Zsm opzeggen en de maanden die je gestorneerd hebt terug betalen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:12 schreef jvw199 het volgende:
Hallo mede-fokkers,
Sinds 1 december 2015 ben ik lid bij een sportschool, maar omdat ik door mijn studie geen tijd meer had om naar de sportschool te gaan ben ik dan ook niet meer geweest. Omdat ik dacht dat mijn contract af zou lopen in januari heb ik er niet meer op gelet. Sinds kort zit ik nu bij een andere sportschool (want m'n studie ging niet als gepland), maar ik kreeg nog steeds wel afschriften.
Dit vond ik raar en daarom heb ik het geld van de maanden februari en maart teruggeboekt (dat van januari kon ik niet meer terugboeken). Wat blijkt dus, ze hebben hem stilzwijgend verlengd. Is er een manier om hieronder uit te komen, de opzegtermijn is namelijk een maand?
Dit zijn de betere klantenquote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:12 schreef jvw199 het volgende:
Sinds 1 december 2015 ben ik lid bij een sportschool, maar omdat ik door mijn studie geen tijd meer had om naar de sportschool te gaan ben ik dan ook niet meer geweest. Omdat ik dacht dat mijn contract af zou lopen in januari heb ik er niet meer op gelet.
Heb je toevallig een referentie naar het burgerlijk wetboek? Dan kan ik hierom de brief opstellen. (Ik denk dan namelijk aan een schikking van het maandbedrag van februari min de extra kosten, want ik heb dan opgezegd in maart (proberen doet geen kwaad neem ik aan???))quote:Op dinsdag 7 maart 2017 20:41 schreef shazaam het volgende:
als ze /niet/ hebben gemeld dat het tarief meer omhoog ging dan de gangbare verhoging van 5% dan mag je voor zover ik weet zelfs met terugwerkende kracht opzeggen.
Mwah, het viel eigenlijk wel mee hoe lang ik niet had gesport. Ik begon in de herfstvakantie 2015 met een paar maanden gratis vanwege een actie, dus valt het wel mee. Die tijd ging ik best diehard naar de sportschool, iets van 3 a 4 keer per week en anderhalf a twee uur per dag. Maar ja toen kwam het studentenleven om de hoek (dus gesport t/m eind augustus vorig jaar) en toen dat mis ging, moest ik voorrang geven aan m'n studie.quote:
Ik kom zo snel even niet verder dan dit:quote:Op woensdag 8 maart 2017 11:23 schreef jvw199 het volgende:
Heb je toevallig een referentie naar het burgerlijk wetboek? Dan kan ik hierom de brief opstellen. (Ik denk dan namelijk aan een schikking van het maandbedrag van februari min de extra kosten, want ik heb dan opgezegd in maart (proberen doet geen kwaad neem ik aan???))
https://www.consuwijzer.n(...)gen-van-abonnementenquote:Wanneer mag een ondernemer de prijs niet wijzigen?
Staat er niet in de algemene voorwaarden dat de ondernemer de prijs mag wijzigen? Dan mag hij dit ook niet doen. Maar ook als het er wel in staat, mag de ondernemer de prijzen niet steeds zomaar verhogen. Hij moet dit altijd van tevoren aan u laten weten. Heeft hij dit niet gedaan? Dan kunt u eisen dat u gewoon de oude prijs betaalt.
Soms staat in de algemene voorwaarden een onredelijke voorwaarde over prijswijzigingen. Een onredelijke voorwaarde is bijvoorbeeld als de ondernemer in het algemeen zegt 'onder voorbehoud van prijswijzigingen'. Dit is te algemeen. U hoeft dan ook niet akkoord te gaan met de wijziging.
Thanks!quote:Op woensdag 8 maart 2017 11:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik kom zo snel even niet verder dan dit:
[..]
https://www.consuwijzer.n(...)gen-van-abonnementen
(Maar het zal niet de 1e keer zijn dat consuwijzer iets beweerd wat toch niet zou kloppen, neem consuwijzer dus niet onmiddelijk als absolute waarheid aan.)
quote:PER AANGETEKENDE POST EN GEWONE POST
Betreft: Opzegging contract, klacht over prijsverhoging en betalingsachterstand
Rotterdam, 8 maart 2017
Geachte heer/mevrouw van XXXX,
Sinds 1-12-2015 ben ik bij u lid geworden voor de maandelijkse prijs van ¤28,95 per maand. Uiteindelijk bleek dit ¤29,95 te zijn als ik naar mijn afschriften kijk. Maar sinds 25-11-2016 is dit bedrag verhoogd naar ¤32,95, wat duidt op een verhoging van meer dan 10%. Dit is niet conform de huisregels (artikel 5, paragraaf 8), want er zijn, naar mijn vondsten, geen nieuwe overheidsmaatregelen getroffen en daarnaast is dit niet gebeurd per 1 januari.
