abonnementen ibood.com bol.com
pi_169176067
registreer om deze reclame te verbergen
image.php?jpgheader01.png
sub00.jpg
danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*

sub01.jpg
In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

header02.png
sub02.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub03.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header03.png
sub04.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub05.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub06.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
header04.png
sub07.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub08.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
sub09.jpg
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!


07542c7f8c.jpg
Bier.
pi_169176123
Zozo code geel vanavond? En ik heb weer dienst op de Direct Den Haag - Breda, dat wordt vast leuk :')
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_169176246
Hopelijk niet meer dan een snelheidsbeperking.
Bier.
  maandag 27 februari 2017 @ 13:23:13 #4
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_169176275
registreer om deze reclame te verbergen
Iets wat me nu ineens opvalt...

De stroomafnemer van de foto's in de TopicStart is hier ruitvorming, dat ging zo door tot en met de Mat'54. Sindsdien zijn ze anders vormgegeven (de haakvorm). Waarom is dat eigenlijk?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Moderator maandag 27 februari 2017 @ 13:25:48 #5
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169176316
Goede vraag, vraag ik me ook af. Beter bestand tegen hoge snelheden misschien?
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  maandag 27 februari 2017 @ 13:30:44 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169176405
Je ziet die ontwikkeling internationaal ook. De eerste loc's die 200 km/h konden in Duitsland hadden ook nog vierbenige stroomafnemers.

Ik vermoed dat het iets met massatraagheid te maken heeft. Als er minder massa in de veercontructie zit, is het makkelijker om met de bovenleiding mee te bewegen. Dat vermindert slijtage en verbetert het contact.
pi_169176440
registreer om deze reclame te verbergen
Ik zal het ff aan m'n pa vragen. Die moet het wel weten.
Bier.
  Moderator maandag 27 februari 2017 @ 13:33:56 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169176451
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 13:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Je ziet die ontwikkeling internationaal ook. De eerste loc's die 200 km/h konden in Duitsland hadden ook nog vierbenige stroomafnemers.

Ik vermoed dat het iets met massatraagheid te maken heeft. Als er minder massa in de veercontructie zit, is het makkelijker om met de bovenleiding mee te bewegen. Dat vermindert slijtage en verbetert het contact.
Klopt, de BR103 had in den beginnen ook een schaarpantograaf
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_169176492
Volgens de Duitse Wikipedia heeft het te maken met hogere luchtweerstand als ze tweebenig zijn zoals de oude op de foto en hierdoor ook beter contact konden houden met de draad.
pi_169176526
Maar goed, als je dan bijvoorbeeld de constructie van een E5 shinkansen ziet is die weer heel anders. En de N700 Shinkansen heeft ook nog van die windsiders ter hoogte van de stroomafnemer..
pi_169176687
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 13:03 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dat was naar aanleiding van een discussie met veel te veel details. Die gaan we hier hopelijk niet krijgen.
Goed punt. Ik denk dat je verschillende richtingen moet gaan bewandelen wil je de capaciteitsproblemen op gaan lossen.

De eerste is imo hogere snelheden rondom de stations. Dit zorgt ervoor dat treinen sneller binnen kunnen komen en sneller weer kunnen vertrekken, waardoor een station per uur meer treinen af kan handelen.

Een punt dat hiermee samenhangt zou zijn om aan de reizigers de treinlengte eindelijk eens duidelijk te maken en werk te maken van een betere spreiding. Hierbij moet de machinist op een aangegeven plaats stoppen om dit voor elkaar te krijgen.

Een derde punt is dat met name in sprinterdiensten de vertrekprocedure op de schop moet. Een meer metroachtig systeem zou die treinen wel eens ietsje kunnen versnellen.

Zoals je op Somda stelt vreten kerende treinen veel capaciteit op stations en het is daarom niet voor niets dat veel treinseries doorgeknoopt zijn. Veel hangt ook af van de keertijd. Is die langer dan zou je op een aantal stations mogelijk met een tailtrack kunnen gaan werken.

Zulke tailtracks of andere kopspoortjes rond drukke stations kunnen ook handig zijn om stellen bij te plaatsen en/of af te trappen, zeker omdat de bereikbaarheid van opstelterreinen verre van optimaal is en er hierdoor lang niet altijd een goed pad beschikbaar is om de trein die je wilt versterken ook goed te kunnen versterken.

En zo zijn er denk ik nog wel een aantal zaken te bedenken die zouden kunnen helpen rond de grote stations.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 februari 2017 @ 14:16:51 #12
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169177087
Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn dingen waar je geen klap aan hebt als je kijkt naar de stations waar ik het over had. In Utrecht heb je bijvoorbeeld een hele grote hoeveelheid treinen aan de Noordzijde en vrijwel niets aan de zuidzijde. Zolang er geen Uithofboog wordt gebouwd zal dat zo blijven en zal je veel kerende treinen blijven houden. Den Haag heeft net zoiets.. CS moet eigenlijk aan de ongelijkvloerse oplossingen op sterk uit te kunnen breiden en van meer treinen doorkoppelen wordt je niet blij omdat alle knelpunten tussen Zwolle en Den Haag dan aan de knelpunten tussen Roosendaal en Den Haag worden gekoppeld.

Bij Deventer en Apeldoorn hebben we goede voorbeelden van stations die vervoerskundig goed liggen om extra treinen van/naar Amersfoort en verder vandaan te laten vertrekken maar fysiek zijn het drama's van stations: Deventer is compleet ingebouwd in de omgeving en die zit helemaal vol door alle treinen die kris-kras door elkaar heen moeten rijden omdat het anders nou eenmaal niet past en in Apeldoorn heb je een perron te weinig om alle treinen fatsoenlijk te keren (en eigenlijk zou het lijntje naar Zutphen daar los moeten liggen).

Utrecht is eigenlijk de ergste omdat er net in is geïnvesteerd maar dat de uitbreiding van de treindienst nodig is op de sporen met de hoogste bezetting en de meeste dwangpunten. Was dat niet te voorzien geweest? Ja en nee... Ja, het station had meer flexibel ontworpen kunnen worden en het is natuurlijk ridicuul om doorgaande goederentreinen over de sporen te sturen waar vier tot zes keer per uur een intercity zou kunnen keren maar tegelijkertijd is het lastig om in te schatten of er in de toekomst meer treinen nodig zijn en kost het daarmee rekening houden wel geld. Ik zie in ieder geval al wel dat er veel gezeur over Utrecht Centraal zal komen. De volgende Parlementaire Enquete over het spoor dan maar?
pi_169177281
In Deventer kan je er met 2 maanden een perron bij hebben zonder moeite (als dat een probleem zou zijn). En er is ruimte zat voor een ongelijkvloerse kruising aan de Saxion-kant.
Bier.
  Moderator maandag 27 februari 2017 @ 14:27:09 #14
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_169177299
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 13:23 schreef Goverman het volgende:
Iets wat me nu ineens opvalt...

De stroomafnemer van de foto's in de TopicStart is hier ruitvorming, dat ging zo door tot en met de Mat'54. Sindsdien zijn ze anders vormgegeven (de haakvorm). Waarom is dat eigenlijk?
Met een eenbenige kan je sneller rijden. :7 Zie ook: https://wiki.3rail.nl/index.php/Stroomafnemer

In de 20-er jaren was men allang blij dat ze een techniek hadden waarmee het mogelijk was een trein makkelijk stroomloos te maken. De eerste stroomafnemers (begin 20e eeuw) zagen er zo uit:
advertentie_beynes_zhesm.JPG

