abonnementen ibood.com bol.com
pi_169355574
Dit is een onderwerp dat eigenlijk al jaren in mijn hoofd rondspookt en getriggerd wordt door gebeurtenissen zoals die in de Bataclan. Ik heb er vaak ook nachtmerries over, de laatste was afgelopen nacht.

Soms ervaar ik een grote angst voor terroristische aanslagen in ons eigen land, ook al woon ik in een klein dorp waar nooit iets zal gebeuren. Het komt gewoon erg dichtbij en het lijkt slechts een kwestie van tijd voor ons land slachtoffer wordt van deze gruweldaden.

Is deze angst terecht? Wat is jullie mening over het hele onderwerp ''terroristische aanslagen in Nederland''? Maken jullie je ook wel eens zorgen?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:25:20 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_169355593
De angst dat jou persoonlijk iets overkomt is niet terecht.

Dat er in Nederland een aanslag plaats kan vinden is inderdaad een reŽle mogelijkheid. Maar de meeste mensen zijn daar ook helemaal niet bang voor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_169355594
Het is gevaarlijker thuis te blijven.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:29:15 #4
47102 Elvi
Omelette du fromage.
pi_169355652
Ik heb ook wel eens last van die angst. Een tijdlang durfde ik ook niet met de trein te reizen. Nu ga ik met de trein naar mn werk dus ik heb me wel over de angst heen gezet. Toen ik met de trein naar Londen ging vond ik het wel moeilijker. Heb toen wel onderzocht hoe ik zou moeten ontsnappen als er iets in de tunnel mis zou gaan :@
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:29:50 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_169355659
Ik was toevallig in Berlijn toen die vrachtwagen door die mensenmassa reed, heb er geen seconde wakker van gelegen of bij stil gestaan eerlijk gezegd. Snap ook niet zo goed hoe mensen zich over zoiets druk kunnen maken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_169355733
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ik was toevallig in Berlijn toen die vrachtwagen door die mensenmassa reed, heb er geen seconde wakker van gelegen of bij stil gestaan eerlijk gezegd. Snap ook niet zo goed hoe mensen zich over zoiets druk kunnen maken.
Dan ben je wel een empathieloze lul. Maar als je er bij was geweest piepte je wel anders.

Hoewel ik ook het vermoeden heb dat je post niet geheel serieus is... :')
Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_169355751
Het is aannemelijk dat het een keer gebeurt in NL.

Maakt dat je angst gegrond? Nee, je loopt meer risico als je in de auto stap en deelneemt aan het verkeer.
pi_169355831
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:23 schreef iPancakeMix het volgende:
Dit is een onderwerp dat eigenlijk al jaren in mijn hoofd rondspookt en getriggerd wordt door gebeurtenissen zoals die in de Bataclan. Ik heb er vaak ook nachtmerries over, de laatste was afgelopen nacht.

Soms ervaar ik een grote angst voor terroristische aanslagen in ons eigen land, ook al woon ik in een klein dorp waar nooit iets zal gebeuren. Het komt gewoon erg dichtbij en het lijkt slechts een kwestie van tijd voor ons land slachtoffer wordt van deze gruweldaden.

Is deze angst terecht? Wat is jullie mening over het hele onderwerp ''terroristische aanslagen in Nederland''? Maken jullie je ook wel eens zorgen?
Als het een terugkerende item is in nachtmerries of gedachten, zal misschien ook merken dat het vaak groter gemaakt wordt dan het in de werkelijkheid is.

De kans dat je zoiets zelf zal ervaren, zeker als je niet vaak op grote/ drukke plekken komt, is bijna te verwaarlozen.
a great future doesn't require a great past
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:46:16 #9
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_169355940
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:34 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dan ben je wel een empathieloze lul. Maar als je er bij was geweest piepte je wel anders.

Hoewel ik ook het vermoeden heb dat je post niet geheel serieus is... :')
Ik vond het allemaal hartstikke sneu voor die mensen en zo, maar als ik heel eerlijk ben vond ik het vervelender dat die dinsdag alles dicht was en er geen flikker te doen was in heel Berlijn. Een beetje overtrokken in mijn ogen. Het was nou ook niet bepaald niveautje Bataclan. Nog nooit zo'n lege stad gezien eigenlijk. Tevens was het ook nog eens super guur en mistig kutweer die dinsdag. We zijn nog even wezen kijken bij die kerstmarkt, zelfs daar was nauwelijks iemand te bekennen.
Ben ik een empathieloze lul? Misschien, maar dat is niet de discussie. Ik kan gewoon weinig voelen voor die mensen die ik verder niet ken, nooit gekend heb en nooit ga kennen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:35 schreef -Strawberry- het volgende:
Het is aannemelijk dat het een keer gebeurt in NL.

