abonnement Unibet Coolblue
pi_169148491
In dit topic combineer ik twee programma's over politiek die momenteel op TV zijn en die het bekijken waard zijn.

Politicologica (4-delige serie op donderdagavond om 23:10 uur op NPO 2)
Met de verkiezingen in zicht onderzoekt Politicologica hoe politieke partijen spinnen, framen en omgaan met blunders, kritiek en imagoproblemen.
Site: http://www.human.nl/politicologica

Deel 1 (al uitgezonden) ging over de PvdA en behandelt onder meer hoe de partij worstelde met de opmars van Pim Fortuyn en nog steeds worstelt op een onderwerp als integratie. Terug te kijken via de website of Uitzending Gemist.

Deel 2 (al uitgezonden) ging over de VVD en gaat in op de vele integriteits-issues die deze partij teisteren. Terug te kijken via de website of Uitzending Gemist.

Deel 3 (donderdag 2 maart) gaat over D66 en hun streven naar bestuurlijke vernieuwing, deel 4 (donderdag 9 maart) behandelt de PVV en hun imago van weglooppartij.



Het andere programma is op een jonger publiek gericht en wordt uitgezonden op NPO 3: What the Hague?!
Journalist en voormalig Tweede-Kamerlid Myrthe Hilkens onderzoekt hoe het politieke brein werkt en duikt in de wereld van de politieke campagnes. Hoe laat de politiek ons telkens opnieuw partij kiezen? Hoe wekt een politicus ons vertrouwen? Wat laat de politiek ons niet zien in verkiezingstijd en wat zouden we moeten zien door anders te leren kijken?
Site: http://www.ntr.nl/What-the-Hague/237

Deel 1 (al uitgezonden) gaat onder meer in op imago en uiterlijk van politici, deel 2 (al uitgezonden) gaat onder meer in op taalgebruik, ratio versus emotie. Deel 3 (komende donderdag) gaat onder meer in op hoe politici aandacht trekken. Deel 4 volgt op 9 maart.

pi_169148496
Als je van humor houdt dan is die serie van Maxim en Rutger ook wel leuk. :7
pi_169151308
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 03:56 schreef 6star6lord6 het volgende:
Als je van humor houdt dan is die serie van Maxim en Rutger ook wel leuk. :7
Hartman en Castricum? Hoe heet die?
pi_169160165
Ik vind Politicologica wat droogjes en kan me voorstellen dat het niet iedereen kan boeien. What the hague is wat vlotter en kijkt daarom makkelijker weg.
pi_169160608
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 12:23 schreef bamibij het volgende:

[..]

Hartman en Castricum? Hoe heet die?
Ja, volgens mij heet het Rutger en Maxim. Was laatst te zien bij Jinek.
pi_169160631
Buitenhof is ook leuk om te volgen. :7
  dinsdag 28 februari 2017 @ 23:20:46 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_169210927
Momenteel herhaling van What The Hague?! op NPO3.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_169280993
http://www.human.nl/politicologica/afleveringen/d66.html
Sterke 3e aflevering, over hoe D66 is veranderd van een partij die tegen de gevestigde orde aantrapte in een gevestigde machtspartij.
pi_169291500
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 12:07 schreef Elfletterig het volgende:
http://www.human.nl/politicologica/afleveringen/d66.html
Sterke 3e aflevering, over hoe D66 is veranderd van een partij die tegen de gevestigde orde aantrapte in een gevestigde machtspartij.
Net gezien, nou ik twijfel nu wel om op D66 te stemmen. :P
pi_169291828
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 21:28 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Net gezien, nou ik twijfel nu wel om op D66 te stemmen. :P
Wat wordt het nu dan? Forum voor Democratie?
pi_169292211
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 21:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat wordt het nu dan? Forum voor Democratie?
Nee, goede partij wel maar ben niet van plan om op te stemmen. (Hoop wel voor hun drie zetels)
pi_169355087
Vond de aflevering van D66 maar nergens over gaan. Invalshoek was niet interessant (transparantie is nooit een issue geweest, voor zover ik weet) en werd in feite gedragen door slechts twee casussen (lokale Haarlemse politiek en reisje van Pechtold met een zakenman naar Oekraïne). Als dat je beste casussen zijn om aan te tonen dat D66 een niet-transparante partij zou zijn, is het wel treurig gesteld met de bewijsvoering.

Interessantere invalshoek was geweest hoe de partij omgaat met mensen die niet profiteren van de globalisering of invloed van de EU. Is het proberen aan te spreken van het PVV-electoraat (zoals Pechtold al eerder eens probeerde te doen) geen wanhopige zaak? Hoe gaat de partij om met referenda die juist een schop tegen het zere been zijn, zoals het referendum over het Associatieverdrag met de Oekraïne? Waar zijn sowieso de 'kroonjuwelen' gebleven onder leiding van Pechtold?
pi_169356023
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 17:48 schreef Friek_ het volgende:
Vond de aflevering van D66 maar nergens over gaan. Invalshoek was niet interessant (transparantie is nooit een issue geweest, voor zover ik weet) en werd in feite gedragen door slechts twee casussen (lokale Haarlemse politiek en reisje van Pechtold met een zakenman naar Oekraïne). Als dat je beste casussen zijn om aan te tonen dat D66 een niet-transparante partij zou zijn, is het wel treurig gesteld met de bewijsvoering.

Interessantere invalshoek was geweest hoe de partij omgaat met mensen die niet profiteren van de globalisering of invloed van de EU. Is het proberen aan te spreken van het PVV-electoraat (zoals Pechtold al eerder eens probeerde te doen) geen wanhopige zaak? Hoe gaat de partij om met referenda die juist een schop tegen het zere been zijn, zoals het referendum over het Associatieverdrag met de Oekraïne? Waar zijn sowieso de 'kroonjuwelen' gebleven onder leiding van Pechtold?
Ik weet niet naar welk programma je hebt gekeken, maar het Oekraïne-referendum heeft uiteraard alles te maken met dat reisje van Pechtold en Verhoeven (niet alleen Pechtold, maar ook Verhoeven) naar Oekraïne.

Ik vind dat de uitzending treffend laat zien dat de D66 onderdeel is geworden van de bestuurselite waar het bij de oprichting tegen ageerde. Bestuurlijke vernieuwing is ook één van de vertrekpunten van de partij geweest. Daar is ook bijna niks meer van over, of je moet het als "bestuurlijke vernieuwing" willen zien dat D66 provinciale herindelingen en meer macht voor Brussel bepleit: het bestuur komt steeds verder bij de burger vandaan.

Het meest treffend is misschien nog wel dat GeenPeil zich met lijsttrekker Jan Dijkgraaf presenteerde, door gewoon letterlijk dat beroemde filmpje met Van Mierlo te herhalen....
pi_169360479
Treffend zeg van Jan Dijkgraaf :')


Ot: Vind Politicologica tot nu toe zeer het bekijken waard. Benieuwd wie ze hebben mogen spreken van de PVV. Vrees dat het beperkt is gebleven tot Fritsma Bosma Agema Graus ;(
pi_169409811
De vierde aflevering van Politicologica; een absolute must-see.
In dik een half uur wordt uit de doeken gedaan dat de PVV een partij is die helemaal niet WIL besturen. Zo zijn de college-onderhandelingen in Almere zelfs bewust gesaboteerd.

De uitzending: http://www.human.nl/politicologica/afleveringen/pvv.html
  vrijdag 10 maart 2017 @ 13:38:37 #16
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_169411421
Heb de aflevering over de PVV net gezien. Goed om een hoop vermoedens bevestigd te zien. Jammer dat de potentiële PVV-stemmer hier waarschijnlijk toch niet naar zal kijken.
pi_169411623
Ook de laatste aflevering van What The Hague?! is weer erg geslaagd. Er is onder meer aandacht voor het wheelen en dealen in Den Haag, voor het effect van peilingen, voor media-aandacht zoals talkshows en het effect van taalgebruik.

http://www.npo.nl/what-the-hague/09-03-2017/VPWON_1265282
pi_169415209
Politicologica: vond de aflevering over de PVV maar enorm veel open deuren intrappen. Natuurlijk is de PVV het allemaal niet te doen om besturen; het draait om maximale politieke invloed met minimale verantwoordelijkheid. Ondertussen krijgt Wilders al bijna 20 jaar een flink bovenmodaal salaris (vooruit, schadeloosstelling), door enkel wat extreme uitspraken te doen om de zoveel tijd. Kamerlid zijn van de PVV moet zo ongeveer het makkelijkst verdiende salaris zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2017 17:17:47 ]
pi_169415249
Zo maar even kijken.

Is die van de PvdA ook het bekijken waard?
pi_169415268
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2017 17:15 schreef 6star6lord6 het volgende:
Zo maar even kijken.

Is die van de PvdA ook het bekijken waard?
Vond die van de PvdA en VVD het beste. D66 vond ik maar wat slap (slechts op twee casussen je verhaal bouwen is wat mager) en de PVV was nogal 'goh, je meent het'.
pi_169509426
Dit is best even schrikken: http://www.mediacourant.n(...)men-plots-overleden/

Deze kijkcijfer-expert komt prominent aan bod in de vierde aflevering van What The Hague?!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')