abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169315533
Link naar het vorige topic: F&F / [Centraal] Cavia's met foto's deel 45 Whieep whieep!

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia's 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia's van boven komt (de roofvogel), worden cavia's erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia's prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico's op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia's spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia's te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels;) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia's drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia's

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia's zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia's leven graag in een groep. Wie cavia's gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto's is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia' staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ook wel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage 'prrrrrrrrts' laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia('s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia's hebben vaak 'de gekke vijf minuten', wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia's eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedingsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia's zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptomen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkent van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169315630
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 20:58 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Er komt er eentje bij? :@
Of Schaap of Knofje moeten de rest van hun leven in hun eentje doorbrengen ;(
Tap tap tap
pi_169315661
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Of Schaap of Knofje moeten de rest van hun leven in hun eentje doorbrengen ;(
Ja, dat is ook geen optie :S
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Eindredactie Games zondag 5 maart 2017 @ 21:03:39 #4
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169315708
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Of Schaap of Knofje moeten de rest van hun leven in hun eentje doorbrengen ;(
ik wilde er ook mee stoppen, maar toen zag ik hoe eenzaam Badr was. Er zat totaal geen leven meer in...
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_169315718
Even de topic titel waarmaken, eentje uit de oude doos. Orka die het hoofd van Noir als springplank gebruikt:



:|W
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169315846
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Even de topic titel waarmaken, eentje uit de oude doos. Orka die het hoofd van Noir als springplank gebruikt:

[ link | afbeelding ]

:|W
_O-
Tap tap tap
pi_169315854
Ik heb nog ergens een foto waar Beer de voerbak op z'n kop heeft.
Tap tap tap
  zondag 5 maart 2017 @ 21:07:52 #8
263685 Dqod
Miss Cobra
pi_169315929
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Even de topic titel waarmaken, eentje uit de oude doos. Orka die het hoofd van Noir als springplank gebruikt:

[ link | afbeelding ]

:|W
:D O+
I was put together wrong, still I was made for you. When our stitches come undone,
we come together like glue.
https://www.youtube.com/watch?v=N-jTN7r_fww
pi_169315941
Heb vandaag de eerste baby's voelen bewegen, zo grappig, ben heel benieuwd wat voor kleurtjes ik ga krijgen.
  zondag 5 maart 2017 @ 21:08:18 #10
177940 Tunafish
met staart
pi_169315951
Lichte paniek hier. We hebben hier twee cavia's, Bob en Eva, die weer aan de beurt waren voor nagels knippen. Bob gaat meestal wel makkelijk, daar duw je wat broccoli in en je kunt redelijk je gang gaan. Eva protesteert meer en trekt ook telkens haar pootje weg, wat er zojuist tot leidde dat mijn vriendin haar behoorlijk ver in de nagel leek te knippen. Er waren inderdaad wat druppeltjes bloed, dat gebeurt wel eens, meestal is het na vijf druppels ook wel weer klaar. We probeerden door te gaan met de andere poten, maar dat mocht niet meer van mevrouw, en toen zagen we ook dat de doek waar ze op zat aardig rood aan het worden was, en dat er iets in lag. Waarschijnlijk een hele teen. :X

We keken toen wat beter en haar hele voetje was al rood geworden. Bakje met meel gepakt en haar daar ingezet om het wat te stelpen, ondertussen de dierenarts gebeld en die zei dat het enige wat we kunnen doen is het bloeden stelpen. We probeerden er een pleister op te doen, maar omdat we nauwelijks konden zien waar nou de wond zat, kwam die er ook niet helemaal goed op. Kwartiertje later lag die ook los en was ze nog steeds meer aan het bloeden dan bij een klein wondje. Vervolgens dus maar in een diepere laag meel gezet, de hele onderkant van de cavia is nu wit :') Daarna leek het bloeden wel te zijn gestopt, dus hebben we haar zonet weer teruggedaan in hun kooi.

Eva lijkt niet in paniek ofzo, eet nog lekker van het hooi en de groente, maar ze houdt wel duidelijk haar pootje van de grond en loopt wat onhandig. Ze probeert zich ook te wassen en verstopt zich niet in een hoekje, dus het lijkt alsof zij er al overheen is. Vriendinlief vreest dat ze haar cavia heeft vermoord omdat er best wel wat bloed was en er dus een los stukje cavia was gevonden.

Bonusfoto van beide beesten in vrolijkere tijden met Eva links en Bob rechts:
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_169315960
quote:
4s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:03 schreef Oscar. het volgende:

[..]

ik wilde er ook mee stoppen, maar toen zag ik hoe eenzaam Badr was. Er zat totaal geen leven meer in...
Knofje dus ook, die zag ik van de week helemaal niet meer, zat alleen maar onder de wilgenbrug. Merkte het aan de rest van de kooi: onder de brug (lalala under the bridge, RHCP) lag allemaal poep en pies en de rest van de kooi was onaangeroerd. De groenten gingen wel op, maar ze kwam ze niet meer halen. Heb Ollie de castraat erbij gezet en die vindt ze nog wel eng omdat hij wel een dominante lul is, maar nu moet ze in ieder geval nog een beetje moeite doen. Ze zitten niet te knokken ofzo. Ze heeft hem één keer een gouden douche gegeven, meer niet. Dus nu zit Schaap al een paar dagen alleen en ik merk eigenlijk geen verschil in gedrag :')
Tap tap tap
pi_169316110
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef Tunafish het volgende:
Lichte paniek hier. We hebben hier twee cavia's, Bob en Eva, die weer aan de beurt waren voor nagels knippen. Bob gaat meestal wel makkelijk, daar duw je wat broccoli in en je kunt redelijk je gang gaan. Eva protesteert meer en trekt ook telkens haar pootje weg, wat er zojuist tot leidde dat mijn vriendin haar behoorlijk ver in de nagel leek te knippen. Er waren inderdaad wat druppeltjes bloed, dat gebeurt wel eens, meestal is het na vijf druppels ook wel weer klaar. We probeerden door te gaan met de andere poten, maar dat mocht niet meer van mevrouw, en toen zagen we ook dat de doek waar ze op zat aardig rood aan het worden was, en dat er iets in lag. Waarschijnlijk een hele teen. :X

We keken toen wat beter en haar hele voetje was al rood geworden. Bakje met meel gepakt en haar daar ingezet om het wat te stelpen, ondertussen de dierenarts gebeld en die zei dat het enige wat we kunnen doen is het bloeden stelpen. We probeerden er een pleister op te doen, maar omdat we nauwelijks konden zien waar nou de wond zat, kwam die er ook niet helemaal goed op. Kwartiertje later lag die ook los en was ze nog steeds meer aan het bloeden dan bij een klein wondje. Vervolgens dus maar in een diepere laag meel gezet, de hele onderkant van de cavia is nu wit :') Daarna leek het bloeden wel te zijn gestopt, dus hebben we haar zonet weer teruggedaan in hun kooi.

Eva lijkt niet in paniek ofzo, eet nog lekker van het hooi en de groente, maar ze houdt wel duidelijk haar pootje van de grond en loopt wat onhandig. Ze probeert zich ook te wassen en verstopt zich niet in een hoekje, dus het lijkt alsof zij er al overheen is. Vriendinlief vreest dat ze haar cavia heeft vermoord omdat er best wel wat bloed was en er dus een los stukje cavia was gevonden.

Bonusfoto van beide beesten in vrolijkere tijden met Eva links en Bob rechts:
[ afbeelding ]
Dit heb ik bij Schaap eens gedaan :@ Die is altijd hysterisch als je een schaar pakt (terecht nu ook wel). Ik heb haar een middag op handdoeken gezet in een wasmand en toen hield het gelukkig vanzelf op met bloeden. Je hebt trouwens bij de apotheek/drogisterij leukopor voor een gevoelige huid, dat gebruikte ik toen Ollie bumblefoot had (waar nu weer een plekje zit :{ ). Dat blijft dus niet aan de haren plakken. Als je zo'n klein gaasverbandje neemt (zestig cent voor zo'n rolletje bij kruidvat) kun je het pootje intapen en dan die leukopor eromheen doen. Echt helemaal tot aan de oksel. Als je mazzel hebt blijft ze ervan af, maar dan komt er misschien geen zooi in en krijgt het de kans om een beetje te helen.
Tap tap tap
pi_169316134
Dat is wel een vorm van heel grondig nagels knippen. Ik ben er zelf inmiddels zo klaar mee, woensdag komt de trimster die normaal mijn hond deed, die komt even helpen om de cavia's te knippen even de nagels, maar ook wat klitten in de vacht, want heb een paar die gaan als dollen in het rond springen en kom dan net 1 hand te kort, ben anders ook bang dat ik in het dier sta te snoeien.
pi_169316216
Moos was altijd zo makkelijk te knippen ;( Paar weken geleden nog z'n sleepje bijgeknipt, toen zat ik per ongeluk in een achterpootje :@ maar hij gaf geen kik. Was ook niet zo heel hard, maar die anderen die krijsen de boel bij elkaar als je naar ze wijst en hij leek het wel lekker te vinden om gekamd te worden ;(

Als ik dit allemaal zo lees, zullen jullie wel denken 'wat doet dat mens allemaal met haar cavia's' :')
Tap tap tap
pi_169316264
Ik las trouwens op de FB van 't Kuufke dat ze een wat oudere castraat hadden binnengekregen dus nu twijfel ik.
Tap tap tap
pi_169316335
Dat zal toch wel meevallen, heb hier ook een cavia als je al naar haar kijkt begint ze hysterisch te gillen alsof ze al 5 keer op de bbq heeft gelegen en komende zomer weer op het menu staan.

  zondag 5 maart 2017 @ 21:16:20 #17
177940 Tunafish
met staart
pi_169316351
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:11 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dit heb ik bij Schaap eens gedaan :@ Die is altijd hysterisch als je een schaar pakt (terecht nu ook wel). Ik heb haar een middag op handdoeken gezet in een wasmand en toen hield het gelukkig vanzelf op met bloeden. Je hebt trouwens bij de apotheek/drogisterij leukopor voor een gevoelige huid, dat gebruikte ik toen Ollie bumblefoot had (waar nu weer een plekje zit :{ ). Dat blijft dus niet aan de haren plakken. Als je zo'n klein gaasverbandje neemt (zestig cent voor zo'n rolletje bij kruidvat) kun je het pootje intapen en dan die leukopor eromheen doen. Echt helemaal tot aan de oksel. Als je mazzel hebt blijft ze ervan af, maar dan komt er misschien geen zooi in en krijgt het de kans om een beetje te helen.
Gaan we morgen direct in huis halen voor een volgende keer dat we het proberen, als we dat nog durven :')
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_169316385
Ik lees alleen nu dit op de website van 't Kuufke:

quote:
Het verraderlijke daarvan is echter dat het dan meestal te laat is. De diertjes zijn dan vaak al langer ziek en zullen snel sterven. Dit vraagt om extra aandacht en alertheid van de eigenaar. Overigens zijn goed verzorgde cavia's niet gauw ziek.
Ik zorg dus niet goed voor ze ;( Kan ze maar beter allemaal afstaan zeker ;(
Tap tap tap
pi_169316398
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef LittleLady het volgende:
Heb vandaag de eerste baby's voelen bewegen, zo grappig, ben heel benieuwd wat voor kleurtjes ik ga krijgen.
Baby's O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Eindredactie Games zondag 5 maart 2017 @ 21:23:13 #20
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169316721
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:17 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Baby's O+
caviababies *O*

mensenbabies :{w
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_169316743
Zo leuk he, dan allemaal weer van dat kleine gespuis, komen er weer toekomstige baasjes langs, weer leuke kleine vertrek pakketjes maken.
Hoop op een paar leuke lilacjes en een paar mooie zwart witjes
pi_169316746
quote:
4s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:23 schreef Oscar. het volgende:

[..]

caviababies *O*

mensenbabies :{w
O+
Tap tap tap
pi_169316763
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:23 schreef LittleLady het volgende:
Zo leuk he, dan allemaal weer van dat kleine gespuis, komen er weer toekomstige baasjes langs, weer leuke kleine vertrek pakketjes maken.
Hoop op een paar leuke lilacjes en een paar mooie zwart witjes
Coronetjes? ;(
Tap tap tap
pi_169316809
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:23 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Coronetjes? ;(
Ja die verwacht ik wel
pi_169316964
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:24 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ja die verwacht ik wel
O+ O+ O+ O+
Die vind ik echt het leukste maar blijkbaar is dat niet wederzijds :')

Mooie Moos:


M'n allerliefste Otje O+


En lieve Pieter:


;( ;(
Tap tap tap
pi_169316994
quote:
4s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:23 schreef Oscar. het volgende:

[..]

caviababies *O*

mensenbabies :{w
:D Inderdaad !

Als ik op kraamvisite ben, maak ik eerder contact met de aanwezige huisdieren dan de baby

* Rilt
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317066
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:28 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

:D Inderdaad !

