abonnement Unibet Coolblue
pi_169189215
In een jaren 50 huis met houten balken en plankenvloer is recent een CV ketel ingebouwd, aangezien alles is weggewerkt in de vloer is hier en daar een gat gemaakt en weer dichtgemaakt. Het licht er netjes in, maar de kieren en kraken zijn wat erger dan voorheen.

Nu ik toch de boel open heb leek het me goed gelijk wat aan het geluid en eventueel stijfheid te doen. Wat denken jullie van het volgende:
- huidige vloerdelen laten zitten
- oude 10db ondervloer van 1mm dik neerleggen (heb ik bewaard)
- 9mm OSB daarop en schroeven
- nieuwe ondervloer 10db
- nieuw laminaat

Zou zoiets helpen of is dit om bepaalde redenen geen puik idee?
pi_169189399
Google eens op fermacell 2e32.
  maandag 27 februari 2017 @ 22:28:41 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169189669
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:11 schreef Deadwinter het volgende:
Nu ik toch de boel open heb leek het me goed gelijk wat aan het geluid en eventueel stijfheid te doen. Wat denken jullie van het volgende:
- huidige vloerdelen laten zitten
- oude 10db ondervloer van 1mm dik neerleggen (heb ik bewaard)
- 9mm OSB daarop en schroeven
- nieuwe ondervloer 10db
- nieuw laminaat

Zou zoiets helpen of is dit om bepaalde redenen geen puik idee?
Wat een vreemde constructie. Waarom die ondervloer tussen vloerbeschot en OSB?

Je hebt een aantal verschillende opties, afhankelijk van je budget. zo zou je underlayment vol kunnen verschroeven op het bestaande beschot. Daarmee maak je er een geheel van en maak je de vloer stabieler.
Misschien beter is het bestaande beschot er lekker uitzagen en underlayment in leggen. Maar fermacell vloerdelen zijn ook een optie. En die kan je ook weer combineren met verschillende andere oplossingen.
Vraag is dus hoe graag je van het gekraak af wil en hoe groot je portemonnee is.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 27 februari 2017 @ 22:32:25 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169189740
Het kraken komt door het onderling bewegen van onderdelen van de vloer. Ik denk dat je beter dit goed kunt fixeren dan er lagen overheen te leggen. Ook al ben je van plan te schroeven, mede door de ondervloer blijf het geheel vrij los.

Die ondervloer lijkt me sowieso vrij zinloos.

Ik zou kijken of je de vloerdelen beter vast kunt zetten op de balken. Waar dat niet genoeg is zou je de vloer (plaatselijk) verstevigen.
pi_169191660
Underlayment er op schroeven en lijmen lijkt mij de beste oplossing. Waarbij je die ondervloer tussen t huiden houtwerk en t nieuwe natuurlijk weg laat.
pi_169195176
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:11 schreef Deadwinter het volgende:

Nu ik toch de boel open heb leek het me goed gelijk wat aan het geluid en eventueel stijfheid te doen. Wat denken jullie van het volgende:
- huidige vloerdelen laten zitten
- oude 10db ondervloer van 1mm dik neerleggen (heb ik bewaard)
- 9mm OSB daarop en schroeven
- nieuwe ondervloer 10db
- nieuw laminaat

Zou zoiets helpen of is dit om bepaalde redenen geen puik idee?
Huidige planken goed vastzetten. Zeker als het al wat ouder is en gespijkerd en de vloerdelen hol/bol zijn gaan staan, gaat dat werken en kraken.

Het beste haal je de spijkers eruit en schroef je alles stevig vast met lange schroeven in de oude gaten. Eventueel kan je een betonplex vloer erover schroeven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 16:16:52 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_169609425
Wat ik hier gedaan heb: alle spijker laten zitten. Nieuwe gaatjes voorgeboord in de planken. Gatdia 5mm. Dan met 5mm schroeven de planken tegen de balken getrokken. Elke plank op elke balk 1 schroef. Heb hier 70mm lange schroeven gepakt domweg omdat ik die had.

Daarop vrij dunne ondervloer en dan afwerk vloer.

Ervaring : piepen is volledig weg maar wel gehorig als iemand boven loopt. Had achteraf liever een veel dikkere ondervloer willen doen. Planken vast schroeven werkte wel perfect en is vrij vlot gedaan als je de kamer leeg hebt.
pi_169609494
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:18 schreef Rozendael het volgende:
Google eens op fermacell 2e32.
Dat dus
pi_169609739
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:18 schreef Rozendael het volgende:
Google eens op fermacell 2e32.
Juiste tip. Heb het ook gebruikt, iedere euro waard.
pi_169611164
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Huidige planken goed vastzetten. Zeker als het al wat ouder is en gespijkerd en de vloerdelen hol/bol zijn gaan staan, gaat dat werken en kraken.

Het beste haal je de spijkers eruit en schroef je alles stevig vast met lange schroeven in de oude gaten. Eventueel kan je een betonplex vloer erover schroeven.
En waarom zou je de spijkers er dan uit moeten halen? Je kunt er toch zo naast schroeven.
pi_169614561
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 17:34 schreef tiho1 het volgende:
En waarom zou je de spijkers er dan uit moeten halen? Je kunt er toch zo naast schroeven.
1) Als de plannen vast geschroefd worden, heb je kans dat de spijkerkoppen omhoog komen (lekker met je grote teen erover),
2) Ze houden het strak vastschroeven tegen door hun weerstand in h hot
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169617514
Dit is hoe ik het nu doe. Omdat ik de vloer niet te veel op wil hogen schroef en lijm ik aan de onderzijde een strook underlayment tegen de vloerdelen. Elk vloerdeeltje krijgt een schroef. Onder deze underlayment komen dan klossen die ik tussen de vloerbalken schroef. Als laatst vul ik de ruimte tussen de klossen met minerale wol. Ben nog maar net begonnen en hoe ik de bovenzijde af ga werken ben ik nog niet helemaal uit. Ik neig er naar om daar een dunne plaat overheen te leggen die alle scherpe kantjes van eventueel geschotelde vloerdeeltjes moet egaliseren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')