abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169372892
Twee nieuwe toestellen uitgerold op 1 dag:



Boeing presenteert tweede variant 737 MAX
quote:
RENTON - Boeing heeft dinsdag de nieuwe 737 MAX 9 voor het eerst getoond. De roll-out vond plaats in Renton, in aanwezigheid van duizenden personeelsleden van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De 737 MAX 9 is de tweede versie van de MAX-serie en krijgt een capaciteit van maximaal 220 passagiers.

De komende weken vinden nog de nodige grondtests plaats. Daarna kan de eerste testvlucht plaatsvinden. De eerste 737 MAX 9’s zullen vervolgens in 2018 aan klanten worden geleverd.

De kleinere 737 MAX 8 vloog in februari vorig jaar voor het eerst. Norwegian neemt in het tweede kwartaal het eerste toestel van dit type in ontvangst.
En Embraer met hun grootste passagiersvliegtuig ooit (en tevens de grootste in Brazilië geproduceerd):



'Embraer 195-E2 meest efficiënte toestel in zijn klasse'
quote:
SAO JOSE DOS CAMPOS - Het was dinsdag 'roll-out day' bij vliegtuigbouwers Boeing en Embraer. Terwijl Boeing in de Verenigde Staten de 737 MAX 9 presenteerde, rolde bij Embraer in Brazilië de E195-E2 voor het eerst uit de fabriekshal. Volgens Embraer is het nieuwe toestel het meest efficiënte vliegtuig in de 'single aisle' jet markt.

Opvallend aan de E195-E2 is de lange romp. Ten opzichte van de bestaande E195 heeft de E2 drie extra stoelrijen. Daarmee kan het toestel 120 passagiers vervoeren in een tweeklassenconfiguratie en zelfs 146 in een configuratie met slechts een vervoersklasse. Het toestel heeft een vliegbereik van ruim 4.500 kilometer, ruim 800 kilometer meer dan zijn voorganger. Daarmee concurreert de E195-E2 rechtstreeks met de CSeries van aartsrivaal Bombardier.

Nieuwe motoren
Met het E2-programma borduurt Embraer voort op de bestaande E-Jets, waarvan er wereldwijd 1.300 in gebruik zijn. Naast de E195-E2 ontwikkelt Embraer ook E2-versies van de E190 en de E175. Dankzij gewichtsbesparingen, nieuwe vleugels en nieuwe motoren zal het brandstofverbruik van de E2 zo’n 24 procent lager liggen dan dat van de huidige E195, belooft Embraer. De onderhoudskosten liggen bovendien zo’n twintig procent lager.

Tijdens het testvliegprogramma van de E195-E2 zal Embraer twee vliegtuigen gebruiken. Het eerste toestel zal binnen enkele maanden vliegen. Het tweede toestel moet eind dit jaar voor het eerst het luchtruim kiezen. In 2019 staan de eerste leveringen aan klanten in de planning.
Tevens heeft Qatar Airways op de ITB Berlin hun nieuwe Business Class onthuld; de eerste die er suites van maakt. Delta Airlines kondigde vorig jaar augustus ook Business suites aan voor hun eind dit jaar te ontvangen A350's onder het mom van de eerste in de industry met Business Suites. Troeft Qatar Airways het net af...

Ergens volgend jaar moet de gehele Qatar vloot al aangepast zijn met deze nieuwe business class.
De eerste route is London met de 777-300ER in juni, gevolgd door Parijs en New York.
De A350-1000 wordt nieuw geleverd (oktober dit jaar) met deze nieuwe Business Class.
(Qatar is launch customer van de A350-1000)
Jammer dat het zo'n verderfelijke maatschappij is...



Op dezelfde beurs zal Emirates hun nieuwe First Class presenteren.
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:56:17 #3
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_169373427
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:29 schreef Iemand91 het volgende:

[knip veel nieuws]

Jammer dat het zo'n verderfelijke maatschappij is...
En tot zo ver de objectieve berichtgeving :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 17:08:26 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169374648
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:56 schreef flipsen het volgende:

[..]

En tot zo ver de objectieve berichtgeving :P
Misschien niet objectief maar ik deel die mening wel. Die zandbakmaatechappijen maken ze rest kapot.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169375096
Moet de rest maar eens beter hun best gaan doen. #teamzandbak

Overigens komt het alleen op de 777's en A350's voorlopig. Upperdeck van A380 is te smal en zelfde geldt voor de 787-8 (en te leveren 787-9). Daarvoor wordt een nieuwe variant geleverd / ontwikkeld... Ik denk niet dat het op de A330 / A340 komt, die zullen er langzaamaan wel uitgaan een keer. Overigens neemt het niet meer ruimte in, 42 stoelen blijft 42 op de 777 en 36 op de A350-900.

A321neo's pas in 2018 en ook nieuwe economy stoelen in ontwikkeling. 11 nieuwe A350's en een stuk of 5 777's zijn de geplande leveringen voor 2017 voor QR en verder geen nieuwe bestemmingen aangekondigd tijdens de persconferentie.

Benieuwd naar de first class van Emirates, hun business product loopt nu wel achter. Al marketen ze het heel slim, dat doen ze dan wel weer goed met hun 2-3-2 in business op de 777's wat eigenlijk maar 'middelmatig' is.

Overigens vorige week voor het eerst met een A340 gevlogen en wel dit beest:



A340-600, een van vier die QR heeft. Als aerospace nerd een gaaf ding om mee te vliegen en de vlucht was heel soepel. En vier motoren is toch een goede soundtrack bij take-off. _O_
Jack does it in real time...
  woensdag 8 maart 2017 @ 18:34:18 #6
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_169375984
Hoe zouden ze in die "gezellige" business suites de stoelen tot 180 graden flatbeds ombouwen? Ik zie het niet.

En met die Boeing 737 Max 9 lijkt me het einde van de verlenging wel in zicht als ze die staart heel willen houden.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 18:38:44 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169376045
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:35 schreef DeeBee het volgende:
Moet de rest maar eens beter hun best gaan doen. #teamzandbak
Die maatschappijen krijgen dikke injecties vanuit de overheid van de oliestaten waarin ze gevestigd zijn. Daar valt niet tegen te concurreren ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169381948
quote:
10s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:56 schreef flipsen het volgende:
En tot zo ver de objectieve berichtgeving :P
Ik heb nooit gepretendeerd aan objectieve berichtgeving te doen. Daarnaast is het een forum; mag mijn mening hebben toch? :P
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 18:34 schreef buzz1291 het volgende:
Hoe zouden ze in die "gezellige" business suites de stoelen tot 180 graden flatbeds ombouwen? Ik zie het niet.
Stoelen zijn verspringen ten opzichte van elkaar. Voeteneinde van de ene stoel gaat onder de 'tafel' van de ander.
quote:
En met die Boeing 737 Max 9 lijkt me het einde van de verlenging wel in zicht als ze die staart heel willen houden.
Toestel word niet langer hoor.
Maar de Max 10 wordt wel langer, maar inderdaad met een beetje; juist om die reden.
(Maar ook omdat een flinke stretch andere motoren e.d. nodig heeft)
pi_169389653
ORDInsider twitterde op donderdag 09-03-2017 om 03:23:48 Belt loader being used to load KLM flight caught on fire while attached to the aircraft at Gate M-8. Photo by Steve… https://t.co/6cx9LetGuL reageer retweet
pi_169395922
Toestel (PH-BFE) is na vier uur vertraging alsnog vertrokken.
--
  donderdag 9 maart 2017 @ 18:03:13 #11
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169395984
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:59 schreef inkjet het volgende:
Toestel (PH-BFE) is na vier uur vertraging alsnog vertrokken.
Zal wel flink gestonken hebben in dat toestel.
  donderdag 9 maart 2017 @ 20:26:20 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169399365
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
Toestel word niet langer hoor.
Maar de Max 10 wordt wel langer, maar inderdaad met een beetje; juist om die reden.
(Maar ook omdat een flinke stretch andere motoren e.d. nodig heeft)
Slechts 1,68 meter idd, genoeg voor 12 extra stoelen.

En daarmee is de maximale lengte voor een 737 wel bereikt. Het toestel staat voor moderne begrippen erg laag op zijn pootjes. Bij verdere verlenging wordt de afstand tussen de staart en het landingsgestel te groot, waardoor de staart idd de baan gaat raken. Grotere motoren is ook niet meer mogelijk, het grootst mogelijke hangt hier al onder.

Waarom die pootjes zo klein zijn? De 737 is gebaseerd op de 727, welke weer gebaseerd was op de 707. 60 jaar geleden had ze nog geen enkel vermoeden dat er 60 later nog basis van dát ontwerp een nieuw vliegtuig van de band zou rollen. Interessant wel om te weten dat de 737 oorspronkelijk bedacht is als "kleine" 727, terwijl de 737 inmiddels groter is dan de oorspronkelijke 727.
Door de grote overeenkomsten tussen de toestellen konden piloten ook makkelijk een typerating voor een nieuwer model behalen en worden de onderhoud- en ontwikkelkosten beperkt doordat steeds voort geborduurd kon worden op het voorgaande model. Beiden hebben mede bijgedragen aan het succes van de 737.

Boeing had hier in de jaren 80 al op gerekend en kwam met de 757, die staat hoger op zijn poten (net zoals de A320 familie) en geeft dus de ruimte voor een langere romp en grotere motoren. Doordat dit model dermate af ging wijken van de 737 leverde dit ook een nieuwe type-rating en hogere onderhouds- en ontwikkelkosten op. Om dit (deels) te ondervangen werd het eea gecombineerd met de 767, wat er in resulteerde dat ze dezelfde type-rating kregen.

Toch is de 757 niet beoogde opvolger van de 727 geworden, imho komt dat enerzijds omdat veel maatschappijen die behoefte hebben aan een 200 seats narrowbody lang niet altijd met widebodies vliegen. (Zij hebben er dan ook helemaal niets aan dat hun piloten ook op een widebody kunnen vliegen). En anderzijds was het misschien geen slimme zet van Boeing om uitgerekend in dezelfde tijd met de 737-300 te komen: De eerste 737 met grotere motoren.

En daarmee heeft de 737-300 (en later NG) m.i. een groot deel van de 757-markt opgesnoept. Het zal mij echter niks verbazen als Boeing nu voor de laatste keer met een verbetering komt op de 737 en dat over een aantal jaar een vernieuwde versie van de 757 wordt aangekondigd.
So we just called him Fred
pi_169400223
quote:
Het zal mij echter niks verbazen als Boeing nu voor de laatste keer met een verbetering komt op de 737 en dat over een aantal jaar een vernieuwde versie van de 757 wordt aangekondigd.
Ik heb elders gelezen over een 797 met twee isles en 230-260 seats. Deze zou over de Atlantische Oceaan moeten kunnen vliegen. Hij past tussen de 737 en 787 in. Er wordt al lang gespeculeerd over een 'Middle Of the Market' oplossing.
--
  donderdag 9 maart 2017 @ 20:58:25 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169400487
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 20:51 schreef inkjet het volgende:
Ik heb elders gelezen over een 797 met twee isles en 230-260 seats. Deze zou over de Atlantische Oceaan moeten kunnen vliegen. Hij past tussen de 737 en 787 in. Er wordt al lang gespeculeerd over een 'Middle Of the Market' oplossing.
ah, je begrijpt, ik had voor het typen van mijn posts mezelf nog niet bijgelezen ;)

Interessant dat Boeing gaat voor een korte widebody.
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 9 maart 2017 @ 21:31:33 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169401497
Vrij recent was toch ook gezegd dat ism Ryanair werd gewerkt aan een nieuwe 757? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 9 maart 2017 @ 21:38:18 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169401703
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 21:31 schreef derLudolf het volgende:
Vrij recent was toch ook gezegd dat ism Ryanair werd gewerkt aan een nieuwe 757? :)
Jep: https://www.upinthesky.nl(...)eing-aan-nieuwe-757/

Maar O'Leary lijkt in dat artikel te zinspelen op een narrowbody, terwijl Boeing met een widebody zegt te komen.
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 9 maart 2017 @ 21:40:26 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169401774
quote:
7s.gif Op donderdag 9 maart 2017 21:38 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Jep: https://www.upinthesky.nl(...)eing-aan-nieuwe-757/

Maar O'Leary lijkt in dat artikel te zinspelen op een narrowbody, terwijl Boeing met een widebody zegt te komen.
Eigenlijk maakt het ook niet uit toch? Nieuwe typerating moet er toch wel komen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 9 maart 2017 @ 23:51:59 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169404788
De Belgische luchtmacht en RAF waren eerder deze week druk met het escorteren van een vlucht naar Birmingham waarmee geen radiocontact meer mogelijk was:

So we just called him Fred
  vrijdag 10 maart 2017 @ 00:00:39 #19
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169404939
Op vakantie?

Malta?
Ibiza?
Ik wil naar Latakia!

Als je Russisch kunt; de reporter heet Aleksander Kots:

... Zitten vast paar nieuwen bij!

Kubinka in september, de mooiste foto van 2016:


Links of rechts? We konden hier kiezen, het werd Ryazan:


[ Bericht 13% gewijzigd door PluggieOD op 10-03-2017 00:14:47 ]
pi_169407060
quote:
[
Eigenlijk maakt het ook niet uit toch? Nieuwe typerating moet er toch wel komen :)
Daarom zijn veel operators ook blij met de nieuwste A321's. Die leveren doorgroei in bereik en stoelen op binnen de al bestaande productlijn.
--
pi_169410303
Sinds wanneer vertrekken er vluchten vanaf Woensdrecht?

I was built to be the best, the number one and nothing less!
  vrijdag 10 maart 2017 @ 12:56:31 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169410555
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 12:43 schreef biertapper het volgende:
Sinds wanneer vertrekken er vluchten vanaf Woensdrecht?

[ afbeelding ]
Charter voor defensie. Komt wel vaker voor, Transavia vliegt ook wel eens voor defensie vanaf Woensdrecht.

Kan trouwens ook een afnamevlucht zijn, dit toestel gaat weer terug van Vueling naar AirBerlin.
So we just called him Fred
pi_169410668
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 12:56 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Charter voor defensie. Komt wel vaker voor, Transavia vliegt ook wel eens voor defensie vanaf Woensdrecht.

Kan trouwens ook een afnamevlucht zijn, dit toestel gaat weer terug van Vueling naar AirBerlin.
Duidelijk ^O^
I was built to be the best, the number one and nothing less!
  vrijdag 10 maart 2017 @ 13:05:47 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169410728
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 13:02 schreef biertapper het volgende:

[..]

Duidelijk ^O^
Nog wat aanvullende info over de civiele activiteiten van Fokker op Woensdrecht:
http://www.fokker.com/Woensdrecht
So we just called him Fred
pi_169422565
--
pi_169425007


Eerste widebody voor Iran Air sinds 2007
quote:
Iran Air heeft voor het eerst in tien jaar weer een nieuwe widebody in gebruik genomen. Airbus leverde de eerste A330-200 vrijdag af.

De A330-200 maakt deel uit van de grote order die Iran Air vorig jaar bij Airbus plaatste. De maatschappij bestelt honderd toestellen bij de Frans/Duitse vliegtuigbouwer. Het merendeel van de toestellen zijn widebody’s.

Het toestel is ingedeeld in twee klassen en biedt plaats aan 238 passagiers. De nieuwe Airbus wordt ingezet op routes naar Europa, Peking en Kuala Lumpur. Airbus bouwt vier A330-200’s voor Iran Air. Eerder leverde Airbus al twee A321’s aan de maatschappij.

A340
De laatste wideboydy die Iran Air in gebruik nam was een A340. Dit was in 2007, toen er al sancties tegen het land golden. De A340 was geen nieuw vliegtuig, maar werd een paar maanden geleaset van de Venezolaanse maatschappij Conviasa.

Snel
De maatschappij krijgt het toestel relatief snel nadat de firm order voor 100 nieuwe toestellen definitief werd. Dit gebeurde namelijk pas in december 2016. Het toestel dat Airbus vrijdag afleverde, was in eerste instantie bedoeld voor Avianca, meldt Reuters. De Colombiaanse maatschappij besloot echter om de order voor de A330’s te verkleinen.

De A330-200 die nu voor Iran Air is, was al gebouwd toen Avianca het toestel niet meer wilde. Tussen januari 2014 en januari 2017 stond het vliegtuig daarom gestald in de woestijn van Teruel in Spanje.
De tweede A330 staat al in Toulouse en zal binnen enkele dagen ook geleverd worden.

En Dubai World Central heeft haar eerste geplande A380 vlucht ontvangen en het was niet Emirates:



(Korean Air zal een paar keer de A380 invliegen met passagiers die daar aan een cruise beginnen)
pi_169434018


Het bekende/beruchte Myrtle Avenue in Londen.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 15:41:46 #28
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169434289
Volgens mij is de wereld weer een MD-83 armer. Onderstaand toestel probeerde op te stijgen, maar op het allerlaatste moment is de start afgebroken door de piloten. Helaas was er te weinig baan over om voor het einde van de baan tot stilstand te komen.


Foto: Jon Sanderson
So we just called him Fred
  Moderator zaterdag 11 maart 2017 @ 17:24:37 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169436286
Waar is die kist met die Turk uiteindelijk geland? Want ik neem aan dat ie niet voldoende kerosine had om terug te vliegen.

En hoezo zijn niet alle vliegtuigen zichtbaar op Flightradar24? Ik kon de heli die meevloog boven de ronde van Drenthe niet terug vinden toen die boven me hing.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169436430
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:24 schreef derLudolf het volgende:
En hoezo zijn niet alle vliegtuigen zichtbaar op Flightradar24? Ik kon de heli die meevloog boven de ronde van Drenthe niet terug vinden toen die boven me hing.
Het uitzenden van extra data via ADS-B is niet verplicht. Je ziet dus niet alles op flightradar en vergelijkbare sites, want die gebruiken juist die data.
Toestel heeft uiteraard wel een transponder.

Heel veel GA (general aviation) zul je dus niet kunnen volgen.
pi_169438138
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:24 schreef derLudolf het volgende:
En hoezo zijn niet alle vliegtuigen zichtbaar op Flightradar24? Ik kon de heli die meevloog boven de ronde van Drenthe niet terug vinden toen die boven me hing.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 17:30 schreef Piles het volgende:
Het uitzenden van extra data via ADS-B is niet verplicht. Je ziet dus niet alles op flightradar en vergelijkbare sites, want die gebruiken juist die data.
Toestel heeft uiteraard wel een transponder.

Heel veel GA (general aviation) zul je dus niet kunnen volgen.
Naast ADS-B toont FR24 bijvoorbeeld ook luchtverkeer aan de hand van MLAT en radar-data (in de VS).

