abonnement Unibet Coolblue
pi_169138985
Er is een enorme hoeveelheid blogs over persoonlijke financiën. Van simpele bespaartips tot aandelen-analyses. En van persoonlijke verhalen over hoe je uit de schulden kan komen tot strenge schema's om financieel onafhankelijk te worden.

Ik volg zelf niks op het moment, maar vind het altijd wel interessant om over te lezen. Dus wie heeft er tips? Welk blog volg jij of heb je in het verleden gevolgd?
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 18:36:17 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_169139262
Tvp. En eigenlijk zoek ik juist de drama verhalen O-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_169139698
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:36 schreef Renesite het volgende:
Tvp. En eigenlijk zoek ik juist de drama verhalen O-)
_O-
  zaterdag 25 februari 2017 @ 20:16:48 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169141242
Een paar jaar terug volgde ik veel meer blogs op financieel gebied, maar ben drastisch gaan snoeien en volg op dit moment alleen nog Mr. Money Mustache en Early Retirement Extreme. Verder is het Tweaker topic over financiële onafhankelijkheid de moeite waard om te volgen.

De blogs over huis- tuin en keukenfinanciën vind ik persoonlijk wat minder interessant en volg ik niet.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_169143391
Ik luister zo nu en dan de podcast Listen money matters. Erg US based, maar zitten leuke stukken in.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_169148724
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 20:16 schreef Hallmark het volgende:
Een paar jaar terug volgde ik veel meer blogs op financieel gebied, maar ben drastisch gaan snoeien en volg op dit moment alleen nog Mr. Money Mustache en Early Retirement Extreme. Verder is het Tweaker topic over financiële onafhankelijkheid de moeite waard om te volgen.

De blogs over huis- tuin en keukenfinanciën vind ik persoonlijk wat minder interessant en volg ik niet.
Oh ja, dat Mr Money Mustache heb ik weleens eerder gelezen. Wat ik me kan herinneren was ie wel erg extreem in zn besparingen, maar op zich interessant pad dat ie volgt! Die andere zal ik eens lezen vanmiddag!

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 21:51 schreef slacker_nl het volgende:
Ik luister zo nu en dan de podcast Listen money matters. Erg US based, maar zitten leuke stukken in.
Zit het nu te luisteren :s) Erg Amerikaans inderdaad, heb nooit zoveel met dat overdreven toontje, maar inhoudelijk wel interessant!
  zondag 26 februari 2017 @ 08:22:22 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169148783
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 07:58 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Oh ja, dat Mr Money Mustache heb ik weleens eerder gelezen. Wat ik me kan herinneren was ie wel erg extreem in zn besparingen, maar op zich interessant pad dat ie volgt!
Hmm volgens mij valt dat wel mee, hoor. Het is gewoon een gezin, en hij leeft van een dollar of 25.000 per jaar. Voor Nederlandse maatstaven is hij eigenlijk heel normaal. Het punt is dat hij in een afbetaald huis woont. En hij heeft natuurlijk altijd 50% van z'n salaris gespaard, en de meesten lukt dat niet. Die gaan dan groter wonen, duurdere auto's rijden, enzovoort.

quote:
Die andere zal ik eens lezen vanmiddag!
Als je het over extreem hebt, dan is die Jacob Fisker wel wat extremer dan de meesten. Die leeft van iets van 7000 dollar per jaar. Het is een halve filosoof, en veel sla ik over. Maar hij heeft toch regelmatig een punt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_169149024
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2017 08:22 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Hmm volgens mij valt dat wel mee, hoor. Het is gewoon een gezin, en hij leeft van een dollar of 25.000 per jaar. Voor Nederlandse maatstaven is hij eigenlijk heel normaal. Het punt is dat hij in een afbetaald huis woont. En hij heeft natuurlijk altijd 50% van z'n salaris gespaard, en de meesten lukt dat niet. Die gaan dan groter wonen, duurdere auto's rijden, enzovoort.

[..]

Als je het over extreem hebt, dan is die Jacob Fisker wel wat extremer dan de meesten. Die leeft van iets van 7000 dollar per jaar. Het is een halve filosoof, en veel sla ik over. Maar hij heeft toch regelmatig een punt.
Oh, misschien dacht ik aan iemand anders dan. Heb weleens zo'n blog gelezen van iemand die voor 80 dollar per maand aan boodschappen uitgaf en dan als tip gaf om zoveel mogelijk bij familie en vrienden te gaan eten :') Die Mustache lijkt nog wel redelijk normaal ja, zo te lezen.

Volg je zelf ook zo'n FO-regime, of is het meer uit interesse?
pi_169149027
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 18:36 schreef Renesite het volgende:
Tvp. En eigenlijk zoek ik juist de drama verhalen O-)
Die zijn ook welkom ja :D
  zondag 26 februari 2017 @ 12:48:46 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169151853
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2017 09:16 schreef The_Temp het volgende:
Volg je zelf ook zo'n FO-regime, of is het meer uit interesse?
Ik volg in milde mate zo'n FO-regime.

Maar het is ook een beetje gedwongen. Ik ben ZZP'er dus loop ik risico's die iemand in loondienst minder heeft. Ik heb bijv. geen WW. Dus ik ben begonnen met versneld m'n hypotheek aflossen, en ben een buffertje aan het opbouwen. Ik ga niet meer naar de kapper en koop geen merkkleding meer.

Mijn spaarratio is iets van 25%. Die echte FO'ers doen veel meer, die sparen 50% van hun inkomen, soms meer. En er zijn ook veel beleggers in die groep, dat doe ik niet.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_169195284
Ik lees ook graag MMM. Niet dat ik per sé zo frugal wil leven; ik vind het prima om te werken voor mijn geld, maar probeer wel het een en ander mee te pikken van zijn posts. Dan gaat het met name om compound interest, aflossen van hypotheek en bezuinigen op vervoer.

Met name dat laatste lukt me goed (ik fiets alleen maar, heb geen auto (en dat met een gezin van twee kinderen). Aflossen van de hypotheek nog met moeite, maar ik heb wel een plan om dit uit te gaan bouwen zodra we geld over houden (maar dat is nog best lastig :) ).
  dinsdag 28 februari 2017 @ 10:37:02 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169195325
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:34 schreef zatoichi het volgende:
zodra we geld over houden (maar dat is nog best lastig :) ).
Yep, dat heb ik ook gemerkt. Ik merk bij mezelf dat ik toch bij bepaalde keuzes blijf hangen, bijv. een mooie jaren 30 woning in een leuke buurt in Utrecht. Die keuze is gemaakt voordat ik van het bestaan wist van dit soort blogs.

Eigenlijk zou ik dan de keuze moeten maken om te verkopen en te verhuizen naar iets kleiners. Dan blijft er weer wat geld over elke maand. Maar dat doe ik dan ook weer niet :)
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_169195463
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:37 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, dat heb ik ook gemerkt. Ik merk bij mezelf dat ik toch bij bepaalde keuzes blijf hangen, bijv. een mooie jaren 30 woning in een leuke buurt in Utrecht. Die keuze is gemaakt voordat ik van het bestaan wist van dit soort blogs.

Eigenlijk zou ik dan de keuze moeten maken om te verkopen en te verhuizen naar iets kleiners. Dan blijft er weer wat geld over elke maand. Maar dat doe ik dan ook weer niet :)
Ha herkenbaar, ik heb ook een jaren 30 woning gekocht in een goede buurt in Utrecht en zit daarmee redelijk aan de max aan uitgaven voor de hypotheek. Daarentegen heb ik wel het huis wat ik altijd wilde hebben en een plan om de uitgaven minder te laten worden... langzaam maar zeker.

Daarnaast zit er nog wel een keer een promotie op mijn werk aan te komen en een erfenisje hier en daar dus op zich maak ik me er niet echt zorgen over; MMM helpt wel heel erg bij de bewustwording van hoe je met geld om zou moeten gaan.

De helft van mijn inkomen sparen lukt bij lange na niet, maar iedere maand 200 euro in een belegginsfonds en daarnaast binnenkort ook nog eens extra gaan aflossen (beginnend met 50 euro per maand ofzo) moet je er ook kunnen brengen is mijn mening.
  dinsdag 28 februari 2017 @ 10:46:20 #14
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_169195465
Ik ben aspirerend FO'er en volg de eerder genoemde blogs van MMM en ERE, en het topic op Tweakers dan ook. Verder is er nog een Nederlands blog wat ik half volg, ben het namelijk niet met alles eens wat er staat maar de basis is prima. http://financieelonafhankelijkworden.nl/

Ik spaar zelf qua percentage wat meer dan Hallmark, maar ik zit ook niet aan de extreme kant. We geven er niet zo veel voor op, maar we denken gewoon 2 keer na voordat we ons geld uitgeven zeg maar.
Chaos is a ladder.
  donderdag 2 maart 2017 @ 20:10:03 #15
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_169248265
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 10:46 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ha herkenbaar, ik heb ook een jaren 30 woning gekocht in een goede buurt in Utrecht en zit daarmee redelijk aan de max aan uitgaven voor de hypotheek. Daarentegen heb ik wel het huis wat ik altijd wilde hebben en een plan om de uitgaven minder te laten worden... langzaam maar zeker.

Daarnaast zit er nog wel een keer een promotie op mijn werk aan te komen en een erfenisje hier en daar dus op zich maak ik me er niet echt zorgen over; MMM helpt wel heel erg bij de bewustwording van hoe je met geld om zou moeten gaan.

De helft van mijn inkomen sparen lukt bij lange na niet, maar iedere maand 200 euro in een belegginsfonds en daarnaast binnenkort ook nog eens extra gaan aflossen (beginnend met 50 euro per maand ofzo) moet je er ook kunnen brengen is mijn mening.
¤50 per maand op je hypotheek aflossen zet weinig zoden aan de dijk toch? Dan zit je na 30 jaar alsnog maar op 18k, gemiddeld misschien 10% van je hypotheek.

Natuuurlijk beter dan niks, maar om FO te worden moet dit wel iets omhoog. :P
pi_169250419
Ik vind zelf afford anything leuk om te lezen. Het gaat minder over frugal living, maar meer over bewust keuzes maken waar je wel en niet geld voor over hebt en het opbouwen van een vastgoed portfolio.
Ik las vroeger wel the simple dollar, maar dat is nu gewoon eencommerciele website geworden waar ik niks meer aan vind.

Ik ben juist op zoek naar nieuwe blogs. Ik heb niet zoveel interesse in frugality, maar wel in passief inkomen. Ik ben op dit moment even zoekende waar ik mij op moet richten financieel. Ik ben aan het desinvesteren in de aandelenmarkt, maar wil ook weer niet alles in onroerend goed en al helemaal niet in dezelfde regio ivm exposure. Helaas zijn de meeste blogs juist gefocust op maar 1 ding: of hypotheek aflossen, aandelen, sparen of onroerend goed.
  donderdag 2 maart 2017 @ 21:49:44 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169251596
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 20:10 schreef Zwansen het volgende:
¤50 per maand op je hypotheek aflossen zet weinig zoden aan de dijk toch? Dan zit je na 30 jaar alsnog maar op 18k, gemiddeld misschien 10% van je hypotheek.
Dat weet hij vast zelf ook wel want hij zegt beginnend met 50 euro. Ik snap ook niet waarom je dan op zo'n detail focused en dan op basis van de zinsnede "beginnend met 50 euro" meteen 30 jaar extrapoleert.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 2 maart 2017 @ 22:38:19 #18
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_169253450
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:49 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat weet hij vast zelf ook wel want hij zegt beginnend met 50 euro. Ik snap ook niet waarom je dan op zo'n detail focused en dan op basis van de zinsnede "beginnend met 50 euro" meteen 30 jaar extrapoleert.
Snap ik. Was ook niet lullig bedoeld :) Maar als je richting FO wilt en hypotheekvrij wil zijn, moet je uiteindelijk richting 500/600+ per maand denk ik? Dan zit dit er heel ver vanaf.

Denk hier zelf ook veel over na (aflossen hypotheek) en ben een beetje aan het afwegen welke bedragen de moeite waard zijn.
pi_169257000
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 22:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Snap ik. Was ook niet lullig bedoeld :) Maar als je richting FO wilt en hypotheekvrij wil zijn, moet je uiteindelijk richting 500/600+ per maand denk ik? Dan zit dit er heel ver vanaf.

Denk hier zelf ook veel over na (aflossen hypotheek) en ben een beetje aan het afwegen welke bedragen de moeite waard zijn.
nou dat zijn natuurlijk compleet willekeurige bedragen. Voor sommige is dat een goede richtlijn, voor anderen is zoveel helemaal niet nodig (of juist veel te weinig). 500 is natuurlijk een mooi bedrag, maar als dat niet haalbaar is, zetten lagere bedragen ook gewoon zoden aan de dijk.
Ik ben nu juist aan het minderen op de extra aflossing, om meer geld beschikbaar te hebben voor andere investeringen.

[ Bericht 5% gewijzigd door dodoria op 03-03-2017 00:57:20 ]
  vrijdag 3 maart 2017 @ 08:42:03 #20
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169258381
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 00:41 schreef dodoria het volgende:
Ik ben nu juist aan het minderen op de extra aflossing, om meer geld beschikbaar te hebben voor andere investeringen.
Dat is ook wel een punt.

Zelf heb ik een hypotheek uit 2011. Rente 5%, 20 jaar vast. Gevoelsmatig wil ik die aflossen. Maar ik vraag me af wanneer het een goed idee is om je hypotheek af te lossen en wanneer je elders een beter rendement kunt halen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 19:54:12 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_169269702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 08:42 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat is ook wel een punt.

Zelf heb ik een hypotheek uit 2011. Rente 5%, 20 jaar vast. Gevoelsmatig wil ik die aflossen. Maar ik vraag me af wanneer het een goed idee is om je hypotheek af te lossen en wanneer je elders een beter rendement kunt halen.
5% rendement tegen 0 risico. Er is nergens een betere investeringsmogelijkheid dan dat. Je moet wel zonder het geld kunnen uiteraard, ook als het ff tegenzit.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 20:50:41 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_169271146
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 19:54 schreef Zwansen het volgende:
5% rendement tegen 0 risico. Er is nergens een betere investeringsmogelijkheid dan dat. Je moet wel zonder het geld kunnen uiteraard, ook als het ff tegenzit.
Yep, maar het is natuurlijk geen 5% rendement want de HRA gaat er van af.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 20:52:08 #23
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_169271195
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 20:50 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Yep, maar het is natuurlijk geen 5% rendement want de HRA gaat er van af.
Ohja, scherp. :')
  vrijdag 3 maart 2017 @ 21:49:57 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_169273038
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:16 schreef dodoria het volgende:
Ik vind zelf afford anything leuk om te lezen. Het gaat minder over frugal living, maar meer over bewust keuzes maken waar je wel en niet geld voor over hebt en het opbouwen van een vastgoed portfolio.
Ik las vroeger wel the simple dollar, maar dat is nu gewoon eencommerciele website geworden waar ik niks meer aan vind.

Ik ben juist op zoek naar nieuwe blogs. Ik heb niet zoveel interesse in frugality, maar wel in passief inkomen. Ik ben op dit moment even zoekende waar ik mij op moet richten financieel. Ik ben aan het desinvesteren in de aandelenmarkt, maar wil ook weer niet alles in onroerend goed en al helemaal niet in dezelfde regio ivm exposure. Helaas zijn de meeste blogs juist gefocust op maar 1 ding: of hypotheek aflossen, aandelen, sparen of onroerend goed.
Ik ga voornamelijk voor dividend aandelen en probeer zo een beetje extra inkomen te genereren, maar jij bent dat aan het afbouwen dus?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 3 maart 2017 @ 21:57:12 #25
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_169273334
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 08:42 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat is ook wel een punt.

Zelf heb ik een hypotheek uit 2011. Rente 5%, 20 jaar vast. Gevoelsmatig wil ik die aflossen. Maar ik vraag me af wanneer het een goed idee is om je hypotheek af te lossen en wanneer je elders een beter rendement kunt halen.
Tsja, dat weet je nooit dus zou ik beide doen. Mijn aandelen/obligatie-combinatie deed afgelopen 12 maanden ~9%, maar voor hetzelfde geld maken die een klap binnenkort. Maar ik heb een veel lagere hypotheekrente dus ik los nog even niet extra af.

En denk aan je liquiditeit, ik kan die aandelen binnen een paar weken verzilveren, maar wat in je huis zit zie je niet snel weer terug.
Chaos is a ladder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')