abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:35:09 #1
409619 zeezeiler99
ask me all your questions :p
pi_169263747
Nu vroeg ik pas aan een vriend of het erg is om een turbocharged motor vol gas in zijn 1 te laten optrekken, hij zei van wel.
Maar als de motor warm is zou het toch niet uit moeten maken, of zie ik dat verkeerd in?
Ik stel de vraag hier maar want hier hebben mensen er verstand van :)
pi_169263819
Wat dacht je van de klappen op de aandrijflijn, vooral uit stilstand met een 4WD auto.
pi_169263993
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
pindazakje
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:49:39 #4
409619 zeezeiler99
ask me all your questions :p
pi_169264002
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:40 schreef pvdplanet het volgende:
Wat dacht je van de klappen op de aandrijflijn, vooral uit stilstand met een 4WD auto.
ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:49:52 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_169264005
Je had hem wel even om wat meer info mogen vragen, wat er dan precies erg aan is.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:50:46 #6
409619 zeezeiler99
ask me all your questions :p
pi_169264023
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef mstx het volgende:
Je had hem wel even om wat meer info mogen vragen, wat er dan precies erg aan is.
Ik had misschien wel door moeten vragen maar hij is monteur en helemaal into auto's dus ik nam zijn woord er wel voor
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:51:44 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_169264046
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:

[..]

ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:53:15 #8
409619 zeezeiler99
ask me all your questions :p
pi_169264077
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:51 schreef mstx het volgende:

[..]

Ik heb de 150pk versie en vaak hard opgetrokken in z'n 1 en na 280.000 km rijdt 'ie nog steeds als een zonnetje.
ooh kijk aan, bij mij staat er nog maar 137k op dus die kan er nog wel even tegenaan dan
pi_169264191
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef zeezeiler99 het volgende:

[..]

ja daarom vraag ik het juist, bedankt voor die info alvast, ik zat meer te denken aan een ander scenerio, dat je al rijdt en dan geleidelijk het gas op laat komen, gaat trouwens om een Audi TT uit 2003 met 180 pk, niet de quattro
De FWD TT heeft geen sper, er is dus minder grip dus de koppeling krijgt het wat minder zwaar omdat er wielspin kan optreden. Hierbij is het wel mogelijk dat de wielen gaan 'stuiteren' wat weer problemen geeft op de aandrijfassen.

Niet clutchdumpen maar met gevoel wegrijden, daarna op het gas. De auto is bij een stoplichtsprint iets langzamer weg maar haalt het in de 2e versnelling wel weer in.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:00:24 #10
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_169264225
Als je ergens aan het begin van het rode toerengebied opschakelt is er niks aan de hand en gebruik je hem exact zoals het bedoeld is door de fabrikant.
Sterker nog als je het niet doet dan ga je ook de opgegeven 0-100 spec niet halen en wordt hij in feite onderbelast.
pindazakje
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:03:32 #11
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_169264270
Kan geen kwaad, anders zou de rev limiter wel wat lager ingesteld zijn.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:15:47 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_169264468
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:49 schreef Hyaenidae het volgende:
Zou er gewoon tegen moeten kunnen, mits warmgereden.
Hard rijden geeft natuurlijk altijd meer belasting/slijtage maar het is niet zo dat je die wagen daarmee binnen een paar jaar al aan gort rijdt (tenzij het een Frans merk is).
:')
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 3 maart 2017 @ 15:36:54 #13
409619 zeezeiler99
ask me all your questions :p
pi_169264796
iedereen hartelijk bedankt voor de info :D
pi_169264992
Ik weet niet hoe het bij een 1ste generatie TT zit maar er zijn zat autos die in de eerste versnelling lagere turbodruk hebben, juist om overmatige belasting op de aandrijflijn te voorkomen.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 17:42:36 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_169267079
Waarom zou je dat dan willen, vol gas 1e versnelling?
pi_169267122
Doe ik wekelijks en dan tot in het rood, zonder gas los naar zijn 2 en doortrekken.

Maar ik heb eco-leasert
.
pi_169276660
ik rijd altijd volgas weg in de 1 met mijn franse auto, gaat al 10 jaar prima
pi_169285347
Een auto met turbo heeft vaak een juiste mapping om in de eerste versnelling gewoonweg niet al teveel 'boost' te doen. Mijn RS4 geeft pas full boost vanaf de 2de versnelling.

Je moet het echter nooit koud doen, materiaal kan in -10 graden temperaturen 'krimpen' en dat is niet echt bevorderlijk voor de ringen die de cilinderwanden schrapen.
  zaterdag 4 maart 2017 @ 16:27:25 #19
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_169285354
Toeren is altijd slijtage zij me pa altijd.

Warm gereden op 80% slijt elk mechanisch ding een stuk minder dan op 100%.
pi_169286986
Je moet wel snel naar de 2e versnelling, die dingen hebben best een korte 1e versnelling.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_169287208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 15:46 schreef matig het volgende:
Ik weet niet hoe het bij een 1ste generatie TT zit maar er zijn zat autos die in de eerste versnelling lagere turbodruk hebben, juist om overmatige belasting op de aandrijflijn te voorkomen.
Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169287343
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:07 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Really? Welke auto's? Bron? Cijfers?

Gelukkig heeft die van mij daar geen last van. Is een automaat. :)
Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.

Ik denk wel dat het alleen bij wat hogere vermogens/koppel is, dus niet bij een ongeblazen 4 bangertje.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_169287389
Er zijn twee dingen slecht voor een auto:

- Gas geven
- Remmen

Dat gezegd hebbende, is een auto gebouwd en getest om een bepaald 'gebruik' aan te kunnen. Zo heb je een 'redline' die aangeeft tot waar je toerental nog veilig is voor gebruik. Dus, met warme motor die streep aantikken lijkt me geen probleem. Je zult wel iets meer slijtage hebben dan wanneer je dat nooit doet, maar dat leidt niet meteen tot een 'kapotte' motor of zo. Je zult dan gewoon wat eerder aan de beurt zijn met gewoon onderhoud.

Het lijkt me zelfs goed om af en toe alles even 'schoon te blazen'. Vooral in die luie turbo-diesels van tegenwoordig met al die roetfilters en dergelijke. Een paar flinke Autobahn-cruisejes zijn dan denk ik niet verkeerd. Al dan niet met een keer wat Forté of ander flush-spul in de tank.

(Disclaimer: Ik heb het hier dan wel over 'echte' auto's. Een 3-cilinder 1.0 Citroën c1 of 20 jaar oude Opel Astra zou ik dan weer niet teveel op zijn staart trappen. Die zijn daar niet op gebouwd)
pi_169287412
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:16 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Veel auto's (vanaf 2000) hebben een torque limiter in de eerste en tweede versnelling, heb genoeg bin's gezien waar het geïmplementeerd is, automaten hebben dat overigens heftiger dan schakelbakkies.

Ik denk wel dat het alleen bij wat hogere vermogens/koppel is, dus niet bij een ongeblazen 4 bangertje.
Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_169289853
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 18:23 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Wist niet dat fabrikanten dat echt per versnelling deden. Ik wist wel dat Volvo het toepastte bij de automatische transmissies vanaf de 850R. Bij die van mij hebben ze het koppel nog niet begrensd.
Bij de V70 T5 ook (v70n met vanaf ME7.X) en Saab turbo's ook, bij aut's zowieso, bij schakel niet altijd.
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')