abonnement Unibet Coolblue
pi_169207084
Hallo fokkers dit kwam zojuist in mij naar boven. Als we in de nabije toekomst onze hersenen op computers zullen aansluiten zullen wij dan ook een andere realiteit waarnemen? Ik denk dit omdat ik mijn omgeving waarneem met mijn zintuigen, maar als onze lichamen ons verlaten door wat voor reden dan ook en ons brein aangesloten kan worden op de computer kunnen wij dan de realiteit ook wel onze omgeving anders waarnemen? Omdat de sensoren van de computer veel meer geoptimaliseerd zijn dan onze aangeboren zintuigen.
pi_169207407
Hoezo geoptimaliseerd?
  dinsdag 28 februari 2017 @ 21:20:50 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_169207498
Wat heb je gerookt en krijg ik ook wat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_169207508
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:18 schreef scrupuleus het volgende:
Hoezo geoptimaliseerd?
Nou met onze ogen en oren kunnen wij maar tot een bepaald bereik zien en horen met de zintuigen van de computer die geoptimaliseerd zijn zou het kunnen dat alles kan waarnemen.
pi_169207525
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat heb je gerookt en krijg ik ook wat?
Niks. En zo raar klinkt dit toch niet of wel soms?
pi_169207705
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:21 schreef papierentijdschrift het volgende:

[..]

Nou met onze ogen en oren kunnen wij maar tot een bepaald bereik zien en horen met de zintuigen van de computer die geoptimaliseerd zijn zou het kunnen dat alles kan waarnemen.
waarom zou je dit willen?
pi_169207734
Fascinatie
pi_169270219
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:07 schreef papierentijdschrift het volgende:
Hallo fokkers dit kwam zojuist in mij naar boven. Als we in de nabije toekomst onze hersenen op computers zullen aansluiten zullen wij dan ook een andere realiteit waarnemen? Ik denk dit omdat ik mijn omgeving waarneem met mijn zintuigen, maar als onze lichamen ons verlaten door wat voor reden dan ook en ons brein aangesloten kan worden op de computer kunnen wij dan de realiteit ook wel onze omgeving anders waarnemen? Omdat de sensoren van de computer veel meer geoptimaliseerd zijn dan onze aangeboren zintuigen.
Dat is nog maar de vraag. Ten eerste zijn onze aangeboren zintuigen het resultaat van duizenden jaren ontwikkeling en evolutie, terwijl de computer een uitvinding is van de mens en dus feilbaar is.
En wat jij realiteit noemt is ook een subjectieve waarneming. Een slang of een insect ervaart dit heel anders.
pi_169297557
Dat kun je nu al door b.v. naar de radio te luisteren of door een infrarood camera te kijken.
pi_169299972
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:07 schreef papierentijdschrift het volgende:
Hallo fokkers dit kwam zojuist in mij naar boven. Als we in de nabije toekomst onze hersenen op computers zullen aansluiten zullen wij dan ook een andere realiteit waarnemen? Ik denk dit omdat ik mijn omgeving waarneem met mijn zintuigen, maar als onze lichamen ons verlaten door wat voor reden dan ook en ons brein aangesloten kan worden op de computer kunnen wij dan de realiteit ook wel onze omgeving anders waarnemen? Omdat de sensoren van de computer veel meer geoptimaliseerd zijn dan onze aangeboren zintuigen.
Ik denk het wel. We zien dat virtual reality brillen onze hersenen en zintuigen kunnen foppen.

De fantastische serie Black Mirror kent zo'n vergelijkbaar verhaal waar men hersenactiviteit koppelt aan een soort van gemeenschappelijke cloud en waar men na de stoffelijke dood definitief kan verblijven.

Ik vind het een realistische optie. Ik vind het niet ondenkbaar dat ons huidige bestaan een soort van super geavanceerde vorm is van een cloud of computerprogramma.
pi_169340944
Je zintuigen die gebonden zijn aan je lichaam, vormen je bewustzijn, of zijn een essentieel deel van een bewustzijn. Zelfs als je bepaalde aspecten naar de computer zou kunnen overdragen, verwacht ik niet dat je nog jij bent. Wat valt er überhaupt over te dragen? Het bewustzijn is één met de materie waar het zich "in" lijkt te bevinden. Het zou dus over kopiëren gaan. In strikte zin, ben jij dus sowieso niet de data in de cloud.

De overdracht van je bewustzijn gaat eigenlijk uit van het idee van een ziel of 'energie' dat het geheel aan bewustzijn bevat. Dat lijkt me een vrij achterhaald idee.
pi_169350000
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 22:15 schreef Cockwhale het volgende:
Je zintuigen die gebonden zijn aan je lichaam, vormen je bewustzijn, of zijn een essentieel deel van een bewustzijn. Zelfs als je bepaalde aspecten naar de computer zou kunnen overdragen, verwacht ik niet dat je nog jij bent. Wat valt er überhaupt over te dragen? Het bewustzijn is één met de materie waar het zich "in" lijkt te bevinden. Het zou dus over kopiëren gaan. In strikte zin, ben jij dus sowieso niet de data in de cloud.

De overdracht van je bewustzijn gaat eigenlijk uit van het idee van een ziel of 'energie' dat het geheel aan bewustzijn bevat. Dat lijkt me een vrij achterhaald idee.
We weten niet eens wat bewustzijn is. Dan te suggereren dat bewustzijn één is met je materiële samenstelling is hetzelfde als het sprookje dat 72 maagden mij ontvangen in een islamitisch Paradijs. Zonder concrete bewijsvoering is dit louter gebaseerd een geloofsstructuur waarin je wel of niet in kunt geloven.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 13:58:03 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_169350881
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:07 schreef papierentijdschrift het volgende:
Hallo fokkers dit kwam zojuist in mij naar boven. Als we in de nabije toekomst onze hersenen op computers zullen aansluiten zullen wij dan ook een andere realiteit waarnemen? Ik denk dit omdat ik mijn omgeving waarneem met mijn zintuigen, maar als onze lichamen ons verlaten door wat voor reden dan ook en ons brein aangesloten kan worden op de computer kunnen wij dan de realiteit ook wel onze omgeving anders waarnemen? Omdat de sensoren van de computer veel meer geoptimaliseerd zijn dan onze aangeboren zintuigen.
Je hersenen zijn gewend geraakt aan bepaalde sensaties door fysieke waarneming. Als je vervolgens aan een computer wordt gekoppeld, zullen jouw hersenen zich die sensaties voor langere tijd blijven herinneren. Als jouw hersenen echter nooit aan een fysiek lichaam gekoppeld zijn geweest, kennen ze ook die sensaties niet en zal jouw 'beleving' volledig anders zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_169377230
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 21:07 schreef papierentijdschrift het volgende:
Hallo fokkers dit kwam zojuist in mij naar boven. Als we in de nabije toekomst onze hersenen op computers zullen aansluiten zullen wij dan ook een andere realiteit waarnemen? Ik denk dit omdat ik mijn omgeving waarneem met mijn zintuigen, maar als onze lichamen ons verlaten door wat voor reden dan ook en ons brein aangesloten kan worden op de computer kunnen wij dan de realiteit ook wel onze omgeving anders waarnemen? Omdat de sensoren van de computer veel meer geoptimaliseerd zijn dan onze aangeboren zintuigen.
Interessante gedachte, maar ik denk niet dat het nodig is om ons lichaam te verlaten. Er wordt al gewerkt aan Brain-Computer_Interfaces (BCI) en de eerste resultaten zijn er ook al. Maar goed het wordt pas interessant als de interface zo geavanceerd wordt dat we er nieuwe zintuigen mee kunnen waarnemen en complexe analyse-taken aan kunnen over laten. Ik kan er niet op wachten moet ik zeggen.
pi_169446646
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 13:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

We weten niet eens wat bewustzijn is. Dan te suggereren dat bewustzijn één is met je materiële samenstelling is hetzelfde als het sprookje dat 72 maagden mij ontvangen in een islamitisch Paradijs. Zonder concrete bewijsvoering is dit louter gebaseerd een geloofsstructuur waarin je wel of niet in kunt geloven.
Jij hebt een andere definitie van materie dan ik. Ik beschouw elk deeltje, ongeacht de samenstelling, materie. Immaterieel is slechts een ander woord voor niet bestaand. Desalniettemin verschilt materie van elkaar, en het medium gevormd uit een andere materiële samenstelling leidt veelal tot een andere perceptie.

En je vergelijking is bar slecht. 1. omdat immaterieel een nietszeggend begrip is. 2. omdat materie en bewustzijn te deduceren is tot één geheel, op basis van positie, materiële invloed en materiële afhankelijkheid.
pi_169454160
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 23:13 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Jij hebt een andere definitie van materie dan ik. Ik beschouw elk deeltje, ongeacht de samenstelling, materie. Immaterieel is slechts een ander woord voor niet bestaand. Desalniettemin verschilt materie van elkaar, en het medium gevormd uit een andere materiële samenstelling leidt veelal tot een andere perceptie.

En je vergelijking is bar slecht. 1. omdat immaterieel een nietszeggend begrip is. 2. omdat materie en bewustzijn te deduceren is tot één geheel, op basis van positie, materiële invloed en materiële afhankelijkheid.
Materie vormt slechts een klein percentage van het universum waarin het is opgebouwd. De rest van de universele samenstelling kennen we niet eens.

Dan is het toch onzin alle verklaringen neer te leggen bij die 5% materiële werkelijkheid? Is het zo vreemd te veronderstellen dat binnen die overgebleven 95% weliswaar factoren bestaan die de materie aanstuurt zoals het zich nu gedraagt?
pi_169685144
Nogmaals, jouw definitie van materie is niet gelijk aan de mijne.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')