Maakt dat je angst gegrond? Nee, je loopt meer risico als je in de auto stap en deelneemt aan het verkeer.
Een keer gebeurt? Het is natuurlijk al wel vaker gebeurd, onder andere door verschillende linkse activistische organisaties en Molukkers.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:47:58 #10
47102 Elvi
Omelette du fromage.
pi_169355978
Ik weet zeker dat het dit jaar in Nederland gaat gebeuren. Dus bij grote evenementen zul je mij niet vinden. Koningsdag in Amsterdam bijvoorbeeld (sowieso beter om weg te blijven daar, maar ok _O- ).
pi_169356014
Een angst voor een aanslag zie ik ongeveer gelijk (qua schade en frequentie) als dat er een vliegtuig bij je in de buurt neerstort (bijlmer ramp, eindhoven hercules, Turkisch airlines bij schiphol).

Het is een verklaarbare angst, maar het is niet iets waar je angstig voor zou moeten zijn. De kans dat het jou raakt is zeer klein.
pi_169356076
Dat je tijdens het boodschappen doen stikt in een banaan is groter.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:00:42 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169356239
Leef je mee met de honderd duizenden Moslims die zijn vermoord de afgelopen 20 jaar?

Heb je angst voor hun?

Ik snap nooit zo goed waarom zoveel mensen zich druk maken over Islam en terrorisme, maar niet over het leven van de talloze mensen die het Westen heeft veroorzaakt.
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_169356394
Getuige worden van een bomaanslag is bijna te vergelijken met een blikseminslag: het is maar heel plaatselijk, totaal niet te voorspellen en statisch zeer kleine kans dat jij net op die plek aanwezig zal zijn.

En ik heb wel eens vermoeden dat die sleeping cell's juist in dit land veel zitten. Daarom houden ze zich stil en lowprofile en hebben we nog altijd geen aanslag gehad hier.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_169356438
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:00 schreef Keep_Walking het volgende:
Leef je mee met de honderd duizenden Moslims die zijn vermoord de afgelopen 20 jaar?

Heb je angst voor hun?

Ik snap nooit zo goed waarom zoveel mensen zich druk maken over Islam en terrorisme, maar niet over het leven van de talloze mensen die het Westen heeft veroorzaakt.
Bij TS is het meer de angst om de angst in plaats van moslimhaat of reeele angst gok ik.
Daarom staat het topic ook hier.
pi_169356454
quote:

Heb je angst voor hun?

Nee, nee en nee. Fuck it, daardoor hebben wij lekker een goed leven. Het leven is nu eenmaal hard en onrechtvaardig. De sterkste wint. Dikke kut voor de rest.
Ergens in de tijd krijgen we heus wel weer wisselingen van de wacht. No worries.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:11:33 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169356527
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:08 schreef Droopie het volgende:

[..]

Bij TS is het meer de angst om de angst in plaats van moslimhaat of reeele angst gok ik.
Daarom staat het topic ook hier.
Ja oke... Maar ik wil van TS zelf horen hoe hij over moslims denkt voordat ik verder daarop inga.

Angst is angst, en iedereen kan irreŽle angst hebben. Sommige mensen hebben een irreŽle angst voor honden, sommigen voor auto's... In dat opzichte is een angst voor een aanslag niet abnormaal. Kans is ook groot dat het een keer gebeurt, tenzij de politieke klimaat opeens veranderd.
pi_169356537
quote:

Heb je angst voor hun?
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor mensen die vermoord zijn.
pi_169356559
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:11 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ja oke... Maar ik wil van TS zelf horen hoe hij over moslims denkt voordat ik verder daarop inga.

Angst is angst, en iedereen kan irreŽle angst hebben. Sommige mensen hebben een irreŽle angst voor honden, sommigen voor auto's... In dat opzichte is een angst voor een aanslag niet abnormaal. Kans is ook groot dat het een keer gebeurt, tenzij de politieke klimaat opeens veranderd.
Daar is ook alle ruimte voor hoor, geen probleem :)
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:13:02 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169356561
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:08 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Nee, nee en nee. Fuck it, daardoor hebben wij lekker een goed leven. Het leven is nu eenmaal hard en onrechtvaardig. De sterkste wint. Dikke kut voor de rest.
Ergens in de tijd krijgen we heus wel weer wisselingen van de wacht. No worries.
Ik zou daarmee niet kunnen leven. Iets met geweten. We kunnen heus iets bedenken waar iedereen kan genieten van een hoge welzijn en welvaart, en daar naartoe werken.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:13:29 #21
119554 -Strawberry-
cheap thrills
pi_169356573
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik vond het allemaal hartstikke sneu voor die mensen en zo, maar als ik heel eerlijk ben vond ik het vervelender dat die dinsdag alles dicht was en er geen flikker te doen was in heel Berlijn. Een beetje overtrokken in mijn ogen. Het was nou ook niet bepaald niveautje Bataclan. Nog nooit zo'n lege stad gezien eigenlijk. Tevens was het ook nog eens super guur en mistig kutweer die dinsdag. We zijn nog even wezen kijken bij die kerstmarkt, zelfs daar was nauwelijks iemand te bekennen.
Ben ik een empathieloze lul? Misschien, maar dat is niet de discussie. Ik kan gewoon weinig voelen voor die mensen die ik verder niet ken, nooit gekend heb en nooit ga kennen.

[..]

Een keer gebeurt? Het is natuurlijk al wel vaker gebeurd, onder andere door verschillende linkse activistische organisaties en Molukkers.
Een keer gebeurt in zijn leven.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:15:45 #22
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169356624
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:13 schreef Droopie het volgende:

[..]

Daar is ook alle ruimte voor hoor, geen probleem :)
:)

Ik zal niet onnodig trollen. :)
pi_169356680
quote:

Ik maak mij geen zorgen in dit strontdorp.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:22:09 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169356803
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:13 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een keer gebeurt in zijn leven.
Je hebt een terroristische aanslag meegemaakt?
pi_169356844
Je kan heel goed 'bang' voor een terroristische aanslag zijn, en tegelijkertijd beseffen dat de kans dat je er slachtoffer van wordt nihil is.
pi_169356859
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:13 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik zou daarmee niet kunnen leven. Iets met geweten. We kunnen heus iets bedenken waar iedereen kan genieten van een hoge welzijn en welvaart, en daar naartoe werken.
Het is een dikke vette onzin dat er terrorisme is als reactie op onze zogenaamde 'inhumaniteit'. Weet je waar dat idee vandaan komt? Dat idee geeft de illusie van controle. Het idee daarbij is: 'als we nu maar liever gaan zijn voor ze, dan houden ze vanzelf wel op en dan komt het allemaal wel goed', zoals een kind dat mishandeld wordt door z'n ouders denkt dat het z'n eigen schuld is en hij door bepaald gedrag controle uit kan oefenen op het gedrag van z'n ouders.

Het is een illusie. Zo zit het niet elkaar. Echt niet. Typisch dat domme westerse naÔeve schulddenken.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:24:51 #27
119554 -Strawberry-
cheap thrills
pi_169356879
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:22 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Je hebt een terroristische aanslag meegemaakt?
Nee?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:41:42 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169357338
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:24 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Het is een dikke vette onzin dat er terrorisme is als reactie op onze zogenaamde 'inhumaniteit'. Weet je waar dat idee vandaan komt? Dat idee geeft de illusie van controle. Het idee daarbij is: 'als we nu maar liever gaan zijn voor ze, dan houden ze vanzelf wel op en dan komt het allemaal wel goed', zoals een kind dat mishandeld wordt door z'n ouders denkt dat het z'n eigen schuld is en hij door bepaald gedrag controle uit kan oefenen op het gedrag van z'n ouders.

Het is een illusie. Zo zit het niet elkaar. Echt niet. Typisch dat domme westerse naÔeve schulddenken.
Ik weet heus wel dat veel terroristen het doen vanwege ideologie. Net als Westerse blanke mensen racisten en islamofoob kunnen zijn, kunnen ook moslims racistisch zijn tegenover blanken en neerkijken op de Christendom en de samenleving wat het heeft voortgebracht. Dat praat onze aandeel in al het ellende niet goed. We moeten werken naar een oplossing, geen tegenstrijd.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:42:18 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_169357361
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:24 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee?
War heb je dan 1 keer meegemaakt in je leven?
pi_169357400
Jongens, ik hoop dat jullie begrijpen dat het om een R&P topic gaat en niet een uitleg/ discussies zoals vele topics al in NWS gevoerd worden.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:45:25 #31
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_169357456
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:47 schreef Elvi het volgende:
Ik weet zeker dat het dit jaar in Nederland gaat gebeuren. Dus bij grote evenementen zul je mij niet vinden. Koningsdag in Amsterdam bijvoorbeeld (sowieso beter om weg te blijven daar, maar ok _O- ).
hoe weet je zo zeker dat het dit jaar gaat gebeuren? ;(
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_169358642
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:53 schreef Geerd het volgende:
Dat je tijdens het boodschappen doen stikt in een banaan is groter.
eet jij bananen in de supermarkt buurman?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_169358691
Ik denk er wel eens over na, maar het houdt me niet tegen om ergens te komen. De kans dat er een vliegtuig op je huis neerstort is groter dan dat je betrokken bent bij een aanslag.
The Dark One
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:35:18 #34
47102 Elvi
Omelette du fromage.
pi_169358730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:45 schreef Anthonie24 het volgende:

[..]

hoe weet je zo zeker dat het dit jaar gaat gebeuren? ;(
De landen om ons heen zijn al geweest dus waarom zouden wij de dans ontspringen?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:39:40 #35
460156 Anthonie24
pi_169358890
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:35 schreef Elvi het volgende:

[..]

