FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Autonoom autorijden
kaasplankjemaandag 27 februari 2017 @ 15:57
Steeds meer berichten over autonome auto's. Zelf rijden hoeft straks niet meer. Wetten worden aangepast en ontwikkeling is in volle gang. In Tesla BMW en andere auto's wat hoger in de markt zit al software en techniek ingebouwd om het stuur tijdelijk los te laten.

In de eerste overweging lijkt het me niets. Ik rijd liever zelf. Maar wat nu als je na een avond uit eten of stappen niet meer zelf hoeft te rijden? De auto is de bob. Of je laat je waar dan ook ophalen door je eigen auto. Lijkt me toch wel briljant.

http://www.autoweek.nl/nieuws/peugeot-licht-instinct-concept-toe/

07sywjsbyiny.jpg
Hiddendoemaandag 27 februari 2017 @ 16:09
Klinkt goed, maar in de praktijk zal het toch wel wat problemen geven.
Ik denk nu aan een aflevering van Knight Rider waarbij de software van Kitt werd vervangen door 'criminele' software.
Pietverdrietmaandag 27 februari 2017 @ 16:28
Tja, mijn huidige auto houd zichzelf tussen de lijntjes, ook in de bochten, houd automatisch afstand tot de voorganger en reageert sneller dan ik op een noodsituatie. Lijkt me heerlijk naar het werk gereden te worden terwijl ik de krant lees met koffie en een croissantje
Fredmaandag 27 februari 2017 @ 17:06
Ik denk dat we eerst nog wat ethische vraagstukken moeten doorploegen over wat zo'n auto moet gaan doen als een ongeluk niet meer te vermijden is: uitwijken naar links is een dode baby, uitwijken naar rechts zijn dode bejaarden. Wat moet de auto dan gaan doen?

En wie wordt verantwoordelijk voor dat gedrag? De eigenaar van de auto? (Die geen invloed heeft op het functioneren van de auto) De fabrikant? (Die geen idee heeft in welke situaties de eigenaar de auto gaat brengen?)

Voor onbemande treinen en metro's is het al decennia lang een heikel punt en die rijden op een eigen infrastructuur, waarbij de invloeden van buitenaf veel beperkter zijn. Ik verwacht niet dat het met auto's veel anders zal zijn.
jogymaandag 27 februari 2017 @ 17:18
Dit vind ik wel een tof filmpje.

Tesla remt af voor het echt duidelijk wordt dat er een ongeluk onvermijdelijk is. Ik ben helemaal voor autonoom rijden.

quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2017 17:06 schreef FredvZ het volgende:
Ik denk dat we eerst nog wat ethische vraagstukken moeten doorploegen over wat zo'n auto moet gaan doen als een ongeluk niet meer te vermijden is: uitwijken naar links is een dode baby, uitwijken naar rechts zijn dode bejaarden. Wat moet de auto dan gaan doen?
'Gewoon' altijd op basis van meeste kans op ontwijken. Ook wanneer het 1% in de berekening zit en 1,25% in de berekening van kans op ontwijken. Dan hoeft het ook geen morele beslissingen te nemen. En even terugkomend op bovenstaand, als die youtube echt laat zien dat die Tesla 'vooruit' kon zien in die mate dan zullen de statistieken voor zich moeten spreken en zou 'het kind of de bejaarde' een non-issue moeten zijn als de ongelukken met (laten we de natte vinger erbij pakken) 50% minder worden. Uiteraard moet men wel heel scherp zijn op de internetbeveiliging van die auto's. Wat mij betreft moet elk nieuw model voor het op de markt komt op een hackerscongres/in een showroom gaan staan met een beloning van 1 miljoen euro als je het kan hacken. want Tesla doet het dan wel goed maar als de B merken op de markt komen met gangbare modellen die het ook leuk doen dan wil ik wel dat die even veilig zijn als een Tesla wat dat betreft.
YoshiBignosemaandag 27 februari 2017 @ 18:01
Ik gebruik (op de snelweg) autopilot vrij vaak en het werkt prima. Vooral in de file is het heerlijk. En dit is eigenlijk 1 van de eerste systemen die echt in de buurt komt van autonoom rijden. Je ziet nu dat meerdere merken er mee bezig zijn (heb een filmpje gezien van een Ioniq die autonoom reed) dus het gaat de goede komt.

Daarna komen de juridische vraagstukken zoals bovenstaand. Ik vermoed ook dat je echt bepaalde wegen en verkeerssituaties moet aanpassen. We gaan de goede kant op, maar ik denk dat het nog wel even gaat duren voordat we volledig autonoom kunnen rijden. Ik vind rijden erg leuk, maar het is toch wel chill als je je auto alleen maar hoeft in te stellen naar de bestemming.
Mr.Pingmaandag 27 februari 2017 @ 19:31
Mijn auto geeft zelf gas en kan zelf remmen, dat vind ik wel genoeg.
YoshiBignosemaandag 27 februari 2017 @ 19:35
Ja maar wanneer geeft hij gas en wanneer remt hij :P
Mr.Pingmaandag 27 februari 2017 @ 19:39
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 19:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar wanneer geeft hij gas en wanneer remt hij :P
Dat lot ligt totaal in handen van de auto voor mij!
Pietverdrietmaandag 27 februari 2017 @ 20:28
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2017 17:06 schreef FredvZ het volgende:
Ik denk dat we eerst nog wat ethische vraagstukken moeten doorploegen over wat zo'n auto moet gaan doen als een ongeluk niet meer te vermijden is: uitwijken naar links is een dode baby, uitwijken naar rechts zijn dode bejaarden. Wat moet de auto dan gaan doen?