En dat niet alles zichtbaar is op FR24 heeft meerdere reden. MLAT werkt niet echt goed bij lagere altitudes en een groot aantal vliegtuigen wordt ook geblokkeerd; zoals militair spul, zakenjets etc.
Wat dat laatste betreft; er zijn ook sites die dergelijk verkeer niet blokkeren.

Als je zelf echter een antenne hebt staan kun je dergelijk spul wel vaak ontvangen; zo zeg ik de begeleidende KDC-10 tanker boven de Noordzee Nederland naderen toen die met de F-35 naar Nederland kwam. Ook de F-16's e.d.
pi_169440951

(I know; niet bepaald vaste prik op Rotterdam)

CityJet stopt met vluchten van Rotterdam naar London City
quote:
DUBLIN - CityJet stopt met vliegen tussen Rotterdam The Hague Airport en London City Airport. De laatste vlucht vindt plaats op 30 april, bevestigt de regionale luchtvaartmaatschappij op Twitter. Met het vertrek van CityJet verliest Rotterdam The Hague Airport opnieuw een vaste gebruiker.

In de afgelopen maanden staakten Turkish Airlines en Flybe al hun vluchten; binnenkort stopt ook BMI Regional met vliegen naar de Rotterdamse luchthaven. Daarentegen breiden Transavia, TUIfly en Corendon deze zomer het aantal vluchten uit.

De Ierse luchtvaartmaatschappij vliegt op dit moment nog tot vier keer per dag op deze route. Daarbij concurreert CityJet met British Airways. Die maatschappij blijft als enige tussen Rotterdam en de Londense stadsluchthaven vliegen.

CityJet was jarenlang actief op de route Rotterdam-Londen. Toen het bedrijf nog een dochterbedrijf was van Air France-KLM werden de activiteiten van VLM Airlines onder de CityJet-vlag uitgevoerd. Nadat CityJet werd overgenomen en vervolgens zelfstandig werd, bleef de maatschappij zelf op de route actief.

Nieuwe strategie
Het bedrijf is bezig met een strategiewijziging. Het aantal eigen lijndiensten wordt verminderd en in plaats daarvan legt CityJet zich meer toe op charters en vluchten in opdracht van andere maatschappijen. Zo vliegt de maatschappij op regionale routes voor SAS en worden komende zomer enkele Sukhoi Superjet 100’s ingezet voor Brussels Airlines.

Topman Pat Byrne zei eerder de maand dat nog dit jaar tachtig procent van de Avro RJ85’s, Sukhoi Superjets en Bombardier CRJ900’s worden ingezet ten behoeve van andere luchtvaartmaatschappijen en op charters. CityJet blijft wel vanaf Amsterdam en Antwerpen naar London City Airport vliegen.
  zaterdag 11 maart 2017 @ 23:23:21 #33
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169447054
Civiel mag niet, op het platform mag wel.Worden goed opgevoed:


[ Bericht 16% gewijzigd door derLudolf op 12-03-2017 11:13:18 ]
  zondag 12 maart 2017 @ 01:46:06 #34
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169452148
Tom Houquet uit Belgie leert ze het ook:


*knip*

[ Bericht 8% gewijzigd door derLudolf op 12-03-2017 11:14:02 ]
pi_169463383
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:44 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
(I know; niet bepaald vaste prik op Rotterdam)

CityJet stopt met vluchten van Rotterdam naar London City

[..]

Zou mooi zijn als KLM deze vluchten overneemt met een E175. Zie het helaas niet gebeuren :P
Trotse Twentenaar
pi_169466299
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 16:48 schreef zlotka het volgende:

[..]

Zou mooi zijn als KLM deze vluchten overneemt met een E175. Zie het helaas niet gebeuren :P
Niet meer vanaf Rotterdam inderdaad.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_169509489
Etihad tijdelijk met Airbus A340 naar Schiphol
quote:
SCHIPHOL - Etihad Airways vergroot in het zomerseizoen tijdelijk de stoelcapaciteit op vluchten tussen thuisbasis Abu Dhabi en Schiphol. Vanaf eind april wordt de huidige Airbus A330-200 vervangen door de grotere A340-600.

Tussen 27 april en 20 mei komt de A340-600 zeer regelmatig langs op Schiphol. Dat is waarschijnlijk voor het laatst, aangezien de luchtvaartmaatschappij het type in de loop van dit jaar vaarwel zegt. Het viermotorige toestel wordt geleidelijk vervangen door de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350, die een stuk zuiniger zijn in gebruik.

