abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169279440
Logi, een hele fijne dag vandaag!! Laat je maar lekker verwennen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169279511
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 09:33 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ben het op zich eens met je verhaal, en dat het veel gecompliceerder ligt dan wat mensen vaak denken, En dat je als tiener emotioneel wat instabieler bent. Maar óók egocentrischer. En dat zie ik vaak bij deze meiden. Dat mag/kan ook gezegd worden, we hoeven niet alles met begrip af te dekken, toch?

En verder: ja, er moet wel op gehamerd blijven worden dat roken zoo slecht is voor de baby. Omdat het een feit is. Ik werk met tieners en die worden ook nog al eens verleid door alcoholmisbruik. En al ben ik daar zelf ook ervaringsdeskundige in, ik zal nooit nalaten de tieners in kwestie te vertellen dat het ontzettend slecht voor ze is en dat ze het beter niet kunnen doen. Dat is namelijk mijn taak om dat te doen, als volwassene/opvoeder, omdat het simpelweg de waarheid is, en die moet altijd verteld worden. Juist of ook als mensen hun kop in het zand steken. Dat is ook de taak van hulpverleners e.d. Of iemand dat echt weet of die waarheid voor zichzelf wegduwt, weet je nooit helemaal precies, maar het moet wel gewoon een gespreksonderwerp zijn en geen taboe. Wat mensen liever niet willen horen, is hun probleem, en niet het probleem van degene die ze daarop wijst.
Egocentrisch zijn zal er ook mee te maken hebben :Y Zo was er ook een meisje die maar niet van de red bull af kon blijven. 8)7 Ik heb jarenlang meerdere energiedrankjes per dag gedronken, maar "afkicken" kan ik stoppen niet echt noemen. Ja, je loopt 2 dagen als een chagrijnige zombie rond, maar that's it. (Misschien bagatelliseer ik het nu omdat het mij zo makkelijk af ging ;( )

Ik vind dat er een groot verschil is tussen roken bespreekbaar houden en blijven roepen dat 'Ze gewoon moeten stoppen'. Ik heb veel gehad aan de mensen om me heen die steun boden, en weinig tot niets aan de mensen die kritiek hadden. Wat niet zegt dat je geen kritiek mág hebben, ik zeg alleen dat het voor mij niet werkte.

Ik ben heel dankbaar dat mijn zoon niet rookt, hij is toch opgegroeid met rokende ouders (en daar ook de reden waarom wij buiten rookten) en een goed voorbeeld is het niet. :N
Mijn man rookt overigens nog elke dag een sigaartje *yep, buiten* en daar heb ik geen enkel probleem mee. Soms wel moeilijk (nog altijd, na zoveel jaar) als ik sigaret ruik. :@
Je raekt an de dinge geweun.
pi_169279599
Nolita, ik herken je gevoel deels, vond het vertellen ook niet leuk, terwijl de mensen het juist super leuk vonden. Zag er voor deze keer zo tegenop dat we verlate kerstkaarten gestuurd hebben met echo-foto's erop. Hierna kwamen mensen vanzelf met felicitaties waarna we wel zelf konden vertellen dat het er twee waren want dat had bijna niemand door. Familie heeft het natuurlijk wel persoonlijk gehoord, maar dat heb ik bewust aan m'n man over gelaten. Ik ben gewoon niet zo goed in dit soort dingen ter sprake brengen.

Wat betreft roken moeten vind ik dat mijn zaken niet over het algemeen. Iedereen weet dat het slecht is en ik vind het de taak van de naasten om dat nog een keer te benadrukken, maar als die boodschap is over gekomen is dat genoeg. Plus dat ik a.s. vaders die roken (als hun vrouw rookte) net zo slecht vind maar daar wordt nooit over gezeurd. Dat maakt het stoppen nog moeilijker. Wel vind ik dat er meer nadruk mag worden gelegd op minderen ipv stoppen, dat is een stuk haalbaarder en ook al een stuk gezonder. Het enige wat ik echt niet begrijp zijn vrouwen die voor de baby stoppen, maar wel weer beginnen zodra de baby er is. Ben je net van de lichamelijke verslaving af... Maar goed, ook hier geldt leven en laten leven.

Logi, veel plezier vanmiddag!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:02:38 #54
437410 Stroopwafelmeisje
Eet ook andere cookies
pi_169279631
Logi, wat fijn dat het gister goed ging! Heel veel plezier vandaag, laat je maar lekker verwennen :*

Nolita, wat leuk dat jullie het nu gaan vertellen! Maar ik herken wel dat het dubbel is hoor. Opeens krijg je ook meningen, vragen en voelt het alsof je bepaalde keuzes moet verdedigen. Maar, je kunt wel extreem veel over je baby/zwangerschap praten O+ ga je het op een bijzondere manier vertellen?

Volgens mij had ik gister mijn eerste harde buik. Mijn baarmoeder werd in elk geval helemaal hard, behoorlijk oncomfortabel en als ik bepaalde bewegingen maakte (been optillen om pyjama aan te trekken) heftige pijnscheuten. Kan dit een harde buik zijn en kan dat al met 21 weken? Ik dacht dat het iets was van het derde trimester?
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 10:09:51 #55
382129 crew  Donna
pi_169279687
Een vriendin van me rookt nu tijdens haar zwangerschap en ik moet echt veel moeite doen om normaal tegen haar te doen. Word er echt piswoest van :X
pi_169279701
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 10:02 schreef Stroopwafelmeisje het volgende:

Volgens mij had ik gister mijn eerste harde buik. Mijn baarmoeder werd in elk geval helemaal hard, behoorlijk oncomfortabel en als ik bepaalde bewegingen maakte (been optillen om pyjama aan te trekken) heftige pijnscheuten. Kan dit een harde buik zijn en kan dat al met 21 weken? Ik dacht dat het iets was van het derde trimester?
Ja, dat kan. Ik had rond die periode meer last van harde buiken dan nu, rond 30 weken. Het kan ook te maken hebben met de groei van je buik. Rond die 21 weken is er vaak een groeispurt, en dat kun je ook voelen dmv harde buiken. Gek gevoel is het he. Ik heb soms ook een beetje een licht benauwd gevoel erbij. Gisteren had ik het ineens toen ik in de bioscoop zat. Ik zat gewoon heel rustig en relaxed en ineens werd mijn buik hard en oncomfortabel.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169279743
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 09:46 schreef Messina het volgende:

Ik vind dat er een groot verschil is tussen roken bespreekbaar houden en blijven roepen dat 'Ze gewoon moeten stoppen'. Ik heb veel gehad aan de mensen om me heen die steun boden, en weinig tot niets aan de mensen die kritiek hadden. Wat niet zegt dat je geen kritiek mág hebben, ik zeg alleen dat het voor mij niet werkte.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Steeds heel veroordelend zijn, vind ik ook niet constructief. Wel je zorg uiten, maar dan op een liefdevolle manier, is iets anders. Knap van je, dat het toch gelukt is.
Mijn vriend heeft het ook: hij weet van zichzelf dat als hij ook maar één sigaret neemt hij direct weer verloren is. Terwijl ik iemand ben die prima af en toe een sigaretje kan nemen en verder niet. Al ben ik bij mijn eerste zwangerschap echt definitief gestopt. Vind het nu ook echt heel vies geworden, ook de lucht. Maar ik heb van mijn 18e tot mijn 36e af en aan wel gerookt. Periodes niet of minder, periodes juist wat meer. Ik was vooral gehecht aan het 'gebaar' van het roken, en niet zozeer het roken zelf. Dat is altijd lastig uit te leggen, het komt een beetje raar over op mensen die daar niets van begrijpen. :') . :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_169279764
Ik vind dat dus echt stom, roken tijdens zwangerschap. Ik zeg er niks van. Maar ik vind er wel wat van. Hoewel er wel gevallen zijn waar ik meer begrip kan opbrengen.

Dat zijn dan niet de 'ik rookte vet veel en mn kind heeft niks dus het kan geen kwaad en dit-en-dat is veul erger'-gevallen. Of 'ik rookte en zij niet en haar kind is ziek en mijne is gezond dús roken is beter.', daar kan ik niet zoveel mee. :P

Sylver 37 weken. *O*
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:21:12 #59
30252 Soempie
Procreating
pi_169279768
Alleen kritiek hebben op het roken helpt natuurlijk niet. Tegelijk zie ik hier gevallen waarbij ze wel erg voorzichtig worden aangesproken op het roken tijdens de zwangerschap. Dat informatie ook totaal niet binnen komt en dat er echt wel stevig op mag worden gehamerd wat de gevolgen kunnen zijn. Dat in combinatie met begeleiding en begrip bij het flink minderen of stoppen, natuurlijk.

Mijn overbuurmeisje heeft stevig doorgerookt tijdens de zwangerschappen. De stress van het stoppen zou slechter zijn. Beide kindjes hebben echt een slechte start gehad: heel laag gewicht, te vroeg geboren, problemen bij het ademen, enz. En daar was ze oprecht heel verbaasd over. Natuurlijk kan ik niet aantonen dat het aan het roken heeft gelegen, al denk ik wel dat het zo was.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_169279785
Ik had ook zo'n buurmeisje, soempie. Maar ik kreeg miskramen en rookte niet dus roken was beter.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:24:50 #61
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_169279794
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 10:12 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, dat kan. Ik had rond die periode meer last van harde buiken dan nu, rond 30 weken. Het kan ook te maken hebben met de groei van je buik. Rond die 21 weken is er vaak een groeispurt, en dat kun je ook voelen dmv harde buiken. Gek gevoel is het he. Ik heb soms ook een beetje een licht benauwd gevoel erbij. Gisteren had ik het ineens toen ik in de bioscoop zat. Ik zat gewoon heel rustig en relaxed en ineens werd mijn buik hard en oncomfortabel.
:o Dat is het! Ik heb soms het gevoel dat kind zich met 4 ledematen tegen alle kanten afzet en zo een halve minuut blijft zitten, om de boel op te rekken. Geen pijn, maar wel een gevoel dat me tijdens mijn werk even bewust maakt van dat ik een baarmoeder heb, zoiets.
Sjonge. Weer een mijlpaal bereikt: een harde buik. :P

Kusjes voor de slechte slapers en de net geopereerden!

De rookdiscussie sla ik deze keer even over, ik ga in het regenvrije interval naar de markt. :W

Edit voor Nolita want ik blijf aan SQ's wens denken: ik ben benieuwd hoe het vertellen uiteindelijk was!
Ik vond het in het begin vooral spannend, om de woorden uit te spreken. Daarna was er een poos dat ik het lastig vond dat de reacties zo enthousiast waren en ik alleen maar wilde slapen om niks meer te voelen en dus het enthousiasme niet kon delen. Nu is het gewoon weer leuk. En als een patiënt het lef heeft om ernaar te vragen moet ik vooral lachen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_169279825
Soempie hadden wij dezelfde buren :D Ik wist in mijn oude huis echt niet wat ik zag toen ik mijn hoogzwangere onderbuurvrouw zag roken. Later vertelde de buurman nog dat het kindje zo klein was en allerlei aandoeningen had. Uiteraard is causaal verband lastig te leggen maar ik zou me enorm schuldig voelen. Daarnaast deed het mij verdriet omdat ik toen al even probeerde zwanger te worden en werkelijk niet kon geloven dat iemand zo met zijn ongeboren kind omging.

Maar tegelijkertijd begrijp ik Messina's verhaal ook, stoppen is moeilijk, maar dat ontslaat je niet van de morele plicht om het te doen, vind ik. Part of the deal als je ervoor kiest om te gaan proberen een kindje te krijgen.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:34:47 #63
149959 SQ
snelle trees
pi_169279876
ik skip de rookdiscussie ook even, ik ga een aflevering 4 handen kijken op uitzending gemist!
(mijn standpunt is bekend :7)

Man en peuter zijn even samen de hort op O+
disclaimer
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 10:37:34 #64
382129 crew  Donna
pi_169279905
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 10:30 schreef Minarosa het volgende:

Maar tegelijkertijd begrijp ik Messina's verhaal ook, stoppen is moeilijk, maar dat ontslaat je niet van de morele plicht om het te doen, vind ik. Part of the deal als je ervoor kiest om te gaan proberen een kindje te krijgen.
Mee eens vind ik.
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 10:37:49 #65
382129 crew  Donna
pi_169279909
Ik ben geloof ik niet ziek. 8-)
pi_169279935
Mijn eerste zs had ik ook al vrij vroeg harde buiken Stroop. Ik denk dat de boel nu al een stuk is voorgelubberd, want heb er nu nog maar twee gehad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_169279945
Toen mijn zusje zwanger was rookte ze ook. Ik ging eens met r boodschappen doen, en buiten stak ze er eentje op mét bolle toeter. Ik heb net gedaan of ik niet bij haar hoorde, ik schaamde me kapot. Ik vind dat serieus zo tokkie. Roken met zwangerschap is al een punt dat ik denk, nee (binnenshuis). Buiten roken met zwangere buik is buiten proporties.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:46:18 #68
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_169279988
Roken bij zwangerschap is belachelijk, ik ken ook echt helemaal niemand in mijn omgeving die dat doet of zou doen. Misschien leef ik in een bubbel zonder tokkies :P
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:48:56 #69
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_169280013
4 maart is een mooie dag om geboren te worden... Misschien begint het wel nu je alleen bent SQ! Schijnt wel zo te werken, net als dat een dier wegkruipt achter bosjes of in een hol, ben je als vrouw geneigd om je terug te trekken zodat je veilig en ongestoord kunt bevallen.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 10:58:09 #70
294520 Frummeltje86
It's me, Frummeltje
pi_169280117
Logi, ik kreeg zijdelings wat mee van je operatie en de stress. Ik hoop voor jullie dat ze alles hebben kunnen weghalen en je weer volop kunt gaan genieten :* fijne babyshower in ieder geval vandaag!

:* voor alle slechte slapers en misselijkheidsdames...

Meldplicht ingegaan voor Cygne! O+ Dat is wel even een *O* waard hoor.

SQ hopelijk snel bevallen :) :)

Ik ben slecht in bijleesposts, sorry... Ga weer wat beter meeschrijven ;) Afgelopen dinsdag termijnecho gehad, negen weken precies. Uitgerekende datum 3 oktober O+ En nog steeds geloven we het soms niet :P Al zou ik met de hoeveelheid hormonen, moeheid en brakheid toch echt dat besef inmiddels wel moeten hebben.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 11:17:33 #71
149959 SQ
snelle trees
pi_169280319
Wat fijn zeg frummel O+
Wil je in de op erbij?
disclaimer
  zaterdag 4 maart 2017 @ 11:32:47 #72
30252 Soempie
Procreating
pi_169280501
Dat slechte slapen is trouwens zo herkenbaar. Ik word elke nacht na 2-4 uur slaap wakker en val dan aan het begin van de ochtend weer in slaap. Een half uur voor er een peuter en kleuter aan het bed staan.

Afgelopen week heeft m'n man thuis gewerkt, zodat hij 's morgens de kindjes op kon vangen. De weken ervoor functioneerde ik echt niet meer normaal. Net of ik dronken of flink aangeschoten was. -O-

En al die voor- en oefenweeën. Ik heb er al twee, oefenen of een generale repetitie hoeft echt niet meer hoor. o|O Gister stond ik te puffen in een boekwinkel en ik zag dat de verkoopster hem een beetje kneep. :')
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_169281025
Zo, weer bijgeslapen en bijgelezen. Mom in Balance geskipt en uiteindelijk van 7 tot 10 nog kunnen slapen gelukkig, ik prijs me heel gelukkig dat ik hier nog geen koters heb rondlopen Soempie. ;) En ik ga jullie tip maar ten harte nemen en gewoon overdag dutjes doen als het kan. Dan 's nachts sneller het bed uit als slapen niet lukt (in plaats van woelen en draaien tot ik een ons weeg) en gewoon maar een boek gaan lezen ofzo.

Soempie: wanneer ben je uitgerekend? Moest lachen om die verkoper. Vast bang dat je vliezen breken midden in de winkel ofzo.
pi_169281038
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 09:33 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ben het op zich eens met je verhaal, en dat het veel gecompliceerder ligt dan wat mensen vaak denken, En dat je als tiener emotioneel wat instabieler bent. Maar óók egocentrischer. En dat zie ik vaak bij deze meiden. Dat mag/kan ook gezegd worden, we hoeven niet alles met begrip af te dekken, toch? Bovendien: voor sommige mensen is afkicken van het roken inderdaad heel erg moeilijk, maar er zijn heel veel mensen voor wie het niet zo moeilijk is. Het is dus ook niet altijd zo dat het zo moeilijk is als jij nu stelt. Genoeg mensen die met een beetje discipline er wel relatief makkelijk vanaf komen.

En verder: ja, er moet wel op gehamerd blijven worden dat roken zoo slecht is voor de baby. Omdat het een feit is. Ik werk met tieners en die worden ook nog al eens verleid door alcoholmisbruik. En al ben ik daar zelf ook ervaringsdeskundige in, ik zal nooit nalaten de tieners in kwestie te vertellen dat het ontzettend slecht voor ze is en dat ze het beter niet kunnen doen. Dat is namelijk mijn taak om dat te doen, als volwassene/opvoeder, omdat het simpelweg de waarheid is, en die moet altijd verteld worden. Juist of ook als mensen hun kop in het zand steken. Dat is ook de taak van hulpverleners e.d. Of iemand dat echt weet of die waarheid voor zichzelf wegduwt, weet je nooit helemaal precies, maar het moet wel gewoon een gespreksonderwerp zijn en geen taboe. Wat mensen liever niet willen horen, is hun probleem, en niet het probleem van degene die ze daarop wijst.
Ik herken er ook veel in van de doelgroep waar ik mee werk (moeilijke mensen met een licht verstandelijke beperking in lekentaal :+) het niet kunnen inschatten van de gevolgen van je handelen, niet goed prioriteiten kunnen stellen, geen dingen volhouden zodra er verleidingen zijn, geen steunend netwerk. Ik vermoed dat er bij een flink aantal van die meiden ook zoiets speelt. En om dat op de rit te krijgen is zoveel meer nodig dan een patty brard die blert dat het anders moet.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zaterdag 4 maart 2017 @ 12:35:35 #75
30252 Soempie
Procreating
pi_169281358
Gogo, fijn dat je nog even wat slaap hebt kunnen pakken. Hier helpt het sommige nachten als ik stug mijn ogen dicht blijf houden en stil blijf liggen. Zodra ik ga woelen, naar de wc ga of wat dan ook lukt slapen niet meer.

Ik droomde vannacht dat ik de ideale plek vond om te bevallen. Een enorm grote kattenmand waar ik me in terug kon trekken. Zoiets:



:')

Maandag 40 weken trouwens, maar ik verwacht er niks van. De vorige twee keren ben ik ingeleid.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')