abonnement Unibet Coolblue
pi_169182799
Hallo,

Wij willen in haard/kachel laten inbouwen in een dragende muur. Alleen vragen wij ons af of dat wel kan. Er moet ook een rookafvoer komen. Als dat te moeilijk is zou eventueel ook nog zo'n kachel met siervuur (biofire ofzo) een oplossing zijn, echter geniet dat niet onze voorkeur.
Het betrof vroeger de buitenmuur. Door de uitbouw is dit nu een muurtje in de woonkamer, ik vermoed dat die is blijven staan omdat die dragend is.

Zijn hier mensen die ons kunnen adviseren?

We zaten aan zoiets te denken:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169182878
Zit er een stalen balk op?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_169182895
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 19:07 schreef halfway het volgende:
Zit er een stalen balk op?
Dat durf ik niet te zeggen. Kan het niet zien iig.

Edit: ik heb het even aan een bevriende timmerman gevraagd (die zijn eigen huis ook heeft gebouwd) en die zegt dat het wel kan, de verdiepingsvloer steunt niet op die muur. Omdat die in de breedte ligt.

[ Bericht 18% gewijzigd door Patroon op 27-02-2017 19:51:36 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 27 februari 2017 @ 20:32:20 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169185528
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 19:07 schreef Patroon het volgende:
ik heb het even aan een bevriende timmerman gevraagd
Dat zijn de beste adviseurs ja.... Beter kijk je even in de bouwtekeningen en vraag je het archief bij de gemeente op, waar ook de aanbouw in staat.
Een stuk wand laat je niet voor jan lul staan in ieder geval ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169187540
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:32 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat zijn de beste adviseurs ja.... Beter kijk je even in de bouwtekeningen en vraag je het archief bij de gemeente op, waar ook de aanbouw in staat.
Een stuk wand laat je niet voor jan lul staan in ieder geval ;)
Dat was ik ook zeker van plan. Wat het advies hier ook zou zijn. Zoiets doe ik pas als een constructeur groen ligt heeft gegeven. Toch benieuwd naar wat meningen van ervaren mensen hier.

Hij is trouwens wel ervaren. Hij heeft zijn eigen huis volledig gebouwd. Dat doe je niet zomaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Patroon op 27-02-2017 22:49:28 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 27 februari 2017 @ 22:20:12 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_169189432
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:24 schreef Patroon het volgende:

Hij is trouwens wel ervaren. Hij hweet zijniet eigen huis volledig gebouwd. Dat doe je niet zomaar.
Geloof me, ik ken er legio :X

Mocht het een dragende muur zijn, dan heb je een vergunning nodig. Berekening van de constructeur, klein tekeningetje en de gebruikelijke formulieren, meer niet.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_169190085
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 22:20 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Geloof me, ik ken er legio :X

Mocht het een dragende muur zijn, dan heb je een vergunning nodig. Berekening van de constructeur, klein tekeningetje en de gebruikelijke formulieren, meer niet.
Kerel je waarschuwing is duidelijk. Jij kent er genoeg. Zegt nog niets over wie ik ken. En geloof me...ik denk echt wel zelf na.

Ik ben hier om wat advies te krijgen over ons plan. Niet om een discussie te voeren of die kennis van me wel/geen verstand er van heeft.

[ Bericht 8% gewijzigd door Patroon op 27-02-2017 23:04:20 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169193476
De tekening en de situatie wekt sterk de indruk dat er een bint overheen ligt.

Dan wordt het al snel een flinke klus.
Laat die handjes wapperen!
pi_169193949
Kan je rookkanaal niet schuin omhoog via het platte dak van je bijkeuken naar buiten?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_169193961
Het moet kunnen, al zal het geen eenvoudig en goedkoop klusje worden.
Whatever...
pi_169194492
Op dat stukje muur ligt hoogstwaarschijnlijk een stalen balk die de achtergevel van de bovenverdieping draagt.

Dat wil je niet zomaar weghalen. Het kan wel, maar dan moet je een nieuwe oplossing voor die draagbalk creëren. Of het niet erg vinden als je voortaan geen achtergevel meer hebt.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 09:39:18 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_169194565
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Op dat stukje muur ligt hoogstwaarschijnlijk een stalen balk die de achtergevel van de bovenverdieping draagt.

Dat wil je niet zomaar weghalen. Het kan wel, maar dan moet je een nieuwe oplossing voor die draagbalk creëren. Of het niet erg vinden als je voortaan geen achtergevel meer hebt.
Dat dus :Y
pi_169195119
Thnx voor het meedenken allemaal. Zoals ik het nu van jullie begrijp, wordt het een erg dure aangelegenheid, mocht het al 'constructief' kunnen. Dat moeten we eerst maar eens goed uitzoeken en daarmee is dit topic een begin.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 28 februari 2017 @ 10:22:39 #14
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_169195123
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Op dat stukje muur ligt hoogstwaarschijnlijk een stalen balk die de achtergevel van de bovenverdieping draagt.

Dat wil je niet zomaar weghalen. Het kan wel, maar dan moet je een nieuwe oplossing voor die draagbalk creëren. Of het niet erg vinden als je voortaan geen achtergevel meer hebt.
Inderdaad, ik snap niet waarom de bevriende timmerman het heeft over de vloer terwijl er 99% kans is dat er een complete gevel op leunt...
Chaos is a ladder.
pi_169195131
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Op dat stukje muur ligt hoogstwaarschijnlijk een stalen balk die de achtergevel van de bovenverdieping draagt.

Dat wil je niet zomaar weghalen. Het kan wel, maar dan moet je een nieuwe oplossing voor die draagbalk creëren. Of het niet erg vinden als je voortaan geen achtergevel meer hebt.
En als je dat nou allemaal laat zitten, maar halverwege de muur een inkeping maakt, maar dan niet helemaal tot de haakse muur. Dus zoals het voorbeeld plaatje. Zou er dan nog genoeg draagvlak zijn?
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 28 februari 2017 @ 10:37:42 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_169195337
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:23 schreef Patroon het volgende:

[..]

En als je dat nou allemaal laat zitten, maar halverwege de muur een inkeping maakt, maar dan niet helemaal tot de haakse muur. Dus zoals het voorbeeld plaatje. Zou er dan nog genoeg draagvlak zijn?
Goede vraag voor een constructeur!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 11:01:18 #17
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_169195692
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:37 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Goede vraag voor een constructeur!
Inderdaad, dit lijkt me niet iets wat je op basis van een FOK! antwoord wilt beslissen.

Bedenk wel dat als die stalen balk op die muur ligt, dat die waarschijnlijk maar 10-20cm in die muur zit, en dat is juist het stuk wat je met die kachel gaat 'inkepen'. Mijn gevoel en jarenlange ervaring met Lego Duplo zegt dat dat geen goed idee is.
Chaos is a ladder.
pi_169196177
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 11:01 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Inderdaad, dit lijkt me niet iets wat je op basis van een FOK! antwoord wilt beslissen.
Dit topic zal dan ook niet de doorslag geven, maar kan mij wel helpen om te kijken wat de mogelijkheden zijn ;). Voordat er iets gebeurd zal er altijd eerst met een constructeur worden gekeken.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 28 februari 2017 @ 11:56:17 #19
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_169196550
wil je een houthaard of een gashaard? Voor een gashaard zijn er ook systemen dat je een kanaal in de kruipruimte aanbrengt met een flexibele leiding. Op een punt waar je wel naar boven kan (garage/berging) ga je omhoog en buiten komt er dan een soort afzuiging te staan. Volgens mij heeft Dru dit. geen idee wat het kost en of het bij jou mogelijk is.
Als dit duizenden euro's aan hak, breek en stutwerkzaamheden scheelt wellicht een optie om te bekijken?
pi_169197395
Ja we kregen net een mooi alternatief aangeboden, wat misschien nog wel beter/mooier is dan een houthaard. Het is een gashaard van Bellfire (Vertical Bell 3) De wand hoeft dan niet gebroken te worden. De wand maken we dikker en langer zodat de haard voor de wand komt te staan. Dat de wand iets dikker wordt is niet erg, aangezien we daar toch een loze ruimte hebben.




Rookgas afvoer gaat dan recht naar achteren door de muur naar de garage en dan recht omhoog door het garagedak.

[ Bericht 17% gewijzigd door Patroon op 28-02-2017 13:46:31 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_169532717
ik dacht dat jij bezig was je huis gasverbruik naar beneden te krijgen :-)

hou er rekening mee dat dit soort apparaten wel een flink slokje gas lussen. Mijn schoonvader heeft 2 jaar geleden een soortgelijk model aangeschaft en was nogal geschrokken van het verbruik terwijl ze hem niet eens veel aan hebben (maximaal een 3 uurtjes per dag in het stookseizoen).

Maar goed, het oog wil ook wat..
pi_169535420
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 12:15 schreef zozozozo het volgende:
ik dacht dat jij bezig was je huis gasverbruik naar beneden te krijgen :-)

hou er rekening mee dat dit soort apparaten wel een flink slokje gas lussen. Mijn schoonvader heeft 2 jaar geleden een soortgelijk model aangeschaft en was nogal geschrokken van het verbruik terwijl ze hem niet eens veel aan hebben (maximaal een 3 uurtjes per dag in het stookseizoen).

Maar goed, het oog wil ook wat..
Schijnt zuiniger te zijn dan cv als je maar 1 ruimte wil vervangen..en niet elke keuze moet rationeel zijn ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')