FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / vol gas in eerste versnelling?
zeezeiler99vrijdag 3 maart 2017 @ 14:35
Nu vroeg ik pas aan een vriend of het erg is om een turbocharged motor vol gas in zijn 1 te laten optrekken, hij zei van wel.
Maar als de motor warm is zou het toch niet uit moeten maken, of zie ik dat verkeerd in?
Ik stel de vraag hier maar want hier hebben mensen er verstand van :)
pvdplanetvrijdag 3 maart 2017 @ 14:40
Wat dacht je van de klappen op de aandrijflijn, vooral uit stilstand met een 4WD auto.
Hyaenidaevrijdag 3 maart 2017 @ 14:49
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
zeezeiler99vrijdag 3 maart 2017 @ 14:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:40 schreef pvdplanet het volgende:
Wat dacht je van de klappen op de aandrijflijn, vooral uit stilstand met een 4WD auto.
ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
mstxvrijdag 3 maart 2017 @ 14:49
Je had hem wel even om wat meer info mogen vragen, wat er dan precies erg aan is.
zeezeiler99vrijdag 3 maart 2017 @ 14:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef mstx het volgende:
Je had hem wel even om wat meer info mogen vragen, wat er dan precies erg aan is.
Ik had misschien wel door moeten vragen maar hij is monteur en helemaal into auto's dus ik nam zijn woord er wel voor
mstxvrijdag 3 maart 2017 @ 14:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:

[..]

ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.
zeezeiler99vrijdag 3 maart 2017 @ 14:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:51 schreef mstx het volgende:

[..]

Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.
ooh kijk aan, bij mij staat er nog maar 137k op dus die kan er nog wel even tegenaan dan
pvdplanetvrijdag 3 maart 2017 @ 14:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:

[..]

ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
De FWD TT heeft geen sper, er is dus minder grip dus de koppeling krijgt het wat minder zwaar omdat er wielspin kan optreden. Hierbij is het wel mogelijk dat de wielen gaan 'stuiteren' wat weer problemen geeft op de aandrijfassen.

Niet clutchdumpen maar met gevoel wegrijden, daarna op het gas. De auto is bij een stoplichtsprint iets langzamer weg maar haalt het in de 2e versnelling wel weer in.
Hyaenidaevrijdag 3 maart 2017 @ 15:00
Als je ergens aan het begin van het rode toerengebied opschakelt is er niks aan de hand en gebruik je hem exact zoals het bedoeld is door de fabrikant.
Sterker nog als je het niet doet dan ga je ook de opgegeven 0-100 spec niet halen en wordt hij in feite onderbelast.
butz0rsvrijdag 3 maart 2017 @ 15:03
Kan geen kwaad, anders zou de rev limiter wel wat lager ingesteld zijn.
Metro2005vrijdag 3 maart 2017 @ 15:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
:')
zeezeiler99vrijdag 3 maart 2017 @ 15:36
iedereen hartelijk bedankt voor de info :D
matigvrijdag 3 maart 2017 @ 15:46
Ik weet niet hoe het bij een 1ste generatie TT zit maar er zijn zat autos die in de eerste versnelling lagere turbodruk hebben, juist om overmatige belasting op de aandrijflijn te voorkomen.
kaasplankjevrijdag 3 maart 2017 @ 17:42
Waarom zou je dat dan willen, vol gas 1e versnelling?
Fervrijdag 3 maart 2017 @ 17:45
Doe ik wekelijks en dan tot in het rood, zonder gas los naar zijn 2 en doortrekken.

Maar ik heb eco-leasert
Haasbeuntjevrijdag 3 maart 2017 @ 23:41
ik rijd altijd volgas weg in de 1 met mijn franse auto, gaat al 10 jaar prima
Jismzaterdag 4 maart 2017 @ 16:26
Een auto met turbo heeft vaak een juiste mapping om in de eerste versnelling gewoonweg niet al teveel 'boost' te doen. Mijn RS4 geeft pas full boost vanaf de 2de versnelling.

Je moet het echter nooit koud doen, materiaal kan in -10 graden temperaturen 'krimpen' en dat is niet echt bevorderlijk voor de ringen die de cilinderwanden schrapen.
PluggieODzaterdag 4 maart 2017 @ 16:27
Toeren is altijd slijtage zij me pa altijd.

Warm gereden op 80% slijt elk mechanisch ding een stuk minder dan op 100%.
eXplorer1zaterdag 4 maart 2017 @ 17:54
Je moet wel snel naar de 2e versnelling, die dingen hebben best een korte 1e versnelling.
Tango5Romeozaterdag 4 maart 2017 @ 18:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 15:46 schreef matig het volgende:
Ik weet niet hoe het bij een 1ste generatie TT zit maar er zijn zat autos die in de eerste versnelling lagere turbodruk hebben, juist om overmatige belasting op de aandrijflijn te voorkomen.
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
eXplorer1zaterdag 4 maart 2017 @ 18:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.

Ik denk wel dat het alleen bij wat hogere vermogens/koppel is, dus niet bij een ongeblazen 4 bangertje.
matigeuserzaterdag 4 maart 2017 @ 18:20
Er zijn twee dingen slecht voor een auto:

- Gas geven
- Remmen

Dat gezegd hebbende, is een auto gebouwd en getest om een bepaald 'gebruik' aan te kunnen. Zo heb je een 'redline' die aangeeft tot waar je toerental nog veilig is voor gebruik. Dus, met warme motor die streep aantikken lijkt me geen probleem. Je zult wel iets meer slijtage hebben dan wanneer je dat nooit doet, maar dat leidt niet meteen tot een 'kapotte' motor of zo. Je zult dan gewoon wat eerder aan de beurt zijn met gewoon onderhoud.

Het lijkt me zelfs goed om af en toe alles even 'schoon te blazen'. Vooral in die luie turbo-diesels van tegenwoordig met al die roetfilters en dergelijke. Een paar flinke Autobahn-cruisejes zijn dan denk ik niet verkeerd. Al dan niet met een keer wat Forté of ander flush-spul in de tank.

(Disclaimer: Ik heb het hier dan wel over 'echte' auto's. Een 3-cilinder 1.0 Citroën c1 of 20 jaar oude Opel Astra zou ik dan weer niet teveel op zijn staart trappen. Die zijn daar niet op gebouwd)
Tango5Romeozaterdag 4 maart 2017 @ 18:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:16 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.

Ik denk wel dat het alleen bij wat hogere vermogens/koppel is, dus niet bij een ongeblazen 4 bangertje.
Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
eXplorer1zaterdag 4 maart 2017 @ 20:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Bij de V70 T5 ook (v70n met vanaf ME7.X) en Saab turbo's ook, bij aut's zowieso, bij schakel niet altijd.
matigmaandag 6 maart 2017 @ 09:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Ik weet dat de Rover 220 Turbo Coupe het had, de Calibra Turbo volgens mij ook en de 1.2TSi 105pk van VW, in ieder geval in de Polo.
BMWK111RSmaandag 6 maart 2017 @ 13:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Alle Saab's met Trionic 5 en Trionic 7 bijvoorbeeld hebben een mapping die de boost beperkt in de eerste en de tweede versnelling. Dat had overigens als belangrijkste reden dat GM dan een goedkopere versnellingsbak kon toepassen omdat het maximum koppel pas in de hogere versnellingen bereikt werd.
Jismmaandag 6 maart 2017 @ 14:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Jazeker,

Het is gewoon niet goed voor de bak om Full boost in de eerste versnelling te gaan.


Check de turbo-druk meter maar eens... eerste versnelling, 1.49bar, tweede versnelling 2.16bar, derde versnelling 2.4 bar enz enz.

Nu gaat dit niet op voor een standaard auto maar hier kan je duidelijk zien dat ook tuners rekening houden ermee. Een eerste versnelling is ontiegelijk 'kort' in verhouding met de derde, vierde of vijfde. Net zoals op een mountainbike, fiets je je rot op de hoogste versnelling, maar trap je ontzettend zwaar op de laatste.
PluggieODmaandag 6 maart 2017 @ 17:30
Niet alleen dat de versnelling kort is; je hebt extreme spin op de banden en daardoor ongewenste krachten op de aandrijflijn.
Bij bv straatracen vroeger was de gouden regel: "zo snel mogelijk weg uit 1".
oldfordmaandag 6 maart 2017 @ 17:44
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 14:05 schreef Jism het volgende:
Check de turbo-druk meter maar eens... eerste versnelling, 1.49bar, tweede versnelling 2.16bar, derde versnelling 2.4 bar enz enz.
Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
PluggieODmaandag 6 maart 2017 @ 22:31
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:

Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
Complete onzin.
Jismmaandag 6 maart 2017 @ 23:26
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:

[..]

Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
8)7

In iedere "ECU" van een auto met turbo, staat een mapping in geprogrammeerd. Die mapping bepaald hoe de brandstof, luchttoevoer, ontstekingsmoment en dergelijk worden uitgevoerd. Sommige gebruiken hier een dozijn aan sensoren voor, andere modellen gaan uit van een ouderwetse principe.

Maar die overtollige turbo druk die in de eerste versnelling wordt gehaald, gaat weer eruit via de Wastegate, om schade aan de motor te voorkomen. De wastegate wordt weer aangestuurd door vaak een vacuumlijn, die weer in contact met de ECU staat. De wastegate heeft overigens een beschermende werking voor de motor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Dus jouw stelling, met dat de turbo 'minder druk' levert in de eerste versnelling, is onzin. Dat is bepaald door de ECU en hoogstwaarschijnlijk de mapping.

Waarom zou je in godsnaam 2.5bar op je eerste versnelling toe willen passen? Nog voordat de turbo op dreef is zit je allang al in de redline ermee.
oldforddinsdag 7 maart 2017 @ 09:14
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 23:26 schreef Jism het volgende:
Nog voordat de turbo op dreef is zit je allang al in de redline ermee.
Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.

Je wilt het misschien niet geloven, maar mijn ervaring komt van snelle rally-auto's net turbo's.
Auto's zoals de Sierra en Escort Cosworth Groep A, Subaru Impreza Groep A en WRC, Skoda R5, etc.
De motor ecu's van deze auto's hadden geen idee in welke versnelling de auto stond en hielden daar ook geen rekening mee.
vaginabeheerderdinsdag 7 maart 2017 @ 09:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:14 schreef oldford het volgende:

[..]

Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.

Je wilt het misschien niet geloven, maar mijn ervaring komt van snelle rally-auto's net turbo's.
Auto's zoals de Sierra en Escort Cosworth Groep A, Subaru Impreza Groep A en WRC, Skoda R5, etc.
De motor ecu's van deze auto's hadden geen idee in welke versnelling de auto stond en hielden daar ook geen rekening mee.
Ik ben het wel met je eens, de turbo krijgt geen tijd om druk op te bouwen in de eerste versnelling.
Het zal ook wel verschillen per auto/aandrijflijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door vaginabeheerder op 07-03-2017 09:57:00 ]
Jismwoensdag 8 maart 2017 @ 01:42
Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.

Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:


Nu is dit weer de meest extreme vorm, dat je nooit in personenauto's zult treffen, maar die 'limiter' en allerlei klepjes zitten er niet voor nies.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jism op 08-03-2017 01:51:33 ]
#ANONIEMwoensdag 8 maart 2017 @ 01:46
Het heeft weinig nut om gelijk vol gas te geven in 1e versnelling, doseren is de kunst.
vannellewoensdag 8 maart 2017 @ 06:32
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:46 schreef Stien_Struis het volgende:
Het heeft weinig nut om gelijk vol gas te geven in 1e versnelling, doseren is de kunst.
Vooral met parkeren, genoeg voorbeelden bekend waarin dat wat minder goed gaat. :P
oldfordwoensdag 8 maart 2017 @ 09:17
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:42 schreef Jism het volgende:
Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.

Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:
Er zijn best motor ecu's te vinden die wel informatie hebben over welke versnelling de bak staat.
Peugeot en Citroen hebben er diverse (zelf op turbo-loze) motoren die het wel weten. Dat moet aangeleerd worden en de informatie komt door de snelheid met het toerental te vergelijken.
De Opel Calibra Turbo had een schakelaar op de 1e versnelling die info aan de motor ecu gaf.

Bij de maximale turbo druk is er geen sprake van te veel lucht/te weinig benzine in de 1e versnelling. Die drukken worden ook gehaald in andere versnellingen en daar is de mapping op afgesteld. Hoeveel druk er is bepaal je gewoon met het gaspedaal - binnen de aangegeven grenzen.
Bij gas los gaat er een klep in het inlaat kanaal (na de intercooler) open die de turbo druk volledig afblaast. De waste gate is in dat geval niet genoeg bij een benzine motor omdat er dan toch nog druk overblijft (zij het een lagere druk).
Lambda sensoren zijn leuk bij deellast situaties. Maar bij vollast (is turbo druk boven een ingesteld punt of gasklep opening boven een ingesteld punt) werkt de lambda regeling niet meer. Daar moet de motor rijk staan en bij ouderwetse sprong lambda sensoren kun je dan niet zien hoe rijk het mengsel staat.
Bij de Sierra en Escort Cosworth Groep A die ik noemde zit er alleen een lambda sonde op als die er origineel ook op zit en wordt deze alleen gebruikt om het signaal te loggen. De 2-wiel aangedreven Sierra Cosworths hebben totaal geen lambda sonde - niet standaard en niet in Groep A uitvoering. Ook hebben deze auto's geen Lucht massa meter, maar een map-sensor met een inlaat lucht temperatuur sensor.
scooberzondag 12 maart 2017 @ 18:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
Je maakt een grapje... toch?
Hyaenidaezondag 12 maart 2017 @ 18:43
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:42 schreef scoober het volgende:

[..]

Je maakt een grapje... toch?
Nee waarom? Zolang je hem niet in de toerenbegrenzer jaagt is er niks aan de hand.