BredeBroeder | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:03 |
Heb even een technisch vraagje. Na mijn rbw te hebben gehaald, vandaag voor 't eerst in de benzine van m'n ma gereden. Een Opel Corsa uit 2005. Bij mijn lesauto (Golf 7 diesel) schakelde ik altijd terug naar 2 en kon ik met 20 km/u nog voor de rotonde de koppeling in 1x los laten omdat op 20 km/u de koppelplaat en motorplaat even snel draaiden. Ik probeerde dit dus natuurlijk ook bij die Corsa maar daar remt ie bij terugschakelen naar 2 af tot 15 km/u. 15 km/u op een rotonde vond ik best traag, dus ik probeer voor dat die afremt het te corrigeren door wat extra gas te geven bij het opkomen van de koppeling, maar dit had bij mij enkel hoge toeren als resultaat en geen hogere snelheid Moet er ook nog een beetje handigheid in krijgen allemaal, benzine rijd een stuk anders dan diesel en vlot optrekken of soepel schakelen gaat ook nog niet helemaal top. Maar wat kan ik 't beste doen? | |
Fer | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:06 |
De koppeling zachtjes los laten? | |
Captain_Ghost | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:09 |
Bij benzine is het gevoeliger dan diesel.. Je moet gewoon even gaan oefenen! | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:09 |
Probeer het eens in z'n 3. | |
Peter | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:10 |
dit is mij ook geleerd | |
BredeBroeder | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:13 |
Dan rem ik dus af. Zal dit een keer proberen. | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:14 |
Mij niet, maar wel het eerste wat ik mezelf heb aangeleerd daarna. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:15 |
In een Opel Corsa uit 1999 doe ik altijd met 30 en in z'n 3 | |
Fer | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:19 |
Dan laat je de rem eerder los, of rem je minder hard of later. | |
Peter | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:19 |
mij wel 12 jaar terug. En daarbij: terugschakelen kan altijd nog. | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:25 |
Nou is het natuurlijk ook zo dat niet elke auto hetzelfde is. Mijn leswagen ging nog best hard in z'n 3. | |
Carlos93 | dinsdag 7 maart 2017 @ 00:49 |
Persoonlijk doe ik 't in zijn 3/4 met ongeveer 50km/h. Nooit echt problemen. | |
BredeBroeder | dinsdag 7 maart 2017 @ 01:30 |
Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik. | |
Ridocar | dinsdag 7 maart 2017 @ 07:29 |
Als je verkeerssituaties tegenkomt waar de maximumsnelheid niet boeit hoef je echt niet op de snelheidsmeter te letten. Wat boeit het of je 20, 15 of zelfs 30 rijdt. Als je voor jouw doen maar soepeltjes de rotonde over stuurt. Als je rechtdoor wilt, en het is rustig dan kun je gewoon in 3 de rotonde over. Er is geen wet dat je verplicht rotondes in de tweede versnelling te nemen. Dat het je zo is geleerd tijdens rijlessen is om een bepaalde gewoonte te ontwikkelen, maar -zoals je al zei- iedere auto reageert anders en heeft een andere bakverhouding. Ergo, 2 is goed, 3 is ook prima. | |
Sounddragon | dinsdag 7 maart 2017 @ 07:56 |
Hehe, welkom in de wereld van het echte autorijden; waar je je boek wegflikkert en gaat leren rijden. Je kunt het gewoon in 3 proberen, ligt een beetje aan de motorisering. Een dieseltje zal het wel trekken in 3, maar een 1.0 ecohobbeltje ws niet, dat wordt dus gas erop in 2. Mijn lompe 3 liter diesel doet alles in 3, maar dan heb je koppel. Heb je dat niet moet je wat meer toeren maken. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 07:59 |
Remmen doe je voor de rotonde of auto laten uitrollen dan schakel je terug naar zijn 2 en knal je met flink gas erover. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2017 07:59:38 ] | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:03 |
Zelf laat ik gas los en laat auto rollen en dan is het is het de kunst om in de 2e versnelling de rotonde zo snel mogelijk te nemen. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:04 |
Zonder te remmen. | |
Ridocar | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:20 |
Is het al zo erg met dat Nieuwe Rijden tijdens de rijlessen? Toen ik die zuinigheidscursus deed (voor de code95 nascholing) moest ik ook zo weinig mogelijk remmen. Op de motor remmen, vroeg opschakelen, dat soort dingen. Als je dan bij het optrekken net in het koppelgebied bent moet je alweer een versnelling omhoog. Ts, leer dat asjeblieft zo snel mogelijk af als je nog langer wilt doen met je auto. zuinig rijden doe je niet alleen door brandstof te besparen, maar ook door de motor niet dicht te laten koeken (en dat is wat er gebeurt als je rijdt als een oud wijf). | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:28 |
Sorry maar die uitdrukking is achterhaald, mijn muts heb geleerd om gas te geven. | |
yup | dinsdag 7 maart 2017 @ 08:37 |
Meestal hebben die apparaten super korte versnellingsbaken dus je jan juist in een hoge versnelling langaam rijden. Heb een Corsa A met 1.2 motor gereden en die kon gwn vanaf 50 in zijn 5 (zonder brommen van de motor) komt door de ultra korte versnellingsbak. Een uur met 120 kmu en je bent doof | |
DieselTank | dinsdag 7 maart 2017 @ 10:03 |
Mijn auto kan ook 50 in z'n 5. En op de rotonde ga ik vaak terug naar zn 2 zodat ik erg vlot kan optrekken | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 maart 2017 @ 10:25 |
Dan vang je hem op met het gas bij 25km/h. Maar is inderdaad even wennen. | |
Beetjegek | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:17 |
Een kennis deed wel eens de rotonde met 25km/u in zn 5de versnelling. Maarja de 1.8 van zijn mx-5 is dan ook geen lullige ecolitertje. | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:27 |
En vooral niet te snel op laten komen Het is wel zuiniger om gewoon uit te rollen in de hoge versnelling. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:31 |
Een benzinemotor gaat op einde rotonde naar adem happen in zijn 5 Met een diesel lukt het wel in zijn 3 Gewoon terug naar zijn 2 en gas geven in de bocht. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:36 |
Maar leuker om het niet te doen. Gummen! | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:38 |
Je bak om zeep helpen? | |
rival | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:39 |
Gewoon weer met het OV gaan. De auto is geen plek voor jou. | |
Nobu | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:39 |
In de tijd van de houten gulden ja, toen de verhoudingen van de versnellingsbakken nog waren afgestemd op de twintig hele pk's die een beetje auto leverde. | |
Leipo666 | dinsdag 7 maart 2017 @ 11:48 |
het nummertje van de versnelling zegt niets: pak de versnelling waarbij de snelheid past bij de situatie en waarbij de motor zich goed voelt (ergens in het midden van de toeren-range dus) iedere auto is anders: mijn VW heeft 4 versnellingen, mijn BMW heeft er 8 waar ik bij de VW meestal in z'n 2 een rotonde neem is zelfs dat soms nog te veel en moet ik terug naar z'n 1 (die vrij lang is) de BMW zit zowat in z'n 6 bij een rotonde | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 maart 2017 @ 12:46 |
Van een beetje gas geven, flikkert echt niet je bak eronderuit. | |
#ANONIEM | dinsdag 7 maart 2017 @ 12:49 |
Bij Nattefap wel. | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 7 maart 2017 @ 13:14 |
Gewoon in je normale tempo recht door blijven rijden zie video; Kan ook met een volvo trouwens | |
frumslegnulk | dinsdag 7 maart 2017 @ 13:20 |
Let er wel even op dat je niet in een te hoge versnelling weer probeert op te trekken als je de rotonde verlaat. Een auto hoort soepel te reageren op gasgeven. Doet hij dat niet, dan moet je een versnelling terug, anders koeken op de langere termijn de verbrandingskamers vol met koolafzetting. | |
ludovico | dinsdag 7 maart 2017 @ 13:24 |
Tjah, waarom remmen op de koppeling als je ook kunt bijremmen in zijn 3? Echt, wat heeft dat voorn nut? Ik begrijp wel dat je sneller kunt optrekken in zijn 2 voor als je de bocht door komt maar dan rij je ook wel als een asociale sjonnie eigenlijk, die acceleratie heb je helemaal niet nodig. | |
ludovico | dinsdag 7 maart 2017 @ 13:26 |
8 versnellingen voor een personen auto? Gemaakt om lange stukken in Duitsland efficient 180 te rijden? | |
Leipo666 | dinsdag 7 maart 2017 @ 13:39 |
BMW automaat: hebben tegenwoordig allemaal 8 versnellingen grotere overlap = soepel doorschakelen zonder uit de powerband te raken | |
OxygeneFRL | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:01 |
Die heb je idd nodig in Nederland | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:01 |
Niet remmen op de koppeling, maar op de versnellingsbak. Remmen op de koppeling zou dom zijn. Bijremmen in een hogere versnelling kost meer blokken en schijven en er komt meer fijnstof vrij. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:02 |
Efficienter en zuiniger. Maakt niet uit in welke land je rijdt. | |
ludovico | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:11 |
Mja maar de 2, het verschilt natuurlijk per auto, maar daar wil je de auto over het algemeen niet in zetten als je harder rijdt dan 30kmh. | |
Leipo666 | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:13 |
het is de enige automaat welke ik soepel vind schakelen en waar ik me niet steeds aan erger, dus ja: die heb ik nodig in Nederland | |
Nattekat | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:16 |
Wat is er mis met normaal remmen in z'n 4, en dan vlak voor de rotonde terug te schakelen naar z'n 2? Nog beter voor zo'n beetje alle onderdelen voorin ook. | |
niepleuje | dinsdag 7 maart 2017 @ 14:35 |
Ik vond het verschil tussen diesel en benzine nou niet echt schokkend, eigenlijk heb ik er weinig moeite mee gehad. Het is sowieso even wennen voor je. Daarna schakel je ofwel op tijd naar zijn 2 om vervolgens gewoon wat meer gas te geven op de rotonde zelf om toch sneller te kunnen óf je neemt de rotonde gewoon in z'n 3. | |
derLudolf | dinsdag 7 maart 2017 @ 19:47 |
Bij elke auto is anders. Vergeet de regels van in welke versnelling iets moet, maar voel het gewoon aan Vind je dat het in de 4 moet, doe het in de 4. Eigenlijk doe ik het meestal wel in de 2, kun je lekker snel weg Kan vast in een hogere maar goed, meer gas is meer beter | |
Joppy | dinsdag 7 maart 2017 @ 19:54 |
Oprijden van een rotonde doe ik 9 van de 10 keer in zijn 1 | |
Fer | dinsdag 7 maart 2017 @ 20:46 |
Met welke slakkegang kom je aanrijden dan? Ik moet 9 van de 10x remmen als ik bij een rotonde aankom, dan terugschakelen en de rotonde oprijden. | |
Sounddragon | dinsdag 7 maart 2017 @ 22:03 |
Ja klopt idd, maar dat doe je niet, want dan is hij zo deaud als een pier De mijne doet 55 in zijn 6 zonder gas te geven, dan loopt ie 600 - 700 rpm ofzo | |
#ANONIEM | woensdag 8 maart 2017 @ 08:22 |
Mijn automaat doet het zelfs in z'n 5 in de comfort stand btw. OT: in z'n drie proberen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 8 maart 2017 @ 09:29 |
In welk opzicht beter? Wat gaat er volgens jou 'stuk' van remmen op de motor? | |
matigeuser | woensdag 8 maart 2017 @ 09:40 |
Grote rotondes waarbij ik rechtsaf sla of rechtdoor ga, soms in de 3e versnelling. De gemiddelde rotonde neem ik toch in de 2e versnelling. Ik schakel voor de rotonde dan al terug zodat ik op de motor af rem. Waarom? Meer controle over de auto als er zich ineens een vreemde situatie voordoet en betere acceleratie bij het verlaten van de rotonde. 3.0 liter 6-cilinder handbak hier. Deed dit overigens ook altijd zo in mijn vorige auto's met minder vermogen. | |
GM78 | woensdag 8 maart 2017 @ 09:48 |
Belangrijkste is dat de auto niet gaat strobbelen, en dat de motor niet te zwaar moet trekken. Op het moment dat de motor gaat strobbelen en er gewoon echt moeite mee heeft om weer op snelheid te komen. Krijg je resonantie in de bak en motor, en daar kun je serieus de boel mee naar de klote helpen. Te zwaar trekken is ook niet goed, want dan gaat je verbruik omhoog. Je moet gewoon zorgen dat je vloeiend weg rijd. Liever te veel toeren dan te weinig Is minder voor je verbruik, maar beter voor je motor | |
BredeBroeder | woensdag 8 maart 2017 @ 10:47 |
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal. Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv. | |
niepleuje | woensdag 8 maart 2017 @ 10:50 |
Te weinig gas terwijl je de koppeling al te hoog op laat komen? | |
matigeuser | woensdag 8 maart 2017 @ 11:24 |
Dan zou ik toch terugschakelen naar 2. Dan zit je net wat hoger in de toeren en heeft motor meer koppel. | |
Fer | woensdag 8 maart 2017 @ 12:25 |
Kwestie van ervaring, op termijn koppel je zelfs een hitsige Japanner met een versleten drujlager die ergens halverwege abrupt aan/uit koppelt | |
Glijdt_licht | woensdag 8 maart 2017 @ 13:09 |
In mijn C30 zit hetzelfde blok als in die mx-5. Ik kan zeer eenvoudig in de 4 een rotonde over, en zelfs de 5 kan prima gaan. Dat 1.8 benzine blok is zo belachelijk soepel dat het haast onvoorstelbaar is . En ja, de 1.8 in mijn Volvo is een Ford duratec blok dat volledig is gebaseerd op het Mazda blok (1op1 kopie) Ik neem een rotonde normaal gesproken in de 3. Alleen een specifieke rotonde hier in het dorp doe ik standard in 4, daar moet ik naar rechts, en die kun je nemen met een zeer flauwe bocht gewoon met 50kmh [ Bericht 4% gewijzigd door Glijdt_licht op 08-03-2017 13:17:31 ] | |
kaasplankje | woensdag 8 maart 2017 @ 14:07 |
Gevaar op de weg gespot. | |
Nattekat | woensdag 8 maart 2017 @ 15:28 |
Gas los en uitrollen in de versnelling waarmee je daarvoor reed is veiliger dan wat dan ook, en je bespaart er gigantisch veel benzine mee. Liever dan je motor slopen door terug te schakelen naar 2 terwijl je nog 80 rijdt, waarmee je ook nog flink afremt zonder remlicht. | |
-Richard- | woensdag 8 maart 2017 @ 15:34 |
Ligt aan de snelheid en rotonde. Ik rijd ook met een 6cilinder 3.0 op benzine. Mijn automaatbak blijft soms in de 4e versnelling hangen waarmee in accelereer naar zo'n 60 om hierna in zijn 5 door te trekken naar de 83 km/h waar hij over gaat naar de 6e versnelling. Ga ik langzamer dan 45km/h over de rotonde (vaak dus) dan gaat hij natuurlijk terug naar z'n 3e versnelling en als ik echt sloom rijdt terug naar de 2e. Ik kom pas in de 1e versnelling als ik stil heb gestaan. Oftewel, rijd gewoon waar je je goed bij voelt. Er is geen goed of slecht, er is wel een beter en een slechter. Maar als je in de 2 niet fijn vindt dan probeer je de 1e en de 3e versnelling toch gewoon? Of is jou praktisch inzicht niet zo goed? | |
YoshiBignose | donderdag 9 maart 2017 @ 12:01 |
Ik zet de auto in z'n vrij als ik op de rotonde af rijd, rol de rotonde over en als ik eraf ben zet hem in z'n 5, lekker zuinig. | |
#ANONIEM | donderdag 9 maart 2017 @ 12:03 |
Je rijbewijs pakken, inleveren bij het gemeentehuis en je weer aanmelden bij je rijschool? | |
BredeBroeder | donderdag 9 maart 2017 @ 12:50 |
Waarom zou dat zin hebben als ik foutloos rij in de lesauto? | |
Puntenjager | zondag 19 maart 2017 @ 00:06 |
Wel eens op een brede weg een 180-graden-draai gemaakt in zijn 5. Toen ik weg wilde accelereren dacht ik dat de motor in safe mode stond ofzo, want het leek of ik minstens 200 pk kwijt was Ik dacht overigens dat ie in zijn drie stond. Een beetje hoge versnelling voor keren op de weg, maar kan prima met een Busso-V6. In zijn 5 dus ook, want de motor gaf geen krimp. Alleen loeihard wegaccelereren was er toch niet echt meer bij | |
#ANONIEM | zondag 19 maart 2017 @ 00:29 |
Dat kan ook., zo min mogelijk remmen is de truc. | |
PluggieOD | zondag 19 maart 2017 @ 00:29 |
Mijn auto kan 120 in zijn 2, en nu? Godsgruwelijke klootzak vanmiddag met een TDI die me probeerde klem te rijden terwijl ik vanaf de invoegstrook kom. Als je zo empathisch mislukt bent, dan moeten ze je rijbewijs afpakken. | |
#ANONIEM | zondag 19 maart 2017 @ 00:37 |
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde. | |
PluggieOD | zondag 19 maart 2017 @ 00:38 |
Jij snapt hem. Dat is wat mijn vader me altijd leerde; mensen sturen veel te veel zoon. Rechter uitvoegstrook, linkerkant rotonde, rechterkant eruit. Met geen pen te beschrijven wat er met de automobilist achter je gebeurt. | |
lipje | zondag 19 maart 2017 @ 10:20 |
alleen in een eend Ook lollig om te kijken of je de eend om kan laten vallen | |
daNpy | zondag 19 maart 2017 @ 12:35 |
Niet om het een of ander maar niemand hoeft zich aan jou aan te passen als jij in moet voegen Tenzij hij je bewust zat te etteren natuurlijk, maar dat kan ik niet beoordelen | |
bluemoon23 | zondag 19 maart 2017 @ 12:43 |
Even de curbstones meenemen op de rotonde waarvan die klinkers liggen, doe ik ook vaak. Kun je veel vlotter doorrijden inderdaad. Lui die niet vooruitkijken bij rotonde,s is heel irritant als je erachter zit, dan staan ze stil en kijken ze of er niets aankomt en dan rijden ze pas de rotonde op. | |
Palomar | zondag 19 maart 2017 @ 12:45 |
In mijn seat leon ecobakje ga ik op rotondes vaak zelfs terug naar de 1. Anders is de snelheid te laag om in de 2 nog goed op te pakken en duurt het eeuwen voordat je weer op snelheid bent. Dit was wennen met mijn vorige auto, want daarmee kon ik praktisch vanuit stilstand nog in de 2 gewoon weer rap oprijden. Maw. het verschilt helemaal per auto hoe dit gaat. Kwestie van aanvoelen en dat leer je vanzelf wel het is iig goed dat je merkt dat er verschil is | |
Fer | zondag 19 maart 2017 @ 12:49 |
Zelfde auto, sommige rotondes schakel ik zelfs in 3 voordat ik er af ga. 1100 toeren en dan gas geven als je eraf stuurt komt ie vanzelf bij 1400 als eraf bent en begint ie te trekken. Als je geen haast hebt. | |
PluggieOD | zondag 19 maart 2017 @ 23:04 |
Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen. 2004 en de ring belde, SD in full flowa: | |
PluggieOD | zondag 19 maart 2017 @ 23:15 |
Mijn pa rijdt in zijn 7 mans auto vaak gewoon straal rechtdoor. Ja zegttie dan: "iedereen stuurt veel te veel!" | |
kaasplankje | maandag 20 maart 2017 @ 07:20 |
idd mijn pa knalt ook gwn met 90 dwars over de rotonde anders heb je gwn geen verkeersinzicht | |
Tango5Romeo | maandag 20 maart 2017 @ 10:39 |
Ik hoop dat je bedoelt "meteen naar de linkerbaan, mits ik daarmee geen ander verkeer hinder". Want dat tweede deel willen veel 'sociale' verkeersdeelnemers nog wel eens vergeten. Waarom zou je trouwens je gas loslaten, als je net bent opgeschoven naar de rijstrook met sneller verkeer? | |
Tango5Romeo | maandag 20 maart 2017 @ 10:43 |
Is niet alleen snel, het is ook nog eens beter voor het milieu. Remmen en acceleren verbruikt zo veel energie, dat moet je zo veel mogelijk voorkomen. | |
daNpy | maandag 20 maart 2017 @ 20:19 |
Waarom in godesnaam? Ik zorg dat ik ruim van te voren kijk waar een plekkie is en regel mijn snelheid daarop af zodat ik daarbij kom. Mensen die gas los gaan laten of van baan gaan wisselen (en daarbij ander verkeer hinderen) zijn niet goed wijs. Daar kun je als invoeger dus juist géén rekening mee houden. Juist omdat mensen onnodig van baan wisselen gaat veel invoegend verkeer daar tegenwoordig vanuit, maar wat nou als dat niet kan? Dan krijg je nog gevaarlijkere situaties, allemaal omdat de invoeger niet doet wat hij moet doen: zelf kijken waar hij ertussen kan. Btw, met mijn DAF voeg ik gewoon met 130 in. Dus ik weet niet waarom jij dan plotseling gaat slingeren en gas los laten? | |
PluggieOD | maandag 20 maart 2017 @ 23:53 |
Ga je me nu op semantiek pakken? Elke beetje autorijder kijkt ver van te voren en gaat naar links als hij in de verte iemand ziet die in wil voegen met een langzamere auto en geeft zo iedereen de ruimte. | |
PluggieOD | dinsdag 21 maart 2017 @ 00:11 |
Dat slingeren moet je ons ook maar eens uitleggen waarom je auto slingert als je met 130 van rijbaan wisselt. | |
Sander166 | dinsdag 21 maart 2017 @ 20:54 |
De schakelmomenten verschillen per auto. In mijn lesauto kon ik pas vanaf 20 km/u naar z'n 2 schakelen, maar in m'n huidige auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. Stadsverkeer (50 km/u) rij ik altijd in z'n 5, terwijl dat bij m'n lesauto in z'n 3 was. Je moet gewoon ff kijken welke versnelling het beste bij welke snelheid past. Als je ervaren bent dan hoor/voel je het vaak al aan de motor. Of kijk naar de toerenteller. | |
Tango5Romeo | woensdag 22 maart 2017 @ 08:36 |
Ik lees alleen maar wat jij opschrijft Nee, hoor. Het punt is namelijk dat vrijwel elke auto binnen de lengte van een normale oprit en invoegstrook makkelijk de 110km/h kan halen. Dat veel mensen bang zijn om het gas in te trappen is niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen. Als je dan zo sociaal wil zijn, dan moet je niet naar links gaan, maar gewoon even inhouden. Dat wil je natuurlijk niet, dus dwing je anderen op de linkerrijstrook om in te houden. En maar blijven volhouden dat het zo sociaal is. | |
#ANONIEM | woensdag 22 maart 2017 @ 08:50 |
Het punt is vooral dat veel mensen gelijk bij het begin van de invoegstrook de snelweg op willen knallen (met vaak een snelheidje van 70km/u) en de rest van de invoegstrook leeg blijft. Als je dan klaagt dat je klemgereden wordt dan heb je het niet goed begrepen | |
PluggieOD | woensdag 22 maart 2017 @ 16:50 |
Precies. En dus als je een beetje in kan schatten, wissel je automatisch al van rijbaan als je de DAF aan ziet komen. Noemen ze anticiperen. | |
Ebayzo.nl | woensdag 22 maart 2017 @ 16:58 |
Meestal in 3, maar soms ook in 4 / 5 als ik het vergeet Op een gegeven moment wordt het toch routine TS en let je niet meer op de "nummertjes". Erger me de pleuris als mijn vriendin in mijn auto loopt terug te schakelen naar de 2 bij rotondes...arm autotje | |
PluggieOD | woensdag 22 maart 2017 @ 17:03 |
Dat moet je ook helemaal niet doen als er auto's achter je aan komen die 120 in zijn 2 rijden en uitwijken voor je 110 | |
Diqiu-Long | woensdag 22 maart 2017 @ 17:43 |
Ik schakel wel altijd terug naar de twee, alleen op van die grote rotondes rij ik gewoon in de 3 of 4 verder. In de 2 heb ik de auto namelijk veel beter in controle op lagere snelheid, terwijl ik grote ruime bochten rustig in de 4 neem. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 maart 2017 @ 00:42 |
Tegenwoordig wordt blijkbaar geleerd om veel naar zijn 1 te schakelen. Wordt een oudere benzineauto even met geweld bij nog ca. 20 km/h zijn 1 in geramd. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 03:27 |
Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug. De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden. Mag ik vragen wie je dit heeft verteld? | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 03:30 |
Met een normale benzine gebakje in NL gewoon terug naar zijn 2 na eerst uitrollen in de 4 en zo min mogelijk remmen. Grote rotondes is weer ander verhaal natuurlijk. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 03:56 |
Grotendeels eens, zo min mogelijk remmen ben ik niet persé een grote fan van aangezien je dan het verkeer achter je ook flink vertraagt, vooral door het zgn. harmonica-effect. Het hoeft allemaal niet zo hard en snel te gaan allemaal maar voor een kleine rotonde toch liever de rem gebruiken ipv uit te laten rollen ivm verkeer achter je. Grotere rotondes waar je in een hogere versnelling overheen kan is vantevoren uit laten rollen een mooie toevoeging maar dan alsnog, afhankelijk van de drukte (achter je), proberen te bepalen of je kalm aan doet of toch iets vlotter doet om de doorstroming te bevorderen. Is mijn mening, ik zeg niet dat dit de absolute waarheid is. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 04:06 |
Wanneer iedereen de auto rustig laat uitrollen in versnelling krijg je geen harmonica effect en heb je de tijd om te kijken of er wat verder ronddraait en dan zo snel mogelijk erover. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 04:38 |
Zo snel mogelijk er over klinkt goed. Alleen de actie vóór die tijd wat minder, je neemt gas terug en neemt veel tijd om zo vlot mogelijk de rotonde over te gaan als je er eenmaal bent. Van het gas af gaan lang voor je er bent (en dat is een aardig stuk als je niet van plan bent te remmen) heeft wel degelijk effect op je achterliggers. Voor jezelf ziet het er soepel uit: Je nadert zo rustig dat je tijd hebt om uit te kienen waar in het verkeer op de rotonde je terecht wil komen maar voor je achterliggers is dat ronduit klote. Want voor jou lijkt het soepel te gaan maar er rijdt nog een treintje achter je. Je kunt ook eerder beginnen met kijken (als de rotonde voldoende overzichtelijk is) en een beetje tempo houden. De mensen achter je hebben namelijk ook een doel, een afspraak een zo en die zitten écht niet te wachten op iemand die alleen maar vertraagt door het gas los te laten. In jouw opinie lijkt je methode misschien heel goed maar dat is het absoluut niet. Je hindert de doorstroming en juist op drukke momenten op een dag kan dat heel slecht uitkomen. Dit vertragend gedrag wat door anderen waarschijnlijk ook nog eens als twijfelend wordt ervaren zorgt voor extra vertragingen vooral voor degenen die achter je rijden. Ik zeg niet dat je snoeihard op rotondes af moet rijden en pas op het laatste moment moet remmen maar afgaande op jouw verhaal vind ik wel dat het een stukje vlotter mag. Denk dat je met deze rijstijl behoorlijk hard zou zakken voor een evt. herexamen bij CBR omdat je de doorstroming belemmert. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 04:40 |
Ik houd afstand tot mijn voorganger, iedereen neemt zo'n rotonde weer anders, zit erna altijd weer vlak achter. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 04:43 |
Daar heb ik het niet over, ik heb het over een rotonde naderen zonder te remmen. Alleen snelheid minderen door gas los te laten en zo min mogelijk te remmen. Beetje vlotter doorrijden is echt beter voor de doorstroming. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 04:50 |
Vlot doorrijden is niet hetzelfde dan tot laatste moment gas geven wanneer je ziet dat er al wat auto's staan die rotonde gaan nemen laat ik mijne rustig uitrollen en alles erachter heb ik schijt aan, mijn remmen gaan langer mee en ik rij zuinig. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2017 04:51:07 ] | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 04:56 |
Duidelijk. Jij hebt er schijt aan dus het maakt niet uit wat ik verder nog typ of eerder getypt heb. Prima, iedereen heeft zijn/haar eigen rijstijl maar zou ook open moeten staan voor suggesties. En daar zit bij jou de deur dicht dus ik stop er mee. No hard feelings. | |
#ANONIEM | donderdag 23 maart 2017 @ 05:01 |
DE weg is voor iedereen en niet iedereen heeft een 500 SEC | |
Fer | donderdag 23 maart 2017 @ 17:08 |
Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 17:30 |
Als je al je turbo nodig hebt om je er tussen te proppen op een rotonde gaat er al iets mis natuurlijk. En als het goed is weet je ook wel dat een auto die nog een beetje snelheid heeft wat moeilijker in de 1e versnelling is te krijgen. Dat komt omdat die versnelling daar niet voor bedoeld is. Ik denk dat we een heel verschillende rijstijl hebben, zoals ik het lees lijk jij nogal gehaast te zijn terwijl ik het gewoon allemaal rustig benader. Zonder sloom te rijden, dat dan weer wel. | |
Fer | donderdag 23 maart 2017 @ 21:38 |
Ik heb er persoonlijk geen last van en heb het amper nodig, maar jij vroeg waarom ze dit tegenwoordig op rijles leren. Hierom dus, zeker bij een wat lager rijtempo en wat meer startstop werk, zoals een onervaren lesser vaak nog rijdt. Zelf probeer ik meer in een flow te blijven en zoveel mogelijk blijven rollen in 2-3. | |
Spanky78 | donderdag 23 maart 2017 @ 21:45 |
In die auto zeker in zijn twee met iets meer toeren. Had ooit lang geleden een corsa 1.4i sport... En die trok dat amper in zijn 3. Sowieso een rotonde in zijn 3...mwoah, geen enkele auto die ik heb gereden vond dat fijn. Behalve dan zo'n hele grote rotonde. | |
vannelle | donderdag 23 maart 2017 @ 21:47 |
Nee, dat vroeg ik niet. Ik reageerde op iets wat overkwam als een feit dat je aandroeg. | |
Pizza_Boom | donderdag 23 maart 2017 @ 22:49 |
Meerdere jongens gehad die hun rijbewijs pas hebben en bij het inrijden van woonerven en dergelijke hem zijn 1 in forceren, want dat hebben ze zo geleerd. | |
Sander166 | donderdag 23 maart 2017 @ 23:14 |
Ligt ook aan de auto he. Ik leste in de allernieuwste Volkswagen Polo en met die auto kon je pas rond de 20 a 25 km/u naar z'n 2 schakelen. Zodra je in z'n 2 onder de 25 km/u per kwam ging de motor haperen en onder de 20 sloeg hij sowieso af. Bepaalde straten, bochten en rotondes reed ik dus noodgedwongen in z'n 1. In m'n eigen auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. | |
Simterklaas | vrijdag 24 maart 2017 @ 01:19 |
Gewoon diesel. | |
#ANONIEM | vrijdag 24 maart 2017 @ 01:23 |
Op een rotonde in zijn 2 kun je dat roetfilter schoonblazen | |
Jism | vrijdag 24 maart 2017 @ 01:54 |
Ik denk dat terugschakelen naar z'n 2de versnelling, ontstaan was in de tijd dat auto's nog niet zoveel koppel of vermogen hadden, en dat je door het terugschakelen altijd 'optijd' er ook weer uit kon gaan. Het komt soms ook wel eens voor dat als je een rotonde oprijdt, je plots moet remmen, omdat je voorligger stoppen moet voor de haaientanden voor een fietspad ofzo. Maar zelf is mijn ervaring met verschillende auto's gewoon de derde en niet tweede versnelling. Bij het op laten komen van je tweede versnelling slijten je motorsteunen, koppeling en dergelijk ook wat sneller heb ik het idee. Je motor schiet alle kanten op als je ineens terugschakeld en de boel op laat komen. Rubbers houden de motor op z'n plek, maar die slijten hierdoor juist meer. 3 voelt ook veel rustiger. | |
vannelle | vrijdag 24 maart 2017 @ 05:32 |
Je gebruikt het juiste woord: Forceren. Want eigenlijk wou de techniek het niet maar zij wel. Oplossing: Harder duwen. En met een auto werkt het net zo, een auto zet je niet makkelijk in z'n 1 als je nog iets snelheid hebt. Lijkt me stug dat de 2e versnelling onder de 20 km/h te hoog is maar als dat jouw ervaring is ga ik daar niet aan tornen. Ik zeg alleen nog maar een keer dat dat me erg stug lijkt. Ik ga niet op alles in maar plotseling moeten remmen omdat je voorligger stopt is stom natuurlijk, kijk je alleen maar zijn achterlichten of kijk je verder vooruit? Bovendien trap je bij een noodstop je koppeling in en zijn ze versnellingen niet van toepassing want de boel is ontkoppeld als het goed is. De slijtage van de motorsteunen vind ik een raar argument, zoveel kracht komt er nou ook weer niet op als je op de motor afremt. Mits je je koppeling beheerst op laat komen. De meeste krachten komen door het optrekken met een zware rechtervoet. Maar ik ben het ook wel een beetje met je eens, sommige rotondes kunnen makkelijk in z'n 3. Niet altijd, beetje afhankelijk van de weginrichting maar soms kan dat idd prima! | |
Ridocar | vrijdag 24 maart 2017 @ 06:04 |
Ik heb mijn vrouw af moeten leren om "vroeg" terug te schakelen naar 2 bij het naderen van een afslag naar een kruisende weg, of rotonde. Van 80 afremmen en bij 70 alvast terugschakelen was heel gewoon volgens haar. Je hoorde gewoon de bak janken als de synchro's probeerden te syncen... niet leuk. Dat proberen uit te leggen op z'n jip-en-jannekes was bijna aan Mission Impossible, maargoed, "daar gaat 'ie stuk van" deed het wel goed. | |
Ivo1985 | vrijdag 24 maart 2017 @ 07:57 |
Uitrollen als je verderop toch moet remmen en waarschijnlijk zelfs stilstaan als je tot het laatste gas blijft geven is gewoon de betere optie. Rustiger verkeersbeeld, meer tijd om de situatie goed in je op te nemen (dus veiliger), minder brandstofverbruik, minder fijnstof door het remmen, minder slijtage aan de auto. En als er al auto's in de rij staan voor de rotonde of er nog verkeer is op de rotonde hou je het verkeer achter je er ook echt helemaal geen seconde mee op. Want je eindigt na het uitrollen gewoon direct achter de auto die je sowieso voor zou moeten laten gaan. | |
Fer | vrijdag 24 maart 2017 @ 08:41 |
Je moet het ook niet forceren, maar als je voelt dat ie niet naar 1 wil is een miniem dotje tussengas voldoende, valt ie zo in de versnelling. Overigens gisteren met de Mrs mee, haar Getz staat inmiddels op 173000 en krijgt al 10 jaar dagelijks een paar dreunen in de aandrijving. | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 maart 2017 @ 09:16 |
Jup. En toch krijgen ze het zo geleerd, zeggen ze onafhankelijk van elkaar. Lekker voor je synchromesh. | |
Diqiu-Long | vrijdag 24 maart 2017 @ 09:44 |
Het is ook een kwestie van aanvoelen en je de auto eigen maken: zo neem ik boven de 50 a 60km/u gerust een ruime bocht in de 4. Maar daar onder kan ik beter terug schakelen naar de 3 en een rotonde toch echt in de 2, alleen je moet wel je snelheid verminderen. Je moet niet met 30km/u over die rotonde willen vliegen, maar eerdere stapvoets of zo'n 20 a 25km/u . | |
Nattekat | vrijdag 24 maart 2017 @ 09:47 |
Hoe klein zijn de rotondes in jouw omgeving? Ik kan me echt kapotergeren aan mensen die zo langzaam gaan. | |
Diqiu-Long | vrijdag 24 maart 2017 @ 09:50 |
Weet niet, maar kan best zijn dat ik er toch met 30km/u overheen rij. Het gaat in iedere geval niet stapvoets bij mij, dat weet ik wel zeker. Maar ik schakel met mijn Peugeot 106 1.0 uit 1993 wel altijd terug naar de twee: het geeft mij namelijk net dat stukje meer controle over de auto. Dat is ook de hele reden waarom men je tijdens de rijles leert bij afslaan en rotondes terug naar de twee te schakelen. | |
Sander166 | vrijdag 24 maart 2017 @ 12:20 |
Het is echt zo en mijn instructeur vond het ook raar. Hij had de auto toen teruggebracht naar de garage en die zeiden dat het zo hoort en dat de auto zo is afgesteld. Diesel heeft meer power bij lagere toeren, dus dat speelt misschien ook een rol dat je niet snel hoeft op te schakelen. | |
Spanky78 | vrijdag 24 maart 2017 @ 12:27 |
Nou Ehm, bijna elke auto gaat van 0-20 in zijn 1. Maar zodra hij rolt kan je in zijn twee vrijwel elke bocht nemen. Vanaf 40 ga je naar 3 en bij 60 naar 4. Een rotonde neem je in eerste instantie echt niet met 40, je moet tenslotte afslaan op en af. Ik snap echt niet waarom je zoiets in zijn 3 zou willen doen. Je hebt amper trekkracht, de motor sputtert en volgens mij scheelt het niet veel in brandstofverbruik. | |
Mano_ | vrijdag 24 maart 2017 @ 12:44 |
Niet alle auto's zijn gelijk hč. Ik kan rustig in 3 over een rotonde rollen en dan moet ik nog inhouden om m'n voorligger niet te kussen. 2 Gebruik ik vrijwel alleen als ik aan het spelen ben. Beginnen met rollen in 1, dan door naar 3 zonder stotteren en gewoon meekomen met het verkeer. Voor dit soort dingen bestaan geen vaste regels, te veel verschillen in motoren/bakken. | |
nogeenoudebekende | vrijdag 24 maart 2017 @ 13:05 |
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent. Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken. | |
Simterklaas | vrijdag 24 maart 2017 @ 13:06 |
Lol. | |
Nattekat | vrijdag 24 maart 2017 @ 13:07 |
Ik zou in z'n 2 in de schakelzone rijden, dus direct na het verlaten weer naar 3. Compleet zinloos om naar 2 te gaan. | |
Diqiu-Long | vrijdag 24 maart 2017 @ 13:15 |
Je kunt er in iedere geval geen bekeuring voor krijgen | |
Ivo1985 | vrijdag 24 maart 2017 @ 14:41 |
Natuurlijk, want alle auto's en alle rotondes zijn hetzelfde. Het maakt niet uit of je een Suzuki Alto 0,8 liter met 4-bak uit 1988 rijdt, of een moderne diesel met 6-bak. Ook de radius van de rotonde maakt niet uit voor de keuze van de versnelling. | |
Mano_ | vrijdag 24 maart 2017 @ 15:08 |
Natuurlijk wel. Als ik met 1000 rpm in 3 over de rotonde rij, wat is daar op tegen? | |
Fer | vrijdag 24 maart 2017 @ 19:02 |
Wat is een schakelzone? | |
Pizza_Boom | zondag 26 maart 2017 @ 00:33 |
Ja, want hier met 30 in zijn 2 blijven rijden is inderdaad heel erg veilig... hier of hier deze dan? Ook buiten Noord Holland zelfs in het Oosten Ook in Overijssel En Limburg Of Eindhoven En nu wel half Nederland gehad, toch? En natuurlijk de bekendste van Nederland, voor zo lang het nog duurt, want hij gaat weg! | |
PluggieOD | zondag 26 maart 2017 @ 00:39 |
Helemaal niks. Dit topic is hilarisch. |