Als ik op kraamvisite ben, maak ik eerder contact met de aanwezige huisdieren dan de baby

* Rilt
Ik ga nooit op kraamvisite :@ Zo goed ken ik de werpers nooit :')
Tap tap tap
pi_169317074
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:08 schreef Tunafish het volgende:
Lichte paniek hier. We hebben hier twee cavia's, Bob en Eva, die weer aan de beurt waren voor nagels knippen. Bob gaat meestal wel makkelijk, daar duw je wat broccoli in en je kunt redelijk je gang gaan. Eva protesteert meer en trekt ook telkens haar pootje weg, wat er zojuist tot leidde dat mijn vriendin haar behoorlijk ver in de nagel leek te knippen. Er waren inderdaad wat druppeltjes bloed, dat gebeurt wel eens, meestal is het na vijf druppels ook wel weer klaar. We probeerden door te gaan met de andere poten, maar dat mocht niet meer van mevrouw, en toen zagen we ook dat de doek waar ze op zat aardig rood aan het worden was, en dat er iets in lag. Waarschijnlijk een hele teen. :X

We keken toen wat beter en haar hele voetje was al rood geworden. Bakje met meel gepakt en haar daar ingezet om het wat te stelpen, ondertussen de dierenarts gebeld en die zei dat het enige wat we kunnen doen is het bloeden stelpen. We probeerden er een pleister op te doen, maar omdat we nauwelijks konden zien waar nou de wond zat, kwam die er ook niet helemaal goed op. Kwartiertje later lag die ook los en was ze nog steeds meer aan het bloeden dan bij een klein wondje. Vervolgens dus maar in een diepere laag meel gezet, de hele onderkant van de cavia is nu wit :') Daarna leek het bloeden wel te zijn gestopt, dus hebben we haar zonet weer teruggedaan in hun kooi.

Eva lijkt niet in paniek ofzo, eet nog lekker van het hooi en de groente, maar ze houdt wel duidelijk haar pootje van de grond en loopt wat onhandig. Ze probeert zich ook te wassen en verstopt zich niet in een hoekje, dus het lijkt alsof zij er al overheen is. Vriendinlief vreest dat ze haar cavia heeft vermoord omdat er best wel wat bloed was en er dus een los stukje cavia was gevonden.

Bonusfoto van beide beesten in vrolijkere tijden met Eva links en Bob rechts:
[ afbeelding ]
Gezellige foto met meloen :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317077


IK verwacht van dit dametje hele mooie baby's ze is gedekt door een witte donkeroog coronetje die zilveragouti dragend is.
pi_169317103
Niemand die mij nu nog een cavia meegeeft :')
Tap tap tap
pi_169317113
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:29 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ga nooit op kraamvisite :@ Zo goed ken ik de werpers nooit :')
Ik bofte.. 4 van die dingen in korte tijd geworpen.. En ik kwam er niet echt onderuit ofzo.. twee vriendinnen, nicht en zusje :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317133
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:27 schreef CherryLips het volgende:

[..]

O+ O+ O+ O+
Die vind ik echt het leukste maar blijkbaar is dat niet wederzijds :')

Mooie Moos:
[ afbeelding ]

M'n allerliefste Otje O+
[ afbeelding ]

En lieve Pieter:
[ afbeelding ]

;( ;(
Die mondjes O+ O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317159
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:30 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Die mondjes O+ O+
Die vind ik het leukste O+
Wat is Moos nog dun op die foto trouwens :')
Tap tap tap
pi_169317192
Was laatst de grote flat aan het verschonen en had een doosje verse cavia's al klaar staan

pi_169317243
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:31 schreef LittleLady het volgende:
Was laatst de grote flat aan het verschonen en had een doosje verse cavia's al klaar staan

[ afbeelding ]
Linksachterin is net Pieter zo van bovenaf O+ O+
Dit wilde ik dus ook he, een groepje. Maar nee, m'n eerste twee cavia's maakten elkaar meteen al af. 'Neem zusjes,' zeiden ze, 'gaat altijd wel goed.' :{
Tap tap tap
pi_169317252
Ik ben chips aan het eten in een aparte kamer, hoor ik gefluit in de woonkamer :') Echt ... hou op hoor.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 5 maart 2017 @ 21:33:28 #37
177940 Tunafish
met staart
pi_169317282
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:29 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Gezellige foto met meloen :D
Ze waren erg tevreden met ons offer :+ 't Is ook het enige wat ze samen kunnen eten zonder elkaars eten proberen te stelen. Als we sperziebonen in de kooi mikken pakt eentje een boontje op, probeert de ander die boon uit de bek te trekken. Het duurt altijd even tot ze door hebben dat ze niet van hetzelfde boontje hoeven te eten :')
I'm sorry, you must be confusing me with someone who gives a shit.
pi_169317304
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik ben chips aan het eten in een aparte kamer, hoor ik gefluit in de woonkamer :') Echt ... hou op hoor.
Die van mij zijn helemaal van de leg van het koppelen :') Schaap lag net gestrekt in haar eigen kooi. In de 5,5 jaar dat ik haar heb, heb ik haar nooit comateus zien slapen.
Tap tap tap
pi_169317327
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:33 schreef Tunafish het volgende:

[..]

Ze waren erg tevreden met ons offer :+ 't Is ook het enige wat ze samen kunnen eten zonder elkaars eten proberen te stelen. Als we sperziebonen in de kooi mikken pakt eentje een boontje op, probeert de ander die boon uit de bek te trekken. Het duurt altijd even tot ze door hebben dat ze niet van hetzelfde boontje hoeven te eten :')
Regel nummer 1 uit de caviabijbel: ALLES wat een ander heeft is 10x zo lekker.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317333
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:33 schreef Tunafish het volgende:

[..]

Ze waren erg tevreden met ons offer :+ 't Is ook het enige wat ze samen kunnen eten zonder elkaars eten proberen te stelen. Als we sperziebonen in de kooi mikken pakt eentje een boontje op, probeert de ander die boon uit de bek te trekken. Het duurt altijd even tot ze door hebben dat ze niet van hetzelfde boontje hoeven te eten :')
Moet je ze eens wortelloof geven, krijg je van die Lady en de Vagebond-taferelen.
Tap tap tap
pi_169317341
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:32 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Linksachterin is net Pieter zo van bovenaf O+ O+
Dit wilde ik dus ook he, een groepje. Maar nee, m'n eerste twee cavia's maakten elkaar meteen al af. 'Neem zusjes,' zeiden ze, 'gaat altijd wel goed.' :{
Zegt echt niets, ik heb hier een zeugje Marshmellow, nou haar naam is zoeter dan haar karakter, ze is gewoon een kleine pitbull als het om andere zeugjes aankomt en een beertje zit ook meteen dik onder de plak als ze het al goed vind dat hij bij haar in het hokje zit
pi_169317358
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die van mij zijn helemaal van de leg van het koppelen :') Schaap lag net gestrekt in haar eigen kooi. In de 5,5 jaar dat ik haar heb, heb ik haar nooit comateus zien slapen.
Haha, het heeft haar vermoeid, lekker slapen ..
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317394
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:34 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Zegt echt niets, ik heb hier een zeugje Marshmellow, nou haar naam is zoeter dan haar karakter, ze is gewoon een kleine pitbull als het om andere zeugjes aankomt en een beertje zit ook meteen dik onder de plak als ze het al goed vind dat hij bij haar in het hokje zit
Zo is Schaap dus ook :{ Alleen Ollie is haar de baas en die probeerde ook mooi tussenbeide te komen toen ik ze wilde koppelen, maar het was niet genoeg. En hij wilde eten.
Tap tap tap
pi_169317529
Vandaag hebben ze hier nog even lekker in de ren gelopen en dan lopen ze in een treintje te popcornen, kon ik mooi alle hokken verschonen.
Moet alleen nieuwe grasmatten kopen, ze vreten echt alles tot en met de wortel op, het is zo wel een troosteloze bende die ren.
pi_169317637
Ik ga morgen weer de hokken verschonen en zet ze dan wel weer alle drie in de ren. Ik kreeg de tip om ze in te smeren met een geurtje zodat ze allemaal hetzelfde ruiken maar ik denk niet dat Schaap daar in trapt.
Tap tap tap
pi_169317679
"Snif snif, nee, hier trap ik niet in hoor."

* Bijt / trapt
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169317750
Dit blijft toch mijn favo foto, Henk de cavia met een verbaasde Sari-kiz de Kangal

pi_169317783
Hoi Henk
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 5 maart 2017 @ 21:46:27 #49
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169317898
Hij kijkt echt heel verbaasd naar Henk. :s)

Saartje op dit moment.

pi_169318020
Effe proeven



Hmmm dat is raar



Nou ja ik bewaak het wel, vrouwtje zegt dat het van ons is

pi_169318192
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:46 schreef NijntjesUk het volgende:
Hij kijkt echt heel verbaasd naar Henk. :s)

Saartje op dit moment.

[ afbeelding ]
Chillmodus

Mijn cavia's zitten nooit echt stil, behalve Oreo en Noir.
De rest parkeert z'n kont in mijn gezicht en dat moet ik dan maar leuk vinden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169318245
Schaap zit ook nooit stil op schoot, die heb ik laatst nog net bij de lurven kunnen grijpen voor ze zich van de bank gooide.
Die andere twee zitten stil van angst :') Alleen Otje lag te chillen op schoot.
Tap tap tap
pi_169318287
Otje op de bank O+
Tap tap tap
pi_169318296
Spikey, en dan heb ik het over 4 miljoen jaar geleden die ging altijd naast me in een bochtje liggen.
Dat vond ik zoooo schattig O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 5 maart 2017 @ 21:54:41 #55
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169318353
Oeh, hier doen ze ook regelmatig een croissantje na. :)

Hier chillen ze altijd wel eigenlijk. Lexie wel tussen 2 lagen van haar handdoek. Khad haar beter Momfert kunnen noemen. ;)
Saar ligt soms onder mn vest, zoals op de foto, maar ook vaak op mn borst.

[ Bericht 26% gewijzigd door NijntjesUk op 05-03-2017 22:01:13 ]
pi_169318412
Croissantjes O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169319474
Geven jullie je cavia's wel eens paardensnoepjes?
Ik heb hier een paar die er dol op zijn, met name de kruiden knabbels vinden ze erg lekker.
pi_169319648
Nee, ik probeer ze weleens (gekregen) konijnensnoepjes te voeren, maar omdat er een konijn op de verpakking staat, weigeren ze dat natuurlijk ;(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169319776
De cavia yoghurt drops namen ze wel aan maar keken dan van wtf? en lieten ze dan zo vallen waarna de kat ze opvrat. De paardensnoepjes worden door sommigen wel aangenomen en heb ook een grapjas die het dan verstopt en nog een komt halen.
pi_169319813
Ja grappig is dat.. gewoon zo hebberig zijn en het wel aanpakken, maar het dan proeven en dan vervolgens uit je bek laten vallen :/
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169319829
Ik ken die paardensnoepjes niet eens :D
Die van mij zijn sowieso kieskeurig met snoepjes. Die knaagstengels gaan nog wel, maar verder halen ze overal hun neus voor op. Kruiden en kruidenhooi vinden ze wel geweldig. Bij de DM in Duitsland hebben ze van die kruidenrolletjes en kruiden met een soort paardenbloem erin, dan gaan ze echt los.
Tap tap tap
pi_169319858
Ik ben trouwens nog op zoek naar een soort brokken van geperst hooi, maar volgens mij zijn die ook voor paarden en kun je ze alleen per tien kilo bestellen :')
Tap tap tap
pi_169319961


Dezen zijn dat
pi_169320201
Ze hadden hier in de winkel wel een soort grote luzernebrokken maar ik wist niet of cavia's dat mochten hebben :@
Tap tap tap
pi_169320310
Ja hoor die mogen ze wel hebben, vinden ze lekker
pi_169320575
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:32 schreef LittleLady het volgende:
Ja hoor die mogen ze wel hebben, vinden ze lekker
Oké, bedankt :) Het waren echt grote brokken samengeperste luzerne, ter grootte van een vuist zeg maar. Ik weet niet wat er nog allemaal meer in zat. Er stond bij dat het voor konijnen was, vandaar. Ze waren 1,50 per stuk dus daar kan ik nog weleens los op gaan, dan hebben ze wat te slopen.
Nu ik erover nadenk, heb ik wel vaker luzerne gegeven, van die kleine snoepjes waren dat, soort kussentjes.

Bij Zooplus hebben ze ook een soort grote samengeperste brokken, vinden ze ook lekker.

En deze had ik laatst vast:
http://www.zooplus.nl/sho(...)r_farm/konijn/460639
Alleen een stuk duurder zie ik nu :') Maar ook hierbij weet ik niet of cavia's het ook mogen.
Tap tap tap
pi_169320841
Je moet alleen oppassen met teveel, dat kan blaasstenen geven, heb even gecheckt, ze mogen het wel, maar wel met mate omdat er veel calcium in zit
pi_169320920
effe stukje gekopieerd:

Hoe ontstaan blaasstenen?

Blaasstenen onstaan voornamelijk door een te groot aanbod aan calcium en/of oxalaat. Kalkrijke groenten, oxalaatrijke voeding, calciumrijk hooi (op basis van luzerne of klaver) en het gebruik van lik- en knaagstenen verhogen de kans op de vorming van blaasstenen. De blaasstenen kunnen in de blaas aanwezig zijn, maar ook in de urinebuis.

Calciumrijke groenten:

witlof
peterselie
Chinese kool
spinazie
koolraap
Oxalaatrijke groenten:

peterselie
spinazie
selderij

http://www.diergeneeskund(...)sstenen-bij-de-cavia
  zondag 5 maart 2017 @ 22:52:30 #69
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169321238
Snoepjes blieven ze hier niet. Zeker bang dat het slecht voor de lijn is. ;)
Ze zijn wel dol op groene haver, verveine of andere gedroogde kruiden.

Bij pet's place hebben ze van die hooiblokken met bijv goudsbloem erop geplakt met honing. Dat laagje blieven ze niet en dan zijn die blokken best duur.
Tegenwoordig maak ik die zelf dus. Heb raffia gekocht bij het tuincentrum en maak dan zelf blokken. Soms doe ik een laag hooi, dan een hand gedroogde kruiden, dan weer hooi en dan vastknopen. Soms zonder kruiden. Ze gooien zo'n blok het hele hok door en zijn er lekker mee bezig. Door van hooi te wisselen, blijft het ook interessant voor ze. :Y)
pi_169321406
Heb je foto? :@
Tap tap tap
  zondag 5 maart 2017 @ 23:28:39 #71
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169322423
Nee, maar zal als ik weer een blok maak er wat foto's van maken en neerzetten. :s)
pi_169334439
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:22 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben trouwens nog op zoek naar een soort brokken van geperst hooi, maar volgens mij zijn die ook voor paarden en kun je ze alleen per tien kilo bestellen :')
Oh, dat is binnen een dag op met mijn kudde cavia's :) :)
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 20:18:02 #73
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169358229
phoe, de kinderen hebben het de laatste tijd over een huisdier.
Ik vind vogels en vissen niks, verder hebben we voor een hond hier geen tijd en we komen in de buurt al om van de katten.

Dus ik dacht eerst een hamster maar, ik heb me daar eens op ingelezen en dat lijkt ook niet bij ons te passen (o.a. nachtdieren)
Nu las ik dat cavia's, sociaal en aanhankelijk kunnen zijn, dus toen dacht ik misschien is dat iets voor de meidden. Nu heb ik al het een en ander gelezen en wat punten gezien waar je rekening mee moet houden.

Nu vraag ik me af, stel je hebt een verblijf wat op wielen staat, vinden de caavs het een probleem om af en toe in de kamer te staan, en dan bijvoorbeeld naar de bijkeuken te verhuizen? Of geeft dat soort verplaatsingen ze te veel stress?

Bij alles wat ik zoek over cavia's krijg ik wel wat informatie maar wat zijn specifieke nadelen van het hebben van (minimaal) 2 cavia's ?

Het schoonmaken van de verblijven hoe gaat dat ? Ben je daar veel tijd mee kwijt?
Kan je bijvoorbeeld 1 soort van wc hoek voor de cavia's maken en hopen dat ze daar hun behoefte doen zodat je dat bij kan houden en 1 keer in de week het grote hok schoonmaken?

Met welke zaken moet je rekening houden mbt het verblijf, wat zijn handigheidjes?
Als het zelf gemaakt moet worden kan dat ook wel.

En tot slot, waar kan je het best de cavia's halen? Hoe weet je dat je bijvoorbeeld niet te maken hebt met een broodfokker (inteelt?)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Drop you like an ill, bad habit
  Eindredactie Games dinsdag 7 maart 2017 @ 21:17:46 #74
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169360231
Hoeveel wegen jullie cavia's?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 7 maart 2017 @ 21:24:40 #75
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169360459
Bedenk allereerst dat je er jaren aan vastzit.

Kweet niet waar je woont, maar er zijn genoeg opvangcentra waar caafs zitten te wachten op een thuis (Kuufke, knagertje, knaagspoor zijn wat voorbeelden).

Ik maak de bak elke 4 à 5 dagen schoon, ben daar toch wel een uur mee zoet. Zindelijk zijn ze niet, dus dat kun je schudden.

Dierenarts kosten kunnen flink oplopen (schat dat ik vorig jaar 1000 euro kwijt was daaraan). Tzijn kwetsbare dieren, vooral op de luchtwegen en blaas.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar cavia's zijn niet gewoon leuk voor erbij.

Ze hebben veel aandacht nodig om goed tam te worden en houden (meestal ;) ) van knuffelen. Krijgen hier iedere dag minimaal 2 uur aandacht. Ze staan hier in de woonkamer en reageren op je als je langsloopt. Zou ze zelf niet in een andere kamer zetten als ze daar niemand zien.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 21:27:06 #76
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169360537
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:17 schreef Oscar. het volgende:
Hoeveel wegen jullie cavia's?
Toevallig gisteren gewogen (naja, niet persé toevallig, doe dat elke maandag).
Saartje 1140gram
Lexie 1060gram
  Eindredactie Games dinsdag 7 maart 2017 @ 21:30:38 #77
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169360667
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:27 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]

Toevallig gisteren gewogen (naja, niet persé toevallig, doe dat elke maandag).
Saartje 1140gram
Lexie 1060gram
Swiffer 1460 en scruf 1090. Allebei mannetjes.

Scruf heeft nooit veel gewogen.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 7 maart 2017 @ 21:38:07 #78
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169360879
quote:
4s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:30 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Swiffer 1460 en scruf 1090. Allebei mannetjes.

Scruf heeft nooit veel gewogen.
Voordat ze eind vorig jaar ziek waren wogen ze respectievelijk bijna 1200 en 1100 gram. Ze komen elke week nog aan, dus zijn er bijna.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 21:52:16 #79
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169361257
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:24 schreef NijntjesUk het volgende:
Bedenk allereerst dat je er jaren aan vastzit.

Kweet niet waar je woont, maar er zijn genoeg opvangcentra waar caafs zitten te wachten op een thuis (Kuufke, knagertje, knaagspoor zijn wat voorbeelden).

Ik maak de bak elke 4 à 5 dagen schoon, ben daar toch wel een uur mee zoet. Zindelijk zijn ze niet, dus dat kun je schudden.

Dierenarts kosten kunnen flink oplopen (schat dat ik vorig jaar 1000 euro kwijt was daaraan). Tzijn kwetsbare dieren, vooral op de luchtwegen en blaas.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar cavia's zijn niet gewoon leuk voor erbij.

Ze hebben veel aandacht nodig om goed tam te worden en houden (meestal ;) ) van knuffelen. Krijgen hier iedere dag minimaal 2 uur aandacht. Ze staan hier in de woonkamer en reageren op je als je langsloopt. Zou ze zelf niet in een andere kamer zetten als ze daar niemand zien.
Bedankt voor je antwoorden.
Dat je er 6-8 jaar aan vast zit was me idd duidelijk.
Die opvang locaties zal ik eens zoeken, ik woon in de buurt van Assen/Groningen.
Ik weet dat huisdieren een enorme verantwoordelijkheid zijn en dus ook kostten met zich mee brengen.

De woonkamer zou hier ook de primaire plek zijn, maar ik kan me voorstellen dat ik ze in de zomer buiten zet/of als het te warm is in de bijkeuken/garage.

1000 euro klinkt wel veel was dat voor een cavia en wat mankeerde die dan?
Drop you like an ill, bad habit
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:00:55 #80
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169361547
Kheb er dus 2 en vorig jaar was qua ziek zijn nogal een rampenplan.

Saar had begin van het jaar een blaasontsteking die maar niet over ging, punctie gehad (2x), röntgenfoto's (om blaasstenen uit te sluiten), verschillende soorten medicatie.
Later in t jaar klonk ze benauwd, ook laten onderzoeken. Verschillende consulten, medicatie. Oorzaak niet gevonden, klinkt soms nog benauwd, lijkt er geen last van te hebben.

Eind van het jaar had ze weer een blaasontsteking, weer consult en medicatie. Alles bij elkaar circa 500 euro kwijt.

Lexie stopte eind vorig jaar met eten, diverse onderzoeken, medicatie en dwangvoer verder, was ik 400 euro armer, maar ze is er nog en zo gezond als een vis. *O* (tzat m mogelijk in dr gebit, tandjes zijn uiteindelijk afgebroken, zal wel een zwakke plek geweest zijn die goed eten onmogelijk maakte).

En dan heb ik de zelfzorg spullen niet meegeteld (vitamine D druppels, vitamine C supplementen, luchtwegen spullen).
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:06:22 #81
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169361702
Oei dan hebben ze het vorig jaar ook echt niet getroffen, ik hoop dat 2017 een stuk beter jaar wordt dan.

Wij denken hier nog rustig verder over het hoe en wat, de kinderen zijn iig wel erg enthousiast.
Nemen jullie de cavia's ook wel mee op vakantie of zoek je een goede plek voor opvang?

Wij zouden ze prima kwijt kunnen bij de schoonouders, maar goed iets extra's achter de hand kan ook geen kwaad.
Drop you like an ill, bad habit
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:12:29 #82
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169361879
Dank je. :)

Ik neem ze mee.
Kan ze ook wel bij verschillende vriendinnen kwijt, maar ik ben nogal een controlefreak, dus doe t liever zelf, ook omdat ze ziek zijn verbergen, maar mij valt t tot nu toe gelukkig altijd snel genoeg op.

Oh ja, wat de kooi betreft, ik zou een kooi nemen die aan de voorkant helemaal open kan. Die van mij moet ik iedere keer uit elkaar halen (bovenkant eraf) om de dames te kunnen pakken. Lexie laat t van bovenaf ook zo wel toe als ze niet in dr nachthok zit, maar Saar doet altijd alsof ik haar wil slachten.

Cavia's kunnen nogal dramatisch doen. :')
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:23:49 #83
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169362157
Als hok zat ik inderdaad ook te denken aan een van boven toegankelijke plek met een verdieping erin. Ik zal eens zoeken naar bouwtekeningen of hoe hoog het plexiglas zou moeten zijn zodat ze er niet overheen kunnen donderen.

hmmm niet echt knaagdierenopvang bij ons in de buurt, allemaal gestopt of iets.
Drop you like an ill, bad habit
pi_169362163
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 21:52 schreef pmponer het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoorden.
Dat je er 6-8 jaar aan vast zit was me idd duidelijk.
Die opvang locaties zal ik eens zoeken, ik woon in de buurt van Assen/Groningen.
Ik weet dat huisdieren een enorme verantwoordelijkheid zijn en dus ook kostten met zich mee brengen.

De woonkamer zou hier ook de primaire plek zijn, maar ik kan me voorstellen dat ik ze in de zomer buiten zet/of als het te warm is in de bijkeuken/garage.

1000 euro klinkt wel veel was dat voor een cavia en wat mankeerde die dan?
In Bakkeveen zit stichting cavia :)

Ik heb zelf alleen maar pech met cavia's. En met prutsende dierenartsen want de meesten blijken de ballen verstand te hebben van cavia's en geven doodleuk de verkeerde medicijnen mee. Ik was vorig jaar zo'n 1000 euro kwijt aan de dierenarts, benzine en parkeren en dwangvoer en alles niet meegerekend. Ben het halve land door gereden voor een goede dierenarts, zelfs naar België.

Pieter had een kaakabces dat hardnekkig was. Eerst elke dag antibiotica, paar keer de tanden laten bijslijpen, zelfs naar de chiropractor (???) en uiteindelijk gingen ze over op een operatie en daar is hij niet uit de narcose gekomen. Zeggen ze. O en hij kreeg ook nog blaasontsteking die geen blaasontsteking was (weet ik nu) dus dat was weer een consult en antibiotica. Ik heb hem drie maanden lang gedwangvoerd. Meerdere keren per dag.

Daarna Otje, die had ineens iets aan het hart. In het weekend natuurlijk. Heeft een dag in een zuurstofbak gezeten en heeft speciale medicijnen gekregen, maar tevergeefs.

Moos scheelde wel, die hield vorige week ineens op met eten, 's nachts eruit gegaan om te dwangvoeren en paar uur later was hij dood.

Beer is al ruim drie jaar geleden, die had een soort longontsteking en de dierenarts heeft me verkeerde antibiotica meegegeven, geen pijnstilling en ik hoefde Beer volgens hem niet bij te voeren. Week later teruggegaan en om pijnstiller gevraagd en toen kreeg ik blijkbaar de verkeerde mee. Naar een andere dierenarts gegaan maar toen was het al te laat.

Ollie raakte half jaartje terug aan de diarree en stopte met eten. Stoppen met eten is altijd reden voor een ritje dierenarts. Ik kreeg bij de dierenarts iets mee voor de darmen om te voorkomen dat ze stil kwamen te liggen. Maar hij was enorm aan de diarree en hij kermde, dat spul zou dat alleen maar erger maken. Dus ik op aandringen van mensen op FB naar een dierenarts in België gereden. Die heeft hem binnenstebuiten gekeerd en medicijnen voor hem bereid en dwangvoer meegegeven en dan een flinke zak ook, en ze is bijna een uur bezig geweest. Twee weken later at hij nog steeds slecht. Andere medicijnen gekregen en toen ging het een stuk beter. Vervolgens kreeg hij bumblefoot. Dus ruim twee maanden lang twee a drie keer per dag het pootje insmeren met zalf en zwachtelen. Maar die leeft nog dus het was dat takkeeind rijden dan wel waard.

Het zijn heel kwetsbare dieren. Die van mij in ieder geval ;(

Nu ik er weer drie heb ipv vijf zoals vorig jaar, merk ik het wel in schoonmaken. Ik heb bodembedekking van karton dat minder snel stinkt maar wel snel aan de bodem van de kooi plakt dus ik ben langer bezig met schoonmaken. Ze krijgen twee a drie keer per dag groente en de witlof kost momenteel 4 euro de kilo bij de AH. Op de markt gelukkig een stuk minder maar zaterdag was het al op. Andijvie kostte vanavond drie euro de kilo. En ze vreten. Ze vreten je arm. Serieus.
Voor brokjes wordt vaak science selective aangeboden, kost geloof ik een tientje ofzo per anderhalve kilo. Nu zal dat bij twee cavia's wel meevallen in prijs en het is regematig in de aanbieding bij de intratuin.

