abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169368941
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo,

voor mijn scriptie dien ik onderzoek uit te voeren. Vrij logisch. Ik ga me verdiepen in een kwantitatief onderzoek (eindige populatie, enquêtevorm, geen steekproef) en in een kwalitatief onderzoek.

Voor het kwalitatieve onderzoek wil ik een diepte-interview houden onder een gedeelte van een populatie van 187 sportverenigingen in een bepaalde regio, van bridgeclubs tot voetbalclubs. Vanwege ervaringen in het verleden van de organisatie voor wie ik de opdracht doe is de opdracht gekomen vooral sportverenigingen te interviewen die aan kracht- of teamsporten doen.

Mijn vraag: hoe groot moet mijn steekproef zijn onder deze groep, en maakt het voor de betrouwbaarheid van het onderzoek uit als ik bepaalde sportverenigingen eerder selecteer? Als kengetal zal na 18 respondenten saturatie optreden, maar geldt dat ook onder een selecte steekproef?

EDIT: met een betrouwbaarheidsinterval van 95% ben ik tevreden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Melvin_Roeleveld op 08-03-2017 12:11:43 ]
pi_169387305
Het is een beetje lastig hierop antwoorden.

quote:
en maakt het voor de betrouwbaarheid van het onderzoek uit als ik bepaalde sportverenigingen eerder selecteer?
Ja, dat maakt uit. Tenzij deze sportverenigingen toevallig aselect uit het bestand zijn gevist, zullen verenigingen met bepaalde kenmerken (waarop je selecteert) een grotere invloed op je onderzoek hebben.

Verder hangt het erg af van welke vragen je wilt beantwoorden. Wil je enkel bepaalde aspecten van deze verenigingen beschrijven, of wil je bijvoorbeeld ook verbanden leggen? Misschien kun je daar iets meer over vertellen?
No one in this world, so far as I know—and I have researched the records for years, and employed agents to help me—has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people.
pi_169390698
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 08:56 schreef Reya het volgende:
Het is een beetje lastig hierop antwoorden.

[..]

Ja, dat maakt uit. Tenzij deze sportverenigingen toevallig aselect uit het bestand zijn gevist, zullen verenigingen met bepaalde kenmerken (waarop je selecteert) een grotere invloed op je onderzoek hebben.

Verder hangt het erg af van welke vragen je wilt beantwoorden. Wil je enkel bepaalde aspecten van deze verenigingen beschrijven, of wil je bijvoorbeeld ook verbanden leggen? Misschien kun je daar iets meer over vertellen?
Mijn opdrachtgever organiseert een groot sportevenement en wil nu uitbreiden naar een andere regio. De reguliere inschrijvingenstroom verloopt ieder jaar zeer goed, maar er ligt geen plan om grotere groepen en sportverenigingen binnen te halen. Door middel van mijn kwalitatieve onderzoek wil ik in gesprek gaan met verenigingen om er zodoende achter te komen wat hun beweegredenen zijn om wel/niet (als groep) mee te doen aan een dergelijk evenement.
pi_169398035
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:59 schreef Melvin_Roeleveld het volgende:

[..]

Mijn opdrachtgever organiseert een groot sportevenement en wil nu uitbreiden naar een andere regio. De reguliere inschrijvingenstroom verloopt ieder jaar zeer goed, maar er ligt geen plan om grotere groepen en sportverenigingen binnen te halen. Door middel van mijn kwalitatieve onderzoek wil ik in gesprek gaan met verenigingen om er zodoende achter te komen wat hun beweegredenen zijn om wel/niet (als groep) mee te doen aan een dergelijk evenement.
Hoe ga je het kwantitatieve onderzoek laten verlopen? Door middel van een online survey?
No one in this world, so far as I know—and I have researched the records for years, and employed agents to help me—has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people.
pi_169409077
quote:
2s.gif Op donderdag 9 maart 2017 19:34 schreef Reya het volgende:

[..]

Hoe ga je het kwantitatieve onderzoek laten verlopen? Door middel van een online survey?
Kwantitatieve onderzoek ga ik laten verlopen door middel van een online enquête onder de deelnemers van de editie in 2016.
pi_169508787
Oei. Weinig antwoorden. En ik maar denken dat er zeker een aantal alwetenden op dit forum rond liepen.

Vooralsnog staan enkele docenten van mij ook voor dit raadsel. Er zou toch wel een antwoord op zijn?
pi_169534539
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:17 schreef Melvin_Roeleveld het volgende:
Oei. Weinig antwoorden. En ik maar denken dat er zeker een aantal alwetenden op dit forum rond liepen.

Vooralsnog staan enkele docenten van mij ook voor dit raadsel. Er zou toch wel een antwoord op zijn?
Er bestaat niet zoiets als een 95% betrouwbaarheidsinterval bij kwalitatief onderzoek. :) Als je echt kwalitatief onderzoek doet (en dus niet een interview waarin je kwantitatieve data wil destilleren), dan gaat het inderdaad om saturatie en niet om betrouwbaarheidsintervallen. Je onderzoekt dan verschillende redenen om wel/niet mee te doen aan evenementen en die kwantificeer je niet. (Er zijn veel kwalitatieve onderzoekers die zelfs vinden dat antwoorden kwantificeren uit den boze is en dat je vooral niet moet zeggen dat X% van de steekproef vond dat...).

Oftewel: beargumenteer waarom je een bepaald aantal interviews kiest en laat het daarbij. Argumenten kunnen betrekking hebben op het aantal mensen dat je kunt werven (interesse), de tijd die je hebt voor het project en wat jij denkt dat nodig is om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Je kunt er ook voor kiezen om naar dat saturatie punt op zoek te gaan. Dan begin je met interviews en stop je eigenlijk op het moment dat een volgend interview geen nieuwe punten meer op zal leveren. Dit weet je meestal pas als je een aantal interviews gedaan hebt die vooral herhalen wat anderen hebben gezegd in plaats van dat ze nieuwe punten aandragen. :)
pi_169991082
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:36 schreef Operc het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoiets als een 95% betrouwbaarheidsinterval bij kwalitatief onderzoek. :) Als je echt kwalitatief onderzoek doet (en dus niet een interview waarin je kwantitatieve data wil destilleren), dan gaat het inderdaad om saturatie en niet om betrouwbaarheidsintervallen. Je onderzoekt dan verschillende redenen om wel/niet mee te doen aan evenementen en die kwantificeer je niet. (Er zijn veel kwalitatieve onderzoekers die zelfs vinden dat antwoorden kwantificeren uit den boze is en dat je vooral niet moet zeggen dat X% van de steekproef vond dat...).

Oftewel: beargumenteer waarom je een bepaald aantal interviews kiest en laat het daarbij. Argumenten kunnen betrekking hebben op het aantal mensen dat je kunt werven (interesse), de tijd die je hebt voor het project en wat jij denkt dat nodig is om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Je kunt er ook voor kiezen om naar dat saturatie punt op zoek te gaan. Dan begin je met interviews en stop je eigenlijk op het moment dat een volgend interview geen nieuwe punten meer op zal leveren. Dit weet je meestal pas als je een aantal interviews gedaan hebt die vooral herhalen wat anderen hebben gezegd in plaats van dat ze nieuwe punten aandragen. :)
Bedankt voor je antwoord. Zelfs mijn opleiding kan mij geen duidelijk antwoord op deze kwestie geven dus ik ga mee in de lijn die jij bij deze aangeeft.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')