abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169298026
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 08:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Beweer je nu dat melk ingedikt word en dan weer aangelengd? Lijkt me redelijk overbodig als dat in dezelfde fabriek gebeurd.
Tropische vruchten worden ter plekke ingedikt en hier weer aangelengd. Melk wordt in de fabriek gedemonteerd en tot het gewenste product samengevoegd. Door de bewerking is het vergelijkbaar. Het zijn niet meer een kan uitgeperste sinaasappels en een kan melk van de koe, maar het zijn fabrieksprodukten geworden.
pi_169298053
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 08:27 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Tropische vruchten worden ter plekke ingedikt en hier weer aangelengd. Melk wordt in de fabriek gedemonteerd en tot het gewenste product samengevoegd. Door de bewerking is het vergelijkbaar. Het zijn niet meer een kan uitgeperste sinaasappels en een kan melk van de koe, maar het zijn fabrieksprodukten geworden.
Het grote verschil is dat fruit over de halve wereld wordt verscheept. Melk slecht een halve fabriek. Het klopt dat vet eerst wordt verwijderd en dan weer toegevoegd maar vet is geen water natuurlijk.
pi_169298069
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 08:27 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Tropische vruchten worden ter plekke ingedikt en hier weer aangelengd. Melk wordt in de fabriek gedemonteerd en tot het gewenste product samengevoegd. Door de bewerking is het vergelijkbaar. Het zijn niet meer een kan uitgeperste sinaasappels en een kan melk van de koe, maar het zijn fabrieksprodukten geworden.
Heb je ook bronnen hiervoor?
  zondag 5 maart 2017 @ 08:57:24 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169298210
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:49 schreef Teslynd het volgende:
Complementaire stoffen hoeven niet vermeld te worden. Ook niet als dat suiker is. Pas als het extra toevoegingen zijn, zijn het additieven en moeten ze op de verpakking genoemd worden.
Nee, proceshulpstoffen (bv om bier helder te maken) hoeven niet te worden vermeld. Ingrediënten en toevoegingen wel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169298242
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 08:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]

Het grote verschil is dat fruit over de halve wereld wordt verscheept. Melk slecht een halve fabriek. Het klopt dat vet eerst wordt verwijderd en dan weer toegevoegd maar vet is geen water natuurlijk.
Het wordt verder gedemonteerd. Bij voorbeeld in ik meen New Zeeland bevat de melk minder lactose en wordt het er aan toegevoegd.
Overal zijn standaardiseringstabellen voor, ook voor de verhouding van de melkbestanddelen. De melk van de verschillende boerderijen gaat bij elkaar, wordt gedemonteerd en dan worden dan weer gemengd in de gewenste verhoudingen voor de diverse zuivelprodukten. Dat is dus gewoon regionaal verzamelde melk.

Indertijd toen de additievenoorlog begon, bleek er onderscheid gemaakt te worden in complementen en additieven. Complementen waren dus om waarden die lager dan volgens de tabellen ideaal waren, aan te vullen tot het gewenste niveau. Dat hoefde niet vermeld te worden, ook niet als de zoetheid met balen suikers of alternatieve zoetstoffen bereikt werd. Additieven zijn de extra's, bv. de aroma's in vruchtendranken die de koelkast uit stinken. Extra's moeten op de ingrediëntendeclaratie vermeld worden.

Toen ik nog zelfgemaakte yoghurt at, gebruikte ik halfvolle melk met een schep melkpoeder. Daar werd het vaster van, geen idee of het door de lactose of de proteïnes kwam, daar werd toen niet over gepraat. Zuivelfabrieken zullen ook zo hun methodes hebben. Inmiddels weet ik dat je beter volle melk kan drinken, behalve dat fabrieksmelk te bewerkt is, alleen al door het demonteren. Dus beter volle melk van de boerderijwinkel, maar de meeste mensen hebben die niet dicht bij huis of op hun route. En bij een rondleiding op een boerderij, zag ik dat er mensen zijn die walgen van verse melk. Verse melk recht van een goede boerderij is echt het lekkerste. Kijk of de stal en de koeien schoon zijn en er genoeg strooisel ligt.