En ze zijn niet zindelijk. Ze kakken je bank en je kinderen onder :D dus denk aan een goede waterdichte plasdeken.

Maar.... het zijn ook leuke kwebbelende fluitende dikzakken. Als ze gaan popcornen, dat is zó leuk :D

Als je er twee neemt, kan ik je een zeugje en een gecastreerd beertje aanraden. Dat gaat altijd wel goed samen. Die van mij zijn vaak kleffie en beffie. Niet dat ze bij elkaar in het huisje tegen elkaar aan liggen (hell no), maar samen de gekke vijf minuten, elkaars oren uitlepelen, knokken om eten, elkaar versieren O+
Tap tap tap
pi_169362217
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:06 schreef pmponer het volgende:
Oei dan hebben ze het vorig jaar ook echt niet getroffen, ik hoop dat 2017 een stuk beter jaar wordt dan.

Wij denken hier nog rustig verder over het hoe en wat, de kinderen zijn iig wel erg enthousiast.
Nemen jullie de cavia's ook wel mee op vakantie of zoek je een goede plek voor opvang?

Wij zouden ze prima kwijt kunnen bij de schoonouders, maar goed iets extra's achter de hand kan ook geen kwaad.
Ik breng ze naar m'n ouders en vorig jaar heb ik ze ook twee keer naar een opvang gebracht. Kostte me zo'n veertig euro per week voor vier cavia's, maar ik hoefde niet met kooien en voer en hooi te slepen en ze komen bij iemand die weet waar ze op moet letten. M'n ouders zijn als de dood dat ze ziek worden (niet zo vreemd eigenlijk :') )
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:32:43 #86
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169362462
phoe, die horror verhalen.... moet er niet aan denken.
Drop you like an ill, bad habit
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:35:48 #87
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169362560
Sorry CherryLips, ik moest lachen om je laatste zin. :')

Qua voer wil ik niet eens weten wat ik op jaarbasis kwijt ben. Lang leve de markt idd.
Om je een idee te geven, ze krijgen hier iedere dag:
- stronk witlof
- puntpaprika
- hand gesneden andijvie of spinazie in hun voedermat (officeel hangmat, maar zo wordt ie hier niet gebruikt).
- aantal blaadjes andijvie
- s avonds op schoot mesclum sla

En dan nog aangevuld met kruiden (zoals dille, munt) of andere soorten groente en af en toe wat fruit.

Ze kunnen heus wel toe met wat minder, maar ze hebben wel dagelijks verse groenten nodig. En ik geef ze dagelijks vitamine C poeder (aangemaakt met water via een spuitje) en vitamine D druppels (helpt blaas- en gebitsproblemen voorkomen, doe dat allebei nog niet zolang).
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:37:04 #88
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169362609
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:32 schreef pmponer het volgende:
phoe, die horror verhalen.... moet er niet aan denken.
Tkan ook goed gaan, Fozzy is 4.5 jaar geworden zonder noemenswaardige problemen, muv zn laatste 2 weken. ;)
pi_169362930
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:35 schreef NijntjesUk het volgende:
Sorry CherryLips, ik moest lachen om je laatste zin. :')

Qua voer wil ik niet eens weten wat ik op jaarbasis kwijt ben. Lang leve de markt idd.
Om je een idee te geven, ze krijgen hier iedere dag:
- stronk witlof
- puntpaprika
- hand gesneden andijvie of spinazie in hun voedermat (officeel hangmat, maar zo wordt ie hier niet gebruikt).
- aantal blaadjes andijvie
- s avonds op schoot mesclum sla

En dan nog aangevuld met kruiden (zoals dille, munt) of andere soorten groente en af en toe wat fruit.

Ze kunnen heus wel toe met wat minder, maar ze hebben wel dagelijks verse groenten nodig. En ik geef ze dagelijks vitamine C poeder (aangemaakt met water via een spuitje) en vitamine D druppels (helpt blaas- en gebitsproblemen voorkomen, doe dat allebei nog niet zolang).
Ik ga echt niet met een spuitje lopen klooien mer vitamine C. Ze haten me nu al. Als ze het pilletje niet zo aanpakken plet ik het en strooi ik dat uit over de groente. Geen idee of ze dan genoeg binnen krijgen maar ik moet toch wat. Schaap vermoordt me als ik haar iets moet voeren met een spuitje.
Wat voor vitamine D druppels geef je?
Tap tap tap
pi_169362945
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:37 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]

Tkan ook goed gaan, Fozzy is 4.5 jaar geworden zonder noemenswaardige problemen, muv zn laatste 2 weken. ;)
Schaap en Knofje zijn 5,5.
Ik klop even af.

Ollie is nu 4.
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:52:53 #91
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169363066
Als je dagelijks verse groente geeft wat veel vitamine c bevat, moet je dat dan ook in tablet vorm nog toevoegen?
Drop you like an ill, bad habit
pi_169363112
Die van mij krijgen een stronk witlof per dag. Als ze willen: de laatste tijd hoeven ze het niet meer zo en lag het er 's avonds nog (a 4 euro de kilo). Daarnaast krijgen ze paprika, komkommer, ijsbergsla, een cherrytomaatje, wortel (zijn ze ook heel kieskeurig mee), spinazie, andijvie, wortelloof, peterselie, boerenkool en bloemkoolblad. Niet altijd tegelijk hoor, het varieert.
Daarnaast heb ik ook gedroogde kruiden (dieza.nl) en in de zomer krijgen ze verse munt en basilicum van het balkon, en de kroontjes van aardbeien (de aardbeien zelf moeten ze niet) en de schil van watermeloen.
Snoepjes moeten ze niet, alleen knaagstengels. Waar ze wel gek op zijn, zijn de lekkernijen van de DM (Duitse winkel). Daar maak je vrienden mee. En bij zooplus.nl hebben ze ook veel lekkers.
Dierenwinkels zijn vaak duur: er valt nog veel tweedehands te vinden en online. Op Facebook zijn ook een aantal verkoopgroepen waar ook kooien worden aangeboden en er is zelfs een caviataxi.
Tap tap tap
pi_169363159
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:52 schreef pmponer het volgende:
Als je dagelijks verse groente geeft wat veel vitamine c bevat, moet je dat dan ook in tablet vorm nog toevoegen?
Volgens de dierenartsen die ik de afgelopen tijd heb gesproken wel. Maar ja, die zaten er wel vaker naast. Maar goed, vriendin van me had twee cavia's, de oudste is bijna 5,5 geworden en die kregen goedkoop mengvoer van de action en geen extra vitamine C.
Ik geef die beesten alles wat ik heb, alles volgens het boekje, en die gaan steeds het hoekje om.
Het zijn rare beesten.
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2017 @ 23:01:38 #94
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169363271
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ga echt niet met een spuitje lopen klooien mer vitamine C. Ze haten me nu al. Als ze het pilletje niet zo aanpakken plet ik het en strooi ik dat uit over de groente. Geen idee of ze dan genoeg binnen krijgen maar ik moet toch wat. Schaap vermoordt me als ik haar iets moet voeren met een spuitje.
Wat voor vitamine D druppels geef je?
Ik "moet" wel, op een andere manier krijg ik t er niet in.

Natupure vitamine D druppels. (Eigenlijk voor mensen, maar zit geen troep in, daarom geef ik ze dat. Ik werk zelf in een gezondheidswinkel, vandaar dat ik er wel het 1 en ander vanaf weet ;) ).

Caviataxi? :?

@pmponer: Ik geef het ze wel ter aanvulling, omdat nooit goed te zien is wie van hen en hoeveel van die vitaminerijke groente eet.
Er zijn genoeg cavia's die gewoon de vitamine C tabletjes als snoepjes zien en dolgraag aanpakken (Fozzy was ook zo). Die zijn ook niet zo duur. ;)
pi_169363383
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:01 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]

Ik "moet" wel, op een andere manier krijg ik t er niet in.

Natupure vitamine D druppels. (Eigenlijk voor mensen, maar zit geen troep in, daarom geef ik ze dat. Ik werk zelf in een gezondheidswinkel, vandaar dat ik er wel het 1 en ander vanaf weet ;) ).

Caviataxi? :?

Ik geef het ze wel ter aanvulling, omdat nooit goed te zien is wie van hen en hoeveel van die vitaminerijke groente eet.
Als je bij een opvang of fokker op tig uur rijden afstand een leuke caaf hebt gezien kun je je opgeven voor de caviataxi. Eens in de zoveel tijd rijdt iemand heel Nederland door om cavia's te vervoeren (tegen een vergoeding natuurlijk). Of iemand neemt een dagkaart van de NS en gaat met een kleinkind kriskras heel het land door om dieren af te zetten op stations.
Of ik dacht dat het zo werkte.
Tap tap tap
  dinsdag 7 maart 2017 @ 23:06:18 #96
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169363405
Wat grappig! :)
  woensdag 8 maart 2017 @ 09:07:43 #97
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169366553
zo weer het een en ander aan onderzoek gedaan.
Plan is nu, als het doorgaat,
- zelf een hok op poten/wielen bouwen met minimaal 1 verdieping.
- fleece dekentjes maken en verzamelen
- allergie test bij de kinderen
- na de mei vakantie de boel klaar hebben en beestjes verwelkomen.
Drop you like an ill, bad habit
pi_169366711
Dweilen van de Action en badmatten van de Ikea vinden ze ook leuk, al durf ik die badmatten niet zo aan aangezien er rubberen antislip onder zit en ik niet wil dat ze daarvan gaan eten :@

Het is dat het een eind rijden is voor je, maar er worden regelmatig caviadagen gehouden waar cavia's gekeurd worden en je ook met hobbyfokkers kunt praten en informatie kunt krijgen :) Zo is er op 25 maart eentje in Amersfoort dacht ik https://www.facebook.com/groups/874267922648218/ . En in april is er eentje in Tiel: https://www.facebook.com/events/1754959584828078/
Er staan dan ook standjes van webshops die kruiden en voer enzo verkopen.
Ik wil wel graag naar die in Amersfoort, is voor mij een half uurtje rijden en ik kan weer kruiden en hangmatjes enzo inslaan zonder bij elke webshop 7 euro verzendkosten te hoeven betalen :')

Daarnaast is er een paar keer per jaar een exoknaag in Houten, maar daar ben ik niet zo dol meer op want er staan volgens mij ook broodfokkers en ik heb het idee dat die dieren best gestrest zijn. En in de hal daarnaast worden voederdieren verkocht :') en de entree is een tientje.
Tap tap tap
  woensdag 8 maart 2017 @ 14:00:37 #99
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_169371431
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:07 schreef pmponer het volgende:
zo weer het een en ander aan onderzoek gedaan.
Plan is nu, als het doorgaat,
- zelf een hok op poten/wielen bouwen met minimaal 1 verdieping.
- fleece dekentjes maken en verzamelen
- allergie test bij de kinderen
- na de mei vakantie de boel klaar hebben en beestjes verwelkomen.
Even uit lurkstand, er zit een goeie opvang in Bakkeveen, Friesland. Weet niet of je dat te ver vind rijden.

Heb daar een half jaar stage gelopen en ze zorgen er goed voor de beestjes!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  woensdag 8 maart 2017 @ 14:41:51 #100
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169372087
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 14:00 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Even uit lurkstand, er zit een goeie opvang in Bakkeveen, Friesland. Weet niet of je dat te ver vind rijden.

Heb daar een half jaar stage gelopen en ze zorgen er goed voor de beestjes!
Bedankt voor de tip, ik had die inderdaad ook gevonden.
En de afstand is wel overheen te komen.

Vandaag hier weer over een verblijf gehad.
We hebben in de kamer een kast met 2 planken en een bodem
de kast is 110 breed en 45 diep. Zou het voor 2 a 3 cavia's voldoende zijn om dit uit 2 verdiepingen te laten bestaan? En de bodem voor voorraad spulletjes te gebruiken?
Drop you like an ill, bad habit
pi_169372318
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 14:41 schreef pmponer het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, ik had die inderdaad ook gevonden.
En de afstand is wel overheen te komen.

Vandaag hier weer over een verblijf gehad.
We hebben in de kamer een kast met 2 planken en een bodem
de kast is 110 breed en 45 diep. Zou het voor 2 a 3 cavia's voldoende zijn om dit uit 2 verdiepingen te laten bestaan? En de bodem voor voorraad spulletjes te gebruiken?
Ik vind zelf 45 cm eigenlijk krap, cavia's kunnen best groot worden (verschilt per dier). Als Moos languit ging liggen haalde die de 40 cm denk ik bijna. Ook zou je er dan geen huisjes in kunnen zetten want die passen dan ook maar nét. En cavia's zijn net katten: die flikkeren het huisje dan gewoon ondersteboven om erachter te komen. Vergeet ook niet dat de trap echt niet te steil mag zijn omdat het geen helden zijn en de trap + trapgat ook veel ruimte innemen :)
Mijn bovenste kooi is 50 cm diep en 140 breed en met 1 a 2 huisjes + voerbak + twee van die dikke worsten staat het dan al aardig vol.
Tap tap tap
  woensdag 8 maart 2017 @ 15:11:44 #102
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169372595
De trap is in principe wel op te lossen (desnoods buitenlangs)
maar het gaat dus om de diepte, ookal maak ik de kast bijvoorbeeld 250 x 45 is dat nog steeds eigenlijk niks.
Drop you like an ill, bad habit
  donderdag 9 maart 2017 @ 11:44:42 #103
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169389635
Saar is ook wel zo lang denk ik als ze languit ligt. Al moet ik zeggen dat hun kooi ook niet zo groot is als ik zou willen.

