abonnement Unibet Coolblue
pi_169353472
Ik ben bezig om een deel van de achtertuin opnieuw in te richten zodat zowel de kids alsook papa en mama een stukje playground krijgen. 8-)

Voor de kids komt er een stuk met groene rubbertegels zodat ze wat minder hard vallen en voor papa en mama komt er een heerlijke hottub. :P

De hottub wil ik in de hoek zetten en daaromheen een houten terras aanleggen.
Om te voorkomen dat het hout nat wordt van de overflow van de tub wil ik hier een rand van zeg 10 cm breed omheen maken met daarin split zodat het water goed kan weglopen.

De uitdaging waar ik tegenaan loop is hoe ik het nu voor elkaar ga krijgen om de cirkel van de hottub netjes uit het terras te halen?

De opties die ik zo gauw zie zijn:
1. Het hele terras leggen en vervolgens het deel van de hottub eruit zagen, extra balken onder de rand maken en de tub laten zakken.
2. De hottub eerst plaatsen en het terras eromheen plaatsen.

Optie 1 is wellicht het gemakkelijkst, maar dat betekent dat er best wel een hoop hout verloren raakt en hardhout is nu niet echt goedkoop dus dat zou ik graag willen voorkomen.

Optie 2 zou het onnodige verlies voorkomen, maar hoe krijg ik nu de juiste radius in de planken? Hier kom ik nog niet echt uit.

Naast het gat voor de hottub zit ik met hetzelfde probleem bij een boom welke ik dus niet even kan optillen en terugplaatsen :{

Iemand een goeie tip? Ter illustratie een tekening van hoe het moet worden.



"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 16:24:35 #2
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_169353570
Is het niet mogelijk om van bijvoorbeeld spaanplaat een ronde te maken met de diameter van je hottub en uitsparing en dan je terras daaromheen te leggen?
Kun je later je hottub gewoon plaatsen.
pi_169353648
Was ook mijn eerste gedachte, maar een doorsnede van 160cm is best wel een flinke plaat... was dus naar een oplossing die ik ongetwijfeld over het hoofd zie resp nog niet met de hulp van Google heb kunnen vinden.
Je ziet dit wel meer dus je zou denken dat er een handigheid voor is... :?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sony op 07-03-2017 16:35:33 ]
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_169353781
je hebt bij de bouwmarkt ook plaatjes van 1 x 1 meter of 120 bij 120
zou je er 4 nodig hebben..
hoeft niet dik of duur materiaal te zijn
pi_169353811
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 16:18 schreef Sony het volgende:
De hottub wil ik in de hoek zetten en daaromheen een houten terras aanleggen.
Om te voorkomen dat het hout nat wordt van de overflow van de tub wil ik hier een rand van zeg 10 cm breed omheen maken met daarin split zodat het water goed kan weglopen.

Wat is het probleem van het nat worden van het vlonderhout? Split om met je blote voeten op te stappen lijkt me ook niet comfortabel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169353999
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 16:18 schreef Sony het volgende:

De uitdaging waar ik tegenaan loop is hoe ik het nu voor elkaar ga krijgen om de cirkel van de hottub netjes uit het terras te halen?

Als je toch optie 2 prefereert, kan je een cirkelsegment met binnenradius van de hottub en buitenradius hottub plus 10cm en dat over bijv. 45 graden. Nadat de hottub is geplaatst, leg je je mal om de hottub en teken je de radius af op de vlonderplanken. Telkens je mal een stukje opschuiven met de vlonderaanleg en voilà, je bent rond (na lang zagen en schuiven).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169354023
Dat hout wordt toch wel nat aangezien het buiten in de regen ligt.

Als het hardhout is dan valt dat volgens mij allemaal wel mee met rotten.
Do what you love, love what you do!
  dinsdag 7 maart 2017 @ 17:12:34 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_169354495
Ik zie het probleem van het nat worden van het hout ook niet direct.

+1 voor mevrouw Sony overigens.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_169355703
Piketpaaltje in het midden van je beoogde hottub. Touwtje eraan waar je op de helft van de doorsnede een potlood in knoopt.

Plank leggen, radius af tekenen, zagen. Klaarie.
Laat die handjes wapperen!
pi_169356216
Zoals hierboven, Eerst de planken ondersteuning leggen op plek van de tub met de juiste diameter (hottub × splitring in een acht(of meer)hoekige vorm. Daarin een vakwerk ter ondersteuning hottub, deze wil je niet direct op de grond ivm vocht en rot. Daarna planken plaatsen met wat overlengte en dan rond aftekenen en zagen.
  woensdag 8 maart 2017 @ 12:12:08 #11
12569 Sony
Just me!
pi_169369440
Thanks voor de tips en ik denk dat ik inderdaad maar voor met een cirkelsegment ga werken; lijkt de beste oplossing alhoewel bewerkelijk.

Ik wil een rand van zeg 10/15 cm rondom de tub vrij hebben zodat het water dat onvermijdelijk over de rand van de tub gaat als je erin zit snel kan weglopen zonder dat dit zich verspreid over de vlonder.

Klopt dat het hout toch wel nat wordt, maar hoe sneller het water weg kan hoe beter het toch is. Daarbij is een dergelijk kleine opening geen probleem aangezien je hier toch niet op loopt.

De tub komt zelf overigens op een 10cm splitbed te staan zodat ie stabiel komt te staan. Op die manier blijft hij vrij van de grond en rot niet versneld weg.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 13:20:28 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169370725
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:32 schreef Gieliovd het volgende:
Piketpaaltje in het midden van je beoogde hottub. Touwtje eraan waar je op de helft van de doorsnede een potlood in knoopt.

Plank leggen, radius af tekenen, zagen. Klaarie.
Je hebt toch ook dwarsbalken eronder, dan moet je die ook door gaan zagen. Lijkt me niet wenselijk.

Aangezien je op de hoekpunten/vlak bij de hottub graag ondersteuning wilt (dmv een paal de grond in) zou ik pas achteraf de planken leggen.

Misschien denk ik wel te moeilijk en is die ondersteuning op de grond van TS helemaal niet nodig. Bij m'n ouders hebben we wel elke meter een paal in de grond gezet tot het vaste (1,80m). Acht jaar later is dat nog niks verzakt overigens 8-)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169377167
Ik bedoelde dan ook nog niet vastleggen of iets dergelijks, maar planken voor de maat neerleggen en afzagen.

De onderconstructie kan dan later aangelegd worden tot op de rand.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 20:00:17 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169377544
Aha duidelijk. Ik zou ze overigens nog niet op lengte zagen. Dat kun je beter op eind doen met de cirkelzaag. Dan is alles precies even lang :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169378640
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 20:00 schreef derLudolf het volgende:
Aha duidelijk. Ik zou ze overigens nog niet op lengte zagen. Dat kun je beter op eind doen met de cirkelzaag. Dan is alles precies even lang :)
Daar kan je geen rondje mee zagen.
pi_169831328
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 12:12 schreef Sony het volgende:
Thanks voor de tips en ik denk dat ik inderdaad maar voor met een cirkelsegment ga werken; lijkt de beste oplossing alhoewel bewerkelijk.

Ik wil een rand van zeg 10/15 cm rondom de tub vrij hebben zodat het water dat onvermijdelijk over de rand van de tub gaat als je erin zit snel kan weglopen zonder dat dit zich verspreid over de vlonder.

Klopt dat het hout toch wel nat wordt, maar hoe sneller het water weg kan hoe beter het toch is. Daarbij is een dergelijk kleine opening geen probleem aangezien je hier toch niet op loopt.

De tub komt zelf overigens op een 10cm splitbed te staan zodat ie stabiel komt te staan. Op die manier blijft hij vrij van de grond en rot niet versneld weg.
Volgens mij heb je je keuze al echt gemaakt maar alsnog:

Mijn buren hebben een hottub en die zit niet tot het randje vol (en dus stroomt er niks over als je instapt).. Het enige water dat eruit valt is wanneer je er uit stapt en dus druppelt..

Ik zou adviseren om toch alles door te leggen; ook wanneer de hottub kapot gaat en je toch geen nieuwe wilt aanschaffen (of hem ooit beu raakt, te oud word etc), heb je toch een volwaardige vlonder die je maximaal kan benutten. Anders heb je een gat wat je moet op gaan vullen, kleurverschil in je hout et etcera.. Je vlonder moet je toch ietsjes onder afschot leggen zodat regenwater eraf loopt, dat gebeurt dan net zo goed met hottub-water :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')