En wie wordt verantwoordelijk voor dat gedrag? De eigenaar van de auto? (Die geen invloed heeft op het functioneren van de auto) De fabrikant? (Die geen idee heeft in welke situaties de eigenaar de auto gaat brengen?)

Voor onbemande treinen en metro's is het al decennia lang een heikel punt en die rijden op een eigen infrastructuur, waarbij de invloeden van buitenaf veel beperkter zijn. Ik verwacht niet dat het met auto's veel anders zal zijn.
Denk dat een computer niet aan het whatsappen is tijdens het rijden, nog even wat documenten doorleest aan het bellen is, zwaar vermoeid aan het stuur zit etc etc etc. Over een paar miljoen autos met miljarden kilometers zullen er dan duidelijk minder ongelukken gebeuren, wellicht wel andere ongelukken.
Tango5Romeomaandag 27 februari 2017 @ 21:18
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk dat een computer niet aan het whatsappen is tijdens het rijden, nog even wat documenten doorleest aan het bellen is, zwaar vermoeid aan het stuur zit etc etc etc. Over een paar miljoen autos met miljarden kilometers zullen er dan duidelijk minder ongelukken gebeuren, wellicht wel andere ongelukken.
Want je computer, tablet en je smartphone doen letterlijk altijd alles wat jij wil....en hebben nooit storingen. :)
Tango5Romeomaandag 27 februari 2017 @ 21:22
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 15:57 schreef kaasplankje het volgende:
Steeds meer berichten over autonome auto's. Zelf rijden hoeft straks niet meer. Wetten worden aangepast en ontwikkeling is in volle gang. In Tesla BMW en andere auto's wat hoger in de markt zit al software en techniek ingebouwd om het stuur tijdelijk los te laten.

In de eerste overweging lijkt het me niets. Ik rijd liever zelf. Maar wat nu als je na een avond uit eten of stappen niet meer zelf hoeft te rijden? De auto is de bob. Of je laat je waar dan ook ophalen door je eigen auto. Lijkt me toch wel briljant.

http://www.autoweek.nl/nieuws/peugeot-licht-instinct-concept-toe/

[ afbeelding ]
Het zal er uiteindelijk wel van gaan komen. Maar er zullen nog heel wat 'autonome' doden vallen voordat het bewezen veiliger is. Ter vergelijking: vliegtuigen kunnen echt heel veel zelf, maar slechts 80% van de luchtvaartongevallen is human factors. Oftewel 20% is technisch.
Pietverdrietmaandag 27 februari 2017 @ 21:29
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:22 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het zal er uiteindelijk wel van gaan komen. Maar er zullen nog heel wat 'autonome' doden vallen voordat het bewezen veiliger is. Ter vergelijking: vliegtuigen kunnen echt heel veel zelf, maar slechts 80% van de luchtvaartongevallen is human factors. Oftewel 20% is technisch.
Je beantwoord jezelf hier
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:18 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Want je computer, tablet en je smartphone doen letterlijk altijd alles wat jij wil....en hebben nooit storingen. :)
Tango5Romeomaandag 27 februari 2017 @ 21:52
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:29 schreef Pietverdriet het volgende:

Je beantwoord jezelf hier

Als ik dat al zou doen, dan zou het in ieder geval met 'dt' zijn. :)

Je leest met een gekleurde bril. 20% van de luchtvaartongelukken wordt veroorzaakt door hardware en software. Techniek/electronica is niet 100% veilig. En in de luchtvaart worden heel veel dingen op redundancy gebouwd. Ik weet niet zeker of dat bij Dacia, Opel of Hyundai ook zo gaat zijn.
Messinamaandag 27 februari 2017 @ 22:27
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2017 17:18 schreef jogy het volgende:
Dit vind ik wel een tof filmpje.

Tesla remt af voor het echt duidelijk wordt dat er een ongeluk onvermijdelijk is. Ik ben helemaal voor autonoom rijden.


Hier remt 'ie helemaal niet.
jogydinsdag 28 februari 2017 @ 00:02
quote:
Het heeft nog wel een paar jaar nodig :P. Nog niet zo lang geleden deed ie ook een noodstop bij de ingang van een snelwegtunnel. Ook een feestje :').
kaasplankjedinsdag 28 februari 2017 @ 07:20
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:22 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het zal er uiteindelijk wel van gaan komen. Maar er zullen nog heel wat 'autonome' doden vallen voordat het bewezen veiliger is. Ter vergelijking: vliegtuigen kunnen echt heel veel zelf, maar slechts 80% van de luchtvaartongevallen is human factors. Oftewel 20% is technisch.
Ja zal nog wel even duren maar denk sneller dan je mss vermoed. Een auto die een (per abuis) noodstop maakt op de weg hoeft ook geen gevaar op te leveren als de rest erachter maar op tijd reageert en afstand houd.
Tango5Romeodinsdag 28 februari 2017 @ 16:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 07:20 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja zal nog wel even duren maar denk sneller dan je mss vermoed. Een auto die een (per abuis) noodstop maakt op de weg hoeft ook geen gevaar op te leveren als de rest erachter maar op tijd reageert en afstand houd.
Daar heb je gelijk in. Behalve als 1 van de auto's in dat rijtje getroffen wordt door een technisch mankement. Hoe ging Murphy's law of computing ook weer?
"A computer makes as many mistakes in twenty seconds as 20 men working for 20 years. "

En Paul R. Ehrlich zei:
'To err is human, but to really foul things up you need a computer'. :Y
Pietverdrietdinsdag 28 februari 2017 @ 17:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:05 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Behalve als 1 van de auto's in dat rijtje getroffen wordt door een technisch mankement. Hoe ging Murphy's law of computing ook weer?
"A computer makes as many mistakes in twenty seconds as 20 men working for 20 years. "

En Paul R. Ehrlich zei:
'To err is human, but to really foul things up you need a computer'. :Y
Grappige spreuken, maar onderzoek wijst uit dat bv telefoneren en autorijden combineren ongeveer zo gevaarlijk is als alcohol en autorijden. Hoe beter mensen denken dat ze kunnen multitasken, hoe slechter ze er in zijn.
Tango5Romeodinsdag 28 februari 2017 @ 17:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

Grappige spreuken, maar onderzoek wijst uit dat bv telefoneren en autorijden combineren ongeveer zo gevaarlijk is als alcohol en autorijden.
Zie de relevantie van de opmerking niet, want je mag niet telefoneren tijdens het autorijden.
Pietverdrietdinsdag 28 februari 2017 @ 17:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 17:16 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Zie de relevantie van de opmerking niet, want je mag niet telefoneren tijdens het autorijden.
Handsfree telefoneren mag wel degelijk
Verder houd het verboden zijn van zaken tijdens het autorijden mensen er niet vanaf
Tango5Romeodinsdag 28 februari 2017 @ 17:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Handsfree telefoneren mag wel degelijk
Check, da's waar. Ik deed de incorrecte aanname dat je niet-handsfree bedoelde.

Doe het zelf nooit, want het leidt af.
Carlos93dinsdag 28 februari 2017 @ 18:03
Ik geloof er niet in. Wil zelf autorijden. Vind het veel te leuk. Die ongelukken en doden neem ik daarbij voor lief.
kaasplankjedinsdag 28 februari 2017 @ 19:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 17:30 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Check, da's waar. Ik deed de incorrecte aanname dat je niet-handsfree bedoelde.

Doe het zelf nooit, want het leidt af.
en als je nu de auto even 5 minuten op de automatische piloot zet zodat je ff rustig kan bellen?
Tango5Romeodinsdag 28 februari 2017 @ 19:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 19:03 schreef kaasplankje het volgende:

en als je nu de auto even 5 minuten op de automatische piloot zet zodat je ff rustig kan bellen?
Ik zou die automatische piloot niet 1,2,3, vertrouwen.
Leandradinsdag 28 februari 2017 @ 19:09
Ik had verwacht dat de auto in het plaatje een BMW was, dat het een Peugeot concept was zag ik niet aankomen.
kaasplankjedinsdag 28 februari 2017 @ 20:19
Ik denk dat het ook voor een groot deel is wennen aan uit handen geven van controle. We gaan van cruise control, of zoiets als automatisch inparkeren naar adaptive cruise control, naar semi autonoom wat je nu al ziet in nieuwe modellen, dan naar volledig autonoom en uiteindelijk naar een auto die van A naar B kan rijden zonder bestuurder.
Ridocardinsdag 28 februari 2017 @ 21:38
Ik heb net wat Tesla autopilotvideos bekeken en ik vind het systeem zo op het eerste gezicht best goed werken. Dat kiezen-tussen-twee-kwaden-dilemma zou op een gegeven moment geëlimineerd kunnen worden doordat de auto al rekening houdt met bepaalde situaties door langzamer te rijden waar de uitwijkmogelijkheden een stuk minder worden. Bij nul uitwijkmogelijkheid (dus het vraagstuk nestje bejaarden vs baby) zou de autopilot gewoon de auto moeten stoppen en de besturing aan de bestuurder moeten overdragen, nog voordat de situatie zich voor kan doen. Hoe beter en verder de sensoren werken en hoe gedetailleerder de computers een overzicht hiervan kunnen maken, hoe eerder kan worden ingegrepen. Er moet een moment komen waarop de autopilot (hoe lullig ook) de knuppel in het hoenderhok gooit.
"Veiligheid niet meer gegarandeerd, auto stopt!"

Ik denk dat volledig veilig autonoom rijden pas kan worden gegarandeerd als er (grotendeels) geen bestuurders meer betrokken zijn in het verkeer.