Voor wie vroeg naar foto's van het hooiblok. >

https://www.instagram.com/p/BRahGIJlNVo/

Swipe naar links voor meer foto's.
Mocht iemand geen instagram hebben, kan ik ze ook wel uploaden naar tinypic, laat maar even weten dan.
pi_169389823
Dat was ik :) Tnx! Eens op jacht naar veilige raffia dan ;) Wilde toch al naar het tuincentrum morgen.
Tap tap tap
  donderdag 9 maart 2017 @ 12:05:29 #105
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169389894
Ik twijfelde tussen jou en @4EverBlackEyed. :s)
Daar heb ik het ook gekocht idd. 5euro voor een grote "bol", maar daar doe ik maanden mee. :)
pi_169389912
Ik had net even een raar luchtje in de keuken :') en heb daar met iets van parfum gespoten bij gebrek aan beter, maar nu zit ik weer in de stress van OMGBBQ DE CAVIA'S STAAN ERNAAST DOMME DOOSCH NU GAAN ZE HASKE DOOD VAN DIE PARFUM OP EEN METER AFSTAND
;(
Tap tap tap
  donderdag 9 maart 2017 @ 12:29:33 #107
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169390256
Ze gaan ook niet dood als mn moeder ze vastheeft en die is dol op parfum :P
pi_169390273
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:29 schreef NijntjesUk het volgende:
Ze gaan ook niet dood als mn moeder ze vastheeft en die is dol op parfum :P
Het was een bodymist, zonder alcohol, en een heel oud flesje :') Had niet verwacht dat er nog zo'n lucht vanaf zou komen :D
Het stomme is, de hamsterkooi staat ernaast en ik maak me bij zulke dingen geen moment druk om de hamster. Die kan alles hebben.
Tap tap tap
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:06:56 #109
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169390813
Die zijn idd onkwetsbaar lijkt wel (als kind ook wel gehad). Ze kunnen alleen niet vliegen van grote hoogte. :+
pi_169390875
De bank is soms ook al te hoog ;(
Tap tap tap
  donderdag 9 maart 2017 @ 13:16:10 #111
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169390970
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:10 schreef CherryLips het volgende:
De bank is soms ook al te hoog ;(
Als je zo klein bent, is dat dan ook een grote hoogte. :P
pi_169395730
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:06 schreef pmponer het volgende:
Oei dan hebben ze het vorig jaar ook echt niet getroffen, ik hoop dat 2017 een stuk beter jaar wordt dan.

Wij denken hier nog rustig verder over het hoe en wat, de kinderen zijn iig wel erg enthousiast.
Nemen jullie de cavia's ook wel mee op vakantie of zoek je een goede plek voor opvang?

Wij zouden ze prima kwijt kunnen bij de schoonouders, maar goed iets extra's achter de hand kan ook geen kwaad.
Mijn moeder past altijd op, alleen nu moet ze bij mij komen slapen, denk ik.. 7 cavia's meenemen is niet zo eenvoudig :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169395741
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 12:06 schreef CherryLips het volgende:
Ik had net even een raar luchtje in de keuken :') en heb daar met iets van parfum gespoten bij gebrek aan beter, maar nu zit ik weer in de stress van OMGBBQ DE CAVIA'S STAAN ERNAAST DOMME DOOSCH NU GAAN ZE HASKE DOOD VAN DIE PARFUM OP EEN METER AFSTAND
;(
:')

Leven ze nog?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169396133
quote:
1s.gif Op donderdag 9 maart 2017 13:16 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]

Als je zo klein bent, is dat dan ook een grote hoogte. :P
Wobke het propke stuitert volgens mij.
Tap tap tap
pi_169396143
quote:
10s.gif Op donderdag 9 maart 2017 17:46 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

:')

Leven ze nog?
Ik heb ze zo'n hooirolletje van de DM gegeven dus kan ik de DM de schuld geven als er iets is.
Tap tap tap
pi_169396180
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:12 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb ze zo'n hooirolletje van de DM gegeven dus kan ik de DM de schuld geven als er iets is.
Precies.
Allemaal de schuld van de DM. :(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169396182
Ik had nu de jonge dames uit 1 nest samen, maar het was net alsof ik naar het worstelen zat te kijken.

Als ik de oudere dames erbij zet dan gaat het wel goed :') De jeugd van tegenwoordig.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169396508
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:15 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik had nu de jonge dames uit 1 nest samen, maar het was net alsof ik naar het worstelen zat te kijken.

Als ik de oudere dames erbij zet dan gaat het wel goed :') De jeugd van tegenwoordig.
Bij mij zijn het de Golden Girls die elkaar afmaken :')
Tap tap tap
pi_169396582
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:35 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Bij mij zijn het de Golden Girls die elkaar afmaken :')
Gewoon echt die bekjes opengesperd he :') Killercaafs..

Orka heeft ze niet goed opgevoed :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169396640
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:39 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Gewoon echt die bekjes opengesperd he :') Killercaafs..

Orka heeft ze niet goed opgevoed :')
Schaap op hoge poten, grote ogen en luid klappertandend en piepend en fluitend. Knofje zo plat mogelijk in een hoekje, grote ogen, versteend ;(
Tap tap tap
pi_169396738
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Schaap op hoge poten, grote ogen en luid klappertandend en piepend en fluitend. Knofje zo plat mogelijk in een hoekje, grote ogen, versteend ;(
Nou, hier is niemand een subje, dus het gaat gewoon op de Schaap- manier :')

Inclusief nekhaar overeind

Bitcheeees
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169396765
quote:
9s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:47 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Nou, hier is niemand een subje, dus het gaat gewoon op de Schaap- manier :')

Inclusief nekhaar overeind

Bitcheeees
Maar ze blijft ook maar doorgaan, dat is het debiele. Je zou denken, nou, klaar ermee. Je bent de baas, dat is met tien seconden duidelijk, klaar. Maar nee, mevrouw gaat door tot de dood.
Tap tap tap
pi_169396788
quote:
0s.gif Op donderdag 9 maart 2017 18:48 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Maar ze blijft ook maar doorgaan, dat is het debiele. Je zou denken, nou, klaar ermee. Je bent de baas, dat is met tien seconden duidelijk, klaar. Maar nee, mevrouw gaat door tot de dood.
Nou idd, hier ook.. je zou toch wel eens denken: klaar ermee... maar nee.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169397033
Vandaag visite.

Visite: Oohhh je hebt hamsters!!!!
Ik: Ja cavia's
Visite: Ooohh marmotjes, wat leuk
Ik: :D
pi_169397437
:') lol
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 12 maart 2017 @ 14:27:29 #126
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169459870
Gebeurt wel vaker idd. :)
Saar ademt nog steeds hoorbaar. Heb inmiddels al zoveel geprobeerd, ze lijkt er geen last van te hebben. Heb nog canadese geelwortel capsules in huis (gekregen na een cursus), ga die toch maar ns proberen. In aangepaste dosering uiteraard.
pi_169477324
Van het weekend is helaas een hoog zwangere cavia overleden, zo jammer, was zo'n lief beestje. helaas een zwangerschapsvergiftiging.
Hoop niet dat dit een voorbode was voor mijn cavia seizoen, was er gewoon beroerd van
  maandag 13 maart 2017 @ 09:35:38 #128
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169477849
Sterkte! zeer vervelend.

Hier is na al het wikken en wegen (en wat nachtjes slapen) besloten om geen cavia's te nemen, toch wil ik jullie bedanken voor de adviezen.
Drop you like an ill, bad habit
pi_169478674
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 09:35 schreef pmponer het volgende:
Sterkte! zeer vervelend.

Hier is na al het wikken en wegen (en wat nachtjes slapen) besloten om geen cavia's te nemen, toch wil ik jullie bedanken voor de adviezen.
Dank je wel,

Respect dat je er zo diep over na hebt gedacht, zo ben ik aan het nadenken over een klein hondje, die minder beweging nodig heeft, heb alle boeken over dat ras al in huis, en dan komen de voors en tegens. Aan de eene kant mis ik enorm een hond in huis, de gezellig heid, het stoeien, maar aan de andere kant de wandelingen in de regen mis ik niet zo.

Nu heb ik ook de vrijheid om even weg te gaan, heb de mazzel dat ik een vader heb die stapelgek met de cavia's is en ze met alle liefde alle 60 wil verzorgen, maar een hond is toch iets anders.
Dus denk nog rustig na, keek op marktplaats en er staan er zat en denk ook wel eens over om weer een herplaatser te nemen ervan, pups zijn leuk, vooral bij een ander.
Nou ja je kent de voors en tegens wel.
  maandag 13 maart 2017 @ 10:39:22 #130
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_169478718
Zeker daarom komt er ook geen hond, hoewel ik dat het liefst zou willen.
Ik kan niet de komende 15 jaar minimaal 4x per dag met de hond uit. (en even snel de achterdeur open, vind ik niet eerlijk naar de hond toe).

Wij overwegen nu wel een kat trouwens :) Ik ben me dus aan het inlezen over hoe je een kat opvoed want daar weet ik dus helemaal niks van (kom uit een gezin met honden).
Drop you like an ill, bad habit
pi_169478802
Ohw katten zijn wel leuk, heb er twee om de muizen te vangen bij de cavia verblijven, wat ze erg effectief doen. Moet zeggen ze luisteren beter soms dan een hond.
Stond eens op het pleintje en zag aan de overkant mijn kat lopen, ik zeg tegen de buurman, kijk daar loopt mijn kat. Nee zegt hij, ik zeg jawel kijk maar. Ik fluit en ja hoor kwam er heel hard aanrennen en nog steeds, als ik mijn katten nodig ben voor pipetje, voeren, of gewoon gezelligheid dan fluit ik even en komen ze er heel hard aanrennen. Nadeel van buiten laten lopen is wel, ze komen soms met geknipte nageltjes thuis, dus ze buurten wel eens ergens.

Heb naast de cavia flat een kattenbak in een speciale kast staan met kattenluikje dus buren hebben weinig last van ze, met name Leon is een kleine smetvrees kat, die is ziekelijk schoon op zichzelf en je zou maar in de vieze aarde moeten graven, dan snel naar huis om op de frisse kattenbak
pi_169480485
Sterkte LL, nooit leuk om een caafje te verliezen en zeker niet als ze drachtig was en succes NU.

Even afkloppen, maar Noirtje heeft nu geen natte kont meer, maar ze is wel graatmager.
Ik voer haar nu bij met een mengsel van gestampte Science Selective en brinta.
Daar is ze dol op en het schijnt dikmakend te zijn.

De rest van de caven gaat eigenlijk best goed, het popcornt, eet, poept en maakt ruzie :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 14 maart 2017 @ 08:36:13 #133
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169502170
Sterkte LittleLady!

*O* voor de droge kont van Noir.

Saar vindt canadese geelwortel heel erg vies. Mja, als t maar helpt. ;)
pi_169503008
Ik herken dit.. alle cavia's vinden de medicatie (blaasonsteking) van Noir superlekker, behalve Noir zelf :{
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169503011
Hopelijk knapt Saartje snel op.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169517009
Sterkte LL :*
Tap tap tap
pi_169517134
Nieuwe poging met koppelen. Na een uur of vier lijken ze moe te worden. Ollie heeft zich goed bewezen als castraat. Schaap negeert Knofje al een tijdje en zit te eten, Ollie lag net in coma en scharrelt nu wat rond, Knofje zit al vier uur huilend in een hoekje. Ze zal toch een keer wat moeten eten :{ heb er geen huisjes in staan, zal ik dat zo laten vannacht?
Tap tap tap
pi_169528578
Oké, heb ze vannacht bij elkaar gelaten. Arme Knofje :') Ze zat vanmorgen nog steeds in een hoekje terwijl die andere twee lekker aan het klooien en vreten zijn. Al is dat natuurlijk wel beter dan knokken en haren eruit trekken. Er lag vanmorgen ook een dikke natte klats onder Knofje, misschien van de stress? Ze eet wel groente als ik die recht voor haar neus leg, maar ze durft echt niet van d'r plek te komen. Ondertussen ligt Schaap zich onder de wilgenbrug prinsheerlijk uit te rekken. Kreng.
Tap tap tap
pi_169529304
Blijft lastig soms dat koppelen, gelukkig is mijn hippie groepje wel heel relaxt.

Heb nog een foto gemaakt van mijn vreemde fok prestatie, het is zo grappig helemaal als ze loopt te popcornen, lijkt het net een mislukt struikje wat door de ren waaid.

pi_169529376
Het is net Schaap _O- Alleen heeft die nog wat creme en wit erdoorheen zitten.
Tap tap tap
pi_169529447
Was die van jou ook een kruizing Rex X Peruvian?
pi_169530546
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 09:31 schreef LittleLady het volgende:
Was die van jou ook een kruizing Rex X Peruvian?
Nee, peruuf x lunkarya, dus het haar is wat pluiziger.
Tap tap tap
pi_169530709
Damn, ik zag net wat bloeddruppels op het flesje zitten, dus ik controleer Knofje eens goed op bijtwonden, niks. Uiteindelijk zie ik een klein plekje op haar oortje, ik til het flapje op... Allebei de oren zitten vol met korsten en bloed :{ Ga het zo even schoonmaken, geen idee hoe. Ben echt geneigd om ze weer uit elkaar te halen, al is het nu rustig en zitten ze allebei aan de andere kant van de kooi :') Knofje moet nu ook niks van de castraat weten.
Maar ik durf er geen nieuwe cavia meer bij ;(
Tap tap tap
pi_169530828
Wat een lastig groepje heb jij, hier gaat alles heel gemoedelijk en normaal, alleen Marsmellow en Vanilli Ice zitten alleen, dat zijn gewoon van die terror bitchie's
pi_169531171
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 10:43 schreef LittleLady het volgende:
Wat een lastig groepje heb jij, hier gaat alles heel gemoedelijk en normaal, alleen Marsmellow en Vanilli Ice zitten alleen, dat zijn gewoon van die terror bitchie's
Mijn terrorbitch heet Schaap.
Ik durf ook geen jong zeugje bij Knofje te zetten want ben bang dat zij hetzelfde doet :')
Tap tap tap
pi_169531268
Tap tap tap
pi_169531881
Buster ziet er heel schattig uit :@
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169531929
Erg mooie cavia, tja is dan moeilijk, ik had gehoopt dat Marsmellow wel met haar dochter wou blijven zitten, maar na een paar week viel ze die ook aan, moet ook zeggen, ze trapte het beertje Max ook altijd uit het huisje.

Misschien dat sommige cavia's gewoon zo zijn, nu is ze drachtig en het gekke is ze is een geweldige moeder tot een bepaalde leeftijd van de jongen.
pi_169532010
Ik herken dat wel, Orka gaat goed met Cloud en Marshmellow, maar Valencia kan bijna niets goed doen :') Het is niet de hele dag janken, maar anders had ik ze uit elkaar gezet.

Ik zie het ook wel een beetje als opvoeden :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169534272
Goed, Ollie loopt haar nu ook te bijten en ze lag slap in een hoekje en reageerde nergens meer op, dus Schaap heeft gewonnen. Gefeliciteerd, kutbeest
Tap tap tap
pi_169536904
Jammer.. :{
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169537010
http://www.caviadag.nl/

Leuk voor de liefhebbers
pi_169537161
:Y

Er is 25 maart ook een caviadag in Amersfoort, die is wat informeler. Misschien dat ik daar naartoe ga, kruiden inslaan ;)
Tap tap tap
pi_169541075
Klopt, na die dag neem ik een beertje van een andere fokker over.
  woensdag 15 maart 2017 @ 20:04:45 #155
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_169543731
quote:
Ik begrijp deze site echt niet.
Zitten al deze caavs nou in Friesland?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_169544571
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 20:04 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Ik begrijp deze site echt niet.
Zitten al deze caavs nou in Friesland?
Ja. De andere opvangen hebben hun eigen site.
Tap tap tap
pi_169551196
Bij voorkeur heb ik een cavia uit Groningen :') wijlen Kookai en Carmita kwamen uit Grunn.. want ze hebben nergens anders cavia's :') /sarcasme
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169553407
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2017 22:12 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Bij voorkeur heb ik een cavia uit Groningen :') wijlen Kookai en Carmita kwamen uit Grunn.. want ze hebben nergens anders cavia's :') /sarcasme
Ook een opvang? :@
Tap tap tap
pi_169568368
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 22:45 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ook een opvang? :@
Kookai niet, die kwam van een particuliere fokster, maar Carmita (die naam droeg ze al, dus had ik zoiets van, nou laat maar dan. Niet dat ze er naar luistert, maar ach) kwam wel bij een opvang vandaan.

Ergens bij Oosterwolde ( ??), het was in ieder geval Noord - Oost Groningen en ik was blij dat ik er weer vandaan kon. Beetje trieste omgeving :') :P
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169569201
Bellingwolde?
pi_169569320
Ik heb het net opgezocht: Woldendorp, caviaopvang Beertje.

Ik weet niet hoe ik bij Oosterwolde kwam :')

En die caviaopvang was niet triest, maar die omgeving zelf :P
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169571427
Over 2 weken wordt Yoshi gecastreerd en ik hoef er geen afspraak voor te maken.
Ik mag zo langskomen :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169571580
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 16:20 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Over 2 weken wordt Yoshi gecastreerd en ik hoef er geen afspraak voor te maken.
Ik mag zo langskomen :')
Spannend :o
Tap tap tap
pi_169572790
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 16:30 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Spannend :o
Vind ik wel !

Heb het adres van een fokster, dus ik ga er vanuit dat het goed gaat.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169572795
quote:
Neem je knofje wel mee om kennis te maken?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169572910
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 17:55 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Vind ik wel !

Heb het adres van een fokster, dus ik ga er vanuit dat het goed gaat.
Je kunt het ook via Stichting Cavia laten doen dacht ik.
Tap tap tap
pi_169572919
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2017 17:56 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Neem je knofje wel mee om kennis te maken?
Ik weet nog niet wat ik doe ;(
Waarom vinden ze elkaar niet gewoon lief ;(
Tap tap tap
  donderdag 16 maart 2017 @ 18:19:04 #169
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169573280
Willem ziet er O+ uit.

Hier schreeuwde Lexie moord en brand toen haar oren werden schoongemaakt vanmiddag. :|W

Bij Saartje knipte mn moeder net niet in het leven van een teennagel (zwarte nageltjes) en ze gaf geen krimp.

Conclusie, Lexie is een drama queen. (En uitgerekend zij heeft steeds vieze oren)
pi_169574291
Pffff nog geen baby's, kan ze er inmiddels wel uit kijken, dit is altijd zo spannend en die aanstormende moeke's die kijken elke keer zo van, Jaaaaa???? Kan ik je helpen? vervolgens waggelen ze weer naar het voer om zichzelf vol te proppen.
  donderdag 16 maart 2017 @ 19:50:14 #171
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169575144
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:15 schreef LittleLady het volgende:
Pffff nog geen baby's, kan ze er inmiddels wel uit kijken, dit is altijd zo spannend en die aanstormende moeke's die kijken elke keer zo van, Jaaaaa???? Kan ik je helpen? vervolgens waggelen ze weer naar het voer om zichzelf vol te proppen.
_O-

Die van mij kijken nooit zo. :P
Die kijken alleen maar van:"En, heb je wat lekkers bij je? Niet? Ga je schamen." :9

[ Bericht 0% gewijzigd door NijntjesUk op 16-03-2017 20:22:00 ]
pi_169575232


Zal ze vandaag of morgen baby's hebben, ze wil het niet vertellen
pi_169587320
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 19:15 schreef LittleLady het volgende:
die aanstormende moeke's die kijken elke keer zo van, Jaaaaa???? Kan ik je helpen?
_O-
Zo keek Orka ook elke keer en ik maar denken van: beval nou eens... :{
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169590066
Net weer baby controle gedaan, maar nog niets, kijken 4 dikkerdjes je aan van ha ha!
pi_169605729
Alle 3 de bitches (Marshmellow, Cloud en Valencia) zitten nu bij elkaar en het gaat zowaar goed.
Orka zit er ook bij en die hoeft maar naar Valencia te kijken en die piept al :') Aanstelster.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169605791
Ik durf het niet meer te proberen :') Knofje is een beetje depressief en komt haar huisje niet meer uit.
Tap tap tap
pi_169606067
Awww Knofje ;(

Heb je haar wel voorzien van een abo op Netflix en mini bekers met Ben en Jerry's ? ;(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169606158
Ze is al halverwege seizoen vier van gilmore Girls.
Tap tap tap
pi_169606163
:')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 18:21:09 #180
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169611932
_O-
pi_169621874
Dat een drama gister en vanacht gehad, gister begon leuk, Mara had twee mooie stevige zoontjes gekregen dacht haar zus, och dan ga ik ook bevallen, toen begon de ellende, eerst een doodgeboren caafje, daarna een gezond zoontje en vanacht met behulp van de dierenarts is uiteindelijk een gigantisch jong geboren, wel overleden, maar ben blij dat mams er nog is, dacht die gaat mij ook het loodje leggen. Nu zit ze met haar kleine en haar zus met de kinders te tutten.
Krijg zo'n vermoeden dat dit een slecht jaar gaat worden voor baby's, ben er gewoon nog misselijk van, Milou keek mij elke keer aan, de eerste twee dagen zijn nog even afwachten, dierenarts zei al, als ze die door is dan komt het wel goed, kan ze gewoon weer jongen krijgen, ik denk nou dat doen we maar niet, ik ben hobbyfokker en dit was alles behalve leuk.
Bij mij gaat dan toch echt moeders voor en mag ze gewoon lekker met pensioen.
pi_169631295


De kleine baby die het wel heeft weten te redden, is een klein ventje.
  zondag 19 maart 2017 @ 17:00:06 #183
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169631518
Jeetje wat een drama allemaal. :{
pi_169634751
Gelukkig kan ik nu berichtje delen dat net weer een dametje is bevallen, van 3 gezonde zilveragouti witte coronetjes en 1 spierwitte merino. Ze zijn nog helemaal klef met hele grote flaporen en zal morgen even kijken of het beertje en/of zeugjes zijn.
  zondag 19 maart 2017 @ 19:58:47 #185
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169635505
Cavia baby's O+
pi_169648200
Cloud was heel erg op het plexiglas aan het knagen.
Dus ik denk: misschien is er iets met haar tanden.
Zit er een heel ieniemienie haartje op haar onderste snijtand.
Weggehaald en nu knaagt ze niet meer :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169648363
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 19:30 schreef LittleLady het volgende:
Gelukkig kan ik nu berichtje delen dat net weer een dametje is bevallen, van 3 gezonde zilveragouti witte coronetjes en 1 spierwitte merino. Ze zijn nog helemaal klef met hele grote flaporen en zal morgen even kijken of het beertje en/of zeugjes zijn.
Jammer (understatement) van het caviadrama ;(
Maar zilveragouti witte coronetjes O+ O+ wit merinoschaapje O+ O+ O+ die klinken nu al geslaagd.
Tap tap tap
pi_169650645


Het kleine Merino ventje, met prachtige donkere ogen
pi_169650827
Ahhwwww mini
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169650935
pi_169653684
Arme Knofje met haar Gilmore Girls... Zielig dat ze zo gepest werd ;(

En wat een schatjes, Littlelady O+ wat sneu dat je andere caaf maar een levend jong kreeg en het bijna niet gered heeft... Heeft de dierenarts een keizersnede moeten doen of werd het laatste jong er nog via de normale weg uit gehaald? Hoe dan ook zal het voor de moeder geen pretje zijn geweest, ik hoop dat ze er weer snel helemaal bovenop komt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169660096
Via de normale weg gegaan, ze gaat nu wel uit de lijn, lekker met pensioen. Ze keuvelt nu lekker met alle baby's, cavia moeders zijn heel lief met de baby's van andere moeders.
Helaas is er maar 1 zeugje totaal geboren, verder allemaal beertjes, dus weer opzoek naar goede thuisjes voor deze moppie's

Woensdag ga ik weer nieuw bloed halen om een rood witte lijn te fokken in coronet en sheltie's, komen een mooi beertje en een mooi zeugje erbij. Dus weer namen verzinnen,
pi_169662261
Roodwit O+ O+
Mn favoriete kleuren O+ O+
Otje was een roodwitte coronet met een beetje agouti dus ik denk dat mn voorkeur daar vandaan komt :')
Tap tap tap
pi_169664930




Dit is Christa mijn rood witte coronetje en Lagertha mijn zwart rood witte coronetje
pi_169665677
Die bovenste is net Otje O+
;(
Ik hemel dat beestje helemaal op, ze was zo tof.
Tap tap tap
pi_169670977


Drie heren en een dame.
pi_169703038
https://degooisediersuper(...)r-konijnen-en-cavias

Hm, zouden cavia's dit snappen ?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 22 maart 2017 @ 17:41:38 #198
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169703796
quote:
Ahwwww! Die staartjes :')

Ik heb de neiging om er eentje te kopen nu :@
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 22 maart 2017 @ 18:01:01 #200
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169703944
Die van mij snappen t niet echt (of zijn te lui :') )
pi_169704618
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:01 schreef NijntjesUk het volgende:
Die van mij snappen t niet echt (of zijn te lui :') )
Ik gok dat Orka het hele bord omgooit en dan smakelijk alle brokjes gaat opeten

Noir is te oud en Oreo te dom, denk ik :')

Misschien de hoop vestigen op de jonge orde
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169704818
Die van mij zijn er echt te dom voor.
Tap tap tap
pi_169709981
De kleintjes hebben hier ook hun pedicure gehad en iedereen heeft zijn tenen nog *O*
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  woensdag 22 maart 2017 @ 21:49:26 #204
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169710670
Reden voor een feestje! *O*
pi_169710953
Eten, natuurlijk :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 23 maart 2017 @ 21:36:31 #206
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169731402
Lexie heeft last van dr hormonen. :{
Ze loopt de hele dag te trommelen en wil de hele tijd op Saartje rijden. -O-
pi_169762061
Het is weer lente ...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169762084
Gaat er nog iemand naar de cavia & Friends in Amersfoort?
Tap tap tap
pi_169762163
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 09:46 schreef CherryLips het volgende:
Gaat er nog iemand naar de cavia & Friends in Amersfoort?
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik had alle caven wel in kunnen schrijven voor de knuffelkeuring O+ Even een aanhanger huren.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169762236
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 09:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik had alle caven wel in kunnen schrijven voor de knuffelkeuring O+ Even een aanhanger huren.
Eind april is er eentje in Tiel, wel wat officiëler geloof ik.
Tap tap tap
pi_169762256
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 09:56 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Eind april is er eentje in Tiel, wel wat officiëler geloof ik.
Ik ben weleens op een keuring geweest ergens in Zuid-Holland, maar Noord-Brabant kan ook :') Ik weet het echt niet meer, was ook lang geleden. Knoevel was er ook.

Over Knoevelproducten gesproken, op FB zijn ze er niet echt enthousiast over, heb je het gemerkt?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169762273
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 09:57 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik ben weleens op een keuring geweest ergens in Zuid-Holland, maar Noord-Brabant kan ook :') Ik weet het echt niet meer, was ook lang geleden. Knoevel was er ook.

Over Knoevelproducten gesproken, op FB zijn ze er niet echt enthousiast over, heb je het gemerkt?
Er is al een tijdje gezeik over, ik weet niet waarom eigenlijk.
Tap tap tap
pi_169762298
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 09:59 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Er is al een tijdje gezeik over, ik weet niet waarom eigenlijk.
Ik weet het ook niet, ik heb in een ver verleden weleens spullen gekocht.

Zoals caafshampoo :') en spireasiroop.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169762673


Eindelijk geboren, vanmorgen om half 6 keek ze me nog aan van, wat nou? maar er zijn weer 4 mooie coronetjes geboren, heb nog niet gekeken wat het zijn, maar ben er in elk geval al super blij mee
pi_169763970
Moeten er nu nog mama's bevallen, LL? Of is iedereen nu bevallen?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169767634
Nee heb nog 3 die op ploffen staan en dan is het weer even rustig en van de 11 jongen die ik nu heb zijn er alweer 8 verkocht/gereserveerd, er is ook nog een mevrouw die wacht op de jongen van Xena de choco witte coronet, daar wil zij graag een zeugje van hebben, dus duimen dat we dat ook krijgen.
Mensen vinden het erg leuk dat ze hier in de kamer opgroeien, dan merk je toch dat de diertjes een stuk tammer zijn.
pi_169780221
Ik heb net voor 80 euro aan caafspul besteld, bij de Gooise Diersuper.
2x 1,5 kg Beaphar + omdat Noir dat zo lekker vindt (prinsesje!) en een cavia voordeelpakket.
In het voordeelpakket zit: bodembedekking 30 liter, 10 kg science selective, 2,5 kg hooi met tijm, 1 kg wegbree en 500 gr groentenmix.

Aankomende woensdag nog een baal hooi van ongeveer 20 kg halen, aubiose en takken bij een particulier.
Aankomende donderdag Yoshi laten castreren en weer takken ophalen bij een andere particulier en dan ben ik voorlopig even klaar met de uitgaven, hoop ik :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169780845
Ik heb vanmiddag bij de keuring kruiden gekocht en zo'n hangmat van purk maar ze snappen het niet dus doei 11 euro :D
Had zulke leuke caafjes gezien bij de keuring, maar ze pasten niet in m'n tas.
Tap tap tap
pi_169782104
_O-

Ik had ook een hangmatje van Purk.
Alleen Noir lag erin
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169782610
Dat is in ieder geval nog 1.
Hier staat ie vooral nog in de weg want hij wordt steeds weggeduwd.
Tap tap tap
pi_169782633
Ze hadden echt geweldige coronetjes vanmiddag. Echt zo'n leukerd gezien. Maar niet te koop ;(
En een beertje, coronet driekleur, zes maanden oud. Die was wel te koop maar hij was niet hakkietakkie ;(
Tap tap tap
pi_169783176
O ja, das niet handig. Moet je alsnog 6 weken wachten ...
Plus operatie ..
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 26 maart 2017 @ 10:12:04 #223
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169785975
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 23:23 schreef CherryLips het volgende:
Had zulke leuke caafjes gezien bij de keuring, maar ze pasten niet in m'n tas.
_O-

Lexie had vrijdag extreem waterige diarree. ;( Meteen probiotica gegeven en gister was t alweer een stuk beter. De stress die ik meteen had is dat nog niet. :{
pi_169786209
Ollie heeft ook weer natte kak, ik rook het al toen ik bij de kooi stond. Vrijdag nog niets aan de hand. Hij bunkert nog wel als een malle dus ik weet niet zo goed wat ik ertegen moet doen of waar het ineens door komt (zeker door die nieuwe kruiden van gisteren :') )
Tap tap tap
  zondag 26 maart 2017 @ 11:23:39 #225
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169786925
Lexie is ook zichzelf niet. Straks even wegen en anders maar weer Critical Care geven. ;(
pi_169787357
Kak, uitgeschoten met nagels knippen. In bloem dopen toch? Zelfrijzend bakpoeder ook goed?
Tap tap tap
  Eindredactie Games zondag 26 maart 2017 @ 11:48:02 #227
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169787381
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:46 schreef CherryLips het volgende:
Kak, uitgeschoten met nagels knippen. In bloem dopen toch? Zelfrijzend bakpoeder ook goed?
kan, maar ik houd er eigelijk alleen keukenpapier tegen. En witlof voor de schrik
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_169787505
Ik ben harder geschrokken dan zij maar ik hou niet zo van witlof.
Tap tap tap
  zondag 26 maart 2017 @ 12:40:12 #229
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169788352
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 11:54 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben harder geschrokken dan zij maar ik hou niet zo van witlof.
_O-

Maizena kan ook.

Net gewogen en ze is 60 gram lichter dan maandag. }:|
pi_169804515
Oeh kleintjes! Gefeliciteerd LittleLady O+

Mijn US Teddy meisje is rond 12 april uitgerekend. Kijk er weer erg naar uit!
pi_169807409
Dank je wel, ohh dat is spannnend, hoop dat alles goed gaat, is zo leuk zo'n moedertje met allemaal kleintjes erom heen te springen.
pi_169818455


Deze kleine dame blijft hier wonen, haar naam is Raspberry
pi_169820528
Morgen komt mijn reuzepakket voor cavia's *O*
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169823804
Mn zus had iets nodig van zooplus dus ik ga ook nog even kijken wat ik kan meebestellen :D
Tap tap tap
pi_169837374
Jeej, pakket is binnen *O* Pakketbezorger kwam steunend en kreunend naar boven :') Ik vond het al zo enthousiast dat ie het pakket in een keer mee naar boven nam :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169839542
Hahaha hier zijn de bezorgers ook altijd blij als ik een zak voer van 20 kilo bestel, soms denk ik ik doe eens gek neem er meteen 2.
pi_169839623
_O-

Daar worden bezorgers nog blijer van :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169841347
Hier zetten ze de balen bodembedekking beneden neer ;(
Tap tap tap
pi_169842227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 19:16 schreef CherryLips het volgende:
Hier zetten ze de balen bodembedekking beneden neer ;(
Ik denk dat de bezorger dat ook wilde doen. :') Maar dat mag niet.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169879205
Hoe is het ondertussen met de ziekenboeg?

Ollie heeft geen natte kak meer, keutels zijn een beetje zacht en glanzend maar qua vorm perfect (waarom praat ik zo over poep van cavia's), maar er komt nog wel zo'n typische lucht uit dat hok. Hij eet nog wel als een bouwvakker, gelukkig. En de dierenarts in België is met vakantie dus ik heb ze al toegeroepen dat ze niet ziek moeten worden anders gaan ze dood.
Tap tap tap
  donderdag 30 maart 2017 @ 09:27:56 #241
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169879525
Fijn!
Alles ok hier (even afkloppen).
pi_169880084
Hier ook alles oke, even afkloppen op al het hout wat ik kan vinden.

Yoshi is naar de dierenarts gebracht.
Bij de dierenarts: "hoe spel je dat? Joshy?"

Afijn.. om 14.00 uur kan ik hem weer op komen halen.

En ik had een oproepje geplaatst om wilgen en fruittakken gratis af te komen halen.
Daar hebben twee mensen op gereageerd. Bij het eerste adres waren het letterlijk balken :D
Dus die heb ik aan vrienden met paarden gegeven en 3 balken zelf gehouden. Het was een achterbak vol :P En vandaag ook bij het tweede adres geweest, dus ik kan even vooruit.

Twee van mijn vrienden weten dat ik takken spaar voor de cavia's, dus daar krijg ik regelmatig ook takken van :)
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169880140
Ik zou graag maisblad willen :@ Bij de kruidentoko's is het niet te krijgen, bij de maiskolven in de supermarkt halen ze tegenwoordig vaak het blad eraf (en is duur) en ik ken geen boeren met een maisveld :')
Tap tap tap
pi_169880202
En ik ben nog op zoek naar een castraat :@ Schaap zit nu al een tijdje alleen, ze kwijnt niet weg en hoeft nu het eten niet te delen dus ze krijgt een dikker speklaagje, maar het is toch tegennatuurlijk. Maar een jonkie of een wat ouder beestje? En welke want er zijn er dus zoveel ;( Al die lieve koppies.
En eigenlijk wil ik er geen vier meer :@ Maar kan er ook geen wegdoen, zo egoïstisch ben ik dan wel weer. Maar het scheelt gewoon een hoop aan schoonmaken en voer en minder gezeik met vakantie enzo.
Maar alleen laten zitten is ook geen optie dus ik ga maar weer alle websites af :P Ik kan gewoon echt niet kiezen. In Nieuwegein zit een piepjong borsteltje, dan moet ik nog even wachten tot hij erbij kan maar Knof en Schaap zijn 5,5 dus worden die daar niet gek van?
En bij Rozan zit een mooi caafje van 4, en in Friesland een borsteltje van 4 en een mooie sheltie van anderhalf ;(
En in Doetinchem een sheltie van nog geen jaar.
Keuzes, keuzes.
Tap tap tap
pi_169880557
Lastige keuzes... Maar als je er een jonkie bijneemt is de kans wel groter dat deze de zeugjes overleefd en dan moet je weer op zoek naar een nieuw zeugje.
Neverendingstory enz. Bovendien heeft zo'n kleintje ook wat meer energie en je dames zijn 5,5 jaar :P

Het zijn natuurlijk keuzes die je zelf moet maken, want een kleintje is natuurlijk erg schattig O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169881030
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Lastige keuzes... Maar als je er een jonkie bijneemt is de kans wel groter dat deze de zeugjes overleefd en dan moet je weer op zoek naar een nieuw zeugje.
Neverendingstory enz. Bovendien heeft zo'n kleintje ook wat meer energie en je dames zijn 5,5 jaar :P

Het zijn natuurlijk keuzes die je zelf moet maken, want een kleintje is natuurlijk erg schattig O+
Ik heb bijna altijd opvangertjes gehad dus zo'n kleintje lijkt me ook weer leuk :@ Maar zou ik kunnen vragen of ik de castraat kan terugbrengen mocht een van de zeugjes komen te overlijden? Ik weet niet of ik dat tzt kan :') Maar toch.
Tap tap tap
pi_169881527
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 10:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb bijna altijd opvangertjes gehad dus zo'n kleintje lijkt me ook weer leuk :@ Maar zou ik kunnen vragen of ik de castraat kan terugbrengen mocht een van de zeugjes komen te overlijden? Ik weet niet of ik dat tzt kan :') Maar toch.
Waarom niet? Je kan altijd overleggen met de opvang.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169893380
Alles is goed gegaan met Yoshi *O* Even in de gaten houden en hij zit nu op handdoeken, maar ik heb het idee dat het niet echt nodig is. Hij lijkt geen pijn te hebben.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169896380


Oreo en Marshmellow. O+
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169896640
Go Yoshi *O*

En voor de geïnteresseerden:

https://www.dierenkruiden(...)guinea-pig-10-kg.htm

SS 10 kilo voor dertig euro
Tap tap tap
pi_169896644
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:41 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[ link | afbeelding ]

Oreo en Marshmellow. O+
borsteltjes O+
Tap tap tap
pi_169896950
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 22:50 schreef CherryLips het volgende:
Go Yoshi *O*

En voor de geïnteresseerden:

https://www.dierenkruiden(...)guinea-pig-10-kg.htm

SS 10 kilo voor dertig euro
Wow!

Het is dat ik net heb ingeslagen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169940502
*O* *O* *O* *O* *O* Jeeeuujjjj, vanacht is een nestje van 4 geboren, zat al 3 dagen de boel in de gaten te houden, maar ben superblij met dit nestje.

1 choco creme witte sheltie zeugje
2 choco witte sheltie zeugje
3 choco wit merino zeugje
4 choco wit merino beertje

Rennen nu al vrolijk met de andere kleine cavia's luid piepend mee, de andere moeders waren er ook al mee aan het tutten, alleen Mini keek beetje bescheten van, wat een drukte allemaal.
  zondag 2 april 2017 @ 09:25:40 #254
62419 CherryLips
chocoholic
pi_169940565
Foto's *O*
Ik ga van de week een nieuw vriendje voor Knofje halen, een beertje van vier :)
Tap tap tap
  zondag 2 april 2017 @ 09:41:28 #255
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169940691
Merino O+

@CherryLips, foto?
  zondag 2 april 2017 @ 09:43:50 #256
62419 CherryLips
chocoholic
pi_169940707
Tap tap tap
  zondag 2 april 2017 @ 09:56:01 #257
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169940827
O+
Die kleurtjes!
Mag ik m? ;)
Hoe heet deze heer?
  zondag 2 april 2017 @ 10:12:15 #258
62419 CherryLips
chocoholic
pi_169940979
Hij heet nu nog Josje, misschien dat ik die naam aanhou :P
Tap tap tap
pi_169942859
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 09:43 schreef CherryLips het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een snoepig beestje, hoop dat hij veel plezier zal bengen.
pi_169953039
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 09:43 schreef CherryLips het volgende:
[ afbeelding ]
Ahww dat oogje
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_169953044
Hopelijk een goede match met Knofje.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 2 april 2017 @ 18:46:26 #262
62419 CherryLips
chocoholic
pi_169953122
Hij kan al wel net zo zielig kijken.
Tap tap tap
pi_169953198
Zitten ze met z'n tweeën zielig te kijken. _O-
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 2 april 2017 @ 19:00:04 #264
62419 CherryLips
chocoholic
pi_169953524
Twee van die treurwilgen ;(
Tap tap tap
pi_169978111
Match made in heaven.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170037021


Tadaa de kleine choco baby's, moest ze even op plek houden want ze begonnen al fluitend over de tafel te rennen, twee van de kleine baby's zijn al besproken, dus gaan over 4 week a 300 gram weer verhuizen.

Gister had Miepy zoiets, heb nu lang genoeg schijnheilig gekeken en heeft ook een schitterende 4 ling gekregen waarvan de 2 dames hier blijven. Eigenlijk wil je ze wel allemaal houden, maar dit kan natuurlijk niet, ja kan wel maar denk dat mijn huis dan al snel veel en veel te klein gaat worden, zal morgen even een foto maken van Mieps grut.
pi_170040856
Baby's O+

Ik heb net de castraat opgehaald bj de opvang, hij had een wondje bij de bek maar volgens de mevrouw was dat zeer waarschijnlijk van ruzie met een andere caaf en geen schurft, zat ook geen verdikking onder :{ De opvang zag er verder ontzettend netjes uit, echt keurig. Dus ik heb hem alsnog meegenomen, hoop dat ze gelijk had :') Mocht er iets zijn, dan kon ik altijd contact opnemen.
Hij zit nu met Knofje in de ren, ze lijkt het allemaal best te vinden, alleen kreunt die nieuwe soms enorm, alsof ie ergens pijn heeft. Dus heb ik zoiets van 'wtf heb ik in huis gehaald'. In de reismand deed ie dat niet. Maar poepen doet ie goed, dat scheelt weer.
Tap tap tap
pi_170042510
Je zou even een pipetje in zijn nek kunnen doen en even beetje vaseline over het wondje.

Wat raar dat hij zo kreunt, dat heb ik bij geen van de cavia's gehad wel dat ze compleet in shock en autistisch in een hoekje zitten.

Vandaag de hokjes in huis schoongemaakt en had ze even in de kamer ren lopen, zo grappig als die kleintjes in het rond beginnen te rennen en popcornen, dan beginnen de half was cavia's mee te doen.
pi_170043536
De dame van de opvang heeft een pipetje in z'n nek gegeven en met een ander pipetje iets op het wondje gesmeerd :) Ze had het zelf niet gezien, maar ze had tig cavia's zitten en het valt amper op, ik voelde het toevallig omdat ik hem even grondig bekeek voor ik hem meenam :P Verder geen korsten gezien, oren schoon, nagels mooi kort, voetzooltjes goed, kont netjes schoon, vacht was schoon, oren schoon, neus schoon, bekje schoon. Tanden kan ik niet zien :P Maar hij zat net hooi te eten en wortel vindt ie blijkbaar ook lekker. Meer kan ik zelf ook niet bekijken, heb de andere caafs niet eens zo grondig bekeken toen ik ze mee kreeg. De andere caaf in z'n hok had ook geen schurft of rare plekken.
Hij is niet in shock ofzo, hij vindt aaien en opgepakt worden nog best wel stom, duwt je hand ook weg. Maar in de ren wilde hij overal aan ruiken, en toen vond ie Knofje O+ En Knofje liet hem gewoon z'n gang gaan. Soms hoor ik nog hoog gefluit en gepiep, maar als ik ga kijken zitten ze heel onschuldig in een huisje, net zaten ze naast elkaar hooi te eten. Ze lijken wel op elkaar van voren :')

Was wel mooi, de opvang zat in een grote schuur en zodra we binnenkwamen begon het fluitconcert. Ik had een zakje met paprika meegenomen (zet ook zoden aan de dijk bij 100 cavia's...) en ze gingen helemaal uit hun plaat. Ze had ook een blootje rondlopen in een gehaakt pakje.
Tap tap tap
pi_170043586
O ja, namen bedenken *O* Iets uit een kinderboek of een typische Hollansche naam *O*
Tap tap tap
pi_170046320
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 16:09 schreef CherryLips het volgende:
O ja, namen bedenken *O* Iets uit een kinderboek of een typische Hollansche naam *O*
Het paard van mijn vriendin (reeds overleden) heette Jasper, zo'n typisch Hollandsche naam.
Dat vond ik best raar.. :')

"Ik heb net op Jasper gereden."
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170048991
Ik heb hier een paar cavia's met de namen Henk, Jos, Frank en Rene.
Henk en Jos gaan binnenkort voor castratie, dat waren mijn eerste cavia's dus die mogen dan in de zeugen groepen lopen..

Okee dan zal het wel snel bijtrekken, gewoon even in de gaten houden dan.

Vriendin van mij fokt van die kleine nudistjes, ik vind ze heel apart aanvoelen, geef mij maar gewoon een bol haar.
pi_170049079
Plus het feit dat je continu moet stoken om die beestjes warm te houden.
Ik hou niet van een warme kamer, bij ons staat de kachel in de winter op 19 graden.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170050057
Ik heb de kooi schoongemaakt en jut en jul erin gezet, er staan twee wilgenbruggen in maar ze liggen bij elkaar :o ze zijn helemaal Total loss.

Ik ook, na al dat schoonmaken :')
Tap tap tap
pi_170050093
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 20:19 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Plus het feit dat je continu moet stoken om die beestjes warm te houden.
Ik hou niet van een warme kamer, bij ons staat de kachel in de winter op 19 graden.
ik heb een warm huis, het wordt niet kouder dan 17 graden in de winter maar dan moet je dus sowieso al stoken.
En om warm te blijven eten en poepen ze nog meer dan behaarde cavia's. NOG meer. Maar verder vind ik ze heel tof.
Tap tap tap
  donderdag 6 april 2017 @ 21:09:37 #276
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170051055
Ik zou er wel zelf kleertjes voor kunnen haken :')
pi_170051621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2017 21:09 schreef NijntjesUk het volgende:
Ik zou er wel zelf kleertjes voor kunnen haken :')
Ik wil drakenpakjes voor mijn "draakjes."

:')



Moet.
Dit.
Hebben.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170051654
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2017 20:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

ik heb een warm huis, het wordt niet kouder dan 17 graden in de winter maar dan moet je dus sowieso al stoken.
En om warm te blijven eten en poepen ze nog meer dan behaarde cavia's. NOG meer. Maar verder vind ik ze heel tof.
Ik vind het nu al pelletfactory's :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170052268
Kennen jullie die South park-aflevering met de gigantische cavia's :D
Tap tap tap
pi_170052297
Inclusief Peruaanse fluitbandjes?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170052408
Ja die :P
Guinea-bees!
Guinea-saurus Rex!
Tap tap tap
pi_170052630
_O- Ja, die heb ik gezien
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  donderdag 6 april 2017 @ 22:28:52 #283
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170053683
quote:
10s.gif Op donderdag 6 april 2017 21:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik wil drakenpakjes voor mijn "draakjes."

:')

[ afbeelding ]

Moet.
Dit.
Hebben.
_O-
  zaterdag 8 april 2017 @ 20:53:49 #284
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170092380
#!#/__#@×&*¤ :(
Bij Lexie weer tandjes afgebroken.
Echt, hoe dan? :{
Poepjes en eetgedrag maar weer extra in de gaten houden. ;(
pi_170092952
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 20:53 schreef NijntjesUk het volgende:
#!#/__#@×&*¤ :(
Bij Lexie weer tandjes afgebroken.
Echt, hoe dan? :{
Poepjes en eetgedrag maar weer extra in de gaten houden. ;(
Ik vond dit dan weer een opmerkelijk stukje tekst. Cavia's die een vitamine D gebrek hebben?

http://www.dierengebit.nl(...)-afgebroken-snijtand
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zaterdag 8 april 2017 @ 22:10:21 #286
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170094439
Dat geldt alleen niet voor die van mij, zij krijgen vitamine D druppels. :')
pi_170094494
Ja, ik had al zo'n vermoeden :P

Maar wel even schrikken als er bij je caaf tandjes zijn afgebroken.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zaterdag 8 april 2017 @ 22:22:15 #288
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170094742
Yep, vooral na alle ellende van vorig jaar.
Lexie is tot nu toe de enige caaf bij wie dit probleem steeds terugkeert. :?
pi_170096105
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2017 22:22 schreef NijntjesUk het volgende:
Yep, vooral na alle ellende van vorig jaar.
Lexie is tot nu toe de enige caaf bij wie dit probleem steeds terugkeert. :?
Zijn het de boven of ondertandjes?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_170096112
Orka zat daarnet weer te waken :') Maf beest.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zaterdag 8 april 2017 @ 23:36:12 #291
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170096492
Boventandjes.

Ik wil ook n wakertje ;)
Lijkt me best leuk.
pi_170096581
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2017 23:36 schreef NijntjesUk het volgende:
Boventandjes.

Ik wil ook n wakertje ;)
Lijkt me best leuk.
Hopelijk eet Lexie er niet minder om..

Het is wel een grappig geluid, maar ben vooral benieuwd waarom ze het doen.
De rest van de cavia's verstijven ook gewoon en luisteren heel aandachtig.

Ook dat oortjes likken... weet iemand waarom cavia's dat doen?
Het ziet er zo raar uit :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 9 april 2017 @ 00:07:22 #293
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170097038
Om de darmen te smeren? :P :Y)
pi_170097148
Hmmmmm oorsmeer ;(
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 9 april 2017 @ 11:18:33 #295
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_170102304
Zeg een vraagje tussendoor.
Ik ververs om de dag het water van mijn dames.
Echter, er ontstaat altijd een wazige (groenachtige) laag aan de binnenkant.
Toen heb ik hem schoongemaakt met een lang wattenstaafje.
Een periode dagelijks ververst, echter .... die aanslag blijft komen?
Het flesje hangt niet in de zon.

Mijn vragen:
- Waar komt deze aanslag vandaan?
- Hoe kan ik dit beter voorkomen?
- Hoe kan ik het nog makkelijker en sneller schoonmaken?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_170102451
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 11:18 schreef Sjechov het volgende:
Zeg een vraagje tussendoor.
Ik ververs om de dag het water van mijn dames.
Echter, er ontstaat altijd een wazige (groenachtige) laag aan de binnenkant.
Toen heb ik hem schoongemaakt met een lang wattenstaafje.
Een periode dagelijks ververst, echter .... die aanslag blijft komen?
Het flesje hangt niet in de zon.

Mijn vragen:
- Waar komt deze aanslag vandaan?
- Hoe kan ik dit beter voorkomen?
- Hoe kan ik het nog makkelijker en sneller schoonmaken?
Ik denk zelf voedselresten van de cavia's.
Moeilijk om te voorkomen, denk ik.

Beetje ongekookte rijst of zand in je flesje gooien en heel hard mee schudden. Je zult zien dat je flesje binnen no time schoon gescrubt is :D
Je kunt ook van die afwasraggers (zo'n lange afwasborstel) kopen, die werken ook.

Succes!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 9 april 2017 @ 11:27:13 #297
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170102455
Gemakkelijk schoonmaken > rauwe macaroni en een beetje water in t flesje doen en goed schudden.

Hoe t komt, geen idee. Hier nooit last van (maar hier is er een keramieken drinkbak die stelselmatig genegeerd wordt).
pi_170102462
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 11:27 schreef NijntjesUk het volgende:
(maar hier is er een keramieken drinkbak die stelselmatig genegeerd wordt).
_O-
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 9 april 2017 @ 11:30:33 #299
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170102507
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 11:27 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

_O-
Je was me voor, zag ik.

Mja, drinkfles moeten ze ook niets van hebben. 8)7
Saar drinkt soms kruidenthee van mij, Lexie haalt ook daar haar neus voor op.
pi_170102536
quote:
1s.gif Op zondag 9 april 2017 11:30 schreef NijntjesUk het volgende:

[..]

Je was me voor, zag ik.

Mja, drinkfles moeten ze ook niets van hebben. 8)7
Saar drinkt soms kruidenthee van mij, Lexie haalt ook daar haar neus voor op.
Ik heb het idee dat als ik een drinkbakje neerzet, Orka(an) het bakje dan omver gooit. :')

Orka drinkt alles: thee, danoontje, yakult.. :{
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  zondag 9 april 2017 @ 11:36:38 #301
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_170102612
quote:
0s.gif Op zondag 9 april 2017 11:32 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat als ik een drinkbakje neerzet, Orka(an) het bakje dan omver gooit. :')

Orka drinkt alles: thee, danoontje, yakult.. :{
_O-
Hier staat dat bakje op het plateau waar ook de etensbak staat. Het is dat ik dat eraf moet halen om ze uit de bak te kunnen pakken, anders zou het nooit van zn plaats komen.

Saartje = lui
Lexie racet alleen in het onderste deel van de kooi. (En remt niet altijd op tijd,misschien vandaar die afgebroken tandjes steeds
}:| )
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')