abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169344347
Heb even een technisch vraagje.

Na mijn rbw te hebben gehaald, vandaag voor 't eerst in de benzine van m'n ma gereden. Een Opel Corsa uit 2005. Bij mijn lesauto (Golf 7 diesel) schakelde ik altijd terug naar 2 en kon ik met 20 km/u nog voor de rotonde de koppeling in 1x los laten omdat op 20 km/u de koppelplaat en motorplaat even snel draaiden.

Ik probeerde dit dus natuurlijk ook bij die Corsa maar daar remt ie bij terugschakelen naar 2 af tot 15 km/u.

15 km/u op een rotonde vond ik best traag, dus ik probeer voor dat die afremt het te corrigeren door wat extra gas te geven bij het opkomen van de koppeling, maar dit had bij mij enkel hoge toeren als resultaat en geen hogere snelheid :')

Moet er ook nog een beetje handigheid in krijgen allemaal, benzine rijd een stuk anders dan diesel en vlot optrekken of soepel schakelen gaat ook nog niet helemaal top. Maar wat kan ik 't beste doen?
W I E . L E E S T . D I T . B E R H A U P T ?
X O X O
pi_169344437
De koppeling zachtjes los laten?
.
pi_169344477
Bij benzine is het gevoeliger dan diesel.. Je moet gewoon even gaan oefenen!
Al nationaal zorgfonds getekend? Zo niet, bezoek www.nationaalzorgfonds.nl
pi_169344478
Probeer het eens in z'n 3.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344510
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:
Probeer het eens in z'n 3.
dit is mij ook geleerd :Y
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
pi_169344560
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:06 schreef Fer het volgende:
De koppeling zachtjes los laten?
Dan rem ik dus af.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:09 schreef Nattekat het volgende:
Probeer het eens in z'n 3.
Zal dit een keer proberen.
W I E . L E E S T . D I T . B E R H A U P T ?
X O X O
pi_169344575
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:10 schreef Peter het volgende:

[..]

dit is mij ook geleerd :Y
Mij niet, maar wel het eerste wat ik mezelf heb aangeleerd daarna.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344598
In een Opel Corsa uit 1999 doe ik altijd met 30 en in z'n 3
pi_169344628
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:13 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dan rem ik dus af.

Dan laat je de rem eerder los, of rem je minder hard of later.
.
pi_169344639
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Mij niet, maar wel het eerste wat ik mezelf heb aangeleerd daarna.
mij wel 12 jaar terug. En daarbij: terugschakelen kan altijd nog.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
pi_169344697
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:19 schreef Peter het volgende:

[..]

mij wel 12 jaar terug. En daarbij: terugschakelen kan altijd nog.
Nou is het natuurlijk ook zo dat niet elke auto hetzelfde is. Mijn leswagen ging nog best hard in z'n 3.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_169344904
Persoonlijk doe ik 't in zijn 3/4 met ongeveer 50km/h. Nooit echt problemen.
pi_169345209
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 00:19 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan laat je de rem eerder los, of rem je minder hard of later.
Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
W I E . L E E S T . D I T . B E R H A U P T ?
X O X O
pi_169345736
Als je verkeerssituaties tegenkomt waar de maximumsnelheid niet boeit hoef je echt niet op de snelheidsmeter te letten. Wat boeit het of je 20, 15 of zelfs 30 rijdt. Als je voor jouw doen maar soepeltjes de rotonde over stuurt.
Als je rechtdoor wilt, en het is rustig dan kun je gewoon in 3 de rotonde over. Er is geen wet dat je verplicht rotondes in de tweede versnelling te nemen. Dat het je zo is geleerd tijdens rijlessen is om een bepaalde gewoonte te ontwikkelen, maar -zoals je al zei- iedere auto reageert anders en heeft een andere bakverhouding.

Ergo, 2 is goed, 3 is ook prima.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
pi_169345906
Hehe, welkom in de wereld van het echte autorijden; waar je je boek wegflikkert en gaat leren rijden.

Je kunt het gewoon in 3 proberen, ligt een beetje aan de motorisering. Een dieseltje zal het wel trekken in 3, maar een 1.0 ecohobbeltje ws niet, dat wordt dus gas erop in 2.
Mijn lompe 3 liter diesel doet alles in 3, maar dan heb je koppel. Heb je dat niet moet je wat meer toeren maken.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_169345923
Remmen doe je voor de rotonde of auto laten uitrollen dan schakel je terug naar zijn 2 en knal je met flink gas erover.
pi_169345947
Zelf laat ik gas los en laat auto rollen en dan is het is het de kunst om in de 2e versnelling de rotonde zo snel mogelijk te nemen.
pi_169346075
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Is het al zo erg met dat Nieuwe Rijden tijdens de rijlessen? Toen ik die zuinigheidscursus deed (voor de code95 nascholing) moest ik ook zo weinig mogelijk remmen. Op de motor remmen, vroeg opschakelen, dat soort dingen. Als je dan bij het optrekken net in het koppelgebied bent moet je alweer een versnelling omhoog.

Ts, leer dat asjeblieft zo snel mogelijk af als je nog langer wilt doen met je auto. zuinig rijden doe je niet alleen door brandstof te besparen, maar ook door de motor niet dicht te laten koeken (en dat is wat er gebeurt als je rijdt als een oud wijf).
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
pi_169346126
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:20 schreef Ridocar het volgende:

(en dat is wat er gebeurt als je rijdt als een oud wijf).
Sorry maar die uitdrukking is achterhaald, mijn muts heb geleerd om gas te geven.
pi_169346193
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 07:56 schreef Sounddragon het volgende:
Hehe, welkom in de wereld van het echte autorijden; waar je je boek wegflikkert en gaat leren rijden.

Je kunt het gewoon in 3 proberen, ligt een beetje aan de motorisering. Een dieseltje zal het wel trekken in 3, maar een 1.0 ecohobbeltje ws niet, dat wordt dus gas erop in 2.
Mijn lompe 3 liter diesel doet alles in 3, maar dan heb je koppel. Heb je dat niet moet je wat meer toeren maken.
Meestal hebben die apparaten super korte versnellingsbaken dus je jan juist in een hoge versnelling langaam rijden. Heb een Corsa A met 1.2 motor gereden en die kon gwn vanaf 50 in zijn 5 (zonder brommen van de motor) komt door de ultra korte versnellingsbak. Een uur met 120 kmu en je bent doof :')
pi_169347226
Mijn auto kan ook 50 in z'n 5.

En op de rotonde ga ik vaak terug naar zn 2 zodat ik erg vlot kan optrekken :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 7 maart 2017 @ 10:25:01 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169347555
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 01:30 schreef BredeBroeder het volgende:

Ik rem juist helemaal niet. Door terug te schakelen naar 2, remt de motor automatisch af naar 15 per uur zonder dat ik de rem gebruik.
Dan vang je hem op met het gas bij 25km/h. Maar is inderdaad even wennen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 7 maart 2017 @ 11:17:41 #24
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_169348345
Een kennis deed wel eens de rotonde met 25km/u in zn 5de versnelling. Maarja de 1.8 van zijn mx-5 is dan ook geen lullige ecolitertje.
Een ekte vent rijdt motor
pi_169348470
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan vang je hem op met het gas bij 25km/h. Maar is inderdaad even wennen.
En vooral niet te snel op laten komen O-)
Het is wel zuiniger om gewoon uit te rollen in de hoge versnelling.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')