De landen om ons heen zijn al geweest dus waarom zouden wij de dans ontspringen?
dus met koningingendag is het eigenlijk gewoon gevaarlijk om naar amsterdam te gaan zeg maar?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:40:31 #36
47102 Elvi
Omelette du fromage.
pi_169358922
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:39 schreef Anthonie24 het volgende:

[..]

dus met koningingendag is het eigenlijk gewoon gevaarlijk om naar amsterdam te gaan zeg maar?
Ik zeg niet dat het dan precis gebeurt, het is een voorbeeld :D
Ik zou zelf alleen dus niet gaan _O- omdat het wel een goede gelegenheid is zeg maar. Dus in die zin houdt de angst me tegen om te gaan.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:41:42 #37
460156 Anthonie24
pi_169358968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 20:40 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het dan precis gebeurt, het is een voorbeeld :D
Ik zou zelf alleen dus niet gaan _O- omdat het wel een goede gelegenheid is zeg maar. Dus in die zin houdt de angst me tegen om te gaan.
ahaa oke...ik snap het.

ik begon stiekem al wel een beetje bang te worden hoor. ;(
pi_169359499
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:50 schreef WodanIsGroot het volgende:
Een angst voor een aanslag zie ik ongeveer gelijk (qua schade en frequentie) als dat er een vliegtuig bij je in de buurt neerstort (bijlmer ramp, eindhoven hercules, Turkisch airlines bij schiphol).

Het is een verklaarbare angst, maar het is niet iets waar je angstig voor zou moeten zijn. De kans dat het jou raakt is zeer klein.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Nederland is een klein land, de kans dat het je (in)direct raakt is dus redelijk aanwezig.

Wat ik trouwens ook wel een belangrijk verschil vind is dat een vliegtuig dat neerstort een ongeluk is en dat daarbij geen sprake is van een toenemende dreiging (er is zelfs sprake van een afnemende dreiging). Terwijl er weldegelijk een toenemende dreiging is op een terroristische aanslag.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:56:31 #39
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169359507
TS reageert niet meer en de OP doet me denken aan een huiswerkopdracht of zoiets.
pi_169359661
TS ken ik een beetje, die angst is voornamelijk in zijn oren.

De kans dat je in Nederland persoonlijk gewond raakt is momenteel statisch gewoon klein, want hoeveel aanslagen zijn er nu daadwerkelijk gebeurd hier.

Als je iedere dag met OV reist is de kans groter, ipv. dat je iedere van je computer naar de Appie loopt en weer terug.
Ga je vaak naar festivals is de kans groter dat je betrokken raakt in plaats van met de fiets naar kantoor.

Om je leven te laten beinvloeden door angst voor terrorisme, vind ik dat momenteel compleet onnodig

Maar ja, soms gaat het hoofd dingen denken.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 21:21:25 #41
275013 Poes.
Ragnar Lothbrok
pi_169360332
Ik zou grote evenementen zoals de dodenherdenking op de Dam ťcht wel vermijden :X

Gelukkig woon ik in een klein kutdorp in Friesland.
Minder gelukkig is dat ik uit mijn zoon's slaapkamer raam zicht heb op een groot satellietstation die al eens eerder (na 9/11) op de terroristenlijst heeft gestaan. :')
''Don't waste your time looking back, you're not going that way.''
pi_169360633
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:01 schreef Droopie het volgende:
TS ken ik een beetje, die angst is voornamelijk in zijn oren.

De kans dat je in Nederland persoonlijk gewond raakt is momenteel statisch gewoon klein, want hoeveel aanslagen zijn er nu daadwerkelijk gebeurd hier.

Als je iedere dag met OV reist is de kans groter, ipv. dat je iedere van je computer naar de Appie loopt en weer terug.
Ga je vaak naar festivals is de kans groter dat je betrokken raakt in plaats van met de fiets naar kantoor.

Om je leven te laten beinvloeden door angst voor terrorisme, vind ik dat momenteel compleet onnodig

Maar ja, soms gaat het hoofd dingen denken.
De kans dat je bij een ongeluk betrokken raakt is natuurlijk veel en veel groter. Maar zoals ik al zei, er is een verschil tussen een ongeluk en een aanslag.

Een aanslag is iets doelbewust, een ongeluk niet.
pi_169361615
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:29 schreef madam-april het volgende:

[..]

De kans dat je bij een ongeluk betrokken raakt is natuurlijk veel en veel groter. Maar zoals ik al zei, er is een verschil tussen een ongeluk en een aanslag.

Een aanslag is iets doelbewust, een ongeluk niet.
Klopt.
Maar de angst voor ongelukken zou in theorie groter moeten zijn dan voor aanslagen?

