abonnement Unibet Coolblue
pi_169277354
Hoi fokkers,

Ik zit met een vraag op deze zaterdagavond. Momenteel ben ik een bachelorstudent aan een Nederlandse universiteit en zit in mijn tweede jaar. Doordat ik naar het buitenland wil en nog stage wil lopen, heb ik gepland om een jaar uit te lopen. Dus in plaats van drie jaar, zal ik na vier jaar klaar zijn met mijn bachelor. Daarna wil ik een dubbele master gaan doen. Uiteindelijk zal ik dus in 2021 klaar zijn (als ik verder geen uitloop verwacht).

Maar, dit is niet mijn eerste bachelor. Ik ben namelijk van oorsprong een havo-scholier, die na zijn havo nog een jaartje hbo heeft gedaan. Toen ik het daar succesvol deed (8,5 gemiddeld in mijn propedeusejaar), besloot ik naar het vwo over te stappen omdat de wo-studie die ik wilde gaan doen geen hbo p -- wo regeling kende. Ik heb dus eerst havo afgerond in 2012, toen een jaartje hbo gedaan, en uiteindelijk twee jaar vwo.

Hierdoor ben ik dus ''officieel'' sinds de start van mijn hbo-opleiding in 2012, al bezig met een bachelor en zal ik de ontvangen stufi terug moeten betalen als ik niet voor 2022 afstudeer (Volgens DUO^1). Echter, ik weet niet of ik de hbo propedeuse wel echt als start kan beschouwen, aangezien ik daarna nog vwo ben gaan doen om uiteindelijk aan de universiteit te studeren.

Mijn vraag is dus: wat zijn jullie ervaringen met deze regeling? Heb ik een kans om het begin van mijn universitaire bachelor (dus 2015) als beginjaar aan te merken ipv het begin van mijn hbo propedeusejaar?
Ik weet dat ik ook contact moet opnemen met DUO, maar met enkele eerdere ervaringen zal mijn verhaal beter begrepen worden.


Groetjes!

Link DUO: https://duo.nl/particulie(...)en-hoe-het-werkt.jsp
pi_169277468
Duo knipt de opleidingen op. Dus je moet een bachelor binnen tien jaar halen. Master is een 'nieuwe' opleiding, dus met je master val je onder het nieuwe leenstelsel.
Somebody that I used to know
  zaterdag 4 maart 2017 @ 00:10:39 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169277478
Volgens mij is het tien jaar vanaf het moment dat je studiefinanciering (voor hoger onderwijs) begon te krijgen, dus als je stufi kreeg voor je hbo-p, dan lijkt me dat ze toen begonnen met tellen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 11:54 schreef DUO-Webcare het volgende:
lokquote
pi_169277625
Dus: tien jaar betaald studeren, waarvan een jaar een zinloze opleiding en een jaar in het buitenland,daarna twéé masters en dan ook nog willen dat de rijksbijdrage kwijtgescholden wordt als je 'op tijd' klaar bent?
  zaterdag 4 maart 2017 @ 00:44:34 #5
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_169277904
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:21 schreef meeleez het volgende:
Dus: tien jaar betaald studeren, waarvan een jaar een zinloze opleiding en een jaar in het buitenland,daarna twéé masters en dan ook nog willen dat de rijksbijdrage kwijtgescholden wordt als je 'op tijd' klaar bent?
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)342%29:obj%284351%29
pi_169277947
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:09 schreef Postbus100 het volgende:
Duo knipt de opleidingen op. Dus je moet een bachelor binnen tien jaar halen. Master is een 'nieuwe' opleiding, dus met je master val je onder het nieuwe leenstelsel.
Dit.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 01:17:46 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_169278202
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:21 schreef meeleez het volgende:
Dus: tien jaar betaald studeren, waarvan een jaar een zinloze opleiding en een jaar in het buitenland,daarna twéé masters en dan ook nog willen dat de rijksbijdrage kwijtgescholden wordt als je 'op tijd' klaar bent?
Niets mis mee toch?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_169278221
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:09 schreef Postbus100 het volgende:
Duo knipt de opleidingen op. Dus je moet een bachelor binnen tien jaar halen. Master is een 'nieuwe' opleiding, dus met je master val je onder het nieuwe leenstelsel.
Dat zou inderdaad erg fijn uitkomen voor mij. Echter, dit stukje van DUO raak ik dan weer van in de war:

quote:
Universitaire bachelor en Associate degree
We zetten niet automatisch om in een gift als je een universitaire bachelor of een Associate degree hebt behaald. Wil je toch omzetting op basis van je universitaire bachelor of je Associate degree? Neem dan contact met ons op. Of stuur je schriftelijke verzoek voor omzetting of de gewaarmerkte kopie van je diploma naar onderstaand adres.
https://duo.nl/particulie(...)/diploma-gehaald.jsp

Hier lijkt het mij dat ze dan alleen hetgeen in een gift omzetten als je na je wo-bachelor al gaat werken....
pi_169278726
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 01:19 schreef Paradox_System het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad erg fijn uitkomen voor mij. Echter, dit stukje van DUO raak ik dan weer van in de war:

[..]

https://duo.nl/particulie(...)/diploma-gehaald.jsp

Hier lijkt het mij dat ze dan alleen hetgeen in een gift omzetten als je na je wo-bachelor al gaat werken....
Ik denk dat dat er staat omdat ze normaal gesproken wachten totdat je ook je master hebt gehaald. Kan belangrijk zijn voor de rente. Maar je verzilvert je (3 jaar) stufi wel bij het behalen van de bachelor.
Somebody that I used to know
pi_169279662
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 03:18 schreef Postbus100 het volgende:
Maar je verzilvert je (3 jaar) stufi wel bij het behalen van de bachelor.
Mits je dat zelf aanvraagt.
pi_169282274
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 03:18 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat er staat omdat ze normaal gesproken wachten totdat je ook je master hebt gehaald. Kan belangrijk zijn voor de rente. Maar je verzilvert je (3 jaar) stufi wel bij het behalen van de bachelor.
Bedankt voor je hulp! Ik ga DUO mailen voor de zekerheid en zodra dat bekend is, zal ik hier hun antwoord posten.
pi_169287278
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:34 schreef Paradox_System het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp! Ik ga DUO mailen voor de zekerheid en zodra dat bekend is, zal ik hier hun antwoord posten.
Ik denk dat DUO webcare hier maandag zelf komt posten, maar je kan ze natuurlijk ook altijd mailen om zekerheid te hebben voor je eigen situatie.
Somebody that I used to know
pi_169294001
Het gaat lopen vanaf het moment dat je voor het eerst stufi krijgt, dus ja die hbo-p telt mee.
Maar als je binnen 10 jaar wel een bachelor haalt en geen master kun je 3/4 van je schuld alsnog terugkrijgen als gift. Wel zelf aanvragen zoals hierboven al is gezegd.
pi_169298606
Weet niet of je DUO al hebt gemaild (altijd handig) maar ik zit in precies dezelfde situatie en heb ze er al eerder over gemaild. Het antwoordt dat ik kreeg was: je krijgt nog 2 jaar studiefinanciering omdat je begonnen bent in het oude stelsel, het laatste bachelorjaar van de uni val je nog onder het oude stelsel maar je krijgt geen studiefinanciering meer omdat je al een jaar op hbo hebt gebruikt (dit vond ik nogal vaag maar oké) en tijdens je master val je in het nieuwe stelsel. Je moet dus alleen naar je bachelor kijken en dan bij duo zelf aangeven wanneer je die gehaald hebt. Voor je master kom je dus in het leenstelsel, maar volgens mij mag je dan wel zelf bepalen via welke regeling je alles terug betaald, ook wat je tijdens je bachelor leent.
pi_169315721
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:49 schreef coscha het volgende:
je krijgt nog 2 jaar studiefinanciering omdat je begonnen bent in het oude stelsel, het laatste bachelorjaar van de uni val je nog onder het oude stelsel maar je krijgt geen studiefinanciering meer omdat je al een jaar op hbo hebt gebruikt (dit vond ik nogal vaag maar oké)
Voor WO krijg je 3 jaar stufi, als je al één jaar verbruikt hebt (ongeacht op wat opleiding), heb je er dus nog maar twee over. Zo vaag is dat niet, toch?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_169324951
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Voor WO krijg je 3 jaar stufi, als je al één jaar verbruikt hebt (ongeacht op wat opleiding), heb je er dus nog maar twee over. Zo vaag is dat niet, toch?
nou, meer omdat ik op het hbo recht had op 5 jaar, dus "extra" had voor een jaar uitloop. En nu dan opeens 3 ipv 5. + waarom krijg je eigenlijk geen stufi voor een master? Maar goed, dat is toch niet meer van toepassing in het leenstelsel.
pi_169326362
De OV schuld wordt trouwens ook compleet kwijtgescholden als je je universitaire bachelor haalt. Het enige deel van de prestatiebeurs dat dan nog open staat is dat ene jaar van de master.
pi_169326590
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:59 schreef coscha het volgende:

[..]

nou, meer omdat ik op het hbo recht had op 5 jaar, dus "extra" had voor een jaar uitloop. En nu dan opeens 3 ipv 5. + waarom krijg je eigenlijk geen stufi voor een master? Maar goed, dat is toch niet meer van toepassing in het leenstelsel.
Dat klopt niet, op het hbo heb je recht op 4 jaar basisbeurs (beter gezegd: 48 maanden) + een extra jaar OV. Nu heb je recht op 3 jaar basisbeurs (want WO; 36 maanden dus) + een jaar extra OV.

Alleen bij een vervolgstudie kreeg je nog een extra jaar, maar daar had je sowieso onder het nieuwe stelsel gevallen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_169341304
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:49 schreef coscha het volgende:
Weet niet of je DUO al hebt gemaild (altijd handig) maar ik zit in precies dezelfde situatie en heb ze er al eerder over gemaild. Het antwoordt dat ik kreeg was: je krijgt nog 2 jaar studiefinanciering omdat je begonnen bent in het oude stelsel, het laatste bachelorjaar van de uni val je nog onder het oude stelsel maar je krijgt geen studiefinanciering meer omdat je al een jaar op hbo hebt gebruikt (dit vond ik nogal vaag maar oké) en tijdens je master val je in het nieuwe stelsel. Je moet dus alleen naar je bachelor kijken en dan bij duo zelf aangeven wanneer je die gehaald hebt. Voor je master kom je dus in het leenstelsel, maar volgens mij mag je dan wel zelf bepalen via welke regeling je alles terug betaald, ook wat je tijdens je bachelor leent.
Thanks! Ik heb DUO een email gestuurd. Ik zal laten weten wat de uitkomst is.
pi_169341361
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 22:27 schreef Paradox_System het volgende:

[..]

Thanks! Ik heb DUO een email gestuurd. Ik zal laten weten wat de uitkomst is.
De uitkomst staat hier al.
pi_169479535
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 11:15 schreef DUO-Webcare het volgende:

[..]


DUO, zou ik hier nog een antwoord op kunnen krijgen? Helaas ben ik niet meer beantwoord door DUO via de mail.
  woensdag 29 maart 2017 @ 09:27:27 #22
401329 verified  DUO-Webcare
Dienst Uitvoering Onderwijs
pi_169855415
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:04 schreef Paradox_System het volgende:
Hoi fokkers,

Ik zit met een vraag op deze zaterdagavond. Momenteel ben ik een bachelorstudent aan een Nederlandse universiteit en zit in mijn tweede jaar. Doordat ik naar het buitenland wil en nog stage wil lopen, heb ik gepland om een jaar uit te lopen. Dus in plaats van drie jaar, zal ik na vier jaar klaar zijn met mijn bachelor. Daarna wil ik een dubbele master gaan doen. Uiteindelijk zal ik dus in 2021 klaar zijn (als ik verder geen uitloop verwacht).

Maar, dit is niet mijn eerste bachelor. Ik ben namelijk van oorsprong een havo-scholier, die na zijn havo nog een jaartje hbo heeft gedaan. Toen ik het daar succesvol deed (8,5 gemiddeld in mijn propedeusejaar), besloot ik naar het vwo over te stappen omdat de wo-studie die ik wilde gaan doen geen hbo p -- wo regeling kende. Ik heb dus eerst havo afgerond in 2012, toen een jaartje hbo gedaan, en uiteindelijk twee jaar vwo.

Hierdoor ben ik dus ''officieel'' sinds de start van mijn hbo-opleiding in 2012, al bezig met een bachelor en zal ik de ontvangen stufi terug moeten betalen als ik niet voor 2022 afstudeer (Volgens DUO^1). Echter, ik weet niet of ik de hbo propedeuse wel echt als start kan beschouwen, aangezien ik daarna nog vwo ben gaan doen om uiteindelijk aan de universiteit te studeren.

Mijn vraag is dus: wat zijn jullie ervaringen met deze regeling? Heb ik een kans om het begin van mijn universitaire bachelor (dus 2015) als beginjaar aan te merken ipv het begin van mijn hbo propedeusejaar?
Ik weet dat ik ook contact moet opnemen met DUO, maar met enkele eerdere ervaringen zal mijn verhaal beter begrepen worden.

Groetjes!

Link DUO: https://duo.nl/particulie(...)en-hoe-het-werkt.jsp
Hoi,

De start van je diplomatermijn begint per de maand dat je voor het eerst studiefinanciering ontvangt voor een opleiding in het hoger onderwijs. In jouw situatie is je diplomatermijn begonnen in 2012.

^CN
We geven alleen algemene informatie op Fok!. Voor persoonlijk contact klik hier.
Volg je ons al op: Twitter of Facebook: mbo * hbo en universiteit * debiteur?
Op PM en DM gaan we niet in. www.duo.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')