abonnement Unibet Coolblue
pi_169325039
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Ik weet dat de Rover 220 Turbo Coupe het had, de Calibra Turbo volgens mij ook en de 1.2TSi 105pk van VW, in ieder geval in de Polo.
pi_169328944
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Alle Saab's met Trionic 5 en Trionic 7 bijvoorbeeld hebben een mapping die de boost beperkt in de eerste en de tweede versnelling. Dat had overigens als belangrijkste reden dat GM dan een goedkopere versnellingsbak kon toepassen omdat het maximum koppel pas in de hogere versnellingen bereikt werd.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_169329092
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Jazeker,

Het is gewoon niet goed voor de bak om Full boost in de eerste versnelling te gaan.


Check de turbo-druk meter maar eens... eerste versnelling, 1.49bar, tweede versnelling 2.16bar, derde versnelling 2.4 bar enz enz.

Nu gaat dit niet op voor een standaard auto maar hier kan je duidelijk zien dat ook tuners rekening houden ermee. Een eerste versnelling is ontiegelijk 'kort' in verhouding met de derde, vierde of vijfde. Net zoals op een mountainbike, fiets je je rot op de hoogste versnelling, maar trap je ontzettend zwaar op de laatste.
  maandag 6 maart 2017 @ 17:30:08 #29
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169333226
Niet alleen dat de versnelling kort is; je hebt extreme spin op de banden en daardoor ongewenste krachten op de aandrijflijn.
Bij bv straatracen vroeger was de gouden regel: "zo snel mogelijk weg uit 1".
pi_169333538
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 14:05 schreef Jism het volgende:
Check de turbo-druk meter maar eens... eerste versnelling, 1.49bar, tweede versnelling 2.16bar, derde versnelling 2.4 bar enz enz.
Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
  maandag 6 maart 2017 @ 22:31:43 #31
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169341416
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:

Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
Complete onzin.
pi_169342886
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 17:44 schreef oldford het volgende:

[..]

Dat hoeft geen maatregel van de tuner te zijn. Een turbo levert in lagere versnellingen nu eenmaal minder druk dan in hogere versnellingen. Dat merk je goed als je wat hogere drukken gaat toepassen.
8)7

In iedere "ECU" van een auto met turbo, staat een mapping in geprogrammeerd. Die mapping bepaald hoe de brandstof, luchttoevoer, ontstekingsmoment en dergelijk worden uitgevoerd. Sommige gebruiken hier een dozijn aan sensoren voor, andere modellen gaan uit van een ouderwetse principe.

Maar die overtollige turbo druk die in de eerste versnelling wordt gehaald, gaat weer eruit via de Wastegate, om schade aan de motor te voorkomen. De wastegate wordt weer aangestuurd door vaak een vacuumlijn, die weer in contact met de ECU staat. De wastegate heeft overigens een beschermende werking voor de motor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Dus jouw stelling, met dat de turbo 'minder druk' levert in de eerste versnelling, is onzin. Dat is bepaald door de ECU en hoogstwaarschijnlijk de mapping.

Waarom zou je in godsnaam 2.5bar op je eerste versnelling toe willen passen? Nog voordat de turbo op dreef is zit je allang al in de redline ermee.
pi_169346577
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 23:26 schreef Jism het volgende:
Nog voordat de turbo op dreef is zit je allang al in de redline ermee.
Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.

Je wilt het misschien niet geloven, maar mijn ervaring komt van snelle rally-auto's net turbo's.
Auto's zoals de Sierra en Escort Cosworth Groep A, Subaru Impreza Groep A en WRC, Skoda R5, etc.
De motor ecu's van deze auto's hadden geen idee in welke versnelling de auto stond en hielden daar ook geen rekening mee.
pi_169347032
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 09:14 schreef oldford het volgende:

[..]

Juist. Daarom heb je in 1 ook minder turbo druk.

Je wilt het misschien niet geloven, maar mijn ervaring komt van snelle rally-auto's net turbo's.
Auto's zoals de Sierra en Escort Cosworth Groep A, Subaru Impreza Groep A en WRC, Skoda R5, etc.
De motor ecu's van deze auto's hadden geen idee in welke versnelling de auto stond en hielden daar ook geen rekening mee.
Ik ben het wel met je eens, de turbo krijgt geen tijd om druk op te bouwen in de eerste versnelling.
Het zal ook wel verschillen per auto/aandrijflijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door vaginabeheerder op 07-03-2017 09:57:00 ]
pi_169365474
Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.

Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:


Nu is dit weer de meest extreme vorm, dat je nooit in personenauto's zult treffen, maar die 'limiter' en allerlei klepjes zitten er niet voor nies.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jism op 08-03-2017 01:51:33 ]
pi_169365485
Het heeft weinig nut om gelijk vol gas te geven in 1e versnelling, doseren is de kunst.
pi_169365723
quote:
2s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:46 schreef Stien_Struis het volgende:
Het heeft weinig nut om gelijk vol gas te geven in 1e versnelling, doseren is de kunst.
Vooral met parkeren, genoeg voorbeelden bekend waarin dat wat minder goed gaat. :P
pi_169366664
quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 01:42 schreef Jism het volgende:
Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.

Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:
Er zijn best motor ecu's te vinden die wel informatie hebben over welke versnelling de bak staat.
Peugeot en Citroen hebben er diverse (zelf op turbo-loze) motoren die het wel weten. Dat moet aangeleerd worden en de informatie komt door de snelheid met het toerental te vergelijken.
De Opel Calibra Turbo had een schakelaar op de 1e versnelling die info aan de motor ecu gaf.

Bij de maximale turbo druk is er geen sprake van te veel lucht/te weinig benzine in de 1e versnelling. Die drukken worden ook gehaald in andere versnellingen en daar is de mapping op afgesteld. Hoeveel druk er is bepaal je gewoon met het gaspedaal - binnen de aangegeven grenzen.
Bij gas los gaat er een klep in het inlaat kanaal (na de intercooler) open die de turbo druk volledig afblaast. De waste gate is in dat geval niet genoeg bij een benzine motor omdat er dan toch nog druk overblijft (zij het een lagere druk).
Lambda sensoren zijn leuk bij deellast situaties. Maar bij vollast (is turbo druk boven een ingesteld punt of gasklep opening boven een ingesteld punt) werkt de lambda regeling niet meer. Daar moet de motor rijk staan en bij ouderwetse sprong lambda sensoren kun je dan niet zien hoe rijk het mengsel staat.
Bij de Sierra en Escort Cosworth Groep A die ik noemde zit er alleen een lambda sonde op als die er origineel ook op zit en wordt deze alleen gebruikt om het signaal te loggen. De 2-wiel aangedreven Sierra Cosworths hebben totaal geen lambda sonde - niet standaard en niet in Groep A uitvoering. Ook hebben deze auto's geen Lucht massa meter, maar een map-sensor met een inlaat lucht temperatuur sensor.
  zondag 12 maart 2017 @ 18:42:19 #39
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_169466508
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
Je maakt een grapje... toch?
  zondag 12 maart 2017 @ 18:43:36 #40
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_169466532
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 18:42 schreef scoober het volgende:

[..]

Je maakt een grapje... toch?
Nee waarom? Zolang je hem niet in de toerenbegrenzer jaagt is er niks aan de hand.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')