abonnement Unibet Coolblue
pi_169366058
Hallo Allemaal,

we gaan een nieuwe keuken plaatsen, de keukenman adviseerde een slang Diameter 150 voor de afzuigkap.

Nou zit er in deze woning de afzuiging naar het dak met een Diameter 125. de keukenboer adviseerde om deze af te doppen en direct naar buiten te gaan met de afzuiging.

Ik heb dit overlegd met de buren, en zij zien het niet zitten dat ik vlak bij de erfgrens (tussenwoning) met afzuiging naar buiten ga, in verband met kookgeuren in hun tuin en slaapkamer als ze de ramen open hebben staan.

Heeft hier iemand ervaring mee, hoe kan ik dit het beste oplossen? Als ik kies om toch via het dak uit te blazen dan werkt de afzuigkap maar op halve kracht.
zou het schelen als ik halverwege een motortje er tussen zou plaatsen?
  woensdag 8 maart 2017 @ 08:18:39 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169366089
Die afzuiging naar het dak, is dat speciaal om een afzuigkap op aan te sluiten, of gewoon mechanische ventilatie?

In het laatste geval kun je daar niet eens een afzuigkap met motor op aansluiten.

Afzuigkap horizontaal naar buiten komt heel veel voor. Buren moeten niet zo moeilijk doen. Wel proberen te vriend te houden. Indien mogelijk en niet al te kostbaar kun je kijken of het op een plek naar buiten kan komen waar de buren er minder last van hebben.
pi_169366122
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:14 schreef poedelschaap2 het volgende:
Hallo Allemaal,

we gaan een nieuwe keuken plaatsen, de keukenman adviseerde een slang Diameter 150 voor de afzuigkap.

Nou zit er in deze woning de afzuiging naar het dak met een Diameter 125. de keukenboer adviseerde om deze af te doppen en direct naar buiten te gaan met de afzuiging.

Ik heb dit overlegd met de buren, en zij zien het niet zitten dat ik vlak bij de erfgrens (tussenwoning) met afzuiging naar buiten ga, in verband met kookgeuren in hun tuin en slaapkamer als ze de ramen open hebben staan.

Heeft hier iemand ervaring mee, hoe kan ik dit het beste oplossen? Als ik kies om toch via het dak uit te blazen dan werkt de afzuigkap maar op halve kracht.
zou het schelen als ik halverwege een motortje er tussen zou plaatsen?
Heb recent mijn circulatiekap (was waardeloos principe) omgebouwd tot afzuigkap en met 125 mm buis via het dak naar buiten. Werkt prima en ik heb de buis met isolatiemateriaal omwikkeld tegen geluid. Nu is die afzuigkap stiller, dan diezelfde circulatiekap destijds was. Verder is een gat maken in een buitenmuur (spouw) een klus met behoorlijk wat stof en ellende, dus ik zou zeker de bestaande dakafvoer gebruiken.

Onze afzuigkap heeft 3 standen, op 1 & 2 hebben we al genoeg capaciteit met die 125 mm.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 08-03-2017 11:14:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169367584
Ik zou net als jouw buren ook niet zo zitten springen om een afzuigkap door de gevel. En wel om de genoemde reden. Ga je lekker kokkerellen met de afzuigkap op vol vermogen om kookluchtjes in huis zo veel mogelijk te voorkomen, ruikt vervolgens je hele bovenverdieping naar de heerlijke maaltijd die je net hebt bereid omdat het slaapkamerraam nog een stukje open stond.

125mm door het dak zal ook echt geen probleem zijn. Je zal alleen iets minder luchtafvoer hebben dan volgens het boekje. De pijp naar zolder moet alleen niet zijn aangesloten op de mechanische ventilatie, maar echt uitsluitend een pijp voor de afzuigkap in de keuken zijn.
pi_169367900
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:14 schreef poedelschaap2 het volgende:

Ik heb dit overlegd met de buren, en zij zien het niet zitten dat ik vlak bij de erfgrens (tussenwoning) met afzuiging naar buiten ga, in verband met kookgeuren in hun tuin en slaapkamer als ze de ramen open hebben staan.

De uitblaasopening moet >2 meter van de erfgrens af zijn. Bouwbesluit art. 30.3 of 3.52 of zoiets.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:45:14 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169370098
Ik moest bij dit topic trouwens meteen aan deze aflevering denken:

http://www.npo.nl/de-rijdende-rechter/21-02-2017/KN_1687992

Als je maar niet de hele dag aardappels gaat bakken om de buren te stangen :{w ;)
pi_169373171
Haha bedankt voor de reacties,

ja wij krijgen een groot 6 pits losstaand fornuis, en daar komt ook een sterke bijbehorende afzuigkap bij. deze heeft veel meer zuigvermogen dan vroeger. vandaar dat vroeger 125mm genoeg was, en nu minimaal 150mm wordt geadviseerd.

Ik denk dat ik gewoon maar aansluit op de 125mm buis naar het dak. Ik weet geen betere oplossing. Ik denk een extra ventilator er tussen zetten dat het weinig effect heeft.

een gat van 160mm boren In de gevel is echt 2 minuten werk, en een beetje stof tijdens een verbouwing is nou ook niet zo erg, dus dat haalt mij niet over de streep haha.
pi_169377381
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:44 schreef poedelschaap2 het volgende:

een gat van 160mm boren In de gevel is echt 2 minuten werk,
Ik wil je het wel eens zien doen....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 20:47:23 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169378730
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 19:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik wil je het wel eens zien doen....
Naja, iets meer werk.
Maar het is wel te doen tijdens een verbouwing ;)
pi_169379438
quote:
..Heb recent mijn circulatiekap (was waardeloos principe) omgebouwd tot afzuigkap en met 125 mm buis via het dak naar buiten....
Heb je dan een afzuigkap met motor en alleen een pijp door het dak of ook nog een extra ventilator ergens halverwege? Ik wil in mijn huis ook de afzuigkap (met motor) van de keuken op de begane grond een meter of 10 hoger door het dak naar buiten brengen maar heb dan wel op ongeveer 2/3 nog een buisventilator zitten die de vaart er in moet houden.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 10:44 schreef blomke het volgende:

[..]

De uitblaasopening moet >2 meter van de erfgrens af zijn. Bouwbesluit art. 30.3 of 3.52 of zoiets.
Dat gaat dan wel over de afvoer van rookgassen, niet die van de afzuigkap. Het bouwbesluit zegt niets daarover. ((een van de) linkjes)
pi_169387219
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:09 schreef _mido het volgende:
Heb je dan een afzuigkap met motor en alleen een pijp door het dak of ook nog een extra ventilator ergens halverwege? Ik wil in mijn huis ook de afzuigkap (met motor) van de keuken op de begane grond een meter of 10 hoger door het dak naar buiten brengen maar heb dan wel op ongeveer 2/3 nog een buisventilator zitten die de vaart er in moet houden.
Nee, geen extra ventilator. Ik zie dat ook niet zo werken met 2 ventilatoren achter elkaar die elkaar beïnvloeden qua druk en flow. I.m.o. worden buizen en leidingen altijd flink overgedimensioneerd. Ik heb jaren in het stromingvak gezeten (stoomleidingen, gasbuizen en waterstroming) en heb vaak geconstateerd dat er "een maat in gezet wordt" die net voorhanden is en meestal overgedimensioneerd. Als jij 10 meter recht omhoog gaat met starre Spiralobuis, blaas je de meeuwen van het dak als je je afzuigkap op stand max. zet
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169387220
quote:
14s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:09 schreef _mido het volgende:
Dat gaat dan wel over de afvoer van rookgassen, niet die van de afzuigkap. Het bouwbesluit zegt niets daarover. ((een van de) linkjes)
Daar komen toch ook rookgassen uit?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 9 maart 2017 @ 11:57:08 #13
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169389780
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 08:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar komen toch ook rookgassen uit?
Hooguit als je op gas kookt toch?

Edit: wat in dit geval zo lijkt te zijn:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:44 schreef poedelschaap2 het volgende:
groot 6 pits losstaand fornuis
pi_169390632
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 11:57 schreef Barrah het volgende:

[..]

Hooguit als je op gas kookt toch?

Edit: wat in dit geval zo lijkt te zijn:

[..]

Aha, ik zie het inderdaad. Dan is dit plaatje wellicht verhelderend:

Hiervandaan.
pi_169391447
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 19:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik wil je het wel eens zien doen....
Met een watergekoelde diamantboor vlieg je echt door een bakstenen binnenmuur/gevel heen en geeft een mooi rond gat.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_169395286
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:42 schreef mister_white het volgende:
Met een watergekoelde diamantboor vlieg je echt door een bakstenen binnenmuur/gevel heen en geeft een mooi rond gat.
Ah, en die heb je gewoon in je schuur op de plank klaarliggen met aansluitingen en boorkop e.d. erbij?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169477338
Je kunt diamantboren gewoon huren voor een paar tientjes bij de betere verhuurbedrijven, dat hoef ik jou toch niet te vertellen..
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_169566763
TS,
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 15:44 schreef poedelschaap2 het volgende:
Haha bedankt voor de reacties,

ja wij krijgen een groot 6 pits losstaand fornuis, en daar komt ook een sterke bijbehorende afzuigkap bij. deze heeft veel meer zuigvermogen dan vroeger. vandaar dat vroeger 125mm genoeg was, en nu minimaal 150mm wordt geadviseerd.

Ik denk dat ik gewoon maar aansluit op de 125mm buis naar het dak. Ik weet geen betere oplossing. Ik denk een extra ventilator er tussen zetten dat het weinig effect heeft.

een gat van 160mm boren In de gevel is echt 2 minuten werk, en een beetje stof tijdens een verbouwing is nou ook niet zo erg, dus dat haalt mij niet over de streep haha.
Die doorvoer naar het dak kan je alleen gebruiken als deze buis absoluut niet gekoppeld is aan de mechanische ventilatie. En aangezien je onderstaande vraag niet beantwoord hebt kunnen wij jou nu niets adviseren...

quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:18 schreef Barrah het volgende:
Die afzuiging naar het dak, is dat speciaal om een afzuigkap op aan te sluiten, of gewoon mechanische ventilatie?

In het laatste geval kun je daar niet eens een afzuigkap met motor op aansluiten.

Afzuigkap horizontaal naar buiten komt heel veel voor. Buren moeten niet zo moeilijk doen. Wel proberen te vriend te houden. Indien mogelijk en niet al te kostbaar kun je kijken of het op een plek naar buiten kan komen waar de buren er minder last van hebben.
pi_169566814
Wij hebben altijd met een motorloos kappie staan koken, omdat de vorige eigenaren van ons huis de plek van het fornuis dusdanig vervelend hadden uitgekozen dat aansluiten op de mechanische ventilatie de enige praktische optie was (fornuis geplaatst tegen de muur die grenst aan de tuin van de achterburen, dichtsbijzijnde andere buitenmuur die niet tegen een andere woning aan zit was 10 strekkende meter verderop. dus dat was niet wenselijk.)

Bij het bepalen van de opstelling van de nieuwe keuken was één van de hardste eisen dat er een afzuiging naar buiten zou komen, waardoor we nu een mooie schouw hebben waarvan de afzuiging door een koofje van 15cm loopt.

Wat een verademing is het dat het nu op de badkamer niet meer ruikt naar het eten dat we hebben staan koken.
Bovendien zal het ook flink schelen in de vettige bende die in de buizen van de MV terecht komt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')