abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_169213582
Deel 11 alweer,

De laatste post uit deel 10:
K&W / Zonnepanelen. Deel X. BTW, opbrengsten en tussenstanden

quote:
Ja scheelt een paar mm per paneel maar niet veel. 1 leverancier is er al op terug gekomen toen ik aangaf dat er makkelijk 2 rijen geplaatst kunnen worden.

Heb het idee dat de meeste er ook geen verstand van hebben en enkel willen verkopen. Ze bellen allemaal savonds en 2 bedrijven hebben me daadwerkelijk om bouwtekeningeb gevraagd, de rest had genoeg aan een foto.

Denk dat je op deze manier al een scheiding kan maken tussen de echte bedrijven en de louche bedrijfjes waarvan je de service na je order maar moet afwachten.
  woensdag 1 maart 2017 @ 07:56:01 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169213712
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 23:45 schreef 111210 het volgende:

[..]

Ja scheelt een paar mm per paneel maar niet veel. 1 leverancier is er al op terug gekomen toen ik aangaf dat er makkelijk 2 rijen geplaatst kunnen worden.

Heb het idee dat de meeste er ook geen verstand van hebben en enkel willen verkopen. Ze bellen allemaal savonds en 2 bedrijven hebben me daadwerkelijk om bouwtekeningeb gevraagd, de rest had genoeg aan een foto.

Denk dat je op deze manier al een scheiding kan maken tussen de echte bedrijven en de louche bedrijfjes waarvan je de service na je order maar moet afwachten.
Die ervaring heb ik juist niet, een aantal bedrijven die mij hadden benaderd (n.a.v. een aanvraag die ik op een website had gedaan) waren juist grote. Zonneplan, SolarNRG en nog zo één. Uiteindelijk ben ik met een kleine aannemer in zee gegaan omdat de prijs beter was, de levertijd incl montage kort was en het gevoel klopte. Niet lullen maar poetsen, en uiteindelijk zeer tevreden. En gewoon met een garantiecertificaat uiteraard.
pi_169213724
Hier zat er ook wel variatie in. Sommigen gebruikten alleen een foto van google maps. Dan tekenden ze daar de panelen in. Soms over 2 pijpjes op ons dak, soms overlap bij de buren. En bij eentje stonden er 3 rijen boven elkaar in het plaatje waar er nu al krap 2 in de hoogte en eentje verticaal boven ligt. Heb er nu 13 liggen, maar ging van 9 tot 18. Die 9 waren van het bedrijf dat we nu hebben. Hij wilde ze heel mooi leggen en dan is 9 genoeg. Maar met wat puzzelen en 2 strings gebruiken (vanwege die pijpjes) konden 13 ook. Wij hebben het uitzicht er toch niet op :P
pi_169215344
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 07:58 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zat er ook wel variatie in. Sommigen gebruikten alleen een foto van google maps. Dan tekenden ze daar de panelen in. Soms over 2 pijpjes op ons dak, soms overlap bij de buren. En bij eentje stonden er 3 rijen boven elkaar in het plaatje waar er nu al krap 2 in de hoogte en eentje verticaal boven ligt. Heb er nu 13 liggen, maar ging van 9 tot 18. Die 9 waren van het bedrijf dat we nu hebben. Hij wilde ze heel mooi leggen en dan is 9 genoeg. Maar met wat puzzelen en 2 strings gebruiken (vanwege die pijpjes) konden 13 ook. Wij hebben het uitzicht er toch niet op :P
Het ligt ook compleet aan de situatie.

Om een voorbeeld te noemen:


Dit is een standaard rijtjes woning.
Die daken zijn altijd ruim 5 meter hoog en 5-6 meter breed (deze is in dit geval iets meer dan 6 meter).

Daar hoef ik nooit naartoe om te kijken. Zijn zo standaard dat ik binnen 2 minuten een offerte heb.
Passen makkelijk 18 panelen op (de iets smallere woningen dus 15).

Als er rare hoeken in het dak zitten, dakramen, dakkapellen dan wordt het pas spannend om te kijken wat er echt past. En zelfs dan kan ik in de meeste gevallen een realistische schatting doen wat er op past. Maar we komen het wel tegen dat wanneer wij het ter plekke bekijken en denken dat er toch 11 of 12 op kunnen. De monteurs er maar 10 op krijgen. Het moet allemaal net mooi uitkomen. En wij gaan altijd van de optimistische gegevens uit. Immers is dat wat de klant ook wil, zoveel mogelijk opwek (tot max hun verbruik).
Als wij er maar 10 op krijgen, krijgt een ander dat ook. Dus als wij uit gaan van 11 met de offerte. Vragen ze bij de rest ook offertes van 11. Dan vergelijk je, kies je de beste. Wat er dan daadwerkelijk op het dak komt is voor vergelijking niet belangrijk.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169236790
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2017 10:26 schreef bambino het volgende:

[..]

Het ligt ook compleet aan de situatie.

...

Dit is ons dak, bijna vol op het zuiden, maar niet netjes rechthoekig. Met 2 lengtes, 2 pijpjes en achter die tak rechts zit nog een dakraam.. Die 6 bovenin zitten nu op 1 string, en de 7 onderin ook. Bij die onderste rijen hebben we iets later zon, door de huizen die rechts van ons staan, die tak is van een kastanje, maar de huizen rechts zijn hoger, dus als de zon daar voorbij is, geeft die boom ook geen schaduw meer op het dak.
En tegen de tijd dat die kastanje wel groter is, dan zitten de takken bij de buren van die boom bij hun in het huis (idioot, kastanje op 2m van je huis planten, maar geeft ons lekker schaduw in de tuin). En ik hoorde iets over verhuisplannen, dus tzt hun woningbouw even peilen voor het weghalen :P
pi_169237545
Ik vind het wel mega lelijk zoals ze liggen als ik eerlijk ben :+

En ja, ik snap ook wel dat t niet anders kon met dit aantal panelen.
pi_169237651
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 10:35 schreef Makrolon het volgende:
Ik vind het wel mega lelijk zoals ze liggen als ik eerlijk ben :+

En ja, ik snap ook wel dat t niet anders kon met dit aantal panelen.
Nu hebben we 3640 op het dak liggen. En ongeveer ook dat verbruik. Nu zal het rendement iets van 90% zijn, dus we wilden dit graag er wel op. Ze hadden ook nog een 14e paneel mee, die kon in theorie ook nog bovenaan. Die 2 die er nu liggen iets naar rechts en die 3e ernaast. Dan was het echt lelijk geweest :+
pi_169239610
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 10:42 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Nu hebben we 3640 op het dak liggen. En ongeveer ook dat verbruik. Nu zal het rendement iets van 90% zijn, dus we wilden dit graag er wel op. Ze hadden ook nog een 14e paneel mee, die kon in theorie ook nog bovenaan. Die 2 die er nu liggen iets naar rechts en die 3e ernaast. Dan was het echt lelijk geweest :+
Waarom niet die 2 pijpjes verplaatsen naar andere kant van het dak? Dan had je 2 panelen extra gehad.

Eventueel (als je niet meer nodig hebt) had je de 2 onderste panelen naast het dakraam kunnen weglaten.
Maar dan had je wel een mooi vlak gehad
3 landscape boven in
2x5 portrait er onder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169239797
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:39 schreef bambino het volgende:

[..]

Waarom niet die 2 pijpjes verplaatsen naar andere kant van het dak? Dan had je 2 panelen extra gehad.

Eventueel (als je niet meer nodig hebt) had je de 2 onderste panelen naast het dakraam kunnen weglaten.
Maar dan had je wel een mooi vlak gehad
3 landscape boven in
2x5 portrait er onder.
Haha jij denkt dat je zomaar de pijpjes even van de ene kant naar andere kant van het dak verplaatst? Wat denk je wat de gevolgen zijn van het buizenwerk wat daar onder loopt, dat doe je niet zomaar even door het huis naar de andere kant _O-
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 2 maart 2017 @ 13:30:45 #10
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_169240534
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:52 schreef Patroon het volgende:
Haha jij denkt dat je zomaar de pijpjes even van de ene kant naar andere kant van het dak verplaatst? Wat denk je wat de gevolgen zijn van het buizenwerk wat daar onder loopt, dat doe je niet zomaar even door het huis naar de andere kant
Bambino dacht dat het versiering was.
Tot nooit .......
pi_169241516
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:52 schreef Patroon het volgende:

[..]

Haha jij denkt dat je zomaar de pijpjes even van de ene kant naar andere kant van het dak verplaatst? Wat denk je wat de gevolgen zijn van het buizenwerk wat daar onder loopt, dat doe je niet zomaar even door het huis naar de andere kant _O-
Dat is best te doen hoor.
Het ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn. Maar een afvoer voor je CV, hemelwaterafvoer, badkamerafzuiging, etc. kun je best eenvoudig omleggen.
pi_169241750
quote:
3s.gif Op donderdag 2 maart 2017 14:18 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Dat is best te doen hoor.
Het ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn. Maar een afvoer voor je CV, hemelwaterafvoer, badkamerafzuiging, etc. kun je best eenvoudig omleggen.
Dat kan ook wel, maar dat hangt wel volledig af van hoe je huis is ingericht. Als de zolder volledig is verbouwd als slaapkamer, ga je niet de hele boel ombouwen om de pijpen anders te leggen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169244127
Dat had ook gekund, was wel een rommel geworden binnen. Cv en centrale afzuiging zit nl recht onder de pijpjes, dus dan moesten we de hele zolder oversteken. Het had in ons geval geen prio. Ik heb ze liever zo op het dak en ik ze niet zelf zie, dan binnen tegen lelijke buizen aan te moeten kijken in de studeerkamer :P

En met 90% van het verwachte gebruik en iets zuiniger aan doen is het bijna gedekt(het verwarmde aquarium van zoon helpt niet, maar de laatste 4 vissen, simulans tetra van 2 cm, leven stug door). En de vaste lasten hebben we toch wel..
pi_169245700
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 12:52 schreef Patroon het volgende:

[..]

Haha jij denkt dat je zomaar de pijpjes even van de ene kant naar andere kant van het dak verplaatst? Wat denk je wat de gevolgen zijn van het buizenwerk wat daar onder loopt, dat doe je niet zomaar even door het huis naar de andere kant _O-
:')
Dit blijkt maar weer eens hoeveel je van dit soort zaken af weet.
Hoe vaak heb jij die pijpjes verplaatst in een woning?

Wij doen dit regelmatig. Immers hebben (bijna) alle woningen pijpjes op het dak. De een meer dan de ander.
Heb je enig idee hoe fucking simpel het is om een CV buis te verplaatsen naar een andere plek?
Uiteraard hangt dit compleet af van de binnen afwerking. Maar tenzij de buis helemaal in een koof is verwerkt of alle wanden helemaal mooi zijn gemaakt is het über simpel.
Dakdoorvoer is zo gemaakt, de pan die je daar weghaalt komt op de plek waar nu geen pan zit.

Maar goed, we kunnen hier heel lang over door lullen maar dat heeft 0 zin.

Wij kijken verder dan alleen het dak zoals het er ligt. Wij geven mogelijkheden aan (en daarbij behorende kosten).

Het maakt ons geen reet uit of we 13 of 14 panelen verkopen. Er wordt even veel op verdiend. Alleen is bij de meeste klanten het zo dat ze niet genoeg op kunnen wekken met het dak dat er nu ligt. Dus kijken we naar de slimste manieren om er zoveel mogelijk op te kunnen plaatsen.
We verplaatsen zelfs complete dakramen 1 op 1 naar de andere kant (gebeurd amper, maar het is wel eens voorgekomen).
Het stuk dakbeschot wat je aan de ene kant eruit haalt, vul je op de oude plek terug. Net als de isolatie (indien mogelijk) en de dakpannen.
Maar dit kan dus alleen (makkelijk) als de afwerking binnen niet klaar is, en je dus tegen kaal hout aan kijkt bijvoorbeeld. Of gare gipsplaten die er al tig jaar hangen en waar niks mee gedaan is behalve vastschroeven.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 13:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bambino dacht dat het versiering was.
Speekselklier dacht een leuke opmerking te maken omdat iemand anders iets zegt wat niet klopt terwijl hij denkt dat het wel klopt :')
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169245760
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 16:22 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat had ook gekund, was wel een rommel geworden binnen. Cv en centrale afzuiging zit nl recht onder de pijpjes, dus dan moesten we de hele zolder oversteken. Het had in ons geval geen prio. Ik heb ze liever zo op het dak en ik ze niet zelf zie, dan binnen tegen lelijke buizen aan te moeten kijken in de studeerkamer :P

En met 90% van het verwachte gebruik en iets zuiniger aan doen is het bijna gedekt(het verwarmde aquarium van zoon helpt niet, maar de laatste 4 vissen, simulans tetra van 2 cm, leven stug door). En de vaste lasten hebben we toch wel..
Je hoeft ook niet de hele zolder over te steken.
Je had ze ook boven in de nok kunnen plaatsen (CV dan). Central afzuiging hoeft niet zo'n lange pijp te hebben. Die kan ook makkelijk met een ontluchting/beluchting dakpan waardoor er zonnepanelen overheen kunnen.

Dan verplaats je de CV naar helemaal rechts boven als het kan. Of als het moet door de zij gevel aan de rechterkant. En je dak kan je vol leggen.

Of het het waard is, is aan je zelf. Het is niet voor een paar tientjes klaar.
Maar makkelijk is het wel, en zoiets doen we makkelijk op dezelfde dag zonder al te veel arbeid extra te hebben.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169245921
Mijn cijfers
02-03 2,79
01-03 6,34
28-02 3,91
27-02 3,71
26-02 1,75
25-02 3,92
24-02 10,65

3,24Wp 12x275Wp met optimizers solaredge 15cm steunen voor extra koeling
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169246595
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 17:56 schreef bambino het volgende:

[..]

:')
Dit blijkt maar weer eens hoeveel je van dit soort zaken af weet.
Hoe vaak heb jij die pijpjes verplaatst in een woning?

Wij doen dit regelmatig. Immers hebben (bijna) alle woningen pijpjes op het dak. De een meer dan de ander.
Heb je enig idee hoe fucking simpel het is om een CV buis te verplaatsen naar een andere plek?
Uiteraard hangt dit compleet af van de binnen afwerking. Maar tenzij de buis helemaal in een koof is verwerkt of alle wanden helemaal mooi zijn gemaakt is het über simpel.
Dakdoorvoer is zo gemaakt, de pan die je daar weghaalt komt op de plek waar nu geen pan zit.

Maar goed, we kunnen hier heel lang over door lullen maar dat heeft 0 zin.

Wij kijken verder dan alleen het dak zoals het er ligt. Wij geven mogelijkheden aan (en daarbij behorende kosten).

Het maakt ons geen reet uit of we 13 of 14 panelen verkopen. Er wordt even veel op verdiend. Alleen is bij de meeste klanten het zo dat ze niet genoeg op kunnen wekken met het dak dat er nu ligt. Dus kijken we naar de slimste manieren om er zoveel mogelijk op te kunnen plaatsen.
We verplaatsen zelfs complete dakramen 1 op 1 naar de andere kant (gebeurd amper, maar het is wel eens voorgekomen).
Het stuk dakbeschot wat je aan de ene kant eruit haalt, vul je op de oude plek terug. Net als de isolatie (indien mogelijk) en de dakpannen.
Maar dit kan dus alleen (makkelijk) als de afwerking binnen niet klaar is, en je dus tegen kaal hout aan kijkt bijvoorbeeld. Of gare gipsplaten die er al tig jaar hangen en waar niks mee gedaan is behalve vastschroeven.

[..]

Speekselklier dacht een leuke opmerking te maken omdat iemand anders iets zegt wat niet klopt terwijl hij denkt dat het wel klopt :')
Je kan iig wel goed lullen :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169247112
Dakraam verplaatsen naar de andere kant hebben wij ook gedaan.

Het oude dakraam was lek en moest er sowieso uit. We wilden liever geen dakraam meer aan de zonkant ivm warmte maar ook alvast rekening houdend met zonnepanelen in de toekomst. Het nieuwe dakraam is dus aan de schaduwkant geplaatst.
pi_169248254
Dat dakraam is van de badkamer, dus die willen we toch wel laten zitten. Dakraam van de zolder zit al aan de andere kant.
En de cv zit naast het trapgat. Dat is niet even makkelijk verplaatsen over dat gat heen.

Mijn man moest heerlijk grinniken toen ik het buis-verplaats-idee opperde. Hij heeft ook geen probleem met de huidige looks :D
pi_169248356
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 18:58 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je kan iig wel goed lullen :')
Al doende leer men
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169248373
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2017 20:09 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat dakraam is van de badkamer, dus die willen we toch wel laten zitten. Dakraam van de zolder zit al aan de andere kant.
En de cv zit naast het trapgat. Dat is niet even makkelijk verplaatsen over dat gat heen.

Mijn man moest heerlijk grinniken toen ik het buis-verplaats-idee opperde. Hij heeft ook geen probleem met de huidige looks :D
Het kan ook niet overal zo maar :P
Maar het was een optie.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 16:10:53 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169414113
By far de beste dag van het jaar tot nu toe.
pi_169415554
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 16:10 schreef leolinedance het volgende:
By far de beste dag van het jaar tot nu toe.
Hier niet. Rond uur u toch iets teveel sluimerbewolking. Had in februari al een dag van 16kwh. 4.70kwh/kwp
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169416440
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 16:10 schreef leolinedance het volgende:
By far de beste dag van het jaar tot nu toe.
13kw vandaag bij 3000wp
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169416740
10,6 kWh bij 2700wp. Tot nu toe inderdaad de beste dag van het jaar. Helaas na 12 uur de nodige sluierbewolking, maar mijn panelen liggen op Zuidoost dus de 'schade' valt mee.
  vrijdag 10 maart 2017 @ 19:31:27 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169417931
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 17:35 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier niet. Rond uur u toch iets teveel sluimerbewolking. Had in februari al een dag van 16kwh. 4.70kwh/kwp
Vandaag 5,3 kwh/kwp
pi_169418174
Hier ook wel een goede dag ondanks wat bewolking in de middag. Bijna hoogste van het jaar. 16,23: 4,7kwh/kwp..
pi_169427411
Hier gisteren ook een goede opbrengst: 14,76 kw met 2940 wp. Panelen pal op het zuiden in ZO-Brabant.
pi_169428774
Gisteren 23,3kWh, beste dit jaar.
Januari was mijn hoogste 20.23kWh.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169429186
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 10:35 schreef bambino het volgende:
Gisteren 23,3kWh, beste dit jaar.
Januari was mijn hoogste 20.23kWh.
Hoeveel wp heb je liggen?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169429554
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 11:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hoeveel wp heb je liggen?
6360 maar 6x 265wp liggen op een schuurtje achter het huis, dus die krijgen maar deels zon op een dag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 12 maart 2017 @ 14:49:13 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_169460448
Dear user, We detected the following alert for your site: :D

quote:
PV Site Name: XXXXXXXX
Inverter S/N: PDL4000N12C18028
Err Code: 0x00800000
Err Message: Vac differs for M-S
Alerting Time: 2017-03-12 11:58:49 GMT +1- 2017-03-12 11:58:49 GMT +1
The detailed data from the inverter is as follows:
DC Input Voltage 1: 252.2
DC Input Voltage 2: 250.9
DC Input Voltage 3: 0.0
DC Input Current 1: 0.0
DC Input Current 2: 0.0
DC Input Current 3: 0.0
AC Output Voltage 1: 232.6
AC Output Voltage 2: 0.0
AC Output Voltage 3: 0.0
AC Output Current 1: 0.0
AC Output Current 2: 0.0
AC Output Current 3: 0.0
AC Output Power 1: 0
AC Output Power 2: 0
AC Output Power 3: 0
AC Output Frequency: 50.04
Today Energy: 1.43
Total Energy: 9780.5
Temperature: 10.0℃ / 50.0F
Time: 2017-03-12 11:58:49 GMT +1

If the alerting continues, please ask your installer for help.

Wat is er aan de hand :?
Werkt prima hier alles alleen hun site is de laatste tijd vaak down -O-
  zondag 12 maart 2017 @ 14:51:47 #33
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_169460507
ProRail wil eigen elektriciteit opwekken met grootste zonnedak van het land

In 2030 wil ProRail zijn eigen elektriciteit opwekken. Het spoorbedrijf gaat overal zonnepanelen plaatsen.
Volgens president-directeur Pier Eringa is het spoor al een "hele duurzame sector" en neemt zijn bedrijf de volgende stap naar de toekomst.

Alle geschikte stationsdaken, fietsenstallingen en perronoverkappingen krijgen zonnepanelen. De geluidsschermen langs het spoor ook, waardoor ze spoorgeluid weren maar ook energie opwekken.

_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_

NWS / ProRail wil eigen elektriciteit opwekken

Goed nieuws, alleen een heleboel nodig :D
  zondag 12 maart 2017 @ 15:42:04 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169461676
quote:
6s.gif Op zondag 12 maart 2017 14:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dear user, We detected the following alert for your site: :D

[..]

The detailed data from the inverter is as follows:
DC Input Voltage 1: 252.2
DC Input Voltage 2: 250.9
DC Input Voltage 3: 0.0
DC Input Current 1: 0.0
DC Input Current 2: 0.0
DC Input Current 3: 0.0
AC Output Voltage 1: 232.6
AC Output Voltage 2: 0.0
AC Output Voltage 3: 0.0
AC Output Current 1: 0.0
AC Output Current 2: 0.0
AC Output Current 3: 0.0
AC Output Power 1: 0
AC Output Power 2: 0
AC Output Power 3: 0
AC Output Frequency: 50.04
Today Energy: 1.43
Total Energy: 9780.5
Temperature: 10.0℃ / 50.0F
Time: 2017-03-12 11:58:49 GMT +1

If the alerting continues, please ask your installer for help.

Wat is er aan de hand :?
Werkt prima hier alles alleen hun site is de laatste tijd vaak down -O-
Zo te zien heeft string 2 geen output?

Omnik?
De app en de site zijn de laatste tijd idd dramatisch, vandaag (net als gisteren) wel opgewekt, en bij de totalen is het ook wel te zien, en in het grafiekje zelfs, maar dan staat er een opbrengst van 0,00 onder.

Edit: nee, zal geen Omnik zijn dat is bij mij een ander overzicht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_169466251
Vandaag mijn alle time record gehaald. 3,50 kWh/kWp. Mooie cijfers :)
pi_169467239
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 19:43 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook wel een goede dag ondanks wat bewolking in de middag. Bijna hoogste van het jaar. 16,23: 4,7kwh/kwp..
Het kan beter, vandaag 17,33: 5,01 kWh/kWh/dag :P
pi_169469367
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 19:12 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het kan beter, vandaag 17,33: 5,01 kWh/kWh/dag :P
Het kan beter, vandaag 17.90: 5.26 kwh/kwp :P
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169470209
15,88 vandaag 3000Wp
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 maart 2017 @ 21:54:23 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_169472437
De maandopbrengst van januari vandaag voorbij gegaan, dat gaat de goede kant op!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 12 maart 2017 @ 22:28:11 #40
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169473481
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 20:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Het kan beter, vandaag 17.90: 5.26 kwh/kwp :P
Kan beter, vandaag 27,33: 5.38 kwh/kwp :P
pi_169478174
Ik snap nog steeds die obsessie met kWh/kWp op 1 dag niet :')
Dat getal is echt zó nutteloos.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 13 maart 2017 @ 13:11:03 #42
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_169481129
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 10:01 schreef bambino het volgende:
Ik snap nog steeds die obsessie met kWh/kWp op 1 dag niet :')
Dat getal is echt zó nutteloos.
De topsnelheid van een auto is ook een nutteloos getal. En toch praat men erover.
pi_169483208
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 10:01 schreef bambino het volgende:
Ik snap nog steeds die obsessie met kWh/kWp op 1 dag niet :')
Dat getal is echt zó nutteloos.
Maar het vergelijkt beter dan de dag kwh opbrengst. Ik weet dat patroon bijna hetzelfde heeft liggen, maar als je iets wil vergelijken op een mooie zonnige dag, is dat kwh/kwp/dag toch het makkelijkst.
pi_169484373
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 14:34 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Maar het vergelijkt beter dan de dag kwh opbrengst. Ik weet dat patroon bijna hetzelfde heeft liggen, maar als je iets wil vergelijken op een mooie zonnige dag, is dat kwh/kwp/dag toch het makkelijkst.
Yep en ligginga, regio en hellingshoek. Eigenlijk heeft het geen enkele nut om te vergelijken want je hebt er na plaatsing nog 0 invloed op. ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169484445
zonnepaneel-leek meldt zich :@

Wij kregen paar weken terug een brief in de bus van de gemeente dat er een collectieve zonnepaneelactie met subsidie o.i.d. mogelijk was en dat we ons konden inschrijven. Nu ben ik wel voorstander van panelen dus heb mij ingeschreven, maar wat zijn de valkuilen bij dit soort acties? Als het goed is krijg ik gewoon een paar offertes in de bus zodra de inschrijfperiode voorbij is. Moet ik ergens nog op letten?

Situatie:
man, vrouw, kind (op komst)
beide werken (zo goed als) fulltime
nieuwbouwhuis, vorig jaar opgeleverd
dak volledig op het zuiden met 2 pijpjes naast elkaar, volgens de dakplanner kunnen er 15 panelen op (geen idee of dat ook nodig is :@ )

Ik moet mij er nog wat meer in verdiepen, maar tips en adviezen zijn welkom :)
pi_169484556
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 13:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

De topsnelheid van een auto is ook een nutteloos getal. En toch praat men erover.
Dit is dus precies waarom ik het niet begrijp.
De topsnelheid van een auto is iets wat de auto altijd kan.
Om dus elke dag te posten wat de panelen die dag gedaan hebben is nutteloos.

Dat is hetzelfde als je nu zegt "ik heb vandaag 240 gehaald in mijn Volvo"
En morgen zegt "het regende, ik ging niet harder als 180".

Dat zegt dus niks over wat het spul kan.

quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 14:34 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Maar het vergelijkt beter dan de dag kwh opbrengst. Ik weet dat patroon bijna hetzelfde heeft liggen, maar als je iets wil vergelijken op een mooie zonnige dag, is dat kwh/kwp/dag toch het makkelijkst.
Nee juist niet. Zijn dak kan identiek zijn, met identieke panelen en een identieke helling/oriëntatie. Maar dan nog zit er verschil in omdat bij jou net dat ene wolkje wel kwam en bij Patroon niet of vice versa.
Zelfs bij buren, met identieke systemen is er verschil (alhoewel dat verschil minimaal is over het algemeen).

Er is maar 1 manier om te vergelijken, en dat is op jaarbasis.
Jij wekt 3000kWh op met 3200wp = 93.75% rendement.
Patroon wekt 3100kWh op met 3250wp = 95.38% rendement.

That's it.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169484600
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 15:28 schreef Thrilled het volgende:
zonnepaneel-leek meldt zich :@

Wij kregen paar weken terug een brief in de bus van de gemeente dat er een collectieve zonnepaneelactie met subsidie o.i.d. mogelijk was en dat we ons konden inschrijven. Nu ben ik wel voorstander van panelen dus heb mij ingeschreven, maar wat zijn de valkuilen bij dit soort acties? Als het goed is krijg ik gewoon een paar offertes in de bus zodra de inschrijfperiode voorbij is. Moet ik ergens nog op letten?

Situatie:
man, vrouw, kind (op komst)
beide werken (zo goed als) fulltime
nieuwbouwhuis, vorig jaar opgeleverd
dak volledig op het zuiden met 2 pijpjes naast elkaar, volgens de dakplanner kunnen er 15 panelen op (geen idee of dat ook nodig is :@ )

Ik moet mij er nog wat meer in verdiepen, maar tips en adviezen zijn welkom :)
Ga voorlopig van die 15 uit, dan kun je toekomstige offertes makkelijk vergelijken.

Bij een offerte niet direct kijken naar merken. Kijk wat de aanbieder zegt dat je opwekt.
Vergelijk het aantal wp van de panelen met de daarbij behoren geschatte opbrengst.
Daar kun je een % uit halen
3000kWh uit 4000wp is dus rendement van 75%, bijvoorbeeld.

Die subsidie deal van de gemeente weet natuurlijk niemand hier wat de voorwaarden zijn, die kun je zelf opvragen en goed lezen wat daar staat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169484633
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 15:33 schreef bambino het volgende:

[..]

Dit is dus precies waarom ik het niet begrijp.
De topsnelheid van een auto is iets wat de auto altijd kan.
Om dus elke dag te posten wat de panelen die dag gedaan hebben is nutteloos.

Dat is hetzelfde als je nu zegt "ik heb vandaag 240 gehaald in mijn Volvo"
En morgen zegt "het regende, ik ging niet harder als 180".

Dat zegt dus niks over wat het spul kan.

[..]

Nee juist niet. Zijn dak kan identiek zijn, met identieke panelen en een identieke helling/oriëntatie. Maar dan nog zit er verschil in omdat bij jou net dat ene wolkje wel kwam en bij Patroon niet of vice versa.
Zelfs bij buren, met identieke systemen is er verschil (alhoewel dat verschil minimaal is over het algemeen).

Er is maar 1 manier om te vergelijken, en dat is op jaarbasis.
Jij wekt 3000kWh op met 3200wp = 93.75% rendement.
Patroon wekt 3100kWh op met 3250wp = 95.38% rendement.

That's it.
Zelfs op jaarbasis kan het verschillen ;). Soms duurt een downstreak langer ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169484693
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2017 15:37 schreef Patroon het volgende:

[..]

Zelfs op jaarbasis kan het verschillen ;) het weer kent geen oud en nieuw ;)
Natuurlijk zit er verschil in. Elk jaar is anders.
Maar je aanbieder heeft een geschatte opbrengst doorgegeven (althans 99% doet dat).
Als die zeggen je haalt 85%, en je haalt in 2016 86% en in 2017 82% dan is dat dus prima en hebben zij hun werk prima gedaan.

5% afwijking is doodnormaal omdat er gewoon veel verschil zit in zonuren.
Maar over 20 jaar gezien moeten die panelen dat gewoon gaan halen.

En onderling vergelijken is in mijn optiek nutteloos, en al helemaal per dag. Het enige wat belangrijk is, halen jouw zonnepanelen datgene wat de aanbieder heeft geschat (of een enkeling zelfs garandeert). Als dat zo is, klopt alles en heb je waar voor je geld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_169485958
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 15:33 schreef bambino het volgende:

Nee juist niet. Zijn dak kan identiek zijn, met identieke panelen en een identieke helling/oriëntatie. Maar dan nog zit er verschil in omdat bij jou net dat ene wolkje wel kwam en bij Patroon niet of vice versa.
Zelfs bij buren, met identieke systemen is er verschil (alhoewel dat verschil minimaal is over het algemeen).

Er is maar 1 manier om te vergelijken, en dat is op jaarbasis.
Jij wekt 3000kWh op met 3200wp = 93.75% rendement.
Patroon wekt 3100kWh op met 3250wp = 95.38% rendement.

That's it.
Oké, dan vergelijk ik niet de systemen, maar dan was hier minder zonnig dan daar. Of zijn mijn panelen viezer, of er vloog een extra vlucht vogels langs..
Ik heb de panelen nog geen jaar op het dak liggen, dus daar kan ik nog niet op vergelijken.

Ik snap dat het rendement berekenen niet per dag geen zin heeft, maar per dag kijken vind ik gewoon leuk. Met zoals die topsnelheid. Dat zegt ook niks over het aantal km's dat de auto meegaat of de kosten of het zitcomfort van een auto, maar het is wel leuk om te weten...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')