set was virtually identical to the one McCartney rolled out on his first U.S. leg last summer, which visited MetLife Stadium in East Rutherford Aug. 7, 2016" (NJ.com)

"The set list on Monday was nearly identical to his Jersey set list from last summer, with “Here, There and Everywhere” and “The Fool on the Hill” subtracted, and “I Wanna Be Your Man” and “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise)” added. " (NorthJersey.com)

"Surprisingly, he didn't dip deep into Sgt. Pepper – just "Mr. Kite" and the title-track's reprise – despite all the worldwide celebrations this summer over the album's fiftieth anniversary" (RollingStone)

En dit is pas Newark, waar hij voor het allereerst speelde. MSG komt hij er ook nog wel mee weg, blijft bijzondere gig, fokking Billy Joel komt natuurlijk weer meeschreeuwen in de toegift, en laatste reguliere show in New York City was in 2011. Maar zodra hij naar Brooklyn gaat, wat in de regio dan de 10de gig in 2 weken is en waar hij 4 jaar terug nog stond, en het blijft zoals het nu is… oei oei. In Europa is de kritiek laatste tour al begonnen, en hij zal daar ook voorlopig niet te zien zijn. Maar dit keer heeft hij het toch echt zelf in de hand, maar hij vertikt het. Enkel het "once in a lifetime"-publiek krijgt wat-ie blieft.

Het enige semi-bijzondere gisterenavond was dat hij sinds eind 2015 ‘Helter Skelter’ niet meer heeft gespeeld tijdens een reguliere set zonder speciale gasten. Daar moeten we het van hebben. (En opvallend dat hij nou net ‘Birthday’ niet speelde: z’n zoon werd gisteren 40.) En zoals genoemd 'Listen To What The Man Said', wat wel degelijk een verrassing was, eerste keer sinds mid-2015, toen het al af en aan geskipt werd en daarna voorgoed leek opgeborgen te zijn. 'Junior's Farm' én 'Jet' én 'Listen' in het begin is wel hemels.

En ook de inkorting valt wel mee, het is juist andersom, het is heel geleidelijk aan steeds extreem opgelopen, en nu weer een heel klein beetje afgebouwd. Het is meer dat de sets in 2013-2015 extreem lang waren, dan dat ze nu zoveel zijn ingekort. Een gemiddelde set in 2009 was iets langer dan 2 uur en 30 minuten. Het liep rond 2012 ineens op richting de 2 uur en 45 minuten, met mensen op het podium, spontane intermezzo’s en het standaard ‘Ram On’-verzoekje, en af en toe zelfs 4 liedjes in de eerste toegift.

Rond 2012 deed hij standaard 29 liedjes tijdens de reguliere set en een toegift van twee maal 3 liedjes. In 2013 liep het nog verder op, en werden dat 30 liedjes plus de 3 + 3 toegift, gaandeweg zelfs 31 liedjes, en in 2015 werden het standaard 32 liedjes, met aan het eind van de rit zelfs 33 liedjes. Dat zijn 4 liedjes meer dan 3 jaar daarvoor, een minuut of 15 aan muziek extra. En in alle gevallen nog altijd de 3 x 3 toegift, waarvan de toegift-afsluiter 3 songs in één is, en ook al langer dan de pre-2011 afsluiter van 2 korte liedjes in één.

Hij had er al een of twee keer daarvoor mee geëxperimenteerd, maar de huidige tournee in 2016 startte weer op 2015-level met 32 liedjes tijdens de reguliere set, maar de 3 x 3 toegift werd vervangen door één toegift met 4 liedjes. Onderaan de streep was dat alsnog meer dan zelfs in 2012, en dat waren al langere sets dan voorheen, zelfs 10 jaar daarvoor. En ondertussen is hij dit jaar weer doodleuk begonnen met een toegift van … 5 liedjes! En nu heeft hij dus ’The Fool On The Hill’ geschrapt en is er even niets voor teruggekomen en zit hij op 31 liedjes en nog altijd 5 tijdens de toegift. 36 in totaal, meer dan in 2012, zelfde als in 2013. Dus ik zoek daar geen specifieke reden achter behalve dat hij besefte dat ‘The Fool On The Hill’ echt niet meer kon en niets had om in te voegen aangezien de band eens per 3 jaar 5 nieuwe liedjes instudeert. ('Your Mother Should Know', 05-2013 - 07-2013 RIP, op de Magic Piano, hoe moeilijk kan het zijn!!!!)

edit: heb het opgezocht, Gelredome '09 was de tijd dat hij op het podium stond, inclusief toegift break 2 uur en 37 minuten, Ahoy '12 was extreem met alle gekkigheid en verzoekjes en singalongs met 2 uur en 53 minuten, en de afgelopen 2 shows in Newark waren nog altijd 2 uur en 46 en 47 minuten, terwijl er bij die laatste shows niemand uit het publiek het podium op werd gehaald.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aisumasen op 14-09-2017 20:50:00 ]
pi_173785721
Thanks Aisu voor het uitgebreide uitzoeken en aanvullen :)

Ik wist niet de exacte lengte van de Newark concerten. Ik weet nog dat Dusseldorf waar ik bij was 2:35 duurt. Nu 1 nummer minder, dan moet het wel op 2:30 komen dacht ik. Het valt dus wel mee.

Maar toch, als Paul weer hier komt, dan wil ik toch die beleving weer meemaken, dus dan wil ik het toch zien. het maakt mij niet uit of het iets minder lang duurt. Hij blijft uniek en goed en doet wat heel veel "jonkies" niet kunnen of doen. 2017 komt hij niet meer op een europees podium. Ik hoop echt dat hij 2018 weer in Europa op een redelijke afstand van Nederland zal optreden. In Nederland zullen we nog even moeten wachten, verwacht ik, daar is hij 2 jaar achtereen al geweest.
  zondag 17 september 2017 @ 19:48:11 #108
228665 Peter88Online
pi_173839161
Afgelopen vrijdagavond was ik bij het eerste concert in MSG. Van te voren zag ik hem al bij de artiesteningang aan komen rijden in een grote zwarte hummer. Waarbij even zijn raampje open ging en hij zijn arm uit stak richting de fans.

Gelukkig was hij weer beter bij stem. Al blijft Maybe I'm Amazed een hekel punt waarbij hij het eigenlijk niet meer haalt. Maar vergeleken bij Pinkpop vorig jaar was het 10x beter. Hij was ook weer veel meer gemotiveerd dan vorig jaar op Pinkpop. Hij stak er zelfs de draak mee dat hij iedere keer dezelfde verhalen vertelt toen hij iemand in het publiek zag met een bord waarop stond: 'my 112th Macca concert'.

Qua setlist natuurlijk weinig verrassend. Hoewel ik zelf niet eerder You Won't See Me en I Wanna Be Your Man live had gehoord. Wat mij opviel bij You Won't See Me was dat hij hem in het begin anders speelde dan de albumversie, en dat is iets wat hij niet vaak doet. Ook viel het mij op dat er een aantal nieuwe beelden werden gebruikt. Zo had Lady Madonna nu een andere video dan voorgaande jaren. Ik vond vooral de nieuwe video bij de Sgt Pepper reprise heel tof om te zien.

Maar het moment was natuurlijk de verrassing dat Bruce Springsteen en Steven Van Zandt erbij kwamen op het podium. Toen McCartney in zijn aankondiging vertelde over 5 jaar geleden in Hyde Park wist iedereen meteen wie er kwam. Toen de naam van Springsteen werd aangekondigd ging MSG zo uit z'n dak dat de aankondiging van Little Steven niet eens was te horen. Dat ze I Saw Her Standing There speelden (geen verrassende keuze) maakte het niet uit. Dit voelde als een heel bijzonder moment.

Het was voor mij überhaupt mijn eerste keer in New York, en ook nog eens in zo'n zaal met zo'n rijke geschiedenis. Als dan ook nog eens mijn twee grootste helden samen op het podium staan neem ik het graag op de koop toe dat ik de grootste deel van de set al door en door kende :).
pi_173904374
:D ^O^

Dit zijn de unieke concerten binnen de tour. Leuk dat je juist daar bij kon zijn.
pi_173904954
quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2017 14:43 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Veel van zijn maatschappelijk betrokken nummers pakken meestal niet heel best uit. Maar we kunnen natuurlijk nog niet oordelen over iets dat we nog niet hebben gehoord ;).
Paul maakte zich zorgen onder een palmboom met een whiskey in de hand. En als Paul zich zorgen maakt dan kun je maar beter z'n CD gaan kopen.
pi_173980681

Helaas voor de tweede keer buiten bereik, maar nu krijgen we in ieder geval een snippet.

Vorig jaar al dit veiling-fragment.

En paar jaar terug deze.

Gaat de goede kant op, jammer dat het bij secondenwerk zal blijven en ze doorgaans in een archief belanden, en bij een overlijden de nabestaanden het in de prullenbak mieteren.
  maandag 25 september 2017 @ 10:12:31 #112
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_173983267
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 00:44 schreef Aisumasen het volgende:

Helaas voor de tweede keer buiten bereik, maar nu krijgen we in ieder geval een snippet.

Vorig jaar al dit veiling-fragment.

En paar jaar terug deze.

Gaat de goede kant op, jammer dat het bij secondenwerk zal blijven en ze doorgaans in een archief belanden, en bij een overlijden de nabestaanden het in de prullenbak mieteren.
Gezien de prijs (6900 GBP tot nu toe) vraag ik me af waarom bijvoorbeeld Apple het niet zou kopen? Zulke dingen lijken me voor hun toch wel wat waardevoller (ook alleen als je er puur economisch naar kijkt).

http://www.ebay.co.uk/itm(...)3:g:e10AAOSwLmZZup7E
pi_173986802
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 10:12 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Gezien de prijs (6900 GBP tot nu toe) vraag ik me af waarom bijvoorbeeld Apple het niet zou kopen? Zulke dingen lijken me voor hun toch wel wat waardevoller (ook alleen als je er puur economisch naar kijkt).

http://www.ebay.co.uk/itm(...)3:g:e10AAOSwLmZZup7E
Inderdaad, een anoniem bod uit Londen is vaak de winnaar van dit soort veilingen, als ze willen dat iets niet naar buiten komt, of omdat ze iets niet hebben. McCartney zelf pot alles op, heeft oa. een Cavern-tape uit mid-1962 met 18 liedjes, waar we nooit iets van gaan horen.

Soms doen ze dat niet, omdat ze dit zelf al in hun archief hebben, of omdat ze het mogen terugvorderen omdat ze rechthebbenden zijn. Dat laatste is sowieso niet het geval met deze opname, want het is nu publiek domein. Maar aangezien het een acetate is, lijkt het me plausibel dat deze gewoon in het archief van Apple en/of McCartney en/of Lennon zit. Deze komt bijvoorbeeld van George Harrison af.

Tegenwoordig zijn ze iets slimmer, maar vanaf de midden jaren '90 hebben ze vaak items die wél uniek voor Apple waren laten gaan omdat ze zeiden niet te weten wat ze er mee aan zouden moeten, ze hadden immers de Anthology-serie gedaan. Ook mensen die in de 60's off-air tapes van The Beatles op de BBC hadden veiliggesteld vingen vaak bot óf een belachelijk laag bod met de boodschap dat Apple de rechten zou bezitten en ze alles maar moesten afgeven.

Deze gaat nu al voor de tweede keer onder de hamer, en ik heb goede hoop dat de volledige opname binnen nu en een paar jaar op bootleg zal verschijnen.
  woensdag 27 september 2017 @ 18:57:47 #114
228665 Peter88Online
pi_174036722
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2017 15:47 schreef Aisumasen het volgende:
MSG komt hij er ook nog wel mee weg, blijft bijzondere gig, fokking Billy Joel komt natuurlijk weer meeschreeuwen in de toegift, en laatste reguliere show in New York City was in 2011.
Dat gebeurde dus gisteravond :P.

zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:03:37 #115
228665 Peter88Online
pi_174556244
McCartney%20Archive%20Collection_MainStoryImage.jpg

quote:
Paul McCartney’s critically acclaimed and multiple Grammy Award-winning Archive Collection will offer fans another chance to complete their collections on November 17, 2017. That date will see the MPL/Capitol/UMe reissues of the first eight Archive Collection titles in affordable single CD digipak and 180 gram black vinyl single LP formats—as well as limited edition 180 gram color vinyl pressings. All vinyl LPs in the Archive Collection will feature a download card and fully restored artwork. The titles and corresponding limited edition vinyl colors are as follows:

Paul McCartney: McCartney - RED
Paul and Linda McCartney: RAM - YELLOW
Paul McCartney & Wings: Band on the Run - WHITE
Wings: Venus And Mars - RED & YELLOW
Wings: At The Speed Of Sound - ORANGE
Paul McCartney: McCartney II - CLEAR
Paul McCartney: Tug of War - BLUE
Paul McCartney: Pipes of Peace - SILVER

The Paul McCartney Archive Collection debuted with the November 2, 2010 re-release of Paul McCartney & Wings’ 1973 milestone Band on the Run, which won the 2010 Grammy Award for Best Historical Album, while the Archive Collection’s Deluxe Edition Box Set of the 1976 classic Wings Over America took the 2013 Grammy for Best Boxed or Special Limited Edition Package. The most recent installment was this year’s reissue of Paul’s eighth studio album Flowers In The Dirt, which ROLLING STONE called “spectacular… an extraordinary document,” and the OBSERVER hailed as "perhaps the greatest record to emerge from the world of AOR in 1989... an absolute pleasure to rediscover today."

Every release in the ongoing Paul McCartney Archive Collection is supervised by Paul himself, who oversees all aspects of each and every title from remastering to the curation of lost tracks, outtakes, artwork, photographs and video from his personal vaults, and much more. The result is one of the most ambitious and personal undertakings of its kind, one that encompasses more than 40 years of cherished, classic material from the most successful songwriter and recording artist in music history.
Ik vind het nogal een vreemde release. Waarom zou je albums die afgelopen 7 jaar al opnieuw op de markt werden gebracht weer aanschaffen? Ik had liever gezien dat ze een ander album voor de Archive Collection onder handen hadden genomen, maar ik vraag mij af of ze daar nog mee aan de slag gaan. Aangezien er bij de laatste release van Flowers In The Dirt geen kaartje bij zat met wat de volgende albums zouden gaan worden.
pi_174747879

Open de video, wees verrast, en geniet de volle 20 seconden. Blue balls, man...
  maandag 30 oktober 2017 @ 11:03:27 #117
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_174753360
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 13:03 schreef Peter88Online het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Ik vind het nogal een vreemde release. Waarom zou je albums die afgelopen 7 jaar al opnieuw op de markt werden gebracht weer aanschaffen? Ik had liever gezien dat ze een ander album voor de Archive Collection onder handen hadden genomen, maar ik vraag mij af of ze daar nog mee aan de slag gaan. Aangezien er bij de laatste release van Flowers In The Dirt geen kaartje bij zat met wat de volgende albums zouden gaan worden.
Ze zeggen wel "Every release in the ongoing Paul McCartney Archive Collection is ...", wat toch suggereert dat ze er nog mee bezig zijn...
pi_174785590
Morgen aankondiging van de Kerstmis-boodschappen in een boxset. Leuk voor de geschiedenis om het nu eindelijk officieel te hebben.

edit: Oh, nu al:

[ Bericht 46% gewijzigd door Aisumasen op 31-10-2017 21:50:30 ]
pi_174793134
Mirror:

edit: Nou, laat maar :P.

[ Bericht 13% gewijzigd door Aisumasen op 31-10-2017 22:59:40 ]
  zondag 5 november 2017 @ 13:06:34 #120
228665 Peter88Online
pi_174881486
Gisteravond bij het concert van Little Steven in de Roundhouse: