abonnement Unibet Coolblue
pi_169184812
Hai.

Ik heb een enkelsteens schuurtje in mijn tuin staan, die ik wil ombouwen tot een bierbrouwschuur. Ik wil er in brouwen en tevens mijn brouwspullen en ingrediënten opslaan.
Nu zijn de muren in prima staat, maar het dak moet nog vervangen worden want dat lekt sinds kort en is gemaakt van asbest. Het was zelfs vóór de lekkage nogal vochtig in het schuurtje, dus ik zat eraan te denken om het geheel (zelf) te isoleren. Maar ik weet niet hoe ik dit het best aan kan pakken.
Ik vermoed dat ik het beste alleen de wanden kan isoleren, omdat ik heb gelezen dat bij een goed geïsoleerd dak, de druppels zo weer naar beneden komen... Bovendien komt er tijdens het brouwproces nogal wat waterdamp vrij, wat door goede ventilatie weg zou moeten trekken.
Mijn vloer is van beton, ik weet ook niet of dit nog problemen op gaat leveren. Ik had ook ergens gelezen dat hier ook vocht door naar binnen kan trekken.

Concluderend: Hoe kan ik het beste mijn schuur isoleren voor een droge, goed geventileerde brouw en opslag omgeving?

Thanks.


Edit, bonusvraag: Ook wil ik er een waterleiding heen leggen. Kan dit beter voor of na het aanbrengen van het isolatiemateriaal?
pi_169185090
Begin bij de basis:

Isoleren heeft totaal geen zin, tenzij je goed gaat verwarmen en ventileren. Anders blijft het er net zo vochtig als nu.

Met die kennis verder gaan.

Dan kun je gaan denken aan voorzetwanden met isolatie en een geïsoleerd dak erop. En de betonnen vloer, tja dat blijft een koudepunt tenzij je daarop ook kunt isoleren en 10 cm hoogte kwijt kunt.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 27 februari 2017 @ 20:25:24 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169185354
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:08 schreef Rickkiieee het volgende:
dus ik zat eraan te denken om het geheel (zelf) te isoleren.
Ga je ook verwarmen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169185423
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:25 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Ga je ook verwarmen?
Ik ga het niet standaard verwarmen, maar op de momenten dat ik brouw, stook ik op gas dus dan zal de temperatuur in de relatief kleine schuur wel stijgen verwacht ik.
  maandag 27 februari 2017 @ 20:29:43 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169185450
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:28 schreef Rickkiieee het volgende:

[..]

Ik ga het niet standaard verwarmen, maar op de momenten dat ik brouw, stook ik op gas dus dan zal de temperatuur in de relatief kleine schuur wel stijgen verwacht ik.
Dan is ventileren extra aan te bevelen vanwege de damp. Met isolatie zal je warmte iets langer blijven hangen, maar droog zal je het er niet mee krijgen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169185808
Okey, misschien moet ik anders gaan denken :{
Ik wil eigenlijk voorkomen dat mijn ingrediënten gaan schimmelen en sommige materialen gaan roesten. Zijn zulke dingen te voorkomen als ik ze in kasten / lades opberg? Of blijft alles dan ook gewoon even vochtig?
Ik heb er nog niet zoveel moeite mee als ik bepaalde apparatuur en ingrediënten in huis neerleg. Bovendien zijn de ketels/leidingen/vaten RVS of plastic, dus die kunnen wel tegen vocht.

Rest nog wel een goede ventilatie. Hoe zou ik dit kunnen verwezenlijken? Is een roostertje in de deur voldoende? Een kanaal door het dak? Een ventilator?
pi_169188237
Nee helaas. Alles zak vochtig worden.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 27 februari 2017 @ 22:12:26 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169189231
Ook RVS gaat roesten als het in een vochtig schuurtje staat na verloop van tijd.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 27 februari 2017 @ 22:23:33 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169189530
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:41 schreef Rickkiieee het volgende:
Ik wil eigenlijk voorkomen dat mijn ingrediënten gaan schimmelen en sommige materialen gaan roesten. Zijn zulke dingen te voorkomen als ik ze in kasten / lades opberg? Of blijft alles dan ook gewoon even vochtig?
Helpt inderdaad niets.
quote:
Rest nog wel een goede ventilatie. Hoe zou ik dit kunnen verwezenlijken? Is een roostertje in de deur voldoende? Een kanaal door het dak? Een ventilator?
Bij voorkeur diagonale ventilatie door de ruimte heen. Laag aanzuigen, hoog afzuigen. Afhankelijk van de situatie kun je een deurrooster maken, misschien boven een raam, of in het dak. Ik zou iig punten kiezen die zo ver mogelijk van elkaar afliggen. Dan heb je het meeste rendement.
Maar goed, zonder verwarming is je binnenlucht net zo vochtig als buiten.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169190723
Asbestbeplating eraf en geïsoleerde sandwichpanelen erop. Wanden het liefst aan de buitenkant isoleren met een Powerwall isolatie van Recticel en afwerken met hout etc. En inderdaad een kacheltje aan in de winter/herfst. Maar goed, als het geïsoleerd is kan je met een klein kacheltje al een goed resultaat bereiken.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 08:14:30 #11
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_169193864
Als je het droog wil hebben daar binnen dan zal je moeten gaan stoken en ventileren.
Wil je de kosten van het stoken acceptabel houden, dan zal je moeten isoleren.
Ga je enkel isoleren, zonder te stoken, dan maak je je vochtprobleem enkel nog erger ben ik bang.

Dus;
Maak een totaalplan.
Volgorde van prioriteiten:
- Alles strippen
- Verwarming kopen (hoogste prioriteit). Kan bijvoorbeeld ook elektrisch zijn. Misschien een kleine warmtepomp installatie?
- Nieuw dak, geisoleerd
- Ventilatiemogelijkheid inbouwen
- Ramen en deur(en) vervangen door goed sluitende, isolerende exemplaren
- Wanden isoleren en afwerken, niet je dampscherm vergeten, aansluiten op het dampscherm van het dak.
- Eventueel vloer isoleren, als je de ruimte in de hoogte hebt. Dus, folie over de vloer, goed aangesloten aan je dampscherm op de wanden, houten roostering maken, isolatieplaten er op/tussen, afwerken met OSB of vezelplaten.
pi_169195459
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:08 schreef Rickkiieee het volgende:

Concluderend: Hoe kan ik het beste mijn schuur isoleren voor een droge, goed geventileerde brouw en opslag omgeving?

Als die materialen ook vorstvrij moeten worden opgeslagen, ontkom je niet aan verwarming, zoals hierboven ettelijke malen genoemd.

Ik heb zelf een grote schuur/garage van hout die een 5 cm van de zandgrond af staat. Verder enige ventilatie waardoor het droog blijft in de schuur. Maar het wordt er net zo koud als buiten.
Voor jou zou ik de vloer uitgraven en een geïsoleerde vloer maken, wanden en plafond isoleren en ook de waterleiding inpakken.

Btw, over hoeveel m2 schuur gaat het
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169195482
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:41 schreef Rickkiieee het volgende:

Rest nog wel een goede ventilatie. Hoe zou ik dit kunnen verwezenlijken? Is een roostertje in de deur voldoende? Een kanaal door het dak? Een ventilator?
Twee roosters, diagonaal t.o.v. elkaar is meer dan genoeg. Bij rooster onderin deur en in de tegenoverliggend hoek tegen het plafond ook een muurrooster.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169195514
Zo moeilijk is dat brouwen toch niet.

Een beetje waterdamp bij het mouten, deur openzetten is genoeg. Ingredienten in een zuurkoolvat wat ook waterdicht is bewaren. Eventueel een kacheltje erbij voor de vorstbescherming.
pi_169207935
Als je op open gas gaat stoken komt er ook nog eens veel vocht door de verbranding vrij, dus kan je nog meer ventileren..
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  woensdag 1 maart 2017 @ 10:13:30 #16
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_169215191
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:08 schreef Rickkiieee het volgende:
Hai.

Ik heb een enkelsteens schuurtje in mijn tuin staan, die ik wil ombouwen tot een bierbrouwschuur. Ik wil er in brouwen en tevens mijn brouwspullen en ingrediënten opslaan.
Nu zijn de muren in prima staat, maar het dak moet nog vervangen worden want dat lekt sinds kort en is gemaakt van asbest. Het was zelfs vóór de lekkage nogal vochtig in het schuurtje, dus ik zat eraan te denken om het geheel (zelf) te isoleren. Maar ik weet niet hoe ik dit het best aan kan pakken.
Ik vermoed dat ik het beste alleen de wanden kan isoleren, omdat ik heb gelezen dat bij een goed geïsoleerd dak, de druppels zo weer naar beneden komen... Bovendien komt er tijdens het brouwproces nogal wat waterdamp vrij, wat door goede ventilatie weg zou moeten trekken.
Mijn vloer is van beton, ik weet ook niet of dit nog problemen op gaat leveren. Ik had ook ergens gelezen dat hier ook vocht door naar binnen kan trekken.

Concluderend: Hoe kan ik het beste mijn schuur isoleren voor een droge, goed geventileerde brouw en opslag omgeving?

Thanks.

Edit, bonusvraag: Ook wil ik er een waterleiding heen leggen. Kan dit beter voor of na het aanbrengen van het isolatiemateriaal?
Dingen als waterleidingen altijd plaatsen voordat je gaat isoleren en afwerken. En als je dan toch bezig ben met een waterleiding, trek dan ook meteen een (geisoleerde) warm water leiding door. Kan je een aan je CV gekoppelde radiator plaatsen. Je zult toch moeten stoken om van het vocht af te komen.
pi_169221911
Sowieso dat asbestdak eraf halen. Doe je het nu niet dan moet het wel over een aantal jaar.
Is het geschroefd mag je het zelf doen, is het gespijkerd moet je het laten doen.
Officieel ook max 35m2 maar daarvoor kan je beter eerst je gemeente raadplegen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')