abonnement Unibet Coolblue
pi_169366902
Grote rotondes waarbij ik rechtsaf sla of rechtdoor ga, soms in de 3e versnelling.
De gemiddelde rotonde neem ik toch in de 2e versnelling. Ik schakel voor de rotonde dan al terug zodat ik op de motor af rem.

Waarom? Meer controle over de auto als er zich ineens een vreemde situatie voordoet en betere acceleratie bij het verlaten van de rotonde.

3.0 liter 6-cilinder handbak hier. Deed dit overigens ook altijd zo in mijn vorige auto's met minder vermogen.
pi_169367027
Belangrijkste is dat de auto niet gaat strobbelen, en dat de motor niet te zwaar moet trekken.

Op het moment dat de motor gaat strobbelen en er gewoon echt moeite mee heeft om weer op snelheid te komen. Krijg je resonantie in de bak en motor, en daar kun je serieus de boel mee naar de klote helpen.

Te zwaar trekken is ook niet goed, want dan gaat je verbruik omhoog.
Je moet gewoon zorgen dat je vloeiend weg rijd.
Liever te veel toeren dan te weinig :Y
Is minder voor je verbruik, maar beter voor je motor ^O^
pi_169367941
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.

Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
  woensdag 8 maart 2017 @ 10:50:53 #55
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_169367983
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.

Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
Te weinig gas terwijl je de koppeling al te hoog op laat komen?
pi_169368491
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.

Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
Dan zou ik toch terugschakelen naar 2. Dan zit je net wat hoger in de toeren en heeft motor meer koppel.
pi_169369731
quote:
1s.gif Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.

Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
Kwestie van ervaring, op termijn koppel je zelfs een hitsige Japanner met een versleten drujlager die ergens halverwege abrupt aan/uit koppelt
.
pi_169370517
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:31 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Een benzinemotor gaat op einde rotonde naar adem happen in zijn 5
Met een diesel lukt het wel in zijn 3
Gewoon terug naar zijn 2 en gas geven in de bocht.
In mijn C30 zit hetzelfde blok als in die mx-5. Ik kan zeer eenvoudig in de 4 een rotonde over, en zelfs de 5 kan prima gaan.

Dat 1.8 benzine blok is zo belachelijk soepel dat het haast onvoorstelbaar is :P. En ja, de 1.8 in mijn Volvo is een Ford duratec blok dat volledig is gebaseerd op het Mazda blok (1op1 kopie)

Ik neem een rotonde normaal gesproken in de 3. Alleen een specifieke rotonde hier in het dorp doe ik standard in 4, daar moet ik naar rechts, en die kun je nemen met een zeer flauwe bocht gewoon met 50kmh :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Glijdt_licht op 08-03-2017 13:17:31 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 8 maart 2017 @ 14:07:39 #59
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_169371533
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:03 schreef Stien_Struis het volgende:
Zelf laat ik gas los en laat auto rollen en dan is het is het de kunst om in de 2e versnelling de rotonde zo snel mogelijk te nemen.
Gevaar op de weg gespot.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 maart 2017 @ 15:28:23 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169372878
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2017 14:07 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Gevaar op de weg gespot.
Gas los en uitrollen in de versnelling waarmee je daarvoor reed is veiliger dan wat dan ook, en je bespaart er gigantisch veel benzine mee. Liever dan je motor slopen door terug te schakelen naar 2 terwijl je nog 80 rijdt, waarmee je ook nog flink afremt zonder remlicht.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:34:31 #61
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_169372999
Ligt aan de snelheid en rotonde. Ik rijd ook met een 6cilinder 3.0 op benzine. Mijn automaatbak blijft soms in de 4e versnelling hangen waarmee in accelereer naar zo'n 60 om hierna in zijn 5 door te trekken naar de 83 km/h waar hij over gaat naar de 6e versnelling.
Ga ik langzamer dan 45km/h over de rotonde (vaak dus) dan gaat hij natuurlijk terug naar z'n 3e versnelling en als ik echt sloom rijdt terug naar de 2e. Ik kom pas in de 1e versnelling als ik stil heb gestaan.

Oftewel, rijd gewoon waar je je goed bij voelt. Er is geen goed of slecht, er is wel een beter en een slechter. Maar als je in de 2 niet fijn vindt dan probeer je de 1e en de 3e versnelling toch gewoon? Of is jou praktisch inzicht niet zo goed?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_169389839
Ik zet de auto in z'n vrij als ik op de rotonde af rijd, rol de rotonde over en als ik eraf ben zet hem in z'n 5, lekker zuinig.
Facts don't care about your feelings
pi_169389866
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:03 schreef BredeBroeder het volgende:
Maar wat kan ik 't beste doen?
Je rijbewijs pakken, inleveren bij het gemeentehuis en je weer aanmelden bij je rijschool?
pi_169390535
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:03 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Je rijbewijs pakken, inleveren bij het gemeentehuis en je weer aanmelden bij je rijschool?
Waarom zou dat zin hebben als ik foutloos rij in de lesauto?
  zondag 19 maart 2017 @ 00:06:33 #65
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_169619795
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:03 schreef DieselTank het volgende:
Mijn auto kan ook 50 in z'n 5.

En op de rotonde ga ik vaak terug naar zn 2 zodat ik erg vlot kan optrekken :D
Wel eens op een brede weg een 180-graden-draai gemaakt in zijn 5. Toen ik weg wilde accelereren dacht ik dat de motor in safe mode stond ofzo, want het leek of ik minstens 200 pk kwijt was :'( :D

Ik dacht overigens dat ie in zijn drie stond. Een beetje hoge versnelling voor keren op de weg, maar kan prima met een Busso-V6. In zijn 5 dus ook, want de motor gaf geen krimp. Alleen loeihard wegaccelereren was er toch niet echt meer bij :D
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_169620155
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik zet de auto in z'n vrij als ik op de rotonde af rijd, rol de rotonde over en als ik eraf ben zet hem in z'n 5, lekker zuinig.
Dat kan ook., zo min mogelijk remmen is de truc.
  zondag 19 maart 2017 @ 00:29:55 #67
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169620159
Mijn auto kan 120 in zijn 2, en nu?

Godsgruwelijke klootzak vanmiddag met een TDI die me probeerde klem te rijden terwijl ik vanaf de invoegstrook kom. Als je zo empathisch mislukt bent, dan moeten ze je rijbewijs afpakken.
pi_169620267
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
  zondag 19 maart 2017 @ 00:38:56 #69
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169620289
quote:
2s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
Jij snapt hem.

Dat is wat mijn vader me altijd leerde; mensen sturen veel te veel zoon.
Rechter uitvoegstrook, linkerkant rotonde, rechterkant eruit.

Met geen pen te beschrijven wat er met de automobilist achter je gebeurt.
  zondag 19 maart 2017 @ 10:20:04 #70
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_169622549
quote:
2s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
alleen in een eend ^O^

Ook lollig om te kijken of je de eend om kan laten vallen :') :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 19 maart 2017 @ 12:35:36 #71
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_169624403
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:29 schreef PluggieOD het volgende:
Godsgruwelijke klootzak vanmiddag met een TDI die me probeerde klem te rijden terwijl ik vanaf de invoegstrook kom. Als je zo empathisch mislukt bent, dan moeten ze je rijbewijs afpakken.
Niet om het een of ander maar niemand hoeft zich aan jou aan te passen als jij in moet voegen :P
Tenzij hij je bewust zat te etteren natuurlijk, maar dat kan ik niet beoordelen ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_169624552
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:38 schreef PluggieOD het volgende:
Jij snapt hem.

Dat is wat mijn vader me altijd leerde; mensen sturen veel te veel zoon.
Rechter uitvoegstrook, linkerkant rotonde, rechterkant eruit.

Met geen pen te beschrijven wat er met de automobilist achter je gebeurt.
Even de curbstones meenemen op de rotonde waarvan die klinkers liggen, doe ik ook vaak.
Kun je veel vlotter doorrijden inderdaad.

Lui die niet vooruitkijken bij rotonde,s is heel irritant als je erachter zit, dan staan ze stil en kijken ze of er niets aankomt en dan rijden ze pas de rotonde op.
pi_169624600
In mijn seat leon ecobakje ga ik op rotondes vaak zelfs terug naar de 1. Anders is de snelheid te laag om in de 2 nog goed op te pakken en duurt het eeuwen voordat je weer op snelheid bent. Dit was wennen met mijn vorige auto, want daarmee kon ik praktisch vanuit stilstand nog in de 2 gewoon weer rap oprijden.

Maw. het verschilt helemaal per auto hoe dit gaat. Kwestie van aanvoelen en dat leer je vanzelf wel :) het is iig goed dat je merkt dat er verschil is ;)
pi_169624727
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 12:45 schreef Palomar het volgende:
In mijn seat leon ecobakje ga ik op rotondes vaak zelfs terug naar de 1. Anders is de snelheid te laag om in de 2 nog goed op te pakken en duurt het eeuwen voordat je weer op snelheid bent. Dit was wennen met mijn vorige auto, want daarmee kon ik praktisch vanuit stilstand nog in de 2 gewoon weer rap oprijden.

Maw. het verschilt helemaal per auto hoe dit gaat. Kwestie van aanvoelen en dat leer je vanzelf wel :) het is iig goed dat je merkt dat er verschil is ;)
Zelfde auto, sommige rotondes schakel ik zelfs in 3 voordat ik er af ga. 1100 toeren en dan gas geven als je eraf stuurt komt ie vanzelf bij 1400 als eraf bent en begint ie te trekken.

Als je geen haast hebt.
.
  zondag 19 maart 2017 @ 23:04:28 #75
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169641620
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 12:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar niemand hoeft zich aan jou aan te passen als jij in moet voegen :P
Tenzij hij je bewust zat te etteren natuurlijk, maar dat kan ik niet beoordelen ;)
Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.

2004 en de ring belde, SD in full flowa:
  zondag 19 maart 2017 @ 23:15:21 #76
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169641920
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 12:43 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Even de curbstones meenemen op de rotonde waarvan die klinkers liggen, doe ik ook vaak.
Kun je veel vlotter doorrijden inderdaad.

Lui die niet vooruitkijken bij rotonde,s is heel irritant als je erachter zit, dan staan ze stil en kijken ze of er niets aankomt en dan rijden ze pas de rotonde op.
Mijn pa rijdt in zijn 7 mans auto vaak gewoon straal rechtdoor. Ja zegttie dan: "iedereen stuurt veel te veel!"

_O- _O- _O- _O- _O-
  maandag 20 maart 2017 @ 07:20:02 #77
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_169644279
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:15 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Mijn pa rijdt in zijn 7 mans auto vaak gewoon straal rechtdoor. Ja zegttie dan: "iedereen stuurt veel te veel!"

_O- _O- _O- _O- _O-
idd mijn pa knalt ook gwn met 90 dwars over de rotonde anders heb je gwn geen verkeersinzicht
pi_169647027
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:04 schreef PluggieOD het volgende:

Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.
Ik hoop dat je bedoelt "meteen naar de linkerbaan, mits ik daarmee geen ander verkeer hinder". Want dat tweede deel willen veel 'sociale' verkeersdeelnemers nog wel eens vergeten.
Waarom zou je trouwens je gas loslaten, als je net bent opgeschoven naar de rijstrook met sneller verkeer?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169647105
quote:
2s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
Is niet alleen snel, het is ook nog eens beter voor het milieu. Remmen en acceleren verbruikt zo veel energie, dat moet je zo veel mogelijk voorkomen. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  maandag 20 maart 2017 @ 20:19:18 #80
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_169661566
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:04 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.
Waarom in godesnaam?
Ik zorg dat ik ruim van te voren kijk waar een plekkie is en regel mijn snelheid daarop af zodat ik daarbij kom. Mensen die gas los gaan laten of van baan gaan wisselen (en daarbij ander verkeer hinderen) zijn niet goed wijs. Daar kun je als invoeger dus juist géén rekening mee houden.
Juist omdat mensen onnodig van baan wisselen gaat veel invoegend verkeer daar tegenwoordig vanuit, maar wat nou als dat niet kan? Dan krijg je nog gevaarlijkere situaties, allemaal omdat de invoeger niet doet wat hij moet doen: zelf kijken waar hij ertussen kan.

Btw, met mijn DAF voeg ik gewoon met 130 in. Dus ik weet niet waarom jij dan plotseling gaat slingeren en gas los laten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 20 maart 2017 @ 23:53:33 #81
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169669170
Ga je me nu op semantiek pakken?

Elke beetje autorijder kijkt ver van te voren en gaat naar links als hij in de verte iemand ziet die in wil voegen met een langzamere auto en geeft zo iedereen de ruimte.
  dinsdag 21 maart 2017 @ 00:11:57 #82
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169669472
Dat slingeren moet je ons ook maar eens uitleggen waarom je auto slingert als je met 130 van rijbaan wisselt.
pi_169684816
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:13 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dan rem ik dus af.

[..]

Zal dit een keer proberen.
De schakelmomenten verschillen per auto. In mijn lesauto kon ik pas vanaf 20 km/u naar z'n 2 schakelen, maar in m'n huidige auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. :') Stadsverkeer (50 km/u) rij ik altijd in z'n 5, terwijl dat bij m'n lesauto in z'n 3 was. :')

Je moet gewoon ff kijken welke versnelling het beste bij welke snelheid past. Als je ervaren bent dan hoor/voel je het vaak al aan de motor. Of kijk naar de toerenteller.
pi_169693263
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 23:53 schreef PluggieOD het volgende:
Ga je me nu op semantiek pakken?
Ik lees alleen maar wat jij opschrijft

quote:
Elke beetje autorijder kijkt ver van te voren en gaat naar links als hij in de verte iemand ziet die in wil voegen met een langzamere auto en geeft zo iedereen de ruimte.
Nee, hoor. Het punt is namelijk dat vrijwel elke auto binnen de lengte van een normale oprit en invoegstrook makkelijk de 110km/h kan halen. Dat veel mensen bang zijn om het gas in te trappen is niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen. Als je dan zo sociaal wil zijn, dan moet je niet naar links gaan, maar gewoon even inhouden. Dat wil je natuurlijk niet, dus dwing je anderen op de linkerrijstrook om in te houden. En maar blijven volhouden dat het zo sociaal is.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169693404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 08:36 schreef Tango5Romeo het volgende:

Nee, hoor. Het punt is namelijk dat vrijwel elke auto binnen de lengte van een normale oprit en invoegstrook makkelijk de 110km/h kan halen. Dat veel mensen bang zijn om het gas in te trappen is niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen. Als je dan zo sociaal wil zijn, dan moet je niet naar links gaan, maar gewoon even inhouden. Dat wil je natuurlijk niet, dus dwing je anderen op de linkerrijstrook om in te houden. En maar blijven volhouden dat het zo sociaal is.
Het punt is vooral dat veel mensen gelijk bij het begin van de invoegstrook de snelweg op willen knallen (met vaak een snelheidje van 70km/u) en de rest van de invoegstrook leeg blijft. Als je dan klaagt dat je klemgereden wordt dan heb je het niet goed begrepen
  woensdag 22 maart 2017 @ 16:50:04 #86
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169702356
Precies. En dus als je een beetje in kan schatten, wissel je automatisch al van rijbaan als je de DAF aan ziet komen.

Noemen ze anticiperen.
pi_169702579
Meestal in 3, maar soms ook in 4 / 5 als ik het vergeet :')

Op een gegeven moment wordt het toch routine TS en let je niet meer op de "nummertjes".

Erger me de pleuris als mijn vriendin in mijn auto loopt terug te schakelen naar de 2 bij rotondes...arm autotje
  woensdag 22 maart 2017 @ 17:03:15 #88
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169702718
quote:
En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen.
Dat moet je ook helemaal niet doen als er auto's achter je aan komen die 120 in zijn 2 rijden en uitwijken voor je 110 *; *; *; *; *; *; *;
pi_169703613
Ik schakel wel altijd terug naar de twee, alleen op van die grote rotondes rij ik gewoon in de 3 of 4 verder. In de 2 heb ik de auto namelijk veel beter in controle op lagere snelheid, terwijl ik grote ruime bochten rustig in de 4 neem.
  FOK!fotograaf donderdag 23 maart 2017 @ 00:42:03 #90
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169714364
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 16:58 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Erger me de pleuris als mijn vriendin in mijn auto loopt terug te schakelen naar de 2 bij rotondes...arm autotje
Tegenwoordig wordt blijkbaar geleerd om veel naar zijn 1 te schakelen. Wordt een oudere benzineauto even met geweld bij nog ca. 20 km/h zijn 1 in geramd.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_169715107
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 00:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Tegenwoordig wordt blijkbaar geleerd om veel naar zijn 1 te schakelen. Wordt een oudere benzineauto even met geweld bij nog ca. 20 km/h zijn 1 in geramd.
Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
pi_169715117
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Met een normale benzine gebakje in NL gewoon terug naar zijn 2 na eerst uitrollen in de 4 en zo min mogelijk remmen.
Grote rotondes is weer ander verhaal natuurlijk.
pi_169715173
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:30 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Met een normale benzine gebakje in NL gewoon terug naar zijn 2 na eerst uitrollen in de 4 en zo min mogelijk remmen.
Grote rotondes is weer ander verhaal natuurlijk.
Grotendeels eens, zo min mogelijk remmen ben ik niet persé een grote fan van aangezien je dan het verkeer achter je ook flink vertraagt, vooral door het zgn. harmonica-effect.
Het hoeft allemaal niet zo hard en snel te gaan allemaal maar voor een kleine rotonde toch liever de rem gebruiken ipv uit te laten rollen ivm verkeer achter je.
Grotere rotondes waar je in een hogere versnelling overheen kan is vantevoren uit laten rollen een mooie toevoeging maar dan alsnog, afhankelijk van de drukte (achter je), proberen te bepalen of je kalm aan doet of toch iets vlotter doet om de doorstroming te bevorderen.

Is mijn mening, ik zeg niet dat dit de absolute waarheid is. ;)
pi_169715194
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Grotendeels eens, zo min mogelijk remmen ben ik niet persé een grote fan van aangezien je dan het verkeer achter je ook flink vertraagt, vooral door het zgn. harmonica-effect.
Het hoeft allemaal niet zo hard en snel te gaan allemaal maar voor een kleine rotonde toch liever de rem gebruiken ipv uit te laten rollen ivm verkeer achter je.
Grotere rotondes waar je in een hogere versnelling overheen kan is vantevoren uit laten rollen een mooie toevoeging maar dan alsnog, afhankelijk van de drukte (achter je), proberen te bepalen of je kalm aan doet of toch iets vlotter doet om de doorstroming te bevorderen.

Is mijn mening, ik zeg niet dat dit de absolute waarheid is. ;)
Wanneer iedereen de auto rustig laat uitrollen in versnelling krijg je geen harmonica effect en heb je de tijd om te kijken of er wat verder ronddraait en dan zo snel mogelijk erover.
pi_169715252
quote:
3s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:06 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Wanneer iedereen de auto rustig laat uitrollen in versnelling krijg je geen harmonica effect en heb je de tijd om te kijken of er wat verder ronddraait en dan zo snel mogelijk erover.
Zo snel mogelijk er over klinkt goed. ^O^
Alleen de actie vóór die tijd wat minder, je neemt gas terug en neemt veel tijd om zo vlot mogelijk de rotonde over te gaan als je er eenmaal bent.
Van het gas af gaan lang voor je er bent (en dat is een aardig stuk als je niet van plan bent te remmen) heeft wel degelijk effect op je achterliggers.
Voor jezelf ziet het er soepel uit: Je nadert zo rustig dat je tijd hebt om uit te kienen waar in het verkeer op de rotonde je terecht wil komen maar voor je achterliggers is dat ronduit klote.
Want voor jou lijkt het soepel te gaan maar er rijdt nog een treintje achter je.
Je kunt ook eerder beginnen met kijken (als de rotonde voldoende overzichtelijk is) en een beetje tempo houden.
De mensen achter je hebben namelijk ook een doel, een afspraak een zo en die zitten écht niet te wachten op iemand die alleen maar vertraagt door het gas los te laten.
In jouw opinie lijkt je methode misschien heel goed maar dat is het absoluut niet.
Je hindert de doorstroming en juist op drukke momenten op een dag kan dat heel slecht uitkomen.
Dit vertragend gedrag wat door anderen waarschijnlijk ook nog eens als twijfelend wordt ervaren zorgt voor extra vertragingen vooral voor degenen die achter je rijden.

Ik zeg niet dat je snoeihard op rotondes af moet rijden en pas op het laatste moment moet remmen maar afgaande op jouw verhaal vind ik wel dat het een stukje vlotter mag.
Denk dat je met deze rijstijl behoorlijk hard zou zakken voor een evt. herexamen bij CBR omdat je de doorstroming belemmert.
pi_169715255
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:38 schreef vannelle het volgende:

[..]

Zo snel mogelijk er over klinkt goed. ^O^
Alleen de actie vóór die tijd wat minder, je neemt gas terug en neemt veel tijd om zo vlot mogelijk de rotonde over te gaan als je er eenmaal bent.
Van het gas af gaan lang voor je er bent (en dat is een aardig stuk als je niet van plan bent te remmen) heeft wel degelijk effect op je achterliggers.
Voor jezelf ziet het er soepel uit: Je nadert zo rustig dat je tijd hebt om uit te kienen waar in het verkeer op de rotonde je terecht wil komen maar voor je achterliggers is dat ronduit klote.
Want voor jou lijkt het soepel te gaan maar er rijdt nog een treintje achter je.
Je kunt ook eerder beginnen met kijken (als de rotonde voldoende overzichtelijk is) en een beetje tempo houden.
De mensen achter je hebben namelijk ook een doel, een afspraak een zo en die zitten écht niet te wachten op iemand die alleen maar vertraagt door het gas los te laten.
In jouw opinie lijkt je methode misschien heel goed maar dat is het absoluut niet.
Je hindert de doorstroming en juist op drukke momenten op een dag kan dat heel slecht uitkomen.
Dit vertragend gedrag wat door anderen waarschijnlijk ook nog eens als twijfelend wordt ervaren zorgt voor extra vertragingen vooral voor degenen die achter je rijden.

Ik zeg niet dat je snoeihard op rotondes af moet rijden en pas op het laatste moment moet remmen maar afgaande op jouw verhaal vind ik wel dat het een stukje vlotter mag.
Denk dat je met deze rijstijl behoorlijk hard zou zakken voor een evt. herexamen bij CBR omdat je de doorstroming belemmert.
Ik houd afstand tot mijn voorganger, iedereen neemt zo'n rotonde weer anders, zit erna altijd weer vlak achter.
pi_169715264
quote:
2s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:40 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Ik houd afstand tot mijn voorganger, iedereen neemt zo'n rotonde weer anders, zit erna altijd weer vlak achter.
Daar heb ik het niet over, ik heb het over een rotonde naderen zonder te remmen.
Alleen snelheid minderen door gas los te laten en zo min mogelijk te remmen.
Beetje vlotter doorrijden is echt beter voor de doorstroming.
pi_169715275
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:43 schreef vannelle het volgende:

[..]

Daar heb ik het niet over, ik heb het over een rotonde naderen zonder te remmen.
Alleen snelheid minderen door gas los te laten en zo min mogelijk te remmen.
Beetje vlotter doorrijden is echt beter voor de doorstroming.
Vlot doorrijden is niet hetzelfde dan tot laatste moment gas geven wanneer je ziet dat er al wat auto's staan die rotonde gaan nemen laat ik mijne rustig uitrollen en alles erachter heb ik schijt aan, mijn remmen gaan langer mee en ik rij zuinig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2017 04:51:07 ]
pi_169715287
quote:
12s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:50 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Vlot doorrijden is niet hetzelfde dan tot laatste moment gas geven wanneer je ziet dat er al wat auto's staan die rotonde gaan nemen laat ik mijne rustig uitrollen en alles erachter heb ik schijt aan, mijn remmen gaan langer mee en ik rij zuinig.
Duidelijk.
Jij hebt er schijt aan dus het maakt niet uit wat ik verder nog typ of eerder getypt heb.
Prima, iedereen heeft zijn/haar eigen rijstijl maar zou ook open moeten staan voor suggesties.
En daar zit bij jou de deur dicht dus ik stop er mee.
No hard feelings. ;)
pi_169715303
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Duidelijk.
Jij hebt er schijt aan dus het maakt niet uit wat ik verder nog typ of eerder getypt heb.
Prima, iedereen heeft zijn/haar eigen rijstijl maar zou ook open moeten staan voor suggesties.
En daar zit bij jou de deur dicht dus ik stop er mee.
No hard feelings. ;)
DE weg is voor iedereen en niet iedereen heeft een 500 SEC
pi_169724891
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.
.
pi_169725354
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 17:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.
Als je al je turbo nodig hebt om je er tussen te proppen op een rotonde gaat er al iets mis natuurlijk.
En als het goed is weet je ook wel dat een auto die nog een beetje snelheid heeft wat moeilijker in de 1e versnelling is te krijgen.
Dat komt omdat die versnelling daar niet voor bedoeld is.

Ik denk dat we een heel verschillende rijstijl hebben, zoals ik het lees lijk jij nogal gehaast te zijn terwijl ik het gewoon allemaal rustig benader.
Zonder sloom te rijden, dat dan weer wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')