quote:
Op woensdag 8 maart 2017 01:42 schreef Jism het volgende:Een auto weet niet in welke versnelling het staat. Het staat in de mapping bepaald in combinatie met de MAF (Mass airflow sensor) met hoeveel lucht in de motor gaat en met name de lambdasensoren om de uitlaatgassen te meten. Dit wordt gewoon beperkt door middel van aansturen wastegate om overtollige turbo-druk weg te sluizen.
Ik kan me niet voorstellen dat een turbo in iedere versnelling en zelfs wanneer je het gas loslaat, de turbo volop druk staat te produceren. Vooral op moment van gas los, koppeling in wil je juist dat de turbo-druk ontsnapt omdat het anders terug gaat duwen tegen de turbo in. Ook is teveel lucht vs te weinig benzine, lean, desastreus en daarmee het blok gewoonweg mee kunt opblazen:
Er zijn best motor ecu's te vinden die wel informatie hebben over welke versnelling de bak staat.
Peugeot en Citroen hebben er diverse (zelf op turbo-loze) motoren die het wel weten. Dat moet aangeleerd worden en de informatie komt door de snelheid met het toerental te vergelijken.
De Opel Calibra Turbo had een schakelaar op de 1e versnelling die info aan de motor ecu gaf.
Bij de maximale turbo druk is er geen sprake van te veel lucht/te weinig benzine in de 1e versnelling. Die drukken worden ook gehaald in andere versnellingen en daar is de mapping op afgesteld. Hoeveel druk er is bepaal je gewoon met het gaspedaal - binnen de aangegeven grenzen.
Bij gas los gaat er een klep in het inlaat kanaal (na de intercooler) open die de turbo druk volledig afblaast. De waste gate is in dat geval niet genoeg bij een benzine motor omdat er dan toch nog druk overblijft (zij het een lagere druk).
Lambda sensoren zijn leuk bij deellast situaties. Maar bij vollast (is turbo druk boven een ingesteld punt of gasklep opening boven een ingesteld punt) werkt de lambda regeling niet meer. Daar moet de motor rijk staan en bij ouderwetse sprong lambda sensoren kun je dan niet zien hoe rijk het mengsel staat.
Bij de Sierra en Escort Cosworth Groep A die ik noemde zit er alleen een lambda sonde op als die er origineel ook op zit en wordt deze alleen gebruikt om het signaal te loggen. De 2-wiel aangedreven Sierra Cosworths hebben totaal geen lambda sonde - niet standaard en niet in Groep A uitvoering. Ook hebben deze auto's geen Lucht massa meter, maar een map-sensor met een inlaat lucht temperatuur sensor.