abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169344347
Heb even een technisch vraagje.

Na mijn rbw te hebben gehaald, vandaag voor 't eerst in de benzine van m'n ma gereden. Een Opel Corsa uit 2005. Bij mijn lesauto (Golf 7 diesel) schakelde ik altijd terug naar 2 en kon ik met 20 km/u nog voor de rotonde de koppeling in 1x los laten omdat op 20 km/u de koppelplaat en motorplaat even snel draaiden.

Ik probeerde dit dus natuurlijk ook bij die Corsa maar daar remt ie bij terugschakelen naar 2 af tot 15 km/u.

15 km/u op een rotonde vond ik best traag, dus ik probeer voor dat die afremt het te corrigeren door wat extra gas te geven bij het opkomen van de koppeling, maar dit had bij mij enkel hoge toeren als resultaat en geen hogere snelheid :')

Moet er ook nog een beetje handigheid in krijgen allemaal, benzine rijd een stuk anders dan diesel en vlot optrekken of soepel schakelen gaat ook nog niet helemaal top. Maar wat kan ik 't beste doen?
pi_169344437
De koppeling zachtjes los laten?
.
pi_169344477
Bij benzine is het gevoeliger dan diesel.. Je moet gewoon even gaan oefenen!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 00:09:09 #4
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169344478
Probeer het eens in z'n 3.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344510
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:
Probeer het eens in z'n 3.
dit is mij ook geleerd :Y
dag
pi_169344560
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:06 schreef Fer het volgende:
De koppeling zachtjes los laten?
Dan rem ik dus af.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:
Probeer het eens in z'n 3.
Zal dit een keer proberen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 00:14:19 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169344575
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:10 schreef Peter het volgende:

[..]

dit is mij ook geleerd :Y
Mij niet, maar wel het eerste wat ik mezelf heb aangeleerd daarna.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344598
In een Opel Corsa uit 1999 doe ik altijd met 30 en in z'n 3
pi_169344628
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:13 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dan rem ik dus af.

Dan laat je de rem eerder los, of rem je minder hard of later.
.
pi_169344639
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mij niet, maar wel het eerste wat ik mezelf heb aangeleerd daarna.
mij wel 12 jaar terug. En daarbij: terugschakelen kan altijd nog.
dag
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 00:25:28 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169344697
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:19 schreef Peter het volgende:

[..]

mij wel 12 jaar terug. En daarbij: terugschakelen kan altijd nog.
Nou is het natuurlijk ook zo dat niet elke auto hetzelfde is. Mijn leswagen ging nog best hard in z'n 3.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344904
Persoonlijk doe ik 't in zijn 3/4 met ongeveer 50km/h. Nooit echt problemen.
pi_169345209
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:19 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan laat je de rem eerder los, of rem je minder hard of later.
Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
pi_169345736
Als je verkeerssituaties tegenkomt waar de maximumsnelheid niet boeit hoef je echt niet op de snelheidsmeter te letten. Wat boeit het of je 20, 15 of zelfs 30 rijdt. Als je voor jouw doen maar soepeltjes de rotonde over stuurt.
Als je rechtdoor wilt, en het is rustig dan kun je gewoon in 3 de rotonde over. Er is geen wet dat je verplicht rotondes in de tweede versnelling te nemen. Dat het je zo is geleerd tijdens rijlessen is om een bepaalde gewoonte te ontwikkelen, maar -zoals je al zei- iedere auto reageert anders en heeft een andere bakverhouding.

Ergo, 2 is goed, 3 is ook prima.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 07:56:26 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169345906
Hehe, welkom in de wereld van het echte autorijden; waar je je boek wegflikkert en gaat leren rijden.

Je kunt het gewoon in 3 proberen, ligt een beetje aan de motorisering. Een dieseltje zal het wel trekken in 3, maar een 1.0 ecohobbeltje ws niet, dat wordt dus gas erop in 2.
Mijn lompe 3 liter diesel doet alles in 3, maar dan heb je koppel. Heb je dat niet moet je wat meer toeren maken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_169345923
Remmen doe je voor de rotonde of auto laten uitrollen dan schakel je terug naar zijn 2 en knal je met flink gas erover.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2017 07:59:38 ]
pi_169345947
Zelf laat ik gas los en laat auto rollen en dan is het is het de kunst om in de 2e versnelling de rotonde zo snel mogelijk te nemen.
pi_169345956
Zonder te remmen.
pi_169346075
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Is het al zo erg met dat Nieuwe Rijden tijdens de rijlessen? Toen ik die zuinigheidscursus deed (voor de code95 nascholing) moest ik ook zo weinig mogelijk remmen. Op de motor remmen, vroeg opschakelen, dat soort dingen. Als je dan bij het optrekken net in het koppelgebied bent moet je alweer een versnelling omhoog.

Ts, leer dat asjeblieft zo snel mogelijk af als je nog langer wilt doen met je auto. zuinig rijden doe je niet alleen door brandstof te besparen, maar ook door de motor niet dicht te laten koeken (en dat is wat er gebeurt als je rijdt als een oud wijf).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_169346126
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:20 schreef Ridocar het volgende:

(en dat is wat er gebeurt als je rijdt als een oud wijf).
Sorry maar die uitdrukking is achterhaald, mijn muts heb geleerd om gas te geven.
pi_169346193
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 07:56 schreef Sounddragon het volgende:
Hehe, welkom in de wereld van het echte autorijden; waar je je boek wegflikkert en gaat leren rijden.

Je kunt het gewoon in 3 proberen, ligt een beetje aan de motorisering. Een dieseltje zal het wel trekken in 3, maar een 1.0 ecohobbeltje ws niet, dat wordt dus gas erop in 2.
Mijn lompe 3 liter diesel doet alles in 3, maar dan heb je koppel. Heb je dat niet moet je wat meer toeren maken.
Meestal hebben die apparaten super korte versnellingsbaken dus je jan juist in een hoge versnelling langaam rijden. Heb een Corsa A met 1.2 motor gereden en die kon gwn vanaf 50 in zijn 5 (zonder brommen van de motor) komt door de ultra korte versnellingsbak. Een uur met 120 kmu en je bent doof :')
pi_169347226
Mijn auto kan ook 50 in z'n 5.

En op de rotonde ga ik vaak terug naar zn 2 zodat ik erg vlot kan optrekken :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 7 maart 2017 @ 10:25:01 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169347555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Dan vang je hem op met het gas bij 25km/h. Maar is inderdaad even wennen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 7 maart 2017 @ 11:17:41 #24
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_169348345
Een kennis deed wel eens de rotonde met 25km/u in zn 5de versnelling. Maarja de 1.8 van zijn mx-5 is dan ook geen lullige ecolitertje.
Een ekte vent rijdt motor
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 11:27:41 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169348470
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan vang je hem op met het gas bij 25km/h. Maar is inderdaad even wennen.
En vooral niet te snel op laten komen O-)
Het is wel zuiniger om gewoon uit te rollen in de hoge versnelling.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169348546
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:17 schreef Beetjegek het volgende:
Een kennis deed wel eens de rotonde met 25km/u in zn 5de versnelling. Maarja de 1.8 van zijn mx-5 is dan ook geen lullige ecolitertje.
Een benzinemotor gaat op einde rotonde naar adem happen in zijn 5
Met een diesel lukt het wel in zijn 3
Gewoon terug naar zijn 2 en gas geven in de bocht.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 11:36:18 #27
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169348593
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En vooral niet te snel op laten komen O-)
Het is wel zuiniger om gewoon uit te rollen in de hoge versnelling.
Maar leuker om het niet te doen. Gummen! :Y
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 11:38:19 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169348634
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar leuker om het niet te doen. Gummen! :Y
Je bak om zeep helpen? :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169348655
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:03 schreef BredeBroeder het volgende:
Maar wat kan ik 't beste doen?
Gewoon weer met het OV gaan. De auto is geen plek voor jou.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 11:39:19 #30
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_169348659
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:10 schreef Peter het volgende:

[..]

dit is mij ook geleerd :Y
In de tijd van de houten gulden ja, toen de verhoudingen van de versnellingsbakken nog waren afgestemd op de twintig hele pk's die een beetje auto leverde.
pi_169348815
het nummertje van de versnelling zegt niets: pak de versnelling waarbij de snelheid past bij de situatie en waarbij de motor zich goed voelt (ergens in het midden van de toeren-range dus)

iedere auto is anders: mijn VW heeft 4 versnellingen, mijn BMW heeft er 8
waar ik bij de VW meestal in z'n 2 een rotonde neem is zelfs dat soms nog te veel en moet ik terug naar z'n 1 (die vrij lang is)

de BMW zit zowat in z'n 6 bij een rotonde :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 7 maart 2017 @ 12:46:33 #32
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169349734
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:38 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je bak om zeep helpen? :P
Van een beetje gas geven, flikkert echt niet je bak eronderuit. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_169349764
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 12:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Van een beetje gas geven, flikkert echt niet je bak eronderuit. :)
Bij Nattefap wel.
pi_169350145
Gewoon in je normale tempo recht door blijven rijden zie video;


Kan ook met een volvo trouwens

Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_169350258
Let er wel even op dat je niet in een te hoge versnelling weer probeert op te trekken als je de rotonde verlaat. Een auto hoort soepel te reageren op gasgeven. Doet hij dat niet, dan moet je een versnelling terug, anders koeken op de langere termijn de verbrandingskamers vol met koolafzetting.
pi_169350323
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Tjah, waarom remmen op de koppeling als je ook kunt bijremmen in zijn 3? Echt, wat heeft dat voorn nut?
Ik begrijp wel dat je sneller kunt optrekken in zijn 2 voor als je de bocht door komt maar dan rij je ook wel als een asociale sjonnie eigenlijk, die acceleratie heb je helemaal niet nodig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169350364
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:48 schreef Leipo666 het volgende:
het nummertje van de versnelling zegt niets: pak de versnelling waarbij de snelheid past bij de situatie en waarbij de motor zich goed voelt (ergens in het midden van de toeren-range dus)

iedere auto is anders: mijn VW heeft 4 versnellingen, mijn BMW heeft er 8
waar ik bij de VW meestal in z'n 2 een rotonde neem is zelfs dat soms nog te veel en moet ik terug naar z'n 1 (die vrij lang is)

de BMW zit zowat in z'n 6 bij een rotonde :+
8 versnellingen voor een personen auto?
Gemaakt om lange stukken in Duitsland efficient 180 te rijden? :D
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169350594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:26 schreef ludovico het volgende:

[..]

8 versnellingen voor een personen auto?
Gemaakt om lange stukken in Duitsland efficient 180 te rijden? :D
BMW automaat: hebben tegenwoordig allemaal 8 versnellingen :P
grotere overlap = soepel doorschakelen zonder uit de powerband te raken
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_169350937
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:39 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

BMW automaat: hebben tegenwoordig allemaal 8 versnellingen :P
grotere overlap = soepel doorschakelen zonder uit de powerband te raken
Die heb je idd nodig in Nederland :')
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:01:55 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169350945
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:24 schreef ludovico het volgende:

Tjah, waarom remmen op de koppeling als je ook kunt bijremmen in zijn 3? Echt, wat heeft dat voorn nut?
Niet remmen op de koppeling, maar op de versnellingsbak. Remmen op de koppeling zou dom zijn.
Bijremmen in een hogere versnelling kost meer blokken en schijven en er komt meer fijnstof vrij.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:02:59 #41
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169350964
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:01 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Die heb je idd nodig in Nederland :')
Efficienter en zuiniger. Maakt niet uit in welke land je rijdt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_169351090
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet remmen op de koppeling, maar op de versnellingsbak. Remmen op de koppeling zou dom zijn.
Bijremmen in een hogere versnelling kost meer blokken en schijven en er komt meer fijnstof vrij.
Mja maar de 2, het verschilt natuurlijk per auto, maar daar wil je de auto over het algemeen niet in zetten als je harder rijdt dan 30kmh.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169351129
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:01 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Die heb je idd nodig in Nederland :')
het is de enige automaat welke ik soepel vind schakelen en waar ik me niet steeds aan erger, dus ja: die heb ik nodig in Nederland :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 maart 2017 @ 14:16:32 #44
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_169351194
Wat is er mis met normaal remmen in z'n 4, en dan vlak voor de rotonde terug te schakelen naar z'n 2? Nog beter voor zo'n beetje alle onderdelen voorin ook.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:35:35 #45
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_169351598
Ik vond het verschil tussen diesel en benzine nou niet echt schokkend, eigenlijk heb ik er weinig moeite mee gehad. Het is sowieso even wennen voor je. Daarna schakel je ofwel op tijd naar zijn 2 om vervolgens gewoon wat meer gas te geven op de rotonde zelf om toch sneller te kunnen óf je neemt de rotonde gewoon in z'n 3.
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 19:47:44 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169357522
Bij elke auto is anders. Vergeet de regels van in welke versnelling iets moet, maar voel het gewoon aan :) Vind je dat het in de 4 moet, doe het in de 4. Eigenlijk doe ik het meestal wel in de 2, kun je lekker snel weg :) Kan vast in een hogere maar goed, meer gas is meer beter :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:54:30 #47
36461 Joppy
geen colaboy
pi_169357697
Oprijden van een rotonde doe ik 9 van de 10 keer in zijn 1 :+
Let the beat control your body!
pi_169359149
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Met welke slakkegang kom je aanrijden dan? Ik moet 9 van de 10x remmen als ik bij een rotonde aankom, dan terugschakelen en de rotonde oprijden.
.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:03:57 #49
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169361635
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:37 schreef yup het volgende:

[..]

Meestal hebben die apparaten super korte versnellingsbaken dus je jan juist in een hoge versnelling langaam rijden. Heb een Corsa A met 1.2 motor gereden en die kon gwn vanaf 50 in zijn 5 (zonder brommen van de motor) komt door de ultra korte versnellingsbak. Een uur met 120 kmu en je bent doof :')
Ja klopt idd, maar dat doe je niet, want dan is hij zo deaud als een pier :+

De mijne doet 55 in zijn 6 zonder gas te geven, dan loopt ie 600 - 700 rpm ofzo :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_169366115
Mijn automaat doet het zelfs in z'n 5 in de comfort stand btw.

OT: in z'n drie proberen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')