quote:ProRail wil eigen elektriciteit opwekken met grootste zonnedak van het land
In 2030 wil ProRail zijn eigen elektriciteit opwekken. Het spoorbedrijf gaat overal zonnepanelen plaatsen.
Volgens president-directeur Pier Eringa is het spoor al een "hele duurzame sector" en neemt zijn bedrijf de volgende stap naar de toekomst.
Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren maar ook energie opwekken.
CO2-neutraal
ProRail wil uiteindelijk volledig CO2-neutraal funtioneren, door onder meer energie te besparen, het wagenpark te verduurzamen en de energie-doelmatigheid met 2 procent te verbeteren. Ook komt er ledverlichting op de stations en komen daar systemen die regelen dat op de perrons de verlichting dimt als er niemand staat.
Eringa: "Zo versnellen we niet alleen de transitie van fossiele energiebronnen naar duurzame, maar leveren we ook een bijdrage aan de klimaatdoelstelling van het klimaatakkoord van Parijs en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen."
ProRail heeft becijferd dat in 2015 het elektriciteitsverbruik 135 miljoen kWh was. Dat staat gelijk aan 38.570 huishoudens en dat is weer vergelijkbaar met een middelgrote stad als Hengelo of Almelo.
Als ik de verhalen moet geloven rijdt Ns al 100% op windenergie ?quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
het gaat hier om prorail dus niet ns my bad
Maar zo'n koploper gebruikt natuurlijk niet continu 1890 kW.quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
een koploper heeft een vermogen van 1890kW, 1000W per m2 per uur (1 kWh/m), is de standaard voor zonnepanelen en dit is optimale prestaties dus altijd zon en naar het zuiden gericht.
dat zijn een heel hoop zonnepanelen
Ja. Het gaat dus vooral om electriciteit voor de stations, en dingen als seinen, spoorwegovergangen, wissels en de verkeersleidingposten. Zouden de winkels op de stations hier nou ook onder vallen?quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:27 schreef cherrycoke het volgende:
het gaat hier om prorail dus niet ns my bad
Waarom zou dat niet mogen?quote:
Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTubequote:Op woensdag 8 maart 2017 16:46 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet mogen?
Het is niet eens een correcte zin. Ik kan alleen maar gissen naar waar er een komma moet en waar de klemtoon ligt.
Heb je het filmpje nog ergens?quote:Op woensdag 8 maart 2017 17:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTube
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
Oh, wat een lolquote:Op woensdag 8 maart 2017 17:09 schreef Igen het volgende:
Het is een insider-grapje, verwijst naar een bepaalde treinspotter op YouTube
Zucht...quote:Op woensdag 8 maart 2017 15:31 schreef Geerd het volgende:
[..]
Als ik de verhalen moet geloven rijdt Ns al 100% op windenergie ?
Een paar rondes van zo een windturbine kan een icm 1 km op rijden ofzo
Reageerde alleen op iemand die het even over Ns had (beetje offtopic oke)quote:
Zucht... Hint: het was niet je offtopic die mij liet zuchten.quote:Op woensdag 8 maart 2017 17:56 schreef Geerd het volgende:
[..]
Reageerde alleen op iemand die het even over Ns had (beetje offtopic oke)
Meer niet.
Je zucht wel veel.quote:Op woensdag 8 maart 2017 18:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zucht... Hint: het was niet je offtopic die mij liet zuchten.
Geweldig nostaligisch filmpjequote:Een trein van Utrecht naar Den Bosch verbruikte op de energiezuinige manier dus 271 kWh, wat neerkwam op 18,5 Wh/ton/km. Ter vergelijking, een Tesla Model S verbruikt ongeveer 200 Wh/km, of 80 Wh/ton/km. Ruim 4x zo veel dus.
Utrecht-Den Bosch is over de weg 54km, laten we dus zeggen, 50km over het spoor. Daaruit kunnen we halen dat die trein schijnbaar 290 ton woog. De kinetische energie van die trein bij 140 km/h, is daardoor 61 kWh. Dan heeft het dus ~210 kWh gekost om de trein op gang te houden, over een half uur, dus 420 kW gemiddeld vermogen om op gang te blijven. De trein had 5 wagons, waarin elk 80 mensen kunnen zitten, dus 400 zitplaatsen. Dat is dus ongeveer 1 kW per persoon.
Als we dat vergelijken met auto's: Een auto levert ongeveer 30kW vermogen op de snelweg, waarmee ~5 mensen vervoerd kunnen worden. Dat is 6 kW per persoon. Dus 6x zo veel. Welke gemiddelde bezettingsgraad zou hoger zijn, die van een auto of van een trein?
Dan zouden we ook nog de luchtwrijvingscoefficient kunnen berekenen 400 kW, 40 m/s (ruime schattingen nu ), frontaal oppervlak van iets van 10 m2 volgens Wikipedia. Dat is 10 kN trekkracht, en als we nou stellen dat alles gebruikt wordt voor de luchtweerstand. Opzich rollen treinen best makkelijk namelijk. Dat geeft een Cw van 0,96. Een Hummer heeft een Cw van 0.57. Zo onrealistisch is het dus niet eens, ondanks dat ik een hele hoop verwaarloos Zoals verlichting, remcompressor, airco/verwarming etc. Ook zit de trein natuurlijk lang niet de hele tijd op die snelheid.
Ik ben bang dat er iemand gaat zuchten,,,?quote:Op woensdag 8 maart 2017 18:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Interessante feitjes over het verbruik van de trein
[..]
Geweldig nostaligisch filmpje
Schrikbarend om te horen dat er in het ongunstigste geval een derde van de energie verloren gaat over de draden. Als ze toen begonnen waren met 25kV dan was dat probleem inmiddels een stuk kleiner.quote:Op woensdag 8 maart 2017 18:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Interessante feitjes over het verbruik van de trein
[..]
Geweldig nostaligisch filmpje
quote:Op woensdag 8 maart 2017 17:10 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Heb je het filmpje nog ergens?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |