abonnement Unibet Coolblue
pi_169268671
Afgelopen week is er bij ons een nieuwe ketel geïnstalleerd.

Echter hebben ze de verkeerde opgehangen. Ipv een cw5 klasse is er een cw4 klasse geïnstalleerd.

Nu is de aangeboden oplossing om de pomp in de ketel te vervangen waardoor het een cw5 ketel zou worden.
Natuurlijk zonder kosten.

Maar is nu mijn vraag, is dit een juiste oplossing? Bestaat het verschil tussen de cw4 en cw5 alleen uit de pomp capaciteit of hebben andere zaken er ook nog mee te maken?

Mijn gevoel zegt dat dit een makkelijke oplossing is voor de installateur maar wij er uiteindelijk bij in schieten.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_169268887
De pomp is voor je CV circulatie. Circulatiepomp heet het daarom ook.

Je CW klasse staat voor comfort warmwatervoorziening. Dat gaat via je warmtewisselaar en heeft je pomp heel weinig mee te maken.

Meer de capaciteit van de warmtewisselaar (s).
Laat die handjes wapperen!
pi_169268929
Het verschil in Cw4 en Cw5 zit hem in het vermogen van de brander en warmtewisselaar.

Om Cw4 te verkrijgen is ongeveer 30kw vermogen nodig, voor Cw5 ongeveer 36kw.

Correctie. Cw4 is 24kw, Cw5 is 30kw, cw6 is 36kw.
pi_169269017
Misschien kun je een dealtje sluiten voor een boiler met korting? De meeste huishoudens willen veel warm water, terwijl de ketel kwa warmtevraag makkelijk een stuk kleiner kan. Met een boiler los je dit op en stook je voordeliger.
pi_169269470
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:28 schreef Knuppel1983 het volgende:
Misschien kun je een dealtje sluiten voor een boiler met korting? De meeste huishoudens willen veel warm water, terwijl de ketel kwa warmtevraag makkelijk een stuk kleiner kan. Met een boiler los je dit op en stook je voordeliger.
Een boiler hebben we in de.keuken al staan.
De cw5 keuze heeft te maken met oa een grote douchekop een gelijktijdig gebruik van douche en wastafel.

Blijft de vraag kan een cw4 omgebouwd worden naar cw5 of is dit niet mogelijk?
Maakt mij niet uit als er meer vervangen moet worden dan alleen een pomp maar wil wel krijgen waar ik voor betaald heb.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_169269752
Zo'n beetje alles binnen de ketelbehuizing zal verwisseld moeten worden en de cv circulatiepomp kan juist blijven.

De pomp zal namelijk echt wel sterk genoeg zijn om het cv-water snel genoeg rond te pompen. Grote kans zelfs dat in een 24kw en en 30kw uit dezelfde serie ook gewoon dezelfde pomp hangt. Bovendien heeft de pomp helemaal niets met de warmwatervoorziening te maken, dus ook niet met de cw waarde.

Het verhaal van 'we wisselen de pomp wel even en dan is het goed' is een rijkelijk belegd broodje aap.

Meldt meneer dat je verwacht dat je volgende week de bestelde ketel hebt hangen en dat het zijn probleem is wat hij met deze doet.
pi_169270151
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Zo'n beetje alles binnen de ketelbehuizing zal verwisseld moeten worden en de cv circulatiepomp kan juist blijven.

De pomp zal namelijk echt wel sterk genoeg zijn om het cv-water snel genoeg rond te pompen. Grote kans zelfs dat in een 24kw en en 30kw uit dezelfde serie ook gewoon dezelfde pomp hangt. Bovendien heeft de pomp helemaal niets met de warmwatervoorziening te maken, dus ook niet met de cw waarde.

Het verhaal van 'we wisselen de pomp wel even en dan is het goed' is een rijkelijk belegd broodje aap.

Meldt meneer dat je verwacht dat je volgende week de bestelde ketel hebt hangen en dat het zijn probleem is wat hij met deze doet.
Ik zal aan hem vragen wat hij precies wilt gaan vervangen.
Je verhaal is duidelijk dat de pomp niks met de cw waarde te maken heeft.

Dus als hij alleen de pomp wilt vervangen zal ik daar niet meer akkoord gaan.

Dank voor de info
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_169270294
Meestal heeft een CW4 of CW5 ketel van hetzelfde merk ook dezelfde afmetingen en aansluitingen.
Koppelingen losdraaien, ketel vervangen en leidingen weer vastdraaien.
pi_169270436
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 20:13 schreef RoaRRR het volgende:

[..]

Je verhaal is duidelijk dat de pomp niks met de cw waarde te maken heeft.

Dank voor de info
Geen dank oO<
Laat die handjes wapperen!
pi_169272550
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:46 schreef RoaRRR het volgende:

[..]

Een boiler hebben we in de.keuken al staan.
De cw5 keuze heeft te maken met oa een grote douchekop een gelijktijdig gebruik van douche en wastafel.

Blijft de vraag kan een cw4 omgebouwd worden naar cw5 of is dit niet mogelijk?
Maakt mij niet uit als er meer vervangen moet worden dan alleen een pomp maar wil wel krijgen waar ik voor betaald heb.
Een boiler is cw6, tot hij op is, dan werkt hij als doorstroomtoestel. Gewoon zorgen dat hij genoeg inhoud heeft dus. Niet vergelijken met de close-in boiler in je keuken.
pi_169287648
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:22 schreef Gieliovd het volgende:
De pomp is voor je CV circulatie. Circulatiepomp heet het daarom ook.

Je CW klasse staat voor comfort warmwatervoorziening. Dat gaat via je warmtewisselaar en heeft je pomp heel weinig mee te maken.

Meer de capaciteit van de warmtewisselaar (s).
Vrijwel alleen bij intergas.
Bij iedere ketel waar een driewegklep in zit en er maar 1 circulatiepomp aanwezig is, is deze ook voor opwarming warm water.
De circulatiepomp zorgt ervoor dat het cv water wat door de warmtewisselaar opgewarmd is of het radiatoren-circuit in gaat of via de tapspiraal zijn warmte overgeeft aan het warme water.

Gedachte installateur is dat een hogere opbrengst cv water ervoor zorgt dat er meer warmte uitwisseling is in tapspiraal, dit lukt maar ten delen, tapspiraal heeft ook maar een bepaalde capaciteit, naast pomp zou tapspiraal ook vervangen moeten worden in de meeste gevallen lukt dat dan weer niet.

Dus ts zou inderdaad of een andere ketel moeten krijgen of een boiler ernaast.
pi_169288267
Ben ik me van bewust. Vandaar de opmerking "heel weinig". De pomp is niet de bottleneck voor de WW capaciteit, naar mijn bescheiden kennis.

De, aannemelijk, platenwisselaar wel. En dus de brander.
Laat die handjes wapperen!
pi_169294563
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:41 schreef klipper het volgende:

[..]

Vrijwel allee n bij intergas.
Bij iedere ketel waar een driewegklep in zit en er maar 1 circulatiepomp aanwezig is, is deze ook voor opwarming warm water.
De circulatiepomp zorgt ervoor dat het cv water wat door de warmtewisselaar opgewarmd is of het radiatoren-circuit in gaat of via de tapspiraal zijn warmte overgeeft aan het warme water.

Gedachte installateur is dat een hogere opbrengst cv water ervoor zorgt dat er meer warmte uitwisseling is in tapspiraal, dit lukt maar ten delen, tapspiraal heeft ook maar een bepaalde capaciteit, naast pomp zou tapspiraal ook vervangen moeten worden in de meeste gevallen lukt dat dan weer niet.

Dus ts zou inderdaad of een andere ketel moeten krijgen of een boiler ernaast.
Het betreft hier een intergas.

Is het verhaal hiervoor anders?
Na het weekend wil ik in gesprek met de installateur maar moet natuurlijk wel.weren waar ik het over heb.

:7
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_169304942
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 23:21 schreef RoaRRR het volgende:

[..]

Het betreft hier een intergas.

Is het verhaal hiervoor anders?
Na het weekend wil ik in gesprek met de installateur maar moet natuurlijk wel.weren waar ik het over heb.

:7
Als ik in de onderdelen lijst kijk http://www.intergas-verwa(...)ek-Kompakt-HRE-2016/ pag. 15 dan staat er voor de 28/24 een middel wisselaar en voor de 36/30 een grote. Volgens mij is de eerste cw4 en de tweede cw5. De warmtewisselaar heeft een spiraal voor cv en warm water, deze zijn gescheiden, zou dus inhouden dat je er met warm water niets op vooruit gaat en met verwarming ook niet.

Kortom, nieuwe ketel of een deel van je geld terug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')