De A330-200 biedt bij Etihad plaats aan 22 passagiers in Business en 250 in Economy Class. De grotere A340-600 heeft 316 stoelen, verdeeld over Economy, Business en First Class.
Dat wordt dus nog even genieten van deze beesten van toestellen.
Denk dat er heel wat spotters heel goed de bewegingen van A6-EHJ gaan volgen. :P




En herinneren we ons nog het klachtenverhaal van de buren van Schiphol?
De Duitsers doen er nog een flink schepje bovenop:

FRANKFURT AIRPORT HEEFT LAST VAN 'FLUGLÄRM-TROLLE'
quote:
FRANKFURT - Niet alleen Schiphol, maar ook Frankfurt Airport heeft last van een klein groepje omwonenden dat de luchthaven bestookt met klachten over geluidsoverlast. In 2016 ontving Frankfurt Airport het enorme aantal van 5,6 miljoen klachten. Dat komt neer op twaalf klachten per vliegbeweging.
Driekwart van alle klachten zijn afkomstig van slechts drie personen, door de luchthaven Fluglärm-Trolle worden genoemd.


Dat meldt de luchthaven in het jaarverslag over klachten over geluidsoverlast. De veelklagers verstoren de resultaten danig. De luchthaven wijst erop dat het aantal klagers is gedaald. In de afgelopen vijf jaar is gedaald van ruim 4. 000 naar iets meer dan 2.300. Het aantal 'veelklagers' is juist wel toegenomen.

De elfkoppige afdeling van Frankfurt Airport die zich bezighoudt met klachten over geluidsoverlast heeft het er maar druk mee. Het hoofd van de afdeling klaagt in Duitse media dat de mogelijkheid om diepgaand onderzoek naar klachten over geluidsoverlast te doen door de enorme stortvloed praktisch onmogelijk is.

Als maatregel is de norm om iemand als ‘veelklager’ aan te duiden naar beneden bijgesteld naar 3.000 klachten per jaar. Het aantal veelklagers is in 2016 daarmee gegroeid van 3 tot 96 personen, die gezamenlijk goed waren voor 97 procent van de 5,6 miljoen klachten.

Eerder deze maand bleek dat een groepje van 35 omwonenden Schiphol het afgelopen jaar heeft bestookt met 158.000 klachten over geluidsoverlast. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) noteerde in totaal 217.000 klachten, ingediend door bij elkaar 5.900 mensen uit de omgeving van Schiphol.
Het exact aantal is 5.593.806 klachten. Dat zijn er 15.325 per dag ofwel elke 6 seconden een klacht.
En dus 3/4 van de klachten komen van 3 mensen. Dat is 1.398.451 klachten per persoon per jaar,
3831 klachten per dag, 160 klachten per uur, 2,7 klachten per minuut.
Schijnbaar stuurt een van die drie personen zo'n 5000 klachten per dag; 4x meer dan er vluchten zijn...
pi_169538156
Best bijzonder Boeing 747 nieuws.

Afgelopen zaterdag is HL7423 van Asiana Airlines naar Tel Aviv gevlogen.
Hier zal deze 747-400 Combi worden omgebouwd naar een full-freighter 747.

Dit is op zich al opvallend nieuws gezien er de laatste jaren geen 747 is omgebouwd naar full-freighter.
Asiana heeft in december 2006(!) een order geplaatst bij het Israëlische Bedek Aviation Group voor het ombouwen van 3 toestellen met opties voor nog eens 3 toestellen. (Hun gehele 747-400M vloot dus).
In 2007 zijn de eerste drie 747's omgebouwd naar full-freighter.
In 2010 werd een van de opties omgezet naar order en werd nog een 747 omgebouwd.
Eind november 2016 is nog een 747 naar Tel Aviv gevlogen en nu dus afgelopen zaterdag de laatste.

HL7423 maakte haar laatste commerciële vlucht op 4 maart van Hanoi naar Seoul.
Dit betekent ook dat sinds die dag KLM de laatst overgebleven airline ter wereld is die nog commerciële vluchten maakt met 747-combi's.
2 jaar lang waren KLM en Asiana de laatst overgebleven airlines die 747-combi toestellen had nadat op
5 januari 2015 Eva Air de laatste vlucht ermee maakte.

Er zijn nog 3 andere 747-400M's over die mensen vervoeren; Dubai Air Wing / Royal Flight A6-COM,
CN-MBH van de Marokkaanse overheid (die het toestel in 2015 overnamen van de Abu Dhabi Amiri Flight)
en 9K-ADE van de Emir van Koeweit.
Die eerste twee zijn VIP-toestellen en vervoeren dus geen 'normale' passagiers.
De Koeweit kist wordt uitgeleend aan Kuwait Airways als de Emir het toestel niet nodig heeft.
Deze vervoert dus nog wel passagiers maar ik durf met redelijke zekerheid te stellen dat deze geen vrachtruimte meer heeft achterin. (van de Dubai en Marokkaanse 747 weet ik dat niet helemaal zeker)
Overigens is dat ook een bijzonder toestel omdat het een ziekenhuis aan boord heeft en de upper deck verboden toegang is omdat dat de persoonlijke ruimte is van de Emir (slaapkamer en kantoor).

De 10 overgebleven 747-400M's van KLM zijn dus de allerlaatste 747-Combi toestellen ter wereld;
de oudere classic-combi's meegerekend.
KLM was ook de eerste 747-400M gebruiker; op 1 september 1989 namen ze PH-BFC op in de vloot waarmee ze op 12 september de eerste 747-400M commerciële vlucht uitvoerden.
Een dag later kondigde Boeing het 747-400F programma aan.
Op 10 april werd de laatste Boeing 747-400M van de Boeing productielijn geleverd aan KLM (PH-BFY)
Boeing heeft in totaal 61 747-400M's gebouwd.

Het concept van de 747-combi is overigens ook het resultaat van KLM: tijdens de oliecrisis begin jaren '70 ondervonden zij dat hun 747-400's te groot waren. Daarop verbouwden ze een aantal 747-200's door er achterin in de lengte een scheidingswand te plaatsen; links cargo en rechts nog een rij stoelen.

Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:14:08 #39
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169558155
Over 747 combi's gesproken. De -BFH staat met panne op Curaçao.
Ik dacht altijd dat KLM alleen full pax naar Curaçao inzette :?
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 00:30:07 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169558859
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:53 schreef Iemand91 het volgende:

En herinneren we ons nog het klachtenverhaal van de buren van Schiphol?
De Duitsers doen er nog een flink schepje bovenop:

[b]FRANKFURT AIRPORT HEEFT LAST VAN 'FLUGLÄRM-TROLLE'


[..]

Het exact aantal is 5.593.806 klachten. Dat zijn er 15.325 per dag ofwel elke 6 seconden een klacht.
En dus 3/4 van de klachten komen van 3 mensen. Dat is 1.398.451 klachten per persoon per jaar,
3831 klachten per dag, 160 klachten per uur, 2,7 klachten per minuut.
Schijnbaar stuurt een van die drie personen zo'n 5000 klachten per dag; 4x meer dan er vluchten zijn...
Kan dat volk niet gewoon aan het werk gaan en zich nuttig maken voor de maatschappij?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:31:02 #41
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169558887
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:14 schreef FredvZ het volgende:
Over 747 combi's gesproken. De -BFH staat met panne op Curaçao.
Ik dacht altijd dat KLM alleen full pax naar Curaçao inzette :?
Volgens mij vliegen er soms ook 2 vluchten op een dag daar heen. Nooit 2x full pax 747.
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:40:40 #42
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169559262
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Volgens mij vliegen er soms ook 2 vluchten op een dag daar heen. Nooit 2x full pax 747.
Dat was nog in de tijd dat Curaçao werd gecombineerd met st.Maarten, dan vloog er twee keer per week óók een A330-200 naar Curaçao.
Nu wordt er zowel heen als terug rechtstreeks naar Curaçao en blijkbaar is het niet altijd lonend om een full pax in te zetten.
So we just called him Fred
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:42:01 #43
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_169559307
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:40 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat was nog in de tijd dat Curaçao werd gecombineerd met st.Maarten, dan vloog er twee keer per week óók een A330-200 naar Curaçao.
Nu wordt er zowel heen als terug rechtstreeks naar Curaçao en blijkbaar is het niet altijd lonend om een full pax in te zetten.
Dat laatste kan ik me niet voorstellen. Ik ben een keer of 7 die kant op geweest en alle vluchten een 100% bezetting op full pax.
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:44:56 #44
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169559418
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:42 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Dat laatste kan ik me niet voorstellen. Ik ben een keer of 7 die kant op geweest en alle vluchten een 100% bezetting op full pax.
En toch vliegen de PH-BFH en -BFY in elk geval sinds januari dit jaar regelmatig die kant op.
Minimaal 2 keer per week vliegt er nu een combi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred op 16-03-2017 00:53:36 ]
So we just called him Fred
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:47:49 #45
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169559536
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
2017-03-15 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:39    14:50 AST    Landed 14:42    
2017-03-14 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:13    14:50 AST    Landed 14:36    
2017-03-13 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:52    14:50 AST    Landed 15:11    
2017-03-12 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:31    14:50 AST    Landed 14:48    
2017-03-11 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:21    14:50 AST    Landed 14:48    
2017-03-10 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:24    14:50 AST    Landed 14:57    
2017-03-09 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:20    14:50 AST    Landed 14:48    
2017-03-08 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:31    14:50 AST    Landed 15:10    
2017-03-07 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:20    14:50 AST    Landed 15:14    
2017-03-06 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:30    14:50 AST    Landed 15:12    
2017-03-05 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:38    14:50 AST    Landed 15:22    
2017-03-04 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:31    14:50 AST    Landed 14:53    
2017-03-03 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:33    14:50 AST    Landed 14:36    
2017-03-02 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    11:22    14:50 AST    Landed 15:24    
2017-03-01 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:40    14:50 AST    Landed 15:14    
2017-02-28 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:19    14:50 AST    Landed 14:40    
2017-02-27 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:22    14:50 AST    Landed 14:30    
2017-02-26 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:21    14:50 AST    Landed 14:39    
2017-02-25 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    12:36    14:50 AST    Landed 17:05    
2017-02-24 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:49    14:50 AST    Landed 15:17    
2017-02-23 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:46    14:50 AST    Landed 15:02    
2017-02-22 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:25    14:50 AST    Landed 14:46    
2017-02-21 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    11:27    14:50 AST    Landed 15:52    
2017-02-20 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    11:07    14:50 AST    Landed 15:27    
2017-02-19 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:26    14:50 AST    Landed 14:40    
2017-02-18 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:43    14:50 AST    Landed 14:58    
2017-02-17 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:52    14:50 AST    Landed 15:13    
2017-02-16 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:37    14:50 AST    Landed 15:03    
2017-02-15 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    11:09    14:50 AST    Landed 15:43    
2017-02-14 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:24    14:50 AST    Landed 14:42    
2017-02-13 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:32    14:50 AST    Landed 14:41    
2017-02-12 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:55    14:50 AST    Landed 14:50    
2017-02-11 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    12:16    14:50 AST    Landed 14:50    
2017-02-10 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:45    14:50 AST    Landed 14:50    
2017-02-09 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:30    14:50 AST    Landed 14:40    
2017-02-08 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:51    14:50 AST    Landed 15:25    
2017-02-07 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:44    14:50 AST    Landed 15:26    
2017-02-06 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:34    14:50 AST    Landed 15:28    
2017-02-05 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:34    14:50 AST    Landed 15:21    
2017-02-04 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:41    14:50 AST    Landed 15:21    
2017-02-03 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:27    14:50 AST    Landed 15:18    
2017-02-02 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:26    14:50 AST    Landed 15:02    
2017-02-01 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:44    14:50 AST    Landed 15:31    
2017-01-31 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:33    14:50 AST    Landed 15:02    
2017-01-30 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:38    14:50 AST    Landed 15:02    
2017-01-29 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:18    14:50 AST    Landed 14:50    
2017-01-28 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:33    14:50 AST    Landed 14:45    
2017-01-27 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:32    14:50 AST    Landed 14:48    
2017-01-26 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:55    14:50 AST    Landed 15:04    
2017-01-25 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:21    14:50 AST    Landed 14:35    
2017-01-24 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:45    14:50 AST    Landed 15:02    
2017-01-23 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:44    14:50 AST    Landed 14:55    
2017-01-22 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:52    14:50 AST    Landed 15:12    
2017-01-21 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    10:46    14:50 AST    Landed 14:54    
2017-01-20 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFL)    10:00 CET    10:47    14:50 AST    Landed 15:03    
2017-01-19 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFY)    10:00 CET    10:24    14:50 AST    Landed 14:49    
2017-01-18 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFN)    10:00 CET    10:50    14:50 AST    Landed 14:47    
2017-01-17 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFG)    10:00 CET    10:48    14:50 AST    Landed 15:11    
2017-01-16 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFB)    10:00 CET    10:29    14:50 AST    Landed 14:53    
2017-01-15 Amsterdam (AMS)    Willemstad (CUR)    B744 (PH-BFH)    10:00 CET    11:09    14:50 AST    Landed 15:36
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 16 maart 2017 @ 00:52:59 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169559715
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:44 schreef FredvZ het volgende:

[..]

de PH-BFH en -BFH
Bedtijd Frwd ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 16 maart 2017 @ 00:54:13 #47
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169559761
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Bedtijd Frwd ;)
Daar waar ik de tweede keer BFH zei, bedoelde ik BFY - Stop de tijd!
So we just called him Fred
pi_169559955
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:14 schreef FredvZ het volgende:
Over 747 combi's gesproken. De -BFH staat met panne op Curaçao.
Ik dacht altijd dat KLM alleen full pax naar Curaçao inzette :?
PH-BFH en -BFY zijn aan KLM geleverd als combi-toestellen maar zijn een paar jaar geleden omgebouwd naar full-pax.
  donderdag 16 maart 2017 @ 01:03:04 #49
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_169560038
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 00:59 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

PH-BFH en -BFY zijn aan KLM geleverd als combi-toestellen maar zijn een paar jaar geleden omgebouwd naar full-pax.
Welke kisten zijn er dan nu nog combi?
So we just called him Fred
pi_169560239
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2017 01:03 schreef FredvZ het volgende:
Welke kisten zijn er dan nu nog combi?
Van de overgebleven 19 747's allemaal behalve -BFB, -BFG, -BFL, -BFN en dus -BFH en -BFY.
Van de vertrokken 6 (6 alweer ;( ) ook allemaal behalve -BFA.

De 747-400 vloot bestond dus uit 7 full-pax en 15 combi's; 22 in totaal.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')