Daarnaast vind ik het niet rechtvaardig dat mij niet gewezen is op het stilzwijgende contract. Wanneer ik dit had geweten had ik mijn contract eerder opgezegd, maar dit was mij niet bekend gemaakt dus ging ik ervan uit dat ik na de contractduur niet meer hoefde te betalen. Daarom heb ik de laatste twee maanden gestorneerd.
Hoewel er in de huisregels staat dat er binnen een termijn van 30 kalenderdagen moet worden opgezegd, is dit wettelijk verwerpbaar. Daarom wil ik beroep doen op de wet van Dam, waarin staat dat er paar maand opgezegd kan worden.
Al met al wil ik met terugwerkende kracht opzeggen en mijn abonnement kosteloos beëindigen. Indien u geen andere optie beidt, dan ben ik bereid mijn klacht voor te leggen aan de rechtsbijstand. Er is mij geadviseerd dat ik een goede zaak zou kunnen maken en hoop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Mvg,
Jeremy
Hmm, goed punt! Thanks!quote:Op woensdag 8 maart 2017 14:15 schreef shazaam het volgende:
Ik zou persoonlijk aangeven dat je om de zaak niet onnodig lastig te maken voor beiden partijen niet lastig zal doen over het onaangekondigd verhogen met meer dan contractueel was afgesproken op voorwaarde dat zij niet lastig zullen doen over het gestorneerde en dat het contract per eerste gestorneerde maand als opgezegd dient te worden beschouwd.
Je haalt inderdaad verschillende dingen door elkaar
In de voorwaarden staat dat het contract omgezet wordt naar een onbepaalde tijd. Ik was dus bang dat ik er mogelijk nog een jaar aan vast zat, maar dat is dus blijkbaar idd een maand.quote:Op woensdag 8 maart 2017 20:45 schreef tombolafan het volgende:
Je wilt niet per 30 dagen opzeggen maar per maand, want t verschil is?
Zo beter?quote:PER AANGETEKENDE POST EN GEWONE POST
Betreft: Opzegging contract
Rotterdam, 8 maart 2017
Geachte heer/mevrouw van XXXX,
Sinds 1-12-2015 ben ik bij u lid geworden voor de maandelijkse prijs van ¤28,95 per maand. Uiteindelijk bleek dit ¤29,95 te zijn als ik naar mijn afschriften kijk. Maar sinds 25-11-2016 is dit bedrag verhoogd naar ¤32,95, wat duidt op een verhoging van meer dan 10%. Dit is niet conform de huisregels (artikel 5, paragraaf 8).
Daarnaast vind ik het niet rechtvaardig dat mij niet gewezen is op het stilzwijgende contract. Wanneer ik dit had geweten had ik mijn contract eerder opgezegd, maar dit was mij niet bekend gemaakt dus ging ik ervan uit dat ik na de contractduur niet meer hoefde te betalen. Daarom heb ik de laatste twee maanden gestorneerd.
Maar om de zaak niet onnodig lastig te maken wil ik u een schikking aanbieden. Indien u afziet van het gestorneerde bedrag en mij als uitgeschreven beschouwd vanaf januari, dan zal ik op mijn beurt niet moeilijk doen over het onaangekondigde verhogen van de tarieven.
In afwachting van uw reactie, teken ik
Mvg,
Jeremy
Hoeveel lidmaatschappen heb je precies lopen?quote:Sinds 1-12-2015 ben ik bij u lid geworden
Hahahahaquote:Maar om de zaak niet onnodig lastig te maken wil ik u een schikking aanbieden.
zo moeilijk is het nietquote:Beste,
ik ben bij u lid sinds DATUM. Contractueel is toen een maandelijkse contributie van X afgesproken. Verder is contractueel afgesproken dat de contributie jaarlijks met X% verhoogd mag worden. Echter op DATUM is het bedrag met meer dan het afgesproken percentage verhoogd. Namelijk X%
Volgens consumenten recht dient u bij een prijsverhoging groter dan contractueel afgesproken de klant te verwittigen.
Dit is echter niet gebeurd. Had u mij verwittgd zoals u wettelijk verplicht was dan had ik gebruik gemaakt van mijn recht het contract per direct te ontbinden.
Ik heb mijn contributie per maand X gestorneerd en stel voor dat u dat beschouwd als het moment van opzegging en dat wij beiden geen verdere stappen zullen ondernemen.
Indien u daar niet mee akkoord kan gaan dient u deze brief op te vatten als een opzegging per direct en zal ik mij beraden op verdere stappen in verband met de onaangekondigde verhoging van de contributie.
Met vriendelijke groet,
NAAM
Je hebt toch ooit (een jaar eerder) een contract afgesloten? Je maakt me niet wijs dat deze (overigens geheel normale) gang van zaken daarin vermeld is.quote:Op woensdag 8 maart 2017 20:58 schreef jvw199 het volgende:
Daarnaast vind ik het niet rechtvaardig dat mij niet gewezen is op het stilzwijgende contract. Wanneer ik dit had geweten had ik mijn contract eerder opgezegd, maar dit was mij niet bekend gemaakt
fixedquote:Op donderdag 9 maart 2017 00:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Je hebt toch ooit (een jaar eerder) een contract afgesloten? Je maakt me niet wijs dat deze (overigens geheel normale) gang van zaken daarin niet vermeld is.
Dat jij je contract niet leest, kan de sportschool natuurlijk niets aan doen.
Je "schikking" is dan ook een lachertje. Je verweer overigens ook.
Edit: mag vast niet gezegd worden van de mods, we moeten immers liev doen
quote:
*Zucht* Ik ook altijd met mijn te moeilijk denken... Heel erg bedankt!quote:Op woensdag 8 maart 2017 22:18 schreef shazaam het volgende:
[..]
zo moeilijk is het niet
-edit- overigens als ze er niet mee akkoord gaan, zal je hoogstwaarschijnlijk aan het korste eind trekken. Zelfs al zou je volgens een kantonrechter gelijk krijgen, de bedragen zijn simpelweg te klein om daar werkelijk achter aan te gaan.
Nope, dit was mijn eerste sportschool waar ik nu wil opzeggen. Onderhand zit ik al bij een andere omdat deze veel dichter bij is en ik nu weer enorm veel tijd heb. En jep, wel weer een jaarcontract maar ik zie de sportschool nu als een manier om te relaxen en dat had ik vorig jaar niet...quote:Op donderdag 9 maart 2017 00:03 schreef r_one het volgende:
[..]
Je hebt toch ooit (een jaar eerder) een contract afgesloten? Je maakt me niet wijs dat deze (overigens geheel normale) gang van zaken daarin vermeld is.
Dat jij je contract niet leest, kan de sportschool natuurlijk niets aan doen.
Je "schikking" is dan ook een lachertje. Je verweer overigens ook.
Edit: mag vast niet gezegd worden van de mods, we moeten immers liev doen
Ook bij een eerste sportschool krijg je een contract wat je kunt lezen. Dat is het contract wat ik bedoelde met 'eerder / een jaar eerder'; je had immers een jaarabonnement.quote:Op donderdag 9 maart 2017 14:46 schreef jvw199 het volgende:
[..]
Nope, dit was mijn eerste sportschool waar ik nu wil opzeggen. Onderhand zit ik al bij een andere omdat deze veel dichter bij is en ik nu weer enorm veel tijd heb. En jep, wel weer een jaarcontract maar ik zie de sportschool nu als een manier om te relaxen en dat had ik vorig jaar niet...
Daar valt over te discussiëren, zo is bv ook met het herroepinsrecht de termijn 6 maanden indien een verkoper de regels van de wet koop op afstand in de AV anders implementeert (ten nadele van de consument) het recht is hierin dus behoorlijk beschermend voor consumenten, en zeker als je per automatische incasso betaald en het geen opvallend grote bedragen zijn kan een rechter er best wel eens in mee gaan.quote:Op donderdag 9 maart 2017 07:44 schreef Ivo1985 het volgende:
En ook die tariefswijziging kun je waarschijnlijk niet meer succesvol op terugkomen. Je hebt immers meerdere malen het nieuwe tarief betaald zonder protest. Dan ben je waarschijnlijk stilzwijgend akkoord gegaan met de wijziging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |