abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:12:45 #126
460398 Tango5Romeo
Kanmakkuluk
pi_169351111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 12:53 schreef Tchock het volgende:

In elk geval is duidelijk te zien dat het aantal doden op 130-wegen elk jaar toeneemt, terwijl ook het aantal 130-wegen toeneemt. Wat wel jammer is, is het grote aantal "onbekende" doden. Die zouden elke categorie volkomen door de war kunnen gooien.

Maar gezond verstand is ook wel echt belangrijk in deze. Een auto die 130 rijdt heeft veel meer energie dan eentje die 120 rijdt (E=½mv▓ immers) en een langere remweg (26 meter langer zelfs). Zelfs als het aantal ongevallen hetzelfde zou blijven (en dat lijkt me onwaarschijnlijk) vallen er bij een hogere snelheid meer doden.
Maar de toename van de ongevallen is hoofdzakelijk in de spits. Hoe groot is de kans dat er dan 130 gereden wordt? Aannemelijk is dat de economische groei een grotere factor is dan de verhoging van de maximum snelheid.

En ik vind het opmerkelijk dat precies de 2 categorieen die gebruik zouden maken van de 130km/h (personenauto's en motorrijders) de 2 categorien zijn waar in 2013 de grootste afname was.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169351145
quote:
15s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:11 schreef Euribob het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe je de districten tekent natuurlijk.
Het hangt er vooral vanaf hoe veel waarde je per district hecht. Als je Noord-Holland zeven keer zo veel zetels geeft als Drenthe dan klopt de invloed per inwoner ongeveer. Maar Drenthe zal daar niet snel mee akkoord gaan vermoed ik.

Daarnaast heb je het probleem wat je in de VS ook ziet: steden groeien, het platteland vergrijst, maar het aantal zetels/stemmen blijft gelijk op het niveau waarop het ooit bedacht is. Steden krijgen dus steeds minder invloed per persoon.

Al met al is het gewoon een systeem dat in mijn ogen geen enkel voordeel heeft, behalve voor de partij (GOP/CDA/Conservative) die groot is in uitgestrekte dunbevolkte gebieden.
We're not scaremongering. This is really happening.
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:15:24 #128
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351168
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:11 schreef Reya het volgende:

[..]

Gewoon gerrymanderen, ja toch.
Zie daar niet echt een probleem in, behalve als je in een tweepartijenstelsel zit.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:17:31 #129
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_169351213
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het hangt er vooral vanaf hoe veel waarde je per district hecht. Als je Noord-Holland zeven keer zo veel zetels geeft als Drenthe dan klopt de invloed per inwoner ongeveer. Maar Drenthe zal daar niet snel mee akkoord gaan vermoed ik.

Daarnaast heb je het probleem wat je in de VS ook ziet: steden groeien, het platteland vergrijst, maar het aantal zetels/stemmen blijft gelijk op het niveau waarop het ooit bedacht is. Steden krijgen dus steeds minder invloed per persoon.

Al met al is het gewoon een systeem dat in mijn ogen geen enkel voordeel heeft, behalve voor de partij (GOP/CDA/Conservative) die groot is in uitgestrekte dunbevolkte gebieden.
Dit doet me denken aan die goeie ouwe tijd:

quote:
Drenthe werd na een woelige periode van oorlog, waaraan in 1594 een einde kwam, niet opgenomen in de Staten-Generaal, omdat het als arm gebied werd beschouwd. Wel hadden de Staten-Generaal in Den Haag invloed op het Drentse bestuur.
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:19:08 #130
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351245
quote:

[..]

Op dit moment worden de stemmen van Statenleden op verkiezingsdag ook al gewogen, het zou wat dat betreft geen verslechtering van de huidige situatie zijn.
pi_169351262
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:19 schreef Euribob het volgende:

[..]

Op dit moment worden de stemmen van Statenleden op verkiezingsdag ook al gewogen, het zou wat dat betreft geen verslechtering van de huidige situatie zijn.
Hoe bedoel je dit?
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:23:09 #132
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351323
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit?
quote:
Niet elk Statenlid heeft een even zware stem. Door 'weging' wordt een relatie gelegd met het inwonertal van de provincie. Het inwonertal wordt daarbij gedeeld door het honderdvoud van het aantal Statenleden van de provincie. De uitkomst heet de stemwaarde.
https://www.eerstekamer.nl/begrip/eerste_kamerverkiezingen
pi_169351367
quote:
Ah, dat. Maar dat is juist eerlijker dan een systeem met districten omdat de weging afhangt van het huidige inwoneraantal. Bovendien kan een district geen halve zetels krijgen als dat nodig is, met de stemwaarde heb je dat niet.

Overigens is het systeem waarop we senatoren kiezen wel opmerkelijk en kan het zeker aangepast worden. Maar het voordeel van een districtenstelsel zie ik niet zo.
pi_169351456
quote:

[..]

In de VS vindt in ieder geval qua electoral votes nog herijking plaats, volgens mij eens in de tien jaar.
“I did not mean that Conservatives are generally stupid; I meant, that stupid persons are generally Conservative. I believe that to be so obvious and undeniable a fact that I hardly think any hon. Gentleman will question it.“
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:30:40 #135
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351487
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ah, dat. Maar dat is juist eerlijker dan een systeem met districten omdat de weging afhangt van het huidige inwoneraantal. Bovendien kan de stemwaarde een breuk zijn (dat is zelfs per definitie zo) terwijl je niet ÚÚn district een halve zetel kan geven als dat nodig is.

Nogmaals: ik zie het voordeel niet.
De districtenverdeling kun je toch ook doen op basis van inwoneraantal? Op dit moment is het binnen de Eerste Kamer na de PS altijd ÚÚn groot achterkamertje waar dealtjes worden gesloten om de restzetels te verdelen.

Met directe districtenverkiezingen heb je dat probleem niet, en de afwijking van het stemresultaat ten opzichte van de zetelverdeling is mijn inziens net zo groot (namelijk marginaal).
pi_169351528
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:30 schreef Euribob het volgende:

[..]

De districtenverdeling kun je toch ook doen op basis van inwoneraantal? Op dit moment is het binnen de Eerste Kamer na de PS altijd ÚÚn groot achterkamertje waar dealtjes worden gesloten om de restzetels te verdelen.

Met directe districtenverkiezingen heb je dat probleem niet, en de afwijking van het stemresultaat ten opzichte van de zetelverdeling is mijn inziens net zo groot (namelijk marginaal).
Bij directe verkiezingen naar representativiteit heb je dat probleem ook niet en ook niet de nadelen van een districtenstelsel. Dat het huidige systeem krakkemikkig is, is toch geen reden om een ander krakkemikkig systeem in te voeren? :?
pi_169351578
Er is veel onderzoek gedaan naar het electoral college in de VS en de resultaten zijn echt schokkend. Een stem uit bijvoorbeeld Alaska heeft meer dan twee keer zo veel "waarde" als eentje uit California. Als je meerekent dat eigenlijk enkel de swing states werkelijk invloed hebben op de uitslag worden de verschillen nog veel groter.

https://medium.com/@peter(...)9ef602c08#.gf4qoi74x

https://wallethub.com/edu/how-much-is-your-vote-worth/7932/
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:40:33 #138
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351709
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Bij directe verkiezingen heb je dat probleem ook niet en ook niet de nadelen van een districtenstelsel. Dat het huidige systeem krakkemikkig is, is toch geen reden om een ander krakkemikkig systeem in te voeren? :?
Het hele probleem dat ik met de Eerste Kamer heb is dat het dezelfde partijen zijn als in de Tweede Kamer. Bij het oordelen over wetsvoorstellen wordt op het moment het primaat van de Tweede Kamer lang niet altijd erkend (vooral bij politiek gevoelige zaken). Daardoor moet een regering behalve een meerderheid in de TK ˇˇk een meerderheid in de EK zoeken, wat gewoon onzin is als je dat politieke primaat in je achterhoofd houdt.

Een Eerste Kamer verkozen op basis van een districtenstelsel doorbreekt dat. Dan ontstaat er naar mijn verwachting in de EK een situatie met twee/drie partijen die reflecterende functie uit kunnen voeren zonder rekening te hoeven houden met de partijpolitiek in de Tweede Kamer.

Dat je er dan ook voor kan zorgen dat burgers wat meer ge´nstitutionaliseerde regionale vertegenwoordiging hebben binnen de Staten Generaal lijkt me dan bovendien mooi meegenomen.
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:41:34 #139
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351732
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:34 schreef Tchock het volgende:
Er is veel onderzoek gedaan naar het electoral college in de VS en de resultaten zijn echt schokkend. Een stem uit bijvoorbeeld Alaska heeft meer dan twee keer zo veel "waarde" als eentje uit California. Als je meerekent dat eigenlijk enkel de swing states werkelijk invloed hebben op de uitslag worden de verschillen nog veel groter.

https://medium.com/@peter(...)9ef602c08#.gf4qoi74x

https://wallethub.com/edu/how-much-is-your-vote-worth/7932/
Ja, maar dat hele politieke systeem draait om het tweepartijenstelsel. Ik wil juist meer macht naar de evenredig vertegenwoordigde Tweede Kamer.
pi_169351911
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:41 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, maar dat hele politieke systeem draait om het tweepartijenstelsel. Ik wil juist meer macht naar de evenredig vertegenwoordigde Tweede Kamer.
Dat ga je niet krijgen met een districten stelsel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
“The Grand Canyon is a minor crevice compared to the vast chasm of ignorance of that man,” - Salmond about Donald Trump
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 14:54:53 #141
295722 crew  Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_169351994
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat ga je niet krijgen met een districten stelsel.
Voorgaande post ook gelezen?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:55:20 #142
403403 Pokkelmans
Pretentieuze zak
pi_169352004
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:03 schreef Reya het volgende:
Flink lopen pimpelen tijdens de lunch. Nu zin om te slapen.
Ik post slechts in de hoedanigheid van kunstenaar. Derhalve dienen mijn posts als kunstwerkjes beschouwd te worden, en niet als natuurgetrouwe weergave van (delen van) de overtuiging van de auteur.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:56:25 #143
38496 Perrin
Sapere aude
pi_169352021
quote:
Daar issie weer *O*
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_169352026
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:40 schreef Euribob het volgende:

[..]

Het hele probleem dat ik met de Eerste Kamer heb is dat het dezelfde partijen zijn als in de Tweede Kamer. Bij het oordelen over wetsvoorstellen wordt op het moment het primaat van de Tweede Kamer lang niet altijd erkend (vooral bij politiek gevoelige zaken). Daardoor moet een regering behalve een meerderheid in de TK ˇˇk een meerderheid in de EK zoeken, wat gewoon onzin is als je dat politieke primaat in je achterhoofd houdt.

Een Eerste Kamer verkozen op basis van een districtenstelsel doorbreekt dat. Dan ontstaat er naar mijn verwachting in de EK een situatie met twee/drie partijen die reflecterende functie uit kunnen voeren zonder rekening te hoeven houden met de partijpolitiek in de Tweede Kamer.

Dat je er dan ook voor kan zorgen dat burgers wat meer ge´nstitutionaliseerde regionale vertegenwoordiging hebben binnen de Staten Generaal lijkt me dan bovendien mooi meegenomen.
Ik snap je punt dat over de afhankelijkheid van de Eerste Kamer maar hoe een districtenstelsel dit oplost niet. En hoezo zou er een situatie met twee/drie partijen ontstaan als ze juist per district gekozen worden?

Ik vind het maar vaag. Welk probleem wil je precies oplossen en welk onderdeel van een districtenstelsel zou dit bewerkstelligen? De regering zal ook in een districtenstelsel een meerderheid in de Eerste Kamer achter zich moeten krijgen om een wet door de senaat te loodsen. Is het niet in dezelfde partijen, dan wel in andere. Bovendien zie je dat in de praktijk senatoren niet altijd met hun partij meestemmen zelfs als die in de regering zit. Dat is in mijn ogen een teken van een hele gezonde controlefunctie.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:58:28 #145
403403 Pokkelmans
Pretentieuze zak
pi_169352060
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

Daar issie weer *O*
Ideale soundtrack voor stomdronken met feesthoedje op door Jean Claude Junckers kantoor wankelen.

quote:
Oh my god you see that guy i want to let
him fuck me in my asshole, if he wants to - jesus christ he's so attractive

i'm not wearing any makeup, but my ass looks good
i think perhaps my cellphone should go off
and i should talk real loud and say i'm horny

maybe then he'll take me out and touch me underneath the table of my favorite restaraunt,
which is olive garden. oh my god
that feels so good i want to eat it off
his cock before he puts it in my anus

holy shit i want to suck that
sweet sweet sweet sweet sweet
sweet sweet sweet sweet sweet
cock - my god i see it in his trousers
i need to suck it, put it in my tiny mouth!
Ik post slechts in de hoedanigheid van kunstenaar. Derhalve dienen mijn posts als kunstwerkjes beschouwd te worden, en niet als natuurgetrouwe weergave van (delen van) de overtuiging van de auteur.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:02:24 #146
38496 Perrin
Sapere aude
pi_169352147
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ze staan op grote winst in de peilingen. Waar komen die mensen vandaan? SGP had juist zo'n stabiele achterban de afgelopen verkiezingen.
Ze hebben dat anti-islam-manifest hŔ. Een aantal PVVers loopt over naar de SGP.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:16:11 #147
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_169352435
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:05 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat komt door oerconservatieve athe´sten zoals Kowloon die klaar zijn met de VVD maar de PVV niet zien zitten.
Bijvoorbeeld. Ook oerconservatieve katholieken (dat zijn er nog een stuk of 10 geloof ik), en de rechtervleugel van de ChristenUnie.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:48:39 #148
451705 PolitiekGeaard
Politieke ruis
pi_169352985
Ik ben nog bang dat het CDA gaat winnen ook.
"Kijk meneer Wilders, zo trekt u de stekker eruit!"
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:52:23 #149
403403 Pokkelmans
Pretentieuze zak
pi_169353048
quote:
15s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 15:48 schreef PolitiekGeaard het volgende:
Ik ben nog bang dat het CDA gaat winnen ook.
Dit was een bijdrage in de zendtijd voor politieke partijen.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 16:06:56 #150
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_169353290
Met je bijna 50 nog gaan job-hoppen :Y (Why not)
Uitslag hoor ik deze week wel.
Het is iets met IndustriŰle Engineering.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')