De jerseymelk die vorenstaand genoemd werd, is ook bij AH te krijg, in elk geval on-line. Het zit in literpakken. Het is gepasteuriseerd, want melk in pakken verkocht moet gepasteuriseerd zijn. Dat is natuurlijk logisch gezien de verplaatsingen.

Toen ik er gisteren naar keek, zag ik dat het om A2/A2-melk gaat. Dat valt bij veel mensen beter dan de gebruikelijke A1/A1 en A1/A2-melk, omdat de A2-eiwitten beter verteerd kunnen worden. In gepasteuriseerde melk is de lactase uitgeschakeld en moet je zelf de lactose zien af te te breken. Als je ongepasteuriseerde verse afgeroomde melk koopt, heb je ook melk met te weinig fytase. Het is erg fout geweest om alles halfvet of mager aan te bevelen. Gewoon volle melk drinken. Als je bang bent daar dik van te worden, dan kleinere porties en vooral minder snoepen en minder frisdranken als cola drinken.
  zondag 5 maart 2017 @ 12:08:56 #56
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169300493
Melk wordt ingedikt en aangelengd? Bij Campina?

Mag ik daarvan een bron?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 5 maart 2017 @ 12:12:33 #57
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169300581
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 11:02 schreef djkoelkast het volgende:
Gestandariseerde melk is sowieso niet lekker.
Ze maken eerst van alle melk magere melk en gaan het daarna aanlengen met een exact percentage vet en dat homogeniseren ze daarna.
Voor mij smaakt het allemaal naar water. Wij halen gepasteuriseerde, niet-gehomogeniseerde melk bij een biologisch dynamische boer. Dat scheelt enorm in smaak (en maar weinig in prijs).
Bedoel je Tesselaar toevallig?

Rauwe melk > alle andere melk
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 12:15:15 #58
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169300635
quote:
11s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:08 schreef golfer het volgende:
Melk wordt ingedikt en aangelengd? Bij Campina?

Mag ik daarvan een bron?
Dat zou ik ook wel willen zien.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 12:19:47 #59
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169300724
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:12 schreef knokkels het volgende:

[..]

Bedoel je Tesselaar toevallig?

Rauwe melk > alle andere melk

Nee, in de kop van Noord-Holland vlakbij Sint-Maarten zit er eentje. Ze hebben standaard alles gepasteuriseerd, maar niet gehomogeniseerd. Je kunt ook rauwe melk bestellen, dan staat dat voor je klaar in het 'zuivelhuisje' waar je altijd je melk haalt.
Hier gaat de melk niet snel genoeg voor rauwe melk, dus wij halen gepasteuriseerd. Maar ook dat doen ze zelf.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 12:21:48 #60
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169300761
quote:
11s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:08 schreef golfer het volgende:
Melk wordt ingedikt en aangelengd? Bij Campina?

Mag ik daarvan een bron?
Alle gestandariseerde melk wordt eerst magere melk van gemaakt en later wordt het vet tot een bepaald exact percentage weer toegevoegd en wordt de boel gehomogeniseerd.
Hoe dat gaat kun je o.a. heel mooi zien in deze serie: http://www.bbc.co.uk/programmes/b05typk9

Als je wil kan ik hem wel online gooien voor je.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 12:22:03 #61
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169300770
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:19 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Nee, in de kop van Noord-Holland vlakbij Sint-Maarten zit er eentje. Ze hebben standaard alles gepasteuriseerd, maar niet gehomogeniseerd. Je kunt ook rauwe melk bestellen, dan staat dat voor je klaar in het 'zuivelhuisje' waar je altijd je melk haalt.
Hier gaat de melk niet snel genoeg voor rauwe melk, dus wij halen gepasteuriseerd. Maar ook dat doen ze zelf.
Hmm, Tesselaar is iets dichterbij voor mij dan Sint Maarten(svlotbrug) _O- :+
En ik ben opgegroeid op een melkveebedrijf. Dus voorkeur voor rauwe melk, en die gaat wel snel bij mij _O-
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 12:25:18 #62
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169300830
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:21 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Alle gestandariseerde melk wordt eerst magere melk van gemaakt en later wordt het vet tot een bepaald exact percentage weer toegevoegd en wordt de boel gehomogeniseerd.
Hoe dat gaat kun je o.a. heel mooi zien in deze serie: http://www.bbc.co.uk/programmes/b05typk9

Als je wil kan ik hem wel online gooien voor je.
Engelse fullfat milk smaakt écht compleet anders dan nederlandse volle melk. Nu snap ik die verandering in smaak ook.
Campina Boerenlandmelk komt nog het meest in de buurt van de rauwe melk die ik gewend ben. (Direct uit de melktank, gekoeld, en aangevoerd door de koeien zelf, gezeefd enzo.)
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 12:38:04 #63
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169301149
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:25 schreef knokkels het volgende:

[..]

Engelse fullfat milk smaakt écht compleet anders dan nederlandse volle melk. Nu snap ik die verandering in smaak ook.
Campina Boerenlandmelk komt nog het meest in de buurt van de rauwe melk die ik gewend ben. (Direct uit de melktank, gekoeld, en aangevoerd door de koeien zelf, gezeefd enzo.)
Het proces is hier niet anders hoor, anders kun je nooit altijd, constant, hetzelfde vetgehalte hebben. Dan moet dat een gestandariseerd product zijn.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 13:25:55 #64
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169302414
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:38 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het proces is hier niet anders hoor, anders kun je nooit altijd, constant, hetzelfde vetgehalte hebben. Dan moet dat een gestandariseerd product zijn.
De stappen zijn hetzelfde, de manier waarop zou kunnen verschillen. Wat weer invloed heeft op de smaak. En de smaak van de consument in het land waar het wordt verwerkt tot consumptiemelk.

Daarnaast zitten de R&D afdelingen van de melkfabrieken ook niet stil. In 2015 heeft Melkunie (Arlafoods) een nieuw versfilter geïmplementeerd in het productieproces. Hierdoor worden de zuurmakende bacteriën nagenoeg allemaal weggefilterd. Met een uitbreiding van de THT van 5 dagen tot gevolg.

[ Bericht 16% gewijzigd door knokkels op 05-03-2017 13:32:27 ]
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 14:02:44 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169303378
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 13:25 schreef knokkels het volgende:

[..]

De stappen zijn hetzelfde, de manier waarop zou kunnen verschillen. Wat weer invloed heeft op de smaak. En de smaak van de consument in het land waar het wordt verwerkt tot consumptiemelk.

Daarnaast zitten de R&D afdelingen van de melkfabrieken ook niet stil. In 2015 heeft Melkunie (Arlafoods) een nieuw versfilter geïmplementeerd in het productieproces. Hierdoor worden de zuurmakende bacteriën nagenoeg allemaal weggefilterd. Met een uitbreiding van de THT van 5 dagen tot gevolg.

Die gefilterde en langer houdbare melk smaakt vies
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 14:06:21 #66
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169303528
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die gefilterde en langer houdbare melk smaakt vies
Ja. Daar heb je gelijk in.
Die bacteriën die eruit worden gefilterd, zijn deel van de smaaksensatie van melk.
En als de melk zuur is, heb je je melk niet snel genoeg opgedronken, of verkeerd bewaard. :+
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 14:15:24 #67
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_169303841
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:06 schreef knokkels het volgende:

[..]

Ja. Daar heb je gelijk in.
Die bacteriën die eruit worden gefilterd, zijn deel van de smaaksensatie van melk.
En als de melk zuur is, heb je je melk niet snel genoeg opgedronken, of verkeerd bewaard. :+

Hoe smaken bacteriën dan? _O- :D
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 14:22:03 #68
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169304093
Het blijft gehomogeniseerd en daardoor smaakt het nergens naar.
Niet alle vetdeeltjes in melk zijn even klein, daarom staat er op mijn fles melk als die een dag of 3-4 staat een laagje room, moet je even schudden.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 14:22:27 #69
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169304125
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:15 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hoe smaken bacteriën dan? _O- :D
Niet alle bacteriën zijn slecht hoor.
Die bacteriën voeding zich met voedingsstoffen die voor hun voedsel zijn, en veranderen daarmee de chemische compositie van melk.
Dat de consensus met betrekking tot bacteriën is: Oh! Vies! Bah! Eng! is gewoon een misvatting.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 14:28:41 #70
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169304376
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:22 schreef djkoelkast het volgende:
Het blijft gehomogeniseerd en daardoor smaakt het nergens naar.
Niet alle vetdeeltjes in melk zijn even klein, daarom staat er op mijn fles melk als die een dag of 3-4 staat een laagje room, moet je even schudden.
Homogeniseren is eigenlijk gewoon heel goed zeven, zodat alle vetdeeltjes een gelijke grootte (als in gehomogeniseerde massa) krijgen.

Rauwe melk (bij de boer direct uit de tank) heeft een bepaald vetpercentage wat over het algemeen hoger is dan melk die uit de winkel komt. Afhankelijk van seizoen en boer. Wat krijgt de koe te eten. Welk gras, waar bestaat het kuilgras uit. Mais, melasse. Allemaal van invloed op de smaak. Melk die verwerkt is in een melkfabriek heeft verschillende productieprocesen ondergaan. Rauwe melk heeft die productieprocessen niet gehad.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 14:49:13 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169304948
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:06 schreef knokkels het volgende:

[..]

Ja. Daar heb je gelijk in.
Die bacteriën die eruit worden gefilterd, zijn deel van de smaaksensatie van melk.
En als de melk zuur is, heb je je melk niet snel genoeg opgedronken, of verkeerd bewaard. :+

Jep, het krijgt een kooksmaak.
Heb eens bij een wijnboer zijn gefilterde en ongefilterde wijn gedronken, was ook een flink verschil in smaak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 14:58:12 #72
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169305189
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, het krijgt een kooksmaak.
Heb eens bij een wijnboer zijn gefilterde en ongefilterde wijn gedronken, was ook een flink verschil in smaak.
Ik ben opgegroeid met rauwe melk :+
Kooksmaak komt vrij bij sterilisatie hetzij sterilisatie UHT.
En dat heeft écht geen bal meer met melk te maken.
Van die bruine kleur door het koken van de melkvetmoleculen. Lekker hoor :r
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 15:04:14 #73
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_169305359
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:22 schreef knokkels het volgende:

[..]

Niet alle bacteriën zijn slecht hoor.
Die bacteriën voeding zich met voedingsstoffen die voor hun voedsel zijn, en veranderen daarmee de chemische compositie van melk.
Dat de consensus met betrekking tot bacteriën is: Oh! Vies! Bah! Eng! is gewoon een misvatting.
Ik bedoelde meer dat bacteriën zelf geen smaak hebben, maar de producten die ze produceren (goh). Verder mee eens hoor, zonder beestjes zijn veel producten maar saai en smakeloos :7
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  zondag 5 maart 2017 @ 15:05:32 #74
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169305395
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:04 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat bacteriën zelf geen smaak hebben, maar de producten die ze produceren (goh). Verder mee eens hoor, zonder beestjes zijn veel producten maar saai en smakeloos :7
Dan klopt mijn antwoord ook :+
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 15:07:03 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169305436
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:58 schreef knokkels het volgende:

[..]

Ik ben opgegroeid met rauwe melk :+
Kooksmaak komt vrij bij sterilisatie hetzij sterilisatie UHT.
En dat heeft écht geen bal meer met melk te maken.
Van die bruine kleur door het koken van de melkvetmoleculen. Lekker hoor :r
Het zogenaamde filteren van de melk is een deelsterilisatie
Melkproducenten beweren dat de filteren en dat het daardoor langer houdbaar is, maar het een deel van het verhaal. Men filtert onder hoge druk door een membraam, daar haal je de bacterien er mee uit, echter ook een deel van de grote eiwitmoleculen en vetbolletjes.
Deze massa wordt continue van het membraam gehaald en seperaat gesteriliseerd en weer aan de melk toegevoegd. Dit is de reden waarom de langer houdbare melk een kooksmaak heeft zonder UHT verhit te zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 15:10:42 #76
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169305549
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zogenaamde filteren van de melk is een deelsterilisatie
Melkproducenten beweren dat de filteren en dat het daardoor langer houdbaar is, maar het een deel van het verhaal. Men filtert onder hoge druk door een membraam, daar haal je de bacterien er mee uit, echter ook een deel van de grote eiwitmoleculen en vetbolletjes.
Deze massa wordt continue van het membraam gehaald en seperaat gesteriliseerd en weer aan de melk toegevoegd. Dit is de reden waarom de langer houdbare melk een kooksmaak heeft zonder UHT verhit te zijn.
Klopt. :Y
En gesterilseerde melk heeft om die reden minder belangrijke voedingsstoffen. Ja okee, volle melk is het vetst, halfvolle melk wat minder, magere en gesteriliseerde melk kan ik écht geen melk meer noemen.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 15:16:19 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169305735
Had KVW dit trouwens ook in hun uitzending? Of komen die nog steeds niet verder dan het filteren?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 15:26:20 #78
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169306033
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Had KVW dit trouwens ook in hun uitzending? Of komen die nog steeds niet verder dan het filteren?
Komt hier en daar wat eenzijdig over, die reportages van ze.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 15:49:49 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169306852
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Had KVW dit trouwens ook in hun uitzending? Of komen die nog steeds niet verder dan het filteren?
Dus je hebt nog steeds de uitzending niet bekeken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 5 maart 2017 @ 16:31:11 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169308304
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:26 schreef knokkels het volgende:

[..]

Komt hier en daar wat eenzijdig over, die reportages van ze.
Soms vind ik dat ze meer intresse hebben in zich dom voordoen dan werkelijk slimme vragen stellen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 16:37:26 #81
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169308447
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soms vind ik dat ze meer intresse hebben in zich dom voordoen dan werkelijk slimme vragen stellen.
QFT
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  zondag 5 maart 2017 @ 16:52:07 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169308831
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:37 schreef knokkels het volgende:

[..]

QFT
Zal in hun programmaformule passen, maar vind het soms irritant.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 17:06:12 #83
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169309211
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zal in hun programmaformule passen, maar vind het soms irritant.
Het is meer amusementsgericht dan daadwerkelijk informatief op het gebied van voedingsmiddelen. Is mijn inschatting dan
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 17:39:27 #84
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169309934
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:28 schreef knokkels het volgende:

[..]

Homogeniseren is eigenlijk gewoon heel goed zeven, zodat alle vetdeeltjes een gelijke grootte (als in gehomogeniseerde massa) krijgen.

Door homogeniseren krijg je ook een andere samenstelling van lactose, veel mensen die licht intolerant zijn kunnen wel niet-gehomogeniseerde melk drinken. En het schijnt dat je van niet-gehomogeniseerd minder snel intolerant wordt, maar dat heb ik 'van gelezen'.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 17:57:54 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169310322
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 17:39 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Door homogeniseren krijg je ook een andere samenstelling van lactose, veel mensen die licht intolerant zijn kunnen wel niet-gehomogeniseerde melk drinken. En het schijnt dat je van niet-gehomogeniseerd minder snel intolerant wordt, maar dat heb ik 'van gelezen'.
Homogeniseren is het onder druk kleiner maken van de vet bolletjes, zie zo niet in hoe het de hoeveelheid melksuiker (lactose) beinvloed of de samenstelling zou veranderen.
De zuurstofbinding tussen de beide suikers waar het uit bestaat krijg je zo niet stuk.
Wat complexe eiwitten aangaat is het wat anders, als je een staafmixer in verse melk en het lang laat lopen krijgt de melk een kartonsmaak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 5 maart 2017 @ 18:04:49 #86
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_169310485
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 17:39 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Door homogeniseren krijg je ook een andere samenstelling van lactose, veel mensen die licht intolerant zijn kunnen wel niet-gehomogeniseerde melk drinken. En het schijnt dat je van niet-gehomogeniseerd minder snel intolerant wordt, maar dat heb ik 'van gelezen'.
Hoe moet ik dat voor me zien, lactose switcht naar een 2→5 linkage oid :?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 18:15:59 #87
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169310728
Don't shoot the messenger, ik heb het niet zelf onderzocht. Schijnt dat er iets gebeurt door homogeniseren waardoor de melk minder goed verdragen wordt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 21:26:15 #88
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169316907
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 18:15 schreef djkoelkast het volgende:
Don't shoot the messenger, ik heb het niet zelf onderzocht. Schijnt dat er iets gebeurt door homogeniseren waardoor de melk minder goed verdragen wordt.
Bedoel je niet de maillard-reactie die optreedt bij (deel)sterilisatie cq sterilisatie UHT?



Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 21:27:09 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169316961
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:26 schreef knokkels het volgende:

[..]

Bedoel je niet de maillard-reactie die optreedt bij (deel)sterilisatie cq sterilisatie UHT?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het had echt te maken met homogeniseren en lactoseintolerantie. Ik heb daar zelf overigens geen last van, ik vind de melk die niet gehomogeniseerd is gewoon enorm veel lekkerder.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 21:30:04 #90
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169317100
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:27 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het had echt te maken met homogeniseren en lactoseintolerantie. Ik heb daar zelf overigens geen last van, ik vind de melk die niet gehomogeniseerd is gewoon enorm veel lekkerder.
Rauwe melk ftw :Y

Er is een smaakverschil tussen rauwe (direct uit de melktank, zonder tussenkomst van enige prroductieprocessen) melk en gehomogeniseerde melk. (één productieproces).
De smaak is voller (joh), ronder.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 21:37:02 #91
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_169317459
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:30 schreef knokkels het volgende:

[..]

Rauwe melk ftw :Y

Er is een smaakverschil tussen rauwe (direct uit de melktank, zonder tussenkomst van enige prroductieprocessen) melk en gehomogeniseerde melk. (één productieproces).
De smaak is voller (joh), ronder.
De melk die ik haal is niet rauw, maar ook niet gehomogeniseerd. Alleen kort gepasteuriseerd. Zoals eerder gezegd kan ik ook rauw bestellen, maar dan kies ik toch voor dat beetje praktischer en iets minder smaak dan rauw.

Verschil tussen gepasteuriseerde niet-gehomogeniseerde melk en gepasteuriseerde gehomogeniseerde melk is al enorm.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 5 maart 2017 @ 21:37:37 #92
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_169317481
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 21:37 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

De melk die ik haal is niet rauw, maar ook niet gehomogeniseerd. Alleen kort gepasteuriseerd. Zoals eerder gezegd kan ik ook rauw bestellen, maar dan kies ik toch voor dat beetje praktischer en iets minder smaak dan rauw.

Verschil tussen gepasteuriseerde niet-gehomogeniseerde melk en gepasteuriseerde gehomogeniseerde melk is al enorm.
:Y True
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  Eindredactie Games zondag 5 maart 2017 @ 22:55:25 #93
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_169321364
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:15 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hoe smaken bacteriën dan? _O- :D
naar yakult
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_169323729
quote:
10s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:15 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Hoe smaken bacteriën dan? _O- :D
In joghurt kan je in elk geval proeven hoe hun afval smaakt. Ze eten de lactose op en het dikke & zure is hun afval (incl. hun lijkjes).

quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 17:39 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Door homogeniseren krijg je ook een andere samenstelling van lactose, veel mensen die licht intolerant zijn kunnen wel niet-gehomogeniseerde melk drinken. En het schijnt dat je van niet-gehomogeniseerd minder snel intolerant wordt, maar dat heb ik 'van gelezen'.
Door homogeniseren wordt het vet veranderd en het daarin zittende fytase uitgeschakeld. Daarom hebben steeds meer mensen allerlei allergieën en/of intoleranties. Hetzelfde geldt voor gluten. Dat zit niet tussen de oren, maar komt door de veredeling (van ca. 4% gluten naar 40% gluten voor een betere resistentie) èn door de produktieprocessen (gluten toevoegen in de broodverbeteraarmassa voor flink gerezen baksels).

quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:55 schreef Oscar. het volgende: [..]

naar yakult
Yakult smaakt naar zoetstoffen en aroma's.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 15:27:02 #95
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169352643
a.s. Donderdag:
Een voorgerecht van rauw en flinterdun gesneden ossenhaas, zo kennen we carpaccio. Nu is het uit Italië overgewaaid naar het Nederlandse supermarktschap, handig verpakt met parmezaanse kaas en pijnboompitten. Maar wat is er over van het oorspronkelijke recept?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_169354255
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 15:27 schreef golfer het volgende:
a.s. Donderdag:
Een voorgerecht van rauw en flinterdun gesneden ossenhaas, zo kennen we carpaccio. Nu is het uit Italië overgewaaid naar het Nederlandse supermarktschap, handig verpakt met parmezaanse kaas en pijnboompitten. Maar wat is er over van het oorspronkelijke recept?
Nog nooit gehad, ook geen behoefte aan :P
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_169355923
Je kan overal carpaccio van maken. volgens mij betekend dat gewoon dun gesneden toch?

Ik vind het wel lekker. Niet die voorverpakte kneut uit de winkel
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:58:37 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169356185
Carpaccio is oorspronkelijk een gerecht van dungesneden rauwe runderlende (contrefilet, maar zonder vet randje, en ontdaan van alle kleine ongerechtigheden), met een dressing van zelfgemaakte mayonaise (verhouding: 2 eierdooiers, 200 gr. neutrale olijfolie of zonnebloemolie, sap van een halve citroen of twee eetlepels witte azijn, zout en peper), worcestersaus, citroensap, melk, zout en witte peper.
Tegenwoordig zijn er vele varianten, met ingrediënten als rauwe tonijn, zalm en kalfsbiefstuk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 7 maart 2017 @ 18:59:40 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169356214
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:58 schreef golfer het volgende:
Carpaccio is oorspronkelijk een gerecht van dungesneden rauwe runderlende (contrefilet, maar zonder vet randje, en ontdaan van alle kleine ongerechtigheden), met een dressing van zelfgemaakte mayonaise (verhouding: 2 eierdooiers, 200 gr. neutrale olijfolie of zonnebloemolie, sap van een halve citroen of twee eetlepels witte azijn, zout en peper), worcestersaus, citroensap, melk, zout en witte peper.
Tegenwoordig zijn er vele varianten, met ingrediënten als rauwe tonijn, zalm en kalfsbiefstuk.
Met dank aan wikipedia
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 19:00:33 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_169356236
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:

Met dank aan wikipedia
Klopt.
De afkomst van de naam staat daar ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vittore_Carpaccio
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')