abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 maart 2017 @ 19:04:18 #51
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169287991
Dat is heel merkwaardig... lijkt op een digitale aansluiting... canbus ofzo voor een externe cd speler oid.

En dat paarse draadje ? Heb je die gemeten ?
Anders even zoeken naar nog meer draden.
Ligt vast wel ergens een geschakelde plus.

In het ergste geval kan je de gele en rode van de radio samen op die plus doen maar dan moet je wel zelf iedere keer je radio uit doen.
pi_169288270
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 19:04 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dat is heel merkwaardig... lijkt op een digitale aansluiting... canbus ofzo voor een externe cd speler oid.

En dat paarse draadje ? Heb je die gemeten ?
Anders even zoeken naar nog meer draden.
Ligt vast wel ergens een geschakelde plus.

In het ergste geval kan je de gele en rode van de radio samen op die plus doen maar dan moet je wel zelf iedere keer je radio uit doen.
Nou zoals ik dus al zei eerder, dat moet ik dus nu vreemd genoeg ook al doen.
Maar ik realiseerde me zojuist dat er dus spanning op bruin en grijs staat als de auto níet op contact staat dus minimaal één van de twee is hier hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor.

Ik heb met een beetje moeite zojuist dat paarse draadje door kunnen meten en tot mijn verbazing is dát dus de geschakelde plus.

Er zit overigens ook iets meer dan een halve volt verschil tussen die 2:

Ik meet op rood iets over 12v terwijl de geschakelde 11.31v aangeeft.

Maar goed nu alle draden bekend zijn, hoe nu verder? Want er zitten dus 2 draden bij die welliswaar minimaal maar toch íets van spanning leveren daar waar dat hoogstwaarschijnlijk niet de bedoeling is.
Dus hoe sluit ik nu alles correct aan zonder mijn radio op te blazen?

En zijn die pinnen er gewoon uit te foddelen of moet ik echt met een kniptang in de weer?

Bovendien heb ik 5 draden vanuit de auto en maar 4 pinnen die vanuit de radio komen, dus eentje wordt sws een dood punt?

[ Bericht 5% gewijzigd door Garfield1985 op 04-03-2017 20:07:08 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 01:09:26 #53
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169296551
Mooi!

Nu hebben we alle info dus. Dat de geschakelde voeding iets lager is is normaal. Overgangsweerstand van contacten e.d.

Sluit het nu zo aan :

De rode draad van je auto sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De paarse draad van je auto sluit je aan op de rode draad van autoradio
De gele draad van je auto sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die stekkertjes kan je er uit halen als je met een heel dun plat schroevendraaiertje het weerhaakje induwt. even met een lampje goed kijken dan zie je het.

Of je knipt die hele stekker er af maar dan zou je het eigenlijk wel even netjes moeten solderen en de niet gebruikte aders goed isoleren.
Minder chique oplossing is een kroonsteen gebruiken.. kan wel maar die moet je daarna wel even intapen zodat je nergens sluiting kan maken. En goed opletten dat er nergens een koper draadje uit steekt.
pi_169297251
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 01:09 schreef mitchelll0181 het volgende:
Mooi!

Nu hebben we alle info dus. Dat de geschakelde voeding iets lager is is normaal. Overgangsweerstand van contacten e.d.

Sluit het nu zo aan :

De rode draad van je auto sluit je aan op de gele draad van de autoradio
De paarse draad van je auto sluit je aan op de rode draad van autoradio
De gele draad van je auto sluit je aan op de zwarte draad van de autoradio.

Die stekkertjes kan je er uit halen als je met een heel dun plat schroevendraaiertje het weerhaakje induwt. even met een lampje goed kijken dan zie je het.

Of je knipt die hele stekker er af maar dan zou je het eigenlijk wel even netjes moeten solderen en de niet gebruikte aders goed isoleren.
Minder chique oplossing is een kroonsteen gebruiken.. kan wel maar die moet je daarna wel even intapen zodat je nergens sluiting kan maken. En goed opletten dat er nergens een koper draadje uit steekt.
Ik neem aan dat ik grijs en bruin verder kan negeren dan? Of kan ik die eventueel ook beter omsteken maar dan op een "dood spoor" zetten of zo?

Ik zal morgen bij daglicht even kijken dat ik ze omsteek. Knippen en kroonsteentjes is de beunhazen manier dus daar doen we niet aan. De enige die daarvoor in aanmerking komt is de paarse draad aangezien ik helaas niet over een garage oid. beschik met 230v om een soldeerbout in de prikken, anders had ik het netjes gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt. Ik zal die dus goed intapen dan. Echter, ik klik de radio toch nog niet 100% in het dashboard vast aangezien die stuurbedieningsstekker er ook nog in komt. Mocht ik in de tussentijd bij iemand zijn waar ik wél even gauw met een soldeerbout in de weer kan gaan dan trek ik dat alsnog recht .

Kunnen die draden waar overigens nu wel bijna 12v over loopt als de auto van het contact af is daar geen roet mee in het eten gooien en problemen veroorzaken als ik dat kastje ertussen ga zetten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 02:23:04 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 02:19:40 #55
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169297285
Idd negeren

Als jij ze goed isoleert niet nee haha.
Ik heb mijn stuurbedieningkastje trouwens ook op de geschakelde voeding gezet.

Ter info :)
pi_169297392
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:19 schreef mitchelll0181 het volgende:
Idd negeren

Als jij ze goed isoleert niet nee haha.
Ik heb mijn stuurbedieningkastje trouwens ook op de geschakelde voeding gezet.

Ter info :)
Ow da's ook wel een goeie tip, thnx. Neem ik meteen mee op het moment dat ik die ertussen schakel. Heb jij die ook via Ebay in Engeland besteld of eentje hier aan deze kant van de plas?
  zondag 5 maart 2017 @ 09:34:20 #57
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169298448
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 02:31 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ow da's ook wel een goeie tip, thnx. Neem ik meteen mee op het moment dat ik die ertussen schakel. Heb jij die ook via Ebay in Engeland besteld of eentje hier aan deze kant van de plas?
Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>

[ Bericht 8% gewijzigd door mitchelll0181 op 05-03-2017 09:56:59 ]
pi_169304331
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:34 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>
Nou.....ik ben dus met vanalles aan het proberen om die stekkertjes los te krijgen maar die weerhaakjes geven met geen mogelijkheid mee.

Het fijnste wat ik heb is een paperclip die ik voorzichtig aan alle kanten erin duw maar die stekkertjes laten niet los.

Wat doe ik precies fout?
  zondag 5 maart 2017 @ 14:32:42 #59
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169304511
Ja kan kut zijn haha...
ik gebruik altijd zo'n mini schroevendraaiertje uit zo'n horloge setje..
pi_169304638
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 14:32 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ja kan kut zijn haha...
ik gebruik altijd zo'n mini schroevendraaiertje uit zo'n horloge setje..
Die setjes heb ik ook en heb ze hier op de bijrijdersstoel liggen maar de bussen van de schroefjes zijn te dik en de kopjes net te klein om erdoorheen te komen.

Er zat trouwens aan de zijkant een soort gele kunstof "rail", die kon ik er zo uit trekken.
Maar die weerhaakjes blijven een crime.

Edit:

Ik zie trouwens dat de meeste aansluitingen vrijwel overeen komen en kan rood en geel sws ook nog omwisselen op de stekker van de radio.

Echter, er komt vanuit de stekker van de radio ook een blauwe draad die wél omgeplugd moet worden omdat deze anders op een dood punt uit komt. Anders zal denk ik de radio alsnog maar deels werken?

[ Bericht 18% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 14:47:50 ]
pi_169307094
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 09:34 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Haha chinaaa ^O^

Doettie t al ? ~O>



Hoppaaaaaa :D :D

En ik kreeg meteen Faithless met Insomnia vol door de luidsprekers, music to my ears na zoveel frustratie.

Machtig geluid ook komt er uit die boxen nu zeg, nooit gedacht dat een beetje headunit zóveel positief effect kon hebben op een paar standaard speakers.

Nu alleen nog zien te achterhalen wat er (nog) NIET werkt ivm die blauwe draad :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 22:26:45 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 16:25:44 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_169308118
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 15:57 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hoppaaaaaa :D :D

Faithless - Insomnia, music to my ears na zoveel frustratie.

Machtig geluid ook komt er uit die boxen nu, nooit gedacht dat een beetje headunit zóveel positief effect kon hebben op een paar standaard speakers.

Nu alleen nog zien te achterhalen wat er (nog) NIET werkt ivm die blauwe draad :?
Goed bezig ^O^

Die blauwe is om accessoires in te schakelen, die levert een klein stroompje wat tegen bijvoorbeeld een versterker of elektrische antenne zegt dat de radio inschakelt en dat er aktie moet komen,

En ja, een goede HU is dé basis om je geluid te verbeteren; een speaker of versterker kan alleen maar weergeven wat je HU erin stopt.. een brakke HU met een versterker en speakers van 10k¤ levert nog steeds kutgeluid..
Ik roep dat altijd tegen iedereen, maar niemand neemt dat aan, want een setje cheapass MP speakers is veel goedkoper.. they always shoot the messenger, en dat zijn de speakers.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 5 maart 2017 @ 19:32:25 #63
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169312585
Mooi man ^O^
pi_169320813
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 02:36 schreef vannelle het volgende:
Niet precies dezelfde auto maar een 306 hier:
Sigarettenaansteker geeft altijd stroom, sleutels er in of niet.
Dus óf we hebben allebei een buitenbeentje óf het is gewoon Peugeot eigen.
Voor de continue + zou je die dus kunnen gebruiken en moet je alleen nog op zoek naar de geschakelde +
Tenzij je er elke keer aan denkt je radio uit te zetten, dan kunnen ze prima allebei constant aan de stroom.
Geen idee, wel apart. Vraag me ook af wat de gedachte daarachter moet zijn. Maar wellicht zijn er meer Peugeot eigenaren hier die zich hierin herkennen?

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 14:08 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Tis maar 12v, kan je gewoon aanraken hoor ;)


Good luck! Als je nog vragen hebt gewoon hier vragen ^O^
Weet ik wel, maar ik heb een hekel aan die piekspanning aan mijn fikken, daarom ben ik blij dat er over zoiets nagedacht is door Peugeot. Er wordt wel altijd lacherig gedaan over Franse auto's maar ik ben toch al verschillende dingen tegen gekomen bij ze waar veel ''Premium'' merken best nog een puntje aan kunnen zuigen. Ik heb toen ik die bedrading aan het doormeten was en die geschakelde + zocht eens even kort een blik aan de binnenkant van mijn dash geworpen en was verbaasd om te zien hoe netjes alles weggewerkt was aan bedrading. Alles was netjes gebundeld en zodanig gelegd dat het niet in conflict kan komen met andere kabel bundels of materialen en er zat nog een of ander klitteband-achtig materiaal omheen gewikkeld. Letterlijk geen één kabel lag er slordig bij of bloot of wat dan ook.
Daarom snap ik dat gebash dus ook niet, een beetje flauw ook want al die Duitse merken drijven op het imago wat ze een paar decennia geleden hebben opgebouwd maar maken er tegenwoordig zélf een potje van. Met Dieselgate en de THP motoren van BMW als recentste voorbeeld.

quote:
14s.gif Op zondag 5 maart 2017 16:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed bezig ^O^

Die blauwe is om accessoires in te schakelen, die levert een klein stroompje wat tegen bijvoorbeeld een versterker of elektrische antenne zegt dat de radio inschakelt en dat er aktie moet komen,

En ja, een goede HU is dé basis om je geluid te verbeteren; een speaker of versterker kan alleen maar weergeven wat je HU erin stopt.. een brakke HU met een versterker en speakers van 10k¤ levert nog steeds kutgeluid..
Ik roep dat altijd tegen iedereen, maar niemand neemt dat aan, want een setje cheapass MP speakers is veel goedkoper.. they always shoot the messenger, en dat zijn de speakers.
Ok, helder.

Mja ik wist wel dat die budget headunits goedkoop-duurkoop zijn en dat je je sws beter op de A merken kunt richten. Maar dit is écht een verschil van dag en nacht in vergelijking met die oude Philips radio die erin zat. Ik twijfel nu zelfs of ik wel aan andere speakers hoef te beginnen want dit klinkt serieus behoorlijk goed nu. Een ware ''sound-orgie'' speelt zich om mij heen af *) .

quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 19:32 schreef mitchelll0181 het volgende:
Mooi man ^O^
Iedereen super bedankt hier voor het meedenken en de tips en adviezen. In het bijzonder naar Mitchel en Sounddragon. Kan me zo voorstellen dat ik jullie de afgelopen dagen helemaal GEK gemaakt heb met mijn vragen ( :P ) maar mijn dank is groot, weet dat ;) .

Ik heb darnaast weer een hoop bijgeleerd en bovendien ook weer wat meer kennis opgedaan met de multimeter dus dat komt in de toekomst altijd weer eens van pas.

Mitchel, die stuurbedieningsstekker die je uit China besteld hebt, heb je daar een linkje van oid?

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 22:51:26 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 22:49:13 #65
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169321096
Graag gedaan hoor.
Altijd fijn om mensen te kunnen helpen.

Over de stuurbediening : Ja maar daar heb je niks aan, is speciaal voor een Alpine radio naar het canbus systeem van BMW.

Edit : ik had hem uit de UK!
Je kan even kijken of deze seller ook Peugeot-sony modules heeft


Deze heb ik : https://www.ebay.nl/itm/370752127234


Edit 2 : ik denk dat je zoiets moet hebben : https://www.ebay.nl/itm/400426637788

Even goed lezen voor welk type auto ze geschikt zijn dan moet het wel goed komen.

Gewoon zoeken op ebay op peugeot steering control

[ Bericht 32% gewijzigd door mitchelll0181 op 05-03-2017 22:56:05 ]
pi_169321669
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 22:49 schreef mitchelll0181 het volgende:
Graag gedaan hoor.
Altijd fijn om mensen te kunnen helpen.

Over de stuurbediening : Ja maar daar heb je niks aan, is speciaal voor een Alpine radio naar het canbus systeem van BMW.

Edit : ik had hem uit de UK!
Je kan even kijken of deze seller ook Peugeot-sony modules heeft

Deze heb ik : https://www.ebay.nl/itm/370752127234

Edit 2 : ik denk dat je zoiets moet hebben : https://www.ebay.nl/itm/400426637788

Even goed lezen voor welk type auto ze geschikt zijn dan moet het wel goed komen.

Gewoon zoeken op ebay op peugeot steering control
Thnx, als deze uit de UK komen dan heb ik al een vermoeden welke dat ik moet hebben. Ik heb er afgelopen week al even kort naar gezocht en kwam toen bij ene uit die ze per merk autoradio verkocht. Ik zal even kijken wat praktischer is; enerzijds is een kabel die voor meedere radio's geschikt is wel fijn, maar als ik er een hele hoop voor moet omgooien en aanpassen kan ik wellicht toch beter een merk-specifieke adapter aanschaffen.

Ik ben me sws af aan het vragen waar die bedrading die van de stuurbediening af komt dan zit, want ik vat even niet hoe dat anders precies in zijn werk gaat?
  zondag 5 maart 2017 @ 23:07:39 #67
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169321751
Hahaha, topic mag nog niet dicht zie ik _O-

Stuurbediening is waarschijnlijk ook canbus bij je peugeot en hoogstwaarschijnlijk is dat de draad waar je die 5v op had. Die gaat die module in, en die module spreekt je radio dan aan via zo'n 3.5mm jackplug. ( koptelefoon aansluiting )

Die modules hebben meestal 3 of 4 draadjes.

Plus
Geschakelde plus
Min
Canbus in

Bij mijn auto heb ik de plus en geschakelde plus van de module bij elkaar gedaan en op de geschakelde plus van de auto aangesloten.

Ik kon niet bedenken waarom dat ding altijd spanning nodig zou moeten hebben.. en idd werkt ook prima zonder haha
pi_169322268
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:07 schreef mitchelll0181 het volgende:
Hahaha, topic mag nog niet dicht zie ik _O-

Stuurbediening is waarschijnlijk ook canbus bij je peugeot en hoogstwaarschijnlijk is dat de draad waar je die 5v op had. Die gaat die module in, en die module spreekt je radio dan aan via zo'n 3.5mm jackplug. ( koptelefoon aansluiting )

Die modules hebben meestal 3 of 4 draadjes.

Plus
Geschakelde plus
Min
Canbus in

Bij mijn auto heb ik de plus en geschakelde plus van de module bij elkaar gedaan en op de geschakelde plus van de auto aangesloten.

Ik kon niet bedenken waarom dat ding altijd spanning nodig zou moeten hebben.. en idd werkt ook prima zonder haha

LOL......als het ff kan wil ik het topic nog héél even open houden totdat die stekker er definitief in zit en werkt }) . Mocht ik tóch nog op een probleem stuiten waar ik niet 123 zelf uit kom dan hoef ik er niet een heel nieuw topic over te openen.

En heb je die 2 dan gewoon bij elkaar gedraaid en in één en dezelfde stekker gestopt of eraan gesoldeerd?

Mja het is idd apart om zoiets als stuurbediening permanent van stroom te voorzien als er voor rest immers niks ingeschakeld staat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 23:37:42 ]
  zondag 5 maart 2017 @ 23:32:54 #69
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169322530
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:23 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

LOL......als het ff kan wil ik het topic nog héél even open houden totdat die stekker er definitief in zit en werkt }) . Mocht ik tóch nog op een probleem stuiten waar ik niet 123 zelf uit kom dan hoef ik er niet een heel nieuw topic over te openen.

En heb je die 2 dan gewoon bij elkaar gedraaid en in één en dezelfde stekker gestopt of eraan gesoldeerd?

Mja het is idd apart om zoiets als stuurbediening permanent van stroom te voorzien als er voor rest immers niks ingeschakeld staat.
Inderdaad bij elkaar gedaan en gesoldeerd.
Alles bij mij is gesoldeerd.

Maar ik heb een overdreven installatie er in haha :X
pi_169322827
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 23:32 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Inderdaad bij elkaar gedaan en gesoldeerd.
Alles bij mij is gesoldeerd.

Maar ik heb een overdreven installatie er in haha :X
Mja oa. een Alpine headunit las ik al dus ik vermoedde al zoiets.
Mooi spul is dat, hoop het ook ooit nog eens te mogen aanschaffen als ik mijn zaken goed op de rit heb in de nabije toekomst. :)

Wat voor installatie heb je precies als ik vragen mag?

Solderen is idd wel het mooiste ja, met kroonsteentjes is leuk als het je eerste auto betreft en je in feite gewoon zsm. wil rijden en snel muziek in je auto wil hebben. Maar op een bepaald moment wil je dat soort dingen gewoon fatsoenlijk aanpakken, ook als het allemaal niet zo heel spannend is qua installatie. Ik ben achteraf gezien dan ook niet helemaal tevreden met de manier hoe die radiostekker aan de radio zélf gesoldeerd is door degene waar ik het ding van gekocht heb. De solderingen zijn wel heel netjes gedaan maar er had wel een krimpkousje overheen gemogen, het verbaast me dat ze daar zo mee hebben durven rijden zonder ze van elkaar af te schermen, want het waren 4 draadjes die bloot in het dashboard hebben gelegen en die in potentie kortsluiting met elkaar hadden kunnen maken. Ik heb ze nu zelf goed ingezwachteld met isolatietape, maar zodra ik binnenkort in de buurt ben van een kennis van me dan gaan die samen met de geschakelde plus kabel even netjes afgewerkt worden met een krimpkousje.

Kleinigheidje trouwens:
Ik was die radio vanmiddag aan het aanpassen naar mijn voorkeuren maar het viel me op dat TA zich na ee x aantal minuten telkens weer opnieuw meldde nadat ik die handmatig had uitgeschakeld. Is er iets waardoor ik dat écht definitief kan uitschakelen? Want telkens als dat erin kickt dan stoort dat even kort met een irritante ruis door de ontvangst heen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Garfield1985 op 05-03-2017 23:54:13 ]
  maandag 6 maart 2017 @ 10:41:24 #71
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_169326058
Geen idee over dat TA verhaal.. misschien staat er iets in de manual ?

Ik heb in mijn auto :

Alpine 178BT head unit
Audio system twister f4 380 4 kanaals versterker voor de voor en achter speakers
Audio System X-ION X130 in de voorpanelen
Ground zero GZIF 4001FX achter
Ground zero GZNW15 subwoofer
Branson X6000 monoblock amp die +- 2300 watt RMS levert aan de subwoofer.
En om bovenstaande een 2e accu in de kofferbak staan haha.

Verder de voordeuren en kofferbak gedempt met bitumen matten van Merford.
Voeding naar achteren voor de amp's is 2x 50mm² :')

Dus ja... :X O+

Doet 144.8 dB gemeten met officiele termlab sensor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')