Te weinig gas terwijl je de koppeling al te hoog op laat komen?quote:Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.
Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
Dan zou ik toch terugschakelen naar 2. Dan zit je net wat hoger in de toeren en heeft motor meer koppel.quote:Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.
Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
Kwestie van ervaring, op termijn koppel je zelfs een hitsige Japanner met een versleten drujlager die ergens halverwege abrupt aan/uit koppeltquote:Op woensdag 8 maart 2017 10:47 schreef BredeBroeder het volgende:
T gaat al stukken beter, gewoon in zn 3 meestal.
Enige wat nog stroef gaat is wegrijden, hij valt niet meer uit maar wegrijden gaat wel met schokjes, zeker als ik niet de tijd kan nemen, bij een druk stoplicht bijv.
In mijn C30 zit hetzelfde blok als in die mx-5. Ik kan zeer eenvoudig in de 4 een rotonde over, en zelfs de 5 kan prima gaan.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 11:31 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Een benzinemotor gaat op einde rotonde naar adem happen in zijn 5
Met een diesel lukt het wel in zijn 3
Gewoon terug naar zijn 2 en gas geven in de bocht.
Gevaar op de weg gespot.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:03 schreef Stien_Struis het volgende:
Zelf laat ik gas los en laat auto rollen en dan is het is het de kunst om in de 2e versnelling de rotonde zo snel mogelijk te nemen.
Gas los en uitrollen in de versnelling waarmee je daarvoor reed is veiliger dan wat dan ook, en je bespaart er gigantisch veel benzine mee. Liever dan je motor slopen door terug te schakelen naar 2 terwijl je nog 80 rijdt, waarmee je ook nog flink afremt zonder remlicht.quote:
Waarom zou dat zin hebben als ik foutloos rij in de lesauto?quote:Op donderdag 9 maart 2017 12:03 schreef Bucketwood het volgende:
[..]
Je rijbewijs pakken, inleveren bij het gemeentehuis en je weer aanmelden bij je rijschool?
Wel eens op een brede weg een 180-graden-draai gemaakt in zijn 5. Toen ik weg wilde accelereren dacht ik dat de motor in safe mode stond ofzo, want het leek of ik minstens 200 pk kwijt wasquote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:03 schreef DieselTank het volgende:
Mijn auto kan ook 50 in z'n 5.
En op de rotonde ga ik vaak terug naar zn 2 zodat ik erg vlot kan optrekken
Dat kan ook., zo min mogelijk remmen is de truc.quote:Op donderdag 9 maart 2017 12:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik zet de auto in z'n vrij als ik op de rotonde af rijd, rol de rotonde over en als ik eraf ben zet hem in z'n 5, lekker zuinig.
Jij snapt hem.quote:Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
alleen in een eendquote:Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
Niet om het een of ander maar niemand hoeft zich aan jou aan te passen als jij in moet voegenquote:Op zondag 19 maart 2017 00:29 schreef PluggieOD het volgende:
Godsgruwelijke klootzak vanmiddag met een TDI die me probeerde klem te rijden terwijl ik vanaf de invoegstrook kom. Als je zo empathisch mislukt bent, dan moeten ze je rijbewijs afpakken.
Even de curbstones meenemen op de rotonde waarvan die klinkers liggen, doe ik ook vaak.quote:Op zondag 19 maart 2017 00:38 schreef PluggieOD het volgende:
Jij snapt hem.
Dat is wat mijn vader me altijd leerde; mensen sturen veel te veel zoon.
Rechter uitvoegstrook, linkerkant rotonde, rechterkant eruit.
Met geen pen te beschrijven wat er met de automobilist achter je gebeurt.
Zelfde auto, sommige rotondes schakel ik zelfs in 3 voordat ik er af ga. 1100 toeren en dan gas geven als je eraf stuurt komt ie vanzelf bij 1400 als eraf bent en begint ie te trekken.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:45 schreef Palomar het volgende:
In mijn seat leon ecobakje ga ik op rotondes vaak zelfs terug naar de 1. Anders is de snelheid te laag om in de 2 nog goed op te pakken en duurt het eeuwen voordat je weer op snelheid bent. Dit was wennen met mijn vorige auto, want daarmee kon ik praktisch vanuit stilstand nog in de 2 gewoon weer rap oprijden.
Maw. het verschilt helemaal per auto hoe dit gaat. Kwestie van aanvoelen en dat leer je vanzelf wel het is iig goed dat je merkt dat er verschil is
Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.quote:Op zondag 19 maart 2017 12:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
Niet om het een of ander maar niemand hoeft zich aan jou aan te passen als jij in moet voegen
Tenzij hij je bewust zat te etteren natuurlijk, maar dat kan ik niet beoordelen
Mijn pa rijdt in zijn 7 mans auto vaak gewoon straal rechtdoor. Ja zegttie dan: "iedereen stuurt veel te veel!"quote:Op zondag 19 maart 2017 12:43 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Even de curbstones meenemen op de rotonde waarvan die klinkers liggen, doe ik ook vaak.
Kun je veel vlotter doorrijden inderdaad.
Lui die niet vooruitkijken bij rotonde,s is heel irritant als je erachter zit, dan staan ze stil en kijken ze of er niets aankomt en dan rijden ze pas de rotonde op.
idd mijn pa knalt ook gwn met 90 dwars over de rotonde anders heb je gwn geen verkeersinzichtquote:Op zondag 19 maart 2017 23:15 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Mijn pa rijdt in zijn 7 mans auto vaak gewoon straal rechtdoor. Ja zegttie dan: "iedereen stuurt veel te veel!"
Ik hoop dat je bedoelt "meteen naar de linkerbaan, mits ik daarmee geen ander verkeer hinder". Want dat tweede deel willen veel 'sociale' verkeersdeelnemers nog wel eens vergeten.quote:Op zondag 19 maart 2017 23:04 schreef PluggieOD het volgende:
Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.
Is niet alleen snel, het is ook nog eens beter voor het milieu. Remmen en acceleren verbruikt zo veel energie, dat moet je zo veel mogelijk voorkomen.quote:Op zondag 19 maart 2017 00:37 schreef Stien_Struis het volgende:
De snelste weg is rechtdoor over de rotonde.
Waarom in godesnaam?quote:Op zondag 19 maart 2017 23:04 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Moedwillig iemand klem rijden is niet zo lief. Ik zal het echt nooit doen. Echt nooit. Als jij met je DAF in wil voegen krijg je alle kans, en ga ik meteen naar de linker baan sowieso en ik laat meteen mijn gas los. Dat heet verkeer en anticiperen.
De schakelmomenten verschillen per auto. In mijn lesauto kon ik pas vanaf 20 km/u naar z'n 2 schakelen, maar in m'n huidige auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. Stadsverkeer (50 km/u) rij ik altijd in z'n 5, terwijl dat bij m'n lesauto in z'n 3 was.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 00:13 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Dan rem ik dus af.
[..]
Zal dit een keer proberen.
Ik lees alleen maar wat jij opschrijftquote:
Nee, hoor. Het punt is namelijk dat vrijwel elke auto binnen de lengte van een normale oprit en invoegstrook makkelijk de 110km/h kan halen. Dat veel mensen bang zijn om het gas in te trappen is niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen. Als je dan zo sociaal wil zijn, dan moet je niet naar links gaan, maar gewoon even inhouden. Dat wil je natuurlijk niet, dus dwing je anderen op de linkerrijstrook om in te houden. En maar blijven volhouden dat het zo sociaal is.quote:Elke beetje autorijder kijkt ver van te voren en gaat naar links als hij in de verte iemand ziet die in wil voegen met een langzamere auto en geeft zo iedereen de ruimte.
Het punt is vooral dat veel mensen gelijk bij het begin van de invoegstrook de snelweg op willen knallen (met vaak een snelheidje van 70km/u) en de rest van de invoegstrook leeg blijft. Als je dan klaagt dat je klemgereden wordt dan heb je het niet goed begrepenquote:Op woensdag 22 maart 2017 08:36 schreef Tango5Romeo het volgende:
Nee, hoor. Het punt is namelijk dat vrijwel elke auto binnen de lengte van een normale oprit en invoegstrook makkelijk de 110km/h kan halen. Dat veel mensen bang zijn om het gas in te trappen is niet iets waar ik rekening mee hoef te houden. En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen. Als je dan zo sociaal wil zijn, dan moet je niet naar links gaan, maar gewoon even inhouden. Dat wil je natuurlijk niet, dus dwing je anderen op de linkerrijstrook om in te houden. En maar blijven volhouden dat het zo sociaal is.
Dat moet je ook helemaal niet doen als er auto's achter je aan komen die 120 in zijn 2 rijden en uitwijken voor je 110quote:En ik ga al helemaal niet het verkeer op de linkerrijstrook er voor hinderen.
Tegenwoordig wordt blijkbaar geleerd om veel naar zijn 1 te schakelen. Wordt een oudere benzineauto even met geweld bij nog ca. 20 km/h zijn 1 in geramd.quote:Op woensdag 22 maart 2017 16:58 schreef Ebayzo.nl het volgende:
Erger me de pleuris als mijn vriendin in mijn auto loopt terug te schakelen naar de 2 bij rotondes...arm autotje
Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.quote:Op donderdag 23 maart 2017 00:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt blijkbaar geleerd om veel naar zijn 1 te schakelen. Wordt een oudere benzineauto even met geweld bij nog ca. 20 km/h zijn 1 in geramd.
Met een normale benzine gebakje in NL gewoon terug naar zijn 2 na eerst uitrollen in de 4 en zo min mogelijk remmen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Grotendeels eens, zo min mogelijk remmen ben ik niet persé een grote fan van aangezien je dan het verkeer achter je ook flink vertraagt, vooral door het zgn. harmonica-effect.quote:Op donderdag 23 maart 2017 03:30 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Met een normale benzine gebakje in NL gewoon terug naar zijn 2 na eerst uitrollen in de 4 en zo min mogelijk remmen.
Grote rotondes is weer ander verhaal natuurlijk.
Wanneer iedereen de auto rustig laat uitrollen in versnelling krijg je geen harmonica effect en heb je de tijd om te kijken of er wat verder ronddraait en dan zo snel mogelijk erover.quote:Op donderdag 23 maart 2017 03:56 schreef vannelle het volgende:
[..]
Grotendeels eens, zo min mogelijk remmen ben ik niet persé een grote fan van aangezien je dan het verkeer achter je ook flink vertraagt, vooral door het zgn. harmonica-effect.
Het hoeft allemaal niet zo hard en snel te gaan allemaal maar voor een kleine rotonde toch liever de rem gebruiken ipv uit te laten rollen ivm verkeer achter je.
Grotere rotondes waar je in een hogere versnelling overheen kan is vantevoren uit laten rollen een mooie toevoeging maar dan alsnog, afhankelijk van de drukte (achter je), proberen te bepalen of je kalm aan doet of toch iets vlotter doet om de doorstroming te bevorderen.
Is mijn mening, ik zeg niet dat dit de absolute waarheid is.
Zo snel mogelijk er over klinkt goed.quote:Op donderdag 23 maart 2017 04:06 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Wanneer iedereen de auto rustig laat uitrollen in versnelling krijg je geen harmonica effect en heb je de tijd om te kijken of er wat verder ronddraait en dan zo snel mogelijk erover.
Ik houd afstand tot mijn voorganger, iedereen neemt zo'n rotonde weer anders, zit erna altijd weer vlak achter.quote:Op donderdag 23 maart 2017 04:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zo snel mogelijk er over klinkt goed.
Alleen de actie vóór die tijd wat minder, je neemt gas terug en neemt veel tijd om zo vlot mogelijk de rotonde over te gaan als je er eenmaal bent.
Van het gas af gaan lang voor je er bent (en dat is een aardig stuk als je niet van plan bent te remmen) heeft wel degelijk effect op je achterliggers.
Voor jezelf ziet het er soepel uit: Je nadert zo rustig dat je tijd hebt om uit te kienen waar in het verkeer op de rotonde je terecht wil komen maar voor je achterliggers is dat ronduit klote.
Want voor jou lijkt het soepel te gaan maar er rijdt nog een treintje achter je.
Je kunt ook eerder beginnen met kijken (als de rotonde voldoende overzichtelijk is) en een beetje tempo houden.
De mensen achter je hebben namelijk ook een doel, een afspraak een zo en die zitten écht niet te wachten op iemand die alleen maar vertraagt door het gas los te laten.
In jouw opinie lijkt je methode misschien heel goed maar dat is het absoluut niet.
Je hindert de doorstroming en juist op drukke momenten op een dag kan dat heel slecht uitkomen.
Dit vertragend gedrag wat door anderen waarschijnlijk ook nog eens als twijfelend wordt ervaren zorgt voor extra vertragingen vooral voor degenen die achter je rijden.
Ik zeg niet dat je snoeihard op rotondes af moet rijden en pas op het laatste moment moet remmen maar afgaande op jouw verhaal vind ik wel dat het een stukje vlotter mag.
Denk dat je met deze rijstijl behoorlijk hard zou zakken voor een evt. herexamen bij CBR omdat je de doorstroming belemmert.
Daar heb ik het niet over, ik heb het over een rotonde naderen zonder te remmen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 04:40 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Ik houd afstand tot mijn voorganger, iedereen neemt zo'n rotonde weer anders, zit erna altijd weer vlak achter.
Vlot doorrijden is niet hetzelfde dan tot laatste moment gas geven wanneer je ziet dat er al wat auto's staan die rotonde gaan nemen laat ik mijne rustig uitrollen en alles erachter heb ik schijt aan, mijn remmen gaan langer mee en ik rij zuinig.quote:Op donderdag 23 maart 2017 04:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Daar heb ik het niet over, ik heb het over een rotonde naderen zonder te remmen.
Alleen snelheid minderen door gas los te laten en zo min mogelijk te remmen.
Beetje vlotter doorrijden is echt beter voor de doorstroming.
Duidelijk.quote:Op donderdag 23 maart 2017 04:50 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Vlot doorrijden is niet hetzelfde dan tot laatste moment gas geven wanneer je ziet dat er al wat auto's staan die rotonde gaan nemen laat ik mijne rustig uitrollen en alles erachter heb ik schijt aan, mijn remmen gaan langer mee en ik rij zuinig.
DE weg is voor iedereen en niet iedereen heeft een 500 SECquote:Op donderdag 23 maart 2017 04:56 schreef vannelle het volgende:
[..]
Duidelijk.
Jij hebt er schijt aan dus het maakt niet uit wat ik verder nog typ of eerder getypt heb.
Prima, iedereen heeft zijn/haar eigen rijstijl maar zou ook open moeten staan voor suggesties.
En daar zit bij jou de deur dicht dus ik stop er mee.
No hard feelings.
Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.quote:Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Als je al je turbo nodig hebt om je er tussen te proppen op een rotonde gaat er al iets mis natuurlijk.quote:Op donderdag 23 maart 2017 17:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |