Dit dus.quote:Op maandag 27 februari 2017 19:38 schreef Fer het volgende:
Alvast een gedeelte facturen, dus voor de werkzaamheden die je hebt verricht.
ditquote:Op maandag 27 februari 2017 19:31 schreef Peter het volgende:
DE offerte is akkoord getekend door de klant? Dan zou ik gewoon de factuur sturen jah
Tenzij jij of zij een voorbehoud hebben gemaakt over de afname van de deal.
Wat staat er in je contract?quote:Op maandag 27 februari 2017 19:21 schreef whY... het volgende:
Wat moet ik nu doen, de volledige factuur sturen, korting sturen voor alleen de uren. Normaal heb ik ook een opstart tarief omdat het opzetten en uitzoeken altijd wat meer kost dan alleen het uurloon.
Ik hanteer deze voorwaarden, normaal in een lichtere vorm met als bronvermelding deze voorwaarden: https://www.dupho.nl/down(...)en_augustus_2016.pdfquote:Op maandag 27 februari 2017 20:20 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Wat staat er in je contract?
En heb je je algemene voorwaarden? daar moet wel iets over in staan over het tussentijds onderbreken of ophouden van en opdracht.
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Altijd een contract, of opdrachtbevestiging. Meestal een 'light'-vorm van 1 a4-tja, maar wel met de essentiėle afspraken. Algemene voorwaarden hebben juridisch geen grond wanneer je opdrachtgever ze niet uitdrukkelijk aanvaard. (dit aanvaarden kun je tekstueel verwerking in de opdrachtbevestiging). O, en altijd een handtekening onder een bevestigingquote:Op maandag 27 februari 2017 21:05 schreef whY... het volgende:
[..]
Ik hanteer deze voorwaarden, normaal in een lichtere vorm met als bronvermelding deze voorwaarden: https://www.dupho.nl/down(...)en_augustus_2016.pdf
Er is geen concreet contract, wel een bevestiging van opdracht. Ik dacht eigenlijk dat je altijd verplicht was te leveren (maar dat gaat dus juist net niet).
Gezien artikel 3, zou je best een deelfactuur kunnen sturen, vergezeld van een overzicht van de gemaakte kosten en uren. Wel belangrijk om duidelijk dit punt in de opdracht te markeren; wat heb je gedaan voor de klant, wat betaald hij en wat krijgt hij ervoor?quote:Wat ik doe is denk ik een factuur sturen en zolang die niet betaald is mag er geen enkel werk uit de ruwe edit gebruikt worden.
Daar zou ik me met deze klant geen zorgen om maken.quote:Op maandag 27 februari 2017 21:54 schreef Fer het volgende:
Denk dat als je een volledige factuur stuurt, je alleen maar ruzie krijgt.
Lijkt me een goede besliisingquote:Op dinsdag 28 februari 2017 10:38 schreef whY... het volgende:
Om het niet verwarrend te maken, ik ga voor een deelfactuur waarbij ik de kosten van het filmen (om)schrijf, dat is makkelijk te bewijzen en geleverd. Mochten ze in de toekomst alsnog het hele product willen is dat geen enkel probleem.
Zo makkelijk gaat dat niet, je hebt toch echt een rechter nodig wil je ze dwingen om te laten betalen. Als het zwart op wit acoord staat dat de factuur betaald gaat worden zou ik zeker een advocaat zorken want dat ga je direct winnen.quote:Op maandag 27 februari 2017 19:37 schreef Coritchando het volgende:
Gewoon een factuur met de hoogte van de offerte sturen, ik zou niet weten waarom je dat niet zou doen namelijk. Er is getekend / akkoord gegeven dus klaar.
En als ze niet betalen, aanmanen en vervolgens naar een incassobureau stappen.
Het dreigen met een rechter is anders vaak al een probaat middel om betaling af te dwingen. Ook zonder schriftelijk akkoord dat de factuur betaald gaat worden.quote:Op donderdag 2 maart 2017 00:57 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat niet, je hebt toch echt een rechter nodig wil je ze dwingen om te laten betalen. Als het zwart op wit acoord staat dat de factuur betaald gaat worden zou ik zeker een advocaat zorken want dat ga je direct winnen.
Maar een incassobureau inschakkelen is gewoon zonde van je moeite
Dus als ik het goed begrijp:quote:Op maandag 27 februari 2017 19:21 schreef whY... het volgende:
Ik heb een klein bedrijfje in fotografie en videografie. Nu heb ik een aantal maanden geleden een nieuwe klant getroffen. Het had potentie en ik kon een scherpe prijs maken omdat ik wel groei zie in die klant en het bedrijf wat daarbij hoort. In eerste instantie zou het een interview worden, daar is een offerte voor geaccepteerd. Tijdens het kennismakingsgesprek om de wensen te bespreken werd er gevraagd om toch een korte promo te draaien, daar ben ik mee akkoord gegaan. Immers is de klant koning en voor de offerteprijs kon ik ook een kleine promo maken.
De week daarop ben ik op pad gegaan en ben een paar uur bezig geweest met wat filmmateriaal te maken. Thuis een ruwe edit gemaakt en verstuurd naar de klant. Ik zou nog wat fotomateriaal krijgen en nog wat extra teksten om te gebruiken.
Het filmpje werd afgekeurd, maar onder het moto er moet nog aan gesleuteld worden. Wat ik logisch vind, want ik had een snelle edit gemaakt om wat op- en aanmerkingen toe te kunnen voegen zonder al te veel tijd kwijt te zijn.
Ik heb een antwoord gestuurd dat ik nog wacht op het materiaal van de klant. Nu komt het, na de herinnering krijg ik een mailjte van de klant dat een vriend een gratis deal heeft gemaakt en dat hij ook promomateriaal voor de klant maakt.
Nu geeft dat niet, ik voel me niet beconcurreerd ofzo, maar vervolgens krijg ik dus geen materiaal om op door te werken. Ze stelde voor om het even in de ijskast te zetten, maar voelde mij eigenlijk al in mijn hemd staan. Een week daarna heb ik nog een update gestuurd en vandaag kreeg ik een niet bevredigende mail. Niet onvervelend ansich hoor, maar de klant wilt gewoon dubbie op de eerste rij.
Wat moet ik nu doen, de volledige factuur sturen, korting sturen voor alleen de uren. Normaal heb ik ook een opstart tarief omdat het opzetten en uitzoeken altijd wat meer kost dan alleen het uurloon. Ik vind het lullig geen goed product te leveren, maar dat is niet haalbaar en van gratis kan ik geen brood kopen.
Het is voor het eerst dat ik me zo beduveld voel, is dit gewoon als leergeld nemen en zo snel mogelijk wissen uit het klantenbestand?
Ik heb je verhaal aangepast en aangevuld.quote:Op donderdag 2 maart 2017 13:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp:
* Je hebt een offerte gemaakt voor een kennismakingsgesprek Videointerview. Die offerte is getekend
* Tijdens dat kennismakingsgesprek werd toch besloten gelijk een korte promo te maken waar je geen extra kosten voor vroeg (kon bij de prijs van het gesprek in schrijf je) inplaats van een interview op te nemen een korte promo op te nemen voor dezelfde prijs.
* Je maakt die promo en stuurt hem in, ter review qua look and view.
* Promo wordt afgewezen
* Jij wilt naar de volgende stap: Daadwerkelijk een opdracht uitvoeren en hebt daar materiaal voor nodig van de klant
* Klant geeft aan iemand gevonden te hebben die het gratis voor hen doet en met die persoon in zee te gaan
* Jij wil toch doorgaan met een opdracht die je niet gekregen hebt en blijft aandringen op materiaal. Zij geven aan voorlopig niet met je door te willen gaan (in de ijskast zetten) Ik geef aan de opdracht te willen afronden, maar krijg niet de extra gegevens.
Wat wil je dan gaan factureren? De promo die je gratis bij het kennismakingsgesprek hebt aangeboden?
ICT wat betreft ook zo'n branche hoor. Iedereen heeft wel een neefje die het beter weet.quote:Op donderdag 2 maart 2017 19:17 schreef Roces18 het volgende:
Lijkt me overigens een verschrikkelijke branche om in te werken. Allemaal van die k bedrijven die nergens verstand van hebben en de 'professional' maar eens gaan vertellen wat die moet doen....
quote:Op donderdag 2 maart 2017 19:17 schreef Roces18 het volgende:
Lijkt me overigens een verschrikkelijke branche om in te werken. Allemaal van die k bedrijven die nergens verstand van hebben en de 'professional' maar eens gaan vertellen wat die moet doen....
Jullie hebben beide gelijk, bij de een betaal je voor creativiteit wat bijna niet uit te drukken is in geld. ICT is inderdaad al helemaal raar, mooi voorbeeld inderdaad die HD. Dan vergeten ze even dat het redundent in een serverkast moet met powersurge/UPS en raid back-up. Want stel dat ding gaat kapot ben je mooi al je excelletjes kwijt, voor je 50 euro xDquote:Op donderdag 2 maart 2017 22:45 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ICT wat betreft ook zo'n branche hoor. Iedereen heeft wel een neefje die het beter weet.
Waarom zijn jullie niet in staat om dat programma fatsoenlijk uit te rollen over 300 verschillende modellen pc's bij mij thuis werkt dat programma gewoon goed. Waarom hebben jullie nog Windows7, Windows 10 is echt in 10 minuten geinstalleerd.
10Tb op het netwerk incl. backup voor die prijs? Om de hoek kost een harddisk van 2Tb 49 euro.
Lekker kortzichtig. Ok aan deze klant heeft TS in de toekomst misschien niet direct meer iets. Maar er zit een kleine kans in dat die klant hem wel nog eens aanraadt bij iemand, als hij overal netjes mee omgaat. En er bestaat een grotere kans dat deze klant hem vooral gaat afraden als je ergens niet zo netjes mee omgaat.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 10:52 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Daar zou ik me met deze klant geen zorgen om maken.
Een vervolg opdracht zal er vast niet inzitten en ook de vervolgopdrachten zullen gezeur opleveren.
Stuur een faktuur voor de gedane werkzaamheden.
Gezien de informatie in dit topic zou ik er niet teveel vanuit gaan dat deze klant hem aanraad bij andere. Die zal het dan eerder naar zijn gratis vriend spelen.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 10:41 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Lekker kortzichtig. Ok aan deze klant heeft TS in de toekomst misschien niet direct meer iets. Maar er zit een kleine kans in dat die klant hem wel nog eens aanraadt bij iemand, als hij overal netjes mee omgaat. En er bestaat een grotere kans dat deze klant hem vooral gaat afraden als je ergens niet zo netjes mee omgaat.
Alleen maar focussen op het feit dat je geen klus krijgt van deze klant is dan wel beperkt inzicht vertonen. Denk dat je prima er samen uit kan komen op een nette manier dat enkel het gedane werk tegen een normaal tarief vergoedt wordt, zoals TS ook lijkt na te streven.
Ja en wat zal hij dan aanraden. Dat is een makkelijke jongen joh, je spreek iets af en als je er op de helft geen trek meer in hebt dan hoef je niets te betalen. Ik denk niet dat ik behoefte heb aan klanten waar ik zo besproken wordt.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 10:41 schreef pwmh82 het volgende:
Lekker kortzichtig. Ok aan deze klant heeft TS in de toekomst misschien niet direct meer iets. Maar er zit een kleine kans in dat die klant hem wel nog eens aanraadt bij iemand, als hij overal netjes mee omgaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |