abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_169335001
registreer om deze reclame te verbergen
We zijn bezig een keuken te kiezen voor ons nieuwe huis. Tot nu toe heb ik nooit los willen laten aan een gasplaat vanwege kookcomfort. M'n ouders hebben bijvoorbeeld een keramische plaat en dat wil ik in ieder geval nooit.

Nu twijfelen we toch of we gas willen, of misschien toch inductie. Voordelen van inductie:
- Ruimte: de keuken is klein (290 cm) en een inductieplaat is werkruimte zolang je hem niet gebruikt. Een gasplaat niet/veel minder.
- Flexibiliteit: de ruimte voor de kookplaat is niet groot (60cm), en met vier gaspitten kan dat nog wel eens irritant zijn (een grote pan die andere pitten onbruikbaar maakt). Een inductieplaat met flexzones biedt zo meer ruimte voor verschillende pannen.
- Gemak: Inductieplaat is nogal makkelijk schoon te maken (doekje er over).

Inductie heeft ook wel wat nadelen, vooral dat het duurder is (niet doorslaggevend, het gaat toch geld kosten) en dat het (jaja) geen gas is. Ik blijf wat sceptisch over het kookcomfort.

Zijn hier meer mensen die zijn overgestapt van gas naar inductie en hoe is dat bevallen?
pi_169335126
Koken doe je op gas :)
pi_169335705
Ik zou inductie aanraden. De voordelen heb je al genoemd. Ik vind zelf het grootste voordeel dat het veilig is. Daarnaast vind ik het vermogen goed te regelen.

Check wel eerst of 1, je pannen geschikt zijn voor inductie en 2, of je elektra er op is voorbereid. De meeste inductieplaten hebben een fornuisgroep nodig.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
pi_169335735
Gas in het vorige huis, inductie in mn nieuwe huis (gedwongen wegens stadsverwarming). Ik vind er eigenlijk weinig verschil tussen zitten. Op beiden kan je prima koken.

Op de inductie zit een mega-stand waardoor je water snel aan de kook hebt, dat is op zich wel fijn. Nadeel is dat wokken wat lastiger gaat, omdat je alleen verwarmt op het oppervlakte dat de plaat raakt.
pi_169336545
Ik heb geen gas en moet dus wel inductie.
Mijn ervaring:
Kookt perfect maar maakt snel krassen op de glasplaat en ja. Het vuil is er makkelijk van af maar echt mooi, helder, is het dan nog niet.

Als ik echt de keuze zou hebben dan zou ik gas kiezen.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  maandag 6 maart 2017 @ 22:49:26 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169341837
Echte koks koken allemaal op gas.
Poef.....gone! golfer
pi_169345779
quote:
14s.gif Op maandag 6 maart 2017 22:49 schreef golfer het volgende:
De pitten in een professionele keuken zijn iets groter, en de bedrijfszekerheid moet gewaarborgd blijven. Als ze daar op inductie zouden koken hadden ze nogal wat elektriciteit nodig, en mocht zo'n plaat kapot gaan, dan heb je een probleem (itt gaspitten, dan kun je gewoon doorkoken op de overige pitten)
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 13:00:07 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169349910
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 07:37 schreef Ridocar het volgende:

[..]

De pitten in een professionele keuken zijn iets groter, en de bedrijfszekerheid moet gewaarborgd blijven. Als ze daar op inductie zouden koken hadden ze nogal wat elektriciteit nodig, en mocht zo'n plaat kapot gaan, dan heb je een probleem (itt gaspitten, dan kun je gewoon doorkoken op de overige pitten)
Tja, 100% bedrijfszekerheid heb je nooit, een gasleiding kan ook gaan lekken. De keuze voor gas is denk ik vooral omdat je zelfs met een 3*63A aansluiting nog maar tot ca. 40kW komt.

Een fornuis, oven, bakplaat, grill, frituur trekken meer denk ik. Bovendien moet je ruime marge inbouwen, je wilt niet een 63A hoofdzekering eruit blaffen :N
Gas lijkt me goedkoper

Ik kook zelf het liefst met op gas, hoewel ik ook veel op inductie en keramische kookplaten heb gekookt.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  Moderator dinsdag 7 maart 2017 @ 13:02:28 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169349952
quote:
Behalve dat het fijner is, voor bovengenoemde aanduiding betaal je volgens mij ook dik 2000 vast recht.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_169350120
inductie geeft meer kookcomfort dan gas. Bij normale kookstellen vormt het kookstel de hittebron. elektrisch/keramisch moeten eerst opwarmen en reageren traag.

Gas reageert snel, maar je moet bij gas eerst de pan opwarmen. Bij inductie vormt de pan zelf de hittebron en daardoor reageert inductie nog iets sneller dan gas (aan is direct aan, uit is direct uit). Daar komt bij dat je bij inductie meer energie in de pan kan pompen, dus bijvoorbeeld water aan de kook brengen gaat bloedsnel. Je kan de hoeveelheid energie echter ook ook beter reguleren. Waar je bij gas nog wel eens moet jongleren met vlamverdelers, omdat de laagste stand niet laag genoeg is, is hier bij inductie absoluut geen sprake van.

Inductie is wel echt vl duurder in aanschaf dan gas en houd er rekening mee dat je wellicht ook nieuwe pannen nodig zal hebben.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_169350322
Ik ben vorig jaar over gestapt van gas naar inductie en heb daar geen spijt van gehad.

Mijn voornaamste overweging was dat gas alsmaar duurder wordt en elektriciteit steeds goedkoper; zeker als we binnenkort zonnepanelen nemen.

Verder vind ik pluspunten tav gas:

makkelijker schoon te houden
meer werkoppervlak (ook wij hebben een kleine keuken)
Sneller
Efficinter (alleen waar de pan de plaat raakt wordt verhit, niet "langs de pan" zoals bij gas en direct verhitting)

Nadeel:
Nieuwe pannen; niet allemaal, gelukkig, maar sommige deden niets meer op inductie.

De rest van de nadelen die genoemd werden heb ik niet ervaren. Ik zou een volgende keer zo weer voor inductie kiezen.
Xboxlive: Mr Duplo
pi_169350439
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 19:12 schreef Valid het volgende:
We zijn bezig een keuken te kiezen voor ons nieuwe huis. Tot nu toe heb ik nooit los willen laten aan een gasplaat vanwege kookcomfort. M'n ouders hebben bijvoorbeeld een keramische plaat en dat wil ik in ieder geval nooit.

Nu twijfelen we toch of we gas willen, of misschien toch inductie. Voordelen van inductie:
- Ruimte: de keuken is klein (290 cm) en een inductieplaat is werkruimte zolang je hem niet gebruikt. Een gasplaat niet/veel minder.
- Flexibiliteit: de ruimte voor de kookplaat is niet groot (60cm), en met vier gaspitten kan dat nog wel eens irritant zijn (een grote pan die andere pitten onbruikbaar maakt). Een inductieplaat met flexzones biedt zo meer ruimte voor verschillende pannen.
- Gemak: Inductieplaat is nogal makkelijk schoon te maken (doekje er over).

Inductie heeft ook wel wat nadelen, vooral dat het duurder is (niet doorslaggevend, het gaat toch geld kosten) en dat het (jaja) geen gas is. Ik blijf wat sceptisch over het kookcomfort.

Zijn hier meer mensen die zijn overgestapt van gas naar inductie en hoe is dat bevallen?
Ik raad iedereen aan die gas heeft om gewoon op gas te koken. In veel nieuwbouw wordt geen gasaansluiting meer aangeboden, ook b.v. in mijn appartement is er geen gas en ik vind het echt ontzettend vervelend.

- Met gas kook je op vuur. Dat is de natuurlijke, oorspronkelijke manier van koken. Je kunt het vuur ook gebruiken om rechtstreeks dingen op te roosteren zoals paprika's en aubergines.
- Met gas kun je gemakkelijk een heel flinke vlam krijgen, en ook een heel laag pitje. En als je het pitje lager zet is het v uur ook meteen zacht. Met inductie duurt het wel even voordat het is afgekoeld.
- Gas is naar mijn idee ook duurzamer. Want om het elektriciteit te maken voor b.v. inductie, wordt gas omgezet in elektriciteit (of steenkool, of aardolie, of kernenergie). Pas als we 100 % groene energie hebben zou ik zeggen dat alles op elektriciteit duurzamer is.
- Gas is goedkoop, en gasfornuizen zijn ook goedkoop.
- Alle pannen kunnen op gas, niet alle pannen kunnen op inductie.
- Je zegt werkruimte als de plaat uitstaat. Nou ik gebruik mijn plaat niet als werkruimte als die uitstaat hoor. Bedenk ook dat de platen een tijdje heet blijven na gebruik.

Wel is inductie makkelijker schoon te maken. Maar kom op, gasfornuis schoonmaken is nou ook weer geen onoverkomelijk karwei.

Ik zeg niet dat inductie slecht is. Als je niet zo van koken houdt is het lekker makkelijk. Maar als je echt van koken houdt dan wil je gewoon gas.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 7 maart 2017 @ 13:32:12 #13
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_169350444
Wij hebben inductie en ik vind het heerlijk. Vooral omdat alles echt snel klaar is; water kookt echt in een oogwenk en ik kan zo als het moet binnen een kwartier een maaltijd op tafel hebben. Alleen voor wokken en flamberen mis ik het gas wel eens.
KuikenGuppy
  dinsdag 7 maart 2017 @ 13:39:42 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169350592
Gas c.q. open vuur heeft de voorkeur maar een beetje kookliefhebber zou met alle drie overweg moeten kunnen lijkt mij. Voor gewoon het alledaagse is inductie wellicht het fijnste.

Overigens heb ik zelf momenteel gedwongen keramisch. :'). Maar doe wel veel in de buitenkeuken.
And so is the past
pi_169351161
quote:
Nee, hoor, een hele bekende 3 sterren chef kookt op inductie en steen.

Chef_Jonnie_Boer.jpg

[ Bericht 21% gewijzigd door potjecreme op 07-03-2017 14:20:05 ]
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:15:26 #16
40500 Sorella
moggh,middag,avond,nacht
pi_169351169
Neem een combinatie van inductie en gas.
Ik heb zelf een inductie plaat met een wok gasbrander van atag,kost maar +/- 1500 euro nu
https://www.veldkampwitgo(...)a8xNICFcEp0wodNpQCNw.

Wi hebben trouwens onze inductie afgedekt met een stuk spaanplaat o.i.d. met daarop een stuk (leuk) plastic tafelkleed gelijmd zodat we die gebruiken als extra werk cq zet daar maar neer ruimte :)

[ Bericht 21% gewijzigd door Sorella op 07-03-2017 14:21:07 ]
Vroooeeem 120, vroooeeem 140, vrooee, iiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeee, plons, blub blub blub, tetuutetuu,.....telaat
  dinsdag 7 maart 2017 @ 14:26:18 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_169351389
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:14 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Nee, hoor, een hele bekende 3 sterren chef kookt op inductie en steen.

[ afbeelding ]

Voor een "normaal" restaurant is elektrisch niet rendabel te krijgen.
And so is the past
pi_169354608
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 14:15 schreef Sorella het volgende:
Neem een combinatie van inductie en gas.
Ik heb zelf een inductie plaat met een wok gasbrander van atag,kost maar +/- 1500 euro nu
https://www.veldkampwitgo(...)a8xNICFcEp0wodNpQCNw.

Wi hebben trouwens onze inductie afgedekt met een stuk spaanplaat o.i.d. met daarop een stuk (leuk) plastic tafelkleed gelijmd zodat we die gebruiken als extra werk cq zet daar maar neer ruimte :)
Combinatie van inductie en gas zou ik zeer zeker mee kunnen leven inderdaad.

Maar niet voor iedereen is dat financieel of fysiek mogelijk. Er zijn namelijk steeds meer huishoudens zonder gasaansluiting. En 1500 euro is voor sommige mensen veel geld (en tel daarbij nog op dat je een boel inductiepannen moet kopen).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_169356422
Ik zou voor gas gaan. Ik vind het zo fijn dat ik mijn vuur a la minute kan reguleren.

Ik bakte afgelopen kerst pannenkoeken op inductie bij de ouders van een vriendin. Er was wat olie gespetterd op de plaat en hoe langer we bezig waren met bakken, hoe meer zich dat uitsmeerde. Op een gegeven moment verloor daardoor de pan contact met de plaat en ging de inductie weer uit. Erg frustrerend. Toen was ik er helemaal klaar mee.
Somebody that I used to know
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:43:54 #20
40500 Sorella
moggh,middag,avond,nacht
pi_169357405
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 17:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Combinatie van inductie en gas zou ik zeer zeker mee kunnen leven inderdaad.

Maar niet voor iedereen is dat financieel of fysiek mogelijk. Er zijn namelijk steeds meer huishoudens zonder gasaansluiting. En 1500 euro is voor sommige mensen veel geld (en tel daarbij nog op dat je een boel inductiepannen moet kopen).
Het was voor ons ook een hele hoop geld maar ik wou er een (gas)wokbrander bij. 3 jaar terug was dit het enige merk wat deze combinatie uitbracht,gelukkig hebben we een half jaar kunnen sparen voor deze plaat in productie kwam en onze pannen waren ook geschikt voor inductie (getest bij mijn broer)
Vroooeeem 120, vroooeeem 140, vrooee, iiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeee, plons, blub blub blub, tetuutetuu,.....telaat
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:44:37 #21
40500 Sorella
moggh,middag,avond,nacht
pi_169357429
Het voordeel van gas is dat het makkelijker te regelen is en voordeel van inductie is: sneller op temperatuur, bijna geen warmte verlies, makkelijker schoon te maken (of je moet van streeploos houden ook dan ben je even bezig)
pi_169361712
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 19:44 schreef Sorella het volgende:
Het voordeel van gas is dat het makkelijker te regelen is en voordeel van inductie is: sneller op temperatuur, bijna geen warmte verlies, makkelijker schoon te maken (of je moet van streeploos houden ook dan ben je even bezig)
Ik vind juist dat inductie veel nauwkeuriger te regelen is. Het enige nadeel van mijn inductiekookplaat vind ik dat touchscreen-gebeuren, waardoor je niet gauw even een ruk aan de knop kunt geven als de melk overkookt maar met allerlei knopjes moet gaan zitten pielen.

Daarnaast gaat wokken wat minder goed op inductie maar op laag 'vuur' urenlang stoven juist weer veel beter.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:12:50 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_169361889
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het enige nadeel van mijn inductiekookplaat vind ik dat touchscreen-gebeuren, waardoor je niet gauw even een ruk aan de knop kunt geven als de melk overkookt maar met allerlei knopjes moet gaan zitten pielen.
Je schuift het pannetje gewoon even van zijn plek terwijl je erop bLaast. Klaar.
Eigenlijk net als op een gaspit. Geen verschil. 8-)
pi_169362177
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik vind juist dat inductie veel nauwkeuriger te regelen is. Het enige nadeel van mijn inductiekookplaat vind ik dat touchscreen-gebeuren, waardoor je niet gauw even een ruk aan de knop kunt geven als de melk overkookt maar met allerlei knopjes moet gaan zitten pielen.

Daarnaast gaat wokken wat minder goed op inductie maar op laag 'vuur' urenlang stoven juist weer veel beter.
1 druk op de touchscreen......
pi_169364065
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:12 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Je schuift het pannetje gewoon even van zijn plek terwijl je erop bLaast. Klaar.
Eigenlijk net als op een gaspit. Geen verschil. 8-)
Dit. Eigenlijk gaat het wegschuiven zelfs makkelijker.

Zoals ik aan het begin van het topic al zei, ik ben pro-inductie. Er schieten wel wat nadelen binnen bij overkoken.

1, het zou het de bediening in de war kunnen sturen. De meeste inductieplaten hebben een capacitief touchpanel geintegreerd. Net als "normale" touchscreens reageert dit paneel ook op water. Er zit wel een beveiliging op, bij waterdetectie reageert de plaat niet, mocht het echt te erg worden, dan schakelt de inductieplaat zichzelf uit.

2, water tussen plaat en pan zorgt dat de temperatuur van de pan behoorlijk naar beneden gaat.

In beide gevallen is het dan wel weer makkelijk op te lossen. Pan en plaat droogmaken en je kunt weer door. Gaspitten die nat zijn geworden zijn wat lastiger droog te krijgen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')