In die tijd was de tweebenige pantograaf met de techniek van toen om het sleepstuk op zijn plaats te houden, met voldoende druk tegen de bovenleiding.
So we just called him Fred
pi_169177722
Je zou Deventer zelfs kunnen verplaatsen naar Deventer Goederen.
pi_169177958
Het zou al heel veel schelen als je de aansluitingen aan de oostkant verbouwt, zodat je snel van spoor 1 naar Snippeling kunt rijden en tussen de doorgaande sporen op Deventer Goederen één of twee keersporen aanleggen.
PM mij!
====== Vernieuwd: DeMi - Web, de online-games site =====
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator maandag 27 februari 2017 @ 15:10:25 #17
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_169178074
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 14:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn dingen waar je geen klap aan hebt als je kijkt naar de stations waar ik het over had. In Utrecht heb je bijvoorbeeld een hele grote hoeveelheid treinen aan de Noordzijde en vrijwel niets aan de zuidzijde. Zolang er geen Uithofboog wordt gebouwd zal dat zo blijven en zal je veel kerende treinen blijven houden.
Dat zal denk ik niet eens zoveel uitmaken.
De Uithofboog zal m.i. vooral van invloed zijn op sprinters. De meeste sprinters uit het noorden, die niet verder gaan dan Utrecht staan volgens mij op spoor 1-4, als die door wil laten rijden zal je ze moeten verplaatsten naar een ander spoor.

Wat er voor de rest keert zijn vooral de intercity's uit Rotterdam, Den Haag en Leiden, die gaan niet allemaal doorrijden naar Amersfoort via de Uithofboog. Die treinen zou je hooguit kunnen combineren in Gouda en/of Woerden. Maar of dat écht wenselijk is...
quote:
Den Haag heeft net zoiets.. CS moet eigenlijk aan de ongelijkvloerse oplossingen op sterk uit te kunnen breiden en van meer treinen doorkoppelen wordt je niet blij omdat alle knelpunten tussen Zwolle en Den Haag dan aan de knelpunten tussen Roosendaal en Den Haag worden gekoppeld.
Daar is tegelijkertijd héél erg weinig ruimte voor. Als je geen gebouwen wil slopen dan is de enige optie het bouwen van een sprinterstation boven het nu nog niet overdekte deel van het station, met een verbindingsbogen over het Schenkviaduct naar HS, Laan van NOI en de Binckhorst.

quote:
Utrecht is eigenlijk de ergste omdat er net in is geïnvesteerd maar dat de uitbreiding van de treindienst nodig is op de sporen met de hoogste bezetting en de meeste dwangpunten. Was dat niet te voorzien geweest? Ja en nee... Ja, het station had meer flexibel ontworpen kunnen worden en het is natuurlijk ridicuul om doorgaande goederentreinen over de sporen te sturen waar vier tot zes keer per uur een intercity zou kunnen keren maar tegelijkertijd is het lastig om in te schatten of er in de toekomst meer treinen nodig zijn en kost het daarmee rekening houden wel geld. Ik zie in ieder geval al wel dat er veel gezeur over Utrecht Centraal zal komen. De volgende Parlementaire Enquete over het spoor dan maar?
Die flexibiliteit is juist weggehaald omdat wissels gevaarlijk zijn voor de treindienst. Die schijnen stuk te gaan en vast te vriezen. Dus om te voorkomen dat ze daar last hebt moet je zoveel mogelijk wissels wegsaneren. Aldus ProRail.
So we just called him Fred
  maandag 27 februari 2017 @ 15:30:11 #18
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169178427
quote:
7s.gif Op maandag 27 februari 2017 15:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat zal denk ik niet eens zoveel uitmaken.
De Uithofboog zal m.i. vooral van invloed zijn op sprinters. De meeste sprinters uit het noorden, die niet verder gaan dan Utrecht staan volgens mij op spoor 1-4, als die door wil laten rijden zal je ze moeten verplaatsten naar een ander spoor.