Waarom slaapt TS niet slecht over ongelukken in een auto bv?
Door het journaal ofzo?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:42:38 #44
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_169362773
Ik denk er ook soms wel aan. Niet echt angst, maar meer rekening houden met. Ik ga bewust niet naar hele grote bijeenkomsten of iets dergelijks (al laat ik het me niet tegenhouden om naar leuke vakantieplekken te gaan, zelfs de VS). Deels omdat ik sowieso niks heb met grote groepen mensen, maar ook wel gedeeltelijk omdat de kans dat daar ''iets'' gebeurd nou eenmaal groter is dan op andere plekken. Het lijkt soms wel steeds dichterbij huis te komen. Al denk ik nog steeds dat wat grotere landen in Europa wat meer risico lopen dan zo'n klein landje als Nederland.
Favorite TV Shows: Gilmore Girls | Grey's Anatomy | The Good Wife | One Tree Hill | Everwood | Brothers & Sisters | Bones | The Closer | Damages | Desperate Housewives | Veronica Mars | & More. * Wii U: ''Alwayshappyz''-- Xbox One: ''Alwayshappyz
pi_169362996
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:03 schreef Droopie het volgende:

[..]

Klopt.
Maar de angst voor ongelukken zou in theorie groter moeten zijn dan voor aanslagen?

Waarom slaapt TS niet slecht over ongelukken in een auto bv?
Door het journaal ofzo?
Toen de Utrechtse serieverkrachter actief was, heerste er veel angst onder vrouwen hier. De kans dat je (vrouw in Utrecht) slachtoffer zou worden van de serieverkrachter was natuurlijk veel kleiner dan de kans dat je een ongeluk zou krijgen. Maar de angst om slachtoffer te worden van de serieverkrachter was groter dan de angst voor een ongeluk, omdat de serieverkrachter een specifieke dreiging was. Iemand had het gemunt op vrouwen in Utrecht, je was een potentieel doelwit.

De angst voor een terroristische aanslag is eigenlijk precies hetzelfde.

Het is een specifieke dreiging en ze hebben het op ons gemunt. We zijn potentiŽle doelwitten.
pi_169363457
Sorry dat ik niet meer reageerde, had een drukke avond :P

Ik heb totaal geen haat tegenover de islam en ben ook van mening dat iedereen in dit land gelijk behandeld moet worden. Ik heb ook talloze islamitische vrienden gehad in mijn leven. Ik maak persoonlijk onderscheid tussen de islam en extremisten, en ik heb het dan meer gericht op extremisten.

Bedankt voor alle reacties trouwens, interessant om te weten hoe anderen over deze kwestie denken. De kans dat mij iets overkomt lijkt me inderdaad vrij klein, maar ook al zou er iets in Amsterdam gebeuren.. het is wel super dichtbij weet je. Parijs is al eng dichtbij, maar in je eigen land? Daar gaan mijn haren van overeind staan.

Het komt wel goed. :)
pi_169363461
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Toen de Utrechtse serieverkrachter actief was, heerste er veel angst onder vrouwen hier. De kans dat je (vrouw in Utrecht) slachtoffer zou worden van de serieverkrachter was natuurlijk veel kleiner dan de kans dat je een ongeluk zou krijgen. Maar de angst om slachtoffer te worden van de serieverkrachter was groter dan de angst voor een ongeluk, omdat de serieverkrachter een specifieke dreiging was. Iemand had het gemunt op vrouwen in Utrecht, je was een potentieel doelwit.

Het is een specifieke dreiging en ze hebben het op ons gemunt. We zijn potentiŽle doelwitten.
En dat zijn wij ook voor roofovervallen.
De kans dat wij op straat overvallen worden is vandaag de dag groter dan een aanslag.

De serieverkrachter in Utrecht was op dat moment een urgente dreiging.
Dan laat je iemand mee fietsen, snachts niet meer naar buiten.

Maar aanslagen vind ik niet Nederland niet een reeele dreiging momenteel, maar niet iets waar je voor je dagelijkse leven voor hoef aan te passen.
pi_169364991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:08 schreef Droopie het volgende:

[..]

En dat zijn wij ook voor roofovervallen.
De kans dat wij op straat overvallen worden is vandaag de dag groter dan een aanslag.

De serieverkrachter in Utrecht was op dat moment een urgente dreiging.
Dan laat je iemand mee fietsen, snachts niet meer naar buiten.

Maar aanslagen vind ik niet Nederland niet een reeele dreiging momenteel, maar niet iets waar je voor je dagelijkse leven voor hoef aan te passen.
We zijn geen specifieke doelgroep voor een roofoverval, maar wel voor een terroristische aanslag.

Er is een reŽel dreiging op een aanslag in Nederland. Sinds januari 2015 zijn er in Frankrijk al 3 aanslagen gepleegd en ook BelgiŽ en Duitsland zijn aanslagen gepleegd. De AIVD stelt dat de dreiging substantieel is in Nederland, dreigingsniveau 4 op een schaal van 5.
pi_169365040
Dat is juist wat "ze" willen. Gewoon je leven leiden en er niet aan denken. Gebeurt het, dan gebeurt het.. niks aan te doen. Is wel het laatste waar ik me druk over maak. ;)
pi_169365093
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:29 schreef Elvi het volgende:
Ik heb ook wel eens last van die angst. Een tijdlang durfde ik ook niet met de trein te reizen. Nu ga ik met de trein naar mn werk dus ik heb me wel over de angst heen gezet. Toen ik met de trein naar Londen ging vond ik het wel moeilijker. Heb toen wel onderzocht hoe ik zou moeten ontsnappen als er iets in de tunnel mis zou gaan :@
als je die angst hebt, altijd achter in de trein gaan zitten. Ze blazen altijd de voorste wagon op ^O^
''and those who were seen dancing, were thought to be insane by those who couldn't hear the music''
pi_169365262
Ik ga lekker interrailen binnenkort. Ben ik bang? Nee. Let ik op? Ja. Meer op pickpockets dan op terroristen, maar toch.
pi_169365318
quote:

Ieder angst is gewoon terecht en ja,
Vroeger of later zal er een aanslag in Nederland plaatsvinden.

Daarover maak ik me ook zorgen.

Maar dichterbij komt juist niks en de kans dat je persoonlijk erdoor getroffen wordt is ontzettend klein.

Tevens is het niet zo dat een risico nu hoger is...
Bv 30,40 jaar terug vonden doden door geweldadige politieke aanslagen ook in Nederland eerder plaats
It takes two people to tell the truth. One to speak it, and one to hear it.
pi_169365592
Of de angst 'terecht' is of niet, angst voel je nou eenmaal. Ik ben er soms ook wel bang voor.
pi_169365867
quote:
7s.gif Op woensdag 8 maart 2017 03:06 schreef FL_Freak het volgende:
Of de angst 'terecht' is of niet, angst voel je nou eenmaal. Ik ben er soms ook wel bang voor.
Lijkt me niet helemaal normaal om er nachtmerries etc over te krijgen. Dan komt het in de categorie van irrationele angst, zoals smetvrees.

BacteriŽn kun je ook dood aan gaan/ziek van worden, maar er is zoiets als er buitenproportioneel bang voor zijn. De kans dat TS getroffen wordt door een aanslag is minimaal.
pi_169366090
Mijn neef was erbij in Brussel. Hij vliegt iedere week op en neer naar London. Dat doet 'ie ook na de aanslag gewoon. Tuurlijk is hij geschrokken. Maar de kans dat je zoiets meemaakt is zo klein.
A dirty mind is a joy forever
pi_169366208
Als je naar de statistische kans kijkt is je angst vrij ongegrond. Vermoedelijk kijk/lees je veel nieuws. In dat geval is je angst in ieder geval begrijpelijk. Je zou niet de eerste zijn die paranoÔde/cynisch/angstig/boos wordt van een nieuwsoverload.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Op welke 'ons' hebben ze het precies gemunt?
pi_169366326
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:35 schreef AnanYaw het volgende:
Als je naar de statistische kans kijkt is je angst vrij ongegrond. Vermoedelijk kijk/lees je veel nieuws. In dat geval is je angst in ieder geval begrijpelijk. Je zou niet de eerste zijn die paranoÔde/cynisch/angstig/boos wordt van een nieuwsoverload.

[..]

De ongelovigen.
A dirty mind is a joy forever
pi_169366531
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:46 schreef Blue_note het volgende:

[..]

De ongelovigen.
Zoiets vermoed ik ook, maar ik ben nog wel benieuwd naar madam_april haar antwoord.
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:10:50 #59
70541 HostiMeister
Kalsarikšnnit
pi_169366582
Vind het zo'n onzin om je daar druk over te maken in je dagelijks leven. :')

Een vorm van belangrijkheid/doel zoeken in je nietszeggend leven lijkt het haast, omdat er voor de rest helemaal niets gebeurt. Plus het belangrijkste; de terroristen winnen. Bepaalde feestjes mijden of bepaalde evenementen, omdat je een angst hebt. Je doen en laten belemmeren omdat er misschien iets kan gebeuren.

Als het gebeurt, ja kut, doe je weinig aan. Leuk is anders. Maar mijn gedrag aanpassen omdat een radicaal groepje mongolen een punt wil maken, fuck nee. Ongeacht wat 'men' zegt, en hoe groot de kans is volgens 'bronnen'. Oprotten met die bangmakerij.
It's too bad she won't live. But then again, who does?
pi_169368377
quote:
Het komt gewoon erg dichtbij en het lijkt slechts een kwestie van tijd voor ons land slachtoffer wordt van deze gruweldaden.

Niet om af te geven op TS, maar ik krijg toch altijd zo de kriebels bij de uitspraak 'het komt wel heel dichtbij'.
pi_169368429
Overigens gaat het wel eens door mijn hoofd heen als ik ergens ben waar veel mensen zijn zoals een station, festival, etc. Niet echt een angst, maar wel het idee van 'er zou nu maar een of andere gek in het rond schieten'.

Zoals iemand eerder al zei zal het vandaag of morgen wel gebeuren in Nederland. De kans dat je daar bij bent is wel heel klein.
pi_169374842
Ik heb het juist weer andersom... ben banger voor mijn medeweggebruikers dan voor een aanslag.

Als je het vervolgens statistisch bekijkt is het waarschijnlijker dat iemand anders zich achter in jouw auto drukt wegens onoplettendheid dan dat je opgeblazen wordt.
De emotie die heerst van "dood gaan door een aanslag is veel ergers dan door een verkeersongeluk" , snap ik al helemaal niet. Wellicht omdat we dat van de verkeer al begrijpen en incalculeren en dat van de terrorisme te nieuw is.. ik weet het niet.
newb
pi_169375067
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:20 schreef WvdL het volgende:
Ik heb het juist weer andersom... ben banger voor mijn medeweggebruikers dan voor een aanslag.

Als je het vervolgens statistisch bekijkt is het waarschijnlijker dat iemand anders zich achter in jouw auto drukt wegens onoplettendheid dan dat je opgeblazen wordt.
De emotie die heerst van "dood gaan door een aanslag is veel ergers dan door een verkeersongeluk" , snap ik al helemaal niet. Wellicht omdat we dat van de verkeer al begrijpen en incalculeren en dat van de terrorisme te nieuw is.. ik weet het niet.
Totaal niet relevant.
pi_169375095
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:33 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Totaal niet relevant.
Dat jij de relevantie niet snapt hoef je niet zo te verkondigen hoor..
newb
pi_169375219
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:34 schreef WvdL het volgende:

[..]

Dat jij de relevantie niet snapt hoef je niet zo te verkondigen hoor..
Ik snap je gedachtegang wel, maar het is niet zo relevant. TS heeft angst voor een terroristische aanslag, niet een auto ongeluk. De kans dat je kanker krijgt is ook groter.
pi_169375324
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 17:40 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik snap je gedachtegang wel, maar het is niet zo relevant. TS heeft angst voor een terroristische aanslag, niet een auto ongeluk. De kans dat je kanker krijgt is ook groter.
Ja, als de TS al panisch is voor deelname in het verkeer en zijn huis schoner is als een ziekenhuis (beeldspraak, gezien ze niet echt zo schoon zijn ;[ )
Dan snap ik wel dat ie er angstig voor is, dan vind ik zijn angst wel terecht.

Maar als ie doorgaans elke week gaat bungeejumpen/parachute springen/ etc etc... dan vind ik zulke angsten totaal niet terecht.

Gezien angsten vooral gevoelkwesties zijn.
newb
pi_169378562
De kans op een terroristische aanslag is aanwezig, dat TS hierbij een random slachtoffer wordt is rekenkundig gezien 0 tenzij TS het doelwit is van de aanslag.
pi_169378924
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 08:35 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Het Westen en niet/anders gelovigen.
pi_169379655
Hoeveel mensen die angst hebben voor de islam zouden roken?
En hebben die dan een grotere angst voor longkanker of voor een aanslag?

Zelf ben ik net zo hypocriet hoor.
Zelf ben ik niet bang voor een aanslag die mij persoonlijk zal raken (of mijn naasten).
pi_169379801
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 20:53 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het Westen en niet/anders gelovigen.
Zoiets verwachtte ik al. Alleen is het zo dat terrorisme zich met grote afstand vooral richt op andere moslims en niet-Westerse landen. Daardoor voelt jouw vergelijking een beetje aan alsof vrouwen in Den Haag opeens super bang zijn voor verkrachtingen, als er in Utrecht een serieverkrachter rondloopt. Want ook in Den Haag komen verkrachtingen voor en het komt zo wel heel erg dichtbij.
pi_169382673
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 21:21 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Zoiets verwachtte ik al. Alleen is het zo dat terrorisme zich met grote afstand vooral richt op andere moslims en niet-Westerse landen. Daardoor voelt jouw vergelijking een beetje aan alsof vrouwen in Den Haag opeens super bang zijn voor verkrachtingen, als er in Utrecht een serieverkrachter rondloopt. Want ook in Den Haag komen verkrachtingen voor en het komt zo wel heel erg dichtbij.
Je kunt het dan beter vergelijken met een serieverkrachter die voornamelijk in Utrecht actief is maar zo nu en dan ook slachtoffers maakt in Den Haag.

Het is namelijk zowel in die niet-Westerse landen als in de Westerse landen, dezelfde 'dader'..

Onder 'anders gelovige' vallen trouwens ook Moslims die een andere visie op de Islam hebben.
pi_169387555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:47 schreef Elvi het volgende:
Een bepaalde kliek mensen roept al zeker 10-15 jaar dat er 'binnen een jaar' een terroristische aanslag plaats gaat vinden. De kans op een aanslag is zeker reŽel, maar we overschatten ons land als 'politiek' interessant doelwit voor terroristen.
pi_169387612
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 22:36 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je kunt het dan beter vergelijken met een serieverkrachter die voornamelijk in Utrecht actief is maar zo nu en dan ook slachtoffers maakt in Den Haag.

Het is namelijk zowel in die niet-Westerse landen als in de Westerse landen, dezelfde 'dader'..

Onder 'anders gelovige' vallen trouwens ook Moslims die een andere visie op de Islam hebben.
Maar hoe meer groepen je schaart onder 'ons' en 'potentieel doelwit' hoe minder relevant het nog is dat ze ons als potentieel doelwit zien. IS heeft het praktisch op 7 miljard mensen gericht, dat maakt ze nauwelijks een meer gerichte dreiging dan een blikseminslag.
  donderdag 9 maart 2017 @ 09:28:21 #74
61646 Copycat
Health Hazard
pi_169387626
Ik vind van niet, ben dan ook totaal niet met die mogelijkheid bezig en angstig ben ik al helemaal niet. Zonde van je gemoed.
Curiosity cultured the cat
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_169387837
'Worrying means you suffer twice.'

Vind ik hier ook wel van toepassing. Hoewel ik de angst best begrijp, denk ik niet dat je je erdoor moet laten beinvloeden.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_169387886
Meest irrationele angst ooit! Overal kan je wat gebeuren, thuis op de trap of ergens aan de andere kant van de wereld. Tevens is de kans te verongelukken in het verkeer 1000x groter dan betrokken te raken bij een terroristische aanslag.
pi_169398523
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 09:27 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Maar hoe meer groepen je schaart onder 'ons' en 'potentieel doelwit' hoe minder relevant het nog is dat ze ons als potentieel doelwit zien. IS heeft het praktisch op 7 miljard mensen gericht, dat maakt ze nauwelijks een meer gerichte dreiging dan een blikseminslag.
Ik had het anders moeten uitleggen. Met 'ons' in mijn vergelijking bedoelde ik Nederland, maar Nederland is bij lange na niet de enige op wie zij het gemunt hebben, dus in zijn algemeenheid is mijn definitie van 'ons' veel breder.

Nederland is een doelwit, er is daadwerkelijk sprake van een gerichte dreiging. Zoals ik al eerder aangaf, de AIVD stelt dat de dreiging op een terroristische aanslag in Nederland substantieel is, dreigingsniveau een 4 op een schaal van 5. Dat is ontzettend hoog.
pi_169405803
Totaal niet iets om je zorgen over te maken. Los van het feit dat terroristische aanslagen zeldzaam zijn, zijn ze (in Europa) bijna altijd gericht op militaire doelen, overheidsinstellingen en gebieden waar veel mensen samenscholen.
Over het algemeen besteed je als mens maar weinig tijd in dergelijke ruimten en je moet dus precies op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn.

Daarnaast is je kans op overleven, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, behoorlijk groot. In het geval van een bomaanslag moet je er praktisch bovenop staan, wil je omkomen. Verwondingen kunnen vaak op tijd behandeld worden omdat de autoriteiten op dit soort locaties snel ter plaatse zijn, en dergelijke locaties voorbereid zijn op rampscenario's.
Ik heb zelf 2 bomaanslagen meegemaakt en zit desondanks gewoon hier deze post te tikken.

Echt, het is niet anders dan ''het lot''. Exact het verkeerde tijdstip (en dan hebben we het over tientallen seconden) op exact de verkeerde locatie (hooguit enkele tientallen meters).

Desondanks is het nooit een slecht idee om waakzaam te zijn en bij grote samenscholingen de mogelijkheden voor vluchtroutes even in gedachten te houden. Niet alleen om aanslagen, maar ook paniek, brand, etc. kunnen slachtoffers veroorzaken. Vele malen meer voorkomend, maar daar blijf je ook niet voor thuis toch? ;)

Maar eerlijk, de kans om te overlijden nadat je door de bliksem bent getroffen is letterlijk groter.
Ik doe mijn best.
pi_169435785
Om terroristen maak ik me op dit moment, als het om Nederland gaat, het minst zorgen. Het is eerder dat er bezuinigd wordt op de geestelijke gezondheid waardoor er meer verwarde mensen op straat rondlopen. Ik zie eerder iemand in die groep een aanslag plegen. Ook al zal het vrij klein zijn.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 12 maart 2017 @ 21:58:55 #80
450228 LeesFoknl
Schrijf ook graag.
pi_169472592
Ja !!
Wacht maar af !

~O>
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek !!
Bied aan hulp bij zoeken goede en lekkere Oost-Aziatische partner want mijn topic hierover is gesloten!
Ik heb een groot hart, omdat ik van ťťn vrouw houd, moet ik daarom al die anderen haten?
pi_169487630
Nee man, risico om aan terreur te sterven is verwaarloosbaar, er gaan tientallen keren zoveel mensen kapot aan pindas dan aan terreur.

Die angst is psychologische programmering van de lamestream media en Hollywood.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')