abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:19:42 #26
167383 Molurus
the talking snake
pi_169254843
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je impliceert dat 'mee kunnen doen' een (bijbehorend) doel moet zijn van de opvang van vluchtelingen. Ik ken de exacte kosten niet, maar het lijkt mij sterk dat een vluchteling zijn integratie binnen een paar jaar terugbetaald (door het mee te doen) en de kosten die ondertussen tot het eind van het conflict gemaakt worden teneinde de integratie kunnen niet geļnvesteerd worden in hulp aan vluchtelingen die het zelfde conflict willen/proberen te ontvluchten. Waarom zou het overigens lastiger zijn na vijf jaar om ze terug te sturen? Dat is alleen lastig te verkopen/doen als je ze eerst tracht te integreren, maar nogmaals, dat is het streven toch niet?
Er valt geen zinnig woord te zeggen over of en wanneer vluchtelingen zouden kunnen terugkeren naar het land van herkomst. Als dat in de jaren begint te lopen dan kun je maar beter zorgen dat ze integreren, kunnen werken, onderwijs kunnen volgen, etc.

En als je daar pas na jaren mee begint heb je gewoon jaren verloren.
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:25:11 #27
382180 LelijKnap
Verlichtingsfundamentalist
pi_169255035
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er valt geen zinnig woord te zeggen over of en wanneer vluchtelingen zouden kunnen terugkeren naar het land van herkomst. Als dat in de jaren begint te lopen dan kun je maar beter zorgen dat ze integreren, kunnen werken, onderwijs kunnen volgen, etc.

En als je daar pas na jaren mee begint heb je gewoon jaren verloren.
Als je erkent dat er een limiet is aan hoeveel mensen geholpen kunnen worden, dan moet er een keuze gemaakt worden: 'Jaren zinnig besteden van zij die al veilig zijn' versus 'zij die nog in gevaar zijn laten zitten'. Dus nogmaals; waar gaat het hier om?
Daarnaast lijkt onderwijs mij, in welke hoedanigheid dan ook, desnoods in de opvangplekken, wel een cruciaal dingetje, ja.
Leven is het verliezen van illusies. - LK
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:28:31 #28
167383 Molurus
the talking snake
pi_169255247
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:25 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Als je erkent dat er een limiet is aan hoeveel mensen geholpen kunnen worden, dan moet er een keuze gemaakt worden
Die keuze maken we wel tegen de tijd dat we in de buurt komen van die limiet.

Nee, we kunnen inderdaad niet miljoenen vluchtelingen opvangen in Nederland. Maar dat is ook niet aan de orde.
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_169255500
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Je impliceert dat 'mee kunnen doen' een (bijbehorend) doel moet zijn van de opvang van vluchtelingen. Ik ken de exacte kosten niet, maar het lijkt mij sterk dat een vluchteling zijn integratie binnen een paar jaar terugbetaald (door het mee te doen) en de kosten die ondertussen tot het eind van het conflict gemaakt worden teneinde de integratie kunnen niet geļnvesteerd worden in hulp aan vluchtelingen die het zelfde conflict willen/proberen te ontvluchten. Waarom zou het overigens lastiger zijn om ze na vijf terug te sturen? Dat is alleen lastig te verkopen/doen als je ze eerst tracht te integreren, maar nogmaals, dat is het streven toch niet?
Het grootste deel van de integratie wordt gedaan door vrijwilligers van non-profit organisaties. De overheid geeft wel wat subsidie maar het overgrote deel komt van particulieren en bedrijven dus qua kosten valt het mee.

Vluchtelingen betalen zelf verder voor cursussen die heniet voorbereiden op het inburgeringsexamen en Nederlandse les (als dit niet door vrijwilligers gedaan wordt) hiervoor krijgen ze een lening bij Duo die ze moeten terugbetalen.

Wat stel je dan voor, dat we dit geld uitgeven aan opvang en meer vluchtelingen naar Nederland laten komen, of in de omringende landen kampen bouwen? Ook daar wordt in geļnvesteerd.

Kort: omdat dat in de wet staat. Langer: een vluchteling heeft de eerste 5 jaar vrij weinig rechten en veel plichten. Na 5 jaar verandert dat deels. Ik weet de details niet uit mijn hoofd, en het is ookan afhankelijk van de grond waarop iemand een verblijfsvergunning heeft gekregen. Na 10 jaar mag iemand volgens mij zelfs Nederlander worden.

Ik ben het persoonlijk wel met deze aanpak eens. Ik vind het humaan om deze mensen te helpen hier iets op te bouwenemen, of in ieder geval hier mee te kunnen doen zodat ze niet x jaar stilstaan in hun leven. Plus dat deze mensen ook iets terug kunnen geven. Maar dat is enkel mijn mening, prima als anderen er anders over denken.
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:33:04 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169255505
Het is een studentenhuis, dus voor studenten die moeten studeren.
Twee keer heb ik in een studentenhuis/woongroep gewoond met vluchtelingen, beiden ook student. Aardige mensen, intelligent, spraken goed Engels (de een een Joegoslaaf, de ander een Rus). Maar we werden helemaal gek van die mensen, zelfs de geduldigste geitenwollen sok in het huis was na ruim een maand opgelucht dat onze vluchteling even elders bivakkeerde.
Die vluchtelingen kwamen vers binnen en wij waren hun eerste aanspreekpunt: "hoe heet dit, hoe noem je dat?" "Waar is... hoe kan ik ... wat moet ik doen om ....?" Vooral de Rus was erg nieuwsgierig/leergierig en wilde alles over "het vrije westen" weten. Je komt niet meer aan studeren toe als je maatschappelijk werker moet spelen.
Het ligt er dan wel aan hoeveel interactie tussen de bewoners is. Zie je elkaar zelden en kun je je terugtrekken (eigen keuken/badkamer) dan is het makkelijker.
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:38:49 #31
382180 LelijKnap
Verlichtingsfundamentalist
pi_169255700
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die keuze maken we wel tegen de tijd dat we in de buurt komen van die limiet.

Nee, we kunnen inderdaad niet miljoenen vluchtelingen opvangen in Nederland. Maar dat is ook niet aan de orde.
Daar zijn we al zowat (maatschappelijk/politiek gezien). Zie de gegroeide weerzin en kijk naar al die Syriėrs die al jaren niet geholpen worden. De geprojecteerde kostenpost voor Duitsland voor de integratie van de recente aanwas ligt rond de 70 miljard tot aan 2020. Hoeveel mensen die nu niet geholpen worden, zouden daarvan geholpen (en lees; veiligheid geboden) kunnen worden? De vraag blijft terugkomen; waar gaat het om? Een zo rendabel mogelijk asielbeleid (de facto; migratie en integratiebeleid) of het helpen van -zoveel mogelijk- oorlogsvluchtelingen? Via de media en politiek leek het laatste benadrukt te worden.
Leven is het verliezen van illusies. - LK
pi_169255977
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Daar zijn we al zowat (maatschappelijk/politiek gezien). Zie de gegroeide weerzin en kijk naar al die Syriėrs die al jaren niet geholpen worden. De geprojecteerde kostenpost voor Duitsland voor de integratie van de recente aanwas ligt rond de 70 miljard tot aan 2020. Hoeveel mensen die nu niet geholpen worden, zouden daarvan geholpen (en lees; veiligheid geboden) kunnen worden? De vraag blijft terugkomen; waar gaat het om? Een zo rendabel mogelijk asielbeleid (de facto; migratie en integratiebeleid) of het helpen van -zoveel mogelijk- oorlogsvluchtelingen? Via de media en politiek leek het laatste benadrukt te worden.
Ik weet niet of die weerzin daadwerkelijk zo groot is. Ik denk dat een bepaalde groep vooral veel van zich laat horen. Vluchtelingen organisaties konden het aanbod van vrijwilligers een jaar geleden niet aan, dat is een andere kant.

Welke Syriers bedoel je? In Nederland zijn er nog maar weinig Syriers die niet door de procedure zijn en een huis hebben. Het is momenteel maar een erg klein percentage van de mensen die asiel aanvragen. Buiten Nederland en buiten de EU hebben ze het lastig, Libanon en Turkije zijn niet bepaald de prettigste landen om te zijn. Zou je bijvoorbeeld liever zien dat men geld op integratie bezuinigt en dat uitgeeft aan opvang elders?

Persoonlijk ben ik ervoor om in de mensen die hier zijn te investeren zodat ze hier mee kunnen doen. Betekent niet dat ik niets geef om de mensen die in slechte omstandigheden elders zijn maar ik vind dat dat deels de verantwoordelijkheid van die landen zelf is en daarnaast worden er ook geld en middelen gegeven om die mensen ook te helpen.

Ik denk wel dat als er een zwart witte keuze gemaakt moet worden tussen mensen die hier asiel hebben gekregen en mensen die in andere landen verblijven dat ik liever investeer in de mensen hier.
  donderdag 2 maart 2017 @ 23:53:47 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169256132
Maar waarom zou je vluchtelingen dan per se in studentenwoningen willen huisvesten? Dat zijn geen normale woningen, vaak geen zelfstandige woningen en met de dynamiek van een woongroep.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 00:00:12 #34
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_169256295
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 23:53 schreef Lunatiek het volgende:
Maar waarom zou je vluchtelingen dan per se in studentenwoningen willen huisvesten? Dat zijn geen normale woningen, vaak geen zelfstandige woningen en met de dynamiek van een woongroep.
Als het om vluchtelingen gaat die voor hun vlucht ook studeerden en nu verder willen studeren lijkt me dat een prima plek. Zoals eerder gezegd ligt het een beetje aan het huis en de groep of het goed samengaat maar het lijkt me niet iets om bij voorbaat af te wijzen omdat het vluchtelingen betreft.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 00:55:38 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_169257147
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 00:00 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Als het om vluchtelingen gaat die voor hun vlucht ook studeerden en nu verder willen studeren lijkt me dat een prima plek. Zoals eerder gezegd ligt het een beetje aan het huis en de groep of het goed samengaat maar het lijkt me niet iets om bij voorbaat af te wijzen omdat het vluchtelingen betreft.
Je hebt vluchtelingen en vluchtelingen. Die verse moet je gewoon NIET in een studentenhuis zetten :N
Als het ook studenten zijn čn al aardig thuis in Nederland, kunnen ze gewoon meedraaien met het toewijzingssysteem.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 10:50:20 #36
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_169260053
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 00:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hebt vluchtelingen en vluchtelingen. Die verse moet je gewoon NIET in een studentenhuis zetten :N
Als het ook studenten zijn čn al aardig thuis in Nederland, kunnen ze gewoon meedraaien met het toewijzingssysteem.
Meestal zijn ze al wel even in Nederland als ze een woning krijgen. Half jaar tot anderhalf, afhankelijk van de duur van de procedure en wanneer er woonruimte is.

Maar over het algemeen wordt er wel gekeken naar wie ze waar plaatsen. Geen bejaard stel in een studentenhuis en geen studenten in een rijtjeshuis.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')