abonnement Unibet Coolblue
pi_169372478
quote:
ProRail wil eigen elektriciteit opwekken met grootste zonnedak van het land

In 2030 wil ProRail zijn eigen elektriciteit opwekken. Het spoorbedrijf gaat overal zonnepanelen plaatsen.
Volgens president-directeur Pier Eringa is het spoor al een "hele duurzame sector" en neemt zijn bedrijf de volgende stap naar de toekomst.

Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren maar ook energie opwekken.

CO2-neutraal
ProRail wil uiteindelijk volledig CO2-neutraal funtioneren, door onder meer energie te besparen, het wagenpark te verduurzamen en de energie-doelmatigheid met 2 procent te verbeteren. Ook komt er ledverlichting op de stations en komen daar systemen die regelen dat op de perrons de verlichting dimt als er niemand staat.

Eringa: "Zo versnellen we niet alleen de transitie van fossiele energiebronnen naar duurzame, maar leveren we ook een bijdrage aan de klimaatdoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen."

ProRail heeft becijferd dat in 2015 het elektriciteitsverbruik 135 miljoen kWh was. Dat staat gelijk aan 38.570 huishoudens en dat is weer vergelijkbaar met een middelgrote stad als Hengelo of Almelo.
pi_169372578
Hier kan ik gaan juichen.
Hopelijk volgen de andere bedrijven ook na.
Op naar groene duurzame energie.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_169372817
Goed bezig. Laatst ook al een bericht dat de bovengrondse metrostations in Amsterdam zonnepanelen krijgen.
Langzaam gaan we vooruit.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:26:42 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_169372841
Goed plan!
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:27:31 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_169372859
een koploper heeft een vermogen van 1890kW, 1000W per m2 per uur (1 kWh/m), is de standaard voor zonnepanelen en dit is optimale prestaties dus altijd zon en naar het zuiden gericht.

dat zijn een heel hoop zonnepanelen
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:27:48 #6
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_169372866
het gaat hier om prorail dus niet ns my bad
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_169372943
Mooi man
Uitvinder van de biersmiley.
pi_169372945
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
het gaat hier om prorail dus niet ns my bad
Als ik de verhalen moet geloven rijdt Ns al 100% op windenergie ?
Een paar rondes van zo een windturbine kan een icm 1 km op rijden ofzo
Ik zwaai naar dieren.
pi_169373633
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
een koploper heeft een vermogen van 1890kW, 1000W per m2 per uur (1 kWh/m), is de standaard voor zonnepanelen en dit is optimale prestaties dus altijd zon en naar het zuiden gericht.

dat zijn een heel hoop zonnepanelen
Maar zo'n koploper gebruikt natuurlijk niet continu 1890 kW.

Hier staat in ieder geval dat er in 2013 totaal 1,23 TWh gebruikt werd: http://2013.nsjaarverslag(...)ederla/a1153_default (dieseltreinen dus even niet meegerekend).

Ik lees hier en daar dat een zonnepaneel gemiddeld 250 KWh/m2 oplevert per jaar (dat getal varieert). Om 1,23 TWh op te wekken, heb je dus 1 230 000 / 250 = 4 920 000 m2 aan zonnpanelen nodig. Dat is 4,92 km2. Best aardig wat dus. :+
  woensdag 8 maart 2017 @ 16:32:26 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169374157
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
het gaat hier om prorail dus niet ns my bad
Ja. Het gaat dus vooral om electriciteit voor de stations, en dingen als seinen, spoorwegovergangen, wissels en de verkeersleidingposten. Zouden de winkels op de stations hier nou ook onder vallen?
  woensdag 8 maart 2017 @ 16:46:09 #11
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_169374377
En dit mag wel ProRail?
Helemaal super.
pi_169374380
quote:
8s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:46 schreef Kyubey het volgende:
En dit mag wel ProRail?
Waarom zou dat niet mogen?
Het is niet eens een correcte zin. Ik kan alleen maar gissen naar waar er een komma moet en waar de klemtoon ligt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_169374659
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 16:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogen?
Het is niet eens een correcte zin. Ik kan alleen maar gissen naar waar er een komma moet en waar de klemtoon ligt.
Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTube
  woensdag 8 maart 2017 @ 17:10:29 #14
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_169374681
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTube
Heb je het filmpje nog ergens?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helemaal super.
pi_169374768
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:09 schreef Igen het volgende:
Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTube
Oh, wat een lol :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_169375038
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:31 schreef Geerd het volgende:

[..]

Als ik de verhalen moet geloven rijdt Ns al 100% op windenergie ?
Een paar rondes van zo een windturbine kan een icm 1 km op rijden ofzo
Zucht...
pi_169375232
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zucht...
Wat zit je dwars ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_169375417
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:41 schreef Geerd het volgende:

[..]

Wat zit je dwars ?
dat niet snappen :')
pi_169375476
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:52 schreef Handleiding het volgende:

[..]

dat niet snappen :')
Reageerde alleen op iemand die het even over Ns had (beetje offtopic oke)
Meer niet.
Ik zwaai naar dieren.
pi_169375535
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:56 schreef Geerd het volgende:

[..]

Reageerde alleen op iemand die het even over Ns had (beetje offtopic oke)
Meer niet.
Zucht... Hint: het was niet je offtopic die mij liet zuchten.
pi_169375698
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 18:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zucht... Hint: het was niet je offtopic die mij liet zuchten.
Je zucht wel veel.
Zwaar leven moet je hebben :P
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 8 maart 2017 @ 18:24:39 #22
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_169375855
Interessante feitjes over het verbruik van de trein :P

quote:
Een trein van Utrecht naar Den Bosch verbruikte op de energiezuinige manier dus 271 kWh, wat neerkwam op 18,5 Wh/ton/km. Ter vergelijking, een Tesla Model S verbruikt ongeveer 200 Wh/km, of 80 Wh/ton/km. Ruim 4x zo veel dus.

Utrecht-Den Bosch is over de weg 54km, laten we dus zeggen, 50km over het spoor. Daaruit kunnen we halen dat die trein schijnbaar 290 ton woog. De kinetische energie van die trein bij 140 km/h, is daardoor 61 kWh. Dan heeft het dus ~210 kWh gekost om de trein op gang te houden, over een half uur, dus 420 kW gemiddeld vermogen om op gang te blijven. De trein had 5 wagons, waarin elk 80 mensen kunnen zitten, dus 400 zitplaatsen. Dat is dus ongeveer 1 kW per persoon.

Als we dat vergelijken met auto's: Een auto levert ongeveer 30kW vermogen op de snelweg, waarmee ~5 mensen vervoerd kunnen worden. Dat is 6 kW per persoon. Dus 6x zo veel. Welke gemiddelde bezettingsgraad zou hoger zijn, die van een auto of van een trein?

Dan zouden we ook nog de luchtwrijvingscoefficient kunnen berekenen :P 400 kW, 40 m/s (ruime schattingen nu :P), frontaal oppervlak van iets van 10 m2 volgens Wikipedia. Dat is 10 kN trekkracht, en als we nou stellen dat alles gebruikt wordt voor de luchtweerstand. Opzich rollen treinen best makkelijk namelijk. Dat geeft een Cw van 0,96. Een Hummer heeft een Cw van 0.57. Zo onrealistisch is het dus niet eens, ondanks dat ik een hele hoop verwaarloos :P Zoals verlichting, remcompressor, airco/verwarming etc. Ook zit de trein natuurlijk lang niet de hele tijd op die snelheid.
Geweldig nostaligisch filmpje O+
pi_169375901
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 18:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Interessante feitjes over het verbruik van de trein :P

[..]

Geweldig nostaligisch filmpje O+

Ik ben bang dat er iemand gaat zuchten,,,?
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 8 maart 2017 @ 21:26:26 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_169379971
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 18:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Interessante feitjes over het verbruik van de trein :P

[..]

Geweldig nostaligisch filmpje O+

Schrikbarend om te horen dat er in het ongunstigste geval een derde van de energie verloren gaat over de draden. Als ze toen begonnen waren met 25kV dan was dat probleem inmiddels een stuk kleiner.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_169383839
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:10 schreef Kyubey het volgende:

[..]

Heb je het filmpje nog ergens?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')