abonnement Unibet Coolblue
pi_169308286
We willen binnenkort beton of schuimbeton gaan storten in onze vloer, welke nu uit (rotte) houtbalken bestaat. Als alles af is, plaatsen wij ook een houtkachel. Doordat wij niet graag radiatoren willen (moeten er dan 3 zijn ivm de oppervlakte), zijn we op zoek naar andere oplossingen. Veel mensen raden ons vloerverwarming aan, maar een nat systeem (dus vloerverwarming op de cv in de betonvloer) spreekt ons niet aan ivm de lange opwarm/afkoeltijd. We willen de houtkachel vaak gaan gebruiken en het is dan niet handig als de vloerverwarming daardoor ontregelt raakt.
Nu was ik aan het zoeken op internet naar andere oplossingen, een convectorput lijkt me niks door de stof.

Ik zag de mogelijkheid tot een droogsysteem vloerverwarming. Heeft iemand hier ervaring mee? We storten dan beton, laten dat drogen, leggen dan het droogsysteem en daarbovenop gelijk de(waarschijnlijk laminaat) vloer. Ik heb gelezen dat het duurder is in aanschaf, maar wel duurzamer en zuiniger is en het zich dus in jaren terug verdient.

Onze loodgieter/installateur heeft weinig ervaring met dit systeem, vandaar dat ik jullie hulp vraag. Is dit systeem aan te sluiten op de cv ketel (remeha calenta 40c cw5) of moet er een warmtepomp of iets worden aangeschaft? Is het een goed idee om een droogsysteem aan te schaffen? Ik heb gelezen dat dit een kortere opwarm/afkoeltijd heeft, waardoor het beter te combineren is met een houtkachel.

Alvast bedankt voor alle hulp!
pi_169309734
De snelle reactietijd van een droogbouw vloerverwarming systeem is te wijten aan de geringe massa van het systeem.

Dit is merkbaar wanneer je het ook een houten vloer legt of wanneer je deugdelijke isolatie toepast tussen de betonmassa en de vloerverwarming. Zonder goede isolatie ga je alsnog je betonmassa opwarmen waardoor je vrijwel dezelfde accumulerende werking krijgt als bij traditionele vloerverwarming.

Zuiniger ten opzichte van traditionele vloerverwarming geloof ik niet zo in. Ja het opwarmen van de vloer kost minder energie, maar de boel koelt ook weer veel sneller af.

Verwar een droogbouw systeem niet met een droge vloerverwarming. Droge vloerverwarming is een systeem zonder water. Dus een elektrische weerstand onder je vloer.
pi_169309740
Het principe is in feite niet echt anders dan een natbouwsysteem. Het enige echte verschil is dat de buis niet door het beton loopt. Wel heb je dik laminaat nodig als het laminaat direct op het droogbouwsysteem komt.

Heb je verder wel nog radiatoren in het huis?
Er moet gewoon een verdeler met pomp worden geïnstalleerd die de vloer voorziet van de juiste temperatuur water.
pi_169310530
Normale vloerverwarming icm thermostaat die een openhaardmodus heeft. Dan raakt hij niet ontregeld, door de open haard
.
pi_169310751
Ivo: Het is ook fijn dat deze vloerverwarming gewoon met water werkt en we deze gewoon op de cv kunnen aansluiten. Isolatie kunnen we aanbrengen, het geheel moet nog gebouwd worden en dit is dan ook goed mogelijk. Het is voor ons juist fijn dat het systeem sneller afkoelt, dus voor ons waarschijnlijk wel zuiniger.

Roschambo: Een 'echte' houten vloer is eventueel ook nog mogelijk, in de keuken komen eventueel tegels. We hebben op de bovenverdieping radiatoren, de radiatoren op de begane etage willen we verwijderen.

Fer: Bij een normale vloerverwarming is het toch een probleem dat het erg lang duurt voordat de vloer afgekoeld is, ook al hebben we een openhaardstand op de thermostaat. Vandaar dat we op zoek zijn naar andere oplossingen, we hebben geen zin om in te houden met de houtkachel stoken als we daar zin in hebben.. De kortere afkoelingsperiode van het droogsysteem is daarbij ideaal.
pi_169311024
Bedoel je gewoon een vloerverwaming die wordt ingefreesd in de dekvloer?

Die freesgroeven zijn rond de 18-20mm diep. En de slang is 14mm. Dus ligt de slang inderdaad vrij dicht aan de oppervlakte.

Ik heb dit ook in huis maar het heb in een bestaande woning laten aanbregen. Dan is er geen andere keuze als dit(achteraf infrezen).

Voor 60 vierkante meter, 7 groepen met slimme pomp betaalde ik rond de 2500 Euro.
pi_169312153
Afkoelen valt wel mee hoor, zeker als je met een houten vloer toch niet boven de 30 graden kan stoken.
.
pi_169312333
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 18:17 schreef TenaciousR het volgende:
Ivo: Het is ook fijn dat deze vloerverwarming gewoon met water werkt en we deze gewoon op de cv kunnen aansluiten. Isolatie kunnen we aanbrengen, het geheel moet nog gebouwd worden en dit is dan ook goed mogelijk. Het is voor ons juist fijn dat het systeem sneller afkoelt, dus voor ons waarschijnlijk wel zuiniger.

Roschambo: Een 'echte' houten vloer is eventueel ook nog mogelijk, in de keuken komen eventueel tegels. We hebben op de bovenverdieping radiatoren, de radiatoren op de begane etage willen we verwijderen.

Fer: Bij een normale vloerverwarming is het toch een probleem dat het erg lang duurt voordat de vloer afgekoeld is, ook al hebben we een openhaardstand op de thermostaat. Vandaar dat we op zoek zijn naar andere oplossingen, we hebben geen zin om in te houden met de houtkachel stoken als we daar zin in hebben.. De kortere afkoelingsperiode van het droogsysteem is daarbij ideaal.
Welk droobouwsysteem zou je willen gebruiken? bij gebruik van tegels moet er een druklaag aanwezig zijn. Een systeem dat wel wordt toegepast in badkamers is de buizen infrezen in wedi plaat, de gleuven weer vullen met een mortel en vervolgens tegels. Een kennis van mij is zeer te spreken over technea variokomp. Echter heeft variokomp geen isolatie ingebouwd.

Normale vloerverwarming heeft een groot warmtebuffer en zal dus lang duren voor het opwarmt en voor het al zijn warmte weer heeft afgegeven aan de kamer.
In beide situaties zul je nog steeds op moeten letten. Als de kamer 22 graden is met standaard vloerverwarming en je zet de kachel aan wordt het stikheet, als je dat met droogbouw doet wordt het nog steeds stikheet. -O-
pi_169321111
Het probleem met normale vloerverwarming is dat het een zeer lange afkoeltijd nodig heeft. Als ik die bijvoorbeeld uitzet, omdat ik weet dat als ik thuis kom van werk de kachel wil stoken, is deze nog niet afgekoeld als ik 8 uur later terug van mijn werk kom. Bij een droogsysteem is dit zeker afgekoeld en kan ik gewoon de kachel stoken. Daarnaast is het niet handig om bij een normale vloerverwarming deze steeds aan en uit te zetten of veel hoger en veel lager, terwijl dit bij een droog systeem niet erg is.

Bij dit droogsysteem wordt de vloerverwarmingsbuis niet in de cementdekvloer gelegd, maar in een isolatieplaat geplaatst.Hierdoor is de belasting veel lager.
De vloerbedekking kan dan gemakkelijk op de plaat geplaatst worden. Het grote voordeel is dat het ook veel sneller warm wordt in de woning (en ook sneller afkoelt).
De basisisolatielaag bestaat uit een 3cm dikke voorgevormde polystyreenplaat waarin de warmtespreidende plaatjes en de alpex-duo meerlagenbuis worden geplaatst. Vervolgens wordt het volledige vloeroppervlak bedekt met een warmtegeleidende afdekplaat om de warmtespreiding verder te optimaliseren.

De chape of droge vloerelementen komen dus nooit rechtstreeks in contact met de vloerverwarmingsbuis, vandaar de benaming “droog systeem”. De mogelijke verlegafstanden zijn 12,5 en 25cm.
Er zijn verschillende sites over droog vloerverwarmingsystemen, maar ik weet niet of ik deze hier mag plaatsen.

Droogbouw vloerverwarmingssystemen zijn:
* duurder in aanschaf
* sneller in opwarmtijden
* eenvoudig aan te sluiten op elke CV-ketel, stadsverwarming en warmtepomp
* zeer goed geschikt voor renovatietoepassingen
* geschikt voor houten ondervloeren en appartementen (goede geluidsisolerende eigenschappen)
* bieden een gelijkmatig verwarmd oppervlak
* zijn geschikt voor praktisch alle soorten vloerbedekking (tegels, parket, massief houten vloeren, natuursteen etc.,etc.)
* Het kan ook koelen (bijv. in de zomer).

Ik merk dat deze droogsystemen vrij onbekend zijn, maar ik wil deze wel toepassen, vanwege de verschillende voordelen. Maar ik merk wel dat het lastig is om een loodgieter/installateur te vinden die bekend is met dit systeem en dat dit systeem vrij duur in aanschaf is. @Gilder76, heb je de vloerverwarming zelf geïnstalleerd of dit laten doen? Was de ¤2500 incl of excl installatie?
pi_169322496
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:49 schreef TenaciousR het volgende:
Het probleem met normale vloerverwarming is dat het een zeer lange afkoeltijd nodig heeft. Als ik die bijvoorbeeld uitzet, omdat ik weet dat als ik thuis kom van werk de kachel wil stoken, is deze nog niet afgekoeld als ik 8 uur later terug van mijn werk kom. Bij een droogsysteem is dit zeker afgekoeld en kan ik gewoon de kachel stoken. Daarnaast is het niet handig om bij een normale vloerverwarming deze steeds aan en uit te zetten of veel hoger en veel lager, terwijl dit bij een droog systeem niet erg is.

Bij dit droogsysteem wordt de vloerverwarmingsbuis niet in de cementdekvloer gelegd, maar in een isolatieplaat geplaatst.Hierdoor is de belasting veel lager.
De vloerbedekking kan dan gemakkelijk op de plaat geplaatst worden. Het grote voordeel is dat het ook veel sneller warm wordt in de woning (en ook sneller afkoelt).
De basisisolatielaag bestaat uit een 3cm dikke voorgevormde polystyreenplaat waarin de warmtespreidende plaatjes en de alpex-duo meerlagenbuis worden geplaatst. Vervolgens wordt het volledige vloeroppervlak bedekt met een warmtegeleidende afdekplaat om de warmtespreiding verder te optimaliseren.

En dat is nu precies de reden dat je met flink wat extra isolatie onder de buis je vloer moet scheiden van het beton om de effecten te krijgen die je vervolgens noemt.

3cm plaat waarin het leidingprofiel is aangebracht. Onder de leidingen zit dus nog maar 1 à 1,5 cm isolatie. Er bovenop leg je een plaat, ondervloer en afwerkvloer. De warmteweerstand van dat pakket is waarschijnlijk vergelijkbaar aan dat van die ene cm "isolatie" onder de slangen. Zonder de isolatie fors te verbeteren zal je alsnog het beton flink aan het verwarmen zijn, waardoor voor jou het belangrijkste voordeel van de droogbouw vloerverwarming verloren gaat. Dat voordeel is er namelijk alleen wanneer er geen betonmassa is die verwarmd wordt. Je zal op je beton dus eerst nog heel wat centimeters drukvast isolatiemateriaal moeten aanbrengen, voordat je de profielplaten neerlegt.
pi_169323232
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En dat is nu precies de reden dat je met flink wat extra isolatie onder de buis je vloer moet scheiden van het beton om de effecten te krijgen die je vervolgens noemt.

3cm plaat waarin het leidingprofiel is aangebracht. Onder de leidingen zit dus nog maar 1 à 1,5 cm isolatie. Er bovenop leg je een plaat, ondervloer en afwerkvloer. De warmteweerstand van dat pakket is waarschijnlijk vergelijkbaar aan dat van die ene cm "isolatie" onder de slangen. Zonder de isolatie fors te verbeteren zal je alsnog het beton flink aan het verwarmen zijn, waardoor voor jou het belangrijkste voordeel van de droogbouw vloerverwarming verloren gaat. Dat voordeel is er namelijk alleen wanneer er geen betonmassa is die verwarmd wordt. Je zal op je beton dus eerst nog heel wat centimeters drukvast isolatiemateriaal moeten aanbrengen, voordat je de profielplaten neerlegt.
Of toch geen betonvloer laten storten maar het geheel op een geïsoleerde balkenvloer plaatsen. Eventueel stalen balken zoals een VBI renovatievloer. Mocht je dit doen zou ik wel kiezen voor cementvezelplaat is beter vochtbestendig dan underlayment volgens mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')