abonnement Unibet Coolblue
pi_169266563
Jullie zullen wel denken dat ik helemaal gek ben geworden :)

Ik heb een fout ontdekt in de Big Bang theorie. In een universum dat veel kleiner is en een hogere dichtheid heeft, zal al het materie opgaan in zwarte gaten. Zie mijn uitleg hieronder.







[ Bericht 1% gewijzigd door polderturk op 03-03-2017 17:22:21 ]
pi_169266789
Er zaten wat taalfouten in de eerste afbeelding. Die heb ik verbeterd.
pi_169266896
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 17:12 schreef bijdehand het volgende:
Je hebt gelijk, zo te zien. Kan je ook Nederlandstalige uitleg in je eigen woorden posten zodat de minder talige mensen de Waarheid ook in kunnen zien? :)
Ik heb de dichtheid van het zichtbare universum van nu berekend.
Vervolgens heb ik de dichtheid berekend toen de straal 10x kleiner was, en dus het volume 1000 keer kleiner. De dichtheid was toen 1000 maal groter.

Vervolgens heb ik bij die dichtheid uitgerekend bij welk volume je een zwart gat krijgt.
Bij die dichtheid krijg je zwarte gaten met een volume van 10^75 m3. Dat zijn gigantische zwarte gaten, die wanneer we naar volume kijken 180.000 maal minder volume hebben dan ons huidige zichtbare universum en maar 184 maal kleiner dan het universum dat 1000 keer kleiner was (qua volume).

Overal in het universum dat 1000 maal kleiner was zouden zulke zwarte gaten ontstaan. Nagenoeg alle materie (of alle materie) zou door zwarte gaten opgeslokt worden.
pi_169282598
Op dit moment kan ik maar een verklaring bedenken. Toen het universum kleiner was, was er ook minder materie aanwezig.

Dus dat betekent dat er materie ons universum instroomt. Bijvoorbeeld via een white hole. Misschien is ons universum wel een zwart gat waar door de horizon van buiten het universum materie invalt.
pi_169282833
Alvast gefeliciteerd met je Nobelprijs voor de natuurkunde. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_169284094
Heel lang geleden heb ik weleens gelezen dat volgens de "zwarte gaten formules" ons universum overeen komt met een zwart gat. Volgens die formules zouden we dus in theorie in een heel groot zwart gat kunnen leven. Gezien jouw vorige posts, acht ik zelfs dat waarschijnlijker dan dat je echt een fout ontdekt hebt.
pi_169292026
Wat je in je theoretische verhandeling vergeet mee te nemen is dat het heelal uitzet.
De snelheid waarmee twee massa`s uit elkaar gaan is een factor die verhindert dat ze onder invloed van hun zwaartekracht kunnen samenvoegen, zo zullen ook veel minder snel zwarte gaten kunnen ontstaan.
Het heelal is niet statisch maar dynamisch.
pi_169325372
Deze is fout zie je al aan de eerste regel:

Let us consider...

Aanname, dus onzin
Aai nooit een brandende hond.
  Moderator maandag 6 maart 2017 @ 10:07:46 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_169325566
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:50 schreef Munktar het volgende:
Deze is fout zie je al aan de eerste regel:

Let us consider...

Aanname, dus onzin
In dat geval is alle wetenschap onzin.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_169327041
Nee niet echt maar een hypothese uitgaan van iets waarvan je weet dat het niet waat is, en dan daaroverheen nog maar extra dingen aanneemt wordt het al snel een sprookje
Aai nooit een brandende hond.
pi_169376467
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Wat je in je theoretische verhandeling vergeet mee te nemen is dat het heelal uitzet.
De snelheid waarmee twee massa`s uit elkaar gaan is een factor die verhindert dat ze onder invloed van hun zwaartekracht kunnen samenvoegen, zo zullen ook veel minder snel zwarte gaten kunnen ontstaan.
Het heelal is niet statisch maar dynamisch.
Zelfs in het huidige universum passen er 5,85 zwarte gaten.
Ik heb uitgerekend bij welk volume het probleem niet meer optreedt. Dat is wanneer Vuniverse = Vbh. Dat is bij een universum met een volume van 1,36*10^82 m3. Dus 34 keer zo groot als het huidige universum.
Ik vermoed dan ook dat ons universum minimaal 34 keer meer volume heeft als waar men nu van uitgaat.
Dat zou betekenen dat ons zichtbare universum niet een diameter van 93 miljard lichtjaar, maar een diameter van meer dan 300 miljard lichtjaar zal hebben. Je hebt een zwart gat wanneer een bepaalde hoeveelheid materie in zijn eigen Schwarzschild radius is terecht gekomen.

