abonnementen ibood.com bol.com
pi_169250247
registreer om deze reclame te verbergen
Ben je het eens of oneens met de stelling ?
Assumption is the mother of all fuckups.
pi_169250284
Oneens.

En wat is jouw stelling TS?
Op vrijdag 17 juni 2016 23:47 schreef d4v1d het volgende:
Hork maakt nooit fouten tijdens het rijden.
Op woensdag 6 juli 2016 21:57 schreef d4v1d het volgende:
Hork rijdt nooit te hard.
pi_169250291
Als iemand gelooft, dan bestaat het
pi_169250377
Ieder mens heeft een bepaald gedeelte in zijn hersens, de religieuse hersenkwab, die word soms geprikkeld en dan krijg je ene reli ervaring, de een heeft dat dan in de kerk, de tweede tijdens sex of muziek, of sport of weet ik veel wat

Het stukje hersens waar we over praten heeft duidelijk wel een doel gehad in de evolutie, anders was het natuurlijk allang verdwenen, :)
pi_169250987
Als geloven niet bestaat, het is onmogelijk om te geloven, zou je dan een mening hebben?
  donderdag 2 maart 2017 @ 21:48:46 #6
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_169251567
Pure onzin, bekijk hoe het verhaal geschreven is over geloof. Ook enorm irritant dat er dankzij geloof ook veel geweld te pas komt.

Onzin wat mij betreft, en het liefst afschaffen en alle tijd en geld in de economie stoppen. _O_
't gaat
  donderdag 2 maart 2017 @ 21:50:12 #7
420575 VAS
pi_169251615
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:15 schreef possetje het volgende:
Ieder mens heeft een bepaald gedeelte in zijn hersens, de religieuse hersenkwab, die word soms geprikkeld en dan krijg je ene reli ervaring, de een heeft dat dan in de kerk, de tweede tijdens sex of muziek, of sport of weet ik veel wat

Het stukje hersens waar we over praten heeft duidelijk wel een doel gehad in de evolutie, anders was het natuurlijk allang verdwenen, :)
Dit is wel interressant om me eigen hierin te verdiepen.
't gaat
  donderdag 2 maart 2017 @ 22:00:30 #8
308438 Ser_Ciappelletto
Stuur me pics van je tieten
pi_169252064
Misschien moet je 'm even onderbouwen. Dat maakt het wat makkelijker om het er mee eens of oneens te zijn.
  donderdag 2 maart 2017 @ 22:02:24 #9
167383 Molurus
the talking snake
pi_169252140
Geloof kan niet bestaan? :?

Inderdaad, die moet je even onderbouwen. Het lijkt mij dat geloof wel degelijk bestaat. Of het onzin is is een andere discussie.
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  donderdag 2 maart 2017 @ 22:49:13 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_169253908
Wat is dit voor een OP :(
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:24:17 #11
420575 VAS
pi_169254991
In geloof zoals bijbel, door de zee heen lopen en al gelijk afgestraft worden als je maar even een gezond een appel wil eten... tjah, genoeg onnozele verhalen die ervoor gebruikt kunnen worden.
't gaat
pi_169256247
Ik heb gemerkt dat mensen die niet meer kunnen communiceren na een CVA minder serieus worden genomen, ondanks hun hoge opleiding. Zelfs de analfabeet die wel kan praten, voelt zich meer dan deze groep mensen. De hoogopgeleide hulpbehoevende mens voelt zich dan gedwongen tot nederigheid, terwijl hij ondertussen er alles voor over zou hebben om weer te zijn wat hij is geweest. Dit verlangen, verandert in hoop en vervolgens verandert deze hoop in geloof. Zonder geloof, verdwijnt je hoop en tenslotte ook je verlangen. En als al deze positieve gedachten verdwenen zijn, is de keuze snel gemaakt: de pil van Drion.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_169257380
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:11 schreef DoubleUU het volgende:
Ben je het eens of oneens met de stelling ?
Ik geloof dat jij de zaken niet helemaal helder ziet.
  Moderator vrijdag 3 maart 2017 @ 06:18:06 #14
66825 crew  Reya
Fier Wallon
pi_169257805
Die stelling mag best wat beter onderbouwd worden.
No one in this world, so far as I know—and I have researched the records for years, and employed agents to help me—has ever lost money by underestimating the intelligence of the great masses of the plain people.
pi_169259770
Ik geloof, dus ik geloof.
pi_169267837
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 06:18 schreef Reya het volgende:
Die stelling mag best wat beter onderbouwd worden.
Ik ben er niet zeker van, daarom vraag ik het Fokkers. Ik krijg het idee dat jullie een stuk intelligenter zijn.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 18:32:05 #17
167383 Molurus
the talking snake
pi_169267876
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 18:29 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik ben er niet zeker van, daarom vraag ik het Fokkers. Ik krijg het idee dat jullie een stuk intelligenter zijn.
Maar hoe kom je dan precies op deze stelling?

Intelligent als we hier zijn, volgens mij begrijpt niemand echt wat je bedoelt. :)
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_169267988
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 18:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Intelligent als we hier zijn, volgens mij begrijpt niemand echt wat je bedoelt. :)
Ik denk dat het leeft onder veel (jonge leergierige) mensen. Ik denk dat veel mensen precies begrijpen wat ik bedoel, maar het antwoord schuwen omdat het politiek incorrect is. Of het simpelweg niet helemaal weten, zoals ik i guess.
Waarom zou je als gelovig persoon het geloof niet kritisch benaderen?

[..]

[/quote]
Oeps ik maakte ergens een handpalm type-O.
pi_169268103
Ieder mens of hij nou gelovig, ongelovig, autistisch is of niet draagt een plek in zich, waarin hij zich kan terugtrekken om een bepaald gevoel van acceptatie, het thuiskomen telkens weer te ervaren.

Een vluchteling bijvoorbeeld die hier een fysieke, veilige thuiskomen zoekt en zich hier niet welkom voelt, weet als geen ander dat hij altijd welkom is in deze warme, troostrijke plek in zich om geborgenheid te vinden.

En zo creŽert ieder mens in zich voor zichzelf een plek van geloof waarin hij/zij zich kan terugtrekken om warmte, liefde , geborgenheid en acceptatie te ervaren; de moederschoot waarin hij zich terugtrekt om zich telkens weer op te laden.
pi_169268150
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 18:45 schreef Begripvol het volgende:
Ieder mens of hij nou gelovig, ongelovig, autistisch is of niet draagt een plek in zich, waarin hij zich kan terugtrekken om een bepaald gevoel van acceptatie, het thuiskomen telkens weer te ervaren.

Een vluchteling bijvoorbeeld die hier een fysieke, veilige thuiskomen zoekt en zich hier niet welkom voelt, weet als geen ander dat hij altijd welkom is in deze warme, troostrijke plek in zich om geborgenheid te vinden.

En zo creŽert ieder mens in zich voor zichzelf een plek van geloof waarin hij/zij zich kan terugtrekken om warmte, liefde , geborgenheid en acceptatie te ervaren; de moederschoot waarin hij zich terugtrekt om zich telkens weer op te laden.
Er is volgens mij wel een wezenlijk verschil, namelijk dat het ene opgelegd wordt door een opperwezen wat naar alle waarschijnlijkheid niet bestaat, en het andere bepaal je totaal zelf.
pi_169269491
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 18:47 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Er is volgens mij wel een wezenlijk verschil, namelijk dat het ene opgelegd wordt door een opperwezen wat naar alle waarschijnlijkheid niet bestaat, en het andere bepaal je totaal zelf.
Niemand zal het bestaan van een opperwezen kunnen bewijzen of ontkrachten, de simpele waarheid is dat als je er heel diep over nadenkt, je het niet weet.

“Godsdienst is geen credo of een ander verstandelijk iets; het is een gevoel, de plotselinge en overstelpende overweldiging van de ziel door zulk een besef van het geheel, dat de zelfzucht in devotie overgaat en de afgezonderdheid in aanhankelijkheid.”

De hoogleraar Wubbo Ockels (een voormalig Christen) kon deze goddelijke gevoelens heel nauwkeurig als volgt omschrijven:

‘Mijn favoriet aan boord was echter Purple Rain van Prince. Dat had niet zo zeer te maken met het ruimtereis-gebeuren, maar meer met de emotionele intensiteit van het nummer en van onze trip. Purple Rain is zo op de rand van de waanzin. Dat gevoel krijg je ook een beetje als je vanuit de ruimte naar de aarde kijkt. Je wilt het dan wel uitschreeuwen van emotie over hetgeen er met je gebeurd is.

Enkele weken geleden heb ik Prince trouwens live gezien in Ahoy (Rotterdam) Hij speelde Purple Rain ook gelukkig. Dat was geweldig! Dan gaat die emotie opnieuw helemaal door mijn ruggenmerg heen. Ik moest weer denken aan het moment dat ik boven de aarde zweefde. Op dat moment voelde ik me heel nietig, maar tegelijkertijd had ik een soort Gods-gevoel. Dat valt niet te verklaren.”

http://www.historien.nl/interview-met-wubbo-ockels-dl-2/
pi_169269552
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:46 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Niemand zal het bestaan van een opperwezen kunnen bewijzen of ontkrachten, de simpele waarheid is dat als je er heel diep over nadenkt, je het niet weet.

“Godsdienst is geen credo of een ander verstandelijk iets; het is een gevoel, de plotselinge en overstelpende overweldiging van de ziel door zulk een besef van het geheel, dat de zelfzucht in devotie overgaat en de afgezonderdheid in aanhankelijkheid.”

De hoogleraar Wubbo Ockels (een voormalig Christen) kon deze goddelijke gevoelens heel nauwkeurig als volgt omschrijven:

‘Mijn favoriet aan boord was echter Purple Rain van Prince. Dat had niet zo zeer te maken met het ruimtereis-gebeuren, maar meer met de emotionele intensiteit van het nummer en van onze trip. Purple Rain is zo op de rand van de waanzin. Dat gevoel krijg je ook een beetje als je vanuit de ruimte naar de aarde kijkt. Je wilt het dan wel uitschreeuwen van emotie over hetgeen er met je gebeurd is.

Enkele weken geleden heb ik Prince trouwens live gezien in Ahoy (Rotterdam) Hij speelde Purple Rain ook gelukkig. Dat was geweldig! Dan gaat die emotie opnieuw helemaal door mijn ruggenmerg heen. Ik moest weer denken aan het moment dat ik boven de aarde zweefde. Op dat moment voelde ik me heel nietig, maar tegelijkertijd had ik een soort Gods-gevoel. Dat valt niet te verklaren.”

http://www.historien.nl/interview-met-wubbo-ockels-dl-2/
Maar dat zijn sentimentele momenten, gevoelige, emotionele momenten. Dat kan je toch niet gelijkstellen met rationaliteit?
Bovendien heeft Dick Swaab aangetoond in wetenschappelijk onderzoek dat "godservaringen" door je hersenen "gemaakt" worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door DoubleUU op 03-03-2017 19:58:29 ]
pi_169269785
De hoogleraar Wubbo Ockels zei verder:

"We hebben natuurlijk nog maar heel kort, sinds ongeveer 1600, het idee dat wij als mens bij machte zijn de wereld te begrijpen. Daar zijn wetenschappers zover in gegaan dat we nu in Het grote ontwerp van Stephen Hawking kunnen lezen hoe het allemaal is ontworpen. En zelfs waarom. Maar dat vind ik arrogant. Daar geloof ik niets van.

Ik denk dat wij de werkelijkheid zien met heel beperkte ogen, met een heel beperkt waarnemingsvermogen, en met een beperkte interpretatie. We hebben instrumenten gebouwd die ons extra waarnemingen geven, zoals telescopen en microscopen. Maar ook die instrumenten hebben we zelf bedacht. Met andere woorden: we hebben een menselijke kijk op alles om ons heen, op het universum. Onze blik is beperkt. Zeker als je kijkt naar het verschil dat ik zelf heb ervaren tussen het op de aarde zijn en het buiten de aarde zijn. Iedereen die wetenschap bedrijft is op de aarde. Maar als je buiten de aarde bent en dan het verschil ziet, dan weet je met welke beperking mensen op aarde wetenschap bedrijven. Die beperkte blik beÔnvloedt hun hele wereldbeeld, dat kan niet anders."
pi_169269818
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:58 schreef Begripvol het volgende:
De hoogleraar Wubbo Ockels zei verder:

"We hebben natuurlijk nog maar heel kort, sinds ongeveer 1600, het idee dat wij als mens bij machte zijn de wereld te begrijpen. Daar zijn wetenschappers zover in gegaan dat we nu in Het grote ontwerp van Stephen Hawking kunnen lezen hoe het allemaal is ontworpen. En zelfs waarom. Maar dat vind ik arrogant. Daar geloof ik niets van.

Ik denk dat wij de werkelijkheid zien met heel beperkte ogen, met een heel beperkt waarnemingsvermogen, en met een beperkte interpretatie. We hebben instrumenten gebouwd die ons extra waarnemingen geven, zoals telescopen en microscopen. Maar ook die instrumenten hebben we zelf bedacht. Met andere woorden: we hebben een menselijke kijk op alles om ons heen, op het universum. Onze blik is beperkt. Zeker als je kijkt naar het verschil dat ik zelf heb ervaren tussen het op de aarde zijn en het buiten de aarde zijn. Iedereen die wetenschap bedrijft is op de aarde. Maar als je buiten de aarde bent en dan het verschil ziet, dan weet je met welke beperking mensen op aarde wetenschap bedrijven. Die beperkte blik beÔnvloedt hun hele wereldbeeld, dat kan niet anders."
Dan ben je hoogstwaarschijnlijk gelovig.
pi_169270000
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:49 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Maar dat zijn sentimentele momenten, gevoelige, emotionele momenten. Dat kan je toch niet gelijkstellen met rationaliteit?
Bovendien heeft Dick Swaab aangetoond in wetenschappelijk onderzoek dat "godservaringen" door je hersenen "gemaakt" worden.
De conclusie van swaab is alleen erg gekleurd door zijn persoonlijke mening.
Dat godservaring een lichamelijke factor heeft kan meerdere dingen betekenen. Sterker nog, zonder lichamelijke factor zou er minder grond zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')