Wat er voor de rest keert zijn vooral de intercity's uit Rotterdam, Den Haag en Leiden, die gaan niet allemaal doorrijden naar Amersfoort via de Uithofboog. Die treinen zou je hooguit kunnen combineren in Gouda en/of Woerden. Maar of dat écht wenselijk is...
Als je zo'n boog hebt hoef je toch niet alle treinen te laten keren? Momenteel is bijna de helft van alle intercity's die uit de richting Gouda komt er eentje die doorrijdt naar Amersfoort. Als op beide takken het aantal IC's toeneemt met 2 per uur dan is dat precies de helft. Aangezien die doorrijdende treinen korter stilstaan dan de kerende treinen krijg je daarmee dus automatisch capaciteitsuitbreiding.

Daarnaast is het wel gunstig voor een kosten-batenanalyse: De verbindingen met de Uithof worden sneller en zelfs mét IC-stop is een intercity Gouda-Amersfoort sneller. Dat doet het altijd goed.
  Moderator maandag 27 februari 2017 @ 15:54:56 #19
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_169178804
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 15:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Als je zo'n boog hebt hoef je toch niet alle treinen te laten keren? Momenteel is bijna de helft van alle intercity's die uit de richting Gouda komt er eentje die doorrijdt naar Amersfoort. Als op beide takken het aantal IC's toeneemt met 2 per uur dan is dat precies de helft. Aangezien die doorrijdende treinen korter stilstaan dan de kerende treinen krijg je daarmee dus automatisch capaciteitsuitbreiding.

Daarnaast is het wel gunstig voor een kosten-batenanalyse: De verbindingen met de Uithof worden sneller en zelfs mét IC-stop is een intercity Gouda-Amersfoort sneller. Dat doet het altijd goed.
Als ik goed begrijp wil je dan (per uur) van:
4x Gouda - Utrecht - Amersfoort
4x Gouda - Utrecht
2x Leiden - Utrecht

naar:
6x Gouda - Utrecht - Overvecht - Amersfoort
2x Gouda - Utrecht - Uithof - Amersfoort
2x Leiden - Utrecht - Uithof - Amersfoort

Waar laat je al die treinen dan in Amersfoort?
Of bedoel je het anders?
So we just called him Fred
pi_169178833
Alle IC's over Uithof gok ik zo
  maandag 27 februari 2017 @ 16:19:13 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169179320
6x per uur IC Gouda-Uithof-Amersfoort (bespaart 12 keringen per uur ten opzichte van klassiek keren)
Rest van de IC's van/naar Gouda op Utrecht centraal laten keren om naar Gouda terug te gaan. Sprinters alsnog via Overvecht omdat die anders de verbinding met Amersfoort verliest.
  maandag 27 februari 2017 @ 16:21:25 #22
67518 bork
Rundumhausen, Trittbrettfahrer
pi_169179365
Baureihe 490 rijdt sinds kort, zonder passagiers proefrondjes in Hamburg.

http://hamburg.nahverkehr(...)ch-die-baureihe-490/

490-in-Ohlsdorf-800x445.jpg
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_169179382
Ongezellig.
Bier.
pi_169179963
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 16:19 schreef Mr_Klaasje het volgende:
6x per uur IC Gouda-Uithof-Amersfoort (bespaart 12 keringen per uur ten opzichte van klassiek keren)
Rest van de IC's van/naar Gouda op Utrecht centraal laten keren om naar Gouda terug te gaan. Sprinters alsnog via Overvecht omdat die anders de verbinding met Amersfoort verliest.
Hoeveel winst zou je kunnen pakken door het keren te versnellen?
  maandag 27 februari 2017 @ 16:55:47 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_169180091
Je kan terug naar een stop van 2 minuten tegenover de huidige 6/7 minuten. Het is wel ietsje verder rijden (Zie ook het rapport van Arcadis welke voor de provincie Utrecht is gemaakt).

Qua capaciteit win je veel meer: Op een spoor waar treinen maar in een richting rijden kan je 12 treinen per uur afhandelen tegenover met veel geluk 6 op een spoor voor kerende treinen.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')