Iedere keer als je het volume van het universum met een factor 1000 verkleind, groeit het aantal zwarte gaten dat er in past met een factor 31,6.
Als je het huidige universum met een factor 1000 verkleind (straal 10x zo klein), passen er 184,8 zwarte gaten in.met een massa die 184,8 keer kleiner is dan de massa van het universum
Als je dat universum weer met een factor 1000 verkleind (straal weer 10x zo klein), passen er 5845 zwarte gaten in met een massa die 5845 keer kleiner dan de massa van het universum. .
Het universum heeft nu een diameter van 930 miljoen lichtjaar (bijna een miljard).
De 5845 zwarte gaten hebben dan een diameter van ongeveer 54 miljoen lichtjaar.
Het universum is met een gemiddelde snelheid van 3x de snelheid van het licht uitgebreid sinds de big bang. De uitbreiding van het universum zou nu zelfs versnellen.
In een diameter van 930 miljoen lichtjaar, kan je 17 zwarte gaten met een diameter van 54 miljoen naast elkaar zetten (930/17)
Stel het universum zou expanderen met 3x de snelheid van het licht, dan zou ieder zwart gat expanderen met 3 / 17 = 0,17 keer de snelheid van het licht. Dus bijna 6x langzamer dan de snelheid van het licht. Terwijl licht niet eens kan ontsnappen uit een zwart gat. Is een expansie van 0,17 keer de snelheid van het licht per zwart gat voldoende om te voorkomen dat er een zwart gat gevormd wordt?
Als ik het universum nog kleiner maak, dan wordt die 0,17 keer de snelheid van het licht per zwart gat ook nog kleiner.

Als je het universum weer een factor 1000 kleiner maakt, dan worden de getallen als volgt:
Diameter Universum: 93 miljoen lichtjaar
Diameter zwart gat: 848.000 lichtjaar
Aantal zwarte gaten die naast elkaar passen in diameter universum: 109
Gemiddelde snelheid expansie per zwart gat: 3 /109 = 0,028 keer de snelheid van het licht.
Voldoende om te voorkomen dat er zwarte gaten worden gevormd?

pi_169376575
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:50 schreef Munktar het volgende:
Deze is fout zie je al aan de eerste regel:

Let us consider...

Aanname, dus onzin
Ik heb er later nog bij gezet: "When we would add dark energy to the equation, the same thing would happen but with different sized black holes. "

Als ik donkere energie had meegenomen, dan was de energie/massadichtheid van het universum nog groter geweest bij een kleiner universum, en waren er nog meer zwarte gaten ontstaan. Het probleem was dan groter geweest. Met of zonder donkere energie doet het probleem zich voor.
Het meenemen van donkere energie had de berekeningen gecompliceerd omdat volgens de theorie donkere energie toeneemt bij een expanderend universum.
pi_169376966
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 19:04 schreef polderturk het volgende:

[..]

Zelfs in het huidige universum passen er 5,85 zwarte gaten.
Ik heb uitgerekend bij welk volume het probleem niet meer optreedt. Dat is wanneer Vuniverse = Vbh. Dat is bij een universum met een volume van 1,36*10^82 m3. Dus 34 keer zo groot als het huidige universum.
Ik vermoed dan ook dat ons universum minimaal 34 keer meer volume heeft als waar men nu van uitgaat.
Dat zou betekenen dat ons zichtbare universum niet een diameter van 93 miljard lichtjaar, maar een diameter van meer dan 300 miljard lichtjaar zal hebben. Je hebt een zwart gat wanneer een bepaalde hoeveelheid materie in zijn eigen Schwarzschild radius is terecht gekomen.

Iedere keer als je het volume van het universum met een factor 1000 verkleind, groeit het aantal zwarte gaten dat er in past met een factor 31,6.
Als je het huidige universum met een factor 1000 verkleind (straal 10x zo klein), passen er 184,8 zwarte gaten in.met een massa die 184,8 keer kleiner is dan de massa van het universum
Als je dat universum weer met een factor 1000 verkleind (straal weer 10x zo klein), passen er 5845 zwarte gaten in met een massa die 5845 keer kleiner dan de massa van het universum. .
Het universum heeft nu een diameter van 930 miljoen lichtjaar (bijna een miljard).
De 5845 zwarte gaten hebben dan een diameter van ongeveer 54 miljoen lichtjaar.
Het universum is met een gemiddelde snelheid van 3x de snelheid van het licht uitgebreid sinds de big bang. De uitbreiding van het universum zou nu zelfs versnellen.
In een diameter van 930 miljoen lichtjaar, kan je 17 zwarte gaten met een diameter van 54 miljoen naast elkaar zetten (930/17)
Stel het universum zou expanderen met 3x de snelheid van het licht, dan zou ieder zwart gat expanderen met 3 / 17 = 0,17 keer de snelheid van het licht. Dus bijna 6x langzamer dan de snelheid van het licht. Terwijl licht niet eens kan ontsnappen uit een zwart gat. Is een expansie van 0,17 keer de snelheid van het licht per zwart gat voldoende om te voorkomen dat er een zwart gat gevormd wordt?
Als ik het universum nog kleiner maak, dan wordt die 0,17 keer de snelheid van het licht per zwart gat ook nog kleiner.

Als je het universum weer een factor 1000 kleiner maakt, dan worden de getallen als volgt:
Diameter Universum: 93 miljoen lichtjaar
Diameter zwart gat: 1.696.000 lichtjaar
Aantal zwarte gaten die naast elkaar passen in diameter universum: 55
Gemiddelde snelheid expansie per zwart gat: 3 /55 = 0,055 keer de snelheid van het licht.
Voldoende om te voorkomen dat er zwarte gaten worden gevormd?

[ afbeelding ]
Het dikgedrukte had ik gecorrigeerd. Ik had straal gebruikt in plaats van diameter.
pi_169443391
Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat zwarte gaten restanten zijn van de Big Bang.
Die waren er al voor het heelal zich vormde.
pi_169445822
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 21:41 schreef Schonedal het volgende:
Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat zwarte gaten restanten zijn van de Big Bang.
Die waren er al voor het heelal zich vormde.
We zien een supermassief zwart gat op een afstand van 12,5 miljard lichtjaar met een massa van 12 miljard zonnen. Het universum was toen heel jong. Volgens wetenschappers kan een ster die ineenstort tot een zwart gat nooit zo snel groeien. Dit zwarte gat is waarschijnlijk heel groot geboren doordat de gasdichtheid toen veel groter was.
pi_169807204
De term "zwart gat" is wel aan vervanging toe inmiddels. Betere naam zou "super massive sphere" zijn of iets dergelijks.
pi_169807215
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 13:52 schreef polderturk het volgende:
Op dit moment kan ik maar een verklaring bedenken. Toen het universum kleiner was, was er ook minder materie aanwezig.
Waarom kan het niet gewoon klont hypermassieve materie zijn geweest die door de knal/expansie veranderd in vele soorten lichtere materie waaruit alles in het heelal is ontstaan? Daarbij kan materie zichzelf wellicht ook zelf vermenigvuldigt hebben door chemische reacties!
pi_169807216
ik zeg ook maar wat
pi_169826823
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 05:33 schreef Rikkert-de-Kikkert het volgende:

[..]

Waarom kan het niet gewoon klont hypermassieve materie zijn geweest die door de knal/expansie veranderd in vele soorten lichtere materie waaruit alles in het heelal is ontstaan? Daarbij kan materie zichzelf wellicht ook zelf vermenigvuldigt hebben door chemische reacties!
Dan is het geen chemische reactie meer.
pi_169848334
De dichtheid van een zwart gat wordt klassiek gegeven door een delta-distributie. Ik zie een hoop gegoochel met formules, maar snap er niks van.

Ik wil je wel aanraden om bij dit soort schrijfsels een soort van abstract te schrijven. Als ik persoonlijk na een paar regels niet zie waar je heen gaat, haak ik af. Mensen willen weten waarom ze überhaupt hun tijd in jouw schrijven zouden willen steken.
-
pi_169848615
Daarbij gebruik je het volume van een bol vanuit de vlakke meetkunde, maar de ruimte (tijd) is gekromd. Wat voor coordinaten gebruik je? Het volume van ruimtelijke hyperoppervlakken reken je uit met de metriek,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volume_element

En dus in een bepaald coördinaten stelsel, dus ik heb werkelijk geen idee wat jij doet.

En bij gebrek aan structuur voel ik eerlijk gezegd ook geen drang pm daar achter te komen:)
-
pi_169866612
Haushofer heeft gelijk. Het volume van een zwart gat kan je niet eenvoudig uitrekenen met 4/3Pi*r^3

Ik heb wat aanpassingen doorgevoerd.







pi_169878897
Gebruik je beide handen om jezelf schouderklopjes te geven? ;)
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_169903174
Eigenlijk is de laatste formule op onderstaande afbeelding voldoende voor de berekeningen. Je hoeft Vcollapse niet uit te rekenen. Als je M uitrekent krijg je exact hetzelfde resultaat. Je rekent een M uit van 5,41*10^51 kg met die formule. Dat getal is 184,8 keer zo klein als de massa van het universum.

pi_169903410
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 08:15 schreef firefly3 het volgende:
Gebruik je beide handen om jezelf schouderklopjes te geven? ;)
Yep :)
Nee hoor.
Maar het zou goed voelen als jullie mij schouderklopjes geven :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')