abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169724891
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.
.
pi_169725354
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 17:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Veel lesbakken zijn ook VAG 14% diesels, die hebben een 2, die je kunt vergelijken met een 3,5 van een oude auto. 1000 toeren is 20km/u en voor veel stadse situaties al te snel om voorzichtig een rotonde of kruising op te rijden. Dan moet je toch terug naar 1 of je koppeling intrappen en zachtjes weer op laten komen. Daarnaast heb je ook nog een turbogat, wat weer voorkomt dat je snel kan reageren op een "gaatje" dus daarom terug naar 1.
Als je al je turbo nodig hebt om je er tussen te proppen op een rotonde gaat er al iets mis natuurlijk.
En als het goed is weet je ook wel dat een auto die nog een beetje snelheid heeft wat moeilijker in de 1e versnelling is te krijgen.
Dat komt omdat die versnelling daar niet voor bedoeld is.

Ik denk dat we een heel verschillende rijstijl hebben, zoals ik het lees lijk jij nogal gehaast te zijn terwijl ik het gewoon allemaal rustig benader.
Zonder sloom te rijden, dat dan weer wel.
pi_169731470
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 17:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je al je turbo nodig hebt om je er tussen te proppen op een rotonde gaat er al iets mis natuurlijk.
En als het goed is weet je ook wel dat een auto die nog een beetje snelheid heeft wat moeilijker in de 1e versnelling is te krijgen.
Dat komt omdat die versnelling daar niet voor bedoeld is.

Ik denk dat we een heel verschillende rijstijl hebben, zoals ik het lees lijk jij nogal gehaast te zijn terwijl ik het gewoon allemaal rustig benader.
Zonder sloom te rijden, dat dan weer wel.
Ik heb er persoonlijk geen last van en heb het amper nodig, maar jij vroeg waarom ze dit tegenwoordig op rijles leren. Hierom dus, zeker bij een wat lager rijtempo en wat meer startstop werk, zoals een onervaren lesser vaak nog rijdt.

Zelf probeer ik meer in een flow te blijven en zoveel mogelijk blijven rollen in 2-3.
.
pi_169731744
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 11:24 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Dan zou ik toch terugschakelen naar 2. Dan zit je net wat hoger in de toeren en heeft motor meer koppel.
In die auto zeker in zijn twee met iets meer toeren.

Had ooit lang geleden een corsa 1.4i sport... En die trok dat amper in zijn 3.

Sowieso een rotonde in zijn 3...mwoah, geen enkele auto die ik heb gereden vond dat fijn. Behalve dan zo'n hele grote rotonde.
Whatever...
pi_169731814
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 21:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb er persoonlijk geen last van en heb het amper nodig, maar jij vroeg waarom ze dit tegenwoordig op rijles leren. Hierom dus, zeker bij een wat lager rijtempo en wat meer startstop werk, zoals een onervaren lesser vaak nog rijdt.

Zelf probeer ik meer in een flow te blijven en zoveel mogelijk blijven rollen in 2-3.
Nee, dat vroeg ik niet.
Ik reageerde op iets wat overkwam als een feit dat je aandroeg.
  FOK!fotograaf donderdag 23 maart 2017 @ 22:49:09 #106
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169734003
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Meerdere jongens gehad die hun rijbewijs pas hebben en bij het inrijden van woonerven en dergelijke hem zijn 1 in forceren, want dat hebben ze zo geleerd.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_169735062
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 03:27 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik ben al weer een tijdje uit het lesgeven maar dit lijkt me stug.
De 1e versnelling is alleen maar om uit stilstand weg te rijden, zéker geen gebruikelijke versnelling om terwijl je snelheid hebt een rotonde te benaderen of op te rijden.
Mag ik vragen wie je dit heeft verteld?
Ligt ook aan de auto he. Ik leste in de allernieuwste Volkswagen Polo en met die auto kon je pas rond de 20 a 25 km/u naar z'n 2 schakelen. Zodra je in z'n 2 onder de 25 km/u per kwam ging de motor haperen en onder de 20 sloeg hij sowieso af. Bepaalde straten, bochten en rotondes reed ik dus noodgedwongen in z'n 1. :')

In m'n eigen auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. :')
pi_169737875
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 21:45 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Sowieso een rotonde in zijn 3...mwoah, geen enkele auto die ik heb gereden vond dat fijn. Behalve dan zo'n hele grote rotonde.
Gewoon diesel.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_169737897
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 01:19 schreef Simterklaas het volgende:

[..]

Gewoon diesel.
Op een rotonde in zijn 2 kun je dat roetfilter schoonblazen
pi_169738093
Ik denk dat terugschakelen naar z'n 2de versnelling, ontstaan was in de tijd dat auto's nog niet zoveel koppel of vermogen hadden, en dat je door het terugschakelen altijd 'optijd' er ook weer uit kon gaan. Het komt soms ook wel eens voor dat als je een rotonde oprijdt, je plots moet remmen, omdat je voorligger stoppen moet voor de haaientanden voor een fietspad ofzo.

Maar zelf is mijn ervaring met verschillende auto's gewoon de derde en niet tweede versnelling. Bij het op laten komen van je tweede versnelling slijten je motorsteunen, koppeling en dergelijk ook wat sneller heb ik het idee. Je motor schiet alle kanten op als je ineens terugschakeld en de boel op laat komen. Rubbers houden de motor op z'n plek, maar die slijten hierdoor juist meer.

3 voelt ook veel rustiger.
pi_169738656
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 22:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Meerdere jongens gehad die hun rijbewijs pas hebben en bij het inrijden van woonerven en dergelijke hem zijn 1 in forceren, want dat hebben ze zo geleerd.
Je gebruikt het juiste woord: Forceren.
Want eigenlijk wou de techniek het niet maar zij wel. Oplossing: Harder duwen.
En met een auto werkt het net zo, een auto zet je niet makkelijk in z'n 1 als je nog iets snelheid hebt.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 23:14 schreef Sander166 het volgende:

[..]

Ligt ook aan de auto he. Ik leste in de allernieuwste Volkswagen Polo en met die auto kon je pas rond de 20 a 25 km/u naar z'n 2 schakelen. Zodra je in z'n 2 onder de 25 km/u per kwam ging de motor haperen en onder de 20 sloeg hij sowieso af. Bepaalde straten, bochten en rotondes reed ik dus noodgedwongen in z'n 1. :')

In m'n eigen auto kan ik bij 20 km/u al naar z'n 3 schakelen. :')
Lijkt me stug dat de 2e versnelling onder de 20 km/h te hoog is maar als dat jouw ervaring is ga ik daar niet aan tornen.
Ik zeg alleen nog maar een keer dat dat me erg stug lijkt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 01:54 schreef Jism het volgende:
Ik denk dat terugschakelen naar z'n 2de versnelling, ontstaan was in de tijd dat auto's nog niet zoveel koppel of vermogen hadden, en dat je door het terugschakelen altijd 'optijd' er ook weer uit kon gaan. Het komt soms ook wel eens voor dat als je een rotonde oprijdt, je plots moet remmen, omdat je voorligger stoppen moet voor de haaientanden voor een fietspad ofzo.

Maar zelf is mijn ervaring met verschillende auto's gewoon de derde en niet tweede versnelling. Bij het op laten komen van je tweede versnelling slijten je motorsteunen, koppeling en dergelijk ook wat sneller heb ik het idee. Je motor schiet alle kanten op als je ineens terugschakeld en de boel op laat komen. Rubbers houden de motor op z'n plek, maar die slijten hierdoor juist meer.

3 voelt ook veel rustiger.
Ik ga niet op alles in maar plotseling moeten remmen omdat je voorligger stopt is stom natuurlijk, kijk je alleen maar zijn achterlichten of kijk je verder vooruit?
Bovendien trap je bij een noodstop je koppeling in en zijn ze versnellingen niet van toepassing want de boel is ontkoppeld als het goed is.

De slijtage van de motorsteunen vind ik een raar argument, zoveel kracht komt er nou ook weer niet op als je op de motor afremt. Mits je je koppeling beheerst op laat komen.
De meeste krachten komen door het optrekken met een zware rechtervoet.

Maar ik ben het ook wel een beetje met je eens, sommige rotondes kunnen makkelijk in z'n 3.
Niet altijd, beetje afhankelijk van de weginrichting maar soms kan dat idd prima! :)
pi_169738681
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 05:32 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je gebruikt het juiste woord: Forceren.
Want eigenlijk wou de techniek het niet maar zij wel. Oplossing: Harder duwen.
En met een auto werkt het net zo, een auto zet je niet makkelijk in z'n 1 als je nog iets snelheid hebt.

[..]
Ik heb mijn vrouw af moeten leren om "vroeg" terug te schakelen naar 2 bij het naderen van een afslag naar een kruisende weg, of rotonde. Van 80 afremmen en bij 70 alvast terugschakelen was heel gewoon volgens haar. Je hoorde gewoon de bak janken als de synchro's probeerden te syncen... niet leuk.

Dat proberen uit te leggen op z'n jip-en-jannekes was bijna aan Mission Impossible, maargoed, "daar gaat 'ie stuk van" deed het wel goed.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_169739052
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 04:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Duidelijk.
Jij hebt er schijt aan dus het maakt niet uit wat ik verder nog typ of eerder getypt heb.
Prima, iedereen heeft zijn/haar eigen rijstijl maar zou ook open moeten staan voor suggesties.
En daar zit bij jou de deur dicht dus ik stop er mee.
No hard feelings. ;)
Uitrollen als je verderop toch moet remmen en waarschijnlijk zelfs stilstaan als je tot het laatste gas blijft geven is gewoon de betere optie.

Rustiger verkeersbeeld, meer tijd om de situatie goed in je op te nemen (dus veiliger), minder brandstofverbruik, minder fijnstof door het remmen, minder slijtage aan de auto.

En als er al auto's in de rij staan voor de rotonde of er nog verkeer is op de rotonde hou je het verkeer achter je er ook echt helemaal geen seconde mee op. Want je eindigt na het uitrollen gewoon direct achter de auto die je sowieso voor zou moeten laten gaan.
pi_169739370
Je moet het ook niet forceren, maar als je voelt dat ie niet naar 1 wil is een miniem dotje tussengas voldoende, valt ie zo in de versnelling.

Overigens gisteren met de Mrs mee, haar Getz staat inmiddels op 173000 en krijgt al 10 jaar dagelijks een paar dreunen in de aandrijving.
.
  FOK!fotograaf vrijdag 24 maart 2017 @ 09:16:12 #115
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169739764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 05:32 schreef vannelle het volgende:
Je gebruikt het juiste woord: Forceren.
Want eigenlijk wou de techniek het niet maar zij wel. Oplossing: Harder duwen.
En met een auto werkt het net zo, een auto zet je niet makkelijk in z'n 1 als je nog iets snelheid hebt.
Jup. En toch krijgen ze het zo geleerd, zeggen ze onafhankelijk van elkaar. Lekker voor je synchromesh.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_169740090
Het is ook een kwestie van aanvoelen en je de auto eigen maken: zo neem ik boven de 50 a 60km/u gerust een ruime bocht in de 4.

Maar daar onder kan ik beter terug schakelen naar de 3 en een rotonde toch echt in de 2, alleen je moet wel je snelheid verminderen. Je moet niet met 30km/u over die rotonde willen vliegen, maar eerdere stapvoets of zo'n 20 a 25km/u .
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 maart 2017 @ 09:47:10 #117
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169740111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 09:44 schreef Diqiu-Long het volgende:
Het is ook een kwestie van aanvoelen en je de auto eigen maken: zo neem ik boven de 50 a 60km/u gerust een ruime bocht in de 4.

Maar daar onder kan ik beter terug schakelen naar de 3 en een rotonde toch echt in de 2, alleen je moet wel je snelheid verminderen. Je moet niet met 30km/u over die rotonde willen vliegen, maar eerdere stapvoets of zo'n 20 a 25km/u .
Hoe klein zijn de rotondes in jouw omgeving? Ik kan me echt kapotergeren aan mensen die zo langzaam gaan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169740155
Weet niet, maar kan best zijn dat ik er toch met 30km/u overheen rij. Het gaat in iedere geval niet stapvoets bij mij, dat weet ik wel zeker.

Maar ik schakel met mijn Peugeot 106 1.0 uit 1993 wel altijd terug naar de twee: het geeft mij namelijk net dat stukje meer controle over de auto. Dat is ook de hele reden waarom men je tijdens de rijles leert bij afslaan en rotondes terug naar de twee te schakelen.
pi_169743004
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 05:32 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je gebruikt het juiste woord: Forceren.
Want eigenlijk wou de techniek het niet maar zij wel. Oplossing: Harder duwen.
En met een auto werkt het net zo, een auto zet je niet makkelijk in z'n 1 als je nog iets snelheid hebt.

[..]

Lijkt me stug dat de 2e versnelling onder de 20 km/h te hoog is maar als dat jouw ervaring is ga ik daar niet aan tornen.
Ik zeg alleen nog maar een keer dat dat me erg stug lijkt.

[..]

Ik ga niet op alles in maar plotseling moeten remmen omdat je voorligger stopt is stom natuurlijk, kijk je alleen maar zijn achterlichten of kijk je verder vooruit?
Bovendien trap je bij een noodstop je koppeling in en zijn ze versnellingen niet van toepassing want de boel is ontkoppeld als het goed is.

De slijtage van de motorsteunen vind ik een raar argument, zoveel kracht komt er nou ook weer niet op als je op de motor afremt. Mits je je koppeling beheerst op laat komen.
De meeste krachten komen door het optrekken met een zware rechtervoet.

Maar ik ben het ook wel een beetje met je eens, sommige rotondes kunnen makkelijk in z'n 3.
Niet altijd, beetje afhankelijk van de weginrichting maar soms kan dat idd prima! :)
Het is echt zo en mijn instructeur vond het ook raar. Hij had de auto toen teruggebracht naar de garage en die zeiden dat het zo hoort en dat de auto zo is afgesteld. Diesel heeft meer power bij lagere toeren, dus dat speelt misschien ook een rol dat je niet snel hoeft op te schakelen.
pi_169743109
Nou Ehm, bijna elke auto gaat van 0-20 in zijn 1. Maar zodra hij rolt kan je in zijn twee vrijwel elke bocht nemen. Vanaf 40 ga je naar 3 en bij 60 naar 4.

Een rotonde neem je in eerste instantie echt niet met 40, je moet tenslotte afslaan op en af.

Ik snap echt niet waarom je zoiets in zijn 3 zou willen doen. Je hebt amper trekkracht, de motor sputtert en volgens mij scheelt het niet veel in brandstofverbruik.
Whatever...
  vrijdag 24 maart 2017 @ 12:44:00 #121
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_169743341
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 12:27 schreef Spanky78 het volgende:
Nou Ehm, bijna elke auto gaat van 0-20 in zijn 1. Maar zodra hij rolt kan je in zijn twee vrijwel elke bocht nemen. Vanaf 40 ga je naar 3 en bij 60 naar 4.

Een rotonde neem je in eerste instantie echt niet met 40, je moet tenslotte afslaan op en af.

Ik snap echt niet waarom je zoiets in zijn 3 zou willen doen. Je hebt amper trekkracht, de motor sputtert en volgens mij scheelt het niet veel in brandstofverbruik.
Niet alle auto's zijn gelijk hč.
Ik kan rustig in 3 over een rotonde rollen en dan moet ik nog inhouden om m'n voorligger niet te kussen. 2 Gebruik ik vrijwel alleen als ik aan het spelen ben. Beginnen met rollen in 1, dan door naar 3 zonder stotteren en gewoon meekomen met het verkeer.
Voor dit soort dingen bestaan geen vaste regels, te veel verschillen in motoren/bakken.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 13:05:17 #122
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169743657
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
And so is the past
pi_169743676
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
Lol.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 maart 2017 @ 13:07:21 #124
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169743687
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
:')

Ik zou in z'n 2 in de schakelzone rijden, dus direct na het verlaten weer naar 3. Compleet zinloos om naar 2 te gaan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169743854
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 12:44 schreef Mano_ het volgende:

[..]
Voor dit soort dingen bestaan geen vaste regels, te veel verschillen in motoren/bakken.
Je kunt er in iedere geval geen bekeuring voor krijgen :P
pi_169745229
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
Natuurlijk, want alle auto's en alle rotondes zijn hetzelfde.

Het maakt niet uit of je een Suzuki Alto 0,8 liter met 4-bak uit 1988 rijdt, of een moderne diesel met 6-bak. Ook de radius van de rotonde maakt niet uit voor de keuze van de versnelling.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 15:08:10 #127
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_169745746
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
Natuurlijk wel. Als ik met 1000 rpm in 3 over de rotonde rij, wat is daar op tegen?
pi_169749772
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:07 schreef Nattekat het volgende:

[..]

:')

Ik zou in z'n 2 in de schakelzone rijden, dus direct na het verlaten weer naar 3. Compleet zinloos om naar 2 te gaan.
Wat is een schakelzone?
.
  FOK!fotograaf zondag 26 maart 2017 @ 00:33:02 #129
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_169782531
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 13:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Mensen die in de drie over een rotonde heen knallen kunnen beter hun roze pasje inleveren. Dan snap je duidelijk niet waar je mee bezig bent.

Dat heeft niets met wat voor auto je rijdt te maken.
Ja, want hier met 30 in zijn 2 blijven rijden is inderdaad heel erg veilig...

hier
of hier
deze dan?
Ook buiten Noord Holland
zelfs in het Oosten
Ook in Overijssel
En Limburg
Of Eindhoven
En nu wel half Nederland gehad, toch?
En natuurlijk de bekendste van Nederland, voor zo lang het nog duurt, want hij gaat weg! :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 26 maart 2017 @ 00:39:17 #130
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169782613
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 15:08 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als ik met 1000 rpm in 3 over de rotonde rij, wat is daar op tegen?
Helemaal niks. Dit